Tarkoitus on kerätä tähän viestiketjuun yleistä tietoa Ratakaseista. Huom! Tämä ei ole virallinen luokkayhteishenkilön ylläpitämä ketju.
Tänne tulee tietoa Autopaketeista, Moottoreista, Kilpailuista, Uutisia maailmalta, Linkkejä Ratakasiin liittyviin ohjeisin/vinkkeihin videoihin.
[Tein noita VARATTU – replyjä jotta saan tiedot pysymään paremmin kasassa – toivoittavasti tämä ei ylläpitoa haittaa...]
Kilpailukalenteri 2022
Suomi
22.05.2022 Kouvola, KyPak
19.06.2022 Hyvinkää, HyUA
17.07.2022 Hyvinkää, HyUA
31.07.2022 Kouvola, KyPak
21.08.2022 Helsinki, Fullspeed
Kilpailukalenteri 2021
Tässä epävirallisia kisapäiviä:
Suomi
Su 23.05.2021 Kouvola
Su 20.06.2021 Hyvinkää
La 17.07.2021 Hyvinkää
Su 08.08.2021 Helsinki
Ruotsi
22-23.05.2021 Sverige Cup, Trollhättan
12-13.06.2021 SC, Växjö
03-04.07.2021 SC, Staffanstorp
07-08.08.2021 Ruotsin mestaruus, Tukholma
28-29.08.2021 SC, Eskilstuna
18-19.09.2021 SC final, Örebro
Ratakasi Autopaketit
Päivitetty: 13.08.2020
Mugen MRX6X
Esittely: http://www.mugenracing.com/mrx6x/ (http://www.mugenracing.com/mrx6x/)
Manuaali: http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/download/manual/manual_h2008.pdf (http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/download/manual/manual_h2008.pdf)
Shepherd Velox V8.2
Esittely: https://www.facebook.com/notes/shepherd-micro-racing/velox-v82/10157470012698969/ (https://www.facebook.com/notes/shepherd-micro-racing/velox-v82/10157470012698969/)
Manuaali: http://www.team-shepherd.com/pdf/V8.2_manual.pdf (http://www.team-shepherd.com/pdf/V8.2_manual.pdf)
Xray RX8.3 2021
Esittely: https://teamxray.com/rx8/3/en/#1 (https://teamxray.com/rx8/3/en/#1)
Manuaali: https://teamxray.com/downloads/95/rx8_2020_manual_low.pdf (https://teamxray.com/downloads/95/rx8_2020_manual_low.pdf)
Capricorn LAB C 804
Esittely: http://www.capricornrc.com/automodelli/lab-c-804-18/ (http://www.capricornrc.com/automodelli/lab-c-804-18/)
Manuaali: http://www.capricornrc.com/wp-content/uploads/2019/10/C804-SL-Instruction-Manual-rel-1.2.pdf (http://www.capricornrc.com/wp-content/uploads/2019/10/C804-SL-Instruction-Manual-rel-1.2.pdf)
Serpent Viper 989
Esittely: http://promo.serpent.com/989_40th_dev/ (http://promo.serpent.com/989_40th_dev/)
Manuaali: https://www.serpent.com/xcart/serpentdownloads/Manual_Viper_989_40thV1.1.pdf (https://www.serpent.com/xcart/serpentdownloads/Manual_Viper_989_40thV1.1.pdf)
Infinity IF18
Esittely: http://www.creationmodel.net/infinity/index.php/products/if18 (http://www.creationmodel.net/infinity/index.php/products/if18)
Manuaali: http://www.creationmodel.net/infinity/images/manuals/9952-004_INFINITY_IF18%20_INSTRUCTION_MANUAL.pdf (http://www.creationmodel.net/infinity/images/manuals/9952-004_INFINITY_IF18%20_INSTRUCTION_MANUAL.pdf)
Ratakasi Moottorit
Päivitetty: 13.08.2020
Novarossi / O.S Engine / Picco
[KESKEN]
Ratakasi radat Suomessa
Päivitetty: 16.08.2020
Helsinki
Full Speed RC - AIPWORKS Circuit
https://goo.gl/maps/CBWchbejw3qwf4XR6
Kierrosajat: https://speedhive.mylaps.com/Practice/1668
Video: https://youtu.be/IQGe1lRc-Uo
Hyvinkää
HyUA
https://goo.gl/maps/cppbu6bjwYyfPcz96
Kouvola
KyPak
https://goo.gl/maps/9Q52U2rx1rv3TTne7
Ratakasi sarjatulokset Suomessa 2013-2020
Päivitetty: 05.02.2021
2020 [SM]
RATAKASI SM 2020
1. Raikas Tony LahUA MUGEN/MAX POWER
2. Vehniäinen Panu TamUA CAPRICORN/NOVAROSSI
3. Fredriksson Henri Fullspeed RC MUGEN/MAX POWER
4. Saarinen Teemu HyUA MUGEN/MAX POWER
5. Hovi Jani HyUA CAPRICORN/NOVAROSSI
6. Nordman Sten Fullspeed RC SHEPHERD/MAX POWER
7. Saarinen Jere HyUA MUGEN/MAX POWER
8. Saarinen Niko HyUA MUGEN/NOVAROSSI
9. Pesonen Eetu LahUA MUGEN/MAX POWER
10. Mairue Tomi HyUA MUGEN/ONE
11. Tiainen Tuukka HyUA MUGEN/O.S.
12. Munck Sami TamUA MUGEN/MAX POWER
13. Rönkkönen Hiski LahUA SHEPHERD/NOVAROSSI
14. Sillanpää Aarre TamUA MUGEN/MAX POWER
15. Tuomainen Petri Fullspeed RC SHEPHERD/PICCO
16. Seppälä Markku Fullspeed RC SHEPHERD/O.S.
17. Valtonen Heikki PRCA CAPRICORN/NOVAROSSI
18. Korpela Rami RiiUA MUGEN/NOVAROSSI
19. Mannio Ilkka Fullspeed RC SHEPHERD/NOVAROSSI
20. Meriläinen Tauno Fullspeed RC CAPRICORN/MAX POWER
JUNIORI SM 2020
1. Saarinen Jere HyUA MUGEN/MAX POWER
2. Saarinen Niko HyUA MUGEN/NOVAROSSI
3. Rönkkönen Hiski LahUA SHEPHERD/NOVAROSSI
2020 [Hyvinkää Open Track Series]
1. Jere Saarinen - Mugen
2. Sami Munck - Mugen
3. Eetu Pesonen - Mugen
4. Tony Raikas - ?
5. Niko Saarinen - Mugen
6. Aarre Sillanpää - Mugen
7. Petri Tuomainen - Shepherd
8. Rami Korpela - ?
9. Hiski Rönkkönen - Shepherd
10. Teemu Saarinen - Mugen
11. Tuukka Tiainen - Shepherd
12. Tomi Mairue - ?
13. Sten Nordman - Shepherd
14. Panu Vehniäinen - ?
2019 [SM]
1. Teemu Saarinen HyUA
2. Eetu Pesonen LahUA
3. Sami Munck TamUA
4. Tony Raikas KyPak
5. Aarre Sillanpää TamUA
6. Tauno Meriläinen Fullspeed RC
7. Hiski Rönkkönen LahUA
8. Jere Saarinen HyUA
9. Ilkka Mannio Fullspeed RC
10. Ihar Voranau BLR
11. Sten Nordman Fullspeed RC
12. Igor Toropchenkov RUS
13. Uladzimir Shmachou BLR
14. Tuukka Tiainen Fullspeed RC
15. Tomi Mairue HyUA
2018 [Kansallinen]
1. Teemu Saarinen HyUA
2. Sami Munck TamUA
3. Tony Raikas KyPak
4. Ihar Voranau BLR
5. Eetu Pesonen LahUA
6. Aarre Sillanpää TamUA
7. Igor Toropchenkov RUS
8. Tomi Mairue Fullspeed RC
9. Sten Nordman Fullspeed RC
10. Ilkka Mannio Fullspeed Rc
11. Petteri Karjala KyPak
12. Janne Liinkangas Fullspeed RC
13. Henri Fredriksson Fullspeed RC
14. Dmitry Cimbaluk
15. Uladzimir Shmachkov BLR
16. Hiski Rönkkönen LahUA
17. Tauno Meriläinen Fullspeed Rc
2017 [Kansallinen]
1. Teemu Saarinen HyUA
2. Tony Raikas KyPak
3. Tomi Mairue Fullspeed RC
4. Henri Fredriksson Fullspeed RC
5. Eetu Pesonen LahUA
6. Leo Hongisto Fullspeed RC
7. Aarre Sillanpää TamUA
8. Sten Nordman Fullspeed RC
9. Igor Toropchenkov RUS
10. Ihar Voranau BLR
11. Ilkka Mannio Fullspeed Rc
12. Janne Liinkangas Fullspeed RC
13. Petteri Karjala KyPak
14. Uladzimir Shmachkov BLR
15. Tauno Meriläinen Fullspeed Rc
16. Sami Munck TamuUA
17. Kim Elfström
2016 [Kansallinen]
1. Henri Fredriksson Shepherd/Max Power
2. Teemu Saarinen Capricorn/Max Power
3. Antti Ollinmäki Capricorn/Novarossi
4. Tomi Mairue Capricorn/Max Power
5. Eetu pesonen Capricorn/Max Power
6. Sten Nordman Shepherd/Max Power
7. Tony Raikas Shepherd/Max Power
8. Aarre Sillanpää Capricorn/Max Power
9. Janne Liinkangas Serpent/OS
10. Tuukka Tiainen Shepherd/OS
11. Ihar Voronau BLR
12. Ilkka Mannio Shepherd/Picco
13. Igor Toropchenkov RUS
14. Balalov Uladzislau BLR
15. Uladzimir Schmachkov BLR
2015 [Kansallinen]
1. Teemu Saarinen HyUA - Capricorn
2. Risto Rönnqvist JärvSRK
3. Tomi Mairue PKSRCA - Capricorn
4. Henri Fredriksson PKSRCA - Shepherd
5. Tony Raikas KyPak - Shepherd
6. Eetu Pesonen LahUA - Capricorn
7. Antti Ollinmäki JärvSRK
8. Janne Liinkangas PKSRCA
9. Mika Niiranen LahUA - Capricorn
10. Riku Forsström UAU - Capricorn
11. Aarre Sillanpää TamUA - Capricorn
12. Sakke Ahoniemi HyUA - Capricorn
13. Tuukka Tiainen PKSRCA
14. Ihar Voranau BLR
2014 [Kansallinen]
1. Henri Fredriksson - Shepherd
2. Risto Rönnqvist - Xray
3. Sakke Ahoniemi - Capricorn
4. Janne Liinkangas - Serpent
5. Tony Raikas - Shepherd
6. Tuukka Tiainen - Serpent
7. Riku Forsström - Capricorn
8. Aarre Sillanpää - Capricorn
9. Mika Niiranen - Capricorn
10. Tomi Mairue - Capricorn
11. Ari Lappi - Capricorn
12. Toni Latvio - Mugen
13. Iina Mäkelin - Capricorn
14. Mika Leppälahti - Shepherd
2013 [Kansallinen]
(Tulokset kateissa?)
Hyödyllisiä videoita:
Päivitetty: 13.08.2020
[Lisäilen näitä pikkuhiljaa, nämä löytyi omista suosikeista]
Setup tips by Lamberto Collari
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMqnqHkQMEbfHzJS6LRgVYxESmHvp-qf6 (https://www.youtube.com/playlist?list=PLMqnqHkQMEbfHzJS6LRgVYxESmHvp-qf6)
Serpent 989 Centax Clutch Build
https://youtu.be/_UyMXhcXtIQ (https://youtu.be/_UyMXhcXtIQ)
Serpent 989 Viper 2 Speed Build
https://www.youtube.com/watch?v=YksZ2oFefb8 (https://www.youtube.com/watch?v=YksZ2oFefb8)
Xray RX8 - 1/8th Scale On Road RC Car Set-Up Setup
https://youtu.be/blXH_Jhlt3E (https://youtu.be/blXH_Jhlt3E)
Pro Tips with Michael Salven [Vanha, mutta hyödyllistä tietoa]
https://www.youtube.com/playlist?list=PL17BBF7813573F982 (https://www.youtube.com/playlist?list=PL17BBF7813573F982)
Capricorn America
https://www.youtube.com/channel/UCxLBGrWnayaD1Lf9ZlNOqtg/videos (https://www.youtube.com/channel/UCxLBGrWnayaD1Lf9ZlNOqtg/videos)
SÄÄNNÖTVirallinen sääntöketju: http://rc10.fi/index.php?topic=108887.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=108887.0)
Yleiset pienoisautoilun säännöt: https://www.autourheilu.fi/saantokirja/ (https://www.autourheilu.fi/saantokirja/)
PolttoaineAutoissa polttoainejärjestelmän (tankki, letkut ja suodattimet) suurin sallittu tilavuus on enintään 125,0 kuutiosenttimetriä. Polttoaine saa sisältää vain metanolia, nitrometaania ja valinnaisia öljyjä. Polttoaineen ominaispaino saa olla enintään 0,87 (mikä vastaa normaaleilla öljyillä nitrometaanipitoisuutta
16 %) Nitromax-16 -ominaispainomittarilla mitattuna.
Auto
- leveys max. 270mm (ilman koria) max. 290mm (korin kanssa)
- akseliväli 270 – 330mm
- korkeus max. 170mm (pl antenni ja Guerney flap), 20mm Guerney flap max. 180mm maavaralla
- Korin ja siiven maksimi takaylitys 100mm taka-akselin keskipisteestä
- paino min 2400 g (tankki tyhjänä / transponderin kanssa)
- renkaan leveys: takarenkaat max 65mm
FormaattiAlkuerien pituus on 5 minuuttia, osafinaalien 15 – 20 minuuttia ja A-finaalin pituus 30 minuuttia.
Muutosehdotuksia:
- Yksityyppimoottori
- Moottorille hintarajoitus (esim. 300 EUR)
- 2-3 Nostajaa, Mekkari ei nosta
- 3 -päiväiset kisat (pe: vapaa treeni, la-su kisailua, useampi finaali?)
- Alkuerä 5min -> 4min
[VARATTU]
[VARATTU]
[VARATTU]
Ratakasin SM-sarja alkaa lauantaina 22.08.2020 Hyvinkään uusitulla radalla.
18 osallistujaa yhdessä kisassa. Tästä on hyvä jatkaa luokan kasvua.
Huom! SM2 ajetaan samalla radalla jo heti sunnuntaina (23.08.2020)
(https://lh3.googleusercontent.com/EXyMkf9EjsD-6FTarBor-wtpPelCSWJlx_YZXf_4EqaYQPGZQfIQ03RxFnCMx3iNKIIsa2iCY3mhex4GSB_Dx0Q9FhdZoCb44sJhJdBEjLD4Wph7oK38JRfrlRfQ3_45XmtNxNqHaRTp-7vyP6tMPQsTsIO7d-7yvwpbBwHpoaKJGVdsC7uOLsm88S77-kuk-6hV8HFIlZyMqLaxfR32H_25v4ua9ccSEJhryyeCoPnlytex143P7LwWadJwsPwMbNpa0O6y0A4kzgkJsRO7rFKONBSTvF4TUmvtxVU6xw5ZhFMa1mN0CKKNR3PU5436fZg529-4RDGAaAUBq8XKbWLEvQeqK0HCsJn85MVkrSPCSTffkRPQeNfNjHFQJr1452OOARsYQMtUh-7qIGNMu64AM200NNFi5wtDgdAT-ja87C0ElhckY_fN1rsIlz_zRZm1MqtkekzN0RbmMpr1wddKU7Rw9YRC8G05QQ_Rex_j1CCo5HkJK1ismvEFs7i4HYnMgXpViWLc5lZOck0Zq8hMUjtaS_GETGgsr0Ct5hlzdUba2ThZNlEbQCtRdIQsS5uUj7PxB9o9yy9JkpIYywouNLkVjRObW8Pw0aFr_2dDMk_C8a-exuTsnMUhkwGuW_AVpEhQTtSU22lnDG6LwyYFyrwAL0q_TG4czMOLZYsmEr-bdGJeNe5PehEKoA=w1245-h699-no?authuser=0)
Euro Nitro Series Round 1 Aigen
13.08.2020 - 16.08.2020
Korona on rokottanut osallistujamäärää kauden ensimmäisessä ENS Ratakasi -kisassa Itävallan Aigenin radalla.
Tässä harjoitusten tuloksia:
Open
(https://lh3.googleusercontent.com/-qeU3BcSgUUoUYO71T-y6d71lw5AMBSOqT-ZSgA7E-zJSdp6s2M3stmqPcWDutRLTaP1XOzUfsM6QJpFVUSwnkhOvoKXDh1f42Fz0Ouy_M6veAmPAI2Y1nzIcFxVJqJAUhKO0KeSuwEdL3xlB-FB2HxjbKJ0bbkpwKxVaGiJFqhTtxY8snPKoHPOdUBQED8wG6B_NzHXo-gcz1yvd85MicG_tOg-t6G5_pkZm21P8ofKY0fsMPbTSioGlBBdhjqw9Z17nbYEmVWbhlzHm8GjbZZrV52ovVnZvmuJnaKhVbJ1fd95eqr3JZeN-5KNUnrPPSnu7-ivx4j6C5bQzAgyL__II69E_t0KyvwRCtV2wCHsOAKgIhAJ9r1eyBV95cO3WYHV94XrskBXmrgxQtHPHZCJlPPT_Z6566WDbjZ_kdRHdhgS4yHqnb_7syfevEC0JLwjY50rs-sna8GZE2Bu51yBqI44X-DGSJJGh3lUM48C_OQWTnzgmKA4PEhWU0yNSE4xnRTnSaUTDopNK_ZKq_iPMDyWixqtOM8u5bg5Y-L5tyD7_kpha-fPuHSTXoVDUNHXQmC7yFN9gFZ7rAny7kGmVJEEr-ZQRAKTnu9XmEXsf9Hv06I7w6HMkuuRd2UAQE0NsIiV9QX-YVqeKXcfjqAknOd7V_i_ou_4oSfc5lWDsp2Rv2bFAHIeggLH3A=w1620-h718-no?authuser=0)
40+
(https://lh3.googleusercontent.com/49H1qbDr3Dm05pfxw3jHJvVFQIS-tYH9tv3yXxIICwOE5qlXXiQJtCA_orIHu1N0mqmTqhEBoSYu31c28QEzsCqPLDqOeJTJOQnBBfG6E2eFWHOMypP0TJIbriVEZaQ21tqoYoQMhPnioC3EMUAvfD4SELnKiJQ11rywP2CybMwZjTWBiT4YPpn__Ymoow2SxLse6EqKv516ZRXKSrrrcXFeJJob8c40vaP-FklXMurZyiIyjFTQ_5NldXsFzvPfRmFJPYMXU3cfo0LtQ25neUA3-75NgzaxcQBMiC6icetDLmerTA3gnduVmlD9KW0LVLrxfvtZpc2386JQWFt0iG0cFTqPJomS4K06gBEc5A-ug2K1FIOcXV7V6mf7lH17dEj3HIlRAwLtSssmZPYJa5CYv50txi1CT_eOVdTmkiMHuOUBnc-FtO8tIZQcXT8UyDwM_zPUKmHQokWCjPZtrQs18lVeTbr_xOOBGCsyfoiF_jHZtJWTmSZG2JpTHjI7JRcbtcuMTgjt2N5-q0lpGCWqcLcIKNUKTacDav9WNkDELQ4U76f9QiIaiA8XX4v0DKJmCcehOtUYHt-w6jh4UzmK65DwTpTJ-rdw5hwqLcFAc11xPjSrajY_IQPfV_jFkzIZRtrK5qf7n3_y-bf9oH-HL4Slfu8X8JU985v8s2h2u7fCQgrpbSt7iCx1Bg=w1593-h463-no?authuser=0)
onks toi 40+ jotenkin tärkee ? :tongue:
Tosin Suomessa se taitaa olla yli 50% kuskeista
Infinity (Groskamp) julkaisi videon treeneistä: https://youtu.be/zLzGoS40jWg
Sent from my iPad using Tapatalk
Vuoden 2016 tulokset lisätty - Kiitos Henkka. Vielä puuttuu 2013 ja 2017.
Uudistettu Ratakasi alkoi vuonna 2013.
Niin se alkoi.
Mulla on nopein sähköauto pokaali Hyvinkään kisoista 25.8.2012 :cool:
6S sähköt
korjaus: "nopein sähköauto" lukee pokaalissa ;) ehkä olin ainoa haha. Se oli Mugen kopio C8 (Edam)
Ja se olikin vuotta aikasemmin.
Lainaus käyttäjältä: mikari - 13.08.20 - klo: 21.26
Niin se alkoi.
Mulla on nopein sähköauto pokaali Hyvinkään kisoista 25.8.2012 :cool:
Vuonna 2012 oli niitä DIV1 / DIV2 -virityksiä. Varsinainen Nitro -Ratakasi alkoi uudestaan 2013.
Lainaus käyttäjältä: mikari - 13.08.20 - klo: 15.36
onks toi 40+ jotenkin tärkee ? :tongue:
Tosin Suomessa se taitaa olla yli 50% kuskeista
Kaupallisissa sarjoissa ENS/ETS ja esim. Jenkkien isot M8 -kisat tuo on huomattu. 40+ -luokat jatkavat kasvuaan tasaisesti.
EFRA on myös lisännyt mm. Ratakasi 40+ -kisat EM-kisakalenteriin.
EDIT: ja tuossa ENS -kisassa on ihan mielenkiintoisia nimiä 40+ -luokassa (Hudy, Salven...)
no joo kyllä mä tunnistin nimiä sieltä mut silti ☺️
Lainaus käyttäjältä: mikari - 14.08.20 - klo: 11.01
no joo kyllä mä tunnistin nimiä sieltä mut silti ☺️
Mua kiinnostaa tuo 40+ -luokka, koska ensi kesänä tulee 50 -vuotta täyteen ja tarkoitus ajaa kaudet 2021-2023 Ratakasia... ja hieman kiinnostaisi ajatus käydä joskus esim. Italiassa ajamassa ENS 40+ -kisa.
no siinä mielessä sit joo. ei muuta ku mukaan vaan!
Mitäs Ratakasi-kuskit tekee viikonloppuna? Osa on ilmeisesti menossa treenaamaan/testaamaan.
Itsellä jatkuu tuon Shepherdin kasaus. Vähän on kiireinen viikonloppu, mutta yritän yhdistää F1:n katsomisen ja auton kasauksen.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3cPzWvVV161Qkp_7meZ0wqRRKeVXpOAU_jmW7tcKiA2ipnzZt4INdwJ4wWfHkbexuWkeU1xiSIolk-ty4ArqzRZlF4RkiGrO-twBs9-9XsXRfIz4thD8F6-VbCIZLKL1of487qgacCSpzAsTIHl7CenFA=w2053-h1155-no?authuser=0)
Eilen saatiin alkuerät ajettua. Tässä neljä parasta:
ENS 1 - Qaulifying
1 Simon Kurzbuch Shepherd/OS
2 Dario Balestri Infinity/Max
3 Carmine Raiola Inf1nity/Max
4 Robert Pietsch Mugen/Picco
Luulin, että Pietch lopetti kisaamisen?
Oma Shepherd -projekti etenee rauhalliseen tahtiin. Onko suosituksia koriksi?
Näitä olen harkinnut:
http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=67961 (http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=67961)
http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=68093 (http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=68093)
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3c_6q4ekav3cqSyoDbNtLfVA6ab8gyUQVjuMLY-b2lznwwWmds_kWzqDpdqkPkVRUNt9KIIntb_5MOMeshOTugpDxOc8L2Jpkod5IdVHWLSDGy8qkFWP3IE4MzGKQbmW2LW2xRu6ifqRs5wZJfcL1T1nA=w2173-h1223-no?authuser=0)
ENS 2020 1 Tulokset
1. Simon Kurzbuch – Shepherd/OS Speed
2. Dario Balestri – Infinity/Max Power
3. Carmine Raiola – Infinity/Max Power
4. Robert Pietsch – Mugen/Ielasi Tuned
5. Silvio Hachler – ARC/OS Speed
6. Lars Hoppe – Shepherd/Reds
7. John Ermen – ARC/Reds
8. Rick Vrielijnck – Infinity/Max Power
9. Shasa Lackner – Mugen/ASM Nuclear
10.Merlin Depta – Serpent/OS Speed
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dv0KimPElxZP_AZLj3GkfeOh-zdqoPULDc7ULawalIiFUCwlzjQRJclx6lv9qwjSU8T-50ypV35dvlgcxFsaocRUxHGUUEI-KgxL3_i586V8kLZXVLtxyuWPEhRmm2-8E3fZ_8lg5EXXe3q--Ku8exjA=w1595-h1195-no?authuser=0)
Lisää: https://www.facebook.com/EuroNitroSeries/posts/3738336922849136 (https://www.facebook.com/EuroNitroSeries/posts/3738336922849136)
Lisää: https://www.redrc.net/2020/08/kurzbuch-greiner-salven-win-at-ens-opener/ (https://www.redrc.net/2020/08/kurzbuch-greiner-salven-win-at-ens-opener/)
AIPWORKS Circuit
Teemu Leino kävi lauantaina testaamassa miten Ratakasi kulkee uudella AIPWORKS Circuit -radalla.
Ja hyvinhän se Infinity IF18 radalla meni.
Video ja kuvia löytyy Teemun Facebook -sivulta. Muualta en videota valitettavasti löytänyt. Video saaanut mukavasti kansainvälistä huomiota.
Ratakasi korit
Messenger ja YV -viestejjä tullut koriehdotukseksi, harmi, kun kynnys kirjoitella Foorumille on noussut.
Lisäsin uuden segmentin: Säännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=109193.msg837687#msg837687 (http://rc10.fi/index.php?topic=109193.msg837687#msg837687)
Sieltä löytyy myös muutosehdotuksia sääntöihin ja formaattiin. Näistä olisi hyvä keskustella ja ideoida yhdessä. Esim. itse en haluaisi 4minuutin alkueriä, jos mitenkään tämä on mahdollista. Yksityyppimoottori on varmasti hankala saada toteutettua...
Nämä on nyt tilattu:
168093 MATRIX SUPER DIABLO 1/8 PRE CUT BODY FOR VELOX light weight
168105 Matrix 32 1/8 front on FIVE light wheel "ENS PRE TRUED
168108 Matrix 35 1/8 rear on FIVE light wheel "ENS PRE TRUED
Varastosta löytyi vanhaa 16% Nitroa... mutta uutta polttoainetta pitää kyllä vielä hankkia.
Lainaus käyttäjältä: Ender - 16.08.20 - klo: 18.46
Oma Shepherd -projekti etenee rauhalliseen tahtiin.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3c_6q4ekav3cqSyoDbNtLfVA6ab8gyUQVjuMLY-b2lznwwWmds_kWzqDpdqkPkVRUNt9KIIntb_5MOMeshOTugpDxOc8L2Jpkod5IdVHWLSDGy8qkFWP3IE4MzGKQbmW2LW2xRu6ifqRs5wZJfcL1T1nA=w2173-h1223-no?authuser=0)
Hyvä.
Laita auto läjään. Pannun hommaat jostain ja boksin. Ja jälki-ilmot sisään Hyvinkään kisaan. Perjantaina treenaan. Ja muut meneekin rallatellen.
Ei tämä mitään ihmeellistä hommaa ole, kääntää vaan kurveissa ja iskee lusikan pohjaan suorilla.
Antaa mennä vaan kun noste on nyt kova! 🥳
Taas on muutama yksityisviesti pamahtanut.
Selvennetään vielä vähän tätä. En ole siis luomassa mitään uusia sääntöjä ja muuttamassa luokkaa pakolla mitenkään. Tarkoitus on vain herätellä julkista keskustelua Ratakasista. Keskustelun pohjalta taas pystytään tekemään päätöksiä Ratakasin kiinnostavuuden lisäämiseksi ja harrastamisen mielekkyyden parantamiseksi.
Oli säännöt/formaatti mitkä tahansa, olen nyt itse sitoutunut tähän.
Esim. tuosta yksityyppimoottorista tuli paljonkin palautetta. Helpottaisihan se paljon luokan aloittamista, mutta taas ulkomailla kisaileville se olisi vähän huono juttu. Mutta tämä oli vain ajatus.
Näistä asioista ollaan varmasti radalla/kisoissa keskusteltu viime vuosina paljonkin. Minulla ei vain ole näistä keskusteluista mitään tietoa eikä monella muullakaan. Mielestäni tämä Foorumi on hyvä paikka avoimeen keskusteluun ja ideoiden heittämiseen.
Uskoisin tämän ketjun myös auttavan luokkaa harkitsevia hankkimaan Ratakasin. Oma tavoitteeni on, että saadaan se 30 kuskia viivalle yhteen kisaan.
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 17.08.20 - klo: 17.18
Laita auto läjään. Pannun hommaat jostain ja boksin. Ja jälki-ilmot sisään Hyvinkään kisaan. Perjantaina treenaan. Ja muut meneekin rallatellen.
En ole nyt hätiköimässä tämän suhteen. Periaatteessa kaikki tarvittava on jo kasassa (muutaman vuoden seissyt moottori, startttiboksi, servot... korit tilattu)
Jos mahdollista, piipahdan lauantaina paikalla vähän aistimassa tunnelmaa. Sunnuntaina on tytöllä jalkapalloturnaus.
Veikkaan, että huonosti siinä käy kun käy aistimassa tunnelmaa. Itsellä kävi ainakin.
Kävin nimittäin ensimmäisessä nitroasfalttikisassa vain tunnelmoimassa vuonna 2014, ja seuraavassa kisassa mulla olikin oma nitroauto kainalossa mukana. Ja vaikka ei osannut ajaa yhtään niin kisaamaan piti päästä.
Verenmaku suussa vedettiin menemään, niinkuin aina😉
Teemun Ratakasi -testit herättävät pöhinää Facebookissa.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eOu7l3m6PJdk7tcs1B9xBZdsi4Tw62z7l94jfLe4QCvgo048Y6iiuCcAR02omF0jOq4EVQMOaHXwzIwX_Z97ymWSHYf58DyqXOQ6o-huAevSkc5wbOXq7EwC2zig-1hY1qgJUUSrrJ--T0M0Yokw-f1g=w765-h1372-no?authuser=0)
Vuoden 2017 tulokset lisätty - Kiitos Sami. Vielä puuttuu 2013.
http://rc10.fi/index.php?topic=109193.msg837685#msg837685 (http://rc10.fi/index.php?topic=109193.msg837685#msg837685)
Lainaus käyttäjältä: Ender - 13.08.20 - klo: 14.56
Ratakasin SM-sarja alkaa lauantaina 22.08.2020 Hyvinkään uusitulla radalla.
18 osallistujaa yhdessä kisassa. Tästä on hyvä jatkaa luokan kasvua.
Huom! SM2 ajetaan samalla radalla jo heti sunnuntaina (23.08.2020)
(https://lh3.googleusercontent.com/EXyMkf9EjsD-6FTarBor-wtpPelCSWJlx_YZXf_4EqaYQPGZQfIQ03RxFnCMx3iNKIIsa2iCY3mhex4GSB_Dx0Q9FhdZoCb44sJhJdBEjLD4Wph7oK38JRfrlRfQ3_45XmtNxNqHaRTp-7vyP6tMPQsTsIO7d-7yvwpbBwHpoaKJGVdsC7uOLsm88S77-kuk-6hV8HFIlZyMqLaxfR32H_25v4ua9ccSEJhryyeCoPnlytex143P7LwWadJwsPwMbNpa0O6y0A4kzgkJsRO7rFKONBSTvF4TUmvtxVU6xw5ZhFMa1mN0CKKNR3PU5436fZg529-4RDGAaAUBq8XKbWLEvQeqK0HCsJn85MVkrSPCSTffkRPQeNfNjHFQJr1452OOARsYQMtUh-7qIGNMu64AM200NNFi5wtDgdAT-ja87C0ElhckY_fN1rsIlz_zRZm1MqtkekzN0RbmMpr1wddKU7Rw9YRC8G05QQ_Rex_j1CCo5HkJK1ismvEFs7i4HYnMgXpViWLc5lZOck0Zq8hMUjtaS_GETGgsr0Ct5hlzdUba2ThZNlEbQCtRdIQsS5uUj7PxB9o9yy9JkpIYywouNLkVjRObW8Pw0aFr_2dDMk_C8a-exuTsnMUhkwGuW_AVpEhQTtSU22lnDG6LwyYFyrwAL0q_TG4czMOLZYsmEr-bdGJeNe5PehEKoA=w1245-h699-no?authuser=0)
Tilanne 21.8.2020: 20 kuskia ilmoittautunut Hyvinkään 2-päiväiseen kisaan. Mukana paljon vanhoja huippukuskeja jotka eivät ajaneet viime kaudella SM-sarjaa ja mikä tärkeintä, mukana on myös puolikymmentä uutta kuskia.
Tämä on ihan älyttömän hyvin!!
Mainiota! Nöyrimmät kiitokset teille jotka tuette tätä mahtavaa lajia osallistumalla kisoihin!
Tästä on hyvä jatkaa! :azn:
Tarkoitus oli ensi viikolla tehdä ekat testit radalla, mutta sää näyttää menevän huonompaan suuntaan, niin päätinkin vähän kiirehtiä... ja meninkin jo tänään:
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fecSHQ81i4R3cg4V-O9EZvilyMuZVJ8txThAEzAuanN_cV-GUQv5ABIyyGy_Z92fiDy-OjpghkQlXH5IKTRVnOErPiz4380My4odOt58ICwGBuMKw2T1CZ2B5-dUGkoWFCxm-wZHLzCMrIcccOiy9kvQ=w1623-h913-no?authuser=0)
Viimeksi ajanut RC-autolla maaliskuussa niin vähän oli hakusessa, mutta meni kyllä paremmin kuin odotin.
Pitää kirjoitella myöhemmin lisää. Aamulla lähden Hyvinkäälle katsomaan Ratakasin SM-kisoja.
Lainaus käyttäjältä: Ender - 21.08.20 - klo: 23.00
Aamulla lähden Hyvinkäälle katsomaan Ratakasin SM-kisoja.
Radalta tuli viestiä, että vettä tulee ja kukaan ei ole ajamassa. Ennuste on huono. Eli en ainakaan toistaiseksi lähde Hyvinkäälle.
Sent from my iPad using Tapatalk
Perjantaina 28.08.2020 oli toinen treenipäivä Tattiksella Shepherdin Ratakasilla.
Pikkuhiljaa pääsee jo ajamiseen kiinni. Paljon on kuitenkin vielä parannettevaa.
Tässä parhaimmain runin yhteenveto ja samalla oma kierrosenkka (16.216). Tuosta on vielä pajon varaa parantaa.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fmQVl_80ntKWbtj7AL9OZsVPEPDMsPoENU6dqX3wqBQ_7_fVTnmVKuP32Aj3KdQ6TKRjD_lRPF4PmzB6RyjuvV4ktJ_dHvvQ34nSgvMMSwoF7qVveKaAMH1mKpDEJklAyVRWPaDdldOV9I5iJbGyOMug=w2863-h1552-no?authuser=0)
Laitetaan vielä lyhyt videon pätkä:
https://youtu.be/vIZkJoFVBOg
Ratakasi SM1 23.08.2020 Hyvinkää tulokset
Viralliset tulokset: http://rc10.fi/index.php?topic=109255.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=109255.0)
Tässä tulokset ja yritin kaivella myös automerkin: (laittakaa viestiä, jos meni väärin...)
Moottorikin olisi kiva olla, mutta en niitä ruvennut nyt selvittämään, kun en päässyt kisojakaan katsomaan.
1 Fredriksson Henri, MUGEN
2 Raikas Tony, MUGEN
3 Vehniäinen Panu
4 Saarinen Teemu, MUGEN
5 Saarinen Niko, MUGEN
6 Seppälä Markku, SHEPHERD
7 Hovi Jani
8 Mairue Tomi, CAPRICORN
9 Pesonen Eetu, MUGEN
10 Nordman Sten, SHEPHERD
11 Tiainen Tuukka, SHEPHERD
12 Valtonen Heikki
13 Munck Sami, MUGEN
14 Tuomainen Petri, SHEPHERD
15 Rönkkönen Hiski, SHEPHERD
16 Sillanpää Aarre, MUGEN
17 Meriläinen Tauno, CAPRICORN
18 Mannio Ilkka, SHEPHERD
19 Korpela Rami, MUGEN
20 Saarinen Jere, MUGEN
Seuraavaksi Nitro power tour III 6.9.2020 Kouvolassa ja SM2 Hyvinkäällä 12.09.2020
Nitro Power Tour III 06.09.2020 Kouvola Ilmoittautuneet:
Sten Nordman, SHEPHERD
Tuukka Tiainen, SHEPHERD
Petri Tuomainen, SHEPHERD
Teemu Saarinen, MUGEN
Eetu Pesonen, MUGEN
Sami Munck, MUGEN
Tony Raikas, MUGEN
Aarre Sillanpää, MUGEN
Jere Saarinen, MUGEN
Tomi Mairue, CAPRICORN
Niko Saarinen, MUGEN
Panu Vehniäinen, ?
