Hei Sami, kiitos vastauksesta.
Totean tässä nyt ihan aluksi, että en koe mitään ongelmaa tukea ratatoimintaa ja ymmärrän hyvin, että niiden ylläpitäminen ei ilmaista ole. Tiedän myös erittäin hyvin ihan omasta kokemuksesta, että raha ei todellakaan puussa kasva.
Se miksi kysyin, oli kun tuolla Kuusaan radalla ei ainakaan viimeisimpien tietojeni mukaan tosiaan ole asiasta mitään infoa. Toinen seikka minkä tiedän myös ihan omasta kokemuksesta, olenhan ko. paikkakunnalta kotoisin ja asunutkin siellä hyvän osan elämästäni myös kunnallisveroa maksaen, on ns. hesa-kateus. Vähän tässä päätöksessänne haiskahtaa sellainen asenne, että hesalaiset ym. ulkopaikkakuntalaiset pitää saada maksajiksi, kun muuten vaan muka hyväksikäyttävät paikallisia jne. Siellä urheilupuiston radoilla ei nyt kuitenkaan, omien kokemusteni ja tietojeni mukaan, ole ollut porukkaa ruuhkaksi asti, joten kovin suuresta taloudellisesta hyödystä ei liene kysymys, joten syiden täytyy olla jossain muualla. Enemmän siellä on ollut paikalliset jullit pyöräilemässä, kuin harrastajat ajamassa.
Mitä noihin itse maksuihin tulee, niin ainakin omalla henk. koht. käytöllä tuntuvat vähän kalliilta. Tuolla Kuusaan radalla on tullut käytyä parina viime vuotena 1-2 kertaa vuodessa sen n. tunti kerrallaan pyörähtämässä, niin 10€ tunnista tai alle, tuntuu kyllä aika kalliilta. Olen ihan vakavissani harkinnut kyllä jäseneksikin liittymistä, koska jäsenmaksunne on hyvin kohtuullinen ja oman kotiseudun kerhon tukeminen lämmittää sydäntä, mutta koska toistaiseksi nuo ajokerrat on jääneet niin vähäisiksi ja nykyinen työtilanne/taloustilanne (kiitos koronan) on mitä on, niin en ole katsonut sitä taloudellisesti järkeväksi.
Eikä tuo Kuusaan rata ole erityisen hyvässä kunnossakaan ollut, tai sitten olen käynyt siellä väärään aikaan, roskaa ja hiekkaa ollut aika paljon, mikä ei omaa ajamista sinänsä häiritse, mutta ei se tuolle hihnavetoiselle turistille oikein hyvää tee. Olisin sen radan kyllä voinut vaikka harjatakkin, mutta ilman harjaa vähän hankalaa.
Jos palautetta ja toiveita suvaitsee esitää, niin joku 10€/ viikonloppu/ rata olisi mielestäni paljon kohtuullisempi hinnoittelu. Sen toteuttaminenkaan ei luulisi olevan ylivoimainen asia, jos niitä lappuja ei ole kerran vielä edes tulostettu ja valvontakin perustuu ihmisten omatuntoon.
Myös joku tukijäsenyyden tyylinen jäsenyys, jolla saisi vaikka kesäkauden käydä ulkoradoilla ajamassa ja ei olisi oikeutettu osallistumaan päätöksentekoon ja muuhun yhdistystoimintaa kiinnostaisi kyllä kovasti. Esim. puolet normaalista jäsenmaksusta olisi tästä mielestäni ihan kohtuullinen hinta.
Talkoisiinkin voisin osallistua, jos niistä olisi paremmin tietoa saatavilla ja aikataulut osuu kohdileen. Esim. juurikin Kuusaalle suunnitellun crawler radan rakentamiseen voisi antaa työpanostaan mielellään, jos sitten vastapainoksi saisi siellä käydä esim. yhden kauden ajelemassa. Majoitus ja muonitus löytyy kävelymatkan päästä ihan omasta takaa. Joku sähköpostituslista, johon voisi halutessaan liittyä, voisi olla oiva ratkaisu tähän tiedonsaantii.
Jätän tästä nyt pallon teille. Toki teette sääntönne kuten parhaaksi näätte.
Onneksi oma harrastusoiminta ei ole radoista riippuvaista. On teidän oma päätöksenne haluatteko kaltaisiltani satunnaisilta hupiajelijoilta sen 10€/ viikonloppu tai 25€/vuosi vai pyöreän 0€.
