Lainaus käyttäjältä: Pepess - 03.09.17 - klo: 23.52
Jos vaihtaa spurrin (spur gear = iso ratas) isompaan, niin maksimivauhti laskee, mutta auto kiihtyy nopeammin. Sama vaikutus saadaan, jos vaihdetaan pinioni pienemmäksi. Tällöin kone ei lämpene niin paljoa.
Sen sijaan, jos vaihdetaan spurri pienemmäksi tai pinioni suuremmaksi, maksimivauhti nousee, auto kiihtyy hitaammin ja kone kuumenee enemmän.
Yleensä välityksiä vaihdetaan vaihtamalla pinionia.
Eli kyse on auton välityksistä (pinionin ja isorattaan suhde toisiinsa huomioiden auton sisäinen välitys). Välityksiä muutettaessa tulee aina huolehtia siitä, ettei moottori kuumene liikaa (kannattaa mitata ajon aikana vaikka muutaman minuutin välein, ettei polta konetta). Eli jos vaihtaa spurrin alkuperäistä pienemmäksi tai vaihtaa isomman pinionin, niin silloin moottori kuumenee enemmän. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää esim. maksimi 80 astetta moottorin lämpötilana. Jos se on enemmän, niin pienempää pinionia. Infrapunalämpömittari on hyvä apuväline.
Löytyiskö ohjekirjasta tai netistä ko. auton välitystaulukkoa?
Ohjekirjasta löytyi tosiaan tuo välitystaulukko, jonka löysin melkein heti alkuperäisen viestini jälkeen. Auton mukana tuli vain paperinen "pikaopas" enkä heti tajunnut ladata sitä ohjekirjaa netistä.