Nyt on ensimmäiset tyypit otettu uudella Yokomo BD5:lla.
Ensituntuma autosta on se, että auto on hyvin johdonmukaisesti käyttäytyvä.
Ohjautuvuus on erinomainen ja auto on sairaan nopea suoraan pakettisäädöillä.
Eetu korkkas kans tänään BD5. Herra paransi omaa parasta kierrosaikaansa melkein kolmella kympällä. Auto menee just sinne mihin kuljettaja pyytää. Nyt on Nipponin poika onnistunu oikeesti tekeen nopeen ja helpon ajettavan.
Lainaus käyttäjältä: #61# - 11.04.09 - klo: 19.22
Eetu korkkas kans tänään BD5. Herra paransi omaa parasta kierrosaikaansa melkein kolmella kympällä. Auto menee just sinne mihin kuljettaja pyytää. Nyt on Nipponin poika onnistunu oikeesti tekeen nopeen ja helpon ajettavan.
Jos 3 kymppää parantaa aikaa niin kuin paljon tuli maksaa 10 osa sekuntia :lol:
Jerzi
Sivusta seuranneena vaikutti auto nopealta radalla ja melkoisen laadukkaalta hypisteltäessä. Pari juttua olisin itse tehnyt toisin, mutta ehkä nämä ovat näitä autojen persoonallisuuksia. :mrgreen:
Viime pyhänä kokeiltiin ensimmäistä kertaa vakaajia. Auto meni sikaanit tosi hienosti. Vaikka oon aina ollu sitä mieltä että vakaajat parantaa ajomukavuutta mut ei ominaisuuksia niin perun pahat puheeni. Ainakin nyt toimi. Mitähän setappeja ne proot käyttää. Viljami ? Kiitos.
Setuppia tulee tänne heti Laukaan kisan jälkeen ja muuta fiilistelyä autosta :smiley:.
Onko kukaan kokeillut miten tähän sopii lipoakut, vai onko tämäkin suunniteltu puhtaasti nimh-maailmaan?
-edit
Rupesin tänään valmistautumaan viikonlopun kisaan, huoltamalla auton. Diffi ja iskarit on pysyny siinä kuosiisa kun ne uutena kasatessa oli. Diffin avasin (turhaan)levyissä ei minkäänlaista jälkeä ja oli tosi herkkä. Tuli nyt sitten uusittua rasvat. Muutenkin auto on ollut tosi huoltovapaa. Suosittelen vastaalkaville stanukuskeille tosi helppo auto mekata ja pitää säädöissä. Laiskan mekkaajan unelma. Vauhtikin näyttää olevan autossa ihan hyvä.
:laugh:
Lainaus käyttäjältä: unkka - 17.04.09 - klo: 21.55
Onko kukaan kokeillut miten tähän sopii lipoakut, vai onko tämäkin suunniteltu puhtaasti nimh-maailmaan?
Auto on tehty myös LiPoja ajatellen eli sopii "heittämällä". Esim. Efran maksimimitoissaan oleva LRP 5300 hardcase.
Nostetaanpas tätä aihetta ylöspäin!
Itsellä on nyt alla 30 akullista BD5:lla ja täytyy sanoa, että kyllä meno maistuu! Kasaaminen oli yhtä arvoituksellista ohjekuvaa lukuunottamatta todella helppoa ja osat ikäänkuin istuivat itsestään oikeille paikoille.
Torpassa on tullut akulliset ajettua ja lähes tällä samalla setupilla mennään, minkä Viljami tuonne Power Racingin topicciin kirjaili.
http://rc10.fi/index.php?topic=34049.msg385544#msg385544 (http://rc10.fi/index.php?topic=34049.msg385544#msg385544)
Itsellä ainoat erot taitaa olla, että iskareissa on joka nurkassa AE:n 40 wt öljyä ja edessä vakio vakaaja. Auto on todella mukava ja helppo ajaa, kunhan vain kumien kanssa saa pidotuksen kohdalleen. :grin:
Diffikin on toiminut ilman huoltoa tuon 30 akullista moitteetta poro"tehoilla"! :p
Täytyy sanoa, että TYKKÄÄN! :grin: :grin: :grin:
Nostellaan aihetta ylös taas :)
Elikkäs tuli hommattua tälläinen auto ja vihdoinkin päästiin ajamaan.
ja kommentteja autosta.
plussat:
-todella herkkä diffi (muuttui herkäksi ekan akullisen jälkeen kun avasi & laittoi hiukan lisää öljyä)
-hyvät säätö mahdollisuudet ( pienet muutokset näkyivät heti auton tuntumassa)
Miinukset:
-Servon kiinnitys, ainoastaan toisesta kyljestä ruuvilla kiinni ( itsellä nousi servo ylös teipistä ja tuntuu vähän et miten mahtaa tulevaisuudessa pysyä kiinni)
-lipo akuilla balanssi ( kaipaa hiukan vaivannäköä, jos haluaa laittaa auton balanssiin)
tässä oli ekan päivän ajon jälkeisiä tunnelmia, mutta kaipa niitä lisää tulee ajaessa :)
Onko teillä kaikilla BD5-kuskeilla Spoolina malli, jossa on muoviset ulostulot? Mulla on ollut yhdestä kappaleesta tehty alumiininen malli, joka aiheuttaa valtavan resonanssin autoon -varsinkin renkaita käännettäessä. Lisäksi oma kappaleeni on ehkä hieman kiero, joka tietenkin on haitaksi. Epäilin suunnilleen kaikkea ennen kuin keksin vaihtaa kokeeksi onewayn eteen, jolloin resonointi loppui kokonaan. Vetaritkaan eivät päästä ääntä eivätkä tärinää silloinkaan kun renkaat käännetään ääriasentoon täysi kaasu päällä.
Foorumeiltä ja kuvista ympäriämpäri maailmaa olen tutkinut asiaa ja oma varovainen arvaukseni olisi, että tämä alumiininen malli olisi tarkoitettu taakse driftingiin tms. ? Onko kellään tietoa?
Viripuolella olemme käyttäneet alumiinista spoolia edessä eikä olla havaittu mitään ihmeellistä. Mutta jos spooli tai varsinkin diffin ulostulot ovat kuluneet kuopalle niin silloin ravistaa reippaanlaisesti. Toinen juttu joka ravistaa varsinkin käännettäessä on etuvetarin nivelen tappi, jos se on tullut ulos, se ottaa kiinni ohjauspalaan.
Aluspoolin hyvä puoli, se ei hajoa kesken ajon.
Mulla taitaa olla maanantain kappale, koska se on täristänyt uudesta asti. One-way oli täysin hiljaa. Vasta hiljattain aloin tutkia asiaa ja totesin syyllisen. Tärinä oli todella massiivista ja vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin merkittävästi. Ei mitään vetareille tyypillistä ravistelua.
Kun takadiffin ulostulot olivat kuluneet isoille kuopille, suurensin ja suoristin ne tarkasti dremelillä niin että sain Tamiyan bleidit menemään väliin. Toimii. Tein sen myös eteen mutta en saanut vapinaa pois. Osa (etuspooli) on hieman kiero, johtunee siitä. Muovispoolin lisäksi tarjolla näyttää olevan myös muita vaihtoehtoja: Titanium (http://www.redrc.net/2009/08/titanium-racing-bd5-front-spool/) ja Roche (http://www.redrc.net/2009/08/roche-rc-yokomo-bd5-spool-set/)
Tälläistäkin on kai tarjolla Yokomolta (http://www.rc-mushroom.com/product_info.php?manufacturers_id=38&products_id=18979) ja siihen jämerät ulostulot tästä (http://www.rc-mushroom.com/product_info.php?manufacturers_id=38&products_id=19229)
Tässä taitaa olla uusin malli titaniumilta http://www.redrc.net/2009/12/titanium-racing-interlocking-radial-drive-spools/#more-25133 (http://www.redrc.net/2009/12/titanium-racing-interlocking-radial-drive-spools/#more-25133), minkä pitäisi sopia BD5:een? ainakin tekstien mukaan.
Noniin!
EM-kisat takana ja fiilikset ovat edelleen hyvät. Ensimmäinen A-finaali EM-kisoissa nyt saavutettu, joten eiköhän laiteta nopeat setupit esille.
Autossa oli kiinni world-spec pohjalevy ja ylädekki, jotka Yokomo julkaisi tänään. Pohjalevyssä akku oli aikaisempaan verrattuna ulompana, joten hihnat voitiin kääntää ja näin pääsi asentamaan sähköt sisemmäksi tasapainon saavuttamiseksi.
Itse auton käyttäytymisestä. Auto oli erittäin nopea, eikä tehnyt mitään ylimääräisiä tai yllättäviä liikkeitä. Auto meni sinne minne kuljettaja sen ohjasi. Pitoa oli hyvin, eikä auto edes yrittänyt kaatua pidosta kovista vauhdeista ja xenoneista huolimatta. Itse olen erittäin tyytyväinen näihin säätöihin ja katsotaan miten homma lähtee pelaamaan LRP:n CPX renkailla Rajatorpassa.
-Viljami
EDIT: Tulipas epäselvä setupsheetti josta näyttäs saavan selvää vain 100% zoomilla. Yritän korjata asian heti kun kerkeän, mutta eiköhän tuokin kelpaa vähän aikaa.
Tein omaan BD5 -autoon noi Viljamin EM-setupit ja auto toimi paremmin kuin koskaan. Niin hyvin, että Viljami otti autoni ja ajaa sillä A-8 -kisan Riihimäellä. Mutta ilokseni saan autoni takaisin Oulun kisoihin, uudelleen (=tarkemmin) kasattuna :smiley:.
Riihimäellä ajan Viljamin vanhemmalla autolla, joka on myynnissä kisan jälkeen.
haluaisin tietää minkä näkönen toi on elikkä pari kuvaa olis kiva.
Lainaus käyttäjältä: pate - 08.03.10 - klo: 07.48
haluaisin tietää minkä näkönen toi on elikkä pari kuvaa olis kiva.
Kokeileppa kuule kirjoittaa yokomo bd5 googlen kuvahakuun.. :roll:
Hyvä tulos Yokomoille A8-päättäjäisissä Riksussa. Kolme neljästä luokkavoitosta. VTR:ssä taisi tosin olla vanhempi malli kuin vitonen kyseessä. Hyvä hyvä!
Oli mulla asiaakin. Eli nyt on ajettu SpecR-etutuplanivelvetareilla muutama kymmenen akullista. Ensin piti suurentaa C-palaa että ne mahtuu pyörimään ja sitten heti kohta vaihtaa kaikki pinnit. Nämä kun on tehnyt, niin hyvin menee. Ei täristä käännettäessä vaan imee mutkassa tasaisesti kumit kiinni tontissa. Nähtäväksi jää, heikkenikö C-pala liikaa dremelöinnissä. Suosittelen varauksin.
Uusi sisäkausi alkamassa, uudet kujeet. Ensimmäisiin treeneihin vanha sotaratsu varustetaan tt-specs pohjalla, joka on tehty täysin mutu-asenteella. Matsku on on ohempaa kuin orginaali, siksi en ole silponut sitä enempää. Käsityön jälki näkyy sen verran ettei kukaan erehdy luulemaan tätä miksikään tehdastekoiseksi. Käsin sahattu ja porattu ja senkattu. Kaikki muu voi olla vähän sinne päin, mutta reiät on oikeilla paikoillaan erittäin tarkasti.
Muuta uutta on kiinanpoikien ratasdiffi ja uudet nivelvetarit by HotBodies.
Koska olen kuullut yhtä lukuunottamatta vain epäileviä kannanottoja tälläiseen viritykseen, niin selvyyden vuoksi vielä totean että en vakavissani koita tällä tekeleellä haastaa mitään tehdastekoista versiota, vaan härmäläisittäin vain noudattaa "teen ihe" -ideologiaa.
Riksun A8-kisoissa testataan (jos se vielä silloin on ehjä...)
t Tuukka
Hienosti duunattu alusta!
Ongelmahan ei yleensä olekkaan siinä, miltä se työnjälki näyttää (viimeistely) vaan materiaalin laadussa. Kunnon materiaalia ei ole tästä maasta vielä esimerkiksi löytynyt, kun levyä vääntää, se jää kieroksi. Lopputuloksen radalla voi päätellä tästä....
Jep Vesa, tässä on juuri tälläsiä riskejä ilmassa. Että vähintäänkin parin täräyksen jälkeen koko hoito on kiero. Mutta katsotaan miten pelittää, ei se ota jos ei annakkaan.
Tämä on sitä tavaraa jota sinulle silloin Oulussa näytinkin, ostettu suomalaisesta firmasta jonka nimeä en enää muista. Muistaakseni totesit näppituntumasi perusteella sen olevan ehkä tsägällä vähän parempaa kuin mitä olit ostopaikasta johtuen odottanut. Mutta kuten sanottu, kestävyys/toimivuus jää nähtäväksi.
Kaasukake: Se mökin rakentaminen onnistui vissiin kerralla ... ja jäi vähän aikaa muuhunkin.
Kovin on samannäköinen kuin BD5w:n pohja. :wink:
No Aake siinä se ison projektin ohessa tuli vähän niinkuin puhdetyönä...
Saattaa olla sukunäköä W-mallin pohjaan mutta kun tarkemmin vertaa niin veikkaan linjojen olevan just strategisista paikoista viety "seuraavalle levelille..."
Yokomo BD5ws Set-uppi, jolla voitettiin laukaan FTT 2011 TSS-10 sarjassa.
Jalo :cheesy:
Nostellaas tätäkin.
FTT-kausi päättyi tänään Hyvinkäällä voittoon. Auto oli helppo ajaa koko päivän, mikä helpotti tasaisen tuloksen tekemistä. Vauhtiakin löytyi tarpeen vaatiessa. Viimeiseen finaaliin sain auton vieläkin paremmaksi jäykemmillä iskariöljyillä, jolloin auto ylläpiti vauhtia paremmin mutkissa ja renkaissa pysyi myös pito hyvänä loppuun asti.
Käytössä oli worlds spec -mallin pohjalevy (jäykempi lipo-pohja).
Alla setup sheetit Hyvinkään kisasta, sekä Raision kisasta, josta tuli voitto myös.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg842.imageshack.us%2Fimg842%2F8864%2Fbd5wviljhyvinkaa.th.jpg&hash=f8111ec11968c237d9b227ec06ee122a8d88a931) (http://imageshack.us/photo/my-images/842/bd5wviljhyvinkaa.jpg/)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg577.imageshack.us%2Fimg577%2F8268%2Fbd5wsetupraisio.th.jpg&hash=cf1e7d02a1fcff6a79cfb9a500e4a6bb758520ed) (http://imageshack.us/photo/my-images/577/bd5wsetupraisio.jpg/)
Las Vegasissa on radalla Yokomon uusin viritys BD5:sta. Kantaa nimeä BD5WXi. Oisko muuta uutta kuin Yokomon omat nivelvetarit?
Lainaus käyttäjältä: Kaasukake - 06.10.11 - klo: 15.01
Las Vegasissa on radalla Yokomon uusin viritys BD5:sta. Kantaa nimeä BD5WXi. Oisko muuta uutta kuin Yokomon omat nivelvetarit?
Näyttää seuraava päivitys taas hyvältä. Eiköhän taas mennä astetta kovempaa.
BD5WXi:ssä eroa WX:ään verrattuna on jäykempi LiPo pohjalevy, uudet 44.2mm aurauspalat eteen, päivitetyt bleidit ja tuplanivel-vetarit eteen (+ vakio etuvetarit).
Hyvä, että Yokomo saa omatkin tuplanivel-vetarit :).
olikos tuo uudrmpi yokomo bd5 48p spurrilla ja mitkä spurrit tuohon istuu eli tarviaako omansa vai käykö nuo tarvike mallit? onkos mitä erityistä huomioitavaa?
Lähes kaikki normispurrit käy. 48 spurrit 48 pinjonien kanssa ja 64 spurrit 64 pinjonien kanssa. Yokomon spurrien kiinnitys on neljällä ruuvilla, mutta pysyy ne kahdellakin. Esim Delrin on hyvä ja kestävä 48dpi:nä. Yokomon paketin mukana ovat 64dpi:tä.
ok täytyy laittaa 48 spurreja tiluksen. tai 64 pinjoneja. tietää välityksiä miettiessä. onkos tuossa mitään muuta erikoista tai tietämisen arvoista? kuvista kattelin että servokin tulis jo molemmiltapuolilta kiinni
Eipä siinä, kasaa vain ohjeitten mukaan niin hyvin menee. Perusasetuksilla toimii. Pinjoneista ja spurreista vielä, jos tilaat 48 spurreja niin hommaa myös 48 pinjoneita, ellei niitä jo sinulla ole. 48 ja 64 eivät toimi yhteen.
jep pari autoa jotka käyttää 48 rattaita niin ei olis monia eri pinjoneita. toki mistään en löytäny 48 välitystaulukkoa. netistä löysin 64 välitystaulukon. jossa ilmeisesti tummennettuina nd mitkä ei sovi pakalleen? mikäs kokoinen spurri tulee mukana?
Taitaa olla 108 piikkinen ja pinjoni 42. Välitystaulukkoja: http://rc10.fi/index.php?topic=68271.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=68271.0)
Löytyykö enään paljon keltään tätä autoa? Multa saattaa tässä lähi aikoina löytyä,että ihan sillä kysyin,että vieläkö porukka tällä ajelee :azn:
Lainaus käyttäjältä: Joo - 11.12.12 - klo: 20.34
Löytyykö enään paljon keltään tätä autoa? Multa saattaa tässä lähi aikoina löytyä,että ihan sillä kysyin,että vieläkö porukka tällä ajelee :azn:
Kyllähän niitä on paljonkin, ihan normaali näky esim viime FTT kisoissa.