Totean tässä nyt ihan aluksi, että en koe mitään ongelmaa tukea ratatoimintaa ja ymmärrän hyvin, että niiden ylläpitäminen ei ilmaista ole. Tiedän myös erittäin hyvin ihan omasta kokemuksesta, että raha ei todellakaan puussa kasva.
Se miksi kysyin, oli kun tuolla Kuusaan radalla ei ainakaan viimeisimpien tietojeni mukaan tosiaan ole asiasta mitään infoa. Toinen seikka minkä tiedän myös ihan omasta kokemuksesta, olenhan ko. paikkakunnalta kotoisin ja asunutkin siellä hyvän osan elämästäni myös kunnallisveroa maksaen, on ns. hesa-kateus. Vähän tässä päätöksessänne haiskahtaa sellainen asenne, että hesalaiset ym. ulkopaikkakuntalaiset pitää saada maksajiksi, kun muuten vaan muka hyväksikäyttävät paikallisia jne. Siellä urheilupuiston radoilla ei nyt kuitenkaan, omien kokemusteni ja tietojeni mukaan, ole ollut porukkaa ruuhkaksi asti, joten kovin suuresta taloudellisesta hyödystä ei liene kysymys, joten syiden täytyy olla jossain muualla. Enemmän siellä on ollut paikalliset jullit pyöräilemässä, kuin harrastajat ajamassa.

Mitä noihin itse maksuihin tulee, niin ainakin omalla henk. koht. käytöllä tuntuvat vähän kalliilta. Tuolla Kuusaan radalla on tullut käytyä parina viime vuotena 1-2 kertaa vuodessa sen n. tunti kerrallaan pyörähtämässä, niin 10€ tunnista tai alle, tuntuu kyllä aika kalliilta. Olen ihan vakavissani harkinnut kyllä jäseneksikin liittymistä, koska jäsenmaksunne on hyvin kohtuullinen ja oman kotiseudun kerhon tukeminen lämmittää sydäntä, mutta koska toistaiseksi nuo ajokerrat on jääneet niin vähäisiksi ja nykyinen työtilanne/taloustilanne (kiitos koronan) on mitä on, niin en ole katsonut sitä taloudellisesti järkeväksi.
Eikä tuo Kuusaan rata ole erityisen hyvässä kunnossakaan ollut, tai sitten olen käynyt siellä väärään aikaan, roskaa ja hiekkaa ollut aika paljon, mikä ei omaa ajamista sinänsä häiritse, mutta ei se tuolle hihnavetoiselle turistille oikein hyvää tee. Olisin sen radan kyllä voinut vaikka harjatakkin, mutta ilman harjaa vähän hankalaa.
Jos palautetta ja toiveita suvaitsee esitää, niin joku 10€/ viikonloppu/ rata olisi mielestäni paljon kohtuullisempi hinnoittelu. Sen toteuttaminenkaan ei luulisi olevan ylivoimainen asia, jos niitä lappuja ei ole kerran vielä edes tulostettu ja valvontakin perustuu ihmisten omatuntoon.
Myös joku tukijäsenyyden tyylinen jäsenyys, jolla saisi vaikka kesäkauden käydä ulkoradoilla ajamassa ja ei olisi oikeutettu osallistumaan päätöksentekoon ja muuhun yhdistystoimintaa kiinnostaisi kyllä kovasti. Esim. puolet normaalista jäsenmaksusta olisi tästä mielestäni ihan kohtuullinen hinta.
Talkoisiinkin voisin osallistua, jos niistä olisi paremmin tietoa saatavilla ja aikataulut osuu kohdileen. Esim. juurikin Kuusaalle suunnitellun crawler radan rakentamiseen voisi antaa työpanostaan mielellään, jos sitten vastapainoksi saisi siellä käydä esim. yhden kauden ajelemassa. Majoitus ja muonitus löytyy kävelymatkan päästä ihan omasta takaa. Joku sähköpostituslista, johon voisi halutessaan liittyä, voisi olla oiva ratkaisu tähän tiedonsaantii.
Jätän tästä nyt pallon teille. Toki teette sääntönne kuten parhaaksi näätte.
Onneksi oma harrastusoiminta ei ole radoista riippuvaista. On teidän oma päätöksenne haluatteko kaltaisiltani satunnaisilta hupiajelijoilta sen 10€/ viikonloppu tai 25€/vuosi vai pyöreän 0€.