Fin LS-5 2010
Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2010 SM-sarjan säännöt
-Yhteyshenkilö
-Osakilpailut
-Ilmoittautuminen
-Lisenssi
-Osanottomaksut
-Kilpailijanumerot
-Sarjapisteet
-Palkinnot
-Kilpailuformaatti
-Lähetystapa
-Nostovuorot
-Ajajakokous
-Auton tekniset säännöt
-Katsastus
-Turvallisuusohjeet
-Dopingsäännöt
-Mainostussäännöt
Fin LS-5 2010 SM-sarja järjestetään AKK-Motorsport Ry:n luvalla.
Fin LS-5 2010
Fin LS-5 2010 SM-sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla Autourheilun Sääntökirja 2010:n ja näiden sääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä säännöt ovat määräävät.
Sarjassa ajetaan LS-5 luokan touringautoilla.
Yhteyshenkilö
LS-5 luokan yhteyshenkilö on:
Toni Pernu
Puhelin: 0400 366330
Email: stonde(at)trt-team.com
Osakilpailut 2010
1. 6.6 UAU (Helsinki)
2. 3.7 EPUA (Ylistaro)
3. 4.7 EPUA (Ylistaro
4. 29.8. KyPak (Tykkimäki)
Ilmoittautuminen
Osakilpailukutsut julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy edellisen viikon torstaina ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa:
-kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelin/sähköpostiosoite
-lisenssinumero
-kilpailijanumero
-vähintään 4 lähettimen taajuutta tai, että käyttää 2,4 GHz:n taajuusaluetta.
27 MHz taajuusalueella on käytettävissä seuraavat taajuudet: 26,825 / 26,845 / 26,865 / 26,885 / 26,905 / 26,925 / 26,935 / 26,945 / 26,995 / 27,045 / 27,095 / 27,145 / 27,195 / 27,225 MHz.
40 MHz taajuusalueella on käytettävissä taajuuskaista 40,660 – 40,790 MHz.
-henkilökohtaisen transponderin numero, mikäli on käytössä
Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
Lisenssi
Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassa oleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi.
Osanottomaksut
Osanottomaksu kussakin osakilpailussa on 25 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 €. Jokaisen osakilpailun järjestäjä tilittää 1 €/osallistuja sarjan yhteyshenkilön ilmoittamalle tilille sarjan yhteispalkintoja varten. Kunkin osakilpailun osanottomaksu peritään kilpailupäivän aamuna ilmoittautumisen yhteydessä.
Kilpailijanumerot
Kilpailijanumerot määritellään aina edellisen kauden sarjatulosten perusteella. Sarjan voittaja saa numeron 1., kakkonen numeron 2. jne. Uudet kuljettajat saavat ilmoittautumisjärjestyksessä aina seuraavan vapaan numeron. Kilpailijanumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä. Luetteloa kilpailijanumeroista ylläpitää sarjan yhteyshenkilö. Yhteyshenkilö toimittaa luettelon kilpailijanumeroista kilpailujen järjestäjälle.
Autossa tulee olla kilpailijan numero kolmessa eri paikassa: konepellissä, oikeassa etuovessa ja vasemmassa etuovessa. Numeroita ei saa kiinnittää tuulilasiin eikä sivuikkunoihin.
Numeron tulee olla vähintään 50 mm korkea ja viivan paksuus vähintään 10 mm. Numeropohjan tulee olla suorakulmio, kulmat saa olla pyöristetty. Numeropohjan väri on valkoinen ja numeron väri musta. Osoitteesta www.akk-motorsport/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat.
Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessaan ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti.
Sarjapisteet
Sarjassa ajetaan 4 osakilpailua. Sarjan loppupisteisiin lasketaan kunkin kilpailijan 3:en parhaan osakilpailun pisteet.
Kussakin osakilpailussa jaetaan sarjapisteitä, mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan sarjapalkinnot, mikäli vähintään sarjan 3 osakilpailua täyttää kyseisen minimi osallistujamäärän.
Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä seuraavasti:
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstonde.jalbum.net%2FYhteyshenkil%25C3%25B6n%2520jutskat%2FSM%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25B6kuvat%2Fslides%2FKuva%25201.jpg&hash=a62cbd552b7da0b6bcf78088ae333cc67522acc8)
1. Pisteet osakilpailustaTaulukko
Kilpailun järjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset luokan yhteyshenkilölle.
Osakilpailun tulokset ja pisteet sekä sarjan pistetilanne julkaistaan internetissä RC10.fi keskustelupalstalla osoitteessa www.rc10.fi osiossa Keskustelu/Kilpailut.
Palkinnot
Jokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin kaikki kuljettajat muisto- tai esinepalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä hankkii osakilpailun palkinnot.
Viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta vähintään muistopalkinnoilla. Sarjan yhteyshenkilö hankkii palkinnot.
Kauden päätyttyä AKK-Motorsport palkitsee mitaligaalassaan sarjan 3 yhteispisteissä parasta SM-mitaleilla.
Kilpailuformaatti
Kilpailu aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a' 10 minuuttia
- 3- 4 kpl alkueriä a' 10 minuuttia.
- C-, D- ...finaalit 15 minuuttia
- 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
- B- finaali 15 minuuttia
- A- finaali 30 minuuttia
Kaksi päiväinen kilpailu
Lauantain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- 2 kpl ohjattua vapaata harjoitusta a' 10 minuuttia.
- 4-5 kpl alkueriä a' 10 minuuttia.
Sunnuntain kilpailupäivä aloitetaan aamulla klo 8.00. Päivän aikana ajetaan:
- klo 8-9.00 vapaa harjoitus
- 1 kpl alkueriä a' 10 minuuttia
- C-, D- ...finaalit 15 minuuttia
- 5 nopeimman harjoittelu 10 minuuttia
- B- finaali 15 minuuttia
- A- finaali 30 minuuttia
Vähintään jälkimmäinen ohjatuista vapaista harjoituksista tulee ajaa transponderilla. Vapaat harjoitukset ovat pakolliset. Niissä tarkistetaan mahdolliset radiohäiriöt ja auton kunto. Alkuerien ja finaalien alussa on 3 minuutin lämmittely. Alkuerissä lämmittelyn aikana tavoitteena on, että autot jakautuvat mahdollisimman tasavälein radalle. Kukin kuljettaja voi silloin ajaa mahdollisimman puhtaan ja oman ajon. Alkuerissä on käytössä lentävälähtö ja finaaleissa formulalähtö.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin Fin LS-5 Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Fin LS-5 -ranking löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstonde.jalbum.net%2FYhteyshenkil%25C3%25B6n%2520jutskat%2FSM%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25B6kuvat%2Fslides%2FKuva%25202.jpg&hash=d6ed28ea3a164bc4b4a5bd873e49744a81e5ed71)
Taulukko 2. Kilpailijoiden jako alkueriin osanottajamäärän mukaan.
