Täällä nyökytellään Tommin viestille. Samaa on ihmetelty miksi 10 krossin SM halutaan väkisin pitää kesälajina?
Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 13.03Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.12.24 - klo: 06.03Videon ohjeella saa sorvattua Contactin takarenkaan kerhon sorvilla: https://www.youtube.com/watch?v=1X6CzeGyvRM&t=13s
Videon ohjeistukseen sellainen muutos että kerhon sorvi ei enää ole kerhon kaapissa vaan sorvauspöydällä. Renkaiden sorvauspiste on krossiradan oikeassa takanurkassa kaappirivistön päässä. Sorvi on valmiina pöydällä käyttöä varten ja pöydän vierestä löytyy imuri että saa siivottua kumipurut pois sorvaamisen jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: AnttiP78 - 03.10.24 - klo: 16.24
Nimim. Koheltaja kirjoitti edellisellä sivulla hyvän kirjoituksen foam-renkaiden asennuksesta.
Nelivedossa ei kuitenkaan vielä pääse ajamaan, ellei Contactin takarengasta sorvaa pienemmäksi. Koska kerhon sorviin ei mahdu ko. takarengas, niin tässä yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä homma kotikonstein:
https://youtu.be/S96f02KdXXE
Edit. Kuulin, että kerhon sorvi toimisi sittenkin... se vaan leikkaa renkaan kerralla vähän alle 80 milliseksi. Ilmeisesti tulee hyvä noinkin.
Lainaus käyttäjältä: Fullspeed RC - 25.08.24 - klo: 21.03
Mattokrossia!
Hakkilan krossiradan materiaali aiheuttaa aina paljon keskustelua ja jokaisella on siitä oma mielipide. Kesän aikana touring radan mattojen päivityksen yhteydessä on hallitus tehnyt päätöksen kokeilla krossia vanhoilla touring matoilla solukumi (foam) renkailla.
Miksi?
Keskeinen motivaatio on rengaskuluma. Kokemukset Ruotsista ovat olleet lupaavia, samoilla renkailla voi ajaa huomattavan paljon ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Lisäksi solukumirenkaiden käytös koettu miellyttäväksi. Testejä Hakkilassa on ajanut Karri ja Lauri, erilaisilla renkailla.
Miten?
Hakkilassa tullaan järjestämään ilta muutaman viikon päästä, missä pääsee jyvälle renkaiden liimauksesta. Krossiradalla ei käytetä pitoaineita renkaissa. Mattokrossi vaatii pieniä muutoksia autoihin, varsinkin etuiskaritorni pitää suojata, ettei torni revi mattoa kun auto kaatuu.
Miksei kumirenkaat?
Tämä oli ensimmäinen vaihtoehto mitä tutkittiin, suurimmaksi ongelmaksi muodostui renkaiden saatavuus - euroopassa sileiden renkaiden saatavuus on heikkoa ja hinta melko korkea. Lisäksi kumirenkaiden mielekäs käyttö tarkoittaisi pitoaineiden käyttöä, mitä moni krossikuski tuntuu vieroksuvan.
Milloin?
Kauden ensimmäinen Fors kilpailu 28.9. ajetaan vielä turffilla minkä jälkeen ratojen paikat vaihtuvat.
Mistä renkaita?
Hobbyfactory, Eurorc ja Under the counter ottavat renkaat valikoimiin. Renkaita valmistaa mm. Hot Race ja Contact. Kisoihin määrätään yksityyppirenkaat ja tarkoitus on saada niitä myyntiin valmiiksi liimattuina.
Mitä jos homma ei toimi?
Sitten siirrytään takaisin turffille. Päätöksiä tehdään sekä mattojen kulumisen perusteella ja kyselyn tuloksilla, mikä tehdään tammikuussa.
Mutta johan mattokrossia kokeiltiin 80 luvulla?
Näin muodit kiertää ja päädytään kokeilemaan samoja juttuja uudestaan. Menneinä vuosina akkujen kapasiteetti oli ongelma, ei ole enää.
Mitä jos homma toimii?
Sitten jatketaan mattokrossia, uusiin mattoihin ei ole varattua budjettia eli nykyisten mattojen kesto on keskeisessä asemassa jatkon kannalta.
Minulla on paljon renkaita turffille, mitä teen niillä?
Nyt on hyvä hetki ajaa renkaita pois kun syyskausi alkaa.
Entäs corrit ja truckit?
Niille suositellaan sileitä renkaita, piikkirenkailla ei pidä repiä mattoa hajalle. Esimerkiksi asfalttirenkaat on valmiiksi sileät.
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 22.04.24 - klo: 00.04Kesällä, kun sen 10k+ lappia taas ottaa niin on taas syksyllä nopeampi.
Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 09.04.24 - klo: 11.28Eli tulee itsekin kokeiltua tuota ns. stanukonetta... Vauhdin puolesta se moottori on ehkä liiankin tehokas, mutta sopii mulle.