Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Metsäläinen

#1
Lainaus käyttäjältä: MiG-77 - 31.01.25 - klo: 15.18
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 07.17
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:

Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?)  :wink:

Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä

Juu tiedän ja se on hyvä. Monen monta  vuotta siinä meni ennen kuin tajuttiin, kisoissa on kivempi ajaa kuin odottaa radan kuivumista. Kannatan myös talvi SM kisoja sisäradoilla, ainakin saisi kaikki kisat ajettua. Tietenkin kisat tarvitsee kuskit ja määrä tippunut muutamassa vuodessa hurjasti.
#2
Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.
#3
Lainaus käyttäjältä: Pepess - 31.01.25 - klo: 10.35
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.

Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:


Ei välttämättä tarvitsisi ostaa käytettyjä, jos osaisi käyttäytyä kisoissa. :azn :wink:
#4
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 30.01.25 - klo: 21.13
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.

En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:


Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.

Muistoja kilpa uralta ja nimi Oskari Saarela.

#5
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:
#6
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 30.01.25 - klo: 20.23
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.25 - klo: 19.30
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss: ALLE VIIVATUISSA HUOMAA KYSYMYS MERKKI
Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!

Mitä tarkoita negatiivisella mollaamisella? Miten olen mollannut luokkia tai harrastusta? Pyysin vain rehellisyyttä
ja aloittelijoille alusta asti kerrotaan kuinka paljon harrastaminen maksaa. Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa. Muuten kennelläkään ei ole mitään mieleipidettä ennen kuin tulee kyse rahasta. Rakastan lajia, toivoisin sen kasvavan ja voivan hyvin.
#7
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss:
#8
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.

Kävin eurorc sivuilta laskemassa hinnan tyhjältä pöydältä stokki tuupille n.1500e. Tähän hintaan on laskettu auto kitti, radio, servo, nopari, noparin säätöboksi, moottori, akut 2kpl, laturi, työkalut ja kierros foami renkaita. Valitsemani välineet ei ollut kalleimpia, eikä halvimpia vaan mitkä juuri ja juuri kelpuutaisin kilvan ajoon. Kymmenen vuotta kilpailu kokemusta pohjalla eli tiedän mitä haluan. Tuohon hintaan tulisi vielä päälle erillaisia öljyjä, jousia, hexejä, muita mahdollisesti tarvittavia hopup osia, transponderi, lipopussi , auton, radion, muun
tilpehöörin kuljettamiseen ja säilyttämiseen tarvittavat laukut. Sitten siihen vielä lisäksi jäsenmaksut, ratamaksut (harjoittelua varten) ja kisamaksut.
#9
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
#11
En käytä facebookkia, enkä tällä hetkellä omista yhtään autoakaan. Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.
Ihmettelen miksei radasta ole mitään puhetta ollut tällä foorumilla!?????? :shocked:
#12
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 28.01.25 - klo: 13.36
Ei näkynyt ei.

Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.

No eipä täällä etelässä ole 10krossi ulkoratojakaan enää ja SM-sarjan kisat on siirtynyt keski-Suomesta ylöspäin turffi radoille. Tarvittaisiin turffirata johonkin etelään. Taitaa vaan olla melkoinen harrastaja pula, kun ei winterjumppejakaan enää järjestetä.
#13
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink:  Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
#14
Tamiya / Vs: Tamiya Grasshopper
23.01.25 - klo: 14.35
Lainaus käyttäjältä: IIIKKA - 23.01.25 - klo: 12.23
Terve!

Täälläkin uusi harrastaja. Rupesin juuri kasailemaan grasshopperia ja istutin siihen 540 sport tuned mootttorin. Tämähän on tarkoitus ruuvata suoraan vaihdelaatikkoon ja jättää motor mount kokonaan välistä pois? Lisäksi ostin toki pinionit euro rc:ltä ja niitä asetellessani huomasin, että 18t rattaassa hampaat on tiheämmät, eikä asetu niin hyvin rattaalle, kuin alkuperäisessä 380 moottorissa. Siksipä kysyn: tilasinko oikeat rattaat vai pitääkö palata lähtöruutuun ja tilata vielä uudet? kyseessä siis nämä: https://www.eurorc.fi/product/23171/tamiya-18t-19t-av-pinion-gear-set

Grasshopperissa pitää olla mod0,8 tai 32P pinjoni. Noi sun pinjonit mod0,6.
#15
Suomessa CS-12 luokka on aika uusi tulokas tai uudelleen heräämässä henkiin, joten sen suomenmestaruus arvo on varmaan jo suunnitteilla. Riipppuen varmaan kilpailija määristä.
#16
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 14.01.25 - klo: 22.23
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...

Minkä vuoden kisat? Viime vuoden kisoissa oli molemmissa luokissa 60 kuskia. Efran sivuilta löytyy tulokset vuodesta 2009 eteenpäin.
#17
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
27.04.24 - klo: 07.36
Jes hienoo äijät näitä tietoja juuri tarkoitin, kun puhuin harhaan johtavasti setupeista.  :smiley:
#18
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
26.04.24 - klo: 15.00
Lainaus käyttäjältä: evok - 26.04.24 - klo: 14.40
Havainto akuista, jotka ovat aina stocki luokissa kova puheen-, huolen- ja spekulaation aihe.

Tulin eilen ajaneeksi joka toisen vedon hyvin tuoreilla LRP 4100 stock spec akuila ja joka toisen vedon virituristia  paljon ajetuilla Nosram 4200 akuilla. Eivät ole loppuun ajetut, mutta paljon ajetut.

Ajoin molemmilla täysin samat tulokset:
Paras tulos uusi: 17k 1.3s
Paras tulos paljon ajettu: 17k 1.1s

Tuntumassa huomasi, että tuoreemmat aavistuksen pirteämmät mutta kellossa ei mitään eroa.
Ehkä joku nopeampi saa paremmista akuista kellossa myös hyötyä irti, mutta minun ajolla ei. Ajoin viikko sitten FORS:issa 8:ksi, joten A-finaaliin päästäkseen ei tarvitse akkujen kanssa alkaa hifistelemään.

Mikä auto, nopari, moottori ja välitykset?
#19
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
14.03.24 - klo: 07.42
Maxxille kiitos linkistä! En kysynyt edelleenkään setuppeja sen takia että olisin kopioimassa toisten säätöjä.
Enemmänkin sen takia, että saisi yleiskatsauksen millaisilla autoilla stokkiluokassa ajellaan eli onko peruskitteihin hirveästi vaihdettu palikoita Amerikan tyyliin ja mitä palikoita. Mielellään setuppeja eri auto merkeiltä. Olen aloittamassa täysin tyhjältä pöydältä. En edes tiedä vielä minkä auton hankkisin ja vielä vähemmän siitä mitkä sähköt autoon hankkisin. :smiley:
Koheltajalta hyvää tekstiä oikeille aloittelijoille ja Niko Molinin tekstissä HF sivuilla tämän topicin tiedot on koottu selkeästi kasaan! Minulla on kymmenen vuotta kisakokemusta taustalla.
#20
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
13.03.24 - klo: 19.19
Mahdollisesti tuleva kuski ei älypuhelinta eikä WA:ta.
#21
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
13.03.24 - klo: 13.09
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 13.03.24 - klo: 12.34
Vastaus löytyy viestistäsi kohdasta missä kirjoitat:
"ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta"

* Mun setupit ei toimi sulla tai sun mulla.
* Koheltajan kirjoituksissa on niin järjetön tietopankki tähän luokkaan, että sitä lukemalla saa 100% voittaja-auton. Ajaa pitää silti osata.


Vastaus mihin? Setupit ei ole pelkästään minulle vaan kaikille yleisesti vähän osviittaa mihin rahaa sijoittaa.  Koheltajan tekseistä löytyy tietoa hänen omien kokemusten pohjalta, yritän saada laajempaa näkökulmaa asioihin se tuskin on keneltäkään pois.   
#22
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
13.03.24 - klo: 12.05
Minäkään en ole facessa, sen vuoksi toivoisin setuppeja tänne. Tämän hetken Suomi stockki setupit kiinnostaa petitrc:eestä ei ole semmoisia. En löytänyt yhtään setuppia Hobbyfactoryn sivuilta ja tuskin sieltäkään löytyy stockki setuppia.
#23
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
13.03.24 - klo: 09.58
Mielenkiintoista että akkujen hinnassa 20e on pieni summa ja vastaavasti rengas kuluissa valtava.
40g-50g ero akkujen painossa on suuri näin pienissä autoissa ja varmasti tuntuu ajossa. Sen huomaa selvästi vauhdissa, sekä auton käytöksessä mod autoissa ja pienempi tehoisilla moottoreilla varmasti vielä selvemmin. :wink: Eikä paino ole ainoa ero akuissa myös akun korkeus vaikuttaa auton käytökseen esim. Gens ace redline 4000mAh korkeus on 18mm paino 147g ja redline 6000mAh korkeus 25mm paino 220g

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 13.03.24 - klo: 06.30
Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.

Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.

Itse olen onneksi luontaisesti lahjakas. Miten sen saa selville onko lahjakas vai peruskuski harrastusvälineiden olisi hyvä olla alusta asti samat kuin kärkikuskeilla. Sitten voi sulkea pois vaihtoehdon, että huonoajo johtuu välineistä. Usein kuultu selitys varikolla. :roll: Alusta asti kannattaa alkaa säätämään autoa, vaikka säädöt ei menisikään heti kohilleen. Samalailla säätöjä joutuu harjoittelemaan kuin ajamista eli toistoa.
Tähänkin topicciin voisi tämän hetkiset kärkikuskit pistää omat setupit esille, koska suurin buumi on täällä Helsingin suunnalla ja kaikki ei käy Hakkilassa ajamassa. Tieto taito leviäisi helpommin ympäri Suomen ja mahdollisesti kasvattaisi luokan suosiota.  Varsinkin kun kesän maastosarjan kisoista kolme ajetaan turffilla.
Kiinnostaa kuinka paljon autoa muutettu siihen verrattuna millaisena tulee suoraan paketista ja mikä on tämän hetken suosituin auto ajaako kärjessä kaikki samalla kalustolla, sekä sähköt eli nopari, moottori ja akut.

#24
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
12.03.24 - klo: 20.57
Tarkoitus ei ole dissata luokkaa, saattaa vaikuttaa siltä koska kyseenalaistan asioita. :wink: Yritän kaivaa esiin tärkeimmät faktat luokkaan liittyen. Nimenomaan kärkikuskien salaisuudet pärjäämiseen (ajotaidon lisäksi) ei aika kovaa ajamiseen.
#25
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
12.03.24 - klo: 18.19
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.03.24 - klo: 17.21
Stokkiin tarvitaan 13.5 kilpamoottori jäähdytyspuhaltimella sekä nopari jonka saa blinkylle, kaikki muu on samaa mitä virissä. Tämän suurempaa tiedon määrää ei tarvitse kun lähtee stokkiin mukaan.


Tämän lisäksi lukemani perusteella akut on tärkeässä osassa, että on tarpeeksi kapasiteettia, lataa ja purkaa oikein. Akuissa enemmän kapasiteettia tarkoittaa korkeampaa hintaa ja miten tuommoinen jatkuva purku/lataus vaikuttaa akkujen kestoon. Laturiksikaan ei taida riittää mikä tahansa härpäke.
Minkä rengas kuluissa säästää, menee muuhun kilpavarusteluun.
#26
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
12.03.24 - klo: 11.40
Asiaan näköjään paneuduttu ihan tosissaan, kiitän informaatiosta. Stanuluokka on kyllä mielenkiintoinen, ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta muuta kuin ehkä vauhdin osalta. Tiedon määrä mitä pitää ottaa
huomioon saadakseen toimiva stanuauto on moninkertainen verrattuna modiin. Ei välttämättä huono asia, jos
löytyy aloittelijoita kahlaamaan stanutieteen läpi niin tiedot kyllä tulee auttamaan myös kaikessa muussakin rc touhussa.
#27
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
10.03.24 - klo: 21.58
Vahva veikkaus, että pienemmällä moottoriennakolla ja sopivalla välityksellä stockkinoparistakin löytyy tarpeeksi tehoa? Ei mitään faktaan pohjautuvaa, kunhan utelen?

#28
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
01.12.23 - klo: 10.39
Dogfighteri on mahdollista laittaa ennakkotilaukseen Tamicolta hinta 510,58e. En tiedä onko tulossa Suomessa
mihinkään kauppaan, jos tulee niin hinta on varmaan 800e. :evil:
#30
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
19.10.23 - klo: 13.32
Lisätietoa Yokomo super dog fighter uudelleen julkaisusta.

https://www.redrc.net/2023/10/yokomo-super-dog-fighter-re-release/#more-215497