Alkuerissä ei ajeta kilpaa toisten kanssa vaan kelloa vastaan. Kukin kuljettaja pyrkii saamaan parhaan tuloksen.
Kuljettajan tulokseksi lasketaan kunkin paras alkuerätulos. Alkuerien tulosten perusteella jaotellaan kuljettajat finaaleihin. A-finaaliin paikan ansaitsee alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa. Finaaleista nousevat 3 parasta aina ylöspäin seuraaviin finaaleihin. Alkuerien tulosten perusteella 5 parasta kuljettajaa saavat ajaa ennen
B-finaalia 10 minuutin harjoittelun.
Finaalien välissä tulee olla vähintään 30 minuutin tauko, jotta nousijoilla on aikaa huoltaa autonsa seuraavaa finaalia varten.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstonde.jalbum.net%2FYhteyshenkil%25C3%25B6n%2520jutskat%2FSM%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25B6kuvat%2Fslides%2FKuva%25203.jpg&hash=05167f3bf2a46fc1e2076c28bac091ade9fe8496)
Taulukko 3. Kuljettajien jaottelu finaaleihin alkuerätulosten mukaan.
Nostovuorot
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 18 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Vapaat harjoitukset: ei käytetä nostajia.
Alkuerät: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat.
5 nopeimman harjoittelu: ei käytetä nostajia.
Nousufinaalit: nousufinaalista pudonneet kuljettajat nostavat seuraavassa nousufinaalissa. Ensimmäisessä nousufinaalissa nostavat A- finaaliin suoraan sijoitetut kuljettajat.
Lähetystapa
Alkuerissä käytetään lentävää lähtöä.
-Kuulutetaan "3 minuuttia lähtöön", jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan "1 minuutti lähtöön", "30 sekuntia lähtöön", "10 sekuntia lähtöön" ja "Aika käy", jolloin kello käynnistyy erikseen jokaiselle autolle, kun se ensimmäisen kerran ylittää lähtölinjan.
Kuljettaja ajaa niin kauan, kunnes kuulutetaan "Kaikki maalissa" tai "Auto numero NN maalissa".
Finaaleissa käytetään formulalähtöä.
-Kuulutetaan "3 minuuttia lähtöön", jolloin erän kuljettajat saavat lähteä radalle lämmittelemään.
-Kuulutetaan "1 minuutti lähtöön", jolloin kukin kuljettaja ajaa autonsa lähtöruutuunsa. Lähettäjä varmistaa, että kukin auto on oikealla paikallaan.
-Kuulutetaan "30 sekuntia" lähettäjä nostaa lipun ylös. Lähettäjä laskee lipun vaakasuoraan, lähtöön aikaa 15 sekuntia. Lippu laskee maahan ja lähtökäsky äänimerkillä. Lippu jää maahan. Mikäli ei käytetä äänimerkkiä, lähtö tapahtuu, kun lippu laskee maahan ja nousee välittömästi ylös.
Lähtö tapahtuu ajallaan aikataulun mukaan. Jos auto ei ole paikalla, kun lähtöön on aikaa 15 sekuntia ja lippu on vaakasuorassa, lähtee ko. auto varikolta muiden perään.
Ohjaajakokous
Kaikkien osakilpailujen alussa on aina pakollinen ohjaajakokous. Ohjaajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava. Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa, ajanottolinja, radalle nosto, tulostaulu, radiosäilö, virallinen kisakello, tuomaristo, rangaistukset oikaisusta, varaslähtö, lisämääräykset, yleiset järjestysasiat ym.
LS-5 touringluokan auton tekniset säännöt
Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevia EFRA:n kansainvälisiä sääntöjä, mikäli erikseen ei ole mainittu kansallisista poikkeuksista.
Kilpailuluokat
LS-5 Asfalttirata-auto/polttomoottori. Touring Saloon kori, mittakaava 1/5, takavetoinen, bensiinimoottori 23 cm3 max. Auton paino polttoainetankki tyhjänä:
-Minimi paino 10.000 g transponderilla
-Maksimi paino 12.000 g transponderilla
Kori
FIA:n Super Touring Car, WTCC, BTCC, ETCC, Group N, Super 2000 1/1 rataluokkien esikuvan mukainen EFRA:n luokittelema kori. Efra julkaisee keväällä tulevan kauden korilistan nettisivuillaan osoitteesta www.efra.se. Kansallinen poikkeus: Myös ne korit, joiden Efra- luokitus on jo loppunut, ovat sallittuja.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstonde.jalbum.net%2FYhteyshenkil%25C3%25B6n%2520jutskat%2FSM%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25B6kuvat%2Fslides%2FKuva%25204.jpg&hash=e6f60a126b53a9e27c22e747a429f6583da1cfdd)
Taulukko 4. Kansallinen korilista 5.4.2010
Tuulilasia ei saa leikata pois. Sivu- ja takaikkunat saa leikata kokonaan pois moottorin jäähdytystä varten. Kuitenkaan etu-, sivu- eikä takaikkunoihin ei saa tehdä pelkkiä aukkoja.
Sivuikkunoita ei saa muotoilla jäähdytysilman ohjaamista varten. Kori tulee olla maalattu ja ikkunat läpinäkyvät. Korin tulee peittää kaikki auton osat. Ainoastaan antenni saa tulla ulos korista.
Koria ei saa leikata eikä muotoilla lämmittämällä. Kaikki koriin tehdyt ilmanottoaukot tulee olla kuten esikuvan mukaisessa autossa.
Alustan etupää tulee varustaa joustavasta materiaalista valmistetulla puskurilla, jonka minimi korkeus on 40 mm.
Joustavan materiaalin minimi syvyys ennen muovista kiinnike puskuria on 35 mm. Korin minimi etäisyys
radasta on 6 mm.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstonde.jalbum.net%2FYhteyshenkil%25C3%25B6n%2520jutskat%2FSM%2520s%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25B6kuvat%2Fslides%2Fkuva%25205.jpg&hash=dba6425056233b75b0432afbe8253b5142f6ef3e)
Kaikkia kilpailuihin hyväksyttyjä koreja koskevat seuraavat yleiset takaspoilerisäännöt.
Vain yksittäisellä takasiivellä varustettu spoileri on sallittu
Takaspoileri ei saa ulottua korin kattolinjan yläpuolelle eikä korin takalinjan takapuolelle. Spoileri tulee mahtua laatikkoon kiinitysosineen, jonka mitat ovat 60x60 mm ja pituus korin maksimi leveys.
Moottori
Moottorin tulee olla vetokäynnisteinen, ilmajäähdytteinen, 1-sylinterinen magneettosytytyksellä varustettu 2- tai 4-tahtinen bensiinimoottori. Turboahdin, polttoaineen suihkutus, pyörivät venttiilit eivätkä wankel moottori ole sallittuja. Maksimi sylinteritilavuus 23,0 cm3. Kaasuttimen kurkun maksimi halkaisija on 13 mm.
Sylinterikannen ja sylinterin tulee olla yhtä valua. Ainoastaan avoimet huuhtelukanavat on sallittu. Kanavien poikkileikkauksen tulee olla vakio koko kanavan pituudelta. Sylinterin porttien maksimi lukumäärä on 4. Moottori tulee varustaa ilmansuodattimella.
Akku/paristokäyttöinen sytytysjärjestelmä on kielletty.
Sytytysennakon tulee olla mekaanisesti kiinteä. Vain manuaalinen säätö on sallittua.
Ainoastaan passiivinen sytytysjärjestelmä, jonka ainoa parametri on kierrosnopeus, on sallittu.
Sammutuskytkimen paikka tulee merkitä koriin halkaisijaltaan 20 mm:n puna/valkoisella E-merkillä siten, että kytkin on vaivattomasti havaittavissa.
Kilpailuissa sallitaan vain yksi merkattu moottori. Vaurioituneen moottorin saa korjata tai korvata samanlaisella moottorilla. Vaurioitunut moottori tulee esittää ennen korjausta kilpailun johdolle. Kilpailun johto antaa luvan moottorin korjaukselle tai vaihdolle. Korvattu moottori tulee jättää kilpailun johdolle kilpailun loppuun asti. Kuljettaja joka on saanut luvan vaihtaa moottorin tullaan sijoittamaan lähtöruudukon viimeiseksi hänen ensimmäisessä finaalissaan. Jokainen kuljettaja saa käyttää vain kahta moottoria kilpailun aikana.
Polttoaine ja polttoainejärjestelmä
Polttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten "racing fuel" on kielletty.
Polttoainejärjestelmän eli polttoainetankin, letkujen ja suodattimien yhteinen maksimi tilavuus on 700 ml.
Mikäli kilpailujen järjestäjä varaa polttoaineet, on kaikkien kilpailijoiden käytettävä sitä.
Polttoaineen hinta saa olla tällöin enintään normaali hankintahinta + 5 %.
Välitankkaus ei ole sallittua kilpailuissa. Autoa ei saa uudelleen tankata radalla eikä varikkosuoralla kilpailun alettua.
Renkaat ja vanteet
Vanteiden halkaisija 107 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan halkaisija on 136 mm max.
Vanteelle asennetun renkaan leveys on edessä 75 mm max., takana 80 mm max.
Renkaiden tulee olla mustia kumirenkaita. Rengasprofiili on vapaa. Renkaiden käsittely pito-, puhdistus- tai muilla kemikaaleilla on kielletty kilpailupäivän aikana.Rengaslämmittimien käyttö on sallittu. Solukumirenkaat on kielletty.
Äänenvaimennus
Maksimi melutaso on 81 dB(A) mitattuna 10 metrin etäisyydeltä ja metrin korkeudelta. Pakoputken tulee olla vähintään 3-kammioinen. Kansallinen poikkeus: Autosarjan mukana toimitettava "sikarilaatikko" äänenvaimennin on sallittu. Korin tule peittää pakoputki poikkeuksena pakoputken pää. Pakoputken pää saa tulla ulos korista 10 mm max.
Koriin saa tehdä pakoputken päätä varten reiän, jonka halkaisija saa olla 20 mm suurempi kuin pakoputken pään ulkohalkaisija. Pakoputken pään sisähalkaisija on 13 mm max. Moottorin ilmansuodattimen rakenne on vapaa.
Muut määräykset
Auto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla, joilla tulee voida pitää auto paikallaan moottorin käydessä.
Kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuttimen ja kaasuservon välisten vipujen vaurioituessa.
Ajosuorituksen aikana vaihteiston välityssuhde tulee olla kiinteä.
Vain takaveto on sallittu.
Autossa saa olla vain kaksi kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus ja kaasu/jarru.
Litiumpolymeeri vastaanotin akkuja ladattaessa rata-alueella on akut ladattava erikseen niille tarkoitetetussa lataus pussissa.
Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen ei saa olla paitsi auton pysäyttävä "Failsafe" toiminto ja hydrauliset jarrut.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto.
Katsastus
Kilpailussa tulee olla nimetty katsastuspäällikkö. Hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi.
Auto ja radiolaitteet tulevat aina olla sääntöjen mukaiset.
Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkistuttaa autonsa laillisuus ennen erää.
Ennen ensimmäistä kilpailuerää suoritetaan alkukatsastus.
Erien jälkeen voidaan autoja ottaa katsastukseen pistokoeluontoisesti.
Jokaisesta finaalista kolme (3) ensimmäistä katsastetaan erän jälkeen, muut autot pistokoeluontoisesti.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, kori, takasiiven mitat ja sijainti, jarrut, polttoaine, moottori, äänenvaimennus.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjen vastainen tai kilpailja läiminlyö katsastuksen, tulee kyseinen alkuerä/finaalitulos hylätä kilpailijalta.
Katsastuksessa tulee olla tarvittavat välineet polttoainetankin tyhjennystä ja tilavuuden mittausta varten, auton painon mittausta varten ja siiven sääntöjen mukaisuuden toteamista varten sekä korin mittausta varten.
