Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 03.06.12 - klo: 15.09Kiitos! :)
www.snrt.net löytyy tekniset tiedot mun rallikrossista
Pahus ku menee aika tohon m8e:hen..
Voisin vaikka tarjota tota ehtivämmälle kuskille..
Hieno auto ei siinä.. Kiva työntää kyllä.
Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: GT Warrior - 03.06.12 - klo: 15.09Kiitos! :)
www.snrt.net löytyy tekniset tiedot mun rallikrossista
Pahus ku menee aika tohon m8e:hen..
Voisin vaikka tarjota tota ehtivämmälle kuskille..
Hieno auto ei siinä.. Kiva työntää kyllä.
Lainaus käyttäjältä: tonij - 14.12.11 - klo: 22.00Paljo MCD X4 maksanut sulle kaikkiaan?
MCD X4 bemun korilla
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 10.02.12 - klo: 01.42No hyvä kun kerroit! En edes muistanut tuota asiaa, että se tankin letku pitää viritellä siihen putkeen... Kun ei ole se auto lähettyvillä jatkuvasti, niin ei voi vaan muistaa.
2-tahti vaatii vastapaineen! Se tarvii ns painekammion sen alkukäyrän jälkeen ja sitä paitsi siellä putkessa pitää olla paine jotta saat vedettyä sieltä pakarista paine letkun tankkiin jotta pystyt yleensä edes ajamaan sille polttiksella. Vaihtoehtona on tietysti ruuvata tankki metrin ylemmäksi kuin moottoriJa sitten vielä yksi neuvo. Ne kumit sulaa siellä pakarissa... Tarvitset lämmön kestävää silikoniletkua ja sekään ei kestä kovinkaan lähellä pakoaukkoa. No toivottavasti tää jeesaa jtn? Kyllähän niiden pakarien tekoon pitää vähän käyttää älliä eli jos tutkit sitä alkuperäistä vaimentajaa kätösissä niin matkit sitä ja lopun sovellat...
Lainaus käyttäjältä: Pekka_h - 09.02.12 - klo: 17.45En tarvitse hitsauslaitteita, jos käytän esim. kumista 90° putkea (halkaisija saman verran kuin putken). :)
Tarviit rautasahan ja tig hitsauslaitteen. Alumiinisista sähköjohdon suojaputkista löytyy hyvää matskua tuohon hommaan. taakse poikittain poikittain saman paksusta putkea kun alkuperäinen äänenvaimennin. Leikkaat alkuperäisestä putkesta päädyn pois ja liität sen siihen putken päähän. Siinähän on yleensä valmiina painelähtö
toinen pää sokkolaipalla. ja yläpuolelta tuot 10mm putkella sen moottorilta äänenvaimentimelle. Myös kemiallinen metalli vois olla hyvää kamaa tuon putken tekemiseen jos nyt ei kellään kaverilla satu tiggiä olemaan? No vaikee selittää... No kokeilemalla oppii...
Lainaus käyttäjältä: Ganja67 - 09.02.12 - klo: 16.26No sekin on vaihtoehto sinänsä... Mutta haluan kuitenkin tehdä metallista nimenomaan pakoputken.
Vilaisin noit Sebenin sivuja ja näin äkkiseltään katoin että jos ton "pakosarjan" saisi käännettyä niin että lähtö olisi taaksepäin ja siihen 90 asteen mutka silikoniputkesta ja toi vakiopilli siihen perään ni eikös se olisi sitten siinä...?
Lainaus käyttäjältä: lassii - 09.02.12 - klo: 13.22Joo, tosiaan pitää miettiä ääntä, kaasuja (pakokaasuja)..
Hyviä pointteja ja faktoja. Turha on lähtee keksiin pyörää uudestaan.
Samat asiat pätee myös 1:1 auton moottorissa. Liian iso putki ei tuo kun ääntä lisää jos sitäkään.
Ite lähtisin vaan tekee feikkiputket ja kunnon viripilli ja vaikka sit jotenki ohjaa kaasut auton alle nii näyttää ees joltain. Ei oo kovin miehekästä jos savua tulee mut mitään ei tapahdu
Lainaus käyttäjältä: lassii - 08.02.12 - klo: 20.21"Feikkiputket"? Tarkoitat varmaan, esim. polttoaineletkuista tehtyä - kuten jotkut ovat tehneet.
Feikkiputket tietenki on vielä helpompi tehä. Mites tuon tehon kanssa sit homma menee? jotenkin tarttis varmaa sitäkin miettii.
Lainaus käyttäjältä: Rahtimies - 22.01.12 - klo: 16.20Ei sen pidä olla kovin yksityiskohtainen... Pääasia on että toimii. ;)
Kyllähän tuosta muovimallimoottorista saa käsityksen, miten moottori toimii, ja miten se rakennetaan.
Jos halutaa oikeasti tehdä toimiva ja kestävä moottori, ei sitä kyllä porakoneella saa tehtyä.
Koneistuksiin pitää oikeasti olla ammattitaitoa, sopivat vehkeet, ja sopivat materiaalit.
CNC jyrsin, sorvi, yms...
Toinen kysymys on, kuinka autenttinen moottori pitää olla.. yksityiskohdat lisäävät työmäärää aika paljonkin.
Ei ole tekemätön paikka, mutta jos ei tiedä mikä on CNC jyrsin, voi olla aika hankala homma...
Lainaus käyttäjältä: race - 22.01.12 - klo: 17.29Joo, kiitos.
Arvostan sitä että tartutaan härkää sarvista ja tehdään omia projekteja.
Varmasti on mahdollista tehdä 1/4 kone, mutta tuolla budjetilla ja tietämättä mikä on cnc-jyrsin niin paljon vaikeuksia moottorin teossa varmasti on.
Ok, voit tietysti teettää lohkon jossain pajassa, kun toimitat piirustukset.
Jos tarkoituksena on tehdä nimenomaan pieni versio bemarin Koneesta, niin ongelmaksi tulee löytää ne sopivat osat kaupasta. Mistä saat sopivat venttiilit, männät, nokka-akselin, kampiakselin jne? Varmasti saat tuon kokoluokan osat jostain, siis ei esikuvan mukaiset. Se sitten että ne olisivat toimivat tekemässäsi/teettämässäsi lohkossa on jo ihan eri juttu.
Periaatteessa pitäis olla tiedossa kaikki osat ennen kuin lohkon ja kannen voi tehdä. Random osien yhteensovittamiseen vaadittavien kanavien ja sovitusten teko vaatii jo melkoista moottori-insinöörin kokemusta.
Lisäksi pitää kehitellä sytytys- polttoainejärjestelmät, varmaan tässäkin kohtaa joutuisi luistamaan esikuvanmukaisuudesta.
Luulenpa että tarvittavat työkalut on pieni murhe tuommoisen projektin toteutuksessa.
Nostan hattua jos saat tehtyä toimivan nelitahtimoottorin ja on huikeaa jos se on ison moottorin mukainen ja sen tekeminen onnistuu 1500 hintaan.
Lainaus käyttäjältä: Jomppis - 22.01.12 - klo: 12.39Kiitos. :)Lainaus käyttäjältä: E30 - 22.01.12 - klo: 12.11
Noniin, eli saisko jotain vastausta työkaluihin? Että minkälaisia "erikoistyökaluja" tarvitaan, yms.
Sehän nyt on ihan makuasia, mitä kukin pitää erikoistyökaluina... CNC-sorvi ja CNC-jyrsinkone nyt ainakin olis varmasti kiva olla olemassa. Samoin mikrometri, heittokello sun muut konepajan perustyökalut ja mittalaitteet. Ja koska jossain kohtaa tulee kuitenkin työstössä joku moka, niin alumiinihitsaustaito ja -koneet olisi hyvä olla saatavilla.
Onhan tuollaisen moottorin rakentamisessa monenlaista mietittävää.. Miten työstät kanteen kanavat, seetit, ohjurit, laakeripukit jne. Ja mistä materiaaleista minkäkin osan teet. Rakennatko esikuvanmukaisen vesijäähdytyksen -> vesikanavien työstäminen. Rakennatko esikuvanmukaisen märkäsumppuvoitelun vai kuivasumpun? Mistä venttiilit ja niille jouset, keinut, kiertokanget, männät, kampiakseli?
Vastaa itsellesi noihin ongelmiin ensin ja puntaroi sitten mitä tulee kustannuksiksi.. Kyllähän jo lohkon jyrsityttäminen konepajalla tulee maksamaan monta rahaa, jos ei itsellä ole tarvittavia koneita. Olisikohan CNC-jyrsimen työtunti jossain 150€ nurkilla alv0% ja jos tuollaista lohkoa helposti sen 20h tekee niin...
Niin ja mikä E30:n moottori oli mielessä? Niitähän on ainakin M10B16, M10B18, M20B20, M20B23, M20B25, M20B27, S14B23, S14B25, M40B18, M42B18, M20D24
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 22.01.12 - klo: 13.40Eikös tuo ole semmonen pelkkä rakennettava koriste-moottori? Siis minä en aio rakentaa koristetta - ihan käyttökelpoisen moottorin. ;) Unohdin senkin mainita ensimmäisessä viestissä...
Eikös kaiken maailman moottoreiden rakentelu ole ihan oma harrastuksensa?
Näitä on saatavillakin kaikenlaisia:
http://www.discoverthis.com/visible-v8.html
Mutta tuo ei kai käy oikeasti? Ehkä sillä voisi silti aloittaa touhun - kai siinä oikeanlaiset osat on, että voi opetella, mitä kaikkea sinne sisään menee. Alkoikin itse asiassa hiukan kiinnostaa.
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 21.01.12 - klo: 19.44Lähinnä kysyin, juuri kyseisen moottorin rakentamista pienemmässä koossa (1/4).Lainaus käyttäjältä: goos - 21.01.12 - klo: 18.04
ohan se mutta veikkaan että koska kysyt asiaa niin ei kantsi edes harkita :)
Joo, kyllä sellaisen voi tehdä, se, että kenen tietotaito siihen riittää on eri asia. Jos asiasta täällä kysellä pitää, niin ei kannattene vaivautua edes miettimään asiaa sen pidempää..