Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - plaa

#1
Tuohon koneen sijoitukseen:
Luulen ja veikkaan että senaikaisella maailmankatsomuksella yritettiin saada paljon painoa taka-akselille jotta teho siirtyisi maahan eikä vain pyöriin. Nelivedot oli vasta tulossa ja sikahintaisia.

(vrt.VW Kupla joka menestyy esim jokkiksesssa just tuon takia.)
On toi silti niinkuin lekaa heittäisi varsi edellä..
#2
Jep noita bensafilttereitä käytettiin aika yleisesti tohon tarkoitukseen..
Huomatkaa kunnon servoboksi, mamman pakasterasia ja tiiviit servotankokumit.
Tuolla tuli ajeltua kelissä kuin kelissä ilman huolta vedestä. Joskus se pölähti ojaan jossa vettä sevverta että pelkkä antenninpää näkyi. Uusi käynnistys ja taas menoksi.
Noi nykyvehkeet näyttää kauhean suojattomilta, miten niissä radiot ja servot kestää vettä ollenkaan?!?

Ja kyllä se kulkee, huomioikaa vääntynyt etupuskuri..
#3
Tuolta löytyy huonoja kännikamerakuvia, saa niistä jo osviittaa minkälaiset lelut aikanaan oli..
http://www.saunalahti.fi/~plx/rc/
#4
Työporukan kesken tuli hinku RC-harrasteen pariin ja allekirjoittanut suunnisti hetkohta "koti"kotiinsa autotallinhyllyjä penkomaan.
Sieltä löytyikin sekalainen RC-kasa, wanha (=20v) Sigma Panther 1/8 buggy SuperTigre 3,5cc motilla ja KO digiace tikkuradiolla, startti ja PowerPanel. Varsin yleinen yhdistelmä kultaisella 80-luvulla.

Joskus 10v sitten viimeksi otin laitteesta koesavut, silloin startti onnistui kohtuullisesti.
Nyt tankissa oli vihreää mömmöä pohjalla ja kone/kaasari jumissa.
Pienten herkistelyjen ja pesun jälkeen motti oli käyntivalmiudessa, 20v wanhaa polttoainetta oli vielä reilu 3L jäljellä joten aittelin koittaa josko onnistuisi..

Säädöt meni tietty hukkaan kun koko motin pesin joten käyntiinlaitto oli aika arpapeliä, varsinkaan kun ei enää muistanut mikäruuvi mitäkin säätää joten piti turvautua nettiin josta onneksi perusasiat äkkiä löytyi.. Lopulta kuitenkin laite suostui joinkuin käymään mutta heti kun otti hehkun irti niin sammui.
Wanha löpö oli jotain 10% nitroseosta, tulpan arvoista ei hajua eikä toimivia varatulppia ollut joten nitrot lienee haihtuneet ja tulppa ei pelkällä metanolilla jaksa hehkua.

Mutta sevverta nostalgiapläjäystä risiiniöljyntuoksu jätti että hommaa jatketaan jahka uuden tulpan ja vähän löpöä saa tilattua..
Haaveissa vielä hommata uusi/käytetty 4wd buggy tuon wanhan tilalle, ovatten vehkeet kehittyneet toisaalta runsaasti toisaalta ei ollenkaan tänä 20v aikana.

Sitä kummasti +35v nuortui taas 15-kesäiseksi kun tuota ruuvaili.