Lainaus käyttäjältä: RadDaddy - 20.07.19 - klo: 14.24
Vähän tuntuu että jollakin on vaikeuksia hahmottaa luettu teksti... Tuosta polttoaineesta. Nykypolvella on helppoa kun motit mitä käytetään RC autoissa ovat pääsääntöisesti hehkutulppa sytytteisiä. Toista oli kun olin skidi.
Kipinästytteisissä käytettiin tosiaankin bensaa, Dieseleissä Petrolin ja eetterin seosta ja tietenkin öljyä.
Jos erehtyi laittamaan BENSAA näihin vempaimiin, oli seurauksena tulipalo ja kaikkien silikoni tiivisteiden tuho. Ei kovin hauskaa, joka johtui tietämättömyydesta tai laiskuudesta käyttää olikeita termejä.
Tuosta kaasarista vielä. Ota ilmanputsari pois ja mieti miten RC auton luistikaasuttaja toimii... Ei siinä kovin montaa komponenttia ole: LUISTI joka säätää ilman määrää sekä tyhjäkäynnin seosta. kun luisti on lähes kiinni on luistin sivussa ruuvi joka rajoittaa sen sulkemista- välin täytyy olla noin 0,5-1mm Luistin päässä on tyhjä'käynnin seos säätö joka täytyy säätää"korvakuulolta" jos kierrokset nousee luistin ollessa kiinni on seos liian laihalla, aukaise säätöneulaa vastapäivään 1/8 kierosta kerrallaan. Jos taas moottori menee rikkaammalle (röpöttää) on tuo neula liian ulkona. Kierrä myötäpäivään1/8 kierrosta kerrallaan. Täyskaasuneulan "tehdas asetus" on yleensä seosruuvin kanta holkin tasossa. Se kannattaa ruuvata tästä asetuksesta yksi kierros vastapäivään eli auki, jolloin moottori kaasua annettaessa pörrää rikkaalla ja sylkee pakoputkesta öljyä ja savua
Jos sinulla ei ole infrapuna lämpömittaria, hyvä oikean käyntilämpötilan testaus on ruikauttaa vähän vettä jäähdytyskannelle, sen tulisi sihahtaa kiehuen pois, tällöin lämpötila on noin 100-120 C, hyvä lämpötila sisäänajoon, jolloin ABC (alumini mäntä kromatussa messinkiputkessa) sovitus on optimi. Katso vain että seos on rikkaalla että voitelu pelaa Mitä enemmän ajat mottia sisään, sen enemmän-lämpötilan laskiessa- täytyy pääneulaa laittaa laihemmalle eli "piikimmälle". loppujen lopuksi olet tilanteessa että motin ylä kuoliokohta on timmi mutta ei liian tiukka, ja se käynnistyy herkästi, hiukan vauhtipyörään napauttamalla, edellyttäen että kaikki muu : tuore polttoaine jota on ravistettu ennen käyttöä että öljy on varmasti sekaisin polttoaineessa, tankki ja kaikki letkut ovat tiiviit ja kaasuttajaan ei ole kuivunut öljy jäänteitä ja että tulppa on kunnossa ja hekulaite hehkuttaa sitä oranssin värisenä. Valitetavasti Nitro motti touhu ei ole "PLUG & PLAY" vaan "THINK-WORK & PLAY" mutta sitten sitä hupia piisaakin...
Kiitos perusteellisesta ja asiallisesta vastauksesta. Tälläkin foorumilla noita päänaukojia näyttää löytyvän...