Turvallisuusohjeet
Yleisön turvallisuus on ensiarvoisen tärkeä asia. Rata-alue on oltava suljettu yleisöltä. Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla. Tarvittaessa yleisö tulee ohjata heille varatuille paikoille. Autojen radalta poispääsy on estettävä kulloisenkin tilanteen vaatimalla tavalla.
Dopingsäännöt
Pienoisautoillussa on promilleraja 0.
Mainostussäännöt
Kaikki tupakka ja alkoholimainokset autossa, kilpailijan ajopuvussa ja muissa varusteissa ovat kielletty.
* 10.6 Sääntöjä muutettu, alkueräjako Rankinglistan mukaan.
Fin LS-5 kilpailijanumerolista 2010
1 Pekka Heikkilä MäntsMK
2 Toni Pernu LohUa
3 Kenneth Södergård EPUA
4 Marco Käyhkö UAU
5 Jonni Kotola UAU
6 Pasi Nevalainen UAU
7 Thomas Sojakka UAU
8 Teemu Savolainen SaiKart
9 Ilpo Koivisto UAU
10 Kari Tamminen UAU
11 Mikael Hellbom EPUA
12 Matti Iivonen KyPak
13 Aleksi Otsavaara UAU
14 Veikko Jalas UAU
15 Janne Hallenberg UAU
16 Jari Virtanen UAU
17 Tim Malsten UAU
18 Marko Nurmi UAU
19 Tony Raikas KyPak
20 Tapani Kurvinen UAU
21 Kari Oikkonen LohUa
22 Erkki Kantanen UAU
23 Heikki Helenius VääUa
24 Ari Heinonen UAU
25 Jussi Luopajärvi VUA
26 George Gustafsson UAU
27 Mika Mäläskä EPUA
28 Marko Huvila JyvSrk
29 Seppo Koskenmäki RiiUa
30 Matti Korvenmaa UAU
31 Kauko Pernu LohUa
32 Marko Veho UAU
33 Jyri Konoila UAU
34 Kalervo Meriläinen UAU
35 Antti Kurvinen UAU
36 Kari Ikävalko UAU
37 Tuomo Otsavaara UAU
38 Aake Kutvonen UAU
39 Viljami Kutvonen UAU
40 Juha Rousku TapUA
41 Pekka Kuronen UAU
42 Jiri Jokinen UAU
43 Vesa Rousku VihUA
Uudet sarjaan ilmoittautuneet kuljettajat merkattu punaisella.
Sarjaa tällä kaudella sponsoroi: Suomen pyrotekniikka = numerotarrat ja mahdollisesti jossain kilpailussa yrityksen omaa toimintaa :wink:, tästä kiitokset viimekaudella aloittaneelle Mäläskälle "elmeriracing"
+Muutama muu josta tiedotan myöhemmin.
Sääntöihin muutos: alkueriin jako rankinglistan mukaisesti.
viesti poistettu :mrgreen:
Luokkamme on kasvanut uusilla kuljettajilla aika roimasti niin pyydänkin että luetaan ne säännöt!!
Esim. ILMOITTAUTUMINEN!
ja siitä alaspäin scrollaamalla selviää luokkamme saloista paljon, ei tarvitse sitten yllättyä kisapaikalla.
TP-10 luokassa ollaan EFRAn toimesta tulevalla kaudella luopumassa systeemistä, jossa 4 alkuerien nopeinta pääsee suoraan finaaliin.
Malli on jo ollut pitkään käytössä M-8 luokassa.
Onko samaa muutosta harkittu LS-5 sääntöihin?
Tämän hetkisellä ajoformaatilla mahdotonta kun on nousufinaalit. tp-10 ajaa efra sääntöjen mukaisella formaatilla ns. kaksihaarautuvalla puulla.esim. semifinaalit joita ei LS-5 luokassa ole. Jos jossain vaiheessa siirrymme käyttämään tuota formaattia niin luonnollisesti viisi suoraan poistuu.
Ajoformaatti on aikoinaan kehitetty niin jotta jokainen saisi mahdollisuuden vaikka voittoon vaikka aika-ajot olisivat mennyt poskelleen.
Ensi kaudeksi Ajoformaatti ei tule muuttumaan.
Edit: korjattu kännykällä tehtyjä virheitä
Tulikos jotain muutoksia sääntöihin vuodelle 2011?
Vuoden 2011 sääntöihin ei tule mitään konkreettisia muutoksia edellyttäen että EFRA sääntöihin 2011 (ei julkaistu vielä) ei tule muutoksia. Efra sääntöjen tarkennuksia tulee ainakin takasiiven kohdalla.
Gt luokasta on puhuttu mutta siitä sitten kun tiedän varmuudella. Säännöt tulevat näillä näkymin Maaliskuun alussa jos vain lajiryhmä ehtii tsekata sen läpi.
Lainaus käyttäjältä: Stonde - 20.02.11 - klo: 16.53
Efra sääntöjen tarkennuksia tulee ainakin takasiiven kohdalla.
Onko mitään käryä millaisia tarkennuksia on tulossa? Pitäisi nimittäin ostaa uusi siipi...
Näköjään 2011 LS-5 appendix julkaistu Efran sivuilla:
http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2011/03/Handb11App5.pdf
Lainaus käyttäjältä: tturku - 19.04.11 - klo: 21.49
Näköjään 2011 LS-5 appendix julkaistu Efran sivuilla:
http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2011/03/Handb11App5.pdf
Näyttäis siltä että muutoksia ei ole tullut siipeen. Voi lähteä über hiilari tingel tangel siipi ostoksille...
Joo, eiköhän sitä mennä samoilla siivillä kun viimekaudella. Ei ne Hobbyfactoryssä varmaan myy muita kun laillisia siipiä :wink:
Mites menee jos ja kun auto ei ole ruudussa 15 sekunnin kohdalla.
Kun lähdetään varikolta, eikös lähdetä silloin kun lippu heilahtaa eikä, letkan perään muiden mentyä varikon ohi?
Lainaus käyttäjältä: juska - 30.05.11 - klo: 22.00
Mites menee jos ja kun auto ei ole ruudussa 15 sekunnin kohdalla.
Kun lähdetään varikolta, eikös lähdetä silloin kun lippu heilahtaa eikä, letkan perään muiden mentyä varikon ohi?
Tohon ylläolevaan vois jo saada vastauksen.
Säännöt vuodelle 2012 on vissiin valmiina niin niitäkin voisi Stonde heitellä esille.
Kaudella 2011 oli huhua että, ulkoppuoliset sytkä kiellettäisiin... kilellettiinkö?
PM:t on ruotsissa ja niistäkin olisi kiva saada tietoa kotta voi ruveta matkoja varailemaan.
Lainaus käyttäjältä: juska - 04.03.12 - klo: 13.22
Lainaus käyttäjältä: juska - 30.05.11 - klo: 22.00
Mites menee jos ja kun auto ei ole ruudussa 15 sekunnin kohdalla.
Kun lähdetään varikolta, eikös lähdetä silloin kun lippu heilahtaa eikä, letkan perään muiden mentyä varikon ohi?
Tohon ylläolevaan vois jo saada vastauksen.
Säännöt vuodelle 2012 on vissiin valmiina niin niitäkin voisi Stonde heitellä esille.
Kaudella 2011 oli huhua että, ulkoppuoliset sytkä kiellettäisiin... kilellettiinkö?
PM:t on ruotsissa ja niistäkin olisi kiva saada tietoa kotta voi ruveta matkoja varailemaan.
Näinhän säännöissä lukee, eli muiden perään heti kun lippu heilahtaa. Säännöt tulee tämän kuun aikana.
Ulkopuolista sytkää ei kielletty.
PM kisoista en itsekkään ole koskaan saanut mitään tietoa joten paha jakaa mitään :)
Noh... ei kysyvä tieltä eksy :roll:
Muistetaanhan sitten että radoilla missä ponderilinja on suoralta lähtiessä ennen varikkosuoraa, jää varikolta lähtevä automaattisesti kierroksen.
Ja siis kierroslaskennan täytyy lisätä kyseiselle kuskille tämä ns puuttuva kierros.
Olen joutunut käymään asiasta mainitsemassa muutamissa kisoissa kierroslaskentaan että on saatu tilanne ajantasalle.
Hokelta hyvä pointti. Muistan että tästä oikein väännettiin jossainpäin suomen maata.
Olen ollut kierroslaskennan kanssa keskustelemassa kyseisestä aiheesta ainakin ylistarossa, kouvolassa ja tattarisuolla... Oli jossain muuallakin missä kierroslaskija oli tilanteesta tietoinen ja oli juuri kyseistä asiaa tekemässä.
Tosiaan kun muilla tulee se eka linjan ylitys kun ohittavat varikon, ja varikolta starttaavalla taas se eka hitti tulee vasta kun on kiertänyt koko radan siinä letkan perässä kerran... Eli jää aina läpin verran taakse.
Ja tämähän ei tietystikään ole se oikea tilanne, vaan varikolta starttaavahan starttaa kisaan heti muiden perään kun he ohittavat varikon... Aivan kuten nähdään isojenkin autojen puolella joskus tapahtuvan.
Lähtölinja vaan on rata puolella sen ponderilinjan ja varikon suhteen tavallaan väärässä paikassa, jolloin kierroslaskennan pitää vaan olla asiasta tietoinen ja lisätä se kierros.
Krossiradoilla kun yleensä lähtösuora on suoraan varikon vieressä ja ponderilinja taas suoran alussa niin kaikki starttaavat linjan jälkeen... ja kun siitä sitten lähtee varikolta muiden perään niin on tietokoneenkin mukaan samassa järjestyksessä kuin fyysisesti radalla.
Ollaanko LS-5 luokkaan hyväksymässä pitoaineet kaudelle 2012?
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 20.00
Muistetaanhan sitten että radoilla missä ponderilinja on suoralta lähtiessä ennen varikkosuoraa, jää varikolta lähtevä automaattisesti kierroksen.
Ja siis kierroslaskennan täytyy lisätä kyseiselle kuskille tämä ns puuttuva kierros.
Olen joutunut käymään asiasta mainitsemassa muutamissa kisoissa kierroslaskentaan että on saatu tilanne ajantasalle.
STOP
Miksei varikolta lähtevä lähde yhtäaikaa ajamaan kuin muut? Eli kun lippu nousee, niin samalla mekkari/järjestäjän edustaja päästä varikolta lähtijät. Muutenhan se saa ajaa tulokseen ajamattoman kierroksen, jos et aja niin et saa kierrosta tulokseen.
JOSJOS.
Polttoaineen ollessa tiukilla. Varikolla olija jää tankkaamaan varikolle ja säästää yhden kierroksen ja seuraa tilannetta, edellä olevalta/olevilta loppuu polttoaine viimeisen minuutin aikana ...
Muut ovat ajaneet ruudukkoon ja se kestää minuutin tai pari. Kohtahan kaikki lähtee finaaliin varikolta?
Mä ainakin lähden hyvällä kelillä, ku uuden koneen polttoaineenkulutus on ... mitä on.
Miks sille annetaan etua, joka ei pääse ajoissa ruudukkoon?
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 08.03.12 - klo: 15.37
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.03.12 - klo: 20.00
Muistetaanhan sitten että radoilla missä ponderilinja on suoralta lähtiessä ennen varikkosuoraa, jää varikolta lähtevä automaattisesti kierroksen.
Ja siis kierroslaskennan täytyy lisätä kyseiselle kuskille tämä ns puuttuva kierros.
Olen joutunut käymään asiasta mainitsemassa muutamissa kisoissa kierroslaskentaan että on saatu tilanne ajantasalle.
STOP
Miksei varikolta lähtevä lähde yhtäaikaa ajamaan kuin muut? Eli kun lippu nousee, niin samalla mekkari/järjestäjän edustaja päästä varikolta lähtijät. Muutenhan se saa ajaa tulokseen ajamattoman kierroksen, jos et aja niin et saa kierrosta tulokseen.
JOSJOS.
Polttoaineen ollessa tiukilla. Varikolla olija jää tankkaamaan varikolle ja säästää yhden kierroksen ja seuraa tilannetta, edellä olevalta/olevilta loppuu polttoaine viimeisen minuutin aikana ...
Muut ovat ajaneet ruudukkoon ja se kestää minuutin tai pari. Kohtahan kaikki lähtee finaaliin varikolta?
Mä ainakin lähden hyvällä kelillä, ku uuden koneen polttoaineenkulutus on ... mitä on.
Miks sille annetaan etua, joka ei pääse ajoissa ruudukkoon?
EFRAn Large Scale sääntökirja sanoo, että lähtöruudussa pitää olla paikoillaan kun tulee 30 sek merkki. Sitä edeltävä 1 min merkki on käytännössä komento lähtöruutuihin ja sen jälkeen ei radalle saa tuoda enää uusia autoja. Tankata saa siihen asti kunnes autot huudetaan lähtöruutuihin.
Säännöt ovat 100% selkeät myöhästyneen auton varikolta lähdön suhteen. Siellä sanotaan että myöhästynyt auto lähtee varikolta sen jälkeen kun viimeinen ruudukosta lähtenyt auto on ajanut ohi (varikolta lähtevän auton)
http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2011/03/Handb11App5.pdf (http://news.efra.ws/fileadmin/documents/2011/03/Handb11App5.pdf) (kohta 5).
Yksi kehityskohde kuskeille meidän 1/5 kisoissamme on lähtökaavion opettelu. Viime vuosina siinä on ollut hapuilua liian paljon. Kun autot huudetaan lähtöpaikoille, niin sen jälkeen ei tapahdu mitään muuta kuin ripeä (mutta turvallinen) siirtyminen omaan lähtöruutuun.
Muistutetaan nyt vielä, että ilmoittautuessaan kuski sitoutuu tuntemaan ko. kilpailussa noudatettavat säännöt. Sääntökertaukset eivät ole ohjaajakokouksen asioissa.
Ei tossa koko touhussa pissi mikään muu kuin se kierroslaskentalinjan sijoitus.
Esim ylistarossa oli viimevuonna linja heti ekan mutkan kohdalla.
Ja siitä lähti myös varikko.
Jos tällöin siis se varikolta lähtevä lähtisi samaan aikaan kuin startti tapahtuu niin hän olisi heti siinä kärkiautojen edessä kierroksella ohitettavana sotkemassa palettia.
Kun se oikea tapa nimenomaan on että siitä varikolta lähdetään letkan perään.
Mutta ei siitä kuulu kierrosta hävitä.
Ei ole koskaan formuloissa, eikä missään muuallakaan hävinnyt.
Ongelma on vain rata luokissa sen lähtösuoran, linjan ja varikon sijainnit jotka tekevät tuon pienen fiban.
Moni kierroslaskija tietää homman ja korjaa sen kierroksen heti.
Kaikki eivät ole olleet ajantasalla että sieltä on yksi auto lähtenyt varikolta niin ei ole sitä hommaa tehnyt, ja yhdessä paikassa jouduin asian ihan selittämään jonka jälkeen homma hiffattiin ja korjattiin.
Periaatteessa on nähty krossikisoissakin huvittavia juttuja kun joku on ottanut teknisen kympin ja joutunut ruutuun 13...
No radalla onkin ollut laskentalinja siinä ruudun 12 takana jolloin se vikana startannut onkin ollut välittömästi kierroksen edellä heti startin tapahtuessa.
Tämä on tietysti ollut hyvin helppo heti huomata ja korjata, mutta sitä että joku starttaa varikolta, ei välttämättä kierroslaskija huomaakaan, ja tämän jälkeen luullaan että jollain on vain ollut ongelmia ja on siis lähtenyt vasta kierroksen muiden perässä.
Mutta eihän säännöt nimenomaan tällaista tarkoita.
Aika selkeesti ne tarkoittaa että lähdetään letkan perään... Ei kierroksen perässä letkan perään.
Näin minä ymmärrän:
EFRA -säännöissä ei anneta mitään bonusta lähdöstä myöhästyneelle ja se on hyvä näin. Jos auto ei ole ruudussa, niin se on viimeisenä letkassa, sekä kierros jäljessä. Tässä luulossa olen ollut, kun olen kilpaillut. En ole löytänyt kohtaa, että varikolta lähteneelle annetaan +1 kierros. En ole ymmärtänyt oikein sääntöä?
Toi ei mene jakeluun, että sais kierroksen tulokseen, vaikkei ole ajanut sitä. Siinä on ison possun mentävä aukko, jota ei pitäisi edes olla. Miksi auto ruudussa 10 menisi edes koko ruudukkoon, kun voi jättää ekan kierroksen ajamatta ja saa sen tulokseen.
Jos auto ei ole käynnissä silläaikaa kun muut ajaa ruudukkoon, odottaa ruudussa, sekä ajaa ekan kisakierroksen, niin ei siinä polttoainettakaan kulu.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.03.12 - klo: 17.05
Ei tossa koko touhussa pissi mikään muu kuin se kierroslaskentalinjan sijoitus.
Esim ylistarossa oli viimevuonna linja heti ekan mutkan kohdalla.
Ja siitä lähti myös varikko.
Jos tällöin siis se varikolta lähtevä lähtisi samaan aikaan kuin startti tapahtuu niin hän olisi heti siinä kärkiautojen edessä kierroksella ohitettavana sotkemassa palettia.
Kun se oikea tapa nimenomaan on että siitä varikolta lähdetään letkan perään.
Mutta ei siitä kuulu kierrosta hävitä.
Ei ole koskaan formuloissa, eikä missään muuallakaan hävinnyt.
Ongelma on vain rata luokissa sen lähtösuoran, linjan ja varikon sijainnit jotka tekevät tuon pienen fiban.
Moni kierroslaskija tietää homman ja korjaa sen kierroksen heti.
Kaikki eivät ole olleet ajantasalla että sieltä on yksi auto lähtenyt varikolta niin ei ole sitä hommaa tehnyt, ja yhdessä paikassa jouduin asian ihan selittämään jonka jälkeen homma hiffattiin ja korjattiin.
Periaatteessa on nähty krossikisoissakin huvittavia juttuja kun joku on ottanut teknisen kympin ja joutunut ruutuun 13...
No radalla onkin ollut laskentalinja siinä ruudun 12 takana jolloin se vikana startannut onkin ollut välittömästi kierroksen edellä heti startin tapahtuessa.
Tämä on tietysti ollut hyvin helppo heti huomata ja korjata, mutta sitä että joku starttaa varikolta, ei välttämättä kierroslaskija huomaakaan, ja tämän jälkeen luullaan että jollain on vain ollut ongelmia ja on siis lähtenyt vasta kierroksen muiden perässä.
Mutta eihän säännöt nimenomaan tällaista tarkoita.
Aika selkeesti ne tarkoittaa että lähdetään letkan perään... Ei kierroksen perässä letkan perään.
Samaa mieltä HOKEn koko ajan eli rangaistuksen koko on oman lähtöpaikan vaihtuminen letkan viimeiseksi. Tämä on EFRA-sääntöjenkin sanoma.
Kierroslaskennan korjaus on tehtävä niillä radoilla missä letka on ehtinyt ylittää linjan ennen varikolta lähtevän kohdalle tulemistaan.
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 08.03.12 - klo: 18.14
Näin minä ymmärrän:
EFRA -säännöissä ei anneta mitään bonusta lähdöstä myöhästyneelle ja se on hyvä näin. Jos auto ei ole ruudussa, niin se on viimeisenä letkassa, sekä kierros jäljessä. Tässä luulossa olen ollut, kun olen kilpaillut. En ole löytänyt kohtaa, että varikolta lähteneelle annetaan +1 kierros. En ole ymmärtänyt oikein sääntöä?
Toi ei mene jakeluun, että sais kierroksen tulokseen, vaikkei ole ajanut sitä. Siinä on ison possun mentävä aukko, jota ei pitäisi edes olla. Miksi auto ruudussa 10 menisi edes koko ruudukkoon, kun voi jättää ekan kierroksen ajamatta ja saa sen tulokseen.
Jos auto ei ole käynnissä silläaikaa kun muut ajaa ruudukkoon, odottaa ruudussa, sekä ajaa ekan kisakierroksen, niin ei siinä polttoainettakaan kulu.
Efra-säännöt eivät ota mitään kantaa linjan sijaintiin suhteessa ruudukkoon ja varikkoon. Eli sieltä ei tule mitään "menetät yhden kierroksen" rangaistusta.
Aaken kommentti 10-ruutulaisen taktikoinnista bensan sääsätämiseksi noin 1-kierroksen verran on kyllä mahdollinen kuvio.
Varikolta lähteminen on aina poikkeus ajokaavioon. Jos niitä alkaa kasaantua samalla tyypille epätavallisen paljon niin voihan sitä muut alkaa spekuloida epäurheilijamaisella käyttäytymisellä ja sellaisen eteenpäin viemiseen löytyy ohjeet AKK:n sääntökirjasta.
Efra-säännöt eivät ota mitään kantaa linjan sijaintiin suhteessa ruudukkoon ja varikkoon. Eli sieltä ei tule mitään "menetät yhden kierroksen" rangaistusta.
[/quote]
Missä EFRA -säännöissä on kohta "lisätään 1 kierros varikolta lähtevän tulokseen"? Ei semmoista ole.
Aina ponderilinja on ennen varikkoa. Muuten saa kierroksen, jos auto kannetaan varikolle ja lähdetään uudestaan liikkeelle.
Lisää josjos
Lähdöstä myöhästynyt auto on lähdössä varikolta viimeisen auton perään, mutta lähtökolarissa onkin keskeyttänyt yksi auto. Onko tämä automaattinen keskeytys varikolta lähtiälle?
Tää letkan perään lähteminen tarkoittaa esim tattiksella 1 1/2 kierroksen selkäsaunaa siitä että lähdet varikolta. Sen mä ymmärrän jos ponderilinja olis tattiksella just sen ruudun 10 jälkeen en muuten.
Vois niinku sanoo että aika kohtuuton rangaistus, eikö?
Saahan Aake tankata 2 minuutin kohdalla ja ajella vielä ruutuun kun jossain vaiheessa oli sitäkin ettei silloinkaan saisi tankata.
OL--> tämä on taas tilanne missä kilpailunjohtajan oltava hereillä joka lähettää auton varikolta.
Aake hyvä.
En puhunutkaan tilanteesta että joku saisi kierroksen mitä ei ole ajanut.
Esimerkiksi ylistaro.
Lähtosuoran jälkeen heti ekassa mutkassa oli ponderilinja.
Eihän kukaan ajanut vielä kierrosta.
Varikko oli myös välittömästi tämän mutkan jälkeen.
Eli kun varikolta lähdetään letkan perään niin silloin on jäänyt se eka hitti pois koska ponderilinja oli ennen varikkoa.
Kun letka on ajanut ensimmäisen kokonaisen kierroksen niin tuloksiin ilmestyy se eka kokonainen kierros.
Mutta tämä joka starttasi letkan perältä, ei saa vielä kierrosta, koska ei ole tosiaan ajanut vielä kokonaista kierrosta.
Katsokaa vaikka kaikki oikeiden autojen kisatilanteet missä joku on joutunut starttaamaan varikolta letkan perään.
Formulat jne jne...
Krossikisat tai mitkä tahansa missä lähtösuora sijaitsee varikon vieressä.
Varikolta lähtenyt starttaa letkan perään.
Kyllä... hän on silloin tuloksissa viimeisenä.
Mutta hän on samalla kierroksella... aivan kuten sen jokainen voi ihan omalla silmälläänkin nähdä.
Mikäli polttisrata kisoissa ei lisätä sille varikolta lähteneelle kierrosta niin hän on kierroslaskennan mukaan jäänyt kaikista kierroksen, vaikka on siinä letkan perässä.
Hänen siis pitää ensin ohittaa kaikki... ottaa kierroksella kiinni ja ohittaa vielä kerran kaikki ennenkuin on tuloslistan mukaan kärjessä.
Tämähän ei ole oikein.
Säännöissähän on nimenomaan että starttaa muiden perään.
Ei siellä mitenkään mainita että kyseisen kuskin kuuluu kärsiä kierros sen takia että ponderilinja on radalla pöljällä paikalla.
Eli tässä pissii vain ja ainoastaan se lähtöpaikka mikäli se sijaitsee siten että starttaavat autot saavat kierroksen jo ennenkuin ovat edes kiertäneet kokonaista kierrosta.
Eli juuri esimerkiksi ylistaro missä paalulta startannut sai ekan hitin ajamalla kymmenisen metriä.
Tottakai tuloslistat pitää korjata niihin sijoituksiin kuin ne radalla oikeasti ovat, eikä varikolta startanneen pidä jäädä yhtä kierrosta jo ennenkuin on edes saanut lupaa startata.
Hyvin yksinkertainen asia ja joka kerta on kierroslaskenta tajunnut homman kun olen käynyt huomauttamassa että kyseinen auto starttasi varikolta...
Olen monta kertaa todistanut kun tulokset on manuaalisesti korjattu kesken hiitin vastaavasta syystä.
Joko sen on kierroslaskenta huomannut tehdä heti, tai sitten on huomannut homman kun joku on käynyt hihkaisemassa.
On se kumma kun "tietyt tahot" jauhavat näistä LS-5 säännöistä. just kidding. Tää oli lähinnä Jeppelle vaikka tuskin edes lukee tätä aihetta (vs GT8)
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 08.03.12 - klo: 19.39
Aina ponderilinja on ennen varikkoa. Muuten saa kierroksen, jos auto kannetaan varikolle ja lähdetään uudestaan liikkeelle.
Suomessa ei ole noin. LS-5 SM-radoista kolmella linja on ennen varikkoa ja yhdellä sen jälkeen.
Sääntöihin tulisi määritellä kuinka menetellään. Jompikumpi tilanne, linja ennen/jälkeen varikon pitää korjata ajanotossa, muuten rangaistuksen suuruus riippuu liikaa siitä millä radalla ajetaan.
Kilpailunjohtaja tuskin haluaa olla se joka määrittelee tulkinnan. Kuskien ohella kisaorganisaatio tarvitsee kisan läpivientiin selkeät lajikohtaiset säännöt. Kilpailunjohtajan mielipide kyllä tarvittaessa löytyy, mutta onko se oikea tapa ratkoa tällaisia tilanteita.
Tässä nyt puhutaan aika harvoin esiintyvästä tilanteesta, mutta ratkaisu tarvitaan silti.
Juuri näin...
Tätä tarkoitin.
Riippuen radasta / ponderilinjan sijainnista lähtösuoran ja varikon välillä, varikolta starttaava ei joko menetä mitään, tai sitten kierroksen.
Polttiskrossi on siitä hyvä esimerkki että siinä startataan ponderilinjan edestä ja varikko on vieressä.
Jos starttaat varikolta letkan perään niin olet silloin letkan perässä eikä kukaan ole saanut hittiä linjan ylityksestä ennenkuin on ajettu kokonainen kierros.
Tällöin se varikolta startannut on kierroslaskennankin mukaan ihan sillä omalla sijoituksellaan.
Mutta jos esim lavangossa lähdettäis sieltä piiiiiiitkästä mutkasta ennen pääsuoraa...
Ponderilinja sijaitseekin lähtöruudukosta starttaavien edessä.
He saavat ekan hitin välittömästi startin jälkeen... mutta se varikolta starttaava ei.
Vaikka hän lähtee letkan perään niin kierroslaskenta saa hänestä hitin vasta kun on kiertänyt kokonaisen kierroksen.
Ja siinä samassa kaikki muut saavat jo toisen hitin.
Eli... Aina jos lähtöruudukon ja varikon välissä on ponderilinja niin varikolta starttaavalle pitää lyödä eka hitti manuaalisesti... tai jokatapauksessa lyödä se yksi kierros lisää.
Muutoin hän on tosiaan yhden kierroksen muiden perässä jo ennenkuin on edes päässyt liikkeelle.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 13.08
Mutta jos esim lavangossa lähdettäis sieltä piiiiiiitkästä mutkasta ennen pääsuoraa...
Ponderilinja sijaitseekin lähtöruudukosta starttaavien edessä.
He saavat ekan hitin välittömästi startin jälkeen... mutta se varikolta starttaava ei.
Vaikka hän lähtee letkan perään niin kierroslaskenta saa hänestä hitin vasta kun on kiertänyt kokonaisen kierroksen.
Ja siinä samassa kaikki muut saavat jo toisen hitin.
Eli... Aina jos lähtöruudukon ja varikon välissä on ponderilinja niin varikolta starttaavalle pitää lyödä eka hitti manuaalisesti... tai jokatapauksessa lyödä se yksi kierros lisää.
Muutoin hän on tosiaan yhden kierroksen muiden perässä jo ennenkuin on edes päässyt liikkeelle.
Lavangossa lähtöpaikat oli viimekesänä niin että 8-9 ekaa autoa lähti linjan etupuolelta (kuten myös varikolta lähtevä), ja loput linjan takaa.
Oikeampi ratkaisu olisi linjan takaa lähdettäessä poistaa kaikilta eka hitti jolloin linjan etupuolelta varikolta letkan perään lähtevä ei menetä muuta kuin lähtöpaikkansa.
Totta, mutta kumpi on helpompaa... Lisätä sille yhdelle yksi kierros vai poistaa 11 kuskilta eka hitti :wink:
Ja siis kun täysin sama lopputulos syntyy kun sille varikolta starttaavalle lisätään se puuttuva hitti.
Niinpäs taisi lavangossa olla joo... Lähtöruudukko venyi ponderilinjan yli asti.
Mitenkähän siellä ratkaistiin tuo homma kun tosiaan linjan takaa startanneet saivat ekan hittinsä heti ja edeltä lähteneet ei?
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.03.12 - klo: 14.27
Totta, mutta kumpi on helpompaa... Lisätä sille yhdelle yksi kierros vai poistaa 11 kuskilta eka hitti :wink:
Ja siis kun täysin sama lopputulos syntyy kun sille varikolta starttaavalle lisätään se puuttuva hitti.
Niinpäs taisi lavangossa olla joo... Lähtöruudukko venyi ponderilinjan yli asti.
Mitenkähän siellä ratkaistiin tuo homma kun tosiaan linjan takaa startanneet saivat ekan hittinsä heti ja edeltä lähteneet ei?
Joudutaan laittamaan viime kesän kisan tulokset uusiksi kun tuo paljastui, hups!!!
No ei onneksi, vaan ajanotto pisti laskennan käyntiin vasta sen jälkeen kun kaikki olivat ylittäneet linjan.
Onkohan kyseiselle luokalle valittu valvojat kisoihin? Vai pitääkö sellanen ettiä jostain?
nyt tarvittaisiin kiireesti valvoja Ylistaron LS-5 Kisoihin... 18.4.12 alkaen yrittänyt selvittää valvojaa kisoille ja eilen sen tiedon sain :grin: ainut miinus oli että myöhemmin oli sitten päätetty pitää samana päivänä maastosarjan kilpailu ja meidän valvoja on sielä ajamassa. on tää kilpailujen järjestäminen AKK:n kanssa vaan aika mahdotonta hommaa.