(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.racingfactory.fi%2Fshop%2Fcat%2Fimages%2F4pl_1012_0ce.jpg&hash=97b36e4b36136e618ab438e38973f0304a20ab70)
Tuollainen 4pl tuli ostettua Sabesta muutama päivä sitten. Paketissa tuli radion ja vastarin lisäksi virtakytkin vastarille sekä työkalu vastarin paritus nappulan painamiseen. Kahva istuu hyvin käteen, selkeä suuri näyttö, säätöjä löytyy paljon ja lontoon kielisessä 104-sivuisessa ohjekirjassa riittää luettavaa. Vastari on mukavan pieni, kuten myös hintakin.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Flh3.ggpht.com%2F_UpLguEpuDtQ%2FTTBaGOzSI3I%2FAAAAAAAAAMU%2F70aoKe9LEE4%2Fs512%2F4PL.jpg&hash=bb90be07c30a067e60ed742f3f06ee885acfbdaf)
Käyttöliittymä on helppo kunhan Lontoon kieli taipuu. Käyttöliittymän kieltä voi vaihtaa, mutta suureksi yllätykseksi Suomen kieltä ei löytynyt. Virtakytkimestä löytyy myös asento jossa radio on päällä, mutta radioaaltoja ei lähetetä. Ratin sekä liipaisimen jousien jäykkyyttä pystyy säätämään 1,5mm kuusiokololla, erikoisempana säätönä piipityksen kimeyden säätö.
Yhteenveto
Radio:
+Paljon hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä säätöjä
+Selkeä ja suuri taustavalaistu näyttö
+Jokaisessa säätöruuvissa kuusiokolo kanta
+Kevyt
-Lipoja ei voi käyttää suoraan, koska käyttöjännite 4,2V-8V
Vastari (R2104GF):
+Pienikokoinen
+Kestää 2s lipon
+Hinta
Käyttökokemuksia laitan myöhemmin.
2S LiFe.ä voi käyttää suoraan :wink:
Ja radion hinta oli...?
Lainaus käyttäjältä: hk - 15.01.11 - klo: 05.35
Ja radion hinta oli...?
Nopea googletus kertoi että esim. RacingFactorylla 249 euroa.
Mikä on 4PL:n nopeus verrattuna 4PKS:n nopeuteen, noin niinkuin paperilla?
onko tähän radioon jotain sopivaa akkua?
Lainaus käyttäjältä: tero - 20.01.11 - klo: 13.18
onko tähän radioon jotain sopivaa akkua?
Manuaalista:
Always use the optional HT5F1700B or FT2F2100B rechargeable battery.
Google varmaan auttaa eteenpäin sopivan kaupan löytämisessä.
5 kennoinen Nimh akku.
Tai 2 kennoinen LiFe... Huom... LiFe, ei LiPo
Mikäli käyttää akkua niin ohjeita pikavilkaisemalla näköjään tarttee jotain modea vaihdella.
Perinteiset sormi akut eivät käy.
Liian alhainen jännite.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.01.11 - klo: 20.38
Perinteiset sormi akut eivät käy.
Liian alhainen jännite.
Onko sinulla tästä jotain tarkempaa tietoa? Tuossa yllä lukee, että alin jännite olisi 4.2V ja se on sama kuin alin jännite 2PL:ssä ja 2PL nimenomaan toimii neljällä NIMH sormiakulla. Kyllä niistä neljästä sormiakusta on suurin osa energiasta purkautunut ennen kuin ollaan alle 4.5V.
Luin käyttöohjetta...
Kiitos hoke, juuri sitä mietin että käykö 2s lipo.
no pitää sitten etsiä jostain se life akku sinne, toki pärjäähän pattereillakin mutta silti
Lainaus käyttäjältä: tero - 21.01.11 - klo: 10.33
Kiitos hoke, juuri sitä mietin että käykö 2s lipo.
no pitää sitten etsiä jostain se life akku sinne, toki pärjäähän pattereillakin mutta silti
2s lipo ja regulaattori/ubecci niin jekkasee...?
Sekin käy, kunhan muistaa että silloin regu / ubec tyhjentää akkua vaikka radio ei olisikaan päällä.
Eli tarkkuutta pitää olla kun ajamisen lopettaa, ettei kotelosta löydy yhtäkkiä ylipurkautunut LiPo
Sekin muistutuksena että latauspistokkeen kautta ei sitten LiPo tai LiFe akkuja latailla.
Tästäkin asiasta maininta ohjeissa.
Eikös tämä ime ihan samat akut kuin 4pk.
Kantsii sit varmistaa, jotta laturi tukee LiFe akut.
Tämmöstä LiFeä itse 4Pks.ään halajan.
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_200/products_id/165091/n/ProTek-R-C-LiFe-4PK-Car-Transmitter-Battery-Pack-66V-2100mAh
Ebaysta (http://cgi.ebay.com/Intellect-LiFe-battery-2100mAh-6-6v-Futaba-4PK-/180609578977?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2a0d2b77e1#ht_500wt_922) tuli omaan 4pk:hon tilattua life.
tuo näyttää jo kohtuuhintaiselta.
Onko nuo LiFet parempia kuin uudenlaiset NiMHit, joiden pitäisi pitää latauksensa?
Juuri viritin 2PL ohjaimeen 5 GP Recykoa, jotka painaa koteloineen alle 200g ja joiden pitäisi antaa 2100mAh. Alle 20€ suomalaisesta marketista. Ohjain sanoo 6.9V ja toimii hienosti. Ainoa miinus on tuon "viritin" kohta: en ole sopivaa 5 patterin koteloa löytänyt.
Hyvin tuo on 4*nimh pelannut, eli siis GP:n 2700 olen ajellut...
Mainio radio muutenkin!
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 15.01.11 - klo: 11.16
Mikä on 4PL:n nopeus verrattuna 4PKS:n nopeuteen, noin niinkuin paperilla?
Taisinpa löytää aika selvän vastauksen tähän kysymykseen.
Hitaampi se on kuin vanha 4PK ja 3PM FASST 2.4GHz
LainaaS-FHSS 2.4GHz (today only available with the T4PL) has better resolution and faster response time compared to the normal FHSS 2.4GHz system (2PL-2.4, 3PL-2.4 & 4YF-2.4). S-FHSS 2.4GHz system is not faster / better then the FASST™ 2.4GHz system.
Ja vanha 4PK on jopa puolet hitaampi kuin uusi 4PKS
LainaaWith much lower latency (up to 2 times faster than the 4PK)
Tiedot löytyy esim RF:n sivuilta 4PL (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Radiot/Futaba-4PL-24GHz-S-FHSS-108904) ja 4PKS (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Radiot/Futaba-4PK-Super-24GHz-108841)
M11X on tai ilmeisesti oli markkinoiden nopein radio omien mainostensa mukaan ainakin. Se oli melkein 2x nopeampi kuin 4PK. Nyt ilmeisesti uusi 4PKS on vähintään yhtä nopea jos ei jopa nopeampikin. Näillä nopeuksilla ei hirveästi varmasti ole enää merkitystä näiden kahden välillä (M11X ja 4PKS), kun molemmat ovat älyttömän nopeita.
onkos tähän radioon sopivaa tarrasarjaa löydettävissä jo jostainpäin maailmaa?
Nyt on sitten käyttökokemuksia tullut turistitreenien ja kahden FTT osakilpailun verran. Hyvältä radiolta tuo vaikuttaa edelleen ja suurempia puutteita ei ole ilmennyt. Ratin foami on paljon ohuempi, kuin 3pm:ssä ja ohuesta foamista saa napakamman otteen. Virrankulutus tuntuu olevan pienempi, kuin 3pm:ssä, vaikka manuaalien mukaan virtaa pitäisi kulua suunnilleen samanverran.
