Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Hehkulamppu

#1
On tuo hexikin ihan looginen nimi sille kappaleelle kun alkaa niitä kulmia laskemaan (=hexagon).  :D Aloittelijalle tuo vanneadapteri olisi kyllä kertonut enemmän. Kiitoksia vinkeistä, täytyy hankkia vähän tarvikkeita, ja aloittaa välysten poisto kampanja. Ilmeisesti on jokatapauksessa aivan tervettä, että pyöristä ja poskilaakereista löytyy hieman välyksiä?
#2
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Laita niitä shimmejä vaikka siihen laakerin ja hexin väliin.
Muista vaan sit että on aina hyvä jäädä hiuksenhieno välys ettei laakeri turhaan kanita.

Tuota noin, mikäs tuo hexi tarkalleen ottaen on, kun en löytänyt sitä sanastosta -> http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/faq/abc.html   :?
#3
"Ongelma" on siis akselin ja laakerin välinen pituussuuntainen klappi, eli lukitetta voisi kokeilla koska tässä tapauksessa on metalli-metallia vasten. Mites muuten ne shimmilevyt käytännössä toimii, eli mihin väliin siinä navassa niitä pitäisi laittaa?
#4
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Mutta jos akseli liikkuu edes takaisin, ni olet joko unohtanut kokonaan liimata tai liimannut huonosti laakerit kiinni akseliin ja laakeripesään.

Laakeripesässä laakerit istuvat kyllä tiukasti, mutta pitääkö laakerit vielä liimata kiinni akseliin? Millä liimalla tuo sitten kannattaisi tehdä jos haluaa/tulee tarvetta vielä joskus aukaista napa? Onko ylipäätään mahdollista saada välyksiä pois jonkinsortin shimmiprikoilla tms.?

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"On muuten aika hävettävää, että uuden jäsenen tullessä hän ei meinaa kehdata tai viittiä sanoa auton mallia/merkkiä, kun ei huvittaisi saada sellaista negatiivistä viestiryöppyä niskaan auton ja merkin arvostelemisesta. :o

Niin, jollain se on aloitettava, ja uskon että osaamattoman käsissä kunnon kisapelistäkin saa onnettoman ajettavan. Opetellaan nyt tällä kalustolla vähän säätämään/huoltamaan autoa ja kuten jo mainitsin, ennenkaikkea ajamaan. Katsotaan sitten tulevaisuudessa vähän vaativampia autoja.
#5
Ei valitettavasti ole kuuladiffejä, eli tuo ohuen ohut valkoinen vaseliini lienee ok.

Osissa silmämääräisesti havannoituna ollut vielä merkittävästi kulumia. Pyörien klappi tulee mielestäni siitä, että pyörän akseli liikkuu pituussuunnassa laakereihin nähden, ei niinkään poikittain.

En tiedä kannattaako pahemmin huudella mikä tekniikka löytyy kopan alta, kun ei tunnu olevan kovin kovassa huudossa kyseinen valmistaja täällä... no, jos nyt on apua niin, kardaanivetoinen pure alpha.
#6
Tervehdys, olen uudehko harrastelija, ja muutama kysymys olisi liittyen lähinnä tasauspyörästöihin ja liuku/kuulalaakereihin.

Auto on "sisäänajettu", ja tällä hetkellä huollon alla. Samassa yhteydessä tuli hieman laakeroitua autoa, eli pyörän liukulaakerit vaihtuivat kuulamallisiin. Pyörissä on kuitenkin edelleen hieman klappia, ja kysyisinkin mikä lasketaan normaali klapiksi harrastelijakäytössä ja onko tätä klappia mahdollista edelleen pienentää jollain konstilla?

Lisäksi etu/takatasauspyörästöjen ns. poskilaakereissa (liukulaakerit) esiintyy myös jonnin verran välystä. Veikkauksena on että kuulalaakerointi ei poista klappia kokonaan, ja mikäli näin on, niin onko mahdollista hienosäätää tämäkin pois jollain konstilla?

Ja koska tasauspyörästöt ovat tuossa työn alla, niin poistin tehdasrasvat, ja kyselisinkin onko valkoinen vaseliini (tamiyan keraamista ohutta vaseliinia) sopivaa etu/takaperän ja diffien voiteluun? Satuin tuota rasvaa kylläkin jo ostamaan.

Aiheita on varmasti sivuttu siellä täällä, mutta tuntuu toivottamalta lähteä selaamaan useamman sivun mittaisia topicceja missä aiheesta on mainittu yhdessä viestissä, sorry. Iskareihin sainkin jo vaihdettua öljyt, vinkit sain täältä selaamalla, kiitos niistä. Tarkoitus olisi siis saada alusta, ajo-ominaisuudet ja ennenkaikkea kuskin ajotaito kuntoon ennenkuin lähdetään hakemaan sitä huippunopeutta/kiihtyvyyttä.