Luokkayhteyshenkilön muutosVuodelle 2023 M8 ja M8e SM-sarjojen luokkayhteyshenkilö on vaihtunut, johtuen Jukka Häkämiehen lopettamisesta luokkien luokkayhteyshenkilönä. Allekirjottanut tulee jatkossa toimimaan M8 ja M8e luokkien luokkayhteyshenkilönä. Henkilökohtaisena tavoitteenani on parantaa sarjaa entisestään ja etenkin ottaa kuljettajien ja järjestäjien ideoita huomioon tätä tehdessä.
Max Mört
Sääntömuutokset vuodelle 2023M8 ja M8e SM-sarjaan on tullut vuodelle 2023 muutamia uudistuksia, mutta päällimmäisin osin sarja pysyy ennallaan.
Ykstyyppirenkaan mallin vaihtoUusi ykstyyppirengas valittiin vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan, mutta mikäli valittu rengas ei täytä odotuksia voidaan rengas vaihtaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Renkaiden testausprosessia tullaan jatkossa tekemään huomattavasti läpinäkyvämmäksi ja hyväksi todetut kontrolloidut testausmenetelmät tullaan säilyttämään.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TZO 200 Tires
- Malli: 402 Soft
- Tuotekoodi: TZO402CT-FIN
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Polttoaineen sallitun nitrometaanipitoisuuden laskuKuten jo edellisen vuoden sarjasäännöissä oli maininta, kaikissa polttomoottoriluokissa on siirrytty EFRA:n sääntöjen mukaiseen järjestelyyn, jossa sallittu polttoaine on EU:n uudistetun lähtöaineasetuksen mukaista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kisoissa ei saa enää ajaa luvanvaraisilla polttoaineilla. Tämä helpottaa kaikkien kilpailijoiden tilannetta, koska ei vaadita enää lupa-asiakirjoja polttoaineen ostoon.
Muutokset:
- Suurin sallittu nitrometaanipitoisuus on 16 painoprosenttia
- Käytetyn polttoaineen tulee olla EU:n lähtöaineasetuksen (EU) 2019/1148 mukaista
M8 luokan finaalikaavion muutos yksihaaraiseksiJohtuen alhaisista kuljettajamääristä ja suurista tasoeroista M8 luokan finaalikaaviota on uudistettu. Tässä kaaviossa siis kaksihaarainen nousujärjestelmä poistuu ja nyt alkueristä menee 8 kuljettajaa suoraan pääfinaaliin. Jokaisesta nousufinaalista nousee 4 kuljettajaa normaaliin tapaan. Tämän muutoksen tavoitteena on lyhentää päivän pituutta, mutta samalla pitää nousumahdollisuudet kaikille ennallaan. Tämä muutos myös tasaa tasoeroja finaalien sisällä, koska kuljettajia ei jaeta parittomien ja parillisien finaaleihin.
Kaavio:
Finaali 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
1/2 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
1/4 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
1/8 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Kiinteiden kuljettajanumeroiden käyttöönottoM8 ja M8e luokat ovat suomessa ainoita luokkia, jossa ei käytetä kiinteitä kuljettajanumeroita. Kilpailun järjestäjien ja muiden luokkien luokkayheyshenkilöiden suunnalta oli halua ja suositus ottaa vihdoin kiinteät kuljettajanumerot käyttöön myös M8 ja M8e luokissa. Mikäli kuljettajalla ei ole numeroa annettu lopussa olevassa listassa, se määrätään ensimmäisen kisan yhteydessä. Ilmottautumisessa tulee käyttää omaa numeroa, mutta mikäli sitä ei vielä ole määrätty ei sitä KITI-ilmottautumisen yhteydessä tarvitse kirjata.
Kiinteän aikataulun käyttöönottoTämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan johdonmukainen ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua.
KilpailutKilpailukalenteriin on tullut muutamia muutoksia sitten alkuperäisen joulukuussa julkaistun kalenterin. Tämä kalenteri on siis virallinen kalenteri kesän SM-osakilpailuille.
Kilpailukalenteri:- 27.5. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
- 17.6. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
- 8.7. Helsinki (Fullspeed RC)
- 29.7. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
SarjasäännötM-8https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf)
M-8ehttps://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf)
Kuljettajanumerot M8 SM1. Joseph Quagraine
2. Max Mört
3. Tomi Salonen
4. Joona Haatanen
5. Pekko Iivonen
6. Kasper Haahti
7. Ari Heinonen
8. Joona Lempiäinen
9. Markku Honkanen
10. Ilari Langenoja
11. Niko Saarinen
12. Heikki Valtonen
13. Riku Laukkanen
14. Kimmo Sukanen
15. Juuso Teuronen
16. Jere Viander
17. Juha Sallmen
18. Mikko Maula
19. Tommi Hartlin
20. Niilo Laurila
21. Tom Thusberg
22. Arttu Syrjänen
23. Janne Maula
24. Jarno Kokkonen
25. Kari-Heikki Salonen
26. Pasi Pulliainen
27. Harri Kallonen
28. Jere Saarinen
29. Juho Majakangas
30. Jamiel Gabrielsson
31. Kristian Ullakko
32. Jani Mäkinen
33. Lauri Ruotsalainen
Kuljettajanumerot M8e SM1. Jarno Siltanen
2. Mikko Luopajärvi
3. Joonas Kekkonen
4. Tomi Mairue
5. Jani Hovi
6. Ari Heinonen
7. Leevi Martikainen
8. Sammy Pajalin
9. Kai Jämsä
10. Oskari Mäki
11. Akseli Syrjänen
12. Tony Nyman
13. Mika Kaitamo
14. Kalle Kyyrö
15. Lauri Uotila
16. Kristian Ullakko
17. Ville Hyppönen
18. Mikko Mäkelä
19. Ilmari Ullakko
20. Emil Haahti
21. Juho Koskivuo
22. Martti Honkasalo
23. Kalle Järvinen
24. Eero Vuori
25. Niko Poikkeus
26. Ari-Pekka Kyykkä
27. Karri Salmela
28. Ilari Lamminsivu
29. Aki Kari
30. Petri Laukkanen
31. Jukka Ruuskanen
32. Tomi Laaksonen
33. Valtteri Laaksonen
34. Tomi Pohjamo
35. Harri Valander
36. Timo Levänen
37. Pekko Iivonen
38. Hannes Kainulainen
39. Oiva Metsola
40. Max Mört
41. Tomi Salonen
42. Eemeli Suomalainen
43. Vesa Joutsa
44. Toni Montonen
45. Jussi Rinne
46. Marko Tetri
47. Aapo Koro
48. Jarmo Koponen
49. Jimi Lehmus
50. Esa Myllymaa
51. Oliver Kuuse
52. Tomi Westen
Moro, kyselen tyhmiä.. Ensimmäinen kausi m8e luokassa olisi tarkoitus ajaa, milloin tulee ensimmäisen kisan ilmo auki, jos se menee 2 viikkoa ennen kisaa jo kiinni?
Lainaus käyttäjältä: Hanes_ - 10.05.23 - klo: 11.35
Moro, kyselen tyhmiä.. Ensimmäinen kausi m8e luokassa olisi tarkoitus ajaa, milloin tulee ensimmäisen kisan ilmo auki, jos se menee 2 viikkoa ennen kisaa jo kiinni?
Ihan aiheellinen kysymys. Tuo kilpailuilmottautuminenhan pitäisi aueta jo kuukausi ennen kilpilua. Järjestäjällä on ollut ongelmia saada KITI auki ja tätä parhaillaan yritetään saada nyt kuntoon. Toisin sanoen kilpailuilmottautuminen tulee aukeamaan niin pian kun mahdollista. Omalta osaltani pahoittelen, että on mennyt näin myöhäiseksi.
Lainaus käyttäjältä: Max - 10.05.23 - klo: 13.12
Lainaus käyttäjältä: Hanes_ - 10.05.23 - klo: 11.35
Moro, kyselen tyhmiä.. Ensimmäinen kausi m8e luokassa olisi tarkoitus ajaa, milloin tulee ensimmäisen kisan ilmo auki, jos se menee 2 viikkoa ennen kisaa jo kiinni?
Ihan aiheellinen kysymys. Tuo kilpailuilmottautuminenhan pitäisi aueta jo kuukausi ennen kilpilua. Järjestäjällä on ollut ongelmia saada KITI auki ja tätä parhaillaan yritetään saada nyt kuntoon. Toisin sanoen kilpailuilmottautuminen tulee aukeamaan niin pian kun mahdollista. Omalta osaltani pahoittelen, että on mennyt näin myöhäiseksi.