Pitäähän kuitenkin vähän aina nurista, joten käyttöliittymässä edelliseen valikkoon siirtymisen olisin toteuttanut eri tavalla. Kun edelliseen valikkoon haluaisi siirtyä tämä tapahtuu joko painamalla enter nappulaa tai selaamalla tiettyyn kohtaan ja sitten painamalla enter. Eli takaisin siirtyminen tapahtuu kahdella eri tavalla riippuen missä valikossa olet. Ehkäpä erillinen peruutusnappula olisi ollut parempi ratkaisu.
Olen edelleen tyytyväinen radioon ja parempi ostos mielestäni tämä on kuin 3pm 2,4Ghz. 4pl:n suurempi näyttö ja helpompi käyttöliittymä ovat mielestäni muutaman kympin arvoiset.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.01.11 - klo: 20.38
5 kennoinen Nimh akku.
Tai 2 kennoinen LiFe... Huom... LiFe, ei LiPo
Mikäli käyttää akkua niin ohjeita pikavilkaisemalla näköjään tarttee jotain modea vaihdella.
Perinteiset sormi akut eivät käy.
Liian alhainen jännite.
Meillä on radio ollut 3 viikkoa ja hyvin on perinteiset sormiakut toiminut....Ja ei ole mitään modea vaihdettu...
Se moden vaihtaminen vaikuttaa alijännitehälyytykseen. Eli modea vaihtamalla alijännitehälyytys alkaa piipittämään joko 4.2V tai 5V kohdalla.
Nyt löytyi tarrasarja, melko kallis kylläkin:
http://www.freqeskinz.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=119&category_id=22&option=com_virtuemart&Itemid=64#g__0
ja sopiva akkukin löytyi naurettavan halvalla:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14075
tuo kestää yhden kisapäivän joka riittää minulle, eikä ole ainakaan liian painava
onko tietoa mistä sais muutaman millin isomman ohjauspyörän kyseiseen laitteeseen? kun spektrumin jälkeen tuntuu niin pieneltä toi ratti...
Lainaus käyttäjältä: kaitsu82 - 16.04.11 - klo: 23.56
onko tietoa mistä sais muutaman millin isomman ohjauspyörän kyseiseen laitteeseen? kun spektrumin jälkeen tuntuu niin pieneltä toi ratti...
TeamC :ltä löytyy tarrasarjoja ja myös tais olla ratteja...
Nyt kun on aikaa kulunut enemmän, onko radio edelleen hyvä ostos vai onko löytynyt puutteita/heikkoja kohtia?
Olisi suunnitelmissa hankkia ko. laite joten käyttökokemuksia otetaan vastaan...
Olen edelleen hyvin tyytyväinen kyseiseen mankkaan. Mitään sen kummempia vikoja ei ole ollut. Ratti oli omaan makuun liian pieni, joten vaihdoin tilalle isomman.
Lainaus käyttäjältä: kaitsu82 - 16.04.11 - klo: 23.56
onko tietoa mistä sais muutaman millin isomman ohjauspyörän kyseiseen laitteeseen? kun spektrumin jälkeen tuntuu niin pieneltä toi ratti...
Tuollainen ratti sopii ainakin: http://www.rcmart.com/catalog/rc-wheelsadapter-transmitter-yeah-racing-aluminum-steering-wheel-8yspoke-p-32561.html?cPath=36_148 (http://www.rcmart.com/catalog/rc-wheelsadapter-transmitter-yeah-racing-aluminum-steering-wheel-8yspoke-p-32561.html?cPath=36_148)
On toiminu kyllä moitteetta & häiriöittä. Countdown-timeri vois olla vähän fiksumpi (tai käyttäjä?), en ole keksiny miten sen sais pysähtymään nollaan ja sitten vasta huutamaan. Nyt se huutelee vaan minuutin välein..
4 pl:n latauspistoke on tavallista pienempi. Onko tietoa mistä saa hankittua latausjohtoa 4 pl:ään?
Ei ole olemassa tavallista pienempää...
Kun on jo iät ja ajat ollut käytössä kahta kokoa.
YLEENSÄ toki futabassa on ollut se isompi käytössä.
Näitä pienempiä on näkynyt ainakin Hobbyfactoryn ja Racingfactoryn hyllyissä. (varmaan löytyy muiltakin)
Vajaa vuoden käytön jäljiltä Futaba 4 PL:n ratin stoppari ääriasentoihin kuoressa ratin takana on murtunut ja ratin akselin kuulalaakerit on näkyvissä. Liian rajusta käytöstä ei voine olla kysymys kun laitetta on huolellisuudella ja varovaisuudella käytetty.
Tulee mieleen että voisko tässä olla kysessä designin heikko kohta kun kyseinen 4 PL oli aivan uusi malli hankittaessa vuosi sitten?
Onko muilla kokemusta vastaavasta 4 PL:n kanssa?
Lainaus käyttäjältä: niko1a - 01.10.11 - klo: 07.59
Vajaa vuoden käytön jäljiltä Futaba 4 PL:n ratin stoppari ääriasentoihin kuoressa ratin takana on murtunut ja ratin akselin kuulalaakerit on näkyvissä. Liian rajusta käytöstä ei voine olla kysymys kun laitetta on huolellisuudella ja varovaisuudella käytetty.
Tulee mieleen että voisko tässä olla kysessä designin heikko kohta kun kyseinen 4 PL oli aivan uusi malli hankittaessa vuosi sitten?
Onko muilla kokemusta vastaavasta 4 PL:n kanssa?
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kun olen itsekin haaveillut isona saavani tuollaisen radion, niin olen kyllä (http://www.rctech.net/forum/electric-road/495351-futaba-4pl-busted.html) lukenut (http://www.teamadrenaline.net/forums/showthread.php?t=7993) surullisia nettikirjoituksia (http://www.ausrc.com/forum/showthread.php?28092-What-s-happening-to-FUTABA-in-Australia&p=379032&viewfull=1#post379032). Eli, joo, tuo on 4PL:n "ominaisuus".
Lainaus käyttäjältä: niko1a - 23.08.11 - klo: 07.21
4 pl:n latauspistoke on tavallista pienempi. Onko tietoa mistä saa hankittua latausjohtoa 4 pl:ään?
Kannattaa ladata sit aika pienellä virralla jos latailet suoraan ohjaimesta... Meillä käytössä 2 kennonen Life eli 6,6V toimii oikeen hienosti. Ainoa että pitää itse seurailla voltteja koska ei saa mielellään mennä alle 6V.. Lifen etu todella kevyt !! Kuski pieni niin pitää olla mahdollisimman kevyt ohjain kuvia löytyy ohjaimesta ja Ratista täältä http://gamblerracing.eu/rc-tiimi/ (http://gamblerracing.eu/rc-tiimi/)
Life akut saa kyllä käsittääkseni purkaa lähes tyhjäksi. Tuo radiohan alkaa huutamaan alijännitteestä 4,2v tai 5v kohdalla, riippuen siitä kumpi akkutyyppi on valittu.
Jokainen LiFePo akku joka itsellä on purkautunut turhan alas, eli jännite on ollut karvan alta 5 volttia, on kuollut ennenaikojaan.
Nämä kaikki olleet polttiksessa vastariakkuina ja vastaanottimessa FS säädettynä 5 volttiin.
Tuli "päivitettyä" kapula tähän 2PL:stä.
Muutamat miellyttävät kokemukset tulivat heti. Liipaisimen kolo sormelle on hivenen pienempi kuin 2PL:ssä, koska siinä joutui pienen muoviputken teippaamaan liipaisimeen kiinni rajoittaakseen sormen ja liipaisimen väliin jäävää "välystä". Ja toisekseen materiaali on pitävämmän oloista, tai seuraavissa kisoissa sen näkee alkaako ote lipsua hikoillessa. Mutta näin hipelöitynä, materiaalivalinta tuntuu paremmalta.
Kapula tuntuu sopivan köykäiseltä omaan makuun, hieman joutui kiristämään ohjauksen ja liipaisimen jäykkyyttä voimakkaammaksi, kun totuin 2PL:ssä hieman jäykempään kaasuun ja ohjaukseen.
Hieman mikä ärsyttää on se, kun jouduin kääntämään ohjauksen valikoista päinvastaiseksi, jotta toimii normaalisti. Ja tämän seurauksena näytössä näkyvä ohjauksen liike näkyy päinvastaisena, kuin oikeasti toimii. Tähän ei varmaan ole mitään konstia?
Vääntelin liipasinta ruuveilla enemmän itselleni sopivaksi - on kyllä aika monipuoliset säädöt tässä radiossa. Aloin vain ihmettelemään, mikä sen 7:3 - 5:5 valinnan tehtävä on?
Itse olen keksinyt, että jos laittaa 7:3 päälle, niin auto jarruttaa jo liipasimen vapaalla ollessa. Siihenkö sitä on tarkoitus käyttää?
7:3 = 70% kaasu ja 30% jarru/pakki ja 5:5 = 50% ja 50%. Näin näkisin sen ja olisi ihan loogista?
Juu ja nopari pitää kalibroida uusiksi kun säätää tuota asetusta.
Lainaus käyttäjältä: -HL- - 23.01.12 - klo: 20.34
7:3 = 70% kaasu ja 30% jarru/pakki ja 5:5 = 50% ja 50%. Näin näkisin sen ja olisi ihan loogista?
Mutta mitä minä saavutan tuolla toiminnolla? Traxxaxxen rateissa on mekaaninen 5:5 <-> 7:3 valinta ja siinä voi siis vaikuttaa siihen, kuinka pitkä on kaasun liikerata jarrun liikerataan verrattuna. 4PL:ssä tuo säätää vain elektroniikkaa ja liipasin toimii ihan niin kuin ennenkin.
Jos säädän ensin ohjaimesta 5:5 --> 7:3 niin auto on jonkin verran jarrulla jo neutraalilla. Tästä voisi olla joskus apua. Jos nyt kalibroin noparin, niin eikö se muuta kaasun toiminnan takaisin sellaiseksi kuin se oli alun perinkin - ainut ero on 4PL näytössä oleva musta palkki, joka liikkuu hiukan eri tavalla.
Itse olen ihmetellyt samaa, enkä keksi mitä hyötyä siitä olisi sähkövehkeissä tai mitä sellaista tuo asetus tekisi mitä ei noparin drag brakella saa tehtyä. Kokemusta on vain sähköautoista, mutta veikkaan, että muut kuin sähkökuskit keksivät tuolle jotain käyttöä.
Lainaus käyttäjältä: lamppu8 - 24.01.12 - klo: 09.08
Itse olen ihmetellyt samaa, enkä keksi mitä hyötyä siitä olisi sähkövehkeissä tai mitä sellaista tuo asetus tekisi mitä ei noparin drag brakella saa tehtyä.
Ja kaiken kukkuraksi 4PL:ssä on myös drag brake toiminto, joka myös tekee melkein samaa! :grin:
Säätelin liipasimen liikerataa ruuveilla ja sain siitä todella sopivan itselleni. On se vaan hyvä ohjain ja toimintoja on niin monta, ettei sen väliä, jos yhdellä ei tee mitään. :azn:
Lainaus käyttäjältä: lamppu8 - 24.01.12 - klo: 09.08Kokemusta on vain sähköautoista, mutta veikkaan, että muut kuin sähkökuskit keksivät tuolle jotain käyttöä.
Kasikrossissa ja muissa polttiksissa jarrulinkistön liikerata on huomattavasti kaasun liikettä pienempi, joten tähän sitä sovelletaan. Patteriautoissa tuo 50/50 taitaa olla useammin käytössä.
Vaihtelu virkistää joten tuli hankittua tällainen mankka 2PL:n kaveriksi.
Ohjekirjaa plärätessä hämmennystä saa aikaan akuista/pattereista kertova juttu. Manuskasta
löytyy kappale otsikolla:
NiMH / NiCd battry handling precautions
Ja sitten pari sivua myöhemmin:
Do not use commercial AA-size NiMH and NiCd batteries.
Yrittääkö tuo sanoa sitä, että Futaban omia aa-koon akkuja voi käyttää mutta muun merkkisiä ei? :embarrassed: Ilmeisesti laite tosiaan kuitenkin toimii AA-koon ladattavilla akuilla ja niitä
voi ilmeisesti myös ladata latauspistokkeesta. Tosin 2PL:ään sopiva latausjohto ei tietenkään tähän sovi...
Noita akkuja ei kannata ladata "radion kautta", onpa jokunen radio nähnyt sulavan tuollaisen toimenpiteen jäljiltä. Kannattaa hommata samantien 6,6V life, esim tuollainen: http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXZTJ6&P=V (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXZTJ6&P=V)
Laitoin omaani joulun jälkeen GP:n 2200mAh Recykoja (= marketista saatavia hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä) ja olen tainnut ne kerran ladata. Otin siis ulos ja laitoin patterilaturiin. Niitä lataa niin harvoin, etten kaipaa johtoa radioon (ja uskon Heulia - täällä oli kuviakin jostain räjähtäneestä Acomsista).
Patterikotelo ja neljä patteria painaa 127g, joten jos haluaa saada radion kevyemmäksi ottaisin ehkä mieluummin pienemmän LiFen:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M)
Tuo painaa enää 73g ja 1300mAh kestää varmasti sekin aika kauan tuossa radiossa.
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 28.03.12 - klo: 17.17
Laitoin omaani joulun jälkeen GP:n 2200mAh Recykoja (= marketista saatavia hitaasti itsestään purkautuvia NiMHejä) ja olen tainnut ne kerran ladata. Otin siis ulos ja laitoin patterilaturiin. Niitä lataa niin harvoin, etten kaipaa johtoa radioon (ja uskon Heulia - täällä oli kuviakin jostain räjähtäneestä Acomsista).
Patterikotelo ja neljä patteria painaa 127g, joten jos haluaa saada radion kevyemmäksi ottaisin ehkä mieluummin pienemmän LiFen:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M (http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXAAGM&P=M)
Tuo painaa enää 73g ja 1300mAh kestää varmasti sekin aika kauan tuossa radiossa.
Itse laitoin radiooni Vampire Racingin Lifen ( http://www.racersrcshop.com/vampire-racing-straight-life-vastaanottimen-akku-1600mah-p-1015.html (http://www.racersrcshop.com/vampire-racing-straight-life-vastaanottimen-akku-1600mah-p-1015.html) ). Kerran latasin kun akun sain ja ei ole vielä toista latausta tarvinut :laugh:
Akun kanssa koteloon jouduin kuitenkin laittamaan liimapainoja kun ohjaimesta tuli (omaan makuuni) liian yläpainoinen.
OK, otan siis laitteeseen tuntumaa noilla ladattavilla aa-pötköillä ja täytyy sitten jossain välissä laittaa tuollainen LiFe-paketti tilaukseen. Sen lataamiseen käy varmaan normi vastariakun latausjohto?
Mulla radiossa http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41687&grpid=5017&order_id=WO1332958305 (http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41687&grpid=5017&order_id=WO1332958305)
Olen kerran ladannu ja ostin akun viime kesänä.
tuossa olis kans akkuvaihtoehto:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14075__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Reciever_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14075__ZIPPY_Flightmax_700mAh_6_6V_5C_LiFePo4_Reciever_Pack.html)
ei ole hinnalla pilattu ainakaan, itselläni käytössä juurikin tämä akku
No niin, tulipa toinen tenkka poo vastaan tässä. Eli mitenkäs tuo vastariakun fail safe -toiminto? Mikäli oikein ymmärsin, niin sen saa päälle tai pois päältä, mutta mitään minimijännitettä ei kuitenkaan pysty määrittelemään. Käyttää siis jotain tehtaalla ennalta asetettua arvoa ja kun jännite laskee siihen, fail safe aktivoituu?
Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 30.03.12 - klo: 09.01
No niin, tulipa toinen tenkka poo vastaan tässä. Eli mitenkäs tuo vastariakun fail safe -toiminto? Mikäli oikein ymmärsin, niin sen saa päälle tai pois päältä, mutta mitään minimijännitettä ei kuitenkaan pysty määrittelemään. Käyttää siis jotain tehtaalla ennalta asetettua arvoa ja kun jännite laskee siihen, fail safe aktivoituu?
Niin. Mutta kai se vastari itse tietää, kuinka alas se voi jännitteensä päästää, ennen kuin on vaaraa menettää radioyhteys? Miksi haluaisit asettaa sen itse?
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 30.03.12 - klo: 17.45
Niin. Mutta kai se vastari itse tietää, kuinka alas se voi jännitteensä päästää, ennen kuin on vaaraa menettää radioyhteys? Miksi haluaisit asettaa sen itse?
No joo, noin kun sen sanot niin kyllähän tuo tuntuu ihan loogiselta. :roll: Täytyypä ottaa tuokin toiminto sitten nitro-autossa käyttöön.
Sormet syyhyää oma 4pl tulossa 3pl:en tilalle varmaan alkuviikosta.
http://www.bigsquidrc.com/futaba-4pl-2-4-ghz-s-fhss-radio-review/ (http://www.bigsquidrc.com/futaba-4pl-2-4-ghz-s-fhss-radio-review/)
Tuossa hyvää juttua laitteesta ja kestotesti video!! :grin:
Laitin kokeeksi tälläsen vastarin: Futaba R2106GF 6CH 2.4GHz S-FHSS Micro Receiver 4PL 6J
ja hyvin pelitti, eikä ollu edes kallis.
35d on kyllä vähän vastarista, mutta orkkiskaan ei kyllä ole hinnalla pilattu 50d.
taidan laittaa kokeeksi tuollaisen lennokkivastarin tilaukseen...
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver) eiköhän tämä ole parempi vastari tuohon. 6G painoakin vaan.
edit: pistinpä tilaukseen. parin pinionin kanssa postit oli 1.29$. alle 10 päivässä yleensä tulee kamat tuolta.
Aika nopeesti tulee juu hain tänään paketin postista 16.5 leimattu Californiassa et aika nopeesti ja viä sillä halvimmalla mahollisella posti maksulla!
Ny kaks iltaa hypistelly tota uutta radioo niinku pikkupoika aikas makee peli ja istuu käteen mahtavasti!
Ite aattelin kans et vois laittaa ton r204gf-e:n ihan antennittomuudenkin takia!
Heh en edes huomannutkaan tuota antennittomuuta, onpas hyvä että semmoinenkin löytyy kun ei sitä antennia tule koskaan pilliin laitettua eikä ainakaan sähkökrossissa tarvitse niin älyttömän pitkää kantamaa.
Elä muuten ruuvaa liian löysälle sitä ratin herkkyyden säätöruuvia kun hypistelet :), manuaalissa toki varoitus siitä. Yhden 4pl omistaja joutui käyttämään forcea aikalailla että sai takaisin paikalleen :I
Kysympä ihan mielenkiinnolla, että onko Radio hyvä, vaikka nyt ei Crawleria olisikaan. Tässähän näyttää olevan justiinsa niille aika paljon säätöjä...
Olen mielenkiinnolla tätä katsonut (Myöskin Sanwa MT-4. Voisikohan tähän radioon mitenkään verrata), että jos kesällä mahdollisesti voisi päivittää. Mutta tosiaan miettinyt sitä, että maksaisiko sitä sitten turhasta, kun ei tee Crawlerisäädöillä mitään ja tässä oli ilmeisesti Polttiksillekkin joitain hienosäätöjä, kun taas itsellä on vain Sähköpelejä.
Ja sitten tuo 40 mallin muisti. Ei minulla ole kuin kaksi auto tällähetkellä... :) Tosin vastarit ovat halpoja.
Nykyinen Radio Spektrum DX3C. En oikein tykkää liipaisimen herkkyydestä. Olisiko tämä Futaba rakennettu jämäkämmin?
MT-4 ja 4pl juurikin voit verrata kun ovat saman luokan laitteita. Futaba hieman kalliimpi ja MT-4:ssä hieman enemmän ominaisuuksia. Vastarit taas halvempia futabaan kuin sanwaan. Itse ostin Futaban melkein uutena käytettynä halvalla, muuten olisin ostanut mt4. Olin hieman skeptinen tämän radion suhteen alkuun ja olikin tarkoituksena vielä ostaa se mt4 ja sit päättää kummanko myyn pois mutta on tämä radio ruvennut sopimaan käteen niin hyvin että ei taida enää olla hyötyä vaihtaa mt4.
MT-4 olen testannut kaverilta muutaman kierroksen ja se kyllä vakuutti heti alkuunsa.
Jos vain mahdollista niin kannattaa testata kumpaakin että miten käy käteen. Sen pitäisi olla ratkaiseva tekijä kun kumpikin on suurinpiirtein ongelmattomia kamppeita muuten.
Tätä luokkaa halvemmat radiot on säädöiltään sen verran vaatimattomia ettei kannata niihin rahojaan tuhlata, Harvemmin sattuu radio sopimaan suoraan käteen ilman fyysisiä säätöjä ja niitä ei noissa halvemmissa ole.
Niinhän se menee että näissä tulee aina ylimääräisiä ominaisuuksia joilla ei ole monellekkaan käyttöä, kait se vaan on edullisempaa tehtaallekkin tehdä semmoisia malleja joissa on useita ominaisuuksia kuin tehdä useita malleja eri ominaisuuksilla.
Kyllä. Telemetria kiinnostaa MT-4:sessa, mutta sitten vastarit ovat taas kalliimmat ja hyödyllinen näytön valo puuttuu.
Mahdollisuus on kokeilla käteen tätä 4PL ohjainta, mutta ei MT-4:ää.
Näyttäisi Kärkkäisellä olevan tämän hinta 209e. Olisiko tuohon hintaan kannattava, ellei jopa saisi vähän tingattua alas.
Niin ja mites nopeudet. Kumpi radio on nopeampi?
Ja lisäten vielä vertailuun Spektrum DX3S:än. Siitäkihän löytyy telemetria. Tosin taitaa olla tuntuma sama kuin DX3C:ssä, esim. liipaisin löysä.
En osaa sanoa löytyykö DX3S:stä liipaisimen ja ohjauspyörän jousen jäykkyydelle säätöä, 4PL:ssä ja MT-4:ssä ne on. Nopeudessa taitaa tuo MT-4 viedä(ainakin sanwa sitä mainostaa nopeimmaksi radioksi) mutta huomaako sitä peruskäyttäjä todellisuudessa? Tuo 209e on jo melko halpa hinta 4PL:stä, toki kannattaa vähän koittaa tinkiäkkin vielä.
Selvä. Hienoa että tämmöinenkin ominaisuus löytyy näistä kahdesta! Ja en usko, että huomaa nopeuseroa, tosin kilpailemisessa taitaa tuoda vähän etua, jos on nopeampi? Halusin vain tietää kumpi on nopeampi. Tätä pitää miettiä. Futaba tulisi halvemmaksi, mutta Sanwassa Telemetria lisäominaisuutena, joka itseä kiehtoo.
Pitää miettiä ja käydä kokeileen 4PL:ää kätöseen jossainvaiheessa. :)
On kyllä mahtavat ratiot ny kerenny käymään jokusen tankillisen ajeleen ja toimii ku ihimisen miäli!!!
Vielä pitäs säädellä liipasimen ja ratin jäykkyydet sopiviksi.
Itelläkin oli mt-4:set vaihtoehtona mutta ku on yli 20v luottanu futabiin niin ei vaan osaa muuta ostaa enkä oo kyllä katunu.
Iteltä löytyy Attack R, Attack 4, T8UAP Super, 4pl, 3pl:ät myin 4:sen alta pois
Kaikki toimivia Tosin r:iin ei oo vastaria enää laite jotain 25V (tai ainakin toimivat ku viimmeksi oon käyttäny 15V+ sitten)
Attack 4:set zakissa rinne räimintä radioina ja pelaa hienosti ja ikää 20V+
T8 jotain 10V++ PCM 1024 laitteet
Eikä oo tarvinnu ikää lähtee kentältä radio vikojen takia kotia, että laatu pelejä tuntuvat olevan toivotaan että ovat nämä uudemmatkin ja palvelevat yhtä nöyrästi vuosia eteenpäin!
Lainaus käyttäjältä: Jukis - 30.05.12 - klo: 18.58
En osaa sanoa löytyykö DX3S:stä liipaisimen ja ohjauspyörän jousen jäykkyydelle säätöä, 4PL:ssä ja MT-4:ssä ne on. Nopeudessa taitaa tuo MT-4 viedä(ainakin sanwa sitä mainostaa nopeimmaksi radioksi) mutta huomaako sitä peruskäyttäjä todellisuudessa?
Ei huomaa. 4PL:hän on erittäin hyvä kompromissi siinä suhteessa, että vastari maksaa vain $40 ja kuitenkin ilmoitettu nopeus on 6.8ms nopealla servolla. Sanwa voi olla karvan nopeampi, mutta ei taida olla nopeampi, jos käytössä ei ole Sanwan parhaat vastarit. Molemmilla radioilla pitää tietenkin olla hyvät servot, että nopeudesta on mitään apua.
Itse tuskailin 4PL vs. MT4 valintaa ja päädyin 4PL radioon, koska minulla oli valmiina Futaban S-FHSS vastareita. Ei ole yhtään kaduttanut. Taustavalo on hieno ja kavereilla ollut sanwan telemetria on lopulta enemmän hauska kuin hyödyllinen - ainakin minun käytössäni. En ole kuullut kenenkään toisen noista ostaneen katuneen ostostaan. :wink:
Sen voisi tuosta Futabasta sanoa, että valikoissa liikkuminen on tehty tosi omituisesti. Kyllähän sen oppii, mutta on se aika outo.
Iso plussa tälle on kyllä vastareiden halpuus. Ja mitä videoista olen katsonut niin ei se Sanwan valikkokaan erityisemmin helpolta näytä lukea, tai no se nyt näin ensinäkemältä. Ja varmasti Futabankin oppii.
Juu, näin se varmaan tulisi olemaan että hauska ominaisuus tuo telemetria. Saahan sen nopeuden muutenkin mitattua ja lämpötilankin.
Siirryttyäni Spektrum DX3S:stä 4PL:n käyttäjäksi jäin kaipaamaan vain säädettävää kahvan kokoa. Vaikken mikään isokourainen ole, niin 4PL:n kahva tuntuu vähän turhan ohuelta. Saahan tuota korjailtua esim. sopivasti teippaamalla, mutta on se silti paljon hankalampi tapa kuin Spektrumin versio.
Hae urheilukaupasta tennismaila grippi teippiä ja vedä sitä kahvan ympäri, halpaa ja helppoa.
Toni
Miten kävisköhän tollanen akku 4Pl:ään? Kun ei jaksais noiden patterien kanssa enää touhuta... vaikka einiitäkään kovin usein tarvitse vaihdella :smiley: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/Vapex-RX-Battery-LiFe-66v-1600mAh-Flat-109299 (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/Vapex-RX-Battery-LiFe-66v-1600mAh-Flat-109299)
Jos tuo mahtuu akkukoteloon, niin käy. Omassakin 4PL:ssä 2s life.
Lainaus käyttäjältä: Jukis - 23.05.12 - klo: 20.38
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver) eiköhän tämä ole parempi vastari tuohon. 6G painoakin vaan.
edit: pistinpä tilaukseen. parin pinionin kanssa postit oli 1.29$. alle 10 päivässä yleensä tulee kamat tuolta.
enpäs osannutkaan parittaa tuota linkin vastaria radion kanssa. pientä neuvoa tarvitsisin sen kanssa.
radio päälle, vie sen vastarin lähelle. virrat vastariin. paina vastarin nappia.
Eipä se vastari vain keskustele radion kassa vaikka mitä tekisi.....
tuleekos vastarille virrat?
joo joo, tottakai tulee! eli kun laittaa radioon virrat päälle, sen jälkeen säätimeen. vastari alkaa vilkuttamaan valoa, kun painan SW nappia sekunnin kuluttua valo sammuu. virrat pois ja takasin päälle, niin edelleen vilkkuu.
orkkis vastareiden kanssa ei tee näin.
Lainaus käyttäjältä: tero - 26.07.12 - klo: 07.33
joo joo, tottakai tulee! eli kun laittaa radioon virrat päälle, sen jälkeen säätimeen. vastari alkaa vilkuttamaan valoa, kun painan SW nappia sekunnin kuluttua valo sammuu. virrat pois ja takasin päälle, niin edelleen vilkkuu.
orkkis vastareiden kanssa ei tee näin.
Minulla on 2PL ja 4PL ja kolmea erilaista vastaria. Kyllä se niiden bindaaminen on välillä ollut aika tuskaa. Otan siis osaa. :sad:
Ainakin itse muistelen painaneeni sitä vastarin nappia joskus liian kauan. Jos nyt oikein muistan, niin sitä ei tarvitse painaa kuin ihan hetki. Voihan se kyllä olla rikkikin? Jos ostit sen tuolta Amainhobbiesista, niin siinä sivulla luki, että sieltä jostain saa jotain tukea ... olisiko siellä paremmat vinkit?
edit: Siis tuolla lukee "One year limited warranty through Hobby Services beginning at date of purchase". Mitähän se tarkoittaa?
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 26.07.12 - klo: 10.28
Kyllä se niiden bindaaminen on välillä ollut aika tuskaa. Otan siis osaa. :sad:
Ainakin itse muistelen painaneeni sitä vastarin nappia joskus liian kauan. Jos nyt oikein muistan, niin sitä ei tarvitse painaa kuin ihan hetki.
Kiitos!
tämä auttoi bindaamiseen, nyt vastari toimii kuin kello
Nyt olis kysymys tietävämmille harrastajille.
Onkos kyseiseen radioon sopivaa vastaria hobbykingissä?
ei ole hobbykingissä. http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver) tämä on halvin. postit on alle dollarin. tuossa on myöskin sisäinen antenni.
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/192960/n/Futaba-R2104GF-High-Voltage-24Ghz-S-FHSS-4-Channel-Receiver-4PL (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/192960/n/Futaba-R2104GF-High-Voltage-24Ghz-S-FHSS-4-Channel-Receiver-4PL) tässä alkuperäinen 10 taalaa kalliimpana.
tai käyhän tämäkin ja on vielä halvempi mutta ei ole tarkoitettu autokäyttöön, liekkö kestää sit röykytystä? http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_435/products_id/210444/n/Futaba-R2106GF-24GHz-FHSS-6-Channel-Micro-Receiver (http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_435/products_id/210444/n/Futaba-R2106GF-24GHz-FHSS-6-Channel-Micro-Receiver)
Moi!
ostin tommosen radion ja en oikein osaa ohjelmoida sitä. kun ne ohjeetkin on englanniksi (oon 13v) niin se on lähes mahdotonta mulle.autoni on slash 4x4 ja olen alkanut virittämään sitä kisakuntoon joten olisi kiva jos saisin neuvoja asiaan!
Kiitos
Lainaus käyttäjältä: Candyman - 31.10.12 - klo: 18.00
Moi!
ostin tommosen radion ja en oikein osaa ohjelmoida sitä. kun ne ohjeetkin on englanniksi (oon 13v) niin se on lähes mahdotonta mulle.autoni on slash 4x4 ja olen alkanut virittämään sitä kisakuntoon joten olisi kiva jos saisin neuvoja asiaan!
Moi, onko sinulla joku tietty juttu, jonka haluaisit saada radiolla aikaiseksi? Joko auto kulkee suoraan ja perustoiminnot on ok?
(Autan ihan mielelläni, mutta ohjekirjassa on sata sivua ... :shocked:)
Olisko jollain suomennettua versiota ohjekirjasta ?
Tuossa huomasin illalla, että radion (4PL)ratti kääntyy oikealle huomattavasti enemmän kuin vasemmalle. Vasemmalle kääntäessä tuntee selvästi, kun ratin ääriasento stoppaa napakasti äärikohtaansa ja oikealle kääntäessä tuntuu että ratti menee yli ja ei stoppaa niin napakasti.
Onko siellä radion sisällä jonkinlainen stoppari joka voisi antaa periksi? Ja lähteekö muuten itse rattiosa irti pelkän keskiruuvin irroituksella?
Kellään kokemusta?
Tapsa
Lainaus käyttäjältä: TapsaK - 09.01.13 - klo: 21.07
Onko siellä radion sisällä jonkinlainen stoppari joka voisi antaa periksi? Ja lähteekö muuten itse rattiosa irti pelkän keskiruuvin irroituksella?
Kellään kokemusta?
Ei ole omakohtaisia, mutta ennen kuin ostin tuollaisen itselleni luin netistä kokemuksia ja ilmeisesti 4PL:n ratin rajoittimet ovat helposti hajoavaa sorttia:
http://www.rctech.net/forum/electric-road/495351-futaba-4pl-busted.html (http://www.rctech.net/forum/electric-road/495351-futaba-4pl-busted.html)
Minulla hajosi, pikaliimalla kuntoon
Samainen kohta oli itseltänikin antautunut, mutta pikaliimalla sai helposti ja hyvin korjattua.
hyvin on kestänyt ton liimauksen jälkeen mullakin
Osaisko joku neuvoa? Radio toimi aluksi normaalisti, mutta enää ratti ei toimi ja liipaisimesta vain kaasun puoli. Voi olla että olen sotkenut jotain asetuksiakin. Onko jotain hardresettiä että sais asetukset takaisin? Aloitusnäytössä ei siis toi palkki liiku rattia kääntäessä, mutta kun sen keskikohtaa asettaa, niin silloin se taas näkyy. Luultavasti vain yksi nappula väärässä kohtaa, mutta kun en itse keksi.
Lainaus käyttäjältä: Roko - 29.04.13 - klo: 16.07
Osaisko joku neuvoa? Radio toimi aluksi normaalisti, mutta enää ratti ei toimi ja liipaisimesta vain kaasun puoli. Voi olla että olen sotkenut jotain asetuksiakin. Onko jotain hardresettiä että sais asetukset takaisin? Aloitusnäytössä ei siis toi palkki liiku rattia kääntäessä, mutta kun sen keskikohtaa asettaa, niin silloin se taas näkyy. Luultavasti vain yksi nappula väärässä kohtaa, mutta kun en itse keksi.
Asetukset ovat autokohtaisia, joten vaihda autoon, jota et ole säätänyt. Jos ei sittenkään toimi se ratti on rikki - oletko lukenut noita liimausjuttuja tuosta ylempää?
Ratti kyllä kääntyy rajoitinta vasten aivan kuten ennenkin, napakasti, niin en usko että vika olisi siinä.. Toisella muistipaikallakaan ei toiminut, tarvii tutkia vielä
Lainaus käyttäjältä: Roko - 29.04.13 - klo: 17.06
Ratti kyllä kääntyy rajoitinta vasten aivan kuten ennenkin, napakasti, niin en usko että vika olisi siinä.. Toisella muistipaikallakaan ei toiminut, tarvii tutkia vielä
Tee uusi sääntö 'toiselle' autolle nii saat kaikki takas normaalille. ja siin menussa on myös joku default set.
Tuli hankittua tuollainen 4PLS. Akuksi otin KillerRC:n 2300mah Life akun. Life on uusi tuttavuus minulle. Onko Life akun suhteen mitään poikkeavuuksia käytön kannalta verrattuna Lipo akkuun. Lähinnä kiinnostaisi tietää että kun tuon lataa täyteen, saako sitä säilyttää täytenä. Lipoahan olisi hyvä säilyttää ns. puolikkaalla varauksella.
Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 24.07.13 - klo: 18.07
Tuli hankittua tuollainen 4PLS. Akuksi otin KillerRC:n 2300mah Life akun. Life on uusi tuttavuus minulle. Onko Life akun suhteen mitään poikkeavuuksia käytön kannalta verrattuna Lipo akkuun. Lähinnä kiinnostaisi tietää että kun tuon lataa täyteen, saako sitä säilyttää täytenä. Lipoahan olisi hyvä säilyttää ns. puolikkaalla varauksella.
Saa säilyttää täytenä. En ole ihan varma, onko se akulle parasta mahdollista, mutta ainakaan ne ei pullistu ja mene pilalle. Laturi tietenkin LiFe moodiin. (Kuulostaa typerältä, mutta olen itsekin ladannut LiFeä lipomoodilla vahingossa.)
Toki toki, life moodilla tietenkin. Hyvähän se on aina muistuttaa, ei vara venettä kaada. :wink:
Lataamiseen minulla ei vielä kaapelia olekkaan. Lipot on deansseilla joten pitää vaikka kyhätä adapteri tuolle lifelle sopivaksi.
Edit: ...niin ja kiitoksia vastauksesta
Oon koittanut omaan 4PL:ään löytää LIFE akkua kovin, mutta joko ovat jokapaikasta loppu, tai ulkomailta ei välttis suostu niitä tänne lähettämään.
Tietääkös joku hyvän vinkin paikasta missä olis sopivan kokoista lifeä tarjolla ja saldoilla?
Tuo on ollu itelläni käytössä ja välttäny pätö eläjälle! :grin:
Näyttäs olevan hyllyssy. Sekä tulee myös 2-viikossa postilaatikkoon!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html)
Lainaus käyttäjältä: Jolokkonen - 30.07.13 - klo: 21.53
Tuo on ollu itelläni käytössä ja välttäny pätö eläjälle! :grin:
Näyttäs olevan hyllyssy. Sekä tulee myös 2-viikossa postilaatikkoon!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html)
Joo tuolta on joku vajaa 10 tilausta tehty ettei oo mikään uus kauppa :)
Noita kattelin tässä viikko sitten, ja olipa kaikki miinuksilla.
Onko tuo 90mm pitkä sellanen et se mahtuu ilman mitään modeja 4PL:n sisälle? Jos näin niin sellanenpa lähtee sitten heti tilunkiin.
Istuu suoraan ja napakasti!
Kiitos vinkistä ja kuvasta!
Laitampa het tilaukseen!
Jeah! Nyt on 4PL:ssä LIFEPO4:sta sisällä.
Eli nimenomaan tämä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23817__Turnigy_nano_tech_2000mAh_2S1P_20_40C_LiFePo4_Transmitter_Pack.html)
(kaks tuli tilattua)
Trimmailin ihan pikkusen tuota akkuliittimen päätä ohjaimesta, ettei luukkua tarvinnut laittaa väkipakolla kiinni, vaan noi kulmat tosta akusta mistä noi johdot lähtee, niin niille on sellaset pienet syvennykset. Nyt luukun saa kiinni ihan tsuppadui vaan. (edit: eikä akku heilu sisällä.)
Enää pitäis rakentaa XT60->futaba adapteri laturiin.
Oon nyt kyllä hieman ymmälläni noiden akkujen kanssa.
Tänään kun oltiin ajelemassa, niin ohjain näytti sellasta 6,6v mun mielestä eilen. Nyt sitten 4PL rupes huutaan kesken ajojen low voltagea 4,9v.
Ei kai tuon jännitteen noin nopeasti pitäisi pudota?
Laturiin kun laitoin tuon akun, niin kyl siellä laturin mukaan oli jotain 2,35v kennoissa enää potkua.
Ilmeisesti life akun ehdoton minimi on siellä 2v tienoilla, ettei tässä nyt mitään kauheuksia päässyt varmaan käymään akulle (eikä haittaakkaan kun vain kympin maksavat).
Ymmärsin että olisivat lie kestäneet hieman pitempään nuo akut ohjaimessa... Tuon ylläolevan postin jälkeen oon käynyt kaiketi ainakin kaksi täyttä akkua läpi. Ajotahti n. kerran viikossa 2-3 tuntia metsässä ryömintää.
4PL:n manuaalin mukaan virrankulutus on 250ma tai vähemmän. Tuolla 2000mah akulla ja 250ma virralla akku kestää 8h. Tottakai tuo tulos ei ole mitenkään tarkka, mutta sinneppäin.
Omassa 4PL:ssä on myös lifepo akku ja se käyttäytyy juuri samalla tavalla. Akku pitää pitkään jännitteen 7-6,6V:n alueella, mutta sitten se tippuu nopeasti alle 6V:in.
Tuossa näkyy miten lifepo4 akun jännite tippuu purettaessa:
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.yesa.com.hk%2Fuppic%2F200710%2F2007101113592887292.jpg&hash=edafded6c55ad13d1e86c6dbe70b887c755356a2)
Eli käyrä ei ole mitenkään lineaarinen.
Huh, ok kiitos paljon! Eli parasta pitää vara-akku mukana mikäli ei ole ihan freesi akku sisällä.
Mites tää homma sitten skulaa neljällä AA:lla? Onko niissä sama/lyhyempi/pidempi käyttöaika sitten?
Pattereista on tosi paha lähteä arvioimaan käyttöaikoja, koska laatueroja eri merkkien välillä on.
Kokeilemalla selviää.
Jostain olen nähnyt testejä että pienillä virroilla sormiparistosta voi saada ulos jopa yli 2000mAh. Eli kesto voisi parhaimmillaan olla tuon mainitun life akun luokkaa. Mutta kapasiteetti on vahvasti sidokissa virtaan, eli jos virtaa otetaan vähänkään enemmän sormiparisto hyytyy ennen aikojaan.
Radiossa oli muistaakseni pari vaihtoehtoa virtalähteen tyypiksi, jonka perusteella määrittyy jänniteraja missä radio alkaa piippaamaan alhaista jännitettä. Mikä valinta oli Lifepo akulle oikea?
Ja onko tuo valinta muistipaikkakohtainen?
Valinta ei varmastikkaan ole muistipaikkakohtainen ja LiFe akulle sama hälytysraja ku 5 kennoiselle/6V NiMh akulle...
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.
Lainaus käyttäjältä: Doikin - 30.06.14 - klo: 22.45
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.
Throttlen kakkossivulla on muistaakseni failsafe säädöt. Siitä vaan eka päälle ja sitten positio et mihin kohtaan se sen servon kääntää kun sinkku häviää.
Lainaus käyttäjältä: topcat - 14.10.13 - klo: 09.25
Radiossa oli muistaakseni pari vaihtoehtoa virtalähteen tyypiksi, jonka perusteella määrittyy jänniteraja missä radio alkaa piippaamaan alhaista jännitettä. Mikä valinta oli Lifepo akulle oikea?
Ja onko tuo valinta muistipaikkakohtainen?
Eihän tuossa olisi mitään järkeä että se olisi muistipaikkakohtainen. Se mikä akku/patterit siinä vekottimessa on sisällä ei paljon muutu sen perusteella mitä autoa ajat.
Siellä on se DRY4/N5L2 vaihtoehto:
http://www.manualslib.com/manual/378271/Futaba-4pl-2-4ghz.html?page=95 (http://www.manualslib.com/manual/378271/Futaba-4pl-2-4ghz.html?page=95)
Manuaalistahan nuo kaikki selviäisi.
Lainaus käyttäjältä: Matti Niemelä - 01.07.14 - klo: 08.36
Lainaus käyttäjältä: Doikin - 30.06.14 - klo: 22.45
Apuja kaivattaisiin Super killer been kanssa. Miten saan ton ohjaimen säädöt silleen että kun killeri katkasee virrat ja sammuttaa auton niin jarrut menee päälle. Nyt sammuttaa auton kun katkasee ohjaimesta virrat. 3PL:n kanssa sain kyllä jarrut toimiin mut nyt on kyllä liikaa jo säätömahdollisuuksia ja nappuloita.
Throttlen kakkossivulla on muistaakseni failsafe säädöt. Siitä vaan eka päälle ja sitten positio et mihin kohtaan se sen servon kääntää kun sinkku häviää.
Juu no noita koitin kaikkia mitä löysin mut en vaan saa jarrua toimiin. sieltä valikosta jos laitan F/S:n offille niin killeri toimii ilman jarrua mut jos muutan sitä niin killeri ei enään toimikkaan kun ohjaimen sammuttaa. Killerin sivuilta löyty ohje iten saa SW1 napista sammumaan ja sen sain toimiin.Jotenkin kummasti sain ABS:n toimintakyvyttömäksi vaikka valikosta sitä koittas muuttaa.
Kävin eilen ajamassa ekan kerran 5IVE-T:llä ja varmaan samaa ongelmaa itsellä.
Kaikki muu toimii tosi jees, mutta kun laitan throttle kanavalle fail safen päälle, en voi muuttaa position:ia 0:sta mihinkään.
Toisinsanoen en saa autoa jarruttamaan enkä ohjaamaan suoraan sinkun hävitessä.
Onneksi sentään UberRC kill switch toimi jokatavalla oikein.
Sain ton ohjaimen ja killerin yhteistyön pelaamaan eilen. Jarru ja ohjaus menee nyt lukkoon niinkun halusin.
Painoitko jarrua samalla kun painot +/- samaan aikaan? Tajusin sen sitten lopulta miten tuo laitetaan vaikka 3PL:ssä oli samalla tavalla.
Lainaus käyttäjältä: Doikin - 03.07.14 - klo: 17.57
Sain ton ohjaimen ja killerin yhteistyön pelaamaan eilen. Jarru ja ohjaus menee nyt lukkoon niinkun halusin.
Painoitko jarrua samalla kun painot +/- samaan aikaan? Tajusin sen sitten lopulta miten tuo laitetaan vaikka 3PL:ssä oli samalla tavalla.
Ah nyt ymmärsin! Sain sen "toimimaan", mietin vaan minkä ihmeen takia saan siihen arvoksi max ~75 kun painan jarrun täysille ja painan +/- ...? Tuo ei meinaan riitä noilla kökköjarruilla pysäyttään autoa, veikkaisin.
Kyseinen T4PL ohjain kiukuttelee Futaban R2104GF vastarin kanssa seuraavasti:
*Ohjaimen 1-paikka on resetoitu ihan manuaalin mukaan (löytyy manuaali)
*Paritus toimii, kuin elokuvissa, eli menee hienosti pariksi, mutta vain ohjaus toimii.
*Vaihdettu Vastarissa piuhat väärinpäin, jolloin kaasusta toimi ohjaus, mutta edelleen kaasu+pakki mykkä.
Eli ohjain ilmeisesti on ehjä, kun molemmat ratti ja kaasu toimii piuhat sotkemalla ?
Laitoin autoon kiinni Sanwan ohjaimen ja kaikki toimii, mutta olisi kiva saada tuo hemmetin Futabakin toimimaan, eli onkos joku mitä en tajunnut tehdä ? Auto on siis ihan sähkö kippo, eli käytössä on vain 1 ja 2 portti vastarissa.
Kyseinen ohjain tuli minulle käytettynä paketissa mukana ja siksi ihmettelen. Onkos tässä mahdollisuutta, että joku on todella väärin tms...
Toista vastaria mulla ei ikävä kyllä tähän ole.
ps. Olen super noviisi.
Mikäs muu vastari tähän radioon kävisi kuin vakio joka on aika kallis?
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706 (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706)
Pitääkö tohon vastariin hommata antenni kun se ei tule mukana? Tarviiko se sitä edes?
Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 11.04.15 - klo: 11.38
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706 (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706)
Pitääkö tohon vastariin hommata antenni kun se ei tule mukana? Tarviiko se sitä edes?
Siinä on sisäänrakennettu antenni. Ulkoista antennia siihen ei saa. Minulla on tuollainen ja se on toiminut hyvin.
Onko tuo 4PL:n ratin rajoittimen heikko kestävyys fixattu 4PLS:ssä?
Hommasin 4pl käytettynä ja oikealle kun kääntää kaikki niin stoppaa mut jos vähänki kääntää yli ni naksahtaa ja pyörii tyhjää. Joku oliki jo kirjottanu että stopparit murtuu näissä helposti ja liimaamalla kuntoon. Miten siis käytännössä? Puretaako ratti eka ja mitä mmuuta? Pientä jeesiä jos joku viitsisi..kiitos!:)
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 05.11.14 - klo: 17.32
Kyseinen T4PL ohjain kiukuttelee Futaban R2104GF vastarin kanssa seuraavasti:
*Ohjaimen 1-paikka on resetoitu ihan manuaalin mukaan (löytyy manuaali)
*Paritus toimii, kuin elokuvissa, eli menee hienosti pariksi, mutta vain ohjaus toimii.
*Vaihdettu Vastarissa piuhat väärinpäin, jolloin kaasusta toimi ohjaus, mutta edelleen kaasu+pakki mykkä.
Eli ohjain ilmeisesti on ehjä, kun molemmat ratti ja kaasu toimii piuhat sotkemalla ?
Laitoin autoon kiinni Sanwan ohjaimen ja kaikki toimii, mutta olisi kiva saada tuo hemmetin Futabakin toimimaan, eli onkos joku mitä en tajunnut tehdä ? Auto on siis ihan sähkö kippo, eli käytössä on vain 1 ja 2 portti vastarissa.
Kyseinen ohjain tuli minulle käytettynä paketissa mukana ja siksi ihmettelen. Onkos tässä mahdollisuutta, että joku on todella väärin tms...
Toista vastaria mulla ei ikävä kyllä tähän ole.
ps. Olen super noviisi.
Et ole kalibroinut nopeudensäädintä. Se on tehtävä aina kun vaihdat radiolaitetta.
Ei se nopeudensäädin voi ymmärtää eri lähettimien eri suuntiin antavia signaaleita jne. Ja monesti noparit eivät välttämättä lähde toimintaan jos neutraali piste ei ole kohdallaan.
Eri radioissa ja jopa eri yksilöissä on selviä eroja.
Hyvä että säädin tajuaa olla toimimatta jos kalibrointi on pielessä, eikä tee niinkuin vanhanaikaset jotka lähtee pahimmillaan kaasu pohjassa säntäilemään heti kun virrat kytketään mikäli perus asiat ovat pahasti pielessä.
Kiitos Hoke.
Tosin tyhmänä en tajunnut tuota, mutta seuraavana päivänä noppa oli jo kalibroitu ja homma pelitti. Hyvä radio 4pl on.
Tuli tuossa tollanen Futaban 4PLS hommattua ja auttakaa nyt tyhmää kun en tiedä sainko itse jotain sekasi mankasta vai mitä lie. Anyway en saa kaasun neutraali asentoa kohdalleen ohjaimesta. Eli kun meen ohjaimesta adjuster ja sieltä sitten throttle josta nämä päätepisteet saisi laitettua kohdalleen niin radio ei suostu ollenkaan kalibroimaan neutraali kohtaa silloin kun liipaisinta ei paina. Mutta heti kun painaa kaasua ihan pikkusen rupeaa välkkymään se merkki että painaa "kalibrointi" nappia tai sitä joustikkia. Muut päätepisteet kyllä menee ihan kohdilleen. Elikkäs nyt se näyttää CH2:ssa että pakki olisi päällä jatkuvasti taikka jarru...
Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 03.03.16 - klo: 20.33Eli kun meen ohjaimesta adjuster ja sieltä sitten throttle josta nämä päätepisteet saisi laitettua kohdalleen niin radio ei suostu ollenkaan kalibroimaan neutraali kohtaa silloin kun liipaisinta ei paina. ... Elikkäs nyt se näyttää CH2:ssa että pakki olisi päällä jatkuvasti taikka jarru...
En ehkä ihan tajua; onko ongelmana siis se, että auto on vapaalla jarru päällä vai se, että radion näytössä on vapaalla jarrun puolella palkkia? Autonhan saa olemaan paikoillaan kalibroimalla noparin uudelleen.
Ongelmana vain oli että en saanut ohjaimesta trimmiä tai neutraali asentoa mitenkään kohdilleen. Iippo neuvo yv:llä jonka avulla sain sitten ohjaimesta neutraali asennon kohdilleen. Eli näyttö näytti että jarru/pakki oli puolessa välissä koko ajan. Mutta nyt se on kondiksessa :azn: