Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - MiG-77

#1
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 07.17
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:

Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?)  :wink:

Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä
#2
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
21.09.24 - klo: 12.21
Eilen käytiin hieman testailemassa noita tulevia "kilpabajoja":

https://youtu.be/K5bo31xf1hY?si=hI-_YhO9h33thtx_
#3
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
04.09.24 - klo: 22.05
Juu, mut hyvin harva kierros ihan noin nappiin menee (28,5s - 29,5s on "normi" kierrokset). Best läppejä vertaamaalla voi sit verrata kuinka kilpailukykyinen auto on verrattuna muihin. Ja esim kun laitetaan noi etujarrut kiinni (ne on jo tilattu  :azn:) niin kuinka paljon parantaa sitä (jos ollenkaan).

Kuopiossa on pari kohtaa jossa näen etujarruista ja lyhyemmästä jarrutusmatkasta olevan hyötyä. Tarkeimpänä ehkä se neulansilmä mistä jokkis luokka oikaisee. Siihen tullaa aika kovaa ja joutuu jarruttamaan aika voimakkaaasti jolloin lyhemmästä jarrutusmatkasta on etua. Normi jarruilla Bajalla meinaa aina se mutka mennä pitkäksi ja joutuu aloittamaan jarruttamisen todella aikaisin.
#4
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
03.09.24 - klo: 19.13
Tuo vertaus on koko kisojen best läppeihin (la iltapäivä ennen sateita. Tais kisoissa olla kokonaisuudessaan vaan 3 kierrosta alle 28s). Ei loppullisiin sijoituksiin. Tällä hetkellä paras kierros Bajalla on ~28.1, kisojen paras kierros 2wd luokassa oli ~27.7s.
#5
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
03.09.24 - klo: 16.47
Kuopiossa Baja on kokenut uuden nousun. Nyt taitaa olla 5-6 Bajaa ajossa. Pari Bajaa tulee ihan LSOR5 2WD luokan sääntöjä vastaavaksi ja nähdään ehkä muutamissa ensi vuoden kisoissa. Siksi esim toi jarru kysymys oli myös hyvin oleellinen niiden kannalta (~0,5s kärkeä jäljessä mennään ilman etujarruja Kuopion radalla tällä hetkellä).
#6
Saisiko kilpailijanumeron? Mikko Järvelin KUA. Ja jos saa valita niin nro 77
#7
RC-kerhot ja -radat / Vs: ScrapHill Kuopio
24.07.21 - klo: 15.37
Scräpillä ajelua:

https://youtu.be/M46OKuTnvzU
#8
RC-kerhot ja -radat / Vs: ScrapHill Kuopio
02.05.21 - klo: 17.04
Tänään 2.5.2021 kuvattua videota radasta. Nyt vähän lähempääkin että näkee hyppyjä.

https://youtu.be/FyYF5V1ms8w
#9
RC-kerhot ja -radat / Vs: ScrapHill Kuopio
20.04.21 - klo: 21.05
Scraphillillä on taas hyvä ajella: https://youtu.be/BgD4VdsELcs
#10
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 30.05.18 - klo: 18.49
Moro,

olikos niitä videoita (ja lisää kuvia) kisasta? Siellä ainakin yksi kaveri kuvauskopteria ulkoilutti...

Youtubesta löytyy kunhan etsii hakusanoilla "Toivakka SC" tai "Toivakka RC"
#11
Samaa mieltä radasta kuin tvih. Suurimmat miinukset oli ne putkia pitävät tapit. Samoin ne "kuutoset" aiheutti kyllä välillä harmaita hiuksia jos ei heti osunut rytmiin niin sitten auto pomppi jostain kohti katolleen. Samoin jos ne ajoi liian kovaa ja hypyt meni suht hyvin niin sitten saattoi se matto loppua liian aikaisin -> pito hävisi ja olit taas reunaputkissa. Toki hyvät kuskit (en minä  :grin:) tässä saattoi hyvin kasvattaa eroa huonompiinsa  :smiley:

Takasuoran isoissa hypyissa oli yleisö välillä vähän liian lähellä (siinä kivikasojen kohdalla missä aita ei ollut valmis) ja hirvitti milloin patterikasilla hyppää vähän sivuun ja jonkun päälle. Se tuolleinen ~3,5kg auto kun tulee päälle ~50km/h niin ei jälki ole kovin hyvää.


Kaikenkaikkiaan todella hyvin järjestetyt kisat ja Kioski saa myös erityisesti plussaa. Ihan aamusta iltaan pelasi tarjoilu ja näytti kelpaavaan tarjonta katsojillekin. Varmaan kisojen paras tuotto tuli siitä kioskista  :smiley:

Omalta kohdaltakin kisat sujuivat todella mallikaasti servon hajoamiseen saakka. Taisi olla nostajina siellä takasuoralla paljon yleisöa ja eivät oikein tienneet kuinka autoja pitäisi nostaa. Minulla kävi juuri niin että toinen auto nostettii radalle suoraan eteen ja minä sitten hyppäsin takasuoran isoista hypyistä suoraan siihen -> molemmat autot joutuivat keskeyttämään erän ja minä koko kisan.

EDIT: Tarkisti videolta niin ei minun tapauksesa nostettukkaan autoa suoraan eteen, vaan se oli jäänyt siihen eikä keretty nostaa ennenkuin minä törmäsin siihen -> Nostajat toimivat aivan oikein kun katsoivat oman turvallisuutensa ensisijaiseksi.
#12
Lainaus käyttäjältä: Jolokkonen - 11.05.18 - klo: 13.37
Joensuussa ei oo jokkiskisoja ja sinne on Kuopion keskustasta yhtäpitkä matka..  :grin:

Mutta se Joensuu on väärään suuntaa "Mualiman Navasta"  :grin:
#13
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 11.05.18 - klo: 12.55
Se on rata hyvässä kunnossa,kannattaa käydä.

Taitaa olla viikonloppuna jokkis kisat siellä, muutenhan tonne vois mennä :)
#14
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 26.04.18 - klo: 16.19
Jos baana näyttää hyvältä, lähettäiskö isommalla lössillä ajeleen lauantaina klo 12 aikaan?

Itse en lauantaina varmaan pääse.

Tämän näköistä oli tänään (26.4). Patterikasilla vaan riskillä latäköistä yli  :grin:

#15
Tänään vois käydä kokeilemassa josko pääsis ajelemaan.
#16
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 22.04.18 - klo: 12.16
Onko kukaan käynyt Heinjoella paikan päällä katsomassa lumitilannetta? Eli onko Heinjoen rata jo kuiva?

Tänään (23.4.) ei ollut vielä ajettavassa kunnossa.
#17
TeknoRC / Vs: Tekno SCT410.3
03.10.17 - klo: 12.58
Lainaus käyttäjältä: pohjankukko - 03.10.17 - klo: 12.20
Tästä löytyy siis kaikki tarvittavat osat:
http://www.fiercercsolutions.com/Tekno-SCT410-Basic-Upgrade-kit-to-4103-specs-FRC005.htm

Ja eihän tuo 410 ole huono auto.
Saattaisin itse odottaa nyt .4:sta

Sisäradalle (Betonille) ainakin itse koitan melko pehmeää alustasetuppia, ja voin sen jossain jakaa, Martti ta Maula voisi toki antaa jonkun nopeamman setupin myös.

Tuossa konversiossa puuttuu ainakin ne tukivarsien sisämmät kiinnikkeet ja tapit jotka mahdollistavat enemmän säädettävyyttä. Ja etupuskurikin taisi muuttua hieman matkalla...
#18
Tänään menossa radalle noin klo 16:00 ellei mahdottomasti satele. Nyt on hyvä ajella kun on enimmät ruohot niitetty. Eilen tuli jo testailtua  :smiley:
#19
Lainaus käyttäjältä: krimmu - 16.06.17 - klo: 15.14
Kiitos tiedosta! Niin ja kai tuolla 1/10 autolla pärjää tuolla radalla ihan yhtä hyvin kuin vähän isommallakin. Varmaankin näistä kumpi tahansa kokoluokka kävis mulle ihan hyvin, sopiva tarjous tai hyvä paketti kun tulee eteen niin pitää toimia sitten  :cool:

Yksi hyvä vaihtoehto kuten aikaisemminkin suositeltiin on Short Course autot. Ne on oikeastaan 1/8 ja 1/10 luokan välissä kooltaan.  Ne pohjautuvat monesti 1/8 crosseihin (ainakin nelivedot. Takaveto SC:t enemmän 1/10 krosseihin) mutta luokitellaan 1/10 autoiksi, joten kaikilla sisäradoilla saa ajaa. Kilpailuja järjestetään ympärivuoden ja autot menevät hyvin myös 1/8 ulkoradoilla (renkaat ja jousitus lähempänä 1/8 autoja). Ainut miinus ulkona on isot hypyt jos/kun tuulee (ilma ohjautuu korin alle ja niistä tuntuu tulevan "leijoja").
#20
Vaikka itsekkin pidän 1/8 krosseja yhtenä parhaimmista luokista ajaa, niin niiden ongelma on että suomen ilmastosta johtuen ne on enemmän sellaisia "kesäautoja". Talvisin niille ei järjestetä kisoja, eikä niillä voi oikein missään ajella (paitsi tietenkin omaksi huvikseen pihalla). 1/10 autot on tästä syystä monipuolisempia ja kisoja järjestetään ympärivuoden.
#21
Mikko Järvelin
SC4-10

1-3 kisaa
#22
Hienot Minarikauden avajaiset oli tänään. Yllättävän paljon porukkaa kävi päivän mittaa vaikka moni "vakioasiakas" jäikin tulematta. Jopa pitäjän ulkopuoleltakin oli kävijä paikalla näyttämässä mallia miten oikeasti ajetaan minillä ja GT-12 autolla. Ja GT-12 auto kulki muuten kovaa. Tuupilla oli vaikeuksia pysyä perässä. Vaikka suorilla oli selkeästi nopeampi, niin mutkissa GT-12 autossa oli paljon enemmän pitoa.
#23
Talkoisiin tulossa sitten kun saadaan järjestettyä.
#24
Lainaus käyttäjältä: MiG-77 - 15.08.16 - klo: 20.46
Syyskuussa järjestetään Heinijoella jo "perinteeksi" (1< = "perinne") muodostuneen ja "suuren suosion" (4<) saanut Jäsentenvälinen kilpailu. Nimestä poiketen siellä ei tarvitse olla minkään seuran jäsen (kunhan joku jäsen, esim käsi löytyy. Ja vaikkei löytyisikään mukaan pääse silti), eikä siellä edes kilpailla. Kunhan kokoonnutaan paikalle samaan aikaan ja ajetaan aurinkokellon mukaan "kilpailuja" yhteislähdöin kahdessa sarjassa. 1/8 autot ja 1/10 autot. Mukaan voi osallistua ihan millaisella radio-ohjattavalla tahansa. Ja jos jompaan kumpaan "luokkaan" tulee liian vähän autoja, niin sitten ajetaan vaikka kaikki kerralla.

Aikataulu on vielä avoin, mutta ensimmäinen ehdotus on 9.10. klo 12:00

Ei käynyt tuo, joten toinen ehdotus on 24.9. klo 12:00

Lauantaina näyttää sateiselta ennusteiden mukaan, joten mennään sunnuntaina 25.9. klo 12:00
#25
Syyskuussa järjestetään Heinijoella jo "perinteeksi" (1< = "perinne") muodostuneen ja "suuren suosion" (4<) saanut Jäsentenvälinen kilpailu. Nimestä poiketen siellä ei tarvitse olla minkään seuran jäsen (kunhan joku jäsen, esim käsi löytyy. Ja vaikkei löytyisikään mukaan pääse silti), eikä siellä edes kilpailla. Kunhan kokoonnutaan paikalle samaan aikaan ja ajetaan aurinkokellon mukaan "kilpailuja" yhteislähdöin kahdessa sarjassa. 1/8 autot ja 1/10 autot. Mukaan voi osallistua ihan millaisella radio-ohjattavalla tahansa. Ja jos jompaan kumpaan "luokkaan" tulee liian vähän autoja, niin sitten ajetaan vaikka kaikki kerralla.

Aikataulu on vielä avoin, mutta ensimmäinen ehdotus on 9.10. klo 12:00

Ei käynyt tuo, joten toinen ehdotus on 24.9. klo 12:00
#26
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
07.06.16 - klo: 11.45
Lainaus käyttäjältä: Japanaska - 07.06.16 - klo: 11.39
Onko mitään merkitystä onko lipoakun balanceri johto kiinni ajaessa autolla vai onko se ainoastaan akun latausta varten?

Se on vain akun latausta (tai purkua) varten.
#27
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 23.05.16 - klo: 20.46
Viimestään syksyllä on sitten porukka minarilla kasassa,mutta voitas jokin jäsentenvälinen tapahtuma järkätä.kuten viime vuonna.

Voittaako vasen jalka oikean käden? Vai vasen käsi oikean jalan? Vai viekö pää koko potin? Tämä selviää silloin tällöin siellä täällä järjestettävässä jäsentenvälisessä kamppailussa!!!   :grin:

P.S. ne viime syksyn "kisat" oli kyllä kivat   :smiley:
#28
Lainaus käyttäjältä: Silee - 23.05.16 - klo: 11.35
Terve,
Uusi naama täällä...

Olisin kiinnostunut käymään paikanpäällä kun teillä on ajoja.
Tarkoitus on hankkia auto mutta sitä ennen pitänee vähän tutustua toimintaan/autoihin ettei tule tehtyä vääränlaista investointia.
Onko teillä milloin ajoja, johon voisin tulla ihmettelemään?

Kiinnostus aiheeseen on muhinut pitkään ja nyt ajattelin että olisi sopiva aika aloittaa.

T: Jouni

Moi,

mitään virallista aikaa jolloin kokonnutaan ei ole Heinijoelle (jokainen käy omalla ajallaan), mutta esim whatsapissa on meillä ryhmä jossa jäsenet huutelee milloin on ylipäätään menossa ja sitä kautta voi vahingossa samaan aikaan osua paikalle. Näillä näkymin olisi itse ehkä tuossa torstaina menossa käymään radalla.

#29
Lainaus käyttäjältä: Japanaska - 11.05.16 - klo: 11.42
Mitä tuo nanotec teksti tarkoittaa käytännössä verrattuna normi   akkuun?

Ei mitään erikoista. On vain yhden valmistajan "merkki/malli".
#30
Pitää kyllä kehua taas (jo toistamiseen 3v sisällä :shocked:) EuroRC:tä. Alunperin lähtökohtaisesti vain tiedustelin tietyn rc-auto kitin saatavuutta aamupäivästä sähköpostilla ja illalla oli kaikki mahdollinen ja mahdottomuus jo selvitelty ja kaupat tehty toisesta kitistä.

Asiakkaana jäi hyvä mieli siitä että ihan oikeasti sai palvelua (vaikka vain sähköpostilla) ja jäi mielikuva siitä etteivät he vain rahan takia tätä tee (vaikka bisnestä onkin ja pitääkin olla, niin intohimo tähän harrastukseen on syvästi mukana).