Lupailin viimeisessä viestissäni videota miten homma käytännössä toimii.
No hienosti on mennyt, testiautosta jonka sain käyttööni, kone antautui siten, että pysyy käynnistää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Siihen olen nyt koittanut saada henkeä, mutta ko. auto päätyi nyt takaisin alkuperäiselle omistajalle. Tietenkään siihen ei sopinu kumpikaan moottori jotka minulla olivat itsellä.
Niin tai näin, homma ei kuitenkaan ole nyt ollut aivan pysähdyksissä vaan on kyllä kehittynyt varsinkin ajatuksen tasolla paljon eteenpäin. Olen unohtanut kiihtyvyysanturit käytännössä toistaiseksi, niistä ei ole niin paljoa iloa, että niiden kalibrointi ja hyödyntäminen tässä vaiheessa kannattaisi. Tilasin kyllä kiinasta helikopteriin tarkoitetun gyron, joka automaattisesto korjaa sivuttaisliikeitä, siitä voi kehitellä tulevaisuudessa jotain.
Samalla tilauksella tilasin itselle Arduino Minin, joka on noin puolet tulitikkuaskista. Sen käyttöönotto tarkoitukseen ei ollut aivan kivutonta ja savuakin nähtiin. Nyt siihen on kolvattu konkkaa ja parempaa regulaattoria joten se toimii käytännössä 7-40V käyttöjännitteellä ja tarvittaessa stabiloi jännitteen myös servoille ja vastarille (eli autossa voisi käyttää mitä tahansa 7-40V jännitteellä toimivaa akkua).
Laite näyttää nyt tältä http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3440.JPG
Nuo liittimethän kuuluisivat kotelon sisään, samalla tavalla kuin vastareissa. Nyt ei kuitenkaan kiinnostanu liimata niitä siten, vaan jätin piuhaa reilusti niin on helpompi testailla tuota.
Unohdin bluetoothin toistaiseksi, sen kantama oli vain muutaman metrin ja palaan siihen myöhemmin. Kotelossa on mini-usb liitin, johon on helppo tökätä läppäri kiinni halutessa säätöjä varten.
Tällaista tällä erää.. edelleen on auton metsästys käynnissä jotta pääsisi kunnolla kokeilemaan. Samoin on työn alla sovellus, jolla voi graafisesti säätää auton asetuksia (kun se ensin kytkenään USB:liitännällä läppäriin). Sovellus näyttää mm. tietoa siitä kuinka nopeasti auto kiihtyy (auttaa säätämisessä) ja paljon muuta, mutta en tässä paljasta enempää.. Idea kuitenkin on kypsynyt aika pitkälle ja uskon että tästä saadaan edullinen tapa saada lisää iloa irti nitrovehkeistä.
No hienosti on mennyt, testiautosta jonka sain käyttööni, kone antautui siten, että pysyy käynnistää vain muutaman sekunnin kerrallaan. Siihen olen nyt koittanut saada henkeä, mutta ko. auto päätyi nyt takaisin alkuperäiselle omistajalle. Tietenkään siihen ei sopinu kumpikaan moottori jotka minulla olivat itsellä.
Niin tai näin, homma ei kuitenkaan ole nyt ollut aivan pysähdyksissä vaan on kyllä kehittynyt varsinkin ajatuksen tasolla paljon eteenpäin. Olen unohtanut kiihtyvyysanturit käytännössä toistaiseksi, niistä ei ole niin paljoa iloa, että niiden kalibrointi ja hyödyntäminen tässä vaiheessa kannattaisi. Tilasin kyllä kiinasta helikopteriin tarkoitetun gyron, joka automaattisesto korjaa sivuttaisliikeitä, siitä voi kehitellä tulevaisuudessa jotain.
Samalla tilauksella tilasin itselle Arduino Minin, joka on noin puolet tulitikkuaskista. Sen käyttöönotto tarkoitukseen ei ollut aivan kivutonta ja savuakin nähtiin. Nyt siihen on kolvattu konkkaa ja parempaa regulaattoria joten se toimii käytännössä 7-40V käyttöjännitteellä ja tarvittaessa stabiloi jännitteen myös servoille ja vastarille (eli autossa voisi käyttää mitä tahansa 7-40V jännitteellä toimivaa akkua).
Laite näyttää nyt tältä http://lari.owla.fi/rc_ecu/HPIM3440.JPG
Nuo liittimethän kuuluisivat kotelon sisään, samalla tavalla kuin vastareissa. Nyt ei kuitenkaan kiinnostanu liimata niitä siten, vaan jätin piuhaa reilusti niin on helpompi testailla tuota.
Unohdin bluetoothin toistaiseksi, sen kantama oli vain muutaman metrin ja palaan siihen myöhemmin. Kotelossa on mini-usb liitin, johon on helppo tökätä läppäri kiinni halutessa säätöjä varten.
Tällaista tällä erää.. edelleen on auton metsästys käynnissä jotta pääsisi kunnolla kokeilemaan. Samoin on työn alla sovellus, jolla voi graafisesti säätää auton asetuksia (kun se ensin kytkenään USB:liitännällä läppäriin). Sovellus näyttää mm. tietoa siitä kuinka nopeasti auto kiihtyy (auttaa säätämisessä) ja paljon muuta, mutta en tässä paljasta enempää.. Idea kuitenkin on kypsynyt aika pitkälle ja uskon että tästä saadaan edullinen tapa saada lisää iloa irti nitrovehkeistä.