Henri Fredriksson, MUGEN
Jani Hovi, ?
Hiski Rönkkönen, SHEPHERD
Sunnuntaina on mahdollisuus nähdä Ratakasit tositoimissa.
Fuel+nitro power tour III 6.9.2020 Kouvola
http://rc10.fi/index.php?topic=109183 (http://rc10.fi/index.php?topic=109183)
Sunnuntaina ajetaan Kouvolan Tykkimäen radalla kovaa kisaa. Luokat ovat: Ratakasi, FG-Mini ja LS-5
Sunnuntain finaalien aikataulu:
Ratakasi A-finaali harjoitus (10min) 12:50
FG-Mini B-Finaali (5+20min) 13:05
Ratakasi B-finaali (3+20 min) 13:35
LS-5 B-finaali (5+20 min) 14:05
FG-Mini A-Finaali (5+30min) 14:35
Ratakasi A-Finaali (3+30 min) 15:15
LS-5 A-finaali (5+30 min) 15:55
Samalla kun piipahdat katsomassa RC-kisoja, voit käydä katsomassa myös näitä tapahtumia:
Historic Kymi Race
Historic Race Finland ry:n 30-vuotis ratakausi päätetään Historic Kymi Raceen KymiRingin moottoriradalla. Edeltävänä viikonloppuna ajoivat ratamoottoripyörät SM-kisansa ja nyt tulevana viikonloppuna, 5.-6. syyskuuta uuden radan korkkaa yli 150 kuudelta eri vuosikymmeneltä tulevaa historiallista ratakilpuria
https://www.historicrace.fi/HistoricKymiRace2020/?fbclid=IwAR05nWeGA4Cb5pUk0OlITl8BqL_bMltrY49xzsGybqwm5Fdm-2kY2lMgHHA (https://www.historicrace.fi/HistoricKymiRace2020/?fbclid=IwAR05nWeGA4Cb5pUk0OlITl8BqL_bMltrY49xzsGybqwm5Fdm-2kY2lMgHHA)
Karting SM
SM-pistetaisto kiihtyy! Vauhdikkaan Oulun kilpailuviikonlopun jälkeen nuoret kuljettajat ovat vauhdissa peräkkäisenä viikonloppuna Kouvolassa Tykkimäki Circuitilla ja viikonloppua isännöi Kouvolan Formula K-kerho ry. Viikonlopulle on ilmoittautunut 182 kuljettajaa tiimeineen.
http://www.kartingsm.fi/content/fi/36/23798/Kolmas%20osakilpailuviikonloppu%20k%C3%A4yntiin%20Kouvolassa.html?fbclid=IwAR1jrem-lwnAE_2pSagauasYhdFMlUGvg1bOZgnyyWxJ80CrIo-8kTGJWVw (http://www.kartingsm.fi/content/fi/36/23798/Kolmas%20osakilpailuviikonloppu%20k%C3%A4yntiin%20Kouvolassa.html?fbclid=IwAR1jrem-lwnAE_2pSagauasYhdFMlUGvg1bOZgnyyWxJ80CrIo-8kTGJWVw)
RC Sähkötouring
Huom! Lauantaina ajetaan TSM-10 ja TSS-10 -kisat Kuusankoskella:
http://rc10.fi/index.php?topic=109182.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=109182.0)
Euro NITRO Series Onroad Round 2 APELDOORN / NL
10.09.2020 - 13.09.2020
Korona vaikuttaa kyllä nyt pahasti osallistujamääriin. Vähän kyseenalaista ajaa koko sarjaa.
(40+ -luokassa 21 kilpailijaa)
https://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=en&dId (https://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=en&dId)[E]=52044&hId[1]=evt#
Vapaat treenit:
1 Rick Vrielijnck 0:39.871 6 [5, 3, 2, 4, 1] NL Infinity
2 Simon Kurzbuch 0:39.910 5 [6, 4, 3, 2, 1] CH Shepherd
3 Jeffrey Rietveld 0:39.938 6 [4, 5, 3, 2, 1] NL Infinity
4 Timo Schröder 0:40.010 4 [6, 3, 5, 2, 1] DE Shepherd Velox V8.2
5 Toni Gruber 0:40.216 5 [6, 4, 3, 2, 1] DE Shepherd Velox V8.2
6 Steven Cuypers 0:40.312 6 [5, 3, 2, 4, 1] BE Mugen Seiki MRX6-X
7 John Ermen 0:40.340 6 [4, 5, 3, 1, 2] NL
8 Robbin Hertong 0:40.450 4 [5, 2, 3, 6, 1] NL
9 Shasa Jason Lackner 0:40.466 4 [6, 3, 5, 2, 1] CH
10 Arnaud Mathieu 0:40.490 6 [5, 4, 3, 2, 1] FR Capricorn
11 Silvio Hächler 0:40.503 6 [4, 5, 3, 2, 1] CH
12 Tobias Hepz 0:40.722 5 [6, 3, 2, 4, 1] DE Serpent 989
13 Ben Jamini 0:41.358 6 [5, 7, 2, 3, 4, 1] NL Shpherd
14 Yves Zoma 0:41.507 4 [1, 2, 7, 3, 5, 6] BE Mugen MRX6X
15 Torsten Müller 0:41.993 2 [5, 4, 6, 1, 3] DE
16 Peter Thys 0:42.125 4 [6, 3, 5, 7, 2, 1] BE Mugen MRX6-X
17 Daniel Toennessen 0:42.197 3 [7, 6, 2, 4, 5, 1] DE Mugen
18 Bastian Gramlich 0:42.256 5 [4, 6, 3, 1, 2] DE
19 Felix Hetzer 0:44.177 7 [4, 6, 3, 1, 2, 5] DE
20 Jonathan La Rocca 0:44.213 7 [6, 3, 4, 5, 1, 2] BE
21 Sidney Blokker 0:45.659 7 [1, 2, 3, 4, 5, 6] NL
22 Emiel Bonhof 0:00.000 1 [2, 3, 4, 5, 6] NL
Ratakasi SM 2, LS-5 SM 2 ja FG-mini 2 13.9.2020 Hyvinkää
Ratakasin SM-sarja jatkuu sunnuntaina Hyvinkäällä. Osallistujamäärä on ihan ENS-sarjan tasoinen :wink:
Sää näyttää lupaavalta ja nyt päästään varmasti ajamaan finaalitkin.
Virallinen kilpailukutsu: http://rc10.fi/index.php?topic=109262.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=109262.0)
Osallistujat
Valtonen Heikki PRCA ?
Petri Tuomainen Fullspeed RC SHEPHERD
Sillanpää Aarre TamUA MUGEN
Korpela Rami RiiUA MUGEN
Meriläinen Tauno Fullspeed RC CAPRICORN
Mannio Ilkka Fullspeed RC SHEPHERD
Niko Saarinen HyUA MUGEN
Jani Hovi HyUA ?
Tomi Mairue HyUA CAPRICORN
Tuukka Tianen HyUA SHEPHERD
Rönkkönen Hiski LahUA SHEPHERD
Munck Sami TamUA MUGEN
Seppälä Markku Fullspeed RC SHEPHERD
Raikas Tony KyPak MUGEN
Panu Vehniäinen TamUA ?
Henri Fredriksson Fullspeed RC MUGEN
Jere Saarinen HyUA MUGEN
Sten Nordman Fullspeed RC SHEPHERD
Pesonen Eetu LahUA MUGEN
Saarinen Teemu HyUA MUGEN
Finaalien aikataulu:
Ratakasi C-finaali (3+15 min) 15:50
Ratakasi 6 nopeimman harjoitus 10min 16:10
LS-5 B-Finaali (5+15min) (12-kuskia) 16:25
Ratakasi B-finaali (3+15 min) 16:55
FG-Mini A-Finaali (5+30min) (11-kuskia) 17:20
Ratakasi Finaali (3+30 min) 18:05
LS-5 A-finaali (5+30 min) 18:45
Palkintojen jako / Prize giving 19:30
Kaikkien tiedossa on, että Novarossi on vaikeuksissa ja varmuutta yrityksen tulevaisuudesta ei ole.
Hyviä Ratakasiin sopivia Novarossi -moottoreita saisi nyt edullisesti.
Esim Mephiston saisi täältä:
https://www.team-shepherd.nl/novarossi-mephisto-21.html?fbclid=IwAR1sdj2KYNaU9NefASVHpmqgEurSHndvlWA_gG40D9RMnqQziu224a94y-E (https://www.team-shepherd.nl/novarossi-mephisto-21.html?fbclid=IwAR1sdj2KYNaU9NefASVHpmqgEurSHndvlWA_gG40D9RMnqQziu224a94y-E)
Näytti olevan 16 moottoria varastossa... Uskaltaisihon tilata pari noita? Pitäisi samalla tilata muutama laakeri ja kiertokanki varaosiksi.
2020 ENS RD2 APELDOORN, NETHERLANDS 10-13.09.2020
1 Simon Kurzbuch SHEPHERD OS
2 Silvio Hächler ARC OS
3 Rick Vrielijnck INFINITY MAX POWER
4 Jeffrey Rietveld INFINITY PICCO
5 Steven Cuypers MUGEN PICCO
6 Timo Schröder SHEPHERD OS
7 Arnaud Mathieu CAPRICORN ONE
8 Robbin Hertong ARC REDS
9 Toni Gruber SHEPHERD NOVAROSSI
10 John Ermen ARC REDS
Kisaraportti: https://www.eurorcseries.com/ens/news/kurzbuch-and-greiner-make-it-2-from-2-in-2020-ens (https://www.eurorcseries.com/ens/news/kurzbuch-and-greiner-make-it-2-from-2-in-2020-ens)
Tarkemmat tulokset: https://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=en&dFi=apeldoorn&dId (https://www.myrcm.ch/myrcm/main?pLa=en&dFi=apeldoorn&dId)[E]=52044&hId[1]=search#
Viimeinen osakilpailu Italian Fioranossa 29.10.2020-01.11.2020.
EFRA AMG 07-08.11.2020
https://www.efra.ws/efra-agm-2020/?fbclid=IwAR3av9OUB8_yx7btpMmo1hCs3ModjovYFMYrJxoRRRJfTLlMiXDfwIZkZVI (https://www.efra.ws/efra-agm-2020/?fbclid=IwAR3av9OUB8_yx7btpMmo1hCs3ModjovYFMYrJxoRRRJfTLlMiXDfwIZkZVI)
Ratakasin osalta ei ole paljonkaan muutoksia tulossa.
Mutta mitäköhän tuo koriasia pitää sisällään? Ilmeisesti vain jotain keskustelua, kun on Other-osiossa.
11. ANY OTHER BUSINESS.
Regular ZOOM Section Meetings. Calendar for 2021?
Live CHATS specific of IC section, with open questions?
New Bodies of 1/8th IC
EFRA:n vuosikokouksessa on hyvin vähän sääntömuutoksia tulevalle kaudelle. Suurin haaste on luoda mahdollisuudet ajaa lähes normaali kausi kesällä 2021. Miten mahdollistetaan riittävät turvavälit kuskeille korokkeella vai tehdäänkö väliseinät pleksistä...?
EFRA:n pressa selventää vähän tätä koriasiaa Facebookissa:
First of all I hope all of you and family keep safe and stay as far as possible of COVID19. Regarding your question, doubts, concerns: no panic. We are working for the best of the class trying to detect where problems are and find solutions to improve. Answering your question Lars:
Motivation: In the last 10 years the main improvement in that class has been bodies. Due high downforce of the current bodies, mechanical parts like bearings, clutch, belts.. are suffering a lot, especially in tracks with high traction. I.E in last IFMAR WC 2019 in L.A, only 5 cars could finish the 1 hour main final due mechanical problems and some of them finished but had problems during final. So we are talking about resistance A-main final.
Another weak point in this moment: Engine. With 16% of nitro and special fuels, 3.5cc engines and current foam tires, you can drive a 1/8th IC on road car a full gas more than 70% in most of the tracks which caused a lot of stress on the engine. For professional driver, doesn’t matter if they spend 7-8 engines in a week race. But nonprofessional drivers paid the bill. If you want to get a chance to get a successful Euro/WC you have to get 4-5 good engines ready to be burned (if you have good skills for tunning).
Last but not least, we realized that the bodyshell designs were becoming more and more extreme, if we cannot put limits in a couple of years 1/8th bodies will look like slot cars.
Who is pushing: After a lot of talks with drivers, manufacturers… IFMAR and EFRA got a conclusion that best way could be to reduce downforce of the current bodies.
Goals: Reduce downforce, to reduce stress on the mechanical parts of the car, reduce stress on the engines and to create a GBS to regulate limits in 1/8th IC future designs creating more realistic bodies.
Benefits: mainly for hobby drivers, keeping durability of the mechanical parts of the car and engines. Benefit for manufactures, creating a good set of rules for their designs and, in a minor way but also important for the future, benefits for fans not related with RC, creating as much realistic bodies possible to be attractive for TV coverages.
Once again, not panic. We are working hard with real professionals in that area and with deputed manufacturers. Changes won’t be insane. Changes will be according to the needs we have, and thinking in mid-long term.
I hope to see you soon somewhere on the track to continue talking about our passion!
https://www.facebook.com/groups/513188615399510/?ref=share
Sent from my iPad using Tapatalk
Viikonlopun aikana tämä koriasia herätti valtavasti keskustelua. Monet ovat sitä mieltä, että nykyisiä koreja ei pidä kieltää ja kaikki on hyvin.
Suomen tasolla asia on näin, mutta MM-tasolla voi olla ehkä järkevää pitkässä juoksussa tehdä jotain. Moottorin tehokkuus ja viimeisen päälle "kevennetyn" auton kestävyys ei saa olla se ratkaisevin tekijä.
EFRA:n pressa antoikin vielä lisäselvitystä asiasta:
Javier Garcia:
"Just finishing to read all your comments and discussion made by this item. Always comments and opinions are appreciated and always take notes of them, so from this point of view is fine and thanks for the feedback. Listen, read, think and react is something that EFRA did, do and will do always for the benefit of our loved sport. And EFRA will always cooperate with IFMAR to bring them our experience and feedback. And the most important one, as Willy said, THERE IS NOT A PROPOSAL, just work in the background to think in the future of the section.
I'm going to try to answer some of them, putting attention in the subject and forgetting others who are not interesting for it, or even reflect the lack of knowledge of what EFRA is doing in last years on the section. For those who tell or insinuate that we don't listen drivers, from 2016 EFRA representatives and myself personally were in all Official EFRA-IFMAR events, getting opinions, making polls on the track, talking with RC Industry, Organizers, federations and drivers from all over the world and from different levels. From top to the hobby drivers. For those who tell that we have to reduce entry fees, please talk with organizers and tell them that they are going to lose money organizing races for you, because I would like to remind that 90% of the Entry fee going to the Organizers to try to make best quality of races possible.
Ok, Let's go.
I think, in my opinion, the meaning of this idea (body changes in 1/8th IC on road) has been misunderstood and some comments didn't reflect the spirit of this idea. I tried to explain in my last post what reason was to start to work on this idea, but it seems no more people understood. I will go far away. When this idea started? Mainly when we had to manage "famous" issue of 4 or 5 minutes qualy (2017). Engines on the limit due high consumption; they didn't finish 5 minutes heats. Go to 4 minutes. Pay attention that one of the main reasons to change this rule is because HOBBY DRIVERS burned the engines in 5 minutes heat. TOP drivers could get 5 minutes in most of the tracks because they had engines and knowledge. Now we went 4 minutes. Just a year later, in some tracks, some drivers suggested us to start in the middle of the track because they didn't finish the heat of 4 minutes. And we could see in sub finals and finals refuelling in some tracks at 3,45 minutes. Where is the limit? Do you considering as EFRA-IFMAR that we have to think how to solve that? We considered after a lot of talks with engines, bodies and cars manufactures in a lot of official races that we can work in the way to reduce downforce in the bodies to try to keep safe mechanical parts.
Does it mean that reducing downforce in the car will be slower or difficult to drive? It depends of how far goes with changes in the bodies but, OF COURSE NOT THE PLAN. If you reduce downforce in the bodies in a professional way, I mean not an extreme change, just an evolution, we reduce a bit speed corner and increase a bit top speed in the straight due less resistance, which means that lap times will not change so much and cars will be still funny to drive, because engines, cars and tires are good enough. Also we will provide margin to improve. THE GOAL IS TO REDUCE STRESS mainly in top speed corners where mechanical parts are on the limit. And this is good for HOBBY DRIVERS because they will save a lot of material like tires, engines and car parts and TOP DRIVERS, because they have skill and material, will find the way to keep the great lap times. And I firmly believe that everybody will have fun. We have some mock ups, but at the moment no ready to be shown.
Also I think that the question of the poll is not right enough when you ask to "abandon the current bodies". That's not the point. We don't want to abandon all develop done in last years. We want to put limits, create a GBS where manufactures can get rules for those limits and, if possible, make bodies more realistic. AND NO PANIC if you have bodies on stock!!! This is something that we are considering in mid-long term, you will have time to use those bodies even better could be interesting to race together on the tracks for different level of drivers!
Finally, for those who tell that we have to think in next generation of drivers and/or we have to work on that, this is my main project/concern in this moment in EFRA https://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=1&nk=2326. (https://www.efra.ws/detail/?lk=0&fk=1&nk=2326.) Take 5 minutes to read and watch.
I'm sorry for my long-long post. I didn't want to answer anymore, but I think, after read the comments we have to do some clarifications.
I hope to see you soon somewhere on the tracks instead behind of the computer!"
Aktivoidaan tätäkin vähän.
Päivittelin vihdoin nuo kauden 2020 -tulokset.
Tässä epävirallisia kisapäiviä:
Suomi
Su 23.05.2021 Kouvola
Su 20.06.2021 Hyvinkää
La 17.07.2021 Hyvinkää
Su 08.08.2021 Helsinki
Ruotsi
22-23.05.2021 Sverige Cup, Trollhättan
12-13.06.2021 SC, Växjö
03-04.07.2021 SC, Staffanstorp
07-08.08.2021 Ruotsin mestaruus, Tukholma
28-29.08.2021 SC, Eskilstuna
18-19.09.2021 SC final, Örebro
Päivitin Suomen kisojen epäviralliset päivämäärät.
-
Minut saa myös lisätä Mugenin alle eli Jarno Pottonen Fullspeed RC.
Pyrin osallistumaan kaikkiin ratakasi osakilpailuihin kaudella 2021.
