Luokkayhteyshenkilön tervehdysVuosi 2024 tulee olemaan minulle toinen vuosi luokkayhteyshenkilönä. Ensimmäisestä vuodesta on opittu ja vaikka ulkoisetkin vaikeudet kuten sää koettelivat sarjaa, kausi saatiin silti hyvin ajettua läpi. Tavoite vuodelle 2024 on parantaa kisoja harrastajille kustannusten ja kisojen laadun myötä ja sitä kautta saada harrastamista mukavemmaksi. Edellisen vuoden tehdyt muutokset finaalikaavioon ja kiinteiden numeroiden käyttöönotto on saanut pääosin positiivista palautetta, joten näkisin että suunta on ollut oikea.
Max Mört
Sääntömuutokset vuodelle 2024Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.
Ykstyyppirenkaan mallin vaihtoUusi ykstyyppirengas valittiin edelliselle kaudelle vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan. Viime vuoden valittu rengas ei täyttänyt odotuksia saatika vaatimuksia. Tämän seurauksena tein päätöksen kilpailuttaa renkaat uudestaan viime kesänä ja nyt vuoden 2024 renkaaksi on valittu huomattavasti kestävämpi rengas. Tulen liittämään ketjun ensimmäiseen viestiin testauksen kokonaisvaltaisen raportin, jonka olen toimittanut lajiryhmälle sekä rengastestauksien datan, jotta kaikki pystyvät näkemään testauksen kulun.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TPro
- Malli: Sniper ZR T3 Soft
- Tuotekoodi: TP3313ZR03T3
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Kiinteän aikataulun käyttöTämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan entistä johdonmukaisempi ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua. Viime kesänä tämän laitoin aluilleen, mutta selkeästi pohja tarvitsi vielä hieman viilausta ja täydennystä poikkeustilanteiden huomioon ottamiseen.
KilpailutKilpailukalenteriin on tullut vuodelle 2024 totuttuun neljään kisaan yksi kisa lisää. Tein tämän päätöksen, koska viime kesänä aluille yritettyyn Finnish Openiin oli erittäin vaikea saada mukaan järjestäjia ja kuljettajia. Kuitenkin kisaintoa monilla on, joten nyt Finnish Openeiksi suunnitellut lisäkisat ovat siirtyneet kokonaisuudessaan hieman pidempään SM-sarjaan
Kilpailukalenteri:- 25.5. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
- 15.6. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
- 29.6. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
- 13.7. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
- 17.8. Helsinki (Fullspeed RC)
SarjasäännötM8 SMhttps://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
M8E SMhttps://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
Kuljettajanumerot M8 SM1 Pekko Iivonen
2 Kasper Haahti
3 Tomi Salonen
4 Jamiel Gabrielsson
5 Ilari Langenoja
6 Joona Lempiäinen
7 Kristian Ullakko
8 Niko Saarinen
9 Tom Thusberg
10 Jarno Kokkonen
11 Heikki Valtonen
12 Kimmo Sukanen
13 Max Mört
14 Lauri Ruotsalainen
15 Mikko Maula
16 Niilo Laurila
17 Juha Sallmen
18 Juuso Teuronen
19 Arttu Syrjänen
20 Jani Mäkinen
21 Ari Heinonen
22 Jukka Kankaanpää
23 Riku Laukkanen
24 Kari-Heikki Salonen
25 Janne Maula
26 Joona Haatanen
27 Hannes Kainulainen
28 Janne Luotonen
29 Jethro Lehtojärvi
30 Jesse Ahlmark
31 David Bendecon
32 Paul Baddock
33 Jussi Virta
Kuljettajanumerot M8E SM1 Tomi Salonen
2 Pekko Iivonen
3 Mikko Luopajärvi
4 Oiva Metsola
5 Kristian Ullakko
6 Tomi Mairue
7 Ilari Lamminsivu
8 Jani Hovi
9 Jarno Siltanen
10 Joonas Kekkonen
11 Max Mört
12 Lauri Uotila
13 Mika Kaitamo
14 Kai Jämsä
15 Leevi Martikainen
16 Ilmari Ullakko
17 Tony Nyman
18 Kalle Järvinen
19 Toni Montonen
20 Tomi Pohjamo
21 Marko Tetri
22 Jussi Rinne
23 Eemeli Suomalainen
24 Matias Jäntti
25 Emil Haahti
26 Tomi Laaksonen
27 Jimi Lehmus
28 Aki Kari
29 Jarmo Halme
30 Sammy Pajalin
31 Tommi Tirroniemi
32 Ari-Pekka Kyykkä
33 Martti Honkasalo
34 Juho Koskivuo
35 Akseli Syrjänen
36 Aapo Koro
37 Hannes Kainulainen
38 Kalle Kyyrö
39 Vesa Joutsa
40 Ville Hyppönen
41 Oliver Kuuse
42 Janne Koivisto
43 Teo Kauppinen
44 Teppo Kauppinen
45 Oskari Mäki
46 Iisakki Helander
47 Teemu Saarelainen
48 Titus Lehtojärvi
49 Martin Ekholm
50 Kjell Ekström
51 Janne Kiiski
52 Antti Nurmikumpu
53 Hermanni Pöhö
54 Ari Heinonen
55 Vili Hakala
56 Henry Kanerva
57 Marko Laitinen
58 Vesa Sarja
59 Tomi Westén
60 Esa Myllymaa
UUSI YKSTYYPPIRENGASKesällä 2023 tehtiin rengaskilpailutus SM-sarjan ykstyyppirenkaasta. Testeihin valittiin renkaita, joita maahantuojilla oli halukkuus sekä mahdollisuus toimittaa. Kokonaisvaltaisen raportti on .pdf tiedostona liitteessä.
Alustusta testeistäTein luokkayhteyshenkilönä kartoitusta renkaista joita testeihin lähtökohtaisesti otettaisiin mukaan sillä perusteella, että testeissä olisi mukana mahdollisimman montaa eri vaihtoehtoa, joissa kulutus olisi vähäistä. Edellisissä rengasvalinnoissa ongelmana oli, että valittiin testien paras, mutta koska testattavat renkaat olivat kaikki kulutukseltaan heikkoja oli näin myös luonnollisesti tämä valittu rengas.
Rengastesteistä tiedotettiin RC10.fi foorumilla ja otin kaikkiin minun tiedossa oleviin suomalaisiin RC-renkaiden maahantuojiin myös henkilökohtaisesti yhteyttä. Oma tavoitteeni on ollut lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä testausprosessi ja siitä myös mielelläni kuulen parannusehdotuksia mikäli parannuskohteita löytyy.
Valittu rengasValitun renkaan kulutuskestävyys oli testatuista renkaista omaa luokkaansa, ja kontrolloiduissa testiolosuhteissa verrattuna vuoden 2023 ykstyyppirenkaaseen kestävyys oli noin kolminkertainen. Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli. Olen itse suhteellisen optimistinen nykyisestä rengasvalinnasta ja uskon sekä toivon, että myös harrastuskustannuksia voidaan vihdoin saada oikeasti kuriin.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TPro
- Malli: Sniper ZR T3 Soft
- Tuotekoodi: TP3313ZR03T3
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Lainaus käyttäjältä: Max - 30.01.24 - klo: 03.50Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.
Company Name SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name TPRO Racing
TEL +886-3-538-7638
FAX +886-3-538-7328
Address No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail sales@sworkz.com.tw
Establish 2005, April
http://www.tproracing.com/about-us (http://www.tproracing.com/about-us)
Lainaus käyttäjältä: Verskis - 30.01.24 - klo: 10.48
Lainaus käyttäjältä: Max - 30.01.24 - klo: 03.50Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.
Company Name SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name TPRO Racing
TEL +886-3-538-7638
FAX +886-3-538-7328
Address No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail sales@sworkz.com.tw
Establish 2005, April
http://www.tproracing.com/about-us (http://www.tproracing.com/about-us)
Joo hyvä tarkennus, renkaat tuotetaan edelleen Taiwanissa, mutta nykyään TPro on siis toiminnaltaan Itävaltalaisen MW RC Productsing alla, joka pyörittää myös Sworkzin toimintaa. Se miksi tämä saattaa hyödyttää meitä on, että yrityksellä on varastoa Euroopassa josta hätätilanteessa voidaan renkaita toimittaa.
Tavoite pitkällä tähtäimellä on maailman vallitsevasta tilasta johtuen ollut se, että saataisiin ykstyyppituotteet EU:n alueelta tuotettuna. Valitettavasti ainakin tällä hetkellä syyt miksi EU alueella sijaitsevat valmistajat eivät ole olleet testeissä vaihtoehtoina on niiden selkeästi korkeampi hinta. Seuraaviin rengastesteihin pyrin tekemään taustatyötä suoraan valmistajien kanssa, jotta tätäkin vaihtoehtoa voidaan pitää yllä. Viime kesä paljasti selkeästi, että vähintään Eurooppaan keskitetty jakelu on välttämätöntä. Aikaisempina vuosina ollut HB rengas, jonka kanssa kaikki sujui ongelmitta, on myös tuotettu Taiwanissa ja Neidhartin toiminta Euroopassa.
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
Lainaus käyttäjältä: Vaasan UA - 30.01.24 - klo: 16.21
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?
-Tomi Salonen
Lainaus käyttäjältä: tom - 30.01.24 - klo: 20.20
Lainaus käyttäjältä: Vaasan UA - 30.01.24 - klo: 16.21
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?
-Tomi Salonen
Jahka kisakalenteri julkaistaan, näette ettei vapaita viikonloppuja juurikaan ole mm. kansainvälisten kisojen vuoksi. Vaihto muiden kanssa on tietenkin mahdollista mutta järjestäjät ovat naulanneet omat paikoilleen. Tuon ajankohdan kanssa kävi valitettava lapsus, kun teimme kalenteria AKK:n kokouksessa joulukuun alussa.
-Juha
Ilmeisesti toinen sokos hotelleista eli Royal on varattu tuohon Kalevan kisoihin. Toinen Sokos hotelleista näyttää vielä vapaita huoneita ja hotellivälitys-sivustoilta löytyi ainakin omenahotellia ja paikallisia pienempiä hotelleja vapaana. Jos tämä näyttäytyy esteelliseksi ongelmaksi tehdään kalenteriin tarvittavat muutokset, mutta tällä hetkellä ainakin huoneita on vielä vapaana ja on myös mahdollista, että huoneita vapautuu Sokoksen Royalista kesällä.
Tässä alla muutamia hotelleja mitä nopealla googlauksella löysin:
Hotellit:
https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna (https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna)
https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode= (https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode=)
Muut:
https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking (https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking)
https://echostel.booking.site/fi (https://echostel.booking.site/fi)
Tuomariston puheenjohtajakoulutus
Tuomariston puheenjohtaja on SM-kisoissa aina välttämätön pesti ja tämän koulutuksen käyneitä ei koskaan ole ollut liikaa. Koulutuksen käymisestä ei ole koskaan ainakaan mitään haittaa ja tuomariston puheenjohtajana toimiminen mahdollistaa SM-kisojen pitämisen myös jatkossa.
Esittely koulutuksesta ja tarkemmat tiedot:
https: //www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/
(//http://https:%20//www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/)
Ilmoittautuminen KITI:n kautta täältä:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0 (https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0)
Sarjasäännöt kaudelle 2024 julkistettu
Viralliset SM-sarjasäännöt on nyt julkaistu. Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.
M8 SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
M8E SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
Rengasinfo M8 | M8E SM 2024
Tälle kaudelle siis SM-sarjan renkaat ovat vaihtuneet. Rengas on TPro Sniper ZR T3. Hintaa rengasparille on myös onnistuneesti saatu laskettua aikaisemmasta 27,50€ nykyiseen 24,90€, jolloin setille jää noin 50€ hintaa. Ainakin viime kesän testien myötä rengas on myös huomattavasti kestävämpi edelliseen verrattuna, joten kaikki onnistumisen mahdollisuudet harrastajien kulujen laskemiseen on olemassa.
Rengasvaihdoksen myötä on otettu taas käyttöön sääntö, jossa renkaat on tuotava katsastukseen avaamattomissa pusseissa. Nämä renkaat ovat sinetöidyissä pusseissa ja rengas on suhteellisen kova, jolloin pehmeämmästä renkaasta voisi teoriassa saada kilpailullisen edun. Renkaan kovuutta voi olla vaikea tunnistaa, ellei renkaat ole vielä alkuperäisessä pakkauksessa. Renkaiden muokkaus tai käsittely on edelleen kielletty poislukien nappuloiden poisleikkaaminen. Näihin sääntöihin ei siis muutoksia, mutta suosittelen kaikkien käymään sarjasäännöt renkaiden osalta läpi muistin virkistykseksi.
Renkaiden palautekysely 2024
Haluaisin jälleen kuljettajilta mahdollisimman paljon palautetta uusista renkaista. Tämä on erityisen tärkeää, jotta ei jäisi itselleni epäselväksi yleinen mielipide renkaista. Viimekesän renkaan kuluman ja saatavuuden kanssa tulleilta ongelmilta halutaan välttyä täysin tulevaisuudessa ja tämän eteen ollaan nyt yritetty tehdä parempaa työtä, toivotaan sen nyt kantavan hedelmää.
Renkaiden palautekysely 2024:
https://forms.gle/CN2tLSFgyFmRKbvt8
M8 | M8E SM I, Hyvinkää
Kausi on nyt saatu avattua ja vaikka sade hieman kisojen loppuhuipennusta häiritsikin, saatiin päivän aikana ajettua kunnolla kisaa. Ainakin omalta osaltani henkilökohtaisesti pitää antaa Hyvinkään porukoille hyvää palautetta kisan järjestelyistä ja läpiviennistä. Niin kuin viime kaudella muodostui tavaksi, haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.
Hyvinkään palautekysely:
https://forms.gle/RzrcCUwGjLh1goRV7
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Päällisin puolin suullinen palaute oli Hyvinkäällä renkaista hyvää. Itse ajoin molemmissa luokissa yhdellä rengassetillä, joten ainakaan omalta osalta ei kuluman kanssa ollut ongelmia. Kaksi tapausta tuli itselleni esiin, jossa yhdestä renkaasta oli ensimmäisellä ajokerralla lähtenyt suhteellisen laajalta alueelta liimaukset irti. Olemme jo maahantuojan kanssa laittaneet tästä palautetta valmistajalle, mutta jos sinulla oli vastaavia ongelmia kannattaa ne mainita palautteessa, jotta ongelman laajuutta pystytään määrittämään. Varotoimena suosittelen tarkastamaan, että rengas on varmasti liimattu ulkolaidasta ennen kun lähtee ajamaan. Näitä tapauksia toistaiseksi on tiedossa ainoastaan nuo kaksi rengasta noin 300:sta Hyvinkäällä käytetystä renkaasta, joten en mieltäisi ongelmaa vielä laajaksi, mutta tulemme pitämään tilannetta tarkasti silmällä.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
M8 | M8E SM II, Turku
Turussa kisat saatiin pienten aamun vaikeuksien jälkeen oikein onnistuneesti ajettua läpi vielä hyvässä kelissäkin. Rata alue oli ainakin omaan silmään erittäin paljon paremmalla tolalla kuin aikasemmilla vuosilla ja selkeästi kisoihin oli panostettu. Haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.
Turun palautekysely:
https://forms.gle/NVQjMTEfWmonLYKZ8 (https://forms.gle/NVQjMTEfWmonLYKZ8)
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Renkaiden puolesta olen itse erittäin tyytyväinen. Yhdellä setillä pystyi helposti ajamaan vaikka koko kisan Turussa joten ainakin kuluman osalta nyt ollaan hyvällä tasolla. Muutamia liimauksista irtoamistapauksia tuli jälleen esiin ja raportoimme näistä aina eteenpäin valmistajalle. Yksi näistä osui myös omalle kohdalleni M8 finaalissa, mutta irtoamisalue oli onneksi varsin pieni. Näistä on hyvä aina infota suoraan minullekkin radalla tai sitten näiden kyselyjen kautta, jotta ongelman laajuutta pystytään kartoittamaan koko kauden mitalla.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
M8 | M8E SM III, Vaasa
Vaasassa päästiin jälleen ajamaan erinomaiset kisat vaikka aamun ja aamuyön sateen meinasikin päivän aloitusta häiritä. Kisat saatiin siis erittäin onnistuneesti vedettyä läpi. Kuitenkin totuttuun tapaan palautetta otetaan vastaan!
Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9 (https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9)
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Vaasassa ei renkaiden kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
M8 | M8E SM IV, Nokia
Nokialla saatiin tämän kesän ennätysmäärä kuskeja viivalle ja sen myötä ekaa kertaa päästiin sähköluokassa ajamaan myös C-finaali. Uudistettu ratakin vaikutti keskustelun perusteella oikein mielekkäältä monille ja puitteet olivat hyvät. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!
Nokian palautekysely:
https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5 (https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5)
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
M8 | M8E SM V, Helsinki
Helsingissä parannettiin tämän kesän kuskiennätysmäärää ja saatiin erittäin ansaittu kauden päätös sarjalle. Pitkästä aikaa päästiin siis myös ajamaan Pääkaupunkiseudulla SM-osakilpailuja, jotka saatiin vedettyä kauniissa kelissä onnistuneesti maaliin. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!
Helsingin palautekysely:
https://forms.gle/V7fMiJmM8xi3Tt9cA
(https://forms.gle/V7fMiJmM8xi3Tt9cA)
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Helsingissä kuluma jälleen hyvällä mallilla, mutta yksi melkein kohtalokas liimauksista irtoaminen tapahtui finaalissa. Tästä laitetaan taas raporttia valmistajalle, jotta näitä ei ensi kaudella tulisi toivottavasti yhtäkään esiin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
M8 | M8E SM 2024
Nyt ollaan kausi saatu vihdoin päätökseen ja mestarit kruunattu. Kuskimäärä lopulta molemmissa luokissa säilyi käytännössä identtisenä, kun pisteitä keräsi M8E luokassa 41 kuljettajaa ja M8 luokassa 26 kuljettajaa (39 ja 25 vuonna 2023). Edelleenkin ollaan siis noista huippuvuosista (2018: 43 ja 46, 2012: 83) selkeästi perässä, mutta tämä kausi oli kuskimäärältään paras Covidin jälkeen jos jotain positiivista halutaan hakea.
Tällä kaudella päästiin vihdoin ajamaan Pääkaupunkiseudulla osakilpailu monen vuoden tauon jälkeen. Tämän lisäksi ajettiin ainaki oman RC uran aikana ensimmäistä kertaa 5 SM-osakilpailua. Kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta sekä tietty kaikille kilpailijoille!
M8 SM 2024
M8-luokan puolella Joona Haatanen vei mestaruuden. Mitaleja lähtee myös noutamaan Max Mört, sekä Pekko Iivonen. Kasper Haahti joutui tällä kaudella tyytymään 4. sijaan ja Tomi Salonen 5. sijaan. Kärkikymmenikössä ei lopputuloksissa juurikaan uusia nimiä tällä kaudella ollut. Kuitenkin tiukkoja vääntöjä kauden mittaan syntyi jotka ratkesivat vasta aivan viimeisessä kisassa.
Sijoitus Nimi Seura Pisteet 4/5
1 Joona Haatanen ÄkpaRC 380
2 Max Mört Fullspeed RC 346
3 Pekko Iivonen KyPak 340
4 Kasper Haahti TUA 317
5 Tomi Salonen TUA 308
6 Arttu Syrjänen Fullspeed RC 289
7 Kristian Ullakko VUA 273
8 Lauri Ruotsalainen Fullspeed RC 268
9 Niko Saarinen HyUA 267
10 Ilari Langenoja PRCA 258
11 Heikki Valtonen PRCA 234
12 Tom Thusberg TUA 228
13 Juha Sallmen Fullspeed RC 215
14 Jarno Kokkonen PRCA 213
15 Jukka Kankaanpää ÄkpaRC 182
16 Janne Luotonen TUA 146
17 Jani Mäkinen VUA 104
18 Mikko Maula RSRCA 103
19 Jamiel Gabrielsson ÄkpaRC 100
20 Hannes Kainulainen Fullspeed RC 90
21 Jethro Lehtojärvi RSRCA 88
22 Jussi Virta Fullspeed RC 54
23 Paul Baddock 48
24 David Bendecon ÄkpaRC 44
25 Janne Maula RSRCA 42
26 Jesse Ahlmark VUA 42
M8E SM 2024
M8E-luokan puolella päädyttiin mestaruuden osalta tasapisteisiin, joka ratkesi viimeisen osakilpailun paremman sijoituksen perusteella Ullakon eduksi. Max Mört siis sarjan toinen ja sarjan podiumin täydensi siis Oiva Metsola. Kuten M8 luokassa, oli sähköluokassakin erittäin tiukkaa lopputulosten suhteen ja sijoitukset jakaantuivat ihan yksittäisten pisteiden erolla.
Sijoitus Nimi Seura Pisteet
1 Kristian Ullakko VUA 380
2 Max Mört Fullspeed RC 380
3 Oiva Metsola Fullspeed RC 330
4 Joonas Kekkonen Fullspeed RC 318
5 Tomi Mairue HyUA 289
6 Jarno Siltanen ÄkpaRC 256
7 Teppo Kauppinen Fullspeed RC 221
8 Mika Kaitamo PRCA 221
9 Ilmari Ullakko VUA 219
10 Oliver Kuuse EAMK 210
11 Jani Hovi HyUA 207
12 Janne Koivisto RiiUA 200
13 Kai Jämsä TUA 194
14 Leevi Martikainen RiiUA 192
15 Kalle Järvinen PRCA 186
16 Jimi Lehmus PRCA 171
17 Matias Jäntti PRCA 170
18 Tomi Pohjamo PRCA 170
19 Teemu Saarelainen TUA 169
20 Juho Koskivuo Fullspeed RC 156
21 Lauri Uotila AAU 152
22 Tomi Laaksonen HyUA 146
23 Oskari Mäki VUA 123
24 Ari-Pekka Kyykkä EPUA 101
25 Emil Haahti TUA 98
26 Vesa Joutsa Fullspeed RC 78
27 Teo Kauppinen Fullspeed RC 72
28 Ville Hyppönen Fullspeed RC 70
29 Titus Lehtojärvi RSRCA 69
30 Ari Heinonen Fullspeed RC 69
31 Tommi Tirroniemi OSPA 66
32 Hermanni Pöhö KotkaUA 62
33 Martti Honkasalo VihUA 62
34 Janne Kiiski Fullspeed RC 50
35 Esa Myllymaa Fullspeed RC 48
36 Martin Ekholm VUA 46
37 Kjell Ekström VUA 40
38 Vili Hakala PRCA 38
39 Eemeli Suomalainen ÄkpaRC 34
40 Antti Nurmikumpu KotkaUA 26
41 Vesa Sarja HyUA 19
M8 | M8E SM 2024 Sarjakysely
Kausi on saatu päätökseen ja kyselyitä on kerätty erillisesti jokaisesta kisasta, jonka perusteella tehdään järjestäjien kanssa parannuksia ensikaudeksi. Sarjan kokonaisluonne on kuitenkin asia jota tulee ratkoa erillään, sillä kisan järjestäjät eivät aina pysty yksin tähän vaikuttamaan. Jos et siis spesifeihin kisakyselyihin kerennyt/jaksanut vastata vastaa ainakin tähän kyselyyn.
Sarjakysely 2024:
https://forms.gle/PD912SRZFuL38ScN6 (https://forms.gle/PD912SRZFuL38ScN6)
Kausi 2024 Luokkayhteyshenkilön näkökulmasta
Kokonaisuudeltaan kausi oli hyvä ja kuljettajamäärä oli aikaisempiin vuosiin verrattuna positiivinen. Uusi ykstyyppirengas oli myös erittäin piristävä parannus viimekesän vaikeuksien jälkeen. On myös virkistävää nähdä että halukkaita kerhoja pitämään SM-kisoja vielä löytyy niinkin paljon että saadaan 5 kilpailun sarja aikaiseksi.
Negatiivisia asioitakin löytyy joista isoimpia varmasti vapaaehtoisten määrä kisajärjestelyissä sekä tietty vieläkin alhaiset kuljettajamäärät. Nämä ovat monien tekijöiden summa, osa RC-yhteisön ratkaistavissa ja osa ei. SM-sarjan toiminnan kannalta on pyrittävä saavuttamaan asioita, jotta laadukkaiden kilpailujen järjestäminen olisi suoraviivaisempaa. Tällöin pienelläkin talkooporukalla esimerkiksi näyttöihin varikolla, äänentoistoon ja rata- sekä varikkoalueen puitteisiin jää enemmän paukkuja järjestäjillä.