Kaavio eli pariajo:
Lämppäreitä ajatettiin vapaana suttailuna noin kierroksen parin verran aina ennen omaa suoritusta, myös ennen ekaa lajittelu vetoa.
Kuskit siis lajittelun mukaan järjestykseen. Lajitteluissa oli meillä 3 kierrosta ja siis paras kierros näistä jäi voimaan. EI siis paras parhaat pisteet kustakin osa-alueesta erikseen vaan parhaan kierroksen pisteet.
Ai niin sen verran höllennettiin arvostelua että suorimisista ja pikku kolhuista ei mene pisteet nollille vaan kunnon spinnailut ja tangentin suuntaan lähtemiset vasta tuotti nollan. Tätä sitten vuosien varrella tiukennetaan varmasti. Tämä päti myös kaaviossa kun autot kolkkaa helposti toisiaan niin pystyvätkö molemmat jatkamaan ajoa suht normaalisti.
1:1 maalimassa siis molemmat lähtee 10 pistettä plakkarissa ja ja pistetiä vähennetään edellä ajavalta jos takana tuleva alle auton mitan päässä ja ajaa suuremmalla kulmalla. Takaa tulevalta taas vähennetään pisteitä jos edellä ajava menee karkuun ja ajaa suuremmalla kulmalla. Edeltä ajavalla myös vähenee pisteet jollei aja lajittelun ajolinjaa jos niin on sovittu.
Mutta 1:10 autoilla ongelma on se että arvostelu alue on pääsääntöisesti toodella pitkä ja tapahtumaa (lue virheitä) on todella paljon.
Ajot ajettiin siis molemmin päin ja molemmilla kerroilla päätimme kumpi sai edun eli kumpi oli vahvempi edellä mainituin arsteluperustein (etäisyys-kulma-nopeus) ja virheiden määrän nähden skaalasimme sitten ensin kuinka monen pisteen ero kuskeilla oli ja lopulliset pisteet molemmille määräytyi sen mukaan kuinka paljon oli tehty virheitä ja kuinka hyvin oli noudatettu lajittelu suoritusta.
Tässä mentiin tosiaan enemmän mutulla kuin 1:1 kisoissa jossa siis 2 mutkaa yleensä arvosteltavana ja kuskit tekee vain vähän virheitä, mutta tärkeintä oli saada ekassa vedossa oikein se että kuinka monta pistettä on ero kuskien välillä ja sitten pitää arvostelu samanlaisena seuraavassa vedossa että voittaja löytyy oikein.
Ajettiin normi TOP8 kaavio (8 osallistujaa), mutta koska ei olla vakavin mielin liikkeellä ajettiin myös TOP8:sissa tippunaille oma 8-5 kaavio jolla määriteltiin sijat 5-8 jotta kaverit pääsi ajamaan ennenkuin edettiin TOP4 vaiheeseen.
Semmosta, en tiiä oltiinko ihan mettässä mutta varmasti tulee olemaan nopeasti kehittyvä laji 1:1 autojen vanavedessä ja oppimista on varmaan kaikilla tässä ennenkuin alkaa palikat loksahtamaan tässäkin setissä. Merkille pantavaa oli että kisan edetessä tällainen vanha partakin alkoi innostumaan kaavion edestessä ja kilpailun tiukentuessa joten varmasti tulemme jatkossa näkemään vielä paljon taidokkaita kavereita tämän lajin parissa.
Lämppäreitä ajatettiin vapaana suttailuna noin kierroksen parin verran aina ennen omaa suoritusta, myös ennen ekaa lajittelu vetoa.
Kuskit siis lajittelun mukaan järjestykseen. Lajitteluissa oli meillä 3 kierrosta ja siis paras kierros näistä jäi voimaan. EI siis paras parhaat pisteet kustakin osa-alueesta erikseen vaan parhaan kierroksen pisteet.
Ai niin sen verran höllennettiin arvostelua että suorimisista ja pikku kolhuista ei mene pisteet nollille vaan kunnon spinnailut ja tangentin suuntaan lähtemiset vasta tuotti nollan. Tätä sitten vuosien varrella tiukennetaan varmasti. Tämä päti myös kaaviossa kun autot kolkkaa helposti toisiaan niin pystyvätkö molemmat jatkamaan ajoa suht normaalisti.
1:1 maalimassa siis molemmat lähtee 10 pistettä plakkarissa ja ja pistetiä vähennetään edellä ajavalta jos takana tuleva alle auton mitan päässä ja ajaa suuremmalla kulmalla. Takaa tulevalta taas vähennetään pisteitä jos edellä ajava menee karkuun ja ajaa suuremmalla kulmalla. Edeltä ajavalla myös vähenee pisteet jollei aja lajittelun ajolinjaa jos niin on sovittu.
Mutta 1:10 autoilla ongelma on se että arvostelu alue on pääsääntöisesti toodella pitkä ja tapahtumaa (lue virheitä) on todella paljon.
Ajot ajettiin siis molemmin päin ja molemmilla kerroilla päätimme kumpi sai edun eli kumpi oli vahvempi edellä mainituin arsteluperustein (etäisyys-kulma-nopeus) ja virheiden määrän nähden skaalasimme sitten ensin kuinka monen pisteen ero kuskeilla oli ja lopulliset pisteet molemmille määräytyi sen mukaan kuinka paljon oli tehty virheitä ja kuinka hyvin oli noudatettu lajittelu suoritusta.
Tässä mentiin tosiaan enemmän mutulla kuin 1:1 kisoissa jossa siis 2 mutkaa yleensä arvosteltavana ja kuskit tekee vain vähän virheitä, mutta tärkeintä oli saada ekassa vedossa oikein se että kuinka monta pistettä on ero kuskien välillä ja sitten pitää arvostelu samanlaisena seuraavassa vedossa että voittaja löytyy oikein.
Ajettiin normi TOP8 kaavio (8 osallistujaa), mutta koska ei olla vakavin mielin liikkeellä ajettiin myös TOP8:sissa tippunaille oma 8-5 kaavio jolla määriteltiin sijat 5-8 jotta kaverit pääsi ajamaan ennenkuin edettiin TOP4 vaiheeseen.
Semmosta, en tiiä oltiinko ihan mettässä mutta varmasti tulee olemaan nopeasti kehittyvä laji 1:1 autojen vanavedessä ja oppimista on varmaan kaikilla tässä ennenkuin alkaa palikat loksahtamaan tässäkin setissä. Merkille pantavaa oli että kisan edetessä tällainen vanha partakin alkoi innostumaan kaavion edestessä ja kilpailun tiukentuessa joten varmasti tulemme jatkossa näkemään vielä paljon taidokkaita kavereita tämän lajin parissa.