Kausi 07-08 lähestyy, ja on aika kaivaa autot kaappien kätköstä. Tähän topikkiin ois tarkoitus kerätä uusimmat uutiset maailmalta tuotteista, kisoista ja käydä kehittävä keskustelua Suomen 1/12 luokan suosion kasvattamiseksi entisestään.
SM-kausihan sisältää 4 SM-osakilpailua, joiden paikka ja aika selviää myöhemmin. SM kisojen lisäksi "12-autoilla" ajetaan Suomessa Mäntsälän Kapinoissa lokakuun lopulla, Kiimingissä Blue Carpet Racessa viikolla 50 sekä Alue8-kisoissa.
Käyköön keskustelu siis kuumana. :afro: :police:
Onko ensi talven FFT-kisojen formaatti eri luokkien ajopäivien osalta jo päätetty?
Konkreettisemmin; onko jo tiedossa ajetaanko C-12 ja TSM-10 eri päivinä? Ja missä järjestyksessä la/su?
Muutamia kalustouutuuksia kaudelle:
http://www.redrc.net/2007/07/hot-bodies-c12-112th-scale/
http://www.rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=826 ja http://www.redrc.net/2007/06/v-dezign-carpet-ripper-%e2%80%9807-photos/
http://www.redrc.net/2007/08/hb-eu-moore-speed-reynard-02s-body/
http://www.redrc.net/2007/07/hyperdrive-racing-112th-scale-chassis/
http://www.redrc.net/2007/06/exclusive-jaco-prism-first-pic/
http://www.redrc.net/2007/06/parma-pro-38-on-road-racing-tires/
http://www.redrc.net/2007/06/potential-stealth-12th-scale-body/
http://www.redrc.net/2007/04/unity-tool-inc-tweak-board/
Suunnitteilla olisi syksyn ja kevään kattava 1/12 / foamtouring kisasarja, jossa olisi osakilpailuja kolmella paikkakunnalla. Yksi kisa olisi Kiimingissä (BCR'08) joulukuussa, muut kisat voisivat olla esim loka-marraskuussa ja yksi sitten tammi-helmikuussa. Olisiko muilla kerhoilla mielenkiintoa järkätä kisat? Mites EPUA, TUA tai voisiko Mäntsälän Kapinoiden kisa jopa olla yksi osakilpailu?
BCR kisa tulee olemaan 2pv kisa, la C12 ja sunnuntaina ainakin TSP-10 ja sitten joko TSF (foam) tai TSM kisa, riippuen mielenkiinnosta.
Kommentteja!
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 14.08.07 - klo: 12.48
Onko ensi talven FFT-kisojen formaatti eri luokkien ajopäivien osalta jo päätetty?
Konkreettisemmin; onko jo tiedossa ajetaanko C-12 ja TSM-10 eri päivinä? Ja missä järjestyksessä la/su?
Mun tietojen mukaan kisapäivät luokkien suhteen ovat kuten viimekaudella totuttiin.
Mäntsälä on aina valmis pitämään kisoja. TSF tuntuu kiinnostavalta....
Onko tulevan kauden sallituista koreista mitään tietoa?
Onkos joku poistanut LRP sphere TC-spec säätimestä tuuletinta ? Huomasin vasta että tuuletinhan onkin 'kiinteillä' johdoilla kiinni suoraan säätimessä..
Mattiksessa tuskin tarvii tuota puhallinta.
on poistettu tc-spec säätimestä tuuletin kylmästi johdot poikki sivareilla. meillä ainakin on toiminut crossissa sm ja em kisat,ei mitään ongelmia.(ja toimii vieläkin)
Seuraavanlainen kysymys. Miten sais helposti irti noparin päällä olevan alumiinisen jäähdytinlevyn noparista. Edellisen noparin kanssa käytin liikaa voimaa niin nousi noparin alukansi mukana. Oiskos jotain vippaskonstia millä sen sais pois ilman tuhoa?
Irrottaa vähän kulmasta mattopuukolla ja sit kiertää sen jäähdytysrivan irti noparista..
Lainaus käyttäjältä: Tuure - 26.09.07 - klo: 17.11
Irrottaa vähän kulmasta mattopuukolla ja sit kiertää sen jäähdytysrivan irti noparista..
Tuon tein viimekerralla. On sen verran lujaa kiinni ettei irtoa!
TC specin ripa on suoraan fettien päällä kiinni ei kannata voimaa alkaa käyttään.(käsitykseni mukaan)
Tässä on kuva mahdutin TC specin Carpet knifeen pikksen piti ottaa rivasta pois ettei jääny makaamaan koriin kiinni.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi221.photobucket.com%2Falbums%2Fdd2%2FZakko89%2Ftreeni61007003.jpg&hash=148c36b34df63de146682b085d5a2f7dc2f574bd)
Noparin sivussa teipin alla on tuulettimen piuhat
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi221.photobucket.com%2Falbums%2Fdd2%2FZakko89%2Ftreeni61007018.jpg&hash=b2d493ec524f70b25c8462b031167a2865022c12)
Millä renkailla ajelette?
GRP ja GQ renkailla. Ensiksi mainittuja myy future, GQ voi kysellä mun kautta. GRP pinkit taakse ja purple tai magenta eteen, magenta kääntyvämpi -purple rauhallisempi.
Lainaus käyttäjältä: Zakko - 08.10.07 - klo: 13.47
TC specin ripa on suoraan fettien päällä kiinni ei kannata voimaa alkaa käyttään.(käsitykseni mukaan)
Mulla on toi vanhempi spede joten sinun tapaus on hiukan eri. :cry:
Mikäs säädin + kone setti (harjaton) olis pop, kuten myös millä korilla nykyään ajetaan? Jos sitä innostuisi lajista uudelleen reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen...
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla.
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 03.12.07 - klo: 13.22
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla.
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi
Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!
