Eli kuinka tiukalle vetäsen nuo hihnat, auton kasattua (destiny rx10sr) hihnat miusta jää aika löysän oloseksi, vaikka on siis ohkeen mukaan niiden säätöpalojen nuoli ylöspäin.
Oikea vastaus riippuu tietty eniten moottorista ja sitten myös ajotyylistä. Stanumoottorilla (21.5T) saa varmaan tosi löysällä ollakin kun poromoottorillakin (13.5T) voi olla aika löllöt. Mutta virimotti (4.5-5.5) vaatii kyllä sen että ne soi. Muuten alkaa luistaa ja hampaat pyöristyy ja alkaa luistaa vielä enemmän. Etuhihna menee jarrutuksesta ja takahihna kaasusta virissä. Se että ohjeissa on että epäkesko laitetaan keskelle säätöaluetta ei mun kokemuksen mukaan kerro oikeasta kireydestä. Sitä paitsi ne löystyy pikkasen uutena. Sitä säätöaluetta on olemassa sen takia että sitä voi ja saa käyttää tarvittaessa. Laita vaikka video ja painele hihnoja heti ison hammas pyörän vierestä niin voi ehkä jotenkin arvioida.
Sitten kun alusta menee banaanille niin tiedät että olet laittanut liian kireälle :)
Kim
Destinyssä nuolet ylöspäin tarkoittaa neutraalia.
Nuolet kohti auton keskiosaa kiristää ja ulospäin löysää.
Käytännössä olen aina ajanut hihnoja "kireään päin" säädettynä, kun hihnapituudet ohjekirjan mukaiset.
Kuinka paljon kireään päin vähän riippuu kuten Kim yllä kirjoitti.
Video
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 12.31
Video
KVG :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=VHrH9qE9roo (https://www.youtube.com/watch?v=VHrH9qE9roo)
Kiitos vastauksista.
Sit toinen juttu mikä ihmetyttää on takavetareiden ulommat päät, on klappia päittäis suunnassa varmaan reilu milli, ihan siis reilu liike. Edessä ei välystä yhtään
Ja siis väly ei tule vetarista vaan siitä kupista missä 2 laakeria molemmin puolin
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 13.53
Kiitos vastauksista.
Sit toinen juttu mikä ihmetyttää on takavetareiden ulommat päät, on klappia päittäis suunnassa varmaan reilu milli, ihan siis reilu liike. Edessä ei välystä yhtään
Voi tulla itse hexistä, vetarin holkista tai vetarin "luu" osasta.
Yleisin on, että ajanmyötä holkki on syönyt itsensä luu osaan.
Jokatapauksessa mikään noista osista ei paljoa maksa, joten kannattaa paikantaa oikea syy ja tilata vain uusi osa mikäli häiritsevä klappi.
Auto on vasta kasattu eikä vielä ajettu ollenkaan. Klappi siis tulee siitä et tuntus niinku hexi olis liian pitkä, eli kun vetari työnnetään laakereiden läpi ja laitetaan hexi paikoilleen niin se välys on siellä, ei painaudu kiinni laakereihin
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 14.19
Auto on vasta kasattu eikä vielä ajettu ollenkaan. Klappi siis tulee siitä et tuntus niinku hexi olis liian pitkä, eli kun vetari työnnetään laakereiden läpi ja laitetaan hexi paikoilleen niin se välys on siellä, ei painaudu kiinni laakereihin
Tapahtuuko tämä myös kun rengas on kiinnitetty?
Jos kyllä kannattaa tutkia onko laakerit kunnolla hubissa. Sisempää saa joskus vähän painaa jotta menee kunnolla.
Samalla katsoo, että vetari menee varmasti hexin loveen.
Jos esim sisemmän laakerin jättäisi hieman niin ettei olisi pesässs ihan pohjassa asti niin silloin välys häviäisi ja vetarin sisäpääkin menis vähän syvemmälle spooliin, nyt sekin jää todella reunalle kun välyksen ottaa pois ulospäin vetämällä.
Toivottavasti ton joku ymmärtää :)
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 15.03
Jos esim sisemmän laakerin jättäisi hieman niin ettei olisi pesässs ihan pohjassa asti niin silloin välys häviäisi ja vetarin sisäpääkin menis vähän syvemmälle spooliin, nyt sekin jää todella reunalle kun välyksen ottaa pois ulospäin vetämällä.
Toivottavasti ton joku ymmärtää :)
Jos auto on oikein kasattu ei vetarit ulostuloista pois tipahda. Laita toki kuva jos pystyt.
Se on hyvä että on klappia niin ei kulu vain yhdestä kohtaan.
Olisiko käynyt niin, että laakerit on eri kokoisia ja väärin päin?
Joskus sattunut jollekin... :tongue:
.
Oikealla puolella on hieman syvemmällä. Laakeritkin ovat symmetrisiä eikä tuota oikein väärin voi kasata 🤔 Tietysti jos camber kulmaa säätäisi hieman sisään päin niin silloinhan tup vetarin pääkin vähän tulisi sisään päin, tapitkin vaan on nyt ohjeen mukaan laitettu millilleen.
Ja tuossa kuva kun välys painettu sisäänpäin
Jotain siinä on kyllä väärin.
Tässä kuva minun edellisestä RX-10SR:stä.
Onko etu ja takavetarit oikeinpäin? Luut sekä akseli-osat. Luut ovat ainakin eri pituiset. Akseleista en muista ulkoa koska olen käyttänyt vain tuplanivelvetareita edessä.
https://drive.google.com/file/d/1uyBlS1Xh3qNLWUbdMOHc949FpAa1GH8x/view?usp=drivesdk
Takana on paksummat vetarit kuin edessä. Akseliosissa on kaikissa neljässä sama osanumero. Mutta tuossa sinulla näyttäisi silmään olevan camber enemmän kyllä sisäänpäin kuin minulla.
Camberia 2.0 astetta
Mitenköhän miä sen mittaan, ku ei oo renkaitakaan vielä. Paljonko on sen säätökepin pituus?
Niitä renkaita tarjosin sulle tekstarilla kun olit niitä vailla mutta ei ole kuulunut mitään.
Kehtaisitko laittaa kuvan renkaista? Nii oliks ne ihan uudet?
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 18.41
Mitenköhän miä sen mittaan, ku ei oo renkaitakaan vielä. Paljonko on sen säätökepin pituus?
Lainaa kerholla joltain tai osta jokin perus mittari, jos et heti halua satsata setup asemaan.
Esimerkiksi EuroRC:n haku "camber gauge" niin löytyy hyviä perus mittoja millä pääsee alkuun.
Toisten linkin pituudella ei kannata alkaa säätämään.
Okei, kiitti avusta. Pitääkin laittaa tilaukseen. Aika iso homma kun lähtee ihan tyhjästä, onneks tällanen paikka mistä saa tietoa :)
Lainaus käyttäjältä: Juha85 - 14.01.20 - klo: 19.03
Kehtaisitko laittaa kuvan renkaista? Nii oliks ne ihan uudet?
Ihan uudet avaamattomassa pussissa. Parhaat pito/kestosuhteen omaavat turistirenkaat tällä hetkellä. Näillä ajaa virimotilla 30 akullista ja poromotilla lähemmäs 50 akullista. 20e/4 rengasta. Hinta kaupassa 28e.
https://drive.google.com/file/d/1a71nne4xhsSnaq7K5ZLTRwGVx0UGVbAC/view?usp=sharing
Kim
Jos ei ole tosiaan renkaitaan vielä niin tuo taka-akselin pitkittäisklappi lähtee pois kun laitat kiinni.
Tällöin vetari ja hexi kiinnittyy vasta kunnolla toisiinsa.