Se ensimmäinen polttisauto jäi nurkkaan pölyyntymään vuosiksi(noin 6-8v) ja rupesi polttelemaan nyt uudestaan. Siis olisi pari kysymystä onko noissa nitroissa, akuissa ja tulpissa parasta enennen päiväys.
Glow startin Ni-MH akut näyttäisivät varsin kuolleelta. Yritin eilen käynnistellä ennen kuin älysin kokeilla NiCd akkua josta näyttäisi vielä löytyvän puhtia.
Ja sitten siihen polttoaineeseen joka on jäänyt niiltä ensiajo kerroilta joka siis on 6-8v vanhaa 16% nitroa. Tänään sain muutamaan otteeseen pärisemään kierroksia huudattaen mutta aina kun laskin kierroksia tai otin startin pois niin kone rupesi sammumaan. Seos oli varsin rikas ja jos rupesi laihentamaan ei tahtonut oikein käynnistyä. Muutenkin moottoria piti houkutella ja iskeä nitroa kanuunaan ennen käynnistystä joka välissä. Meneekö noissa polttoaineet vanhoiksi.
Sama kysymys tulpista, itse en ainakaan luule niiden vanhenevan mutta olen huomannut varsin usein että omat luulot eivät aina pidä paikkaansa.
Jos tulppa hehkuu hyvin, se varmaankin on kunnossa. Jos on korroosiota tms. kannattaa uusia. Polttoaine on aivan varmasti vahentunutta, hommaa uutta ehdottomasti. Samoin akut luultavasti ovat kypsiä.
Varmaa järkevintä olis käydä koko kone läpi ja tarkastaa. Putsaa kaasarin ja sellasta. Hyvä asia on että kone käy sentään eli vaan ehkä säädöt pielessä.
Ni-Cd-akut saattaa hyvinkin kestää noin pitkän seisotusajan kohtalaisesti, Ni-MH:t taas on ihan kypsää viljaa ja turha enää yrittää elvyttää. Samasta syystä sähkötyökaluja Ni-MH-akuilla ei kannata ikinä ostaa harrastelijakäyttöön.
Kävin tänään ajelemassa pari tankillista vanhoja nitroja pois ja huomasin että tiputtaa jostain palamatonta poltto ainetta. Yritin tutkia räjäytys kuvia ja paras arvaus tällä hetkellä että pakoputken tiiviste falskaa ja samalla tiputtaa ainetta myös moottorin toiselle puolelle. En keksi mitään muuta. Toivottavasti biltemasta tilaamani tarkuus sarjasta löytyisi tarpeeksi pieniä avaimia jotta tuota moottoria pääsisi putsailemaan kunnolla. Tiivisteet taitavat kuivua ajan saatossa.
Suosittelen että hommaat ihan kunnolliset tähän hommaan tarkoitetut työkalut, noiden "tarkkuustyökalujen" tarkkuus ja laatu ei ole riittäviä tähän hommaan.
Morjens ja iltaa.
noista polttoaineista sen verran, että niitä vanhoja ei tosiaan kannata käyttää menee nopeasti koko kone uusiksi. Sillä tuo nitro bensahan on nitrattua metanolia joka valmistetaan nitraushaposta ja metanolista. Se miksi nuo polttoaineet menee pilalle niin on se kun nitraushappo sisältää suurimman osan typpihappoa. varsinkin jos polttoaine on ollut auringonvalossa niin uv säteily hajottaa tuota nitrometanolia typpihapoksi ja riittävän ajan kun on auringossa taikka vain seissyt pitkän aikaa niin mitä todennäköisintä niin polttoaine on lähinnä typpihappoa.
-Aki
Ja tähän väliin: se EI OLE bensaa edellenkään. :police:
Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 22.07.12 - klo: 23.12
Ja tähän väliin: se EI OLE bensaa edellenkään. :police:
no kyllä mä sen tiedän ettei ole bensaa. sitä vaan satutaan käyttämään samaan tarkoitukseen kuin bensaa eli polttomoottoriin ja siksi siitä nyt käytetään tällästä jokapäivän sanaa kuin nitrobensa mua ainaki rasittaa sanoo kokoaika nitropolttoaine siksi sanon nitrobensa. sanotaahan sitä dieseliäkin kiisseliksi vaikka se mitää kiisseliä oo. ihan sama asia.
Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 22.07.12 - klo: 23.03
Morjens ja iltaa.
noista polttoaineista sen verran, että niitä vanhoja ei tosiaan kannata käyttää menee nopeasti koko kone uusiksi. Sillä tuo nitro bensahan on nitrattua metanolia joka valmistetaan nitraushaposta ja metanolista. Se miksi nuo polttoaineet menee pilalle niin on se kun nitraushappo sisältää suurimman osan typpihappoa. varsinkin jos polttoaine on ollut auringonvalossa niin uv säteily hajottaa tuota nitrometanolia typpihapoksi ja riittävän ajan kun on auringossa taikka vain seissyt pitkän aikaa niin mitä todennäköisintä niin polttoaine on lähinnä typpihappoa.
-Aki
Siis hetkinen.. Nitroglyseriini on nitrattua glyserolia joo, mutta ei näissä sellaisia ole.
Polttoaine sisältää Nitrometaania, metanolia ja öljyä. Suurin vaikutus tulee metanolin hygroskooppisuudesta, eli toisinsanoen imee itseensä sienen lailla kosteutta ilmasta ja vesipitoisuuden kasvaessa riittävästi, ei enää toimi.
Kuivassa viileässä paikassa säilytettynä polttoaine säilyy hyvinkin kauan. Auringonvalo ei merkittävästi vaikuta ominaisuuksiin, jossain määrin nitrometaania hajottaa, muttei siitäkään tule happoja. Kannattaa silti välttää sitäkin..
se nitrometaani on juurikin sitä nitrattua metanolia. nitrometaani on käytännössä räjähdysaine siinä missä nitroglyseriinikin. en muista nyt tarkkaan noita kaavoja kun en ole kemian alalla enkä koulutusta saanut (vielä) ei ikä riitä mutta tässä näin alkuun. Nitrometaani siis on CH3NO2, metanoli CH3OH, nitraushappona typpihappo eli HNO3. mutta jos yhtään kemiaa osaa niin järkevästi tuosta metanolista ja typpihaposta tulee nitrometaania eli juuri sitä nitrattua metanolia. Siihen on vaan sitten lisätty öljyt/öljy. ja tosiaan uv valo hajottaa tota nitrolitkua.
-Aki
Vähän googlettamalla selviää, että metanolista ja typpihaposta saadaan metyylinitraattia ja vettä, CH3NO3+H2O.
Ei siis nitrometaania.
Mä päräytin käyntiin pari kesää sitten noin 16vuotta seisoneen polttiksen, uudet BENSAT oli tankissa tottakai! :tongue: moottorin puolesta ei mitään ongelmaa, mut samat radiohäiriöt vaivas mitkä oli vaivannu jo silloin kun auto hylättiin lastenhuoneen sängyn alle! Kyseessä O.S. laatu kones! Ajettiin kunnes perästä hajosi rattaat. Hyvin karkaili pusikkoon renkaat sutien siihen asti.
Lainaus käyttäjältä: e-revo vxl - 23.07.12 - klo: 00.28
Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 22.07.12 - klo: 23.12
Ja tähän väliin: se EI OLE bensaa edellenkään. :police:
no kyllä mä sen tiedän ettei ole bensaa. sitä vaan satutaan käyttämään samaan tarkoitukseen kuin bensaa
Sekaannuksen vaara on vaan ilmeinen kun on myös ihan oikeaa bensaa käyttäviä RC päristimiä. Vissiin täältä olen lukenut, että jollain on tullut ajoittain vastaan aloittelijoita joilla ei nitroauto käy kun on tankki täynnä ysivitosta.
Eli kun puhutaan vaikka polttoaineesta niin hyvä on. :)
Tähän vielä korjaan, että jos polttoaine on ollut pitkään säilössä kuivassa ja viileässä paikassa niin ei mene pahaksi. Mutta jos purkkiin on päässyt vähänkin pölya tai muuta roskaa/jos on ollut auringossa tai muuten vaan altistunut uv valolle niin silloin menee pahaksi. Tuo valmistus tapa mitä kerroin aikaisemmin pitää täysin paikkansa ja kun se nitropolttoaine altistuu uv valolle se hajoaa typpihapoksi.
''Tietäkää'' mitä haluatte mutta näin se vaan on. :police:
-Aki
Tässähän on taas kunnon väännön ainekset. :cool:
Tää nyt menee aikalailla ohi aiheen..
Nitromethane is produced commercially by high-temperature vapor-phase nitration of
propane, a reaction that also yields nitroethane, 1-nitropropane, and 2-nitropropane.
Nitromethane was produced commercially in the United States by Angus Chemical Co.
(Buffalo Grove, IL) and W.R. Grace and Company (Columbia, MD) (SRI 1992);
however, Angus Chemical Co. has reported that it is the only current commercial
producer of nitromethane (Angus 2001). Nitromethane also can be prepared by the
reaction of sodium nitrite with sodium chloroacetate (Budavari 1996).
Lähde: http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/newhomeroc/roc11/nmpub.pdf (http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/newhomeroc/roc11/nmpub.pdf)
Hirschlaff and Norrish have shown that nitromethane is decomposed by ultraviolet radiation according to the following equation (Reference 27):
6 CH3NO2 -> 5 CH2O + 2 N2 + 2 NO + 4 H2O + CO
Lähde: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/497917.pdf (http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/497917.pdf)
Hajoamistuotteena formaldehydi, typpi, typpimonoksidi, vesi ja hiilimonoksidi eli häkä.
Ei nyt tähän "hätään" löytynyt tuoreempaa lähdeaineistoa..
Ps. Olen oikeassa :kiss:
Nitrometaani hajoaa UV valon vaikutuksesta jolloin syntyy Typpimonoksidia.
4 NO + O2 + 2 H2O → 4 HNO2
Eli suomalaiselta nimeltään typpihapoke. Ihan yhtä syövyttävää kuin typpihappo (HNO3).
Siinä sun nitrossa on aina liuenneena myös ilmaa eli happen sen mukana.
Jätä vaan se purkki aurinkoon ja kohta on keltaista. Siitä vaan sitten koneeseen jos et usko että typpihapoke ei pysty syövyttämään paikkoja.
Nirtometaani säilyy hyvin jos sen pitää suht viileässä ja auringonvalolta suojattuna.
PS Ja tässä MINÄ olen oikeassa :evil:
LainaaPS Ja tässä MINÄ olen oikeassa
ja tässä haisee miehisyys.....
mennäänkö aiheeseen?
^ mennään vaan aiheeseen :azn: NitroNoobi jatkaa :tongue:
Eli jos on n. 4 vuotta vanha purkki - muistaakseni Model technicsiä 25% ( joka tosin on ainakin kerran avattu - 4l purkista puuttuu ehkä n. desi tai kaksi ) - väriltään vastaa hyvinkin tuota omaa tuoretta sidewinderiä 25% ( eli ei ole ainakaan "kellastunut" :huh: ). Purkki on ollut tietääkseni joka tapauksessa varjossa aina, mutta lämpötilavaihteluita on hyvinkin ollut kesät vs. talvet..
Tiedän että paras / varmin tapa on kipata menemään ( mihin muuten "virallisesti" ? ), mutta onko tuosta suuri damage tiedossa jos tankillista yrittää, vai huomaako pilaantuneen tavaran helposti esim. huonona käyntinä / kulkuna, jos vaikka ensin vetää sillä tuoreella nitrolla vertailun vuoksi... Jos taas kone soi normaalisti, niin voiko silti moottori jotenkin kulua tai kärsiä jos tuon nitron joku ainesosa olisi sitten "pilaantunut" :undecided:
Tossa juuri pistin veljen hpi:n tulille noin 10v seisonnan jälkeen samanikäisellä polttoaineella. Hyvin laulo kuten ennenkin, ei tarvinnu kuin kiskaista käyntiin :)
Alkukesästä ajoin 16% 1litran purkeilla eikä ongelmia.
Säästö syistä sitten ostin kerralla 4 litraa, 2 litran jälkeen alkoi ongelmat ja kolmen kohdalla
olin varma että olin särkenyt koneen.
Kokeilin välissä korkkaamattomasta tönikästä ja kas kummaa mentiin
taas kun uudella koneella.
Oma kokemus on että en osta isoja pönttöjä enää, meni huonoksi tosi nopeesti.
Ja taas yks kokemus lisää, kun moottoriin ei säädöt auta tippaakaan syy voipi olla nitrossa.
Lainaus käyttäjältä: Hemmo79 - 06.10.14 - klo: 23.12
Alkukesästä ajoin 16% 1litran purkeilla eikä ongelmia.
Säästö syistä sitten ostin kerralla 4 litraa, 2 litran jälkeen alkoi ongelmat ja kolmen kohdalla
olin varma että olin särkenyt koneen.
Kokeilin välissä korkkaamattomasta tönikästä ja kas kummaa mentiin
taas kun uudella koneella.
Oma kokemus on että en osta isoja pönttöjä enää, meni huonoksi tosi nopeesti.
Ja taas yks kokemus lisää, kun moottoriin ei säädöt auta tippaakaan syy voipi olla nitrossa.
Kyllä niissä eroja on.mutta yleensä toisin päin eli isossa pöntössä tasalaatuisempaa.ravistithan pönttöä ennen avausta,joka avausta.