Tervehdys.
En pikaisella haulla löytänyt onko aiheesta ollut keskustelua aiemmin ja mikäli perustin turhaan uuden threadin niin ylläpito tämän poistakoon.
Onko tämä oikea kanava keskustella SM luokista ? Kuuluuko tämä keskustelu edes yleiselle foorumille ?
Mikäli vastaus on kyllä molempiin niin jatkan alla omaa henk.koht. pohdintaani. Lukeminen omalla vastuulla.
--
Katselin kuluvan talven kalenteria niin nämä modified luokat taitavat kärsiä osallistujien puutteesta? Onko tällä vaikutusta kuluvan talvikauden titteleihin tai ajettavien luokkien SM arvoihin ? Tullaanko kaikki suunnitellut SM sarjat viemään läpi ?
Henkilökohtaisesti näin pääkaupunkiseudulla toimivan harrastajan näkökulmasta nämä nk. Stokki-luokat sekä rekka-luokka (stokki luokka myös) ovat ne missä harrastajia on kisoissa mukana.
Henkilökohtaisesti en tavoittele SM sijoituksia enkä siksi nosta asiaa esille, mutta onko mahdollista / järkevää näistä stokki-luokista ajatella uusia luokkia joissa SM sijoituksista kilpailtaisiin myöhemmin 2020-luvulla ? Olettaen, että luokat ovat elinvoimaisia sekä kuskit yms tätä haluaisivat ?
Korostan, etten ymmärrä luokkien historiaa enkä luokittelua ja miksi tälläiset on päätetty. Sen tiedän, että itsestään nämä luokat ei muutu, mutta mikäli pienoisautoilussa halutaan ajaa SM-mitaleista niin stokeissa on kuskeja. Minulle riittää kerhokisat oikein mainiosti, mutta onhan se hienoa mitä enemmän kuskeja on luokissa.
Vai onko tämä tammikuun tilanne vain ohimenevä ?
Ps. Kiitos aktiiveille ketkä näitä hommia hoitavat ja luokkia miettivät sekä muille kerhojen aktiiveille.
Näinä taloudellisesti ja muutenkin epävarmoina aikoina voisi olla järkevää ajaa SM:t yksittäisinä kisoina sarjan sijaan.
Itse en kannata stokkiluokkien virallisia mestaruuksia.
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.
Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 14.01.25 - klo: 19.27
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.
Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf
Touring autojen puolelta en tiedä, mutta ainakin 1/12th luokassa ajetaan myös Em ja Mm kisoissa stockia. Jos itse saisin päättää, kummatkin luokat ansaitsisivat Sm arvon ja olisi tällä harrastajamäärällä kerrasta poikki :azn:
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 14.01.25 - klo: 22.23
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...
Minkä vuoden kisat? Viime vuoden kisoissa oli molemmissa luokissa 60 kuskia. Efran sivuilta löytyy tulokset vuodesta 2009 eteenpäin.
https://www.redrc.net/2024/12/the-race-to-save-110-nitro-touring-car/
Siinä olen tehnyt virheen, eli oheisessa linkissä juttu johon viittaan, eli kyse on 1/12 luokista ja luvut taitaa olla:
19 modia ja 55 specciä.
--
Linkkaamani juttu on syy mistä pohdintani alkoi
Suomessa CS-12 luokka on aika uusi tulokas tai uudelleen heräämässä henkiin, joten sen suomenmestaruus arvo on varmaan jo suunnitteilla. Riipppuen varmaan kilpailija määristä.
Miten harrastajat kokevat SM-tittelin arvon ?
Itse en sitä tavoittele, mutta haluaisin, että ko. Tittelit on jaossa, sillä muuten me (nykyiset kuljettajat) hiekotamme ja heitämme pois kaiken sen mitä aktiivit ovat lajin eteen vuosikymmeniä sitten tehneet. Näkisin meidän yhteiseksi velvoitteeksi pitää sarjat elossa MIKÄLI ne ovat elinvoimaisia.
En todellakaan tiedä miten tämä iso kuvio toimii ja voidaanko arvoja menettää, mutta sen tiedän, että uudet lajit aina (usein?) Pyrkivät saamaan omalla lajilleen SM arvon. Meillä nämä on ja toivottavasti myös jatkossa meillä on SM titteli luokkia paljon.
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja näkisin, että ehdottomasti stokki luokilla onroad ja offroad pitäisi olla SM arvo jos määrät täyttyvät. Maailmalla porukka kuitenkin erikoistuu stock luokkaan, niin miksi ei mahdollistettaisi kyseisessä luokassa SM kilpailemista myös?
Itse en ymmärrä miksi stokkiluokkia edelleen ylenkatsotaan yhtään VAIKKA selkeästi Stokki kerää Hakkilassa hyvin kuskeja ja vastaavasti GT2000 on erittäin hyvässä huudossa ja kisoissa on vissiin eniten kuskeja ?
Käsittääkseni bensa luokissa on jonkinlainen stokkiluokka myös olemassa jossa LS5 ajetaan jollain 200€ stokki koneella. On ilmeisesti hyvin iso luokka Euroopassa ?
---
Ps. Kirjoitan omia kokemuksiani ja harhaisia luulojani niin siksi puhun Hakkilasta paljon.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 14.01.25 - klo: 19.27
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.
Touringissa ajetaan EM ja MM tittelit myös Stockissa. Näissä tosin on (ymmärtääkseni) vapaa 13.5T kone.
Onko sääntö kirjaimellinen, että meidänkin pitäisi ajaa samalla moottorisäännöllä jotta voisimme ajaa stockista SM:ää? Kysymys ei suoraan Saulille, vaan yleisesti.
Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.
Jos esimerkiksi ajamalla oma kansallinen SOC (Suomi Onroad Cup, nimi heitetty esimerkkinä hatusta) FTT:n tilalla lisää osallistujamääriä - olen täysin sen kannalla. Päälle halutessaan kerta SM, josta pääsee AKK:n risteilylle.
Lisenssi on myös (valitettavasti) osallistumista rajoittava tekijä. Ei vaikuta heihin, jotka jokatapauksessa ajaisivat koko sarjan tai muita SM sarjoja. Muta ne harrastajat jotka ajaisi vain yhden kotikisansa jäävät pois. Meillä Fullspeedillä olisi esimerkiksi kourallinen lisää Stocki kuskeja varmasti huomenna viivalla, jos ei tarvisi lisenssiä.
Samaan hengenvetoon ihmettelen miksi touringin stock vaatii lisenssin, mutta 1/12 stocki luokat ei? Johtuuko siitä, että siinä jaetaan myös nuorten mestaruus?
Lainaus käyttäjältä: evok - 17.01.25 - klo: 10.00
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 14.01.25 - klo: 19.27
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.
Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.
Tästä on helppo olla yksilön näkökulmasta samaa mieltä. Mulla ei ajotaidot riitä täysiverisen modified-auton hallintaan, enkä kyllä stock-autonkaan puikoissa kummoisia aikoja kellota. En siis kuulu SM-mittelöiden kohderyhmään, vaan nimenomaan esim. FORS:in. Tapahtuman laatu ei "hienompaa" titteliä kaipaa.
Epävirallisissa kisoissa säästyy lisensseiltä ja lappujen pyörittelyltä, mutta ison kattojärjestön alla toimiminen mahdollistaa harrastuksille/urheilulajeille usein erilaisia tukia ja luo tietynlaisen perustan jatkuvuudelle. Samasta syystä näen arvoa siinä, että viralliset SM-tittelit jaetaan luokissa, joille on isompiakin arvokisoja. En siis keikuttaisi sääntövenettä.
On tietysti sääli, jos arvoluokkia vaivaa osallistujakato. En laastaroisi tilannetta pyrkimällä lisäämään SM-tittelien määrää tai siirtämällä niitä kulloinkin suosituimmille luokille. Jos olisin työryhmässä pohtimassa tilanteen korjaamista, näkisin Stock-luokkien suosion nousussa ison mahdollisuuden: jokainen vakioluokassa taitojaan hionut on potentiaalinen modikuski myös.
Vuosikymmeniä ajettuihin luokkiin on tuskin yht'äkkiä tullut vikaa, jonka vuoksi ne ei voisi olla arvokilpailuluokat kuten ennenkin. Syyt osallistujakatoon on luultavasti muualla.
Olisi hienoa jos kertoisit tuosta tukikuviosta lisää ? Minkälaista tukea jaetaan pienautoilijoille tai PA Kerhoille ? Tätä ulottuvuutta ei ole kukaan muu tuonutkaan esille.
Ja mitä tulee tuohon vuosikymmeniä toimineisiin luokkiin ja niissä piilevään elinvoimaan niin tästä olen kyllä hyvin voimakkaasti erimieltä.
Sähkökäyttöiset autot on hypänneet kehityksessä ison loikan.
Tästä syystä esim. ETS vaihtaa koneita miedompiin esim. Orcan 13,5 Poro kone vaihdettiin 17,5 ja Ikämiesten 17,5 -> 21,5 jne...
