Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - iippo777

#1
Tässä yksi huolestuttava uutinen:
--
TSM-10 luokaa ei ajeta vähäisen osallistuja määrän vuoksi. Lauantaina ajetaan TSS-10 (21 ilmoittautunutta).
--

En halua lietsoa mitään, mutta olisi hienoa, että on roadissa jaettaisiin tittelit myös kymppikoossa.

Nyttenhän nuo kesäiset 8-luokat saa ihan kivasti kuskeja liikkeelle vaikka itsekkin olin 2 kisaa sadetta pitämässä mekaanikkona.

Tuntuu vaan hassulta, että luokka jossa tarvitaan mekaanikko ja laitteiden toimintana on täysin arpapelia vetää SM-sarjaluokan verran kuskeja, mutta sit tourinki 10 on ihan arpapeliä.

Itse olen krossikuski (treenaan myös turistia, koska seon äärettömän kehittävää treeniä) silti asia minua harmittaa miksei touringissa jaeta pyttyä ?
#2
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.

En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:
1. Eräs nuori harrastaja osti käytetys Asso 6.3 stokkiin ja ihan asialliset kamat. Ostivat pari settiä (isälleen myös) ja n. Vuoden ajanut ja oli eräässäkin Forssissa 3:s stokissa (n.30 kuskia)
2. Toinen kaveri osti jonku Asso 6.2 tms ja taisi voittaa B ja olla tyylin 11 tms stokissa (n.30 kuskia) treenannut autolla tyyliin max 2kk.
3. Eräs frendini voitti viime kesänä M8E:n osakilpailun 2019 Reiskalla joka on raiskattu kokonaan (pohjalevyssä tupla rei-iytys) 60€ maksanut nopari (myin takuukorjatun noparini) ja vanhat akut (auto hyyty kerran radalle) ja voitti. N.20 kuskia...

Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.
#3
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Tässä(kin) nimimerkki Koheltaja puhuu asiaa.

Mielestäni kolme hyvää vinkkiä aloittelevilla kuskeille ja kehittymistä hakeville kuskeille.
1. Aja mahdollisimman paljon, eli mitä enemmän se mankka on kädessä sitä parempi.
2. Mieti mitä teet ja kysele treenivinkkejä radalla kuljettajilta. Tälläinen tavoitteellinen treenaaminen on erilaista ja kivaa.
3. Muista pitää hauskaa ja nauttia hommasta RADALLA !

#4
Mikäli sinua turffirossi kiinnostaa niin Espoossa on hieno turffirata ulkosalla. Löytyy Puolarin RC nimellä lisää tietoa.
#5
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 28.01.25 - klo: 10.11
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink:  Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.

Ei näkynyt ei.

Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.
#6
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
"Euroopan terveessä" näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)

Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.

Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.

Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Mielestäni sinun mielipiteesi on yhtä arvokas, kuin seuraavan kaverin. Tämän kaltaisessa keskustelussa ja ympäristössä on hyvä nostella erilaisia asioita esille miettimättä yhtään sen enempää kuka sen esittää ja toiset ideat ovat sen kaltaisia, että niitä voi jatkojalostaa ja toiset saavat jäädä unholaan.

Mitä nk. Rekkaluokka tekee on mainio esimerkki mitä saadaan aikaan, kun on tahtoa ja "tuote on kunnossa" Samalla ideallahan on muitakin luokkia saatu toimimaan Suomessa.

Eräs alunperin nostamani kysymys on edelleen vastaamatta:
Ensimmäinen FTT on ajettu ja kisoissa ei SM arvoa ollut. <- Vaikuttaako tämä SM Sarjaan ja olisiko aihetta tarkastella tulevaisuutta silmälläpitäen sääntöjä ?

Mielestäni Suomessa pitää ajaa täällä toimivia luokkia joissa mestaruus jaetaan. Se onko luokka kansainvälinen ei ole mielestäni tärkein kriteeri vaan se, että luokka on elinvoimainen ja siellä riittää kuskeja ja toivottavasti (tätähän ei voi tietää) "imua" myös tulevaisuudessa.
#7
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 21.01.25 - klo: 20.33
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.

Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:

M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16

Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.

Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä "puutteesta" selvästikään kärsinyt. 

Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.

Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.

Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.

Alla olevaan:
--
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Kannattaa muistaa, että nyt ei puhuta FORS mestaruudesta vaan Suomen mestaruudesta.
2. Puhuttaessa marginaalilajeista ja todella pienistä harrastajamääristä on hyvä miettiä kannattaako reagoida hitaasti vai nopeasti mikäli jonain vuonna jää kokonaan SM-mitalit jakamatta sääntöjen takia ? Kuka hyötyy ? Ei ainakaan harrastaja, joka haluaa kilpailla ja ajaa Suomen mestaruudesta. Onko oikein, että aktiivinen kilpakuljettaja ei saa mestaruudesta kilpailla, koska osallistujia on liian vähän ? Yksi näkemys on, että rangaistaan aktiivisia kuljettajia muiden passiivisuudesta.
(esim. Eräässä luokassa minimi 10 harrastajan vaatimus, jotta SM osakilpailu voidaan ajaa)

---seuraava asia---

Alla olevaan:
--
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Euroopassa ajetaan 1/12 luokkaa hieman eri muotoisena, kuin Suomessa tällä hetkellä. Käsittääkseni Suomessa ei ole nk. 0-ennakko pakkoa.
Lainaus Efran 2024 Handbook s. 93
EUROPEAN CHAMPIONSHIPS
7.1 European Championships will take place every year there is no World
Championship in the concerned class held within Europe. However the general
meeting can decide otherwise if deemed to be in the interest of the sport.
7.1.1 European Championships are held in the following classes:
1/10 Off-Road Modified, 2WD & 4WD as separate Classes.
1/12 Modified, using no less than 6.5 turn modified brushless and blinky.
1/12 Spec using 13.5 T Spec. brushless and blinky.
1/10 Touring Cars Modified & 1/10 Touring Cars using 13.5T Spec. Brushless

2. Suomessa ei tule mikään sääntö voimaan ILMAN päätöstä. Päätös käsittääkseni pitää edelleen tehdä Suomessa sellaisen tahon toimesta, joka määrittelee Suomessa näitä luokkia, ylläpitää sääntöjä jne.
3. Suomessa ajetaan näytöslajina/harjoituskilpailuna tms 17,5 blinkyä TSS-10 luokassa. Pitäisikö tämä muuttaa 13,5 tms ? Mielestäni ei pidä.
4. Suomen terveessä ? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa ?

---seuraava asia---

Yleisesti olen pyrkinyt nostattamaan keskustelua, jotta keskustelu heräisi Suomen Mestaruus luokista ja niiden tulevaisuudesta ? Se mitä Vantaalla ajetaan on vain osa kokonaisuutta ja kisoja on (kuten pitääkin) koko Suomen alueella. Suomessa ajetaan meidän radoille sopivilla säännöillä ja olisi kiva tietää mitä kuskit haluavat ajaa ja millä kilpailunimikkeellä ?

Viitaten käyttämiisi FORS-luokkien osallistujamääriin muutama tarkennus:
1. Osa S2-10 kuljettajista ajoi mainitsemallasi kaudella M2-10 luokkaa S2-10 luokan autolla. Näitä kuljettajia on useampia ja nehän näkyvät sinulla tuolla M2 listauksessa.
2. Kertaakaan ei S2-10 luokan autolla oltu viimeinen M2-10 luokassa ja kuskista riippuen sijoitukset olivat M2 luokassa 2.->
#8
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 17.01.25 - klo: 22.11
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.

Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Viisaita sanoja.
#9
Olisi hienoa jos kertoisit tuosta tukikuviosta lisää ? Minkälaista tukea jaetaan pienautoilijoille tai PA Kerhoille ? Tätä ulottuvuutta ei ole kukaan muu tuonutkaan esille.

Ja mitä tulee tuohon vuosikymmeniä toimineisiin luokkiin ja niissä piilevään elinvoimaan niin tästä olen kyllä hyvin voimakkaasti erimieltä.

Sähkökäyttöiset autot on hypänneet kehityksessä ison loikan.
Tästä syystä esim. ETS vaihtaa koneita miedompiin esim. Orcan 13,5 Poro kone vaihdettiin 17,5 ja Ikämiesten 17,5 -> 21,5 jne...

Toi Poro koneen vaihto oli siinä mielessä perusteltua, kun lähenneltiin 10 vuoden takaisia MODi tuloksia...

Kai jonkinlaisen käsityksen saa ihan radalla aikaa viettämällä, eli jokaista virikuskia kohden on Hakkilassa 2-3 Stokkikuskia AINA.

Kannattaisi ehkä kysellä kuskeilta mitä halutaan ajaa ja puhe siitä, että jokainen Stokkikuski on potentiaalinen modi-kuski on kyllä totta. Yhtä väljästi ajateltuna jokainen stokkituuppi kuski on potentiaalinen modikuski... Tosin miksi Stokkituupissa on 30 kuskia ja modissa lähes 10 ?

Joku syy on miksi nää tietyt luolat skulaa.
#10
Itse en ymmärrä miksi stokkiluokkia edelleen ylenkatsotaan yhtään VAIKKA selkeästi Stokki kerää Hakkilassa hyvin kuskeja ja vastaavasti GT2000 on erittäin hyvässä huudossa ja kisoissa on vissiin eniten kuskeja ?

Käsittääkseni bensa luokissa on jonkinlainen stokkiluokka myös olemassa jossa LS5 ajetaan jollain 200€ stokki koneella. On ilmeisesti hyvin iso luokka Euroopassa ?

---
Ps. Kirjoitan omia kokemuksiani ja harhaisia luulojani niin siksi puhun Hakkilasta paljon.
#11
Miten harrastajat kokevat SM-tittelin arvon ?

Itse en sitä tavoittele, mutta haluaisin, että ko. Tittelit on jaossa, sillä muuten me (nykyiset kuljettajat) hiekotamme ja heitämme pois kaiken sen mitä aktiivit ovat lajin eteen vuosikymmeniä sitten tehneet. Näkisin meidän yhteiseksi velvoitteeksi pitää sarjat elossa MIKÄLI ne ovat elinvoimaisia.

En todellakaan tiedä miten tämä iso kuvio toimii ja voidaanko arvoja menettää, mutta sen tiedän, että uudet lajit aina (usein?) Pyrkivät saamaan omalla lajilleen SM arvon. Meillä nämä on ja toivottavasti myös jatkossa meillä on SM titteli luokkia paljon.

#12
https://www.redrc.net/2024/12/the-race-to-save-110-nitro-touring-car/
Siinä olen tehnyt virheen, eli oheisessa linkissä juttu johon viittaan, eli kyse on 1/12 luokista ja luvut taitaa olla:
19 modia ja 55 specciä.
--
Linkkaamani juttu on syy mistä pohdintani alkoi
#13
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...
#14
Tervehdys.

En pikaisella haulla löytänyt onko aiheesta ollut keskustelua aiemmin ja mikäli perustin turhaan uuden threadin niin ylläpito tämän poistakoon.

Onko tämä oikea kanava keskustella SM luokista ? Kuuluuko tämä keskustelu edes yleiselle foorumille ?
Mikäli vastaus on kyllä molempiin niin jatkan alla omaa henk.koht. pohdintaani. Lukeminen omalla vastuulla.
--
Katselin kuluvan talven kalenteria niin nämä modified luokat taitavat kärsiä osallistujien puutteesta? Onko tällä vaikutusta kuluvan talvikauden titteleihin tai ajettavien luokkien SM arvoihin ? Tullaanko kaikki suunnitellut SM sarjat viemään läpi ?

Henkilökohtaisesti näin pääkaupunkiseudulla toimivan harrastajan näkökulmasta nämä nk. Stokki-luokat sekä rekka-luokka (stokki luokka myös) ovat ne missä harrastajia on kisoissa mukana.

Henkilökohtaisesti en tavoittele SM sijoituksia enkä siksi nosta asiaa esille, mutta onko mahdollista / järkevää näistä stokki-luokista ajatella uusia luokkia joissa SM sijoituksista kilpailtaisiin myöhemmin 2020-luvulla ? Olettaen, että luokat ovat elinvoimaisia sekä kuskit yms tätä haluaisivat ?

Korostan, etten ymmärrä luokkien historiaa enkä luokittelua ja miksi tälläiset on päätetty. Sen tiedän, että itsestään nämä luokat ei muutu, mutta mikäli pienoisautoilussa halutaan ajaa SM-mitaleista niin stokeissa on kuskeja. Minulle riittää kerhokisat oikein mainiosti, mutta onhan se hienoa mitä enemmän kuskeja on luokissa.

Vai onko tämä tammikuun tilanne vain ohimenevä ?

Ps. Kiitos aktiiveille ketkä näitä hommia hoitavat ja luokkia miettivät sekä muille kerhojen aktiiveille.
#15
Kannattaa tosiaan katsoa, kun siellä on joku enemmän matolla ajanut harrastaja paikalla ja kysyä neuvoja.

Kerrotko missä kohdassa rataa se kaatuu ja mitä teet ?
Esim. Pääsuoran päässä oikealle käännyttäessä keskellä kurvia kaatuu vasemmalle puolelle.

Ois hienoa nähdä tuolla joskus toimiva corri. Siinä on tekemistä.
#16
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 20.12.24 - klo: 14.47
En kyllä osaa ajaakkaan, mutta slickseillä auto kaatuu helposti kun rengas ei luista. Klubiradalla tätä ilmiötä ei ole.

Ihan aloittelijoita silmällä pitäen omat kokemukset.
Auto vanha tuuppi sinnepäin säädetty.
Kone joku ikäloppu 13,5 lankane
Nopari joku vanha ritsa nollq ennakolla
Välitys aina sama sisällä

Renkaina foam auto toimii loogisesti ja muokattava.
Renaina bald eagiet (slicksit) ei pitoa missään päässä
Venom 88 (kuvio slxit) takana foamit edessä. Ei mitään peräpitoa mahdoton ajaa.

Missään tilanteessa ei nosta edes rengasta pidosta.

Mistähän nää kaatumapidot on nyt keksitty ja mille autoluokalle ? Corri ?
#17
Kaatuu pidosta ?

Kuvailetko tarkemmin mikä auto tekee näin ?

Itse en ole tälläisestä kuullut tai kokenut.
#18
Iso kiitos, että teet noit yleishyödyllisiä työkaluja.
#19
Milloin loput kisat on ?


Nim. We want more
#20
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 03.12.24 - klo: 14.37
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 02.12.24 - klo: 23.57
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 02.12.24 - klo: 23.08
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?
2s rajoitus kun forssissa ei sitä ole jos oikein ymmärsin?
--
Mahdollisesti säännöt ovat epäselvät (en muista mitä sanotaan akuista) mutta Hakkilan säännöt ovat hyvin selkeät, eli Nimh (en muista tarkennusta kennoista) tai 2S Lipo on maksimi akku mitä saa Hakkilassa käyttää. 3S-> on täysin kielletty vaikka yksin ajaisit Hakkilassa.

Samat säännöt ovat voimassa myös kaikissa Hakkilassa tapahtuvissa tapahtumissa (esim. FORS)

Toi teho on yksi asia, joka tuolla radan ulkopuolisessa ajelussa on ymmärrettävästi miellyttävä tekijä, mutta radoilla tapahtuvassa ajelussa on liiasta tehosta vain ja ainoastaan haittaa kaikille. FORS luokassa on suosituin nk. S2 eli stokki takaveto buggy. Kaikista simppelein auto, mutta kone rajoitettu 13,5 ja nopari nk. Blinky modeen sekä minimipaino autolle 1474g (muistaakseni) kyseisen luokan autot vaativat paljon enemmän smuuttia linjaa, kun ei sillä voimalinjalla tehdä ihmeitä mikäli mopo ei kulje niin se ei kulje. Tuolla voimalinjalla on virissä pärjänneet kovat luut (virien seassa) ja monu huomaa, että vaikeampi ajaa parempia kierrosaikoja virillä, kuin stokilla (tämä hämmästyttää monia) lisäksi FORSsissa saa ajaa nk. HV latauksella ja moni ajaa silti perus 2S latauksella autoa.

Ps. Rajoitteita on muitakin, eli 1/10 luokkaiset autot ovat suurin sallittu koko autoissa Hakkilassa. Touringissa ei kestä turvarakenteet ja maastoradalla ei kestä turvarakenteet eikä hyppyrit tai matot.

Tervetuloa Hakkilaan ajamaan ja testaamaan ajelua. Apua saa, kun siellä suunsa avaa (välillä myös pyytämättä)
#21
10+ video.

Kandee kysyä apua rohkeasti mikäli jotain epäselvää. Mikäli tekee ko. Videon mukaan niin tulee priimaa. Kandee uhraa aikaa ja katsoa koko video imurointeineen.

Iso kiitos Iso A !
#23
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 02.12.24 - klo: 23.08
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?
#24
Käyttäjän estäminen ?

Miten tämä ominaisuus toimii ? Tätä aikoinani käytin ja oli ihan mielekäs ominaisuus. Onko tämä ominaisuus edelleen käytössä ?
#25
Selkeä hyvä uudistus. Toivoisin, että tekisitte tälle ko. Luokalle erillisen alueen tänne, jonka alle erikseen: kisakutsut, tekniikka, treenit jne.

Syy: Tämä on ainoa/isoin luokka mistä tulee lisää harrastajia RC-autoiluun niin tämän luokan kaiken keskustelun olisi hyvä olla jossain muualla kuin facebookissa tai harrastajien WA-ryhmissä.

Itse olen useammassa WA-ryhmässä jne mutta uudet harrastajat tarvitsevat tietoa jne ja mikäli ainoa tapa on löytää kisakutsut niin se ei ehkä ole se hedelmällisin tapa jos ei muuten mitään pikkuautoilusta tiedä. Tieto leviää parhaiten avoimien foorumien kautta ja saattaa auttaa uusia harrastajia alkuun.
#26
Kalleinta on ostaa jokaiselle laitteelle erikseen setup steisson.
Minulla on Hudyn 1/10 onroad station jolla saa astelevyä vaihtamalla myös 10buggyt säädettyä.

Palvelee minua täysin.

Tuo halvan säätösetin etsiminen uutena kaupasta on aikalailla sama, kuin yrittäisi ostaa 10€ seteleitä 1€ kolikolla
#27
Tossa on kaikki mitä tarvitsee pl. Tarkkuus vaaka ja levy.

Voit toki hankkia nuo kaikki yksi kerrallaan myös. Kyseisillä seteillä on käyttöikä todella pitkä (käytännössä ikuinen)

Nuo säätötyökalut ovat hintavia hankkia, mutta ikuisia.
#29
Buggyissä nuo mainitsemasi renkaat molempiin päihin vetotavasta riippumatta.
Trukit ja Corrit ovat asia erikseen. Niihin sileä rengas (ei nappuloita) molempiin päihin.