Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Rowdy Abilene

#1
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
25.04.16 - klo: 23.31
Molemmat rattaat, spur ja pinion, on terästä.
Rattaat tilattu yksityishenkilöltä, joka myy vain teräsosia.
Rattaiden laadusta en osaa sanoa kuin että näyttävät hyviltä ennen autoon laittoa, mutta myyjästä olen löytänyt vain positiivista tekstiä netistä.

Sitä hieman ihmettelin että tällä hetkellä vain pinionit tuntuvat kuluvan.
Spurrissa ei ainakaan vielä näy silmällä havaittavia merkkejä kulumasta.
#2
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
25.04.16 - klo: 22.37
Auttakaahan viksummat alottelijaa ahdingossa.

Ostin pojalle 1/16 sähkö-kiinanihmeen, jolla olen tykännyt itsekin ajella ja säätää aina tarvittaessa.
Olen yleensä osien hajotessa/kuluessa vaihtanut kestävämpää alle, ja auto alkaa olla aika tuttu, mutta nyt en meinaa löytää lopullista syytä pinionin liian nopealle kulumiselle. Pinioni ja spurri on molemmat terästä, joten materiaalista sen ei pitäisi jäädä kiinni. Auto on sähköiltään käytännössä vakio.

Jo tehdyt toimenpiteet ongelman ratkaisemiseksi:
Korjattu auton tyyppivikoihin kuuluva slipper shaftin vinous -> spurri vinossa pinioniin nähden -> rattaiden kosketuskulma vääristynyt -> pinionin toispuoleinen kuluminen.
Tarkistettu vielä kerran rattaiden välyksen säätö ja tultu jo aiempaan lopputulemaan, säätöjen pitäisi olla kunnossa.
Noparin jarrutusominaisuudet ovat lähes olemattomat, joten liian nopeat jarrutukset eivät voi olla syynä.

Ajattelin että tuon spur-pinion-kulman säätämisen ja parantuneen kosketuspinta-alan jälkeen ongelma olisi korjaantunut.
Kokeilin ajella lipollisen, mutta kulumaa syntyy edelleen mielestäni liian nopeasti, joskin tuon rataskulman säätämisen jälkeen tasaisemmalle alueelle pinionin hampaissa.

Koitin vielä löysätä kytkintä. En ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta jos tuokaan ei auta niin alkaa aloittelijan jekkupussi olla tyhjä.

Ja lopulta se kysymys: mitä muuta huomioitavaa tuohon voisi liittyä?