Lainaus käyttäjältä: manlyman - 16.09.14 - klo: 19.10
No jospa nyt minäkin vielä vastaan, kun kerran menin provosoimaan.
"Paras": huomaa hymiö lauseen lopussa
"Kielitaito": Tilausta tehdessä google translate auttaa joka vaiheessa, saksa ei hirveästi eroa englannista ja tilauksen saa vietyä valmiiksi aika helposti. Tietysti jos ei osaa edes englantia niin varmaankin sitten jostain Suomalaisesta kaupasta ostelee. Manuaalit joka tapauksessa tullee englanniksi? Onko Traxxasin manuskat lokalisoitu suomen kielelle?
"Takuu": toimii samalla tavalla kuin muussakin nettikaupassa. Kieltämättä takuuasioissa saksan kielen hallinta auttaa (englanti riittää lähes aina). Toki jos asenne on se että ulkomaalainen kusettaa aina, niin ei voi ostaa mitään koskaan ulkomaisesta nettikaupasta. Iso yritys tämä esimerkkikauppa kuitenkin on.
"Apu konffaukseen, jos asetusvika out-of-the-box": Hmm..... www.rc10.fi ? Vasta-alkajan on tietysti hyvä lukea se laitteen mukana tuleva manuaali, jotta ei esim. polta taloaan maan tasalle lipojen kanssa. Samalla oppii peruskonffaukset.
Suomalaiset pienyrittäjät tuntuvat aina vetävän tämän palvelukortin ja suomen kielen esiin, ja sillä perustelevat olemassaolonsa. Joillekin tämä on tärkeä asia, kukin päättää itse mistä haluaa maksaa.
Anekdoottina; itse yritin kovasti ostaa alkukesästä Kyoshon laitetta kivijalkakaupasta Suomesta, mutta ei siitä palvelusta tullut mitään, lähinnä käteen jä se tuttu wtf-fiilis, joten päädyin nettikauppaan ja säästin 150 euroa ensimmäsen auton kohdalla ja noin 250 euroa toisen auton kohdalla. Nyt ollut kiva kesä takana ja olen oppinut todella paljon rc-autoista eri nettilähteistä.
Voisin paljonkin turista palvelemisesta, palvelun laadusta ja sen merkityksestä eri bisneksille... ehkä kuitenkin toiste... anyway rc-laitteiden kaupassa te suomalaiset toimijat kilpailette aika pienestä ja jatkuvasti pienenevästä markkinasta ( = suomalaiset RC-harrastajat jotka eivät osaa englantia eikä saksaa ja eivät uskalla, osaa tai halua asioida ulkomaisissa kaupoissa). Toivottavasti busineksellanne on muitakin tukijalkoja --- esim. Hobbylinnalla on aika hienosti myös muita viihdetuotteita paljon, tässä vahva pelaaja jolla itse näen paljon tulevaisuutta.
Ei pidä tuudittautua siihen harhaan, että asiakkaat ostavat minulta, koska minä palvelen niin hyvin ja suomen kielellä vielä. Sellainen bisnes ei ole kestävällä pohjalla. Kyllä näin pienellä markkinalla pärjääminen vaatii kilpailukykyisiä hintoja ja tarjoomaa. Volyymeilla pidetään yllä kasvua ja kannattavuutta. Ja jos markkina kasvaa, sitten siitä kiinnostuvat isotkin toimijat suomessa... ja mitäs sitten tehdään?
Bisnes on raakaa nykyisin, kaikki yrittävät pitää markkinaosuuksistaan kiinni kynsin hampain.
Tärkeimmät kaksi kysymystä, jotka suomalaisen verkkokauppiaan täytyy kysyä itseltään ovat:
"Miksi saksalaiset ja britit eivät osta minulta? Milloin ne alkavat ostamaan?"
Huoneentauluksi vielä ilmainen business plan:
Ostetaan rc-autoja varastoon ---> ??? ---> PROFIT
Menee varmaan jo offtopiciksi mutta ihan oikeasti, ei suomalaisen verkkokauppiaan täydy kysyä itseltään miksi saksalaiset tai muut ulkomaiset ei osta minulta? Kyllä suomen verotus ja kulu politiikka pitää huolen siitä ettei ulkomaiset osta suomesta yhtään mitään. Ja viimeistään itella, joka ottaa siitä paketin lähettämisestä vähintään kympin, joka kerta. Ulkomailta tilataan vaikka 15kg tavaraa parilla kympillä. Lähetetäänpä sama paketti itellan taksoilla vaikka hongkongiin.
suomessa verkkokauppiaiden pahin vitsaus on kateus toisten asiakkaista. tämä johtaa siihen että saman tuotteen hintaa tiputetaan 5e kerrallaan joka viikko kun huomataan että naapurin kauppias tekee samoin. siinä sitten koittavat kilpailla hinnoissa kun 500e kaupasta jää 10e käteen(josta tietysti maksetaan vielä alv+muut kulut)
on vielä niitäkin aloja, joissa maahantuojat kertoo millä hinnoilla netissä kannattaa myydä. se pitää bisneksen elossa. toisin kuin it-alalla, esim. eräällä kauppiaalla 25miljoonan liikevaihdosta 3-5% voittoa. Sitten ihmetellään kun hinnoista ei voida keskustella ja palvelu on huonoa.
Itse toiminut verkkokauppa alalla viimeiset 9-vuotta, tähän on mahtunut työkalupuolen kauppaa, It alan kauppaa sekä auton lisätarvikkeiden kauppaa. Oli ala mikä tahansa, ulkomailta on saanut tavaran halvemmalla, niin ei ole tarvinnut ulkomaankauppaan kauheasti puuttua.
Mutta se mitä itse olen suomen rc kauppoja seurannut, surkea esillepano / varastosaldo ajaa siihen että tilaan osat muualta. Sinänsä ihmettelen että alle euron maksavia varaosia ei pidetä hyllyssä. verkkokaupan tuotteita ei laiteta esille niin että tyhmäkin ne löytää. esim monessa kaupassa jonkin tuotemerkin osia ei pääse edes selaamaan vaan pitää haulla etsiä osanumerolla niin näkee tuotteen nimen ja hinnan, ja ehkä jopa kuvankin, wau!
Tänäpäivänä verkkokauppa on monille lähes ensisijainen ostospaikka, tuotetietoja sietäis oikeesti olla kunnolla. Se vaatii työtä, mutta sitä se yrittäminen on.
"Ostetaan rc-autoja varastoon ---> ??? ---> PROFIT"
ei nyt ihan niinkään, ei pelkkä auton varastointi tuo kauppaa. en edes muista koska viimeksi olisin nähnyt radio-ohjattavien autojen mainoksia yhtään missään...