Harjoitusten tulokset, Euroopan Mestari, 1/5 offroad, oli nopein:
1 54 Jörg Miikael TIIT 96 2:96 [1:95] EE Details
2 102 Robert BATLLE SANCHEZ 96 1:96 [2:95] ES Details
3 37 Jürgen TRIEB 94 2:94 [1:93] AT Mugen MBX7r Eco Hobbywing Mugen Proline Sanwa Details
4 108 David RONNEFALK 94 1:94 [2:91] SE Hot Bodies Details
5 44 Martin WOLLANKA 93 2:93 [1:87] AT Xray LRP Xray Proline Sanwa Details
6 13 Hubert HÖNIGL 92 2:92 [1:90] AT Serpent 811BE Cobra Tekin Proline Proline Futaba 4PX Details
7 3 Thomas DIESSLBACHER 92 1:92 [2:90] AT Mugen MBX7R Orion Mugen Proline Sanwa Details
8 58 Joseph QUAGRAINE 91 1:91 [2:88] FI JQRacing White Edition eCar LRP AKA Details
9 48 Martin BAYER 89 2:89 [1:88] CZ Xray XB8E ORCA XRAY XB8E Proline Sanwa Details
10 77 Jörn NEUMANN 89 1:89 [2:53] DE Serpent Team Orion Proline Proline Futaba Details
28 55 Joonas HYVÄRINEN 74 2:74 [1:72] FI Details
42 57 Viljami KUTVONEN 62 1:62 [2:20] FI Details
49 56 Jukka HÄKÄMIES 56 1:56 [2:33] FI Xray XB8e Sanwa M11x Details
Ekan alkuerän jälkeen:
1 108 David RONNEFALK 96 1:96, 2:- [3:-, 4:-] SE Hot Bodies Details
2 48 Martin BAYER 94 1:94, 2:- [3:-, 4:-] CZ Xray XB8E ORCA XRAY XB8E Proline Sanwa Details
3 86 Davide ONGARO 93 1:93, 2:- [3:-, 4:-] IT Mugen mbx7reco lrp mugen procircuit Sanwa Details
4 102 Robert BATLLE SANCHEZ 92 1:92, 2:- [3:-, 4:-] ES Details
5 37 Jürgen TRIEB 91 1:91, 2:- [3:-, 4:-] AT Mugen MBX7r Eco Hobbywing Mugen Proline Sanwa Details
6 58 Joseph QUAGRAINE 90 1:90, 2:- [3:-, 4:-] FI JQRacing White Edition eCar LRP AKA Details
7 44 Martin WOLLANKA 89 1:89, 2:- [3:-, 4:-] AT Xray LRP Xray Proline Sanwa Details
8 13 Hubert HÖNIGL 88 1:88, 2:- [3:-, 4:-] AT Serpent 811BE Cobra Tekin Proline Proline Futaba 4PX Details
9 77 Jörn NEUMANN 87 1:87, 2:- [3:-, 4:-] DE Serpent Team Orion Proline Proline Futaba Details
10 3 Thomas DIESSLBACHER 86 1:86, 2:- [3:-, 4:-] AT Mugen MBX7R Orion Mugen Proline Sanwa Details
12 54 Jörg Miikael TIIT 84 1:84, 2:- [3:-, 4:-] EE Details
25 57 Viljami KUTVONEN 71 1:71, 2:- [3:-, 4:-] FI Details
26 55 Joonas HYVÄRINEN 70 1:70, 2:- [3:-, 4:-] FI Details
55 56 Jukka HÄKÄMIES 41 1:41, 2:- [3:-, 4:-] FI Xray XB8e Sanwa M11x Details
/75 tuloksen saanutta
kolmen ajetun alkuerän jälkeen:
1 108 David RONNEFALK 190 1:96, 2:94 [3:93, 4:-] SE Hot Bodies Details
2 48 Martin BAYER 190 3:96, 1:94 [2:83, 4:-] CZ Xray XB8E ORCA XRAY XB8E Proline Sanwa Details
3 102 Robert BATLLE SANCHEZ 187 3:94, 2:93 [1:92, 4:-] ES Details
4 44 Martin WOLLANKA 185 2:96, 1:89 [3:88, 4:-] AT Xray LRP Xray Proline Sanwa Details
5 86 Davide ONGARO 185 1:93, 2:92 [3:17, 4:-] IT Mugen mbx7reco lrp mugen procircuit Sanwa Details
6 13 Hubert HÖNIGL 180 3:92, 1:88 [2:85, 4:-] AT Serpent 811BE Cobra Tekin Proline Proline Futaba 4PX Details
7 77 Jörn NEUMANN 180 2:91, 3:89 [1:87, 4:-] DE Serpent Team Orion Proline Proline Futaba Details
8 58 Joseph QUAGRAINE 180 2:90, 1:90 [3:85, 4:-] FI JQRacing White Edition eCar LRP AKA Details
9 37 Jürgen TRIEB 179 1:91, 2:88 [3:86, 4:-] AT Mugen MBX7r Eco Hobbywing Mugen Proline Sanwa Details
10 54 Jörg Miikael TIIT 179 3:90, 2:89 [1:84, 4:-] EE Details
29 55 Joonas HYVÄRINEN 140 3:71, 1:69 [2:48, 4:-] FI Details
52 56 Jukka HÄKÄMIES 97 3:53, 2:44 [1:35, 4:-] FI Xray XB8e Sanwa M11x Details
70 57 Viljami KUTVONEN 70 1:70, 2:0 [3:0, 4:-] FI
/91
Alkuerät on ajettu ja sitten alkaa nousufinaalit. Sähköillä, jotain UUTTA Efra on kehitellyt. Huomion arvoinen seikka on Tiitisen hyvä ajo! Viljamilla jäi pari erää ajamatta, mutta sai tuloksen viimeisessä alkuerässä, ajokkina LRPn prototyyppi.
1 102 Robert BATLLE SANCHEZ 190 4:96, 3:94 [2:93, 1:92] ES Details
2 108 David RONNEFALK 190 1:96, 2:94 [3:93, 4:87] SE Hot Bodies Details
3 48 Martin BAYER 190 3:96, 1:94 [4:91, 2:83] CZ Xray XB8E ORCA XRAY XB8E Proline Sanwa Details
4 44 Martin WOLLANKA 188 2:96, 4:92 [1:89, 3:88] AT Xray LRP Xray Proline Sanwa Details
5 77 Jörn NEUMANN 185 4:94, 2:91 [3:89, 1:87] DE Serpent Team Orion Proline Proline Futaba Details
6 86 Davide ONGARO 185 1:93, 2:92 [4:89, 3:17] IT Mugen mbx7reco lrp mugen procircuit Sanwa Details
7 54 Jörg Miikael TIIT 183 4:93, 3:90 [2:89, 1:84] EE Details
8 13 Hubert HÖNIGL 182 3:92, 4:90 [1:88, 2:85] AT Serpent 811BE Cobra Tekin Proline Proline Futaba 4PX Details
9 58 Joseph QUAGRAINE 180 2:90, 1:90 [3:85, 4:76] FI JQRacing White Edition eCar LRP AKA Details
10 37 Jürgen TRIEB 179 1:91, 2:88 [3:86, 4:85] AT Mugen MBX7r Eco Hobbywing Mugen Proline Sanwa Details
32 55 Joonas HYVÄRINEN 141 3:72, 1:69 [4:66, 2:48] FI Details
33 57 Viljami KUTVONEN 138 1:70, 4:68 [2:0, 3:0] FI Details
56 56 Jukka HÄKÄMIES 99 3:53, 4:46 [2:44, 1:35] FI Xray XB8e Sanwa M11x Details
Jatkossa ajaa 1/2 finaaleissa:
1/2 B Hyvärinen Joonas
1/2 C Joseph Quograine
Viljami Kutvonen
1/2 A Tiit Jörg
Se miten näistä muodostetaan A, B ja C-finaali on minulle vielä arvoitus.
Jakaneet näköjään kolmeen haaraan.
1. A
2. B
3. C
4. A
5. B
6. C
jne.
Mahtaisko tuolta löytyy videostreamia jostain???
Lähtöjärjestykset finaaleihin A-C:
Final A
# Nr. Pilot Country Club Transponder Model Engine Body Tyres Radio
1 102 Robert BATLLE SANCHEZ ES 8334206/0
2 108 David RONNEFALK SE Karlskrona MRK 2821222/0 Hot Bodies
3 48 Martin BAYER CZ 4156415/0 Xray XB8E ORCA XRAY XB8E Proline Sanwa
4 77 Jörn NEUMANN DE Amc Langenfeld 7699691/0 Serpent Team Orion Proline Proline Futaba
5 44 Martin WOLLANKA AT MCC-Hornstein 4791252/0 Xray LRP Xray Proline Sanwa
6 86 Davide ONGARO IT ongaroring (Amsci) 5472924/0 Mugen mbx7reco lrp mugen procircuit Sanwa
7 37 Jürgen TRIEB AT T-R-Racing Club 2153059/0 Mugen MBX7r Eco Hobbywing Mugen Proline Sanwa
8 28 Andreas SCHARINGER AT RCR St. Agatha 9483989/0
9 13 Hubert HÖNIGL AT TSA Krieglach 3725791/0 Serpent 811BE Cobra Tekin Proline Proline Futaba 4PX
10 64 Jérôme SARTEL FR 4759493/0 TLR ORION 8ight E ORION SPECKTRUM
11 58 Joseph QUAGRAINE FI 8973555/0 JQRacing White Edition eCar LRP AKA
12 105 David HASSEL SE Tomelilla MK 9075737/0 Kyosho MP9 Orion Kyosho AKA KO
Final B
# Nr. Pilot Country Club Transponder Model Engine Body Tyres Radio
1 33 Werner SPANNBRUCKNER AT MBC Pielachring 3003061/0
2 21 Thomas MAYR AT RCR St. Agatha 2518108/0 S-Workz LRP S-Workz T-PRO Sanwa
3 16 Christian LANDL AT WMW-Fehring 4755563/0 Mugen MBX7R Proline Futaba
4 4 Christoph DOBETSBERGER AT RCR St. Agatha 4772340/0 Team Associated RC 8.2 Reedy Team Associated Spektrum
5 45 Matthias ZEILINGER AT RC Buggy Wels 9252590/0 sworkz spower procircuit
6 3 Thomas DIESSLBACHER AT MSIG Attnang/Puchheim 9078003/0 Mugen MBX7R Orion Mugen Proline Sanwa
7 7 Reinhold GRUBER AT MOC Allhartsberg 2966929/0
8 22 Michael NALUKOWY AT Cmbf Süd-Ost 2712479/0 Kyosho
9 63 Thomas MUSSO FR 5157823/0 radiosistemi RR8 reds radiosistemi 6mik sanwa
10 53 Hans HANNUS EE 2473851/0
11 52 Karel NOVOTNÝ CZ RC Club Radotín 6072814/0 DEX8 Orion
12 20 Andreas MAYR AT RCR St. Agatha 2581529/0 Mugen MBX7R ECO Proline
Final C
# Nr. Pilot Country Club Transponder Model Engine Body Tyres Radio
1 83 Micha WIDMAIER DE MCC Nufringen 8464761/0 Serpent CobraE 2.1 CS Bison Motor Kit Pro-Line Kopropo
2 24 Albert NEUWIRTH AT WMW-Fehring 8338257/0 Mugen Sanwa MT4
3 12 Georg HORNINGER AT RC Buggy Wels 9731035/0 SWORKz BE1 2015 LRP SWORKz TPRO SANWA
4 36 Rudolf TRAXLER AT ERT-Steyregg 3058813/0
5 55 Joonas HYVÄRINEN FI PRCA 2567371/0
6 15 Jan KRUISZ AT MCC-Hornstein 9268797/0
7 10 Wolfgang HEUSEL AT A-Team Graz 3006681/0 TLR 8ight E3.0
8 96 Žiga PAJEK SI GaS Tuning Team RC 7033916/0
9 54 Jörg Miikael TIIT EE FG Modelsport 6630540/0
10 73 Chris KAMMANN DE Stoppelhopser Oberhausen 2192399/0 Durango Hobbywing AKA Futaba
11 97 Jan PERNARČIČ SI DROMIOS 8523359/0 Xray XB8E Tekin Xray ProCircuit Spektrum
12 57 Viljami KUTVONEN FI PKSRCA 6572105/0
Kisaraporttia paikan päältä....
Perjantaina ajettiin treenejä, kolme kertaa viitisen minuuttia ja sitten kaksi 10 minuutin settiä, joista reseedattiin alkuerät. Radalle saapuessa huomattiin että saattoi tulla mukaan hieman liian pehmeitä renkaita, lämpötila lähenteli 40 astetta! Varikko oli todella hyvä ja ruoka- ja juomatarjoilu riittävä.
Rata oli ilmeisesti sama kuin femma-EM -kisojen jälkeen. Pahimmat reiät oli paikattu mutta ryökkyä oli jo alusta asti. Mielenkiistoisinta radassa oli se että kolmesta kohdasta autoa ei nähnyt ollenkaan. Mitä lähempänä korokkeen oikeaa reunaa oli, sitä pitempään auto oli pimennossa! Ajajakoroke oli lisäksi radan oikeassa reunassa. Muuten rata oli makea ajaa, vauhdikas ja ilman pikkukikkailua.
Perjantaina näytti siltä että jos oma ajo pysyy kasassa, voisi olla mahdollisuuksia jonnekin 30-40. paikkeille. Eihän se tietysti pysynyt kasassa! Mut reseedattiin neloserään. Alkuerissä ajo kulki ihan mukavasti, mutta joka aika-ajokierrokselle osui yksi surkea kierros jossa oli 15 sekunnin edestä virheitä. Keskikastissa kuskit olivat todella tasaväkisiä ja yksikin kaato rankaisi todella monta sijaa. Oma vauhti riitti alkuerissä noin 50. paikkeille. Sunnuntaina ajettiin nousufinaalit.Pieni masennus vaivasi, ajo oli todella epävarmaa ja olin aivan varma että jatkopaikkaa ei heru Aloitin 1/8-finaalista kolmosruudusta ja nousin heti alkuun kärkeen. Käsi tärisi ihan sikana mutta lopulta huomasin että vaim yksi auto pysyi mukana vaikka ajoin todella hiljaa ja varman päälle. Tein muutaman pienen virheen ja putosin toiseksi mutta ajo pysyi kasassa todella hyvin eikä ollut mitään ongelmaa päästä jatkoon. Yön sateen jäljiltä rata oli hiukan kurainen, joten kiireellä laittamaan autoa kuntoon. Ehdin juuri puhdistaa auton ja sitten olikin 1/4-finaalin lähtö. Ajoin samassa haarassa Joonas Hyvärisen kanssa, Joonas lähti kolmosruudusta, meitsi kympistä. Selvisin alkukolareista hyvin, Joonas ei. Ajelin hyvin keskijoukon mukana, olin varmaan kuudentena parhaimmillaan. Sitten sain kylkiosuman ja jäin katolleen ja tipuin pari sijaa. Lopults oli hyvää kisaa svenssonin (Mancia) kanssa, harmittavasti hävisin sen vikalla kierroksella. Sijoitus kahdeksas, ei jatkoon. Joonas nousi lopulta viimeiseltä sijalta neljänneksi ja semiin! Oma ajo riitti harmittavasti E-finaalin paalulle. Ero vikaan D-finaalipaikkaan jäi muutamaan kymmenykseen.
E-finaaliin lähdin paalulta. Johdin muutaman kierroksen, sitten tipuin toiseksi. Erän voittanut kuski oli mua selkeästi nopeampi, mutta pystyin pitämään kakkossijan melko helposti, vaikka ajo meni lopussa aivan sekaisin! Lopulta sijoitus oli 50. PM-kisan alisuorituksen jälkeen meni melko hyvin.
Auto toimi hyvin kun ruuvasin siihen Bayerin warm-up säädöt. Nyt se kääntyy sisään neulansilmämutkiin todella hienosti! Moottorina olisi voinu olla kireämpikin vaihtoehto, mutta en sitä uskaltanut vaihtaa kun en ollut kokeillut aikaisemmin. Lämmöt oli melko korkealla, piti viritella tuuletinta koneen kylkeen. Renkaina käytin Pro-Linen Blockade mediumia! Niillä pystyi ajamaan noin 30 minuuttia!
Hyvät kisat oli kaikin puolin. Kisaformaatissa on vielä pientä viritettävää, ja muutoksia tulee varmasti ensi vuodeksi.
Lopuksi kiitokset Hyvärisille renkaanliimauskoneen lainasta, Joselle kuminauhojen ja liiman lainasta, Viljamille kliinerin ja kickerin lainasta, sekä anteeksi Viljamille surkeasta renkaan liimauksesta. LRP:n tiimin renkaanliimaajan paikka on vieläkin auki...
Oli kyllä hauskat kisat, toivottavasti ensi vuonna uudestaan. Pitää tuota varmuutta vielä parantaa roimasti tässä luokassa.
Jukka ei se sun vika ollut. Kiitos ensinnäkin avusta kun oli muutenkin kiire auton kanssa. Liimastahan se vika löytyi ettei renkaat pysyneet vanteilla.
Miltä lopputulokset näyttää?
JQ 10, Joonas 28, Viljami 33, mä 50.
Mylapsista voi löytyä tarkempia tuloksia, mutta tulospalvelu tökki kisapaikallakin...
Edit: Viljamin sijoitus
Miten sähköt kestivät ja minkälaisilla sähköillä ajettiin?
Vaikka oli todella kuuma, sähköt kestivät hyvin. Tuulettimia viriteltiin ja kirottiin EFRA:n tyhmää korireikäsääntöä tosin. Koneet olivat yleisesti 2100-2200 kV. Yleisiä merkkejä olivat Reds, LRP, Hobbywing, samoja kuin kotimaassakin. Jose ja Viljami ajoi LRP:n SC-koneella, muut LRP-tiimikuskit ajoivat kasikoneella. Josella oli shortyakut, muut taisivat ajaa normiakuilla. Niitä oli 5000-7200 mAh-kokoisina. 10 minuutin ajossa mulla meni noin 4000 mAh virtaa 1900 kV-koneella ja erittäin rauhallisella ajolla :tongue: