Sisäänajelen pikkuhiljaa tällästä moottoria: http://www.go-engine.com/pdt_view.asp?sn=36&area=1&cat=8
Ajoin kolme tankillista pukin päällä tyhjäkäynnillä, lämmöt 90 astetta, pakoputki räki ja ääni oli röpöttävän/rikkaan oloinen. Pikkasen säädin rikkaammalle/laihemmalle, jotta lämmöt pysyisivät tuossa 90 asteessa. Tankkien välissä annoin koneen jäähtyä, ja lämmitin koneen ennen käynnistämistä.
Sen jälkeen aloin ajelemaan hiljalleen ympäri pihaa. En koskenut seosruuveihin ennen ajoa, vaan ne olivat samassa asennossa kuin pukilla. Ajoin palttiarallaa minuutin ja mittasin lämmöt ja mittari näytti 180 astetta. Olettaisin että tuo astemäärä on liian kova? En revitellyt tms. Sen verran painoin kaasua, että auto liikkui. Eli kävi siis huomattavan kuumana. Savua ja roisketta tuli pakoputkesta koko ajan (olin tyhjentänyt pakoputken oljystä ennen ajoa). Eli ei ainakaan laihalla pitänyt olla, koska pukilla lämmöt pysyi 90 asteessa.
Säädin rikkaammalle (eli ruuvia auki), jatkoin ajamista, mittasin uudestaan n 30 sekunnin päästä jne. Toistin samaa, kunnes lämmöt laski 130 asteeseen. Sen jälkeen moottori ei pysynyt enää käynnissä. Meni ilmehisesti jo liian rikkaalle(ko)?
Nojuu, kysymys kuuluukin: Johtuuko tuo liika lämpeneminen tulpan lämpöarvosta? Vaihdanko tulpan kylmempään vai kuumempaan? Tulppa, joka koneessa on paikallaan, on mallia kuuma. Ilman lämpötila oli kymmenen paikkeilla.
Lämpöarvon vaikutuksesta on joku vanha ketju, mutta siellä oli asiasta kaksi päinvastaista näkemystä. Kumpi lienee se oikea...
Ajoin kolme tankillista pukin päällä tyhjäkäynnillä, lämmöt 90 astetta, pakoputki räki ja ääni oli röpöttävän/rikkaan oloinen. Pikkasen säädin rikkaammalle/laihemmalle, jotta lämmöt pysyisivät tuossa 90 asteessa. Tankkien välissä annoin koneen jäähtyä, ja lämmitin koneen ennen käynnistämistä.
Sen jälkeen aloin ajelemaan hiljalleen ympäri pihaa. En koskenut seosruuveihin ennen ajoa, vaan ne olivat samassa asennossa kuin pukilla. Ajoin palttiarallaa minuutin ja mittasin lämmöt ja mittari näytti 180 astetta. Olettaisin että tuo astemäärä on liian kova? En revitellyt tms. Sen verran painoin kaasua, että auto liikkui. Eli kävi siis huomattavan kuumana. Savua ja roisketta tuli pakoputkesta koko ajan (olin tyhjentänyt pakoputken oljystä ennen ajoa). Eli ei ainakaan laihalla pitänyt olla, koska pukilla lämmöt pysyi 90 asteessa.
Säädin rikkaammalle (eli ruuvia auki), jatkoin ajamista, mittasin uudestaan n 30 sekunnin päästä jne. Toistin samaa, kunnes lämmöt laski 130 asteeseen. Sen jälkeen moottori ei pysynyt enää käynnissä. Meni ilmehisesti jo liian rikkaalle(ko)?
Nojuu, kysymys kuuluukin: Johtuuko tuo liika lämpeneminen tulpan lämpöarvosta? Vaihdanko tulpan kylmempään vai kuumempaan? Tulppa, joka koneessa on paikallaan, on mallia kuuma. Ilman lämpötila oli kymmenen paikkeilla.
Lämpöarvon vaikutuksesta on joku vanha ketju, mutta siellä oli asiasta kaksi päinvastaista näkemystä. Kumpi lienee se oikea...