Noniin, eli oli jotain hässäkkää. Odotellaan rauhassa, kiitos infosta. :)
INFOA TURUN SM-KISASTA
Kisa järjestetään normaalisti kalenteriin ilmoitettuna päivänä 27.5. Ilmottautuminen pyritään saamaan auki heti alkuviikosta ja ilmottautumisaikaa tullaan lisäämään viikolla eteenpäin. Olen ollut asiasta yhteydessä Turun Urheiluautoilijoiden pienoisautoilun jaoston kanssa ja minulle on vakuutettu, että tarvittavat resurssit kisan järjestämisesä ovat kunnossa ja kisa tullaan järjestämään normaalisti.
Pahoittelen tätä tilannetta ja tulen jatkossa painostamaan kilpailunjärjestäjiä toimimaan ajallaan.
KITI on nyt auki: https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=15739&
INFOA SM-SARJAN RENKAISTA
RENGASSÄÄNNÖT
Rengasmäärän rajauksista ja muista sääntömuutoksista lisämääräyksin on ollut kevään aikana puhetta muutamien kilpailijoiden ja järjestäjien kanssa. Tänä kesänä rengasmäärää ei tulla kuitenkaan rajaamaan ja mennään suoraan sarjasääntöjen mukaan.
Renkaita ei kuitenkaan tulla vaatimaan tuotavaksi katsastukseen avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessa, koska rengaspakkauksessa ei ole sinettiä, joten vaatimus jää vain nimelliseksi. Renkaiden sisäpinnassa olevasta tarrasta tunnistaa renkaan mallin ja tuotantoerän (Kaikki Suomeen maahantuodut renkaat ovat samasta erästä), josta tunnistetaan renkaan olevan sääntöjen määräämää mallia.
PALAUTETTA
Tälle kaudelle siis SM-sarjan renkaat ovat vaihtuneet ja sen myötä haluaisin myös kuljettajilta uusista renkaista palautetta. Toivoisin mahdollisimman monen täyttävän alla olevan palautekyselyn, jotta ei jäisi itselleni epäselväksi yleinen mielipide renkaista.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että renkaat vastasivat lähes täysin viimekesän testejä. Kestävyys oli samalla tasolla aikaisempien HB Racing Gridlock ykstyyppirenkaiden kanssa, ajettavuus oli hyvä ja laadullisesti renkaat olivat moitteettomat. Aikaisemmin keväällä kuulin muutamilta kuljettajilta palautetta, että renkaan suorituskyky laskisi paljon ensimmäisen vedon jälkeen, mutta itse en tällaista vauhdin pudotusta havainnut missään vaiheessa. Pääosin siis omat kokemukset renkaasta ovat tässä vaiheessa erittäin positiiviset.
Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/zhVTDaUSbi6jdgFh7 (https://forms.gle/zhVTDaUSbi6jdgFh7)
Renkaita koskevat lisämääräykset on nyt julkaistu liiton verkkosivuilla.
https://www.autourheilu.fi/saantokirja/sarjasaannot/ (https://www.autourheilu.fi/saantokirja/sarjasaannot/)
PALAUTEKYSELY TURKU SM I
PALAUTETTA KISAJÄRJESTELYISTÄ
Ensimmäinen kisa saatiin muutamien vaikeuksien kautta hyvin kuitenkin maaliin. Toivoisin, että kilpailuun osallistuneet kuljettajat ja myös mekaanikot antaisivat palautetta kisan onnistumisesta lyhyen palautekyselyn kautta. Näin pystymme kehittämään sarjaa ja pitämään harrastaminen ja kisaaminen mukavana kaikille mukana olijoille, sekä myös kasvattamaan lajin suosiota.
Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/zsZyW9ChNUuPj8DeA (https://forms.gle/zsZyW9ChNUuPj8DeA)
PALAUTETTA YKSTYYPPIRENKAISTA
Vastaavanlainen palautekysely löytyy myös SM-sarjan ykstyyppirenkaista, joihin toivoisin mahdollisimman paljon palautetta. Haluaisin kaikkien muistavan, että ykstyyppijärjestelmä toimii 1+1 vuoden optioilla, eli jos valittu rengas osoittautuu liian heikoksi, voidaan rengas vaihtaa seuraavalle vuodelle.
Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/uXwLMWZ62Qonx8k6A
INFOA MUUTOKSISTA ENNEN SALON SM-KISAA
SHAKEDOWN
Shakedown tullaan pitämään jatkossa 10 minuutin mittaisena. Tämä mahdollistaa tankinkeston testaamisen ja antaa hieman lisää ajoaikaa kuskeille kuitenkaan päivää liikaa pidentämättä.
Shakedownin aikana myöskään ei sarjasääntöjen mukaan ole nostovelvoitetta, jolloin 1/2-finaalissa tippuneille ei heti 20 minuutin ajon perään tule nostoa. Turussa tämä ei toteutunut, mutta Salossa pidän huolen, että tästä pidetään kiinni. Tämä säästää 1/2-finaalin tippuneiden energiaa, jotta saadaan kaikki tippuneet täysillä voimin nostamaan 45 minuutin finaalia.
LAST CHANCE
Alkuperäinen aikataulupohja oli tehty sillä ajatuksella, että M8 kuljettajia olisi 25-30 kuten viime kauden kuljettajamäärillä olisi ollut. Tämän takia päivää oli pyritty tiivistämään ja siten tein päätöksen jättää Last Chance -finaali pois.
Lähestulkoon jokaisessa palautteessa haluttiin M8 luokkaan Last Chance takaisin. Turun kisan jälkeen viisaampana Last Chance olisi mahtunut erittäin hyvin aikatauluun ja niin se tullaan seuraaviin kisoihin lisäämään. Kiitos kaikille palautetta antaneille, tämä päätös oli itselle helppo tehdä juuri vahvan palautteen ansiosta.
AIKATAULU
Aikataulupohjiin on tehty pieniä viilauksia Turun SM-avauksen palautteen pohjautuen ja ottaen huomioon Shakedownin ja Last Chance muutokset. Aikataulun runko pysyy kuitenkin vastaavana.
ILMOTTAUTUMINEN SALON KISAAN
Ilmottautuminen sulkeutuu tänään sunnuntaina 4.6. klo 22:00. Ilmottautua voi AKK KITI palvelussa.
KITI linkki:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=15991&edit=0 (https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=15991&edit=0)
PALAUTEKYSELY SALO SM II
PALAUTETTA KISAJÄRJESTELYISTÄ
Kauden toinen kisa Salossa on nyt takana päin. Toivoisin, että kilpailuun osallistuneet kuljettajat ja myös mekaanikot antaisivat palautetta kisan onnistumisesta lyhyen palautekyselyn kautta. Näin pystymme kehittämään sarjaa ja pitämään harrastaminen ja kisaaminen mukavana kaikille mukana olijoille, sekä myös kasvattamaan lajin suosiota.
Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/x5yPmsMSA8EyPKZWA
PALAUTETTA YKSTYYPPIRENKAISTA
Vastaavanlainen palautekysely löytyy myös SM-sarjan ykstyyppirenkaista, joihin toivoisin mahdollisimman paljon palautetta. Haluaisin kaikkien muistavan, että ykstyyppijärjestelmä toimii 1+1 vuoden optioilla, eli jos valittu rengas osoittautuu liian heikoksi, voidaan rengas vaihtaa seuraavalle vuodelle.
Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/uXwLMWZ62Qonx8k6A
INFOA MUUTOKSISTA ENNEN HELSINGIN SM-KISAA
NO CHANCE -FINAALI
Edelliseen kisaan Salossa tehtiin muutoksena lisämääräys Last Chance finaalista. Valitettavasti lajiryhmä ei hyväksynyt lisämääräystä, jolloin päätin yhdessä kisajärjestäjän kanssa että ajetaan ns. No Chance -finaali, eli ylimääräinen finaali, josta ei ole mahdollisuutta nousta eikä se vaikuta lopputuloksiin. Koska tällä finaalilla ei ole vaikutusta lopputuloksiin, se pystyttiin lisäämään alkuperäisten sarjasääntöjen puitteissa.
Pahoittelen, ettei tälle kaudelle saada mukaan tuota mahdollisuutta nousta tästä ylimääräisestä finaalista pääfinaaliin. Toivon kuitenkin, että yksi mahdollisuus lisää päästä ajamaan kilpalähtöä tuo niille pienen lisän päivään, jotka eivät pääfinaaliin asti yltäneet. Kauden lopuissa kisoissa siis ajetaan tämä No Chance -finaali Salon SM-kisan tapaan.
YLIMÄÄRÄINEN VAPAA HARJOITUS HELSINGIN KISASSA
Koska Helsingin rata tulee olemaan kaikille aivan uusi tuttavuus, olen kisajärjestäjän kanssa päättänyt, että Helsingin SM-kisassa järjestetään kaksi vapaata harjoitusta ja yksi ohjattu harjoitus. Näin on aikaisemmin toimittu, kun sarjaan on tullut täysin uusia ratoja mukaan (Vaasa 2018).
ILMOTTAUTUMINEN HELSINGIN KISAAN
Ilmottautuminen sulkeutuu tänään sunnuntaina 25.6. klo 22:00. Ilmottautua voi AKK KITI palvelussa.
KITI linkki:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=17326&edit=0&fbclid=IwAR0yKTli1AqD6rC3J4jRBox5nW9ARYDhuIuxGPg9sTE8biuIgDhbLQTq1wg (https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=17326&edit=0&fbclid=IwAR0yKTli1AqD6rC3J4jRBox5nW9ARYDhuIuxGPg9sTE8biuIgDhbLQTq1wg)
YKSTYYPPIRENGASTESTIT 2023Ykstyyppirenkaat valitaan joka toinen vuosi, ja valituissa renkaissa on aina 1+1 optio. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli valittu rengas ei ensimmäisenä vuonna täytä kaikkia vaatimuksia, on luokkayhteyshenkilöllä optio järjestää uusi kilpailutus tämän ensimmäisen vuoden jälkeen. Nyt kaksi SM-osakilpailua on takana ja olen tehnyt päätöksen järjestää uusi kilpailutus vuoden 2024 ja 2025 ykstyyppirenkaista.
KULJETTAJIEN PALAUTE VUODEN 2023 YKSTYYPPIRENKAISTATämän kesän aikana valituista renkaista on kerätty anonyymiä palautetta. Palautteessa on kysytty seuraavia asioita asteikolla 1-5, sekä avoin palaute:
- Renkaiden yleinen laatu (Liimaukset ja niiden kestävyys, valmistusvirheet, vanteiden laatu tms.)
- Renkaiden kuluma (Renkaan toimintaiän kesto)
- Renkaiden ajettavuus (Tuntuma mikä kuskille välittyy ja pysyykö ajettavuus samankaltaisena renkaan toimintaiän ajan)
Palautteesta on saatu koottua selkä kuva renkaista ja tämä on osittain johtanut tähän päätökseen kilpailuttaa ykstyyppirenkaat uudestaan. Alla arvosanat ja avoin palaute tiivistettynä:
RENKAIDEN YLEINEN LAATURenkaiden yleinen laatu on saadun palautteen perusteella saanut kesiarvon 3.8/5. Mielestäni tämä on erittäin hyvä ja renkaat on laadullisesti ollut hyvällä tasolla. Avoimessa palautteessa on muutamia palautteita, jossa vanteet ovat olleet kierot ja insertit hieman huonosti asettuneet. Tämä ei kuitenkaan ole ollut yleinen ongelma.
RENKAIDEN KULUMARenkaiden kuluma on saadun palautteen perusteella saanut keskiarvon 1.8/5. Renkaiden kuluma siis on saadun palautteen perusteella, sekä myös kisoissa tehtyjen havaintojen perusteella liian suurta. Tämä on mielestäni riittävä peruste suorittaa kilpailutus uudestaan tämän kesän aikana. Avoimesta palautteesta myös käy ilmi, että ainakin muutamalla kilpailijalla renkaiden suuri kulutus on kynnyskysymys seuraaviin kisoihin osallistumisesta.
RENKAIDEN AJETTAVUUSRenkaiden ajettavuus on saadun palautteen perusteella saanut keskiarvon 3.6/5. Renkaiden ajettavuus on siis ollut ihan hyvällä tasolla. Tässä ei sinänsä ole ollut palautteen perusteella mitään ongelmaa ja avoimessa palautteessa tämän kesän rengasta on pidetty parempana ajettavuudeltaan kuin vuosien 2021 ja 2022 HB Racing Grid Lock rengasta.
YKSTYYPPIRENGASTESTIT JÄRJESTETÄÄN TÄNÄ KESÄNÄ 2023KAUPPIAILLEKaikki halukkaat kauppiaat voivat tuoda testeihin renkaita testattavaksi. Kauppiaiden tulee olla sitoutuneita maahantuomaan renkaat, sekä vakuuttamaan renkaiden saatavuus. Kauppiailla tulee olla myös käsitys renkaiden ulosmyynti- ja jälleenmyyntihinnasta ennen kuin valinta renkaasta tehdään.
Vaatimukset testeihin osallistumiselle:
- Testattavia renkaita vaaditaan yhteensä 4 settiä
- Renkaat tulee olla valmiiksiliimattuja
TESTIEN KULKUTestit tullaan järjestämään moniosaisesti. Testien pää-päivänä tulee toimimaan 30.7 ja testit tullaan järjestämään Hyvinkään radalla. Testit järjestetään SM-osakilpailua seuraavana päivänä, koska tällöin voidaan varmistua radan olevan vastaavassa kunnossa kuin kisoissa, jolloin voidaan verrata kulumaa helposti tämän hetkisiin ykstyyppirenkaisiin.
Hyvinkään testeistä tullaan valitsemaan 2-3 parasta vaihtoehtoa, ja näitä tullaan testaamaan Vaasan PM kisojen päätteeksi vapaamuotoisesti, sekä Turussa ohjatusti. Turun testeistä ei vielä ole valittu päivämäärää, mutta tavoite on löytää aurinkoinen päivä, jotta pystytään viemään renkaat ikään kuin ääriolosuhteisiin.
Tarkempi testiohjelma tullaan julkaisemaan lähempänä itse testiajankohtaa. Testejä saa tulla seuraamaan ja testit ovat avoin tapahtuma kaikille.
RENGASTESTAAJATTällä hetkellä testaajia ovat seuraavat:
Turku:
- Tomi Salonen
- Kai Jämsä
- Tom Thusberg
- Pekko Iivonen
- Kasper Haahti
Minuun voi YV:n muodossa olla yhteydessä mahdollisesta kiinnostumisesta rengastestaajaksi.
HARRASTAJILLEHarrastajilla on myös mahdollisuus vaikuttaa rengastestien painotukseen täyttämällä seuraava lomake. Toivoisin tähän nyt paljon palautetta, jotta saadaan kartoitettua ne asiat mitkä harrastajia kiinnostavat eniten:
https://forms.gle/J7588CaxSd345RA3A (https://forms.gle/J7588CaxSd345RA3A)
INFOA HELSINGIN SM-KISASTA
Olen saanut FullSpeed kerholta tiedon, että johtuen rankkasateista radan viimestelyn varmistamiseksi kilpailut tullaan siirtämään sunnuntaille 9.7. Kuljettajia on tiedotettu sähköpostitse kerhon toimesta, sekä kilpailukutsuun on tullut ilmoitus siirrosta.
INFOA SM-SARJAN RENKAIDEN SAATAVUUDESTA
Renkaita on saatavilla Helsingin kisoissa, vaikka maahntuojalta niitä ei juuri nyt saakkaan tilattua. Renkaita on varattu kisaa varten siten, että renkaat varmasti riittää kaikille.
Pahoittelen tätä tilannetta, mutta valitettavasti rengasvalmistajalla on ollut renkaan kanssa toimitusvaikeuksia ja kaikki järjestelyt on tehty siten, että voidaan kuitenkin ajaa kisat ilman huolia asiasta.
AKK/lajiryhmä tiedottaa:
Pienoisautoilun lajiryhmä käsitteli lisämääräysehdotukset ja päätti että M8 ja M8e luokkien osalta loppukaudeksi 2023 sallitaan molemmat renkaat.
Lisämääräykset löytyy liiton sivuilta:
https://www.autourheilu.fi/saantokirja/sarjasaannot/ (https://www.autourheilu.fi/saantokirja/sarjasaannot/)
YKSTYYPPIRENGASTESTIT 2023Johtuen heinäkuun lopun ja elokuun alun sateista, alkuperäistä testausaikataulua on jouduttu vähän hiomaan. Hyvinkään testit jouduttiin perumaan ja testaus päästään aloittamaan vasta tänään 15.8 Turussa. Testit on kaikille avoin tapahtuma, joten paikalle saa tulla seuraamaan. Tulen jakamaan tiedotteen testien tuloksista 27.8 mennessä ja tämän jälkeen tulen käymään läpi maahantuojien kanssa tarpeet SM-sarjalle. Lopullinen rengas tullaan julkaisemaan syksyn aikana.
TESTATTAVAT RENKAATHB RACING
- Gridlock V1 | Pink (Supersoft) & Red (Soft)
- Gridlock V2 | Yellow (Medium Soft) & Red (Soft)
- Gridlock V3 | Pink (Supersoft) & Yellow (Medium Soft)
TZO
- CT10 | White (Soft) & Blue (Medium)
- 402 | White (Soft) & Blue (Medium)
TPRO
TESTAAJATTesteissä on vapaaehtoiset testaajat, jotka on valittu vapaaehtoisuuden perusteella. Suomeksi sanottuna testaajiksi ei ollut tunkua, joten kaikki vapaaehtoiset valittiin testeihin mukaan. Testaajissa on tarkoituksen mukaisesti eri tasoisia kuljettajia, jotta pystytään kartoittamaan paremmin renkaan sopivuutta koko harrastajakunnalle.
Testaajat:
- Pekko Iivonen
- Tomi Salonen
- Kasper Haahti
- Tom Thusberg
- Kai Jämsä
Vielä lisäksi voisi ilmoittaa renkaiden maahantuojat.
Voisiko samalla luokkayhteyshenkilö hieman tarkemmin avata miksi tänä kesänä TZO:n yksityyppirenkaan kanssa ajauduttiin saatavuusongelmiin ja jos saman valmistajan rengas valittaisiin tuleville kausille niin miten samat ongelmat jatkossa voidaan välttää?
Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 16.08.23 - klo: 18.19
Voisiko samalla luokkayhteyshenkilö hieman tarkemmin avata miksi tänä kesänä TZO:n yksityyppirenkaan kanssa ajauduttiin saatavuusongelmiin ja jos saman valmistajan rengas valittaisiin tuleville kausille niin miten samat ongelmat jatkossa voidaan välttää?
Ongelma oli oikeastaan suhteellisen yksinkertainen. Kun tiedettiin etteivät renkaat riitä, tehtaalla ei ollut mahdollisuutta toimittaa enää renkaita koska niitä ei ollut vielä valmistettu. Heillä ei siis ollut kyseistä rengasta tarpeeksi varastossa.
Renkaita tilattiin kauden alussa 200 sarjaa enemmän kuin aikaisemmalla kahdella kaudella, kun ykstyyppirenkaana toimi HB Racing Gridlock V3. Kuivasta kevät teki radoista karkeita, mikä taas johti renkaan suureen kulumaan ja renkaita myös meni huomattavasti enemmän kuin osattiin odottaa. Tämä huomattiin jo hyvissä ajoin (Turun SM avaus) ja maahantuoja oli yhteydessä valmistajaan. Valmistajalla ei ollut meidän renkaan mallia valmistettuna, jolloin he olisivat joutuneet tekemään renkaat, liimaamaan, pakkaamaan ja lähettämään Suomeen. Millä tahansa rengasvalmistajalla tämä prosessi kestää vähintään 3-4kk kun puhutaan sadoista seteistä. Tämä tarkoitti heti sitä, että olemassa olevilla renkailla pitäisi pärjätä kauden loppuun tai rengasta pitäisi vaihtaa.
Olin yhteydessä aktiivisesti maahantuojaan ja Salon kisan jälkeen teimme laskelmat renkaiden riittävyydestä loppukaudelle. Yhdessä maahantuojan kanssa päätimme, että ennen Helsingin SM kisaa renkaita piti olla vähintään 2 settiä kilpailijaa kohden, jolloin renkaat laitettiin kilpailua varten talteen. Tästä johtui siis se, että renkaita ei ollut ennen Helsingin kisaa myynnissä. Jo tässä vaiheessa korvaava rengas oli päätetty ja niiden tilaus tehty, jotta Hyvinkäällä ja Vaasassa kaikille riittäisi renkaita, eli tätä eri kuviota TZO 202.
Tästä toki voi pohtia montaa asiaa. Miten oltaisiin voitu infota asiasta paremmin? Oliko renkaan kuvion vaihto paras ratkaisu? Miten jatkossa voidaan toimia jos eteen tulee tällainen tilanne?
Mielestäni ongelmassa on kuitenkin yksi selkeä aiheuttaja mikä oli renkaiden lisätilauksien mahdottomuus. Jatkossa siis tulen olemaan maahantuojan, sekä suoraan renkaan valmistajan kanssa yhteydessä ennen kauden alkua. Nyt en sitä pystynyt kunnolla tehdä koska alotin vasta hyvän ajan renkaiden valitsemisen jälkeen luokkayhteyshenkilönä. SM-sarjan ykstyyppirenkaan valmistajalta tullaan velvoittamaan tiettyä määrää olemassa olevia renkaita. Toinen lisäys tulee olemaan, että renkaille pyritään löytämään useampi kuin yksi mahdollinen maahantuoja. Nämä yhdessä pienentää renkaiden loppumisen riskiä.
Tämän vuoden rengastesteissä ei ollut kuin HobbyFactoryn ja FutureRC:n maahantuomia renkaita, muut RC kauppiaat eivät olleet halukkaita tuomaan renkaita testiin.
Tulen jakamaan ensi viikon aikana Turussa suoritetun testien ensimmäisen osan tuloksia. Näistä tuloksista ei pitäisi jäädä mitään epäselvää, koska kerätty data näytti aika selkeitä merkkejä.
Kiitos Max, erittäin selkeä rapsa ongelmien juurisyistä.
Toi renkaiden kulumisen yllätysmomentti on kyllä hiukka väljähtänyt selitys.... Jo gridlockit kului huomattavasti koska valittiin se kaikkein pehmein seos.... Ja täksi kesäksi valittiin TZO jonka seos on edelleen kaikkein pehmein, lisäksi myös kulutettava nappula on minimaalinen...
Tämä rengasruletti ei valitettavasti ole nyt kuljettajan puolella yhtään... suhteellisen kalliit renkaat jotka kuluu silmissä sileiksi...
Olisiko tuleva renkula oikeasti halpa rillukka??? oli sitte ajettavuudeltaan miten p*ska vaan,, niin kun kehtaa tarpeeksi 20€/kierros (toiveajattelua) maksavia kummeja polttaa niin samat ukot kuitenkin on kärjessä...
Vai onko edelleen taustalla myös kauppiaan tukeminen, johon nykyisten FIN tuotekoodi suoraa viittaa...
Suomi on RCskenessä yks hyttysen pieru saharassa... ni pitääkö täällä silti mennä se kuuluisa terve edellä puuhun keksimällä täysin keinotekoisia rajoitteita tähänkin hommaan...
Onko mahdollista saada sääntöihin täydennystä, että myös Vaasan PM kisoissa leimatut renkaat olisivat käypäsiä SM sarjan kahdessa viimeisessä osakilpailussa? Sama rengas kun on kuitenkin kyseessä, mutta eri paikassa vain leimattu. Vaasan rata kun ei rengasta kuluttanut ja kisat jäivät sateiden vuoksi harmillisesti kesken niin tässä voisi useampi kilpailija vähän säästää loppukaudesta ettei useampaa sarjaa renkaita tarvitse enää ostaa.
Lainaus käyttäjältä: Ilari58 - 27.08.23 - klo: 12.23
Onko mahdollista saada sääntöihin täydennystä, että myös Vaasan PM kisoissa leimatut renkaat olisivat käypäsiä SM sarjan kahdessa viimeisessä osakilpailussa? Sama rengas kun on kuitenkin kyseessä, mutta eri paikassa vain leimattu. Vaasan rata kun ei rengasta kuluttanut ja kisat jäivät sateiden vuoksi harmillisesti kesken niin tässä voisi useampi kilpailija vähän säästää loppukaudesta ettei useampaa sarjaa renkaita tarvitse enää ostaa.
Tähän olen saanut jo lajiryhmältä päätöksen. Vaasan merkatuilla renkailla saa ajaa myös tulevissa SM-kisoissa.
RengastesteistäRenkaita on testattu kattavasti Turussa ja vapaasti luokkayhteyshenkilön toimesta Helsingissä. Selkeä testien paras rengas on nyt valittu. Verrattuna Gridlock V3 Pink ja TZO 402 Soft kesto oli vähintän kaksin- jopa kolminkertainen. Toivottavasti testien tulokset välittyvät myös ensivuodelle, kun renkaalla tullaan ajamaan SM-sarjassa. Tulen infoamaan tarkemmin testeistä myöhemmin. Pahoittelen viivästystä tässä asiassa, EM kisat ja niihin valmistautuminen vei itseltäni viime viikkoina suurimman osan ajasta.
Mitä tulee renkaan hintaan ja saatavuuteen nämä asiat yritetään nyt saada kuntoon talven aikana. Ei voida päätyä sellaiseen tilanteeseen, että renkaita ei ole valmistajalla eikä maahantuojalla. Tämä on myös se syy miksi on olennaista ottaa huomioon myös maahantuojan tarpeet ykstyyppirenkaan järjestämisessä. Saatavuus on rengasvalmistajilla usein pullonkaulana, koska harva valmistaja pystyy tekemään kymmenien tuhansien arvosta renkaita varastoon, saatikaan harva maahantuoja pitämään niitä varastossa.
Renkaan hinta tulee pysymään vähintään samana ja toivottavasti hieman laskemaan. Tämä on ainakin tavoite ensi vuodelle, jotta harrastamisen hintataso saadaan pysymään kurissa. Tämän lisäksi rengasmäärä tullaan rajaamaan 2 sarjaan per kuljettaja per luokka. Säännön tarkka muotoilu tullaan tekemään sarjasääntöjen yhteydessä.
Onko 2024 kisoista mitään tietoa, edes karkeaa suunnitelmaa, niin osaisi työkuviot yrittää sovittaa, että pääsisi kisaamaan. :azn: