Mistä saa hiiliä kyoshon moottoriin merrki on siis kyosho modifield 15T? Minulla on noparina Futaba Mc230cr niin onko tuossa kyseisessä noparissa pakki? Olen alottelemassa sähköauto harrastusta zaboon 4wd autolla...
Neuvot ovat tarpeen....
Riippuu onko moottorissa hiilet pystyssä vai vaakatasossa?
Todennäköisesti kaikki kyosho kauppiaat myy niitä hiiliä.
Joo hiilet on vaaka-asennossa. Onko kellään tuota futaban noparia? Kun en tiedä minkä lankasta konetta se nopari kestää? En saa selvää englanninkielisistä ohjeista....
Lisseee, Lissee, Neuvvojaa!......
http://www.futaba-rc.com/radioaccys/futm0922.html
Jos tulkitsin oikein niin lankaraja on 20 ja pakkikin pitäisi löytyä?
Jos ton noparin rajoitus todellakin on 20 lankainen, ei se todennäköisesti kestä 15 lankaista konetta, vaikka ei oliskaan kuin Kyoshon 15 lankainen...
Tästä tulikin mieleeni, käykö Kyoshon koneeseen Reedyn hiilet? Kun itseltäni paloi hiilet ja tilasin RC-pisteestä uudet.
Entä mitä tehdä uusien hiilien kanssa? Pitääkö ne ajaa sisään, tms...?
Kyllä uudet hiilet pitää ajaa sisään! Eli ne voi sisään ajaa pienellä jännitteellä esim. kolmella kennolla.
Toi mun nopari kyl kestää 15 lankasta moottoria ainakin, mutta kuinka kireän moottorin siihen voi enimmillään laittaa? Kyosho kauppias sanoi, että voi laittaa 15:lankasesta kireämmänkin moottorin, mut ota siitä nyt selvää.... Onko kokemuksia tuosta noparista? Paljollakohan maksais tohon zaboniin kuulalaakerit (pyöriin ainoastaan) Onko kellään zabonii?
Kuinka paljo se 4wd auttaa?
:lol:
LOL :lol:
Futaba Mc230cr ei kestä 15 lankasta konetta, rajoitus sille on 20 lankaa. Mc330cr taasen kestää 13 lankaisenkin.
En tiedä, mut kyl se nopari kestää tota 15T moottoria. Ootteko varmoja, että toi nopari kestäis vaan ton 20 T? Onkohan minua huijjattu :cry: ?
Jos Futaba spekseissään ilmoittaa, että kestää 20-lankasta, niin eiköhän niihin spekseihin kannata luottaa. Futaba on antanut virrankestotiedot myös ihan Ampeereissa: Current (fwd/rev) / 90A/45A. Tuo nyt ei kuitenkaan kerro juuri mitään, koska jatkuvan virran kestoarvoa ei ilmoiteta, tuon täytyy olla jonkin sortin piikki.
Ilmeisesti eri valmistajien lankamäärältään vastaavissa koneissa on eroja ottotehoissa. Sillä perusteella noparisi voisi vaikka kestääkin 15T-konetta. Olettaen siis, että esim. Kyoshon 15T kone vastaa ottotehoiltaan jotain kireämpää ~20T konetta. Mutta tuollaisia olettamuksia ei voi varmaksi todistaa kuin tarkoilla mittauksilla ja tuollaisten olettamuksien varaan ei myöskään voi perustaa konevalintaansa.
Joten, valitse kone speksien mukaan, 20T luvattu, joten sen alle ei kannata mennä. Myyjältä voisit kyllä tivata perusteluita virheelliseen (?) tuotekuvaukseen. Perin ikävää toimintaa, jos näin tosiaan on käynyt.
Tänään tossa äsken ajelin zaboon autolla ja toimi ihan moitteettomasti. Nopari ei ole vielä hajonnut ja moottori purskuttaa eteen päin :lol: !!!
Kuulalaakereita olen tällä hetkellä etsiskelemässä (vain renkaisiin)
Tietääkö kukaan minkäkokoset kuulalaakerit tohon zaboniin sopis ja kappale määrä ois ihan kiva tietää. Eli koko ja kpl :?:
Kiitos :!: :!: :!:
:!:
Eikös luulis räjäytyskuvasta löytyvän?
En löydä kokoja enkä tarkkaa määrää. Eikö kukaan tiedä kokoja ja määrää ja noin.hintaa?
Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Tänään tossa äsken ajelin zaboon autolla ja toimi ihan moitteettomasti. Nopari ei ole vielä hajonnut ja moottori purskuttaa eteen päin :lol: !!!
Kuulalaakereita olen tällä hetkellä etsiskelemässä (vain renkaisiin)
Tietääkö kukaan minkäkokoset kuulalaakerit tohon zaboniin sopis ja kappale määrä ois ihan kiva tietää. Eli koko ja kpl :?:
Kiitos :!: :!: :!:
:!:
Tota noin... Jos sulla ei oo kuulalaakereita autossa, ja on 15 lankanen moottori, niin ehdotan ettet paljoa ajelisi sillä, ennenkuin olet ostanut ne kuulalaakerit. Rattaat ja muut ei oikeen taida tykätä...
No löysin ainaskin tälläsen kuulalaakerisarjan Zapooniin 12kpl 5x10 ja 4kpl 8x14.
Lainaus käyttäjältä: "Midder"No löysin ainaskin tälläsen kuulalaakerisarjan Zapooniin 12kpl 5x10 ja 4kpl 8x14.
Kyoshon laakerit ovat hinnaltaan n. 2 - 3,5Eur/kpl riippuen ostopaikasta......
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Tänään tossa äsken ajelin zaboon autolla ja toimi ihan moitteettomasti. Nopari ei ole vielä hajonnut ja moottori purskuttaa eteen päin :lol: !!!
Kuulalaakereita olen tällä hetkellä etsiskelemässä (vain renkaisiin)
Tietääkö kukaan minkäkokoset kuulalaakerit tohon zaboniin sopis ja kappale määrä ois ihan kiva tietää. Eli koko ja kpl :?:
Kiitos :!: :!: :!:
:!:
Tota noin... Jos sulla ei oo kuulalaakereita autossa, ja on 15 lankanen moottori, niin ehdotan ettet paljoa ajelisi sillä, ennenkuin olet ostanut ne kuulalaakerit. Rattaat ja muut ei oikeen taida tykätä...
Mulla on ultimasa liukulakerit ja hyvin on toiminu se ite auto vaikka olenkin ajellut jotain 17 ja 12 lankasilla koneilla, tosin melko väljässä kunnossa se on. :|
Joo, mut se ei tee hyvää autolle...
Itekkin vaihoin kuulalaakerit, vaikka en pistänyt kuin 23 lankasen koneen, ja ennen on ollut 27 lankanen kone. Toi tuo kyllä vauhtiakin lisää vähän kun siihen laittaa kuulalaakerit.
joo mulki on zaboon ja se rulettelee ihan hyvin on muuten saanu wähän röykytystäki jo :D ostin muuten siihen sisä renkaat (joita en vielä oo ehtiny testata :( ) mää kylllä ajattelin ostaa siihen joitain virityksiä mutta kyllä sillä virittelemättönämäkin rässii :twisted:
Lainaus käyttäjältä: "zabooner"joo mulki on zaboon ja se rulettelee ihan hyvin on muuten saanu wähän röykytystäki jo :D ostin muuten siihen sisä renkaat (joita en vielä oo ehtiny testata :( ) mää kylllä ajattelin ostaa siihen joitain virityksiä mutta kyllä sillä virittelemättönämäkin rässii :twisted:
Mitkä ihmeen sisä renkaat??
oliskohan insertit?
Eikös sisärenkailla tarkoita yleisimmmin inserttejä mutta zabooner voi varmaan tarkoittaa myös foameja koska niillä ajetaan sisällä, joten mahdoton tietää ennekuin hän ilmoittaa tarkemmin.
sisärenkaat=asvaltti/matto auto renkaat
joo ei oo foamiset
Mattoauton renkaat ovat foamia. Tehdään nyt kerralla selväksi että mattoautolla tarkoitetaan C-12 luokan autoa koska niillä ajetaan vain matolla. Touring-autot eivät ole siis mattoautoja vaikka niillä talvisin ajetaankin matolla. Epäilen siis että zapooner tarkoittaa slicksejä puhuessaan sisärenkaista.
zaboonista vielä, hommasin semmosen "pojalle" ja ajoimme sen heti kurakeleillä väljäksi. Muutenkin suosittelen heti vaihtamaan koko autoon sen laakerisarjan. Vauhtikin lisääntyi huomattavasti ja väljyys poistui.
Nyt laitoimme vielä paremman noparin joka kestää 10t asti. Olisiko jollain ehdottaa hyviä ripeitä moottoreita, itse olin ajatellut kyoson omaa 3x15 moottoria.
Lainaus käyttäjältä: "aj"zaboonista vielä, hommasin semmosen "pojalle" ja ajoimme sen heti kurakeleillä väljäksi. Muutenkin suosittelen heti vaihtamaan koko autoon sen laakerisarjan. Vauhtikin lisääntyi huomattavasti ja väljyys poistui.
Nyt laitoimme vielä paremman noparin joka kestää 10t asti. Olisiko jollain ehdottaa hyviä ripeitä moottoreita, itse olin ajatellut kyoson omaa 3x15 moottoria.
Itse en välttämättä lähtisi suosittelemaan kyoshon omaa moottoria. Itselläni ei tosin ole koskaan sitä umpipäätyistä moottoria lukuun ottamatta kyoshon omia koneita. Itse olen käyttänyt nyt lähes vuoden hyvillä kokemuksilla integyn moottoreita. Toki varmasti myös muilla valmistajilla on ihan hyviä moottoreita. Jos haluaa moottoriisi pitkän huoltovälin voisi suositella LRP syndicate konetta. Jos noparisi kestää 10t asti niin voisn melkein suositella koneen lanka määräksi 12-27. Tehoeroja 15t kyoshon ja esim. LRP Syndicaten tai Integyn Matrix koneiden välillä en osaa sanoa mutta voisin sanoa että kaikki ovat suht saman tehoisia. Tosin täytyy muistaa että nopeuteen vaikuttaa niin moni asia. Jos olet pihasudittelija (niinkuin todennäköisesti oletkin koska tänävuonna tuskin tullaan järjestämään kovin montaa 4wd krossi kisaa) lähtisin suosittelemaan 17t Integy matrix 8.0 tai 9.0 moottoreita. Tuosta Syndicatesta on mahdoton mennä sanomaan koska itselläni ei ole kokemusta siitä, mutta sitä tunnutaan "kehuvan" ylivertaisena harjoitukoneena. Olen nyt muutaman viikon seurannut kun kaveri on ajanut ZaBoonilla ja 15t kyoshon omalla koneella eikä siitäkään ole juuri mitään pahempaa sanottavaa.
Kyoshoa myy melko moni kaupias Suomessa. Power Racing myy LRP:tä ja Integyä myy Medasec.
Lainaus käyttäjältä: "aj"Nyt laitoimme vielä paremman noparin joka kestää 10t asti. Olisiko jollain ehdottaa hyviä ripeitä moottoreita, itse olin ajatellut kyoson omaa 3x15 moottoria.
Oikeastaan mikä tahansa konekäämitty moottori käy. Käsinkäämittyä ei varmaan kannata paljon edes harkita, hinta on kuitenkin suht' moninkertainen. Ainoa tarkastamisen arvoinen asia on että moottorissa on molemmissa päissä kuulalaakerit ja pääty on avattavissa. Päädyn avattavuus helpottaa moottorin huollettavuutta ja kuulalaakerit paitsi lisäävät tehoa, myös vähentävät huollon tarvetta.
15 lankainen lienee ihan hyvä piha-ajeluun, kireämmissä moottoreissa teho toki lisääntyy, mutta vastaavasti ajoaika lyhenee ja huollon tarve (sorvaus ja uudet hiilet) lisääntyy.
Kysy moottoria paikalliselta jälleenmyyjältä. Parina hintapoimintana Medasecillä näyttäisi Integyn 15x2 39eur + pk, Hobbylinnassa 14x2 Nosram 33eur + pk. Nosramista ei kokemusta, mutta Integy on tiettävästi pätevä kone.
Itselläni on Kyosho 3x15 modifield moottorina. Hyvin toimii futaban säätimen kanssa. Tänään kun ajelin autollani asfaltilla renkaista rupesi kuulumaan vähän ääntä. Ääni luultavasti johtuu liukulaakereista jotka ovat ``löysällä``? Olenko oikeassa? Paljonko maksaa kuulalaakeri sarja '? Lähteekö toi ääni pois kuulalaakerisarjan avul? Mitä hyötyä on kuulalaakereista ? (tiedän tyhmä kysymys, muta kysyn nyt kuitenkin) :roll:
Kuulalaakerit ovat kestävämpiä ja herkempiä. Sekä niissä on pienempi kitka.
Mulla on zaboonis sellanen vika,että kun on ajanut akulla noin:15 minuuttia eli moottori ja nopari on kuumentunut ihan mukavasti niin auto ei liiku, mutta kun nostaa auton ilmaan vähän ajan kuluttua pyörät alkavat pyörimään ja taas mennään kovaa vauhtia vika ei ole akussa, eli akku ei ole niin tyhjä ettei jaksaisi vetää autoa. Moottorina KYOSHO Modifield 15T ja noparina Futaba Mc230cr.
MISSÄ ON VIKA! :evil:
Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Itselläni on Kyosho 3x15 modifield moottorina. Hyvin toimii futaban säätimen kanssa. Tänään kun ajelin autollani asfaltilla renkaista rupesi kuulumaan vähän ääntä. Ääni luultavasti johtuu liukulaakereista jotka ovat ``löysällä``? Olenko oikeassa? Paljonko maksaa kuulalaakeri sarja '? Lähteekö toi ääni pois kuulalaakerisarjan avul? Mitä hyötyä on kuulalaakereista ? (tiedän tyhmä kysymys, muta kysyn nyt kuitenkin) :roll:
Joo tänään huomasin että tietonikkarin sivuilla oli kuulalaakerit tarjouksessa 2.50eur/kpl ja niitä menee 12kpl niitä 5x10 ja 4kpl 8x14. Ainakin Pureen menee näin ja alustat ja voiman siirrothan on samoja tukivarsia lukuun ottamatta kummassakin. Pyörien laakeri koko kannatta varmistaa myyjaltä että on Zaboonissakin varmasti 5x10.
Tästä taisi olla joskus ennenkin puhetta, eli noparisi lankarajoitus on 20, eli voisikohan vika olla noparissa? Jos olet fiksu, niin et polta nopariasi liian tehokkaalla moottorilla, uskallan nimittäin ennustaa että näin saattaa vielä käydä.
Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Mulla on zaboonis sellanen vika,että kun on ajanut akulla noin:15 minuuttia eli moottori ja nopari on kuumentunut ihan mukavasti niin auto ei liiku, mutta kun nostaa auton ilmaan vähän ajan kuluttua pyörät alkavat pyörimään ja taas mennään kovaa vauhtia vika ei ole akussa, eli akku ei ole niin tyhjä ettei jaksaisi vetää autoa. Moottorina KYOSHO Modifield 15T ja noparina Futaba Mc230cr.
MISSÄ ON VIKA! :evil:
Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Mulla on zaboonis sellanen vika,että kun on ajanut akulla noin:15 minuuttia eli moottori ja nopari on kuumentunut ihan mukavasti niin auto ei liiku, mutta kun nostaa auton ilmaan vähän ajan kuluttua pyörät alkavat pyörimään ja taas mennään kovaa vauhtia vika ei ole akussa, eli akku ei ole niin tyhjä ettei jaksaisi vetää autoa. Moottorina KYOSHO Modifield 15T ja noparina Futaba Mc230cr.
MISSÄ ON VIKA! :evil:
Toinen mikä voi olla myös vikana on, että hiilet tai kollektori ovat palaneet / lopussa. Itselläni teki samaa kun käytin XX-4:sta liian isolla välityksellä eli poltti kollektorin. Kurkista kollektoria, jos se on musta niin on sorvauksen tarpeessa.
Kertokaas taas viisaammat, mikä käytännön ero on sitten moottoreilla 3x15 ja 2x15, toisessa on siis kolme lankanen käämitys ja toisessa 2 lankanen, mutta mitä sitten autossa, mitä eroa- vääntö? nopeus? virrankulutus?
Öö tarkotit varmaan 15x2 ja 15x3 jos näin niin tuo 15x3 vääntää hiukan enemmän kuin 15x2, mutta 15x3 syö enemmän virtaa ja on nopeampi.
aj: Täältä (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5640&start=0&postdays=0&postorder=asc&) löytyy vastaus tuohon.
Lainaus käyttäjältä: "ultima123"Mulla on zaboonis sellanen vika,että kun on ajanut akulla noin:15 minuuttia eli moottori ja nopari on kuumentunut ihan mukavasti niin auto ei liiku, mutta kun nostaa auton ilmaan vähän ajan kuluttua pyörät alkavat pyörimään ja taas mennään kovaa vauhtia vika ei ole akussa, eli akku ei ole niin tyhjä ettei jaksaisi vetää autoa. Moottorina KYOSHO Modifield 15T ja noparina Futaba Mc230cr.
MISSÄ ON VIKA! :evil:
Nopeudensäätimessä on ylikuumentumisen suoja eli jos nopari kuumenee liikaa se automaattisesti pistää ``pelin poikki``.
Tämä oli se ns:vika tossa autossa. Muillekkin tiedoks jos on tälläseen ``vikaan`` törmännyt. Tässä syy!! :P
niin että haluasin kysyä että kuinka kovaa zaboon 4wd menee vakiomoottorilla ja kuinka kauan akku kestää??? :roll:
Joo voin suositella Integyä omasta kokemuksestakin ja muitakin tunnettuja merkkejä Orion, LRP, Reedy..... Kyoshoa en tosiaan lähtisi ostamaan sen tehot ovat kuulemma huomattavasti pienemmät kun muiden merkkejen koneissa ja maksavat todella paljon enemmän.
Kaveri oli ostamassa Stampedeen 15t Kyoshoa joka maksoin aina niin kuuluisalla HobbyHiltusella ikävät 73e ja integy lähti 39e ja tehoa tuntus olevan huomattavasti enemmän kun kaveri oli kokeillu Kyoshon 15t toisella kaverillaan.Integy on itellä pyöriny nyt noin puolisen vuotta ilman mitään ongelmia ei ole viela ollu huollon tarvetta kollektori kiiltää ja on tasainen ja auto kulkee :D
En ole kokeillut ajaa zaboonilla vakio moottorilla. Otin heti ostovaiheessa kyosho 15T modifield moottorin ja annoin vakio motin pois (sain jonkun euron hyvitystä). Mielestäni toi kyosho moottori ja integy ovat aika samantasoisia. Vai onko joku toista mieltä?? :lol:
Se on kyllä totta, että kyoshon mottorit pyörivät siellä 50-999€ luokissa. :roll: Omasta moottorista maksoin 50€! Hyvin on toiminut.
Millon tota moottoria kannattaa alkaa sorvailla, kun en tiedä. Ja käykö, että sorvailen ihan porokaneella ja hiomapaperilla??
:?: :?: Vai täytyykö olla jotkut huippuvehkeet ennen kun kannattaa sorvata??
Kuluttaako liukulaakerit paljon autoa jos ei ole kuulalaakereita? Jotain rattaita tasauspyörästöä kuluttaako ??? :?:
Jos joku vois vastata siihen sorvaus kysymykseen jonka lähetin viimeks ois ihan KIVA. Eli millon annattaa ruveta sorvaamaan moottoria ja millä vehekeillä?
Kollektori sorvilla saa tietysti parhaan mahdollisen tuloksen mutta jos ei ole sellaista kannattaa:
a)Ostaa hiiletön moottori jota ei tarvitse sorvata
tai
b)"Sorvata" porakoneella, silläkin voi saada aikaa erinomaisen tuloksen jos osaa asiansa. Tuolta löytyy VesaK:n yksityiskohtaiset ohjeet siihen operaatioon ----> http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7239
Lainaus käyttäjältä: "mikaZ-"niin että haluasin kysyä että kuinka kovaa zaboon 4wd menee vakiomoottorilla ja kuinka kauan akku kestää??? :roll:
Uskaltaisin veikata nopeudeksi sellaisia 25-30km/h. Vakioakulla ajaa semmoiset 7-10 min
Mulla on toi Za Boon eikä se kulje mihinkää!!!
Onko siinä sun autossa joku vika vai miks se ei kulje mihinkään? Kyllä mun zaboon revittää niin hyvin et ihan hävettää (15T)
Mikä moottori sul on?
No mun autoo ei oo oikeen viritetty :D
Peetu ostaa nyt vaan ne kuulalaakerit ni sit vois se mun myymä trinity monster liikuttaa sitä autoas vähä rivakammin :lol:
Mitä osia kannattaa hankkia (melkein heti) Zabooniin :?:
Kuten tässä on jo moneen kertaan tullut esiin Zabooniin kannattaa todellakin laittaa ne kuulalaakerit. Meillä tehtiin se virhe, että vaihdoimme vain pelkät pyöränlaakerit ja diffin ulostulon. Seurauksena oli että diffin sisäänmenorattaiden akselit sorvautuivat käyttökelvottomiksi ja rikkoivat myös diffit edestä ja takaa, eli laakereissa pihistäminen tuli kalliiksi. Diffiin korjauksen yhteydessä siihen asennettiin karkaistut rattaat samalla kun vaihdettiin sisäänmenoakselit, jotka tällä kertaa myös kuulalaakeroitiin. Kuulakaakerointi ei silminnähtävästi lisää huippunopeutta, mutta pidentää huomattavasti ajoaikaa ja ennen kaikkea muiden osien elinikää. Eteen laitoimme myös nivelvetoakselit.
Moottoriksi laitoimme Kyoshokauppiaan suositteleman Kyoshon 23 lankaisen "virimoottorin". Tämä oli virhe, sillä kollektori ei kestänyt edes ensimmäiseen hiilenvaihtoon asti, vaikka sisäänajo oli suoritettu käsittääkseni oikein. Kollektoria ei kyseisessä moottorissa pääse sorvaamaan. Hiiletön moottori kiinnostaa, mutta kokemusta minulla sellaisesta ei toistaiseksi ole.
Seuraavaksi on mietittävä jousitus ja iskarit uusiksi. Takaiskunvaimentimen kannuissa kun öljyt eivät enää tahdo kunnolla kestää edes yhtä akullista. Olenkin miettinyt Twincap iskareiden asentamista taakse, vaikka kalliita ovatkin. Eri radoilla Zaboonilla ajettuani olen todennut, että hyppyreissä jousitus pohjaa sillä seurauksella, että iskareiden alapallot irtoavat kuopistaan ja kuningaspultit putoavat radalla. Olen yrittänyt hankia autoon jäykempiä jousia, mutta se on osoittautunut hankalaksi. Tilasin jouset arvostettuun RC-liikkeeseen, mutta noutaessani niitä ne osoittautuivat Infernon jousiksi. Toisessa liikkeessä oli ns. "virijousipussi" joiden vakuutettiin olevan juuri Zabooniin. Jouset kyllä kävivät paikalleen, mutta ne olivat kaikki paljon löysempiä, kuin Zaboonissa vakiona olevat. Kolmas liike onnistui myymään minulle toiseen automerkkiin tarkoitetut jouset vakuuttaen niiden käyvän myös Zabooniin; eivät käyneet, halkaisija oli liian pieni eli niitä ei saanut edes kannun päälle. Eli minun olisi heti alun pitäen pitänyt vain ostaa ne viri-iskarit jolloin olisin säästänyt rahaa, ekä uskoa kauppiaiden vakuutteluihin.
Edelleen olen myös harkinnut voimaservon laittamista ohjaukseen. Vakioservo kun ei tahdo jaksaa kunnolla kääntää pyöriä kaasu päällä. Kaasua lisättäessä myös pyörät oikenevat. Olen purkanut ohjauslinkistön moneen kertaan, voidellut ja herkistänyt sen, mutta edelleen ohjaus ei oikein tahdo toimia kaasu päällä.
Nopeuden säätimen jouduimme vaihtamaan parin akullisen jälkeen. Akkua laittaessa Zabooni päätti ajaa itsensä seinään, en ehtinyt juosta autoa kiinni, enkä ottaa sitä radiolla haltuuni. Kun pääsin autolle Nopari savusi ja salamoi. Tilalle vaihdettiin Futaba (en muista mikä).
Ai niin ja kun vauhtiin päästiin, niin älkää uskoko lokalisoitua manuaalia sellaisenaan, sillä se sisältää virheitä. Paras tulos saadaan kun pidetään sekä suomenkielinen, että alkuperäinen manuaali auki samasta kohtaa. Esim pinioni on määritely oiken englanninkielissessä manuaalissa. Kyosho Sweden näyttää kopioineen samoja asioita joka manuaaliin riipumatta mallista ja tarkistamatta tietojen oikeellisuutta, siis ainakin niissä manuaaleissa, joita itse olen tutkinut. Sinänsä suomekielisessä manuaalissa on ihan hyviä vinkkejä, mutta tietojen oikeellisuus ei joka kohdassa ole paras mahdollinen.
Minulle on käynyt samankaltainen tilanne JuhaH:n kanssa Kyosho kauppiaide suosittelemien moottoreiden kanssa. Autoni (Kyosho Ultima RB) oli huollossa eräässä nimeltä mainitsemattomassa Kyosho myymälässä. No auto tuli kuntoon ja myyjä suositteli siihen Kyoshon vakiomoottoria johon asiakkaat on olleet tyytyväisiä niin autossa oli kiinni samanlainen x-speed hi-speed moottori mikä siinnä oli vakionakin. Eikä siitäkään saa päätyä auki. Ihan hyvin on toiminut kunnes sain voimansiirrosta muutaman laakerin hajalle. Hyvin toiminnalla tarkoitan lähinnä sitä että kulkee, mutta laiskasti. Mielestäni Kyosho on sähköautojen puolella vain suuri vika. Oikein isolla v:llä. Autot hajoaa helposti (ultima ainakin) ja osat ovat kalliita.
Muuten. Asiasta toiseen JuhaH, mikäli kukkaron paksuus ei riitä suosittelen Medasecin myymiä Integy Matrix koneita. Ne ovat hinta laatusuhteeltaan hyviä. Enkä varmasti ole ainoa jolla on hyviä kokemuksia Integyn koneista.
Lainaus käyttäjältä: "Mini-Z"Mitä osia kannattaa hankkia (melkein heti) Zabooniin :?:
Päivityspaketti nimeltään Asso B3 tai B4 :wink:
Kiitokset vinkeistä zhoop.
Itse olin ajatellut näin, että jos joskus itse innostun kokeilemaan kilpailemista M10-2 luokassa, niin silloin tulisin todennäköisesti hankkineeksi Ultima RB:n. Tämä sen takia, että Zabooniin hankkimani viripalikat voi käsittääkseni laittaa myös Ultimaan. Edelleen jos hankin vielä ne Pro-iskarit taakse, niin myös ne ovat siirrettävissä. Tällöin saan Ultimasta ehjät vastaavat vakio-osat Zaboonin ja näin meillä olisi kaksi teoriassa toimivaa autoa vaikkapa perheen sisäisiin mittelöihin. Mitä moottoriin tulee, sen tulisi olla sellainen, että se pelittää hyvin Ultimassa, ja että sillä voi myös Zaboonia ajaa. Eri asia sitten ottamatta kantaa kyseisen auton kilpailukykyyn on, että onko se ns. kisa-auto; itse en tätä tiedä. Saako sillä osallistua kilpailuihin? Tiedustelin asiaa Kyosho kauppiaalta pääkaupunkiseudulla ja vastaukseksi sain: "ei tietoa"
Eli palatakseni vielä aiheeseen, mikä mahtaisi olla em. ehdot täyttävä Integyn moottori?
Mulla on semmonen ongelma zaboonin kanssa, että kun olin vaihtamassa kuulalaakereita vaihdelaatikkoon, niin en saanu liukulaakereita pois, kun siin ottaa ne 2 ruuvia vastaan.
Jotka on tietääkseeni lukitteella kiinni. Niin miten saan ne ruuvit auki?
Jos laitat 15T moottorin 20T nopariin niin tämä tapahtuu:
Parin akun ajon jälkeen nopari leikkaa kiinni, ja sen jälkeen kun vaihdat noparin, niin ekan kerran kun kaasutat, niin moottori ei pyöri enää millään, ja se in vietävä porattavaksi ammattilaiselle. (tiedän kokemuksesta)! :!:
Lainaus käyttäjältä: "Qwerty"Mulla on semmonen ongelma zaboonin kanssa, että kun olin vaihtamassa kuulalaakereita vaihdelaatikkoon, niin en saanu liukulaakereita pois, kun siin ottaa ne 2 ruuvia vastaan.
Jotka on tietääkseeni lukitteella kiinni. Niin miten saan ne ruuvit auki?
Kyllä niiden luulis ihan normaalilla ruuvimeisselillä lähtevän, jos joku viisas ei oo sitte tuikannu sinne jotain oikein vahvaa ruuvilukitetta...
Lainaus käyttäjältä: "JuhaH"Kiitokset vinkeistä zhoop.
Itse olin ajatellut näin, että jos joskus itse innostun kokeilemaan kilpailemista M10-2 luokassa, niin silloin tulisin todennäköisesti hankkineeksi Ultima RB:n. Tämä sen takia, että Zabooniin hankkimani viripalikat voi käsittääkseni laittaa myös Ultimaan. Edelleen jos hankin vielä ne Pro-iskarit taakse, niin myös ne ovat siirrettävissä. Tällöin saan Ultimasta ehjät vastaavat vakio-osat Zaboonin ja näin meillä olisi kaksi teoriassa toimivaa autoa vaikkapa perheen sisäisiin mittelöihin. Mitä moottoriin tulee, sen tulisi olla sellainen, että se pelittää hyvin Ultimassa, ja että sillä voi myös Zaboonia ajaa. Eri asia sitten ottamatta kantaa kyseisen auton kilpailukykyyn on, että onko se ns. kisa-auto; itse en tätä tiedä. Saako sillä osallistua kilpailuihin? Tiedustelin asiaa Kyosho kauppiaalta pääkaupunkiseudulla ja vastaukseksi sain: "ei tietoa"
Eli palatakseni vielä aiheeseen, mikä mahtaisi olla em. ehdot täyttävä Integyn moottori?
Ultima RB Racing Sport ei ole kilpa-auto vaan puhtaasti pihasuditteluun. Puolestaan Ultima RB Type-R on käsittääkseni kilpa-auto, mutta muutamat osat ovat Racing Sportissa ja Type-R:ssä eri kokoisia. Eli jos välttämättä haluat ostaa Ultiman osta Type-R versio. Tosin itselläni ei ole kokemusta siitä, mutta Racing Sportista on kokemuksia sen verran että en suosittele sitä (siis omistan Racing Sportin). Milestäni Ultiman ja ZaBoonin iskarit ovat eri mittaiset. Kaverilla on ZaBoon ja iskarit näyttävät lyhemmiltä kuin mun ultimassa. Vai hämääkö vain se kun ZaBoonissa on pienemmät renkaat, sitä en tiedä. Kuitenkin Kyosholla on sen verran hintavat varaosat että suosittelen tämän foorumin kirjoitusten perusteella hankkimaan jonkun laadukkaan Asson, Losin tai Schumacherin krossarin. Siis jos aiot mennä kisaamaan. Toki kilpailuissa voi yrittää myös Ultimalla. Krossissahan ratkaisee enemmän ajotaito kuin kalusto.
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"Lainaus käyttäjältä: "Qwerty"Mulla on semmonen ongelma zaboonin kanssa, että kun olin vaihtamassa kuulalaakereita vaihdelaatikkoon, niin en saanu liukulaakereita pois, kun siin ottaa ne 2 ruuvia vastaan.
Jotka on tietääkseeni lukitteella kiinni. Niin miten saan ne ruuvit auki?
Kyllä niiden luulis ihan normaalilla ruuvimeisselillä lähtevän, jos joku viisas ei oo sitte tuikannu sinne jotain oikein vahvaa ruuvilukitetta...
Unohdin mainita, että niissä ruuveissa on kuusiokulma päät.
Luulen, että menee kulmat pyöreiks, kun alkaa vääntää.
Vielä Zaboon toimii vaikka on vielä se futaban 20T säädin kiinni. Olen nyt tällä hetkellä ehtimässä kunnolista halpaa ja moottorirajauksematonta noparia (käy myös 11T nopari eli kestää 11T moottorin) Mulla on siis 15T. Jos jollaan on kaapinpohjalla hyväkuntonen nopari pistä tänne kommenttia. Ostosta en ole varma vähä riippuu hinta/laatusuhteesta !`+
:twisted:
Lainaus käyttäjältä: "Qwerty"Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"Lainaus käyttäjältä: "Qwerty"Mulla on semmonen ongelma zaboonin kanssa, että kun olin vaihtamassa kuulalaakereita vaihdelaatikkoon, niin en saanu liukulaakereita pois, kun siin ottaa ne 2 ruuvia vastaan.
Jotka on tietääkseeni lukitteella kiinni. Niin miten saan ne ruuvit auki?
Kyllä niiden luulis ihan normaalilla ruuvimeisselillä lähtevän, jos joku viisas ei oo sitte tuikannu sinne jotain oikein vahvaa ruuvilukitetta...
Unohdin mainita, että niissä ruuveissa on kuusiokulma päät.
Luulen, että menee kulmat pyöreiks, kun alkaa vääntää.
Noh, sitte sopivalla kuusiokoloavaimella...
Huomasin vaan ton otsikon ja ajattelin laittaa:
myyn Zaboonin! kattokee huuto.netistä!
Täälä foorumissa on kyllä ihan oma paikka noille myynti ilmoituksille
http://rc10.fi/viewforum.php?f=6
Lainaus käyttäjältä: "rala.p"Täälä foorumissa on kyllä ihan oma paikka noille myynti ilmoituksille
http://rc10.fi/viewforum.php?f=6
no voinhan mää sen tonnekki laittaa.
Tulipa mieleen pari kysymystä tosta zaboonista.
Mikä on ton akseliväli? (Kyoshon esitteessä 280mm)
Onko se muuten sama kuin PTA? (Lukuun ottamatta renkaita, tukivarsia ja runkoa)
Käykö osat ristiin PTA:n kanssa? (Poislukien kts yllä)
Tilasin just Nosram Vision 14x2 moottorin, Nosram Magnum ESC noparin, kuulalaakerit ja 4000mah nimh akun. Haluisin tietää et kestääkö Zaboonin perusosat noita vai pitääkö ostaa vahvemmat iskaritornit tai pohja yms...?
VArmaan joitain rattaita hyvä vaihtaa kestävimmäks ja diffi boksin sisältöä
Mitä sinne Diffii pitäs oikee sitte laittaa?
Ja paljon ne uudet rattaat sitte maksais ja mistä niit sais?
Lainaus käyttäjältä: markus11 - 11.08.07 - klo: 22.37
Mitä sinne Diffii pitäs oikee sitte laittaa?
Ja paljon ne uudet rattaat sitte maksais ja mistä niit sais?
Vakionahan on metalliset rattaat, aja ensin niillä ja jos laukeaa niin vaihda sitten. Itsellä kesti jonkin aikaa ihan hyvin 12 lankaista moottoria kunnes nopari otti ja hajosi.. noin 3 akullista kerkesi runttaamaan, kulki noin 60 kmh.
avaa diffi boksi ja katso sieltä sisältä kaikki muoviset osat ja käy vaikka hobby pointista kysymässä onko osaa saatavana aluna jos niillä ei hyllyssä tilaaavat kyoshon teHtaalata
Rikotaan tämän aiheen 5v talviunet ja luodaan uutta keskustelua.
Taustaa: vuonna nakki ja makkara ostin, vanhempien avustuksella, kys. auton. Menopeli toimi loistavasti ensimmäisen vuoden kunnes moottori kärähti sulattaen johdot poikki. Yritetty juottaa kiinni, huonolla tuloksella.
Nyt n.5 vuoden jälkeen iski rc kuume (ja 38,6kuume myös) kun ystävä osti käytetyn polttiskrossin (merkkiä en muista). Uutta autoa en lähde ostamaan, kun vanha on korjauksen tarpeessa, ja muutenkin zaboon on aika legenda!
Ostamassa olen ainakin kuulalaakerit. Noparin kunnosta en osaa sanoa mitään kun nyt moottorin hajoamisen jälkeen en ole ajanut autolla senttiäkään. Luultavimmin koko sähköisen puolen, poislukien vastaanotin, tulen uusimaan
Eli kysyn:
Mitä suosittelette moottoriksi, nopariksi, akuksi etc
ja mitä muuta kannattaa huomioida kun "virittämään" lähtee?
Ainakin muoviosat parempiin...
Vaikka harrastanut rc:tä niin lähden puhtaalta pöydältä sillä olen unohtanut vuosien aikana "teemasanat" yms. Pahoitteluni :laugh:
Moi, mulla olis pari settiä uusia noita Kyoshon vakiosähköjä Fazerista/Kobrasta joissa lipo cutoff, joten niihin sopii nimhit ja lipot, voisin vaikkaa antaa pois käyttöösi jos olisit naapurista mutta ilmaiseksi en ala postittamaan. Jos kiinnostaa laita YV.
Onko tää ultima123 ihan todellinen hahvo, vai joku urpo??
Jutut on ainakin aika extaasissa kirjoitettuja(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rcbash.se%2Fforum%2Fimages%2Fsmilies%2Fn_biteme_doh.gif&hash=14a28d752b33cae58ca1bbb691c031f097fe7cf9)(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rcbash.se%2Fforum%2Fimages%2Fsmilies%2Fn_drive1.gif&hash=0b86c757dd7d2b49f1fa73cd6d71b0e937000e31)
Kirjoitettu 2004
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rcbash.se%2Fforum%2Fimages%2Fsmilies%2Fn_new_hmm.gif&hash=54716ad6e68c029a15e1b22f82714acc428d30cf)Eipä tullu katottua noita vuosilukuja...
Ja kun oli tämän listan kärjessä niin ajattelin automaattisesti jotta ei kai tää vanhakaan voi olla(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rcbash.se%2Fforum%2Fimages%2Fsmilies%2Fn_hammer.gif&hash=e7042712ed5d609473781bb7cfd9525f5159b707)
En vihtinyt tehdä uutta aihetta kys. ajokille niin nohevana etsin vanhan aiheen johonka pistin kysymyksen.
Uskoisin että aiheen aloittaja, urpo, oli tällöin uusi näissä asioissa, ja tarvitsi neuvoja :wink:
Seuraavaksi pitäisi alkaa katsomaan lipo -akkuja ja -laturia, olisiko joku "merkki" jota suosittelisitte "uudelle harrastajalle"?
EDIT: Katos, hakutoiminnolla löytyi keskusteluita lipo -akuista, täytyy perehtyä paremmin kun viikonloppulomille pääsen :/
Ja ainiin.. onkohan mahdotonta asentaa zaboonin kaltaiseen autoon (kori pysyy kiinni kyljestä tarralla) koritolpat? Kuume sekoittaa päätä sen verran, että aloin ajattelemaan autoon jonkun tunnetun automerkin koria esimerkiksi mustang...
*pudistaa päätä* ei.. unohtakaa
Zaboonin akseliväli taitaa olla pitkä, + jousitus leveä moneen nättiin korimalliin.
Koritolpat jotka on malleissa Kyosho pure-ten-alpha2 sopii ainakin myös zabooniin iskaritelineen luo kiinni.
Zaboon, kappas vaan, sellainen on mullakin työn alla ; ) !
Muun muassa spurrisysteemin olen päivittänyt traxxaxen 32dpi spurrille. Ja sen joka toisesta autosta katkenneen etupuskurin tilalle tulee omakehittelemä versio aiheesta. Ym.
Vihdoin ja viimein kotona, alkoi gines ärsyttämään...
Anyway, nyt on moottori kiinni autossa (kiitos GT Warrior!!). Auto liikkuu, mutta kilpikonnan vauhdilla, kuitenkin kiihdyttäen. Olisiko akku syypäänä (liian tehoton)?
Ainiin... Auto siis liikkuu, mutta ekalla kerralla kaasusta ei tapahtunut mitään mutta ainoastaan peruutti. Vaihdoin moottorin johtojen paikkoja niin nyt liikkuu eteenpäin, mutta pakkia painamalla. Voisiko auton noparissa olla vikaa?
koita kalibroida nopari ensin
Hyvä että tulivat perille. Kokeile kalibroida. Kyosho.com löytyy varmaan ohjekirja jos tarvitset ohjeita.. (malli Kobra)
Vakio vastaanotin ei ole yhteensopiva tuohon nopariin ja servoon, niin täytyy katsoa pöytäkoneella voiko tuota originalnoparia kalibroida (liittimet liian isoja sopiakseen vastaanottimeen) :angry:
Jos vastariin tulevissa johdoissa on se pieni pykälä, ja vastarissa ei ole sille sopivaa koloa liittimien reijistä, voi liittimistä kylmästi sen vuolla pois. Kannattaa muistaa vain tämän jälkeen tarkastaa aina kun liittimiä laittaa kiinni, että ne menevät oikeinpäin. Liittimet ovat standardit muuten ja samankokoiset...
Just näin, "kieli" vaan pois niin pitäs sopia kuten Tommi kirjoitteli
Viimeisenä olisin kyllä lähtenyt vuolemaan, oikeastaan en olisi harkinnut koko tekoa :cheesy: Nyt kuitenkin se on tehty ja toimii, Kiitoksia erittäin nopeista vastauksista! Täytyy katsoa miksi renkaat ei palaudu takaisin niin helposti.. :wink:
Kaikki tekniikka siis toimii? Hyvä! :cool:
Tuossa kokeiltiin NiMH akuilla ajoa, antaa ajaa 2-3 min ja alkaa valittamaan akun loppumista. Akut on toimivia ja täyteen ladattuja. Kalibrointi edessä? Itse en löytänyt kyseiselle mallille (perfex ta-16h) kalibrointiominaisuutta.
Täytyy vielä tuota googlen maailmaa selailla jos sieltä löytyisi :wink:
Edit: Tilattu laakerit ja iskareihin öljät, katsotaan jos tuosta saadaan menopeli tehtyä
Laakereita ollessa olen kaivellut ohjeita kuinka tuota kalibroidaan (esc a.k.a. noparia).
Löytänyt vaan tämän:
http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/digital_prcs/pdf/82239%20PERFEX%20KA_16%20FET%20ESC_m.pdf (http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/digital_prcs/pdf/82239%20PERFEX%20KA_16%20FET%20ESC_m.pdf)
Jostain syystä vaan auto pysähtyy ja alkaa huutamaan "akku vähissä" -ääntä. Potkua kyllä akuista löytyy, ei riittävän hyviä kys. noparille?
Alkaa tökkimään vähän tämä, pääsee vaan "1min ja that's it" -ajeluja tekemään. Taitaa auto siirtyä hyllylle koristeeksi pölyämään ja katseet uutta autoa etsimään... :undecided:
EDIT: Pieni avautuminen, hermot meni kun hienot kelit, hanget kantoi ja autoa ei saanut tulille
Siirtyminen 32dpi moodiin, DIY-made :cool:
Lainaus käyttäjältä: DIY-man - 08.04.12 - klo: 22.08
Siirtyminen 32dpi moodiin, DIY-made :cool:
Hienoa työtä kyllä
(jos nyt DIY:lä meinasit "Do-It-Yourself" vai nimimerkkiäsi)! Nyt ainakin spurri pysyy tukevasti! :wink:
Tuli postissa iskariöljyt ja puolet kuulalaakereista. Tilasin kahta eri kokoa mutta toiset tuli, taisin katsoa huonosti tuon saatavuuden.. Ei se mitään, sillä kuiviin keleihin on aikaa reilusti :laugh:
Mitä sähköjä löytyy / olet ajatellut laittaa? Itse etsin tällä hetkellä - joko erikseen ostettuina tai pakettina - hyvää kokoonpanoa. Pakettia, jonka avulla saan tehtyä zaboonista esittelemisen arvoisen ajokin :wink:
No se "Do-It-Yourself" ja mun nimimerkki on vähän niinkuin sama asia. Tarkoitan, että nimimerkki on suunniteltu ukkelin mukaan :wink: .
Auto ajokunnossa, ensi sunnuntaina toivon mukaan testaamaan sisäradalle.
Sähköt on Speed Passionin, moottori 13.5T harjaton sensorillinen ja nopari Citrix Stock Club Race. Yksi kuopiolainen kisakuski on ajanut kyseisellä kombolla yhdet kisat jossakin päin Eurooppaa. Pakki puuttuu ko. noparista. Mielenkkiinnolla odotan, että pääsee testaamaan. Akku 2s lipo 4000mAh. Servo alkuperäinen. Vastari Spectrum SR300.
Tarkaavainen lukija voi huomata sähköjen kuvassa tuunauksia siellä täällä. Servosaverin ympärillä on kiristysrengas sekä päällä messinkinen simmiprikka: löysät pois! Ylädekissä näkyy neljä ylimääräistä ruuvia: dekki yhdistetty runkolevyyn kahdella vahvikepalasella, jäykempi/tukevampi runko!
Auto tuli mulle käytettynä ja puskuri oli siitä poikki runkolevyä myöten. Ihan periaatteenkin vuoksi ja uhalla en ostanut uutta runkoa, vaan kehitin kuvissa näkyvän puskurikappaleen, jonka voi ruuvata rungon alapuolelle ja sit taas meno jatkuu. Autossa kiinni valmiiksi muotoiltu puskurikappale. Toisessa kuvassa koneistettu aihio. Etumaiset pultit laitoin kaikista osista - puskurikappale, runko, tukivarsien kiinike - läpi ja päällimmäiseksi vielä yläpuolisen yhdyskappaleen lasikuitulevystä. Runkoamme maksaa Kyosholla n.40€, multa myynnissä tuollaista puskurikappaleaihiota puoleen hintaan siitä :wink:.
Etuiskarien yläpäät yhdistin nekin toisiinsa lasikuitulevyllä tukevuuden parantamiseksi.
Renkaat ovat orkkikset, joista on tehty rataslicsit Sikaflex 221 -massalla :roll: .
Etu- ja takahubit on kiinnitetty tukivarsiin pulttitapeilla alkuperäisten ruuvitappien sijaan. Siitä kohtaa ainakaan ei nyt tukivarret kovin helposti ratkea. Samalla on löysät pois hubien kiinnityksestä. Välissä tietenkin tarpeellinen määrä simmejä.
Vetoakseleina edelleen alkuperäiset koiranluut. Etupyörien maksimikääntymää rajoitettu hiukan pienillä nippusiteillä kääntövarsissa, jotta akselit pysyisivät varmemmin kupeissaan.
Sain muinoin tuolla mallilla ajaessani vakiospurrinkin kestämään MM-4600 settiä, kunhan moottorin kiinnityslevyjä oli 2 päällekäin. Tietysti toisesta piti liuku-uran kohta avartaa pois, mutta levy ei enää löytynyt S-mallisena ja spurrinhampaat: "matemaattisesti ilmaistuna paloittain jatkuva yhteys".
Tuota orkkisohjausta en saanut pysymään kunnollisena, kuin hetken.
Korvasin sen kuulalaakeroiduilla saveritolpalla ja aputolpalla:
Yokomo BB-84-4
Yokomo ZS-200T
korkeudebsäätömuhveina sinisen abicon muovi
Yritin laittaa jukisiksi kuvat ohjausmodista:
https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/KyoshoZaboonOhjausmod
Hieno homma :cool: , kiitti ohjeista :smiley: ! Kyllä tuo orkkisohjaus tosiaan vähän hilpeyttä herättää...Mut koitan pärjätä kevään viimiset sisäajot siltään, katotaan mitä sen kanssa tulloo.
Miten tämä Zaboon muilta osin kesti Mambamaxia? Innostuin kanssa "entisöimään" Zaboonini, ostin täältä äskettäin toisen auton varaosiksi, joten tällä hetkellä on kaksi näitä autoja osina odottamassa yhden hyvän kokoonpanoa. Tähän pitäisi löytää jotkut sellaiset sähköt minkä auto vielä kohtuullisesti kestäisi. Ezrun+8.5t combo olisi kohtuuhintainen, mutta rakennanko tällä auton sijaan sirpalepommin?
Juurikin Mambamax &CM4600 -setillä minä zaboonia kiusasin. Etupäässä 2s akuin.
Sisäänajettuna uudelleen tiukaksi shimmatut lootat sain kestämään, mutta toi konepukki ei mulla modaamatta antanut ajella popsimatta spurrihampaita.
Hiekkakenttäkäytössä ajelin 2 runkoa veltoksi (runsaasti modikokeiluja), ja jälkimmäiseen laitoin heti alkuun 13mm poralla spurrin alle soikean reijän niinkuin polttiskrossareissakin on. En joutunut katumaan.
Ristinivelvetarien saatavuus taitaa olla vähän kyssäri nykyään......
Ikinä en ehtinty ajaa 32dp hammastuksella, vaikka kattelin sillä silmällä.... jos seuraavat?
Lazer ZX-5:n lyhyemmät ristinivel/cvd -vetarit käyvät mun mittauksien mukaan :wink: , mutta en ole vielä ehtinyt ko. osia hankkia ja testata.
Onko sulla kanootti kuvaa siitä moottoripukkivirityksestä? Nyt on shimmattu kaikki välykset olemattomiksi, etu- ja takadiffit O-rengastettu (7k ja 4k silikonit sisällä, katsotaan pysyykö..), keraamiset rasvat vetopyörästössä, iskarit huollettu (45&35w sisällä), kaikki kuulalaakerit vaihdettu uusiin jne. Enää tekniikka puuttuu...
Ei ole hyviä valokuvia, enkä löytänyt edes yhtään käytettyä levyä enää. auto itte myyty joku vuosi sitten seuraavalle. Jotain kuitenkin:
https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762774713276261330
https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762773434372385890
https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762774028987888754
https://lh6.googleusercontent.com/-9EIylWw5Z5k/T_l5Ep7WdZI/AAAAAAAAAGk/KofDxH3w3KA/s512/koneplate%2520tuli.JPG
Tossa 11. joulukuuta 2008, 19:44:02 tehty periaatepiirros asiasta, jollekulle sitä olen selitellyt.
Samoja konepukin liukulevyjä muutoin mahtuu 2 päällekkäin, mutta vihreää linjaa pitkin alakulmista liuku-uran kohta pois siitä joka on koneen puolella! 2 koneen kiinnitys-ruuvia, + 3 pukin kiinnityksiä, estää väkisin kiertymisen ässälle, ni kone ei pääse keinumaan. Yksinkertaisena, spurrilinjan vuoksi kohtalaisen ulkona olevana, pinion pystyy tuon heppoisen levyn vääntämään.
Ok, kiitoksia kuvista. Päätin kuitenkin, että on parempi palata maan pinnalle tämän vanhuksen kanssa. Auto on kuitenkin peräisin hiilimoottori/NiCd/MHz aikakaudelta, ja kaikki rakenteet myöskin sen mukaiset, eikä varaosien saantikaan ole enää itsestään selvyys, joten tekniikaksi tuli kyseistä aikakautta hyvin vastaava Traxxas XL-5+Titan 12t combo 8.4V Nimh akulla ryyditettynä. Sen verran tuollakin tekniikalla saa renkaat palloksi, että tuon leveän etupuskimen joutui ottamaan pois.
Myönnetään, on kestävyyden rajoilla!
Kuvassa ei näy, mutta just säätölevyn yläruuvi toimi myös puhaltimen kiinnityspisteenä, siksi pitkä.
Päivityksiä kuluvalle talvikaudelle: etutukivarsien tappeja yhdistävä keulapala ja ohjausvivusto.
Keulapala cnc-koneistettu alumiinista ja kiinnitetty läpipulteilla itse väsättyyn puskurisysteemiin sekä pohjalevyyn. Rakenne alkaa muistuttamaan panssarivaunua :azn: . Nykyaikaiset kevyet krossiautot: varokaa radalla :laugh: !
Ohjauksen päivityksen meinasin ensin toteuttaa 4wdkanootin aikaisemmin esittelemällä tavalla, mutta sitten mopo karkasi käsistä ja alkoi taas syntyä cnc-palaa... :roll: . Servosaveri + apuvipu ovat Lazerista, varsia lyhennetty alempaan ruuvinreikään (ei sovi muuten kääntymään Zaboonissa). Pystytapit omavalmiste, rosteria. Pystytappien soviteholkit runkolevyyn omavalmiste, alumiinia. Pronssilaakerit, Tamiya Clod Busterista. Raidetankoja yhdistävä palkki omavalmiste, POM-muovia. Palkin kiinnitystapit on Lazerin ohjauspalojen tapit.
Toimii, ohjattavuus parani ainakin 400% :smiley: . Kuvassa näkyvä Zaboonin orkkisservo tosin ei kestänyt lystiä tuntiakaan, on sen verra jämäkkä tuo Lazerin servosaveri. Päivitin metallirattaiseen digiservoon (ei kuvassa!). Servolle laitoin alkuperäistä pidemmän vivun, koska lyhennetyt Lazerin vivut vastaavasti pienentävät renkaille menevää ohjausliikettä. Muovinen raidetankoja yhdistävä palkki on melko joustava, mutta se saattaa olla hyvä asia ohjauspalojen kestävyyden kannalta. Harkitsin myös alumiinia, mutta ehkä on parempi, että joustoa löytyy hiukan myös muualta kuin pelkästään servosaverista.
Armeija lusittu ja back to business! Syttyi taas kipinä kun huomasin tässä ketjussa olleen eloa vuoden lopulla ja nyt vuoden alussakin. Oman auton purin täysin tänään ja putsattuna odottaa kuulalaakeri- ja rasvakäsittelyä. Tajusin että aiemin ostetut k.laakerit eivät riitä joten täytyy huomenna käydä täydentämässä varastot.
Tarkoituksena olisi kanssa ostaa uudet sähköt autoon, nekin piti ostaa vanhojen viestien perusteella jo viime vuoden alussa. Uusien sähköjen mukaan täytyy laittaa ostoslistalle akut ja laturi. Ehkä täytyy samalla päivittää radiot 2.4ghz aikakauteen..
Mitä suosittelette?
Myöhemmin olisi ostoslistalla koritolpat ja joku kori.. mutta palataan niihin kunhan saadaan autoon eloa :)
Edit: Tuli mieleen hetki postauksen jälkeen tuleeko noista yllä mainituista (radio, moottori, säädin, akut, laturi, yms) hintaa niin paljon, että kannattaisi ennemmin satsata uuteen autoon ne vähäiset rahat. On tämä säätämistä :)
Edit2: Tuli vaihdettua samalla iskareihin 35 öljyt, unohtui mainita
No eihän vintageauton kanssa väsääminen kannata rahallisesti: jos haluaa säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, niin ostaa jonkun nykyaikaisen valmiin paketin, jossa on kaikki kilkkeet mukana. Zaboonin voit myydä mulle :wink: :azn: ... Väsäämisen ilosta mä näitä elvyttelen, aina pitää keksiä jotain omaperäistä yhteen jos toiseenkin kohtaan, muuten mikään auto ei tunnu omalta :roll: .
Mulla on tällä hetkellä kiinni SP:n 9.5T moottori ja Hobbyving Xerun 60A -säädin.
Auto liikkuu tarpeeksi hyvin Kyoshon G27 moottorilla, kännykän mukana parhaimmillaan 30km/h.
Tuli liian ahneesti ojaa pitkin aurauskeppiin niin katkes ohjausvarsi (mikä onkaan oikea suomenkielinen termi: ae17 - knuckle arm). Pikaliimalla pysyi puoli kierrosta paikallaan, huomenna pari reikää, sikaliimaa ja nippuside vielä ympärille jos sillä kestäis pienet ajelut ennen uuden osan tilaamista ja postitusta :roll:
Edit: Nyt tilattu uusi osa 7,20 € mutta ei tullut vielä liikkeeseen noudatettavaksi. Pistettiin rikkinäiseen osaan reikä ja nippusiteellä paketti kasaan. Tuhti kerros kuumaliimaa niin johan on hyvin pysynyt.
Terve. Apua tarvis, käviskö tämmönen Zabooniin heittämällä kiinni. http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=29_117&products_id=781 (http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=29_117&products_id=781)
Eikös tämä ole se iso ratas? Onkos ne merkkikohtaisia.
Ei käy heittämällä. Rattaissa on merkkikohtaista keskireijän koko sekä lukitussysteemi. Zaboonin ratas lukitaan kahdella ruuvilla siihen pikku "istukkaan", joka tulee kardaanin akselille. Jos haluaisit käyttää noita rattaita, niin sun tarttis koneistaa niiden keskireikä sekä porata ruuvinreijät. Ellei niissä ole valmiiksi 5mm keskireikä, niin että ne kävisivät suoraan akselille ilman istukkaa. Mutta siinäkin tapauksessa pitäisi niihin saada ura ristitapille, oikealle etäisyydelle akselin pituussuunnassa.
Kiitoksia avusta.