Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Sakkeman

#1
BigBear ajokunnossa ja kiitos 4wdkanootin vinkin, on siinä paikalla elektroninen nopari eli ajettavuus astetta parempi kuin vanhalla mekaanisella (josta kärähti testiajossa toinen vastuksista).

ISO kiitos kaikille asiaan paneutuneille ja noviisia asiassa avittaneille  :grin:
#2
Kiitos kaikille, ongelma on nyt ratkaistu uusilla kiteillä.  :laugh:

Edit: Auto nyt tyypitetty ja kuten edellisen omistajan pikkuveli asian ilmaisi, se menee niinku viitapiru.
Muutaman minuutin testailun jälkeen kävi kuten "4wdkanootti" epäilikin ja noparin käyttösavut karkas, pitää siis käydä ostaa pullollinen käyttösavua, tai sit tyytyä siihen helpompaan ratkaisuun ja käydä hakee se elektroninen nopari.
#3
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
25.06.12 - klo: 20.56
Thanks, pitää siis käydä hakee uudet kiteet  :azn:

Aluks ajattelin, et vaihtaisin ne nikosta kun se kerran pelaa, mutta ne onkin juotettu piirilevyyn enkä mä ala viritteleen mitään hyppylankoja kun uusia kiteitä näyttää saavan 11€/pari. Säästyypähän nikko paremmin ajokuntoisena, jos joskus siihen välitysten rutinaan perehtyis enemmän ajan kanssa.

Häiriönsuotimiksi mä niitä vähän epäilinkin, kun en muutakaan merkitystä niille keksiny. Pitänee laittaa uusiks.
#4
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
25.06.12 - klo: 18.06
Ja lisää päivitystä tilanteeseen: tasauspyörästö auki ja toteamaan, että moottorin ja tasauspyörästön välisen rattaan toisen pään kolo "sorvaantunut" ketuilleen. Pitää vissiin ettiä/tehdä siihen messinkiholkki että saa akselit oikeille paikoilleen. Töitä tää nalle tuntuu teettävän, mutta toivotaan että on sen arvoista... :grin:
#5
Kiitos vinkeistä.

Kyselin tarkemmin auton historiasta ja sain selville, että sillä on sittenkin muutaman kerran ajettu eli se on joskus toiminut. Sitä en vaan saanut selville miten siitä tuli tuollainen. Moottori oli ilm.ainakin hajonnut, nyt oikosulussa. Ei tutkittu/avattu, moottorin merkki tai specsitkään ei vielä selvillä.

Avasin illalla vastaanottimen, juotosten kunto ok.
Kiteet varmistettu, rx ja tx oikeilla paikoillaan.
Menin lyömään virrat päälle kun vastaanottimen kide oli irti ja ohjausservo surahti kerran ilm.keskittäen itsensä. Heti kun kide paikallaan, vatkaus jatkuu   :sad:
Sain vanhan, välityksiltään heikkokuntoisen mutta muilta osin toimivan Nikko-auton, josta ajattelin koittaa vaihtaa kiteet ja servot. Josko sitten helpottais...
Ehtoommalla ollaan toivottavasti taas vähän viisaampia.

Edit: Plaah, kide juotettu piirilevyyn ja ohjaus toteutettu jonkunlaisella moottorilla (viittiny purkaa enempää). Ei siis ollu siitäkään mitään iloa. Välityksissä ei tosin näkyny irtohampaita, joten josko siitä vaikka toimivan pelin vielä sais.
Moottori irrotettu ja ihmetelty kummassakin johdossa moottorin runkoon liitettyä 4,7nF (472) konkkaa. Konkasta jalka poikki ja johan moottorikin heräs henkiin.

#6
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
21.06.12 - klo: 22.25
Kertokaa viisaammat, mä en tiedä.
Epäilys kyllä on, mutta kun en asiaa tarkemmin tunne...
#7
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
21.06.12 - klo: 22.12
Ja auto kokonaisuudessaan...
#8
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
21.06.12 - klo: 22.01
Sen verran ehdin omatoimisesti ongelmaa yrittää ratkoa ennen tänne kirjoittamista, että selvis kyseessä olevan komponenttitoimittaja (ainakin näemmä pääasiassa).
Autosta ei löydy mitään muuta tekstiä/merkintää kuin em.komponenteista, joten ajattelin kuvailla autoa mahdollisimman tarkoituksen mukaisesti, sillä mielestäni kuvaus: valkoinen iso datsun pick-upin näköinen, jossa on isot renkaat ei oikein aja asiaansa tässä kohtaa.
Sen verran ehdin autoa tänään tutkailla, että vaikka irrotan vastaanottimelta nopeudensäätimelle menevän johdon ja syötän suoraan vastaanottimen virtaliittimelle 6V niin vatkaus jatkuu.
Koitan josko saisin jussin jälkeen avattua sen vastaanottimen (näytti oleva kynsiliitoksella) ja ohjaimen niin selviää onko niissä löysiä liitoksia tms. Jussin jälkeen voisi yrittää hommata ehjän servonkin kokeiluun.

Kuvia tulee kunhan saan systeemit taas toimimaan, puhelin ei suostu just nyt ottamaan yhteyttä nettiin, joten saatavilla on vain tämä yksi ja ainokainen kuva, olkaa niin hyvät (mikäli onnistun):
#9
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
21.06.12 - klo: 12.38
Lähettimelle syötin 12V suoraan akulta (8*1,5V), joten jännite taatusti piisas. Myös lähettimen varaustasoa osoittavat ledit paloivat kaikki. No, voihan siellä jotain hapettumaa olla silti, vaikkapa antennin liitoksissa.

Mites vastaanottimen jännitetaso? Jos niissä johdoissa on hapettumaa tai huonot liitokset? Päällepäin kaikki liitokset näytti ihan ok kuntoisilta, patterien liitospinnat rapsuttelin varmuuden vuoksi puukonkärjellä puhtaiksi, mutta saattaapihan ne johtojen liitoskohdat silti olla huonot. Kolvi käteen ja liitokset uusiksi?
Entä saako vastaanotinta auki rikkomatta sitä, jos kurkkais onko siellä hapettumaa?
#10
Sähköautot / Vs: Futaba autossa ongalmaa
21.06.12 - klo: 12.19
Öh... Tässä kun lueskelen tuota tekstiäni, huomaan epätarkkuutta, sorry  :embarrassed:

Siis 4*1,5V menee vastaanottimelle (palikan oikea nimi?), josta jännite jaetaan kahden liittimen kautta servoille ja tuo 7,2V menee (käsittääkseni) vain moottorille.
Servot saavat siis vain tuon 6V, joka tulee pattereilta, joten jännitelähteen aiheuttamasta häiriöstä ei liene kyse.
Koitin myös vaihtaa servojen johtojen paikkoja vastaanottimessa, mutta ei vaikutusta.
Vastaanotin viallinen? Sehän sitä jännitettä syöttää ja ohjaa servoja haluttuun suuntaan.
Lähetin/ohjainvika? Mutta ohjaisiko kumpaakin servoa väärin?
Vai voiko servot olla epäsopivat? Niitä en ole vielä irrottanut, joten merkistä/mallista ei mitään hajua.

Sitä akkua tsekkasin sen verran, että sen varaustaso oli about 4,3V. Turha siis kytkeä ennen latausta.
#11
Sain vanhan (ja käyttämättömän) sähköauton, jossa näyttää olevan Futaban palikoita (Futaba FP-R112JE + Attack SR Futaba FP-T2VR) ja saatesanoina: "joku servovika siinä on".
Laitoin laitteeseen sähköt kiinni, eli 4*AA patteri + virtalähteeltä 7,2V suoraan liittimeen, olettaen että akku siinä kunnossa vuosien jälkeen ettei kannata edes koittaa.
Kaukosäätimen kun laittaa päälle, alkaa servot surista edes takas, eli sekä ohjaus että moottorin ohjaus servot surraa jatkuvasti edestakas. Kaukosäätimestä kun kääntää renkaita, servo kääntää, mutta jatkuva liike jatkuu välittömästi kun ohjaustikusta hellittää.
Olen siis täysin noviisi näiden laitteiden kanssa ja nyt kaipaisin apua ongelman ratkaisemiseen. Manuskan löysin netistä, mutta eipä siitä mitään apua ollut.
Ideoita?