2007-2008 kaudella Suomen "V-Dezign Factory Team" on seuraavanlainen:
Vesa Yli
Mika Mänty
Panu Vehniäinen
Henry Salmen
Jukka Penttinen
Jani Hovi
Tässä tiimissä ei paljoa rahaa liikutella. Ei oo varaa vielä maksaa rahapalkkaa kuskeille, ja hyvällä menestykselläkin välttää vain pahimmat v*ttuilut. :)
Ja jos liikutellaan, ne voi kantaa suoraan mulle :)
Lainaus käyttäjältä: CAi - 03.12.07 - klo: 14.18
Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!
Kyllä muuten liukuu rahaa yllättävän hyvin meidän perheenkin tiimistä, eikä ole kuin yksi tiimikuski. :p
Sääliksi käy isompia RC-perheitä...
Lainaus käyttäjältä: CAi - 03.12.07 - klo: 14.18
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 03.12.07 - klo: 13.22
YOKOMO-LRP tiimi 2008:
Yokomon tiimi on kasvanut ja lähtee kauteen -08 vahvempana kuin koskaan.
Autona Yokomo RC12L4 World Edition Ver.2006.
Nopariksi valittiin LRP Sphere Comp 07 edition ja koneiksi LRP 5.5t ja 4.5t bondatulla ankkurilla.
Tekniikassa/säädöissä toimii asiantuntijana Tony Raikas. Renkaina käytetään Yokomon mattoautorenkaita.
Kuskit /sijoitus 2007/:
Tony Raikas 4.
Viljami Kutvonen 6.
Nappe Fager 7.
Matias Kuusinen 12.
Joni Minkkinen uusi
Joonas Holsti uusi
Kalle Lauren uusi
Tiimiissähän liikku jo rahaa kun on 7 tiimikuskia!
Kannatusjäseneksi Yokomo-LRP tiimiimme pääsee jo 500,00e panostusta vastaan. Lisätäänkö Ollin nimi listaan?
Mainitaan nyt samalla, että 2 autoa on vielä vapaana
1 käytetty (pari vuotta vanha) ja yksi uusi.
LRP:n uusia ohuita roottoreita on tulossa ja niitä tullaan testaamaan. Halkaisija 13 mm tuote nro 50612 ja 12,5 mm tuotenro 50611. Vauhtia ei ainakaan tule puuttumaan mattoauto kisoista kaudella 2008.
Yokomo-LRP Team
Minkälaisia kokemuksia uusista roottoreista on tullut, ja missä kannussa 5.5 vai 4.5 on parhaat tulokset saatu. Kestääkö akku 4.5:lla 8min.
Onko Yokomolla T-palan säätöön mitään valmista palikkaa, ja minkä vahvuisella T-palalla Kuusankosken kisaan kannattaisi lähteä, kun on hieman ongelmia tuon tweakin suhteen.
LRP:n ohuemmista roottoreista ei ole vielä kokemuksia, kun niitä vasta odotellaan.
Useimmilla tuntuisi olevan koneena X11 5.5T bondatulla roottorilla (saatavilla vain yhtä paksuutta).
Akun riittävyydestä 4.5T moottorilla ei ole omia kokemuksia. Vauhdin puolesta 5.5T lienee useimmille enemmänkin kuin riittävän tehokas moottori.
Yokomossa kannattaa näillä meidän hyväpitoisilla radoilla käyttää 0.075" (paksumpi) T-palaa.
T-palan asennus on "kiinteä" eli tweakkiä ei voi säätää sen avulla. Omat tweakit ovat johtuneet liian paksusta johdotuksesta joka vääntää takapäätä.
0.63 t-palalla suosittelen ajamaan.
En kyllä näe mitään syytä ajaa 4.5t koneella. Ite olen ajanut 5.5t koneella nyt pari vuotta ja voittoja on tullut suomessa puolikymmentä "riittävällä" marginaalilla. Oulun BCR kisoissa ajoin myös 8.5t koneella VIRILUOKASSA, jolla jää huippuläpeissä sen 0.2s 5.5t ajoista. Joten jos pystyt ajaan sen 8min kaikki läpit 0.2s sisään, sitten voit iskee vaikka 4.5t kiinni, jos ei onnistu, 8.5t on ehdottomasti paras kone C-12 luokkaan vähemmän ajaneelle.
asson twiikkipalikat käy yokomoon. ja yokkehan on twiikissä heti ku renkaiden koossa on eroa. Jos 5.5t konejarru sintratulla ei miellytä, aja bondatulla.
Kiitos vastauksesta.
Mikä on minimi johdon paksuus/neliöt X11 5.5T koneelle ettei lämpiä ja mistä sellaista johtoa saa ostettua? .
4.5 konetta mietin siksi kun 5.5 kanssa on kiihtyminen muuttunut huonoksi, tosin vika voi olla hyvinkin monessa paikassa, välitystä olen kumminkin hakenut laidasta laitaan, eikä auton rullaamisessa ole vikaa, noparin puntseja on myös testattu kakkosesta neloseen ilman toivottua tehon lisäystä tosin vielähän sitä on mahdollista lisätä. Koneen laakerit on vielä tarkistamatta, mutta mitään ylimääräisiä ääniä se ei kyllä pidä eikä sillä ole paljon vielä ajettukkaan vaikka vuoden vanha jo onkin ja pondatusta roottorista onkin kyse.
Paksumman T-palan vaihdon jälkeen auto on lähes suorassa (vanhassa ohuemmassa taisi kumminkin olla hieman vikaa), joten taitaakin olla turha alkaa rakentaa mitään ylimääräistä tweakin säätöä, paitsi jos Asson osat ei ole kalliita ja niitä sattuu jossain olemaan.
Niin joo olishan sitä mahis koittaa 8.5:kin vielä tosin Oulussa saattoi huono kulkuisuus sillä koneella johtua säätimestä ja sen säädöistä.
14-16gauge johto on hyvää, paksumpi aina kanittaa peräntoimintaa enemmän, 16gauge saattaalämmetä muttei varmasti oo haitaksi, virheettömällä ajolla kerkee kärkeen silläkin piuhalla.
millä välityksellä (mm) oot ajanu sillä 5.5 koneella? kokeile 27-30mm välitystä, siinä pitäs olla sopiva joka radalle.'
ja mitä akkujen kestoon tulee, 2mm välityksessä ajotyyliä muuttamatta on ainakin sen 30s arvoinen, eli jos välitys 4mm pielessä, voi "akuista" puuttua se minutti ajoaikaa. ihan normaalia siis.
8.5t koneelle välitys 42-43.5mm.
asson t-palaosia saa ainolta, maksaiskohan jonku noin 3-4euroa, ei tunnu hinta varmaan missään.
Välityksen olen testannut väliltä 24.15-31.68 eli, väkisinkin olen alueella ollut jossain vaiheessa.
Ajo aikoja en ole testannut, kun kulkupuolessa on jotain hämminkiä. Prostok auto kulkee pääsuoralla lähes yhtä kovaa eli jotain pitäis keksiä missä vika.
uutta konetta vaan peliin, tai aja sillä 8.5tkoneella. ei se mullakaan kovin paljoa kovempaa mee suoralla 5.5 ku 8.5t.
se suoravauhti ei oo se millä ne tulokset tehdään...:)
Koitin vaan tuolla vertauksella kuvata kuinka hiljaa/kovaa se auto kulkee.
Tosin kai se akkujen toimivuus on vielä yksi asia tässä sopassa.
Eikä sitäkään tiedä oppiiko näin vanha enään näin vauhdikasta lajia vaikka kuinka treenais.
Jotenkin tuntuu, että sulta on roottorin magneetit kuolemassa jos ei jaksa kiihtyä kunnolla. Itsellä oli samaa ongelmaa ennen kuin hyytyi kunnolla treeneissä. Toisella roottorilla sama kone kulki kuin pieni eläin edelliseen roottoriin verrattuna.
Itse ajattelin ajaa ainakin aluksi 6,5T koneella ja katsoa miten sillä ehtii. Hyvin tuntui kapinoissakin kerkeävän ja oli mukava ajaa.
onko X11 5.5T ja 4.5 pondatuissa roottoreissa eroa.
Itse itselle vastaten.
Näköjään ei ainakaan mittojen puolesta eroa löytynyt.
Radalla vasta tietää toimiiko tuolla toisella roottorilla paremmin.
Lainaus käyttäjältä: Jukka - 23.01.08 - klo: 19.54
Jotenkin tuntuu, että sulta on roottorin magneetit kuolemassa jos ei jaksa kiihtyä kunnolla. Itsellä oli samaa ongelmaa ennen kuin hyytyi kunnolla treeneissä. Toisella roottorilla sama kone kulki kuin pieni eläin edelliseen roottoriin verrattuna.
Onko roottorin magneettien "kuoleminen" havaittavissa ihan siinä miten voimakkaasti magneettisuus tuntuu näppituntumana. Esimerkki: jos kahdesta samanlaisesta bondatusta roottorista toinen vetää rautaa puoleensa tehokkaammin, niin tulisiko olettaa sen antavan paremman suorituskyvyn mattiksella ajettaessa?
Voiko magneettisuuden kuntoa arvioida roottoria pinjonista tai akselista pyörittämällä?
Tuli sitten avattua mattokausikin vihdosta viimein, n. 14 vuoden jälkeen. Heulille kiitosta säätimen toimintakuntoon saattamisesta kuten myös ekkulille puuttuvien tarvikkeitten lainaamisesta.
Mutta, kertokaapa kokeneet pelimiehet, mikä aiheuttaa auton punkeemisen oikealle kaasua kunnolla antaessa. Rullatessa ja muuten kulkee suoraankin. Diffi oli "vähän" karhea ja sinne nyt on jo kuulat vaihdettu ja muutenkin toiminta saatu pehmeäksi, olisiko johtunut tuosta? Ideoita kaivataan, että ens viikonloppuna löytyis lisää vauhtia. Auto on Corally M AE.
Meillä sama ongelma saatiin poistettua keskittämällä taka-akseli. En tunne tuota Corallya hyvin. Useimmissa autoissa on rungossa edessä ja takana keskilinjalla pienet reiät, joiden avulla on helppo mitata keskitys edessä ja takana. Laita takaakselille prikkoja samalla (molemmille puolille) niin paljon, että kokonaisleveys on 171-172 mm ja kummankin renkaan reuna on yhtä kaukana rungon keskilinjasta.
Voisit myös varmuuden vuoksi tarkistaa, että
-vasen takapyörä pääsee pyörimään täysin vapaasti. Joissakin renkaissa on niin paljon off-setia, että meillä jouduttiin laittaamaan 1 mm prikat vanteen ja hubin väliin.
-takarenkaat ovat samankokoiset
-sivujousista tai t-palan säädöistä ei aiheudu tweak'iä. nosta edestä keskeltä rungon alta ruuvarin päällä ja katso irtoavatko etupyörät pöydästä yhtäaikaa
Mattiskausi on taas alkamassa.
Mitäs uutta on odotettavissa alkavalle kaudelle?
Onko kuulunut mitään sääntöihin liittyen, onkohan uusia kuvioita suunnitteilla?
Entä korit? Onko uutta tulossa, vai näyttääkö siltä, että jatketaan samoilla kuin viime talvena? Protoformin Speed 12 taisi olla aika monella käytössä.
Koreissa mennään hyvin todennäköisesti samalla listalla, kun oli viime EM-kisoissa. Eli kokolailla sama lisat kun viime talvena.
Mitään varmoja muutoksia ei ole tulossa, mutta marraskuun alun EFRA-kokouksen jälkeen tiedetään lisää (esim. mahdollinen uusi painoraja).
Voisko joku (krhm... Vesa... :tongue: ) kertoa ,mikä ero on C12 ja GT12 autoilla? Siis tarkoitan, että onko alusta periaatteessa sama, mutta GT12-auto on vaan hieman teknisesti köyhempi? Voiko GT12-sarjaa ajaa siis millä tahansa 1/12 mattoautolla kunhan on painorajoissa ynnä muissa spekseissä?
Käsittääkseni GT12 ajetaan 13.5t moottoreilla sekä "normiauton" koreilla, kun taas C12 lienee modified-luokka sekä korit mallia "ovistoppari".
Nyt saa korjata... :D
Suomi-GT ajetaan ihan normi C12 autoilla. Korina on säännöissä mainitut korit, moottori 13,5-lankainen ja säädin nollaennakolla. Mukaan vaan!
On täällä muitakin kuin Vesa :grin:
Edelliseen lisäten, mikä tahansa 1/12 mittakaavan mattoauto käy. Gt-12 ei ole siis millään tavoin teknisesti köyhempi kuin C-12 alustalla oleva mattorata-auto. Erona on lähinnä moottori (C-12 luokassa tiukin moottori jota saa käyttää on 6.5 lankainen ja GT-12 Jukan mainitsema 13.5 lankainen), molemmissa luokissa pitää olla nk. blinkysäädin eli 0-ennakkosäädin ja se blinky-mode myös pitää nopariin laittaa päälle, renkaista (C-12-luokassa saa käyttää vapaan määrän renkaita, GT-12:ssa on käytössä kisan aikana 3 kierrosta renkaita, eli 3 sarjaa eteen ja 3 sarjaa taakse max.), koreista (C-12 ajetaan nk. Le Mans-tyylisillä koreilla, jossa ikäänkuin koko kori toimii autonsiipenä ja se mahdollistaa suuren downforcen eli alaspäin painavan voiman, joka mahdollistaa suuremman mutkanopeuden sekä vakaamman ajon kuin vastaavasti gt-autokorilla, jossa tätä suurta maaefektiä ei saada aikaiseksi vastaavassa mittakaavassa pienemmän siiven, takasiiven vuoksi).
Muutkin saa heittää lusikkaa soppaan, ja korjata jos olen antanut virheellistä tai puutteellista tietoa eteenpäin :azn:
Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa :azn:
Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
Niin, ongelmana näillä lakeuksilla on ajopaikan puute. Tai on tuossa 40 minuutin ajomatkan päässä tasamaan rata, joten pitää sinne varmaan alkaa ajelemaan jos haluaa mattoautolla ajella.
Pitää suunnitella ja pohtia.
Kiitos vastauksista!
Mulla on sama ongelma tän ajopaikan suhteen kun lähin paikka missä näitä ajetaan on helsingissä eli 2h ajomatkan päässä...
Ruuhka-Suomessakin joutuu ajamaan 40 minuuttia radalle!
Juu koitapa nyt pasimysiini raahata itsesi yhdelle Suomen suurimmista kiinteistä onroad sisäradoista ajamaan. Keskiviikkonakin väännettiin 8 gt12 auton voimin. Säätöapua ja vinkkejä löytyy yllinkyllin gt luokkaan.
Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 16.12.16 - klo: 19.53
Ruuhka-Suomessakin joutuu ajamaan 40 minuuttia radalle!
Näin se taitaa olla.
Juu 40min vielä menettelee mutta turku-helsinki ei oikein enää
Eikö turussa ole enää rataa mattiksille ja touringille?
Raision lukiolla on sunnuntaisin ajoja: http://rc10.fi/index.php?topic=97757.msg800844#msg800844 (http://rc10.fi/index.php?topic=97757.msg800844#msg800844)
On rata muttei niin montaa autoa että saisi ajettua viikoittaisia kisoja, kuten helsingissä/oulussa yms.
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."
http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0)
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 19.12.19 - klo: 09.52
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
renkaita on ainakin erc, taitaa olla myöa FutureRC varastossa. GT luokassa yksinkertaisesti JFT S40 eteen ja taakse S35, nämä vielä erikseen värikoodattu oranssilla raidalla.
C-12 luokassa esim. JFT A32 magenta eteen ja taakse JFT A30 pink tai A32 magenta on Suomen olosuhteisiin aina perushyvä valinta. Myös muilla merkeillä magenta &pink seokset ovat perushyvä valinta. Jos haluaa kestävyyttä, kovemmat seokset kestää pidempään.
Riippumatta seoksesta, renkaat on syytä vaihtaa joka hiittiin eri pyörät alle. Siinä on toki tekemistä, mutta parempi vaihtoehto kuin pidottaa samat renkaat pehmeäksi mössöksi usean peräkkäisen ajokerran välissä. Ajon jälkeen renkaat kannattaa jättää kuivumaan esim. Päiväksi avoimeen laatikkoon, eikä heti sulkea. Näin kumista ei tule mössöä (=alkuperäinen rengasseos on jo aika merkityksetön asia)
FullSpeedillä lienee olevan yhä kerhosorvi, jolla renkaat sorvata. Joku kokenut näyttämään miten niin pääsee jyvälle.
fakta on se, että mattoautoissa on renkaiden suhteen tekemistä (sorvaus, pidotus, renkaanvaihto) verrattuna esim. sisäkrossiin. Ajomäärät per ilta voivat siksi jäädä lyhyeksi. 2h aikana ehtii 3akkua ajaa hyvin, jos on yksi auto ja rutiinia tekemiseen.
Vaikka työtä teettääkin, itse tykkään näiden autojen ajettavuudesta sen verran enemmän kuin muista luokista matolla/sisällä että ajan mieluiten näillä :cool:
]
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 19.12.19 - klo: 10.49
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."
http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0)
kisathan on siellä mihin ne anotaan, ja ketkä osoittavat kiinnostuksen järjestää SM kisa. 1-2kk sitten kyselin, ja silloin ei löytynyt puuhamiestä SM kisaq järjestämään Fullspeed radalla?
Suomessa pärjää tosiaan pinkki-magentoilla pääasiassa joka radalla, paitsi jos samaan aikaan ajetaan kumirenkailla. Kumirenkaiden nostama mattokarva kerääntyy renkaisiin ja 5min ajon jälkeen radan kiertäminen on jopa mahdotonta. Sillon toimii muut seokset, mutta ei pinkit tai magentat.
https://www.facebook.com/360v2/videos/2113591285614225/ (https://www.facebook.com/360v2/videos/2113591285614225/)
Siinä aiheesta jenkkien spekulaatiota.
GT-12 on tehty helposti lähestyttäväksi luokaksi, jossa on ykstyyppirenkaat, koneet, sekä pitoaine. Korina GT-koppa on puskevampi, normi C-ryhmän korilla auto on pari kymppää nopeampi muuten samalla varustuksella. AP jo kirjoittikin oleellisimman muusta.
Kisat ajetaan tosiaan siellä, missä on porukkaa ja oleellisimmin, minne ne on anottu. Unohtamatta luokalle sopivia olosuhteita eli rataa ja mattoja.
Ainakin Oulusta ja Vaasasta löytyy runsaasti apuja ja tietotaitoa lajin aloitukseen ja siellä pärjäämiseen millä tasolla tahansa, tervetuloa tutustumaan lajiin!
Ilmoittautuminen auki!
http://rc10.fi/index.php?topic=107986.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=107986.0)
Kaivoin vanhoja viestejä näin kinkun sulattelun lomassa. Näissä paljon vinkkejä, etenkin Youtube videot varsin opettavaisia.
Lainaus käyttäjältä: APK - 15.12.16 - klo: 21.14
Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa :azn:
Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
Tuossa viestissä on yhä kätevät välitystaulukot.
Lainaus käyttäjältä: APK - 14.12.15 - klo: 09.18
Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.
Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8 (https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8)
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)
Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle :wink: :cool:
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä :azn:
Nämä vinkit pätee myös.
Erittäin hyviä Youtube-kanavia ja videoita:
https://www.youtube.com/watch?v=uu9992UX9hM&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=95&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=uu9992UX9hM&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=95&t=0s) diffin tuunaus, Yokomo painelaakeri hyvä ja halpa päivitys.
https://www.youtube.com/watch?v=-ct2L3KEkE0 (https://www.youtube.com/watch?v=-ct2L3KEkE0) perän oikaisu
https://www.youtube.com/watch?v=gq00eXAkwOo (https://www.youtube.com/watch?v=gq00eXAkwOo) perus video kolikkojen avulla tweakin säädöstä
https://www.youtube.com/watch?v=QTnfxmE_k5Q&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=74&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=QTnfxmE_k5Q&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=74&t=0s) korin asennusta
https://www.youtube.com/watch?v=epU8d-kgu3c&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=106&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=epU8d-kgu3c&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=106&t=0s) yksi tapa säätää sivujouset about kohdalleen
https://www.youtube.com/watch?v=gqxh7UXq5k4&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=153&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=gqxh7UXq5k4&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=153&t=0s) keulan herkistelystä
https://www.youtube.com/watch?v=9qpQyzyT1Kg&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=155&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=9qpQyzyT1Kg&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=155&t=0s) renkaiden koko kannattaa mitata koko renkaan leveydeltä, eikä pistemäisesti yhdestä kohtaa
https://www.youtube.com/watch?v=suI3uKzmwew&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=175&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=suI3uKzmwew&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=175&t=0s) perän ulosjouston asettaminen ja mittaus (itse mittaan pohjalevystä. olennaista on mitata samasta kohdasta aina)
https://www.youtube.com/watch?v=H8fuvVvaMqY&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=66&t=0s (https://www.youtube.com/watch?v=H8fuvVvaMqY&list=UUPs48J3gWi28jqQ8iamnMqA&index=66&t=0s) maavaran säädöstä. jos auton perä on mutkalla, sen huomaa maavaramittarilta takapään hiilarin "siipien" alta mittaamalla maavara. jos siinä on eroa 0.2mm tai enemmän (samankokoisilla takarenkailla) on perä mutkalla ja se on suoristettava (katso perän oikaisu video)
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 19.12.19 - klo: 09.52
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
Hyppäsin muutama viikko sitten mukaan tähän foumimaailmaan, lähinnä GT-12:n osalta. Startti on ollut oikeinkin helppoa. Useat tämän keskustelun kommentoijat ajavat/kisaavat sellaisella tasolla, että kommentit eivät hifiydessään välttämättä rohkaise kovinkaan tehokkaasti uusia kuljettajia mukaan.
Tässä muutamia ajatuksia ja toteutuksia aiheeseen liittyen:
Auto löytyi käytettynä tältä palstalta, uusia löytyy kauppiailta.
Hinnaltaan aloittelijaystävällistä oikeaa 1s-noparia ei tahdo ns. laatumerkeiltä oikein löytyä. Kiinankunkulta löytyy jos löytyy. Ei huvittanut kuitenkaan sijoittaa erikoisnopariin. Hankin kotimaiselta kauppiaalta alle 30 € Hobbywingin boosterin, jolla vastarille ja servolle saadaan 1s-akulta niiden tarvitsema korkeampi jännite. Käytettävissä ollut HW 2.1 2s klooninopari ei kuitenkaan suostunut toimimaan 1s jännitteellä. Hankin tilalle kotimaiselta kauppiaalta alle 60 €:n HW XR10 Justock 60A 2s-noparin jolla homma lähti toimimaan. Harrastajien pakkien pohjilta löytyy todennäköisesti nopareita jotka voi valjastaa myös mattopuolelle.
2s sähköillä ja 17.5 tai 13.5 koneella voi hyvin myös ajella jos ei kisoissa meinaa käydä.
Akut maksavat alkaen n. 40 €.
Pikkuservo löytyi Hakkilan kauppiaalta, samoin GT-12 renkaat ja pitoaine. Muitakin ostopaikkoja löytyy.
Rengassorvi löytyi Hakkilasta pienen kyselyn jälkeen ja käyttökoulutus samasta pöydästä. About sopiva rengaskoko oli selvitetty etukäteen.
Pidotus 20/10 min tai jotain sinne päin on toiminut hyvin omiin tarpeisiin.
Samoilla renkailla on voinut hyvin ajaa koko session jos ei ole huvittanut vaihdella niitä.
Hakkilassa on pystynyt ajamaan hyvin samalla matolla turistiautojen kanssa ilman ajokelvottomuusoireita.
Auton mekkaaminen on ollut lähinnä sitä, että tarkastaa, että kaikki liikkuvaksi tarkoitetut osat liikkuvat ja kiinni tarkoitetut osat ovat kiinni.
Edit: Ohjaimen curve ja dual rate asetuksilla saa auton reagointia vaimennettua helposti omille käsille sopivaksi.
Rohkeasti vaan mukaan.
Itsekin samoilla linjoilla Ollin kanssa, C12 aloitus lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen on ollut ainakin Hakkilassa aika kivutonta. Olen ajanut edessä magenta ja takana pinkki seoksilla sekä JFT:n että CRC:n renkailla. Eilen testasin JFT:n sinistä ja vihreätä ja ne toimivat oikein hyvin koko kahdeksan minuutin erän. Olen pidottanut takarenkaita 20-25 minuuttia ja eturenkaita 10-15 minuuttia CS:n pitoaineella jota myy Hobbyfactory, EuroRC ja Future-RC. Ei tämä touhu niin vaikeaa ole, rohkeasti vain mukaan!
..." Make 12th scale great again-" OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 12.23
..." Make 12th scale great again-" OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 20.01.20 - klo: 14.42
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 12.23
..." Make 12th scale great again-" OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 15.08
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 20.01.20 - klo: 14.42
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 12.23
..." Make 12th scale great again-" OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ
Niin ja minun mielipiteeni on, että jos haluaa promota jotain itselle mieluista luokkaa tai luokkia, niin lähtökohtaisesti ei ole järkevää ilmaista toistuvasti aliarvostusta muita luokkia ajavia kohtaan.
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 20.01.20 - klo: 23.33
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 15.08
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 20.01.20 - klo: 14.42
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 20.01.20 - klo: 12.23
..." Make 12th scale great again-" OIKEATA MEININKIÄ..
Ensin Jumala loi 1/8 Nitro rata kasin, sitten ajatteli että talveksi olisi kiva olla kanssa jotakin kivaa...
tuli 12 mattokiila.. loppu on turhaa leluilua...kaikenmaailman pomppuautoja jne...
Ja tämä kommentti kannustaa esim erityisesti pomppuluokkien kuskeja siirtymään matolle?
JOKAISELLA on oikeus omaan mielipiteeseensä, kuten myös sen sisältöön. ei kaikella mitä kirjoitan
ole mitään"tarkoitusta tai kannustusta" .jos tähän sanoisin sen mitä ajateltiin silloin kun olin nykyharrastajien iässä : KAIKKI JOTKA EIVÄT SAA RC LENNOKKIA PYSYMÄÄN ILMASSA, HARRASTAVAT AUTOJA TAI VENEITÄ
Niin ja minun mielipiteeni on, että jos haluaa promota jotain itselle mieluista luokkaa tai luokkia, niin lähtökohtaisesti ei ole järkevää ilmaista toistuvasti aliarvostusta muita luokkia ajavia kohtaan.
Oikeassa olet... siksi olisikin parasta jättää harrastuksen kohtalo niitten huomaan jotka sitä harrastavat, jos eivät itse ymmärrä promootion arvoa, niin "who cares", tuhlata rahansa sinne mistä itse löytää hupia...
Mattoautojen kehitys on renkaiden osalta ollut kiintoisaa, on ollut silikonipinnoitetta, pingis kumin karhunkieli tarraa y.m. pintaa ym.
viimeaikoina ollaan sorvaltu foumeja kumipuruksi. joka on suurin kustannustekijä. Junnujen GT-12 luokkaan olisi nyt tarjolla muutos, käyttökelpoiset pieniläpimittaiset kumirenkaat jolla ajaa 50 erää setillä, myöskin pelkkiä kumirullia vanhojen vanteiden päälle liimattavaksi. Voisi olla, jos toimivat "specs rengas" CS-12 luokkaan
Varmasti lisäisi luokan suosiota, myös vapaa eli avattava 13,5T stock motti siihen luokkaan...
lisäinfoa: https://racinghobbyfi.blogspot.com/
Noi kumirenkaat on kyllä pakko kokeilla!
Normi pitoaine? Suoraan radalle vaiko renkaan "sisään ajo"?
Lainaus käyttäjältä: Kimi - 10.02.20 - klo: 14.36
Noi kumirenkaat on kyllä pakko kokeilla!
Normi pitoaine? Suoraan radalle vaiko renkaan "sisään ajo"?
Lisäksi näen jo mielessäni tuunausmahdollisuuksia: leikata "putkesta" kapeita siivuja jotka liimataan
foumien ulkoreunaan jotta ne kestäisivät paremmin reunatörmäyksissä y.m.
No kunhan nyt pääsisi kokeilemaan valmista tuotetta! :smiley:
Lainaus käyttäjältä: Kimi - 10.02.20 - klo: 16.19
No kunhan nyt pääsisi kokeilemaan valmista tuotetta! :smiley:
Scott just vastasi emaililla-Maaliskuun puolivälisä pitäisi sekä valmiita että putkia olla saatavilla "tiimille"
hämmennetääs vähän keittoa, laitetaan yksi maailman luokan valmistaja mukaan mausteeksi...
Sweep Racing TULOSSA...
Sulkaa tulee hattuun vasta kun kumeja on yleisesti saatavilla.
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 11.02.20 - klo: 18.54
Sulkaa tulee hattuun vasta kun kumeja on yleisesti saatavilla.
"Yleisesti saatavilla" mitä tarkoitat ? yleensä
specs renkaat on yhden valitun distributerin bisnes.
jos saadaan CS-12 luokkaan sovittua että aukaistava/vapaa 13,5T motti ja kumirenkaat, on minulla kiinnostusta potkia projektia eteenpäin...
Olisko "yleisesti saatavilla" sama kuin kaupasta?
Mitään lisäluokkia ei olla nyt perustamassa ainakaan 12Track touriin, joka on virallinen SM-ja harjoituskisasarja Suomessa, joten kannattaa nyt vähän höllätä vauhtia ettei hyllyt pursua joutilasta romua.
Kumirenkaita kyllä testataan kunhan aika on, mutta C-12 tai GT-12 ei ole menossa kumirenkaisiin, ne voidaan kyllä sallia luokan sisällä. GTR-12 ajatus toki houkuttelee, mutta vähäistä kuskimäärää ei nyt kannata jakaa entisestään kahtia. Jos stokki ajaa kumirenkailla, ja viri foameilla, vauhtierot ja luokkien välinen siirtyvyys vaikeutuu entisestään. Lisäksi autoja ei ole suunniteltu kumirenkaille.
Katsotaan asiaa, kunhan kumeja saadaan testaukseen joko jenkkipoika Scottilta ja Sweeepiltä, olet Vesa ensimmäinen, ainakin minulta, joka saa noita Sweeppejä testaukseen... Täällä etelässä on näkyvissä kiitettävää aktiivisuutta mattokiila luokkiin ja mikäli ne nakit toimivat, niin en näe miksi ihan omaa kisa aktiivisuutta ei voitaisi kehitellä tänne etelään. hyviä ratojahan tuntuu löytyvän.
Scotti ajelee ja diilailee meikäläisen autoa, eli on kyllä tuttu sitä kautta. Kannattaa kuitenkin katsoa aina säännöt ja muut koko suomen mittapuulla, meillä on oulussa n 15 mattoautokuskia.
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 12.02.20 - klo: 13.30
Scotti ajelee ja diilailee meikäläisen autoa, eli on kyllä tuttu sitä kautta. Kannattaa kuitenkin katsoa aina säännöt ja muut koko suomen mittapuulla, meillä on oulussa n 15 mattoautokuskia.
..ja hemmetin iso määrä kilometrejä teidän kerhon ja hesan- kouvolan ja hämeenlinnan sekä turun kerhojen välissä...
terv."vatsku"
En ymmärrä miten kaupunkien välinen kilometrimäärä vaikuttaa sääntöihin, samassa maassa kuitenkin ollaan.
Toimita mulle sweeppejä testiin kun tulee niin katsotaan miten ne toimii radalla.
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 12.02.20 - klo: 14.48
En ymmärrä miten kaupunkien välinen kilometrimäärä vaikuttaa sääntöihin, samassa maassa kuitenkin ollaan.
Toimita mulle sweeppejä testiin kun tulee niin katsotaan miten ne toimii radalla.
tottakai, odottaen kumpaakin hyödyntävää yhteistyötä... "Vatsku"
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 12.02.20 - klo: 11.37
Olisko "yleisesti saatavilla" sama kuin kaupasta?
Niinpä. :grin: Olen huomannut, että olen ostanut ja ajanut myös muillakin kuin virallisilla kisarenkailla esim. huvikseni ja edullisemmin.
nyt on 1/12 kumirenkaiden saatavuus testeihin aika lähellä. tuotato versioita pukkaa jo...
Moro!
Jos kiilan kumirenkaita tulee vielä tälle keväälle, saisiko niitä Hakkilan baanalle testiin?
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 12.03.20 - klo: 18.23
Moro!
Jos kiilan kumirenkaita tulee vielä tälle keväälle, saisiko niitä Hakkilan baanalle testiin?
ole yhteydessä Hiski Rönköseen.. meillä on tiimissä menossa sukupolven vaihdos...
Nykyiset C12 1/12 mattoautot kisavalmiina sähköineen painavat hyvin lähellä sääntöjen mukaista minimipainoa 730 g +- 10 g.
GT12 kuokan auton sääntöjen mukainen minimipaino on 770 g. Lisäpainoja tarvitaan automerkistä, sähköistä ja korista riippuen 65-40 g. Nykyisissa autoissa ei ole oikein tilaa lisäpainoille.
Kyseenalaistan GT12 luokan auton minimipainon 770 g. Miksi GT12 luokan auton pitää olla painavampi kuin C12 auto. Perusteluksi ei riitä, että GT12 autoa ei ole tarvetta keventää nyky painorajalla. Kevennystarvetta ei ole.
C12 ja GT12 autoissa on samat alustat, servot, akut, vastarit ja säätimet. GT12 kori painaa hieman enemmän.
Useimpien GT-kuskien suosima HW Prostock säädin on ainakin 20-30g keveämpi kuin virin kisasäätimet. Myös koneissa voi olla joka 40g painoeroja.
Tuota painorajaa voidaan laskea vaikka 750grammaan tälle kaudelle, ei varmaan aiheuta ongelmia.
Perussäätövinkkejä kootusti liitteenä.
Kiitos Vesa yhteistyöstä oppaan synnyttämisessä ja omista vinkeistäsi.
Arvoisa msttisväki. Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen autojani ja mietin mitä säännöt tätä nykyä ovat, stanukiila loistava uudistus, saako siinä käyttää gt:n 13.5 mosaa vai tuleeko 17.5 ostoslistalle? Käykö bittydesingin gt3 "porche" gt12 luokkaan? Onkohan Vesa Yli tai joku muu jaksanut vääntää kattavat ohjeet (videot) gt12 ja stanukiilan kisakuntoon saattamiseksi? minulla on ollut Hobbykingin halpis servo ja se ei tahdo mahtua paikoilleen. Voisitteko kunnianarvoisat tietäjät suosittaa mattikseen servoa? Parasta olisi jos jollakulla olisi ylimääräinen, ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta ehja ja mahdollisesti HV akulle sopiva. Onkohan tänä vuonna kisoja/toimintaa ja seuraako kukaan tätä forumia?
Lainaus käyttäjältä: mikko.air - 19.02.21 - klo: 12.28
Arvoisa msttisväki. Kattelin tuossa kalustoa pari välivuoden jälkeen autojani ja mietin mitä säännöt tätä nykyä ovat, stanukiila loistava uudistus, saako siinä käyttää gt:n 13.5 mosaa vai tuleeko 17.5 ostoslistalle? Käykö bittydesingin gt3 "porche" gt12 luokkaan? Onkohan Vesa Yli tai joku muu jaksanut vääntää kattavat ohjeet (videot) gt12 ja stanukiilan kisakuntoon saattamiseksi? minulla on ollut Hobbykingin halpis servo ja se ei tahdo mahtua paikoilleen. Voisitteko kunnianarvoisat tietäjät suosittaa mattikseen servoa? Parasta olisi jos jollakulla olisi ylimääräinen, ei tarvitse olla uusinta uutta, mutta ehja ja mahdollisesti HV akulle sopiva. Onkohan tänä vuonna kisoja/toimintaa ja seuraako kukaan tätä forumia?
Itse kanssa hommasin vehkeet osallistuakseni joskus näihinkin kilpailuihin ja päädyin tuohon gt12 luokkaan näin alottelijana. Stanua tulee ajettua turisteilla, niin tuntui tuo luokka luonnollisemmalta. Tuota stanukiila kokoonpanoa en edes miettinyt, koska siinä ei täällä vissiin juuri kisailla. Itse päädyin ainakin tuohon Sanwa PGS-HR SXR servoon, näyttää olevan maailmalla huippukuskien käyttämä ja varmasti pätevä kampe 😊
Laitetaas tänne tuo Oulun 12TT A12 setuppi esille. Päivän nopein läppi ajettiin mutta kuskin varmuus ei sitten riittänyt kuin 3. sijaan.
Hieman selityksiä säätöihin.
Ohjaus paloista hiottu 0,5mm per puoli pois. Kierrettä ja reikää riittää joten palasta voi hio pois ja kasata sen jälkeen. Tällä saa hieman enemmän säätö vapautta jousilla. Ajan yleensä 0,2-0,6mm ulos joustolla edessä.
Edessä voi käyttää 5k öljyä tai Green slimeä jos tuntuu liian hätäiseltä. O-renkaita en käytä keulassa muuttuvat liikaa huoltojen välissä / viikon aikana
ZT keulan hiilari lyhentää auto 3mm tällä sain auton kääntymään pyöreämmin.
Launtaina vaihdoin takaiskarin tuohon LW versioon(kaikki osat). Tällä auto rauhoittui hieman sunnan vaihdoissa mutta menetin ulos kääntyvyyttä. Auto oli tämän jälkeen painorajassa.
Myös iskarin muutos lämmöstä on omasta mielestä pienempi. Vakio iskari tuntui alku hiitistä(19asttetta) tökkivältä ja parani loppua kohden (40astetta) lämmetessä. Olisi pitänyt kokeilla vakio iskari vielä 60k öljyllä. Aluiskarin pitäisi myös paranta koneen toimintaa kun ei häiritse magneetti kenttää(en pysty todentamaan)
Jouset oli launtaina edessä 1,3 ja takana 0,5 Taka jousien kiinnikke muovit hiottu hiilikuidun tasalle alapuolelta ja jousikiinnikket ruuvattu ylös kiinni hiilikuituun.
Launtain jälkeen päätin heittää autoon löysimmät jouset pakista.
Tällä hain lisää vauhtia pitkiin mutkiin. Auto kääntyi paremmin pitkissä mutkissa.
Sunnuntaina vaihdoin 3. alkuerään 5 asteen caster palat muutos ei ollut iso ja kilpailu oli niin tasaista ettei viitsinyt vaihtaa takaisin. Jälkeen päin mietittynä 4 asteen palat olivat mulle paremmat kun vaihdon jälkeen alkoi mutkii sisään menot olemaan epätarkkoja ja joitui välillä jarrulla auttamaan kun ei meinannut osua.
Olisin koittanut 1.1 etujousia jos ne olisi muistanut tilata. Keula oli hieman laiska shikaanissa ja keski alueen suunnan vaihdossa.
Suurin osa ajoi 75mm rolloutilla mulla hieman pidempi 76-78mm. Tällä kone jaksoi vetää vielä pitkien mutkien lopussakin.
Siinä meikäläisen GT setuppi Oulun radalle ja pidolle. Seuraavaksi aletaan hakeen EM setuppia Stock luokkaan.
Kaverin puolesta kyselen eli kokeiliko joku noita kumirenkaita noissa gt12 autoissa? Miten ne toimivat? Voisiko niillä ajaa omaksi ilokseen ilman ajatusta kilpailutoiminnasta? Ja tietysti tärkein onko niitä jossain saatavilla?
Yokomolta on tullut/tulossa aloittelijan 1/12 auto joka näyttää olevan kumirenkailla.
https://teamyokomo.com/product/gt1-01/
Lainaus käyttäjältä: macman - 06.10.22 - klo: 09.45
Kaverin puolesta kyselen eli kokeiliko joku noita kumirenkaita noissa gt12 autoissa? Miten ne toimivat? Voisiko niillä ajaa omaksi ilokseen ilman ajatusta kilpailutoiminnasta? Ja tietysti tärkein onko niitä jossain saatavilla?
Kokemusta noista kumirenkaista ei ole, mutta niitä saa tilattua esim briteistä Zen-Racingiltä:
https://www.zen-racing.co.uk/catalog/product_info.php/sjt-112-gt12-rubber-tyres-set-p-5381 (https://www.zen-racing.co.uk/catalog/product_info.php/sjt-112-gt12-rubber-tyres-set-p-5381)
Lainaus käyttäjältä: Tumppi T - 06.10.22 - klo: 14.52
Lainaus käyttäjältä: macman - 06.10.22 - klo: 09.45
Kaverin puolesta kyselen eli kokeiliko joku noita kumirenkaita noissa gt12 autoissa? Miten ne toimivat? Voisiko niillä ajaa omaksi ilokseen ilman ajatusta kilpailutoiminnasta? Ja tietysti tärkein onko niitä jossain saatavilla?
Kokemusta noista kumirenkaista ei ole, mutta niitä saa tilattua esim briteistä Zen-Racingiltä:
https://www.zen-racing.co.uk/catalog/product_info.php/sjt-112-gt12-rubber-tyres-set-p-5381 (https://www.zen-racing.co.uk/catalog/product_info.php/sjt-112-gt12-rubber-tyres-set-p-5381)
Vihdoin sain nuo SJT:n kumirenkaat GT12 alle. Ens viikonloppuna koitan ehtiä Hakkilaan testaamaan :)
(https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/384792544_780937273832249_2353932996194682294_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=49d041&_nc_ohc=dLEHF-9-oWUAX_nRXDX&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfB4VsMLoT77ByLc2FXuWrV5bmRtVq3JQq67cSbAoTvrWQ&oe=6522E7D8)
(https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/386195514_783427043583272_1524515144889475909_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=49d041&_nc_ohc=JQAllVNkK5AAX8vj1dc&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AfCeBKtqSQ0FOhwyABEVK2pdCKB3y8PZf_luZSV0fKXE7A&oe=652317D9)