Lainaus käyttäjältä: Jarno Pottonen - 08.03.21 - klo: 09.44
Minut saa myös lisätä Mugenin alle eli Jarno Pottonen Fullspeed RC.
Pyrin osallistumaan kaikkiin ratakasi osakilpailuihin kaudella 2021.
Lisätty. Eiköhän uudet osallistujaennätykset rikkoudu tänä vuonna. :grin:
Jos nuo epäviralliset päivämäärät toteutuvat, voi olla, että pääsen ajamaan vain kaksi viimeistä kisaa.
Lainaus käyttäjältä: Ender - 08.03.21 - klo: 10.23
Jos nuo epäviralliset päivämäärät toteutuvat, voi olla, että pääsen ajamaan vain kaksi viimeistä kisaa.
Taisit kopioida nuo päivät sähköpuolelta jossa ne ovat ihan viralliset. Missä vaiheessa nuo sitten muuttui epävirallisiksi? En olisi julkaissut epävirallisia päivämääriä sähköryhmässä.
Kisapäivät on epävirallisia kunnes akk hallitus ne käsittelee ja hyväksyy, vaikkeivat varmasti tuosta muutukaan.
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 08.03.21 - klo: 11.34
Taisit kopioida nuo päivät sähköpuolelta jossa ne ovat ihan viralliset. Missä vaiheessa nuo sitten muuttui epävirallisiksi? En olisi julkaissut epävirallisia päivämääriä sähköryhmässä.
Sain nuo päivät jo aikaisemmin tietooni ja en laittanut niitä vielä, koska mielestäni viralliset tiedot pitää tulla Luokkayhteyshenkilön kautta. Ja kun ne tuli tuohon Sähköpuolelle ajattelin ne laittaa tänne "epävirallisina" päivinä.
Ketjun otsikko muutettu Ratakasi Info -> Nitro Ratakasi Info
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 08.03.21 - klo: 11.43
Kisapäivät on epävirallisia kunnes akk hallitus ne käsittelee ja hyväksyy, vaikkeivat varmasti tuosta muutukaan.
Ja koska AKK:n ei tarvitse hyväksyä sähköluokan päiviä niin ne ovat virallisia sähköpuolella mutta ei polttispuolella :wink:
Tilanne oli kestämätön uuden luokan kannalta ettei tiedetä kisapäiviä reilu 2kk ennen ekaa kisaa kun jengi odottelee uuden kaluston ostamisen kanssa että kalenteri julkaistaan. Sen takia nuo päivät piti saada näkyviin. Tiedän ainakin 2 henkilöä jotka ovat ostaneet sähköratakasin heti noiden päivien julkistamisen jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 08.03.21 - klo: 12.07
Tilanne oli kestämätön uuden luokan kannalta ettei tiedetä kisapäiviä reilu 2kk ennen ekaa kisaa kun jengi odottelee uuden kaluston ostamisen kanssa että kalenteri julkaistaan. Sen takia nuo päivät piti saada näkyviin. Tiedän ainakin 2 henkilöä jotka ovat ostaneet sähköratakasin heti noiden päivien julkistamisen jälkeen.
Näin se menee mielestäni kaikissa luokissa. Optimitilanteessa päivät pitäisi saada jo tammikuussa. Normaalioloissa tulee esim. kesälomalentoja varattua noihin aikoihin. SM -luokissa tulee tietysti ongelmaksi kansainväliset kisakalenterit yms... mutta eikös nekin ole aika hyvin tiedossa jo edellisen vuoden aikana.
Jos itseltä kysytään, SM-kesäsarjoissa voisi olla vain kaksi kisaa. Olisi helpompi tehdä kalenteri. Tämän lisäksi eri luokilla olisi sitten Kansallinen tai joku muu (Esim. XRS) tyylinen sarja.
Itsellä haaveissa ajaa vuosittain myös yksi kisa ulkomailla (Esim. ENS 40+) ja en näe kovin realistisena, että pystyn koskaan ajamaan neljää SM-kisaa kesässä.
Varmaankin ainoo kuski reiskalla täällä 🙋♂️
Nico Väyrynen
Epävirallinen osallistujallista kaudelle 2021 - Laittakaa minulle infoa, jos nimi puuttuu tai tiedot väärin.
MUGEN
Raikas Tony LahUA
Fredriksson Henri Fullspeed RC
Saarinen Teemu HyUA
Saarinen Jere HyUA
Saarinen Niko HyUA
Pesonen Eetu LahUA
Mairue Tomi HyUA
Tiainen Tuukka HyUA
Munck Sami TamUA
Sillanpää Aarre TamUA
Korpela Rami RiiUA
Seppälä Tomi Fullspeed RC
Pottonen Jarno Fullspeed RC
Tiimiä tukemassa: http://www.future-rc.fi/ (http://www.future-rc.fi/)
SHEPHERD
Nordman Sten Fullspeed RC
Rönkkönen Hiski LahUA
Tuomainen Petri Fullspeed RC
Seppälä Markku Fullspeed RC
Mannio Ilkka Fullspeed RC
Hongisto Leo HyUA
Niiranen Mika LahUA
Pellinen Antti Fullspeed RC
Tiimiä tukemassa: https://microracing-finland.com/ (https://microracing-finland.com/)
CAPRICORN
Vehniäinen Panu TamUA
Hovi Jani HyUA
Valtonen Heikki PRCA
Meriläinen Tauno Fullspeed RC
Tiimiä tukemassa: http://www.future-rc.fi/ (http://www.future-rc.fi/)
XRAY
Väyrynen Nico AAU
Tiimiä tukemassa: https://www.eurorc.fi/ (https://www.eurorc.fi/)
Ainiin ja seura on Ahveniston autourheiljat
Lainaus käyttäjältä: NV - 08.03.21 - klo: 16.45
Varmaankin ainoo kuski reiskalla täällä 🙋♂️
Huhujen mukaan muitakin XRAY-autoja on radalle tulossa. Hyvä juttu - Pistetään osallistujaennätykset uusiksi.
Pitäkäähän tämäkin ketju seurannassa:
1/8 FLAT PAN CLASS – Uusi patteriratakasi luokka
http://rc10.fi/index.php?topic=109818.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=109818.0)
Nämä molemmat Ratakasi-luokat tukevat hyvin toisiaan ja mahdollistavat molempien luokkien kasvun. Näiden välille ei kannata luoda kilpailuasetelmaa.
Mullekin on tuollainen Patteriratakasi tulossa. Treenipäivänä haluan aina ajaa paljon ja tälläinen Ratakasi-yhdistelmä on parempi kuin Sähköturisti ja Nitro Ratakasi.
Ratakasi (R8) SM1 Kouvola 23.05.2021
http://rc10.fi/index.php?topic=110163.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=110163.0)
Leo Hongisto HyUA SHEPHERD
Sami Koppanen KyPak ?
Tauno Meriläinen Fullspeed RC CAPRICORN
Jarno Pottonen Fullspeed RC MUGEN
Markku Seppälä Fullspeed RC SHEPHERD
Tomi Seppälä Fullspeed RC MUGEN
Tuukka Tiainen Fullspeed RC MUGEN
Nico Väyrynen AAU XRAY
Tony Raikas KyPak MUGEN
Panu Vehniäinen TamUA CAPRICORN
Henri Fredriksson Fullspeed RC MUGEN
Teemu Saarinen HyUA MUGEN
Sten Nordman Fullspeed RC SHEPHERD
Niko Saarinen HyUA MUGEN
Tomi Mairue HyUA MUGEN
Sami Munck TamUA MUGEN
Aarre Sillanpää TamUA MUGEN
Rami Korpela HyUA MUGEN
Ilkka Mannio Fullspeed RC SHEPHERD
Hiski Rönkkönen LahUA SHEPHERD
Jere Saarinen HyUA MUGEN
Nyt kun ei itse pääse paikalle, olisi kiva saada vähän video- ja kuvamateriaalia Kouvolan kisoista. Toivottavasti joku on aktiivinen myös tällä saralla.
Samoin olisi kiva saada tietoa siitä miten 12% -polttoaine oli käytössä ja saatiinko siitä mitään kokemuksia vai oliko vain 16% käytössä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Lainaus käyttäjältä: Ender - 22.05.21 - klo: 10.22
Nyt kun ei itse pääse paikalle, olisi kiva saada vähän video- ja kuvamateriaalia Kouvolan kisoista. Toivottavasti joku on aktiivinen myös tällä saralla.
Samoin olisi kiva saada tietoa siitä miten 12% -polttoaine oli käytössä ja saatiinko siitä mitään kokemuksia vai oliko vain 16% käytössä.
Sent from my iPad using Tapatalk
Videoita ja kuvia odotellaan...
Ilmeisesti voittaja ajoi 12% -polttoaineella. Jos totta, tämähän on merkittävä uutinen. Ei sitten tarvitse lupia hankkia.
Sent from my iPad using Tapatalk
Lopetin pähkäilemisen moottorin suhteen ja pistin tämmöisen paketin tilaukseen:
https://microracing-finland.com/tuote/o-s-speed-r21-euro-spec-with-t2080sc-muffle-combo/
Sent from my iPad using Tapatalk
Epävirallinen R8 SM-sarjatilanne ensimmäisen osakilpailun jälkeen:
1 Saarinen Teemu MUGEN 100 - - - 100
2 Fredriksson Henri MUGEN 90 - - - 90
3 Mairue Tomi MUGEN 82 - - - 82
4 Munck Sami MUGEN 76 - - - 76
5 Raikas Tony MUGEN 72 - - - 72
6 Nordman Sten SHEPHERD 69 - - - 69
7 Saarinen Jere MUGEN 66 - - - 66
8 Saarinen Niko MUGEN 63 - - - 63
9 Tiainen Tuukka MUGEN 60 - - - 60
10 Seppälä Markku SHEPHERD 57 - - - 57
11 Vehniäinen Panu MUGEN 55 - - - 55
12 Rönkkönen Hiski SHEPHERD 52 - - - 52
13 Sillanpää Aarre MUGEN 50 - - - 50
14 Pottonen Jarno MUGEN 48 - - - 48
15 Seppälä Tomi MUGEN 46 - - - 46
16 Koppanen Sami ? 44 - - - 44
17 Väyrynen Nico XRAY 42 - - - 42
18 Korpela Rami MUGEN 40 - - - 40
-- Hongisto Leo SHEPHERD - - - - -
-- Hovi Jani CAPRICORN - - - - -
-- Mannio Ilkka SHEPHERD - - - - -
-- Liinkangas Janne SERPENT - - - - -
-- Meriläinen Tauno CAPRICORN - - - - -
-- Niiranen Mika SHEPHERD - - - - -
-- Pellinen Antti SHEPHERD - - - - -
-- Pesonen Eetu MUGEN - - - - -
-- Tuomainen Petri SHEPHERD - - - - -
-- Valtonen Heikki CAPRICORN - - - - -
[Laita minulle YV, jos tietosi ovat väärin]
Kouvolan R8 SM-osakilpailun nopeimmat alkuerien kierrokset
Teemu Saarinen 16.367
Henri Fredriksson 16.485
Sami Munck 16.547
Tomi Mairue 16.648
Tony Raikas 16.765
Panu Vehniäinen 16.828
Sten Nordman 16.858
Niko Saarinen 16.861
Jere Saarinen 17.000
Markku Seppälä 17.078
Jarno Pottonen 17.113
Tuukka Tiainen 17.384
Tomi Seppälä 17.450
Hiski Rönkkönen 17.494
Sami Koppanen 17.501
Aarre Sillanpää 18.089
Rami Korpela 18.556
Nico Väyrynen 18.857
[R8 SM -sarjataulukkoa päivitetty nimien ja kaluston osalta]
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3doIYW9T2-NRLBpe3jskf4ehnBQs4JZ-nJT3I6Oq865uWz6UaDf0bBYMgeJmsFjtRUHJYeG2Xu0AORoAnSjm2nfXY1HEk7Dg04TFlcuO-G8fT5GV78tiQCYe4H9oJ74RRxlT86Ua56eDXQ4RDoUgsWf3A=w2433-h1369-no?authuser=0)
O.S. Speed R21 Euro Spec saapui. Samalla tilauksella tuli myös Hudyn Break-In Bench.
Haluan kokeilla tuota sisäänajoa myös penkissä. Loppu sisäänajo sitten myöhemmin radalla.
Tarkoitus oli lisätä RT 16% polttoaineeseen vähän rissaa, mutta sen hankkiminen näyttää olevan yllättävän hankalaa. Onko kellään suositella hyvää ostopaikkaa?
Pitää myös tilata 12% polttoainetta, mutta tehdään tuo sisäänajo tuolla omasta varastosta löytyvällä.
Olisi kiva myös nähdä tässä ketjussa kuvia muiden autoista ja vaikka vähän selostusta itsestä ja autojen komponenteista.
Vähän ns. under-the-hood -tyyliin. Noista esittelyistä on hyötyä uusille ja luokkaa suunnitteleville.
Tässä on mun Mugen MRX6X juuri kasattuna. Ei enää ihan yhtä siisti kevään ajelujen jäljiltä. Moottori on OS R2104 WC ja servot PowerHD S35.
Ajoin ekan kerran ratakasilla viime syksynä ja täytyy ihmetellä miksei aiemmin ole tullut kokeiltua.
(https://live.staticflickr.com/65535/51226375748_5ec9519e1e_k.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51225454847_e7b32b5e67_k.jpg)
no ehkä vähä siks että ei oo oikein ollu ratoja kuten nyt
osat vaihtunu uudella maalla, krossi dead ja rata kukoistaa
20.06.2021 Hyvinkää R8 ja R8FE Kisan Varikkotunnelmia
https://youtu.be/9IJ9vik7eQY
Lainaus käyttäjältä: Ender - 04.06.21 - klo: 13.25
Haluan kokeilla tuota sisäänajoa myös penkissä. Loppu sisäänajo sitten myöhemmin radalla.
Hmm... Hitaasti hyvä tulee. Eilen aloittelin:
https://youtu.be/v9sQNbSFau0
Lainaus käyttäjältä: Ender - 22.06.21 - klo: 08.03
20.06.2021 Hyvinkää R8 ja R8FE Kisan Varikkotunnelmia
https://youtu.be/9IJ9vik7eQY
Tässä vähän enemmän ajopätkiä ja varsinkin mekkareista:
https://youtu.be/UAby78AlF4Y
Hyviä videoita! Näitä saisi olla enemmänkin.
Teemu Leino
Infinity Team Driver
AIPWORKS Cirtcuit 06.07.2021
https://youtu.be/4XtEl8eh7M8 (https://youtu.be/4XtEl8eh7M8)
Ja vanhahko artikkeli Teemusta:
https://www.liverc.com/news/talk-it-up-tuesday-teemu-leino/ (https://www.liverc.com/news/talk-it-up-tuesday-teemu-leino/)
Ratakasin Ruotsin mestaruussarjan kisat ovat parhaillaan menossa Örebrossa.
Suomesta kisoissa mukana ovat:
Leo Hongisto, Shepherd
Tuukka Tiainen, Mugen
Sten Nordman, Shepherd
Kisassa näyttää olevan yhteensä 29 osallistujaa. Onnea ja menestystä Suomalaisille!
Tuloksia voi seurata täältä: https://www.myrcm.ch/myrcm/main?sOrder=asc&pLa=en&pId (https://www.myrcm.ch/myrcm/main?sOrder=asc&pLa=en&pId)[E]=1&dId[E]=59796&sField=Country&hId[1]=evt#
Kisat ovat kolmepäiväiset:
PE: Treeniä
LA: Treeniä ja alkuerät
SU: Finaalit
Tämä olisi mielestäni paras formaatti myös Suomeen. Kaikki rataluokat vaan mukaan ja "löysä" aikataulu. Itselle riittäisi kaksi kisaa Suomessa ja sitten (ehkä) yksi Ruotsissa. Ruotsalaisia pitäisi myös houkutella Suomeen, kun meillä on nyt niin hyvät radatkin. Yhteispohjoismaalainen sarjakin voisi olla toteutettavissa.
Lainaus käyttäjältä: Ender - 18.09.21 - klo: 13.46
Ratakasin Ruotsin mestaruussarjan kisat ovat parhaillaan menossa Örebrossa.
LOPPUTULOKSET
1. Alexander Andersson, SHEPHERD
2. Lars Haugen, MUGEN
3. Fredrik Andersson, SHEPHERD
4. Stefan Andersson, SHEPHERD
5. Christoffer Hallborg, MUGEN
.
.
.
11. Leo Hongisto, SHEPHERD
12. Tuukka Tiainen, MUGEN
.
17. Sten Nordman, SHEPHERD
Aika herätellä tätäkin ketjua.
Kilpailukalenteri 2022
Suomi
22.05.2022 Kouvola, KyPak
19.06.2022 Hyvinkää, HyUA
17.07.2022 Hyvinkää, HyUA
31.07.2022 Kouvola, KyPak
21.08.2022 Helsinki, Fullspeed
Onkos tullut uusia kuskeja ja miten vanhat aikoo kisailla?
Itselle varma näistä kisoista on ainoastaan Helsingin kisa. Heinäkuun lomamatkan aikataulu on vielä avoin ja kaksi ekaa kisaa ei muuten sovi kalenteriin.
Kyllä olisi tarkoituksena kiertää kaikki kisat läpi.
Meiltä siirtyy Viljami nitrokasin puolelle eli ainakin yksi uusi kuski sille puolelle.
RC-tauko on venähtänyt vähän suunniteltua pidemmäksi, mutta tänään vihdoin pääsin aloittamaan Helsingin Ratakasi -kisaan valmistautumisen. Tässä on vielä lomamatka edessä ja menin vielä murtamaan varpaanikin niin ettei tässä radalle oikein pääse, mutta kyllä se tästä ja syksyllä sitten alkaa säännöllisempi treenaaminen sähkötouringissa.
Tampereelle on muuten rakennettu ainakin tämän videon: https://youtu.be/IySw3HU0piw perusteella ensi luokkainen rata. Helsingin ratakin on saatu taas hyvään kuntoon ja alkukesän pito-ongelmat on saatu korjattua. Suomessa nyt kolme (Hyvinkää, Helsinki, Tampere) Ratakaseille (Nitro/Sähkö) erinomaisesti sopivaa rataa.
Hyvä on harrastajan harrastaa... kunhan sinne radalle vain kerkeäisi.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLUOb6j0vYWFw5QICcS6ZPx-aMALieZJZsLkeZtxiHj49Hhiwq2zMrE5gn3L2JvvI4gHmP7H-IroibaSEKVMy3IkjUTFXZ4TSIfqFUqJEeCnKpPnrVNG-_nJIVzQW-6RQTjkJWW1IjP51NmzVH1L8DZxRg=w3420-h1923-no?authuser=0)