Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - EeLa

#1
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
29.04.23 - klo: 18.47
http://rc10.fi/index.php?topic=111792.0

Maastosarjan säännöistä löytyy.
Vapaa 13.5t moottori.
#2
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
06.04.23 - klo: 12.37
Vielä lisätäkseni edelliseen viestiini, entry level ja viriluokan lisäksi olisi hyvä olla suunniteltu stanu luokka rajoitetulla moottorilla.

Best lap kierrosajat itsellä olisi varmasti samaa luokkaa 10,5t koneella Oulun radalla kuin mitä ajan 6,5t koneella.
Sen mitä häviää suoranopeudessa ottaa takaisin mutkissa kun ei tarvi varoa kaasunkäyttöä niin paljon.
Pystyy keskittyä paremmin ajolinjoihin jolloin ajo on tasaisempaa ja perättäisten kierrosten välinen hajonta ei olisi niin suurta.
-> ajaminen mielekkäämpää ja ajotaidot kehittyvät paremmin.

Saman huomannut myös touring puolella.
Nopealla autolla ajo mene putkiin törmäilyksi ja mollien kolisteluksi.
Ajaminen mielekkäämpää kun ei kolistele putkia pitkin ja hyppäyttele mollista.


#3
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
06.04.23 - klo: 10.36
Itse näkisin asian että "entry level" luokan pitäisi olla nimenomaan vapaampi kaluston suhteen, kuin että on rajoitettu tiettyyn autotyyppiin ja moottoriin.

Moni aloittavan nuoren vanhempi ostaa todennäköisemmin jonkin rtr vehkeen pihalla ajeluun eikä suoraa kilpakalustoa.
Jos kipinä rata-ajosta ja kilpailusta syntyy on helpompi käydä testaamassa sillä kalustolla joka on jo hankittu kuin alkaa ostamaan uutta uutta autoa tai moottoria ja sensorillista säädintä.

Rajoituksina voisi olla että auton pitää olla sähkökäyttöinen 1/10 kokoinen tai pienempi ja akku mikä tahansa 2s lipo. Luokan sisällä voidaan vaikka sitten kisoissa palkita nopein krossi, trukki, sc, monsteri yms.

Esim. Asson rtr RB10 varmasti todella hyvä auto aloittaa krossi. Mutta jos sillä haluaisi lähteä kokeilemaan nyt suunniteltua stanuluokkaa pitäisi siihen vaihtaa säädin ja moottori (~200€).

Eli aloittaminen pitäisi olla niin helppoa että kaupasta saa ns. valmiin paketin jolla voi osallistua ja ei tarvitse ajatella että on nopeampien tiellä vaan saa ajaