Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Ankku

#1
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
23.04.13 - klo: 09.55
Kuinka pitkä ajoaika on Formulakisoissa alkuerissä ja kuinka pitkä finaaleissa?
#2
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
18.04.13 - klo: 20.23
Nyt aloin kokoamaan tuota Tamiyan F104 autoa.

Millaiseksi kannattaisi maavara säätää edessä ja takana. Meidän RC-radan asfaltti on aika huonokuntoinen ja kuoppainen.

Miten etupyörien pystykallistus alussa kannattaisi säätää, autossahan tulee palikka jolla saa 0 tai 1 asteen kallistuksen ja mikä olisi aluksi sopiva toe in/out etupyörille?

Osat vaikuttaa ihan laadukkailta ja yhteensopivuus on tuttua Tamiya tasoa. Ensimmäin F1 autoni, joten perussäätövinkit on tarpeen :)
#3
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
16.04.13 - klo: 19.13
Moi Pate,

Ja kiitos vinkeistä.

Auto on tuo uudempi Tamiya F2012 (F104) Ferrarin korilla, alla linkki...

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58559-Tamiya-F2012-F104-109850

Tilasin myös kuulalaakerit joka paikkaan, eli noilta osin asia kunnossa.

Onkohan tuossa uudemmassa erilaiset renkaat kuin noissa vanhemmissa malleissa? Jostain muistaakseni luin että tässä uudessa olisi aika hyvät kumit asfalttiajoon, pitääköhän paikkansa. Onko nuo nyt sitten vakiona pehmeät vai kovat seokset, onko kenelläkään tietoa?

Aluksi kokeilen tuolla paketissa tulevalla hopeakannu moottorilla. Tuossa taitaa olla 0.6 mod. hammastus? Silloin löytyy noita pinjoneita suoraan pakista, LRP:n Blast TC ja Buggy autossa on myös samainen hammasjako. Pitää koittaa vähän pitemmällä välityksellä ulkona kuin tuo vakio 3.7.

Käyköhän nuo mainitsemasi Power Racingin vanne/rengas setit suoraan tuohon autooni?


#4
Sähköautot / Vs: RC FORMULA 1 Autot
15.04.13 - klo: 18.41
Tilasin juuri Tamiyan F104 auton  :grin:

Kiinnostaisi kovasti tietää onko autolla miten iso nopeusero eri moottoreilla, eli...

-Vapaa 21.5t harjaton(pienimmällä ennakolla esim. X12)
-Tamiyan 540J -hopeakannu
-Tamiyan Sport Tuned

Millaisia välityksiä olette käyttäneet noilla moottoreilla?

Kaikenlaiset säätö ja kokoamisvinkit otetaan tietenkin vastaan  :wink:

Onko paketissa tulevat renkaat ihan ok. asfaltti käyttöön ja mitä renkaita suosittelette hommaamaan seuraaviksi kumeiksi.
#5
Moi,

Aloittelijan kysymys, säännössä kohta Välitykset:  Kokonais välitys 5 tai lyhyempi.

Tarkoittaako tuo sitä että kisoissa välitys tulee olla yli 5. Esim. 5.1 tai suurempi...
#6
Osaisiko joku neuvoa LRP Blast TC auton alustan säätöjen kanssa. Kerhomme radan asfaltti on aika huonolaatuinen ja karkea pinnaltaan. Mutkissa perä alkaa helposti pomppimaan. Etupää pysyy nätisti radassa kiinni, mutta mutkissa perä ei oikein käyttäydy nätisti. Mitä säätöjä ja muutoksia kannattaisi kokeilla?
#7
Nyt valmistui LRP Blast TC auto HPI Mustang korilla. Ainoa ongelma oli akselivälin suhteen. LRP:ssä on akseliväli 262 mm ja tuo kori on tehty 255 mm alustalle.

Tuli vähän ruman näköinen kun eturenkaat laittoi lokasuojan kaaren mukaan nätisti, niin takana joutui jättämään koriin ylimääräistä lexania takapyörän etupuolelle  :embarrassed:

Säännöissä sanotaan että kori tulisi leikata esikuvan mukaisesti. Tekemäni muutos ei varmaankaan estä korilla kilpailemista?

Löytyykö miltään valmistajalta uutta TC autoa jossa olisi tuo 255 mm akseliväli tai löytyykö luokaan sopivaa koria jossa olisi akseliväli lähellä tuota 262 mm.

Renkaiksi ja vanteiksi laitoin eteen ja taakse 31 milliset. Näin renkaat istuu nätisti korilinjaan, saa nähdä millainen on ajaa kun on leveät renkaat molemmissa päissä.

Lisäys 02.05.2012

Lisätty kaksi kuvaa. Ilmeisesti kisoissa saa ajaa korilla vaikka takapyörän kohdalla kori on leikattu hieman esikuvasta poiketen?

#8
ok. Pitääkö autoon "rakentaa" jonkinlainen telinen tuolle transbonderille, vai miten se kisapaikalla helpoiten kiinnitetään autoon. Onko sijaintipaikka määritetty?
#9
Kiitos kaikille taas vastauksista. Näin pääsen pikkuhiljaa jyvälle tämänkin luokan saloista  :wink:

Saako tuon transbonderin kisajärjestäjiltä lainaksi vai tuleeko jokaisella kilpailijalla olla oma. Jos niin mistä tuollainen kannattaa ostaa.
#10
Kiitos tiedosta, tuo LRP:n TC auto kun on 190mm leveä ja HPI:n 5-puolavanteita ei näytä olevan kuin 0 ja 6mm offsetilla. Nuo 0-offsettiset jäisi niin rumasti 200mm Mustangin korin sisään. Siksi mietin eteen ja taakse noita leveämpiä renkaita.

Muutamia lisäkysymyksiä on tullut mieleen. Millainen kiinnityspaikka tulee kisoihin varata transbonderia varten ja paljonko tuo transbonderi painaa ja mitkä on sen mitat? (autossahan pitää huomioida kisakunnossa minimipaino)

Millaisialla NiMh ja Lipo kapasiteeteilla te ajelette, eli minkä verran kapasiteettia akuissa tulisi olla jotta riittää hyvin tuohon 8 minuutinkin finaaliin sääntöjen määräämällä moottorilla.

#11
Kiitos Kaitsu vastauksistasi!

Millainen tuo on ajaa leveät edessä, sekä takana. Tuo lienee myös sallittu kisarengastus?
#12

Tervehdys kaikille,

Ensimmäisen RC-autoni ostin 14-vuotiaana, 36 vuotta sitten  :grin:  Koko ajan on ollut jonkinalaista kalustoa ajokunnossa ja reilut kymmenen vuotta sitten kisailin Syndicate Touring luokassa.

Nyt kiinnostus on kovasti herännyt tähän VTR luokkaan, joskos vielä huolisitte tälläisen vanhemmankin mukaan leikkimieliseen kisailuun  :wink:

Minulla on LRP:n Blast TC auto ja tuosta ajattelin tehdä luokkaan sopivan auton. Muutamia kysymyksiä tuli mieleen joihin en löytänyt vastausta tästä linkistä, ainakaan pikaisella tutkimisella.

- Saako autossa olla kallistuksenvakaajat?

- Renkaista, tuleeko HPI Vintage renkaissa insertit mukana?

- Hyväksyttyjä renkaita on, HPI:n 4793 ja 4797 renkaat, saako näitä renkaita varioida, eli voiko olla esim. edessä ja takana nuo leveämmät renkaat, tai saako olla vaikka kapeammat renkaat sekä edessä että takana ja mikä variaatio on toimivin?

- Onko Hobbylinna ainoa paikka mistä löytyy luokkaan sopivia renkaita ja koreja


#13
Ensimmäistä 1/8 Buggyä olen miettimässä. Otsikonmukaiset autot olisivat varmaan ihan kelpo harjoitteluautoja. Kertokaa kokemuksista ja kumpi olisi järkevämpi valinta?
#14
Onko tulossa tälle vuodelle T-8 Truggy kisoja?

#15
Sähköautot / MINI-Z rata
27.08.03 - klo: 10.33
MOI!

Alkaa käymään nykyinen rata pieneksi, varsinkin mini-Z F1 autolle. Ajatus olisi rakentaa noin 6 x 4 metrinen rata, riittääkö koko kunnon ajeluun? Kuinka leveä kannattaisi radasta tehdä? Ja pinta materiaali, maalattu lastulevy, neulahuopamatto, vai mikä olisi hyvä ja pitävä materiaali?

Tarkoitus olisi tehdä rataalueen ulkoposat nurmikon näköiseksi, onko kokemuksia mistä kannattaa tehdä ?
#16
Vapaa keskustelu / Kierroslaskenta ?
11.08.03 - klo: 13.53
Kuka tuo maahan tuota Orion Lap Counter Systemiä? Mitä paketti sisältää ja monellekko autolle tuota voi käyttää ?
#17
Vapaa keskustelu / Kierroslaskenta ?
11.08.03 - klo: 09.14
MOIKKA!

Onko kenelläkään vinkkiä mistä saisi kohtuuhintaisen kierroslaskennan kotikäyttöön-RC autoille ?
#18
Kiitoksia S.Trzaskalle erittäin hyvästä ja selventävästä vastauksesta :) Tuota kirjoitustasi kun mietti niin kaikki selvisi. Mistä saa edullisemmin tuohon mini-z F1 autoon kuulalakkeri satsin ja kuula diffin, ja mitä kustantaa?

Onko kenelläkään käytössä kierroslaskentaa ja ajanottolaitteistoa, tuollaisen järkkääminen on alkanut kiinnostamaan, ylimääräinen tietokone löytyisi, kun vaan saisi selvyyden mistä ja mihin hintaan saisi ohjelmiston ja muun tarvittavan elektroniikan?
#19
Akuista. Olen ikäni toiminut akkujen kanssa ja uskallan väittää että Sanyon Twicell 750 on yksi parhaita AAA kokoisia kennoja, hyvä virran ulosanti ja pitää pitkään jännitteen korkeana=kova vauhti :)

Twicellit ovat myös erittäin pitkäikäisiä, eli hankintahintaansa nähden hyviä kennoja. Twicell kennoja saa ainakin Printec Hobbystä 3 Euroa/kpl. Atala RC, hinta 3,40 Euroa/kpl.
#20
Vai virallisesti olin 1000:s viestittelijä :)

Viikonloppuna tutkailin noita etujousia, toinen puoli on selvästi takkuisempi, purin sen ja tein vaikka mitä mutta välillä tuntuu että joustaa tosi nihkeesti. Onkohan nuo kunigaspultit niin räpöpintaisia että jousitus takkuilisi niihin ? Onko kenelläkään kokemusta optio-osina saataviin vastaaviin ?
#21
Joo, ei ole Fi autossa H-baria, vaan kaksi erillistä, molemmin puolin. Elien illalla nuo juuri irroitin ja katsoin että on ok. Etupyörien herkän pyörimisen varmistin vieä, oli ok. Takapyörät ja akselin irroitin, ei mitään mikä vastustaisi pyörimistä, diffiä en vielä purkanut, mutta vaikuttaa toimivan herkästi. Ainoa mihin kiinnitin huomiota oli toinen etujousi, se on vähän takkuisempi liikkeessään kuin toinen, niitä en ehtinyt vielä pirkamaan. Näiden tarkastusten jälkeen ajoin vielä autolla ja sama ongelma on vielä, vastapäivään ajettaessa peräkarkaa tosi helposti :(
#22
Tuon olen tarkastanut. Molempien pyörien mutterit kiristin ensin niin ettei kunnolla enää pyörineet ja sitten vähän löysäsin jolloin molemmat pyörivät yhtä herkästi, eli tuossa se ongelma ei ole. Onko kukaan purkanut tuollaista tasauspyörästöä ?
#23
MOI!

Järjestäkäähän kisatapahtuma, ja huomioikaa myös meidät mini-z F1 auton omistajatkin :)

Kysymykseni koskee mini-z F1 autoani.. Siinä on paketissa mukana tullut tasauspyörästö, en tiedä varmuudella onko se kuula vai ratasmallinen. Mutta ongelmana on tasauspyörästön toiminta rataa ajettaessa vastapäivään, tällöin perä karkaa hitaassakin vauhdissa yli. Kun taas ajan myötäpäivään tasauspyörästö pelaa kuin unelma ja perä pysyy nätisti hanskassa.

Mikä mättää ?

Terv, Ankku
#24
Sähköautot / Pitova!!!!!
28.07.03 - klo: 09.27
TERVEHDYS KAIKILLE!

Testailin tuolla Mini-z F1 autollani Cokiksen laittoa radalle. Perjantaina sumutepullolla ruiskuttelin, lauantaina ajoin aamulla, pito oli aivan tautinen, mutta illalla kun ajoin pito oli hävinnyt totaalisesti! Oli kun ois jäällä ajanut. Piti pestä Cokis pois ennenkuin ajosta tuli mitään. Eli tuo Cokis ei ole mukava vaihtoehto lyhyen toimintaajan takia :(  Onko muita kokeiluja kukaan tehnyt?  Vakiona F1 autossa taitaa olla kaikkein kovimmat renkaat?! Onko kokemusta pehmeämmistä ? Pitääkö paremmin ja onko niissä sitten taas kuluminen ongelma?  

Juuri vasta auton ostaneena, kannattaako tuohon ostaa joitain optio-osia ja niiden hyöty? Ja sitten vielä tyhmä kysymys, täällä puhutaan Turboista, mitä se tarkoittaa näissä pikku autoissa?

Terveisin, Ankku
#25
Miten ja miten paljon tuota Cokista pitäisi laittaa. Tarvitseeko toimenpide uusia ?
#26
Hiominen ja sannan laitto tuntuu aika hurjalta :) Onko kenelläkään kokemuksia jostakin nesteestä jota maalattuun lastulevyyn voisi laittaa... Appelsiinimehua ?
#27
Sähköautot / Kyosho Mini-Z F1
24.07.03 - klo: 13.52
MOI KAIKILLE!

Ostiin viikko sitten Kyoshon Mini-Z F1 auton. Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja vinkkejä autosta. Olen tekemässä "kotirataa" lastulevystä, maalasin sen, mutta pito ei ole kovin hyvä. Onko vinkkejä pidon parantamiseksi?
Onko näille autoille Suomessa kilpailuja ?

Terv, Ankku