Toi Poro koneen vaihto oli siinä mielessä perusteltua, kun lähenneltiin 10 vuoden takaisia MODi tuloksia...
Kai jonkinlaisen käsityksen saa ihan radalla aikaa viettämällä, eli jokaista virikuskia kohden on Hakkilassa 2-3 Stokkikuskia AINA.
Kannattaisi ehkä kysellä kuskeilta mitä halutaan ajaa ja puhe siitä, että jokainen Stokkikuski on potentiaalinen modi-kuski on kyllä totta. Yhtä väljästi ajateltuna jokainen stokkituuppi kuski on potentiaalinen modikuski... Tosin miksi Stokkituupissa on 30 kuskia ja modissa lähes 10 ?
Joku syy on miksi nää tietyt luolat skulaa.
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.
Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 17.01.25 - klo: 22.11
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.
Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Viisaita sanoja.
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.
FORS 1, syyskuu -23
M2-10: 27
M4-10: 30
S2-10: 10
S4-10: ei ajettu
FORS 2, lokakuu -23
M2-10: 24
M4-10: 24
S2-10: 11
S4-10: ei ajettu
FORS 3, joulukuu -23
M2-10: 20
M4-10: 23
S2-10: 22
S4-10: ei ajettu
FORS 4, tammikuu -24
M2-10: 18
M4-10: 20
S2-10: 24
S4-10: 9
FORS 5, helmikuu -24
M2-10: 19
M4-10: 18
S2-10: 16
S4-10: 7
FORS 6, maaliskuu -24
M2-10: 26
M4-10: 24
S2-10: 27
S4-10: 7
FORS 7, huhtikuu -24
M2-10: 28
M4-10: 15
S2-10: 29
S4-10: 6
Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:
M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä "puutteesta" selvästikään kärsinyt.
Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 21.01.25 - klo: 20.33
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.
Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:
M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä "puutteesta" selvästikään kärsinyt.
Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.
Alla olevaan:
--
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Kannattaa muistaa, että nyt ei puhuta FORS mestaruudesta vaan Suomen mestaruudesta.
2. Puhuttaessa marginaalilajeista ja todella pienistä harrastajamääristä on hyvä miettiä kannattaako reagoida hitaasti vai nopeasti mikäli jonain vuonna jää kokonaan SM-mitalit jakamatta sääntöjen takia ? Kuka hyötyy ? Ei ainakaan harrastaja, joka haluaa kilpailla ja ajaa Suomen mestaruudesta. Onko oikein, että aktiivinen kilpakuljettaja ei saa mestaruudesta kilpailla, koska osallistujia on liian vähän ? Yksi näkemys on, että rangaistaan aktiivisia kuljettajia muiden passiivisuudesta.
(esim. Eräässä luokassa minimi 10 harrastajan vaatimus, jotta SM osakilpailu voidaan ajaa)
---seuraava asia---
Alla olevaan:
--
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Euroopassa ajetaan 1/12 luokkaa hieman eri muotoisena, kuin Suomessa tällä hetkellä. Käsittääkseni Suomessa ei ole nk. 0-ennakko pakkoa.
Lainaus Efran 2024 Handbook s. 93EUROPEAN CHAMPIONSHIPS
7.1 European Championships will take place every year there is no World
Championship in the concerned class held within Europe. However the general
meeting can decide otherwise if deemed to be in the interest of the sport.
7.1.1 European Championships are held in the following classes:
1/10 Off-Road Modified, 2WD & 4WD as separate Classes.
1/12 Modified, using no less than 6.5 turn modified brushless and blinky.
1/12 Spec using 13.5 T Spec. brushless and blinky.
1/10 Touring Cars Modified & 1/10 Touring Cars using 13.5T Spec. Brushless2. Suomessa ei tule mikään sääntö voimaan ILMAN päätöstä. Päätös käsittääkseni pitää edelleen tehdä Suomessa sellaisen tahon toimesta, joka määrittelee Suomessa näitä luokkia, ylläpitää sääntöjä jne.
3. Suomessa ajetaan näytöslajina/harjoituskilpailuna tms 17,5 blinkyä TSS-10 luokassa. Pitäisikö tämä muuttaa 13,5 tms ? Mielestäni ei pidä.
4. Suomen terveessä ? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa ?
---seuraava asia---
Yleisesti olen pyrkinyt nostattamaan keskustelua, jotta keskustelu heräisi Suomen Mestaruus luokista ja niiden tulevaisuudesta ? Se mitä Vantaalla ajetaan on vain osa kokonaisuutta ja kisoja on (kuten pitääkin) koko Suomen alueella. Suomessa ajetaan meidän radoille sopivilla säännöillä ja olisi kiva tietää mitä kuskit haluavat ajaa ja millä kilpailunimikkeellä ?
Viitaten käyttämiisi FORS-luokkien osallistujamääriin muutama tarkennus:
1. Osa S2-10 kuljettajista ajoi mainitsemallasi kaudella M2-10 luokkaa S2-10 luokan autolla. Näitä kuljettajia on useampia ja nehän näkyvät sinulla tuolla M2 listauksessa.
2. Kertaakaan ei S2-10 luokan autolla oltu viimeinen M2-10 luokassa ja kuskista riippuen sijoitukset olivat M2 luokassa 2.->
"Euroopan terveessä" näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)
Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.
Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
"Euroopan terveessä" näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)
Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.
Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Mielestäni sinun mielipiteesi on yhtä arvokas, kuin seuraavan kaverin. Tämän kaltaisessa keskustelussa ja ympäristössä on hyvä nostella erilaisia asioita esille miettimättä yhtään sen enempää kuka sen esittää ja toiset ideat ovat sen kaltaisia, että niitä voi jatkojalostaa ja toiset saavat jäädä unholaan.
Mitä nk. Rekkaluokka tekee on mainio esimerkki mitä saadaan aikaan, kun on tahtoa ja "tuote on kunnossa" Samalla ideallahan on muitakin luokkia saatu toimimaan Suomessa.
Eräs alunperin nostamani kysymys on edelleen vastaamatta:
Ensimmäinen FTT on ajettu ja kisoissa ei SM arvoa ollut. <- Vaikuttaako tämä SM Sarjaan ja olisiko aihetta tarkastella tulevaisuutta silmälläpitäen sääntöjä ?
Mielestäni Suomessa pitää ajaa täällä toimivia luokkia joissa mestaruus jaetaan. Se onko luokka kansainvälinen ei ole mielestäni tärkein kriteeri vaan se, että luokka on elinvoimainen ja siellä riittää kuskeja ja toivottavasti (tätähän ei voi tietää) "imua" myös tulevaisuudessa.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink: Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 28.01.25 - klo: 10.11
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink: Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Ei näkynyt ei.
Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 28.01.25 - klo: 13.36
Ei näkynyt ei.
Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.
No eipä täällä etelässä ole 10krossi ulkoratojakaan enää ja SM-sarjan kisat on siirtynyt keski-Suomesta ylöspäin turffi radoille. Tarvittaisiin turffirata johonkin etelään. Taitaa vaan olla melkoinen harrastaja pula, kun ei winterjumppejakaan enää järjestetä.
Mikäli sinua turffirossi kiinnostaa niin Espoossa on hieno turffirata ulkosalla. Löytyy Puolarin RC nimellä lisää tietoa.
En käytä facebookkia, enkä tällä hetkellä omista yhtään autoakaan. Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.
Ihmettelen miksei radasta ole mitään puhetta ollut tällä foorumilla!?????? :shocked:
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 13.03Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Saatoit sohaista muurahaispesään tarkoituksettomasti, mutta edullisesti pystyy tätäkin harrastamaan (ei ilmaiseksi).
Itse kohtuu matalatuloisena käytän mielelläni käytettyjä autoja joita laadukkaitakin löytyy n.150€ hintaan jne. Sähköjä löytyy laadukkaita mutta käytettyjä satasen ja kahden väliin, mankkoja alle satasella. Tosin tällöin kalusto ei ole uusinta uutta. Ainoat uudet asiat joita olen käyttänyt ovat olleet akut (2kpl). Näillä eväin itse olen kerennyt hyvinkin Fors sarjoissa b-finaalin stokkiluokassa ja rahaa ei ole kulunut tuhansia.
Kisoissa tottakai kaipaisin n. vuoden 2010 tasoa jolloin kisoissa oli osallistujia monia kymmeniä luokasta riippumatta. Kasirossia ajellessani taisi olla 70 luokkaa osallistujamäärät. Varmasti on polttoaineen hankinnan hankaloittaminen muutaman karsinut, varsinkin syrjemmässä asuvia. Hintataso kaikessa on semisti karannut ja aikuisten harrastuksista karsiminen on alkanut, koska harmittavan vähän enää junioreita näkee mukana. Omiakaan poikia en ole saanut innostettua mukaan vaikka olen yrittänyt mahdollistaa kaikenmoisen ajelun.
Tulevia kisoja on todellakin mietittävä onko ne sitten alkuun kerrasta poikki kisoja jotta saadaan SM arvo ja useampi ihminen lauteille ja kun saadaan harrastajamäärät nousuun, voitaisiin siirtyä taas sarjamalliin.
Monet kunnat ovat tainneet vähentää tukemisiaan ei "mainstream" lajien kohdalla joka näkyy vähenevinä harrastepaikkoina ympäriinsä, ja jos aktiivista ajoporukkaa on enää kourallinen, on äärimmäisen vaikea saada pysyvää ajopaikkaa varsinkaan talvelle joka taas vähentää kiinnostusta lähteä kiertämään kisasarjaa kun ainoat treenit on kisoissa.
Tulevan kesän osalta itse yritän patterikasin kiertää mutta varmasti työt haittaa harrastuksia.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Kävin eurorc sivuilta laskemassa hinnan tyhjältä pöydältä stokki tuupille n.1500e. Tähän hintaan on laskettu auto kitti, radio, servo, nopari, noparin säätöboksi, moottori, akut 2kpl, laturi, työkalut ja kierros foami renkaita. Valitsemani välineet ei ollut kalleimpia, eikä halvimpia vaan mitkä juuri ja juuri kelpuutaisin kilvan ajoon. Kymmenen vuotta kilpailu kokemusta pohjalla eli tiedän mitä haluan. Tuohon hintaan tulisi vielä päälle erillaisia öljyjä, jousia, hexejä, muita mahdollisesti tarvittavia hopup osia, transponderi, lipopussi , auton, radion, muun
tilpehöörin kuljettamiseen ja säilyttämiseen tarvittavat laukut. Sitten siihen vielä lisäksi jäsenmaksut, ratamaksut (harjoittelua varten) ja kisamaksut.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Tässä(kin) nimimerkki
Koheltaja puhuu asiaa.Mielestäni kolme hyvää vinkkiä aloittelevilla kuskeille ja kehittymistä hakeville kuskeille.
1. Aja mahdollisimman paljon, eli mitä enemmän se mankka on kädessä sitä parempi.
2. Mieti mitä teet ja kysele treenivinkkejä radalla kuljettajilta. Tälläinen tavoitteellinen treenaaminen on erilaista ja kivaa.
3. Muista pitää hauskaa ja nauttia hommasta RADALLA !
Tämä nyt tuskin on oikea ketju keskustella kustannuksista, mutta sen verran pitää kommentoida, että viisaasti käytettyjä hankkimalla saa kilpailukelpoisen kaluston Pleikkari Pron hinnalla, vaikka lähtisi nollasta liikkeelle. Kymmenen vuoden tauon jälkeen lähdin taas neppailemaan rataa ympäri ja enimmäkseen käytetyllä kalustolla. Nyt ajossa olevassa Xrayn X4:ssä ei uutta ole kuin nopeudensäädin ja akut, sekä kori(t). Sama tilanne kiilan kanssa, missä uutta on vain korit ja renkaat, mutta kustannus on ollut murto-osa siitä mitä pelkästään uusi kitti maksaisi. Kumpikin on osaavissa käsissä ihan sellainen, jolla sijoituksista voisi ajaa kilpaa.
Pienoisautoilu ei ole koskaan ollut erityisen halpa harrastus, mutta se on vain niin kallista kuin siitä on valmis tekemään. Toki hinnat ovat nousseet yleisesti vuosien saatossa kuten kaikissa kulutushyödykkeissä, mutta toisaalta myös tulotasotkin ovat muuttuneet. Niin ovat kyllä harrastuksen kustannusten jakautuminenkin.
Itse aloitin kasikrossin enemmän tai vähemmän tosissaan parisenkymmentä vuotta sitten. En mä koskaan mitään pärjännyt, mutta lajissa oltiin mukana vahvalla fiiliksellä. Toki Lavankoonkin lähdettiin enemmän buffetin kuin palkintopytyn perässä, mutta silti yritystä oli.
Tuohon aikaan niin autosarjat, kuin moottoritkin maksoivat kenties puolet siitä mitä nykyään. Vastaavasti renkaat olivat vapaat ja niitä ostettiinkin talvella aina jätesäkillinen ja liimailtiin kesää varten valmiiksi. Erilaisia renkaita erilaisia ratoja varten ja renkaisiin menikin varmasti enemmän rahaa kuin autosarjaan. Nykyisin yksityyppirenkaat ovat vähentäneet niitä kustannuksia paljon. Vastaavasti sähköluokissa yksityyppimoottorit eivät enää tarkoita, että ostetaan kuukauden välein se uusin kuumin hotti kone tai akkujen kanssa tarvitse pelata samaan tapaan kuin ennen.
Ennen siis hankintahinta kalustolle oli matalampi, mutta käyttökustannukset kokonaisuutena korkeammat kuin nykyisin. Vaikka nykyisin lähtisikin tuohon "kaikki kaupasta uutta" ajatukseen, mitkä realistisesti ovat ajokustannukset turffilla / matolla krossatessa tai vastaavasti rataa ajaessa matolla? Satunnaiset renkaat ja varaosat, sekä nippu koreja kauteen jos osumatarkkuus on meikäläisen luokkaa. Miedommilla moottoreilla akut fiksusti käytettynä kestävät ainakin pari kautta ja moottorit vielä sitä pidempäänkin, ellei niitä polta omaa hölmöyttään.
Ja se 1500€. Se on paljon rahaa. Tuntuu isolta summalta laittaa harrastukseen, mutta samaan aikaan tulee sellainen olo, että joka toisella on tonnin puhelin kädessä. Taittuvaa Samsungiakaan ei taida saada alle parin tonnin? Vähänkään parempi näytönohjain peli-PC:hen maksaa lähemmäs tonnin ja kireimmät sitä 1500€ luokkaa. Kaikkiin näihin esimerkkeihin - niin pienoiskilpa-autoiluun, puhelimiin kuin näytönohjaimiinkin - on aina se edullisempi vaihtoehto olemassa. Kyse on vain siitä, miten kallista siitä haluaa tehdä.
Itsellä ainakin on kierrosajoissa vielä niin paljon hajontaa, että rahalla ei tuloksia ostettaisi. Kun parta muuttuu harmaaksi tai vastaavasti ratti on vielä vieras käteen, treenaaminen ja toisto ovat auton säätämisen lisäksi ne asiat millä kierrosaikoja parannetaan, ei se, että hankitaan jatkuvasti uutta ja kiiltävää.
Ehkä tämä kustannuksista ja keskustelu palaa takaisin kilpailemiseen?
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss:
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.25 - klo: 19.30
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss:
Hohhoijaa, muistaakseni hinnoista olet vääntänyt ennenkin toisessa keskustelussa.
Joo uusi kilpa kalusto maksaa sen 1000-2000€ mutta on käyttökelpoisia vielä monen vuoden jälkeen, sen kun muistaa kun laskee näitä fiksuja laskelmia. Missään harrastuksessa ei pääse pienellä rahalla huippu välineisiin kiinni.
Sen kun aloittelevat/ uudelleen mukaan tulevat ymmärtäisivät että rahalla ei vauhtia saa yhtään sen enempää. Oma esimerkki viime kaudelta, auto oli uusi kauteen lähtiessä, sähköt olivat reilu 5 vuotta vanhoja ja paljon elämää nähnyt, eikä nykypäivän vastaisia. Siltikin pystyi kärjessä ajamaan vakiokuntoisella autolla ja vanhoilla sähköillä. Täksi kaudeksi sitten uusin kaikki sähköt autoon ja blingit sekä hilavitkuttimet todistaen sen että ne samat kaverit ajavat vieläkin mun edellä vaikka on rahaaa käytetty tähän kauteen enemmän.
Ei kaiken tarvitse aina olla uutta ja hienoa pärjätäkseen!
Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.
En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:
1. Eräs nuori harrastaja osti käytetys Asso 6.3 stokkiin ja ihan asialliset kamat. Ostivat pari settiä (isälleen myös) ja n. Vuoden ajanut ja oli eräässäkin Forssissa 3:s stokissa (n.30 kuskia)
2. Toinen kaveri osti jonku Asso 6.2 tms ja taisi voittaa B ja olla tyylin 11 tms stokissa (n.30 kuskia) treenannut autolla tyyliin max 2kk.
3. Eräs frendini voitti viime kesänä M8E:n osakilpailun 2019 Reiskalla joka on raiskattu kokonaan (pohjalevyssä tupla rei-iytys) 60€ maksanut nopari (myin takuukorjatun noparini) ja vanhat akut (auto hyyty kerran radalle) ja voitti. N.20 kuskia...
Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.25 - klo: 19.30
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Miksi mä annoin itseni lähteä tähän vänkäykseen :angry:
Avataan silti omat kaluston ostohinnat kun kerran faktoja pyydettiin.
X4 '22, Hobbywing Stockspec, Mibo Onroad servo, Reedyn vanha prostock-moottori, tuuletin, pari koria, 2kpl Hobbykingin Turnigy 6500 akkua yhteensä 585€
Awesomatix X12, Hobbywing Stocspec 1s, Sanwa servo, Reedyn vanha 13.5, kolme akkua (kaikki edellämainitut käytettynä), noin 10 sarjaa renkaita (ostettu uusina, osa alelaarista), pari alelaarin koria (uusia) yhteensä noin 500-550€, en ruvennut renkaista kuitteja ettimään
Näitä molempia varten Futaba 4PX minkä mukana tuli muutama vastari ja SkyRC D100 laturi (vanhempi malli) yhteensä 160€.
Osa noista on rehellisesti sanottuna ostettu alle markkinahintojen ja enimmäkseen paikallisilta harrastajilta heidän päivittäessään uudempiin. Sellaisia mahdollisuuksia avautuu jos oma harrastaminen ei ole kaikille pään aukomista ja pelkkää nillittämistä. Sillä asenteella tosin löytää ympäriltään paljon toksisuutta muutenkin :shocked:
Molemmissa noissa on vanha prostock/gt -moottori. Jos noita varten olisi ostanut LRP:n stockkikoneen (noin satasen kai), olisi noin 1300 eurolla päässyt ajamaan Vantaalla - ja toki siis koko talvikauden - kahta luokkaa täysin kilpailukykyisellä kalustolla.
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Jos harrastaja X haluaa ajaa useampaa luokkaa, niin alkaa viikonloput ja reeni-illat ja päivät loppumaan kesken.
Siksi olisi parempi, jos 1:10 SM ajettaisiin talvella.
Vain minun mielipide vailla faktaa.
Kiitos,
Ps. Jutellaanpa asiallisesti tästä eteen päin.
Täällä nyökytellään Tommin viestille. Samaa on ihmetelty miksi 10 krossin SM halutaan väkisin pitää kesälajina?
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 30.01.25 - klo: 20.23
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.25 - klo: 19.30
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss: ALLE VIIVATUISSA HUOMAA KYSYMYS MERKKI
Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!
Mitä tarkoita negatiivisella mollaamisella? Miten olen mollannut luokkia tai harrastusta? Pyysin vain rehellisyyttä
ja aloittelijoille alusta asti kerrotaan kuinka paljon harrastaminen maksaa. Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa. Muuten kennelläkään ei ole mitään mieleipidettä ennen kuin tulee kyse rahasta. Rakastan lajia, toivoisin sen kasvavan ja voivan hyvin.
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 30.01.25 - klo: 21.13
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.
En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:
Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.
Muistoja kilpa uralta ja nimi Oskari Saarela.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.
Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:
Monia vuosia aloittelijoita harrastukseen ohjanneena harvoin suosittelen uuden kaluston hankintaa, jos ei ole siihen halua ja mahdollisuuksia. Jos hommaa alusta alkaen esim. kaikki viimeisen päälle turistikamat uutena, niin helposti saa niihin uppoapaan useamman tonnin. Sen sijaan kunnon kaluston käytettynä hankkimalla mihin saa varaosia, niin pääsee huomattavasti edullisemmin liikkeelle. Tässä on useammalle aloittelijalle katteltu juuri sopivia paketteja millä pääsee alkuun ja noin 300-500 euroa vähän kalustosta riippuen on se alkuinvestointi, jolla pääsee liikkeelle. Toki voi halutessaan panostaa enemmänkin ja ostaa uutta jne. ja se on jokaisen oma valinta kuinka paljon haluaa laittaa.
Ja ei sinne kärkeen ajeta pelkästään ostamalla huippukalliit hipovehkeet. Kyllä se vaatii paljon muutakin, kuten paljon kilometrejä eri radoilla ja olosuhteissa, auton säätämisen oppimista, kokemusta, ajotaidon kehittymistä, kilpailukokemusta, jne.
Lainaus käyttäjältä: Pepess - 31.01.25 - klo: 10.35
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.
Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:
Ei välttämättä tarvitsisi ostaa käytettyjä, jos osaisi käyttäytyä kisoissa. :azn :wink:
Alkaa karata vähän ohi aiheen, mutta kisoissa voi olla kivaa, vaikka ei olisi kärjessäkään.
Olen vasta muutaman kisan ajanut, mutt ehdottomasti hauskin kisa oli se, jossa jäin koko joukon viimeiseksi.
Oli niin hyvää kilpailua toiseksi viimeisestä sijasta, että sen tuoma ilo korvasi viimeiseksi jäämisen pettymyksen. Ainakin melkein :grin:
Paljon tylsempää on ollut ajaa paremmille sijoille, mutta jäädä väliinputoajaksi, kun edellä menevät karkaa ja takana tulevat jää jälkeen, eikä pääse oikein kunnolla kilpaa ajamaan.
Tässä pointtina siis se, että ei sitä tarvi olla parhaat vehkeet ja parhaat ajotaidot, että voi kisoihin mennä pitämään hauskaa.
Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 07.17
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:
Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?) :wink:
Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä
Lainaus käyttäjältä: MiG-77 - 31.01.25 - klo: 15.18
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 07.17
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:
Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?) :wink:
Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä
Juu tiedän ja se on hyvä. Monen monta vuotta siinä meni ennen kuin tajuttiin, kisoissa on kivempi ajaa kuin odottaa radan kuivumista. Kannatan myös talvi SM kisoja sisäradoilla, ainakin saisi kaikki kisat ajettua. Tietenkin kisat tarvitsee kuskit ja määrä tippunut muutamassa vuodessa hurjasti.
Tässä yksi huolestuttava uutinen:
--
TSM-10 luokaa ei ajeta vähäisen osallistuja määrän vuoksi. Lauantaina ajetaan TSS-10 (21 ilmoittautunutta).
--
En halua lietsoa mitään, mutta olisi hienoa, että on roadissa jaettaisiin tittelit myös kymppikoossa.
Nyttenhän nuo kesäiset 8-luokat saa ihan kivasti kuskeja liikkeelle vaikka itsekkin olin 2 kisaa sadetta pitämässä mekaanikkona.
Tuntuu vaan hassulta, että luokka jossa tarvitaan mekaanikko ja laitteiden toimintana on täysin arpapelia vetää SM-sarjaluokan verran kuskeja, mutta sit tourinki 10 on ihan arpapeliä.
Itse olen krossikuski (treenaan myös turistia, koska seon äärettömän kehittävää treeniä) silti asia minua harmittaa miksei touringissa jaeta pyttyä ?
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 28.01.25 - klo: 10.11
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink: Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Olen samaa mieltä, ilmaisin kantani vähän huonosti. SM-kisat on tärkeä tapahtuma listasijoitukseen katsomatta ja jokaisen pitää olla sinne tervetullut. Minusta kysymystä
"Millä tavalla ratkaistaan, kuka tässä hommassa on Suomen paras?" pohtiessa pitää kuitenkin etusijassa kuunnella niitä Suomen parhaita kuskeja.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 15.06
Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.
Vastaushan löytyy AKK:n säännöistä, joita lainasin ekalla sivulla: jos luokassa ajetaan EM- ja MM-kisat, sille voi hakea SM-arvonkin.
Näen asian niin, että lasten pihasudittelusta MM-kisojen A-finaaliin tulee olla eheä polku. SM-arvokisan status on merkki siitä, että tämä on se polku kansallista tasoa korkeammallekin. Se ei sulje pois luokkien kirjoa tai himmennä niiden loistoa: Suosittujen kisojen voittaminen on aina työn takana ja isot osallistujamäärät mahdollistavat isompien pyttyjen ostamisen Palkintotukusta. Kauden isoin kisa on usein ajettavien luokkiensa de facto suomenmestaruuskisat, vaikka sitä nimitystä ei virallisesti käytettäisi. Rekkakisat ja stokkiluokat on suosittuja, missä vika?
Jos joku on kiinnostunut SM-tittelistä, hän osaa kyllä ajaa sitä luokkaa missä sen voi voittaa. En ymmärrä, miksi joku keskitason stokkikuski olisi huolissaan/harmissaan siitä, ettei luokalla ole SM-statusta. Eihän hän kuitenkaan kärkisijoituksista taistele. SM-titteliä havittelevat kuskit saattavat olla kiinnostuneita kansainvälisistäkin kisoista, sikäli kun kilpaurheilijan psykologiaa tunnen. Heidän etuaan palvelee, että laji ja luokka on sama seuraavallakin tasolla.
Ymmärrän ja jaan huolen arvokisaluokkien tilasta. Ratkoisin asiaa ensisijaisesti houkuttelemalla niihin lisää kuskeja. Toinen tie voisi olla sellainen, että pyrkisi yhdenmukaistamaan ja kasvattamaan stokkiluokkia pohjoismaisella ja eurooppalaisella tasolla: jos stokissa toteutuu EM-kisat, mahdollisuus SM-kisoihin ilman sääntömuutoksia aukeaa automaattisesti.
Pointtinani on pitää arvokisaluokkien polku eheänä pienistä piireistä maailman huipulle, kuten hommaa on tehty viidellä vuosikymmenellä. Kyseessä on kansainvälinen kilpaurheilulaji, joka kannattaa ajaa meillä kuten muuallakin, eikä tehdä kansallisia sovelluksia ja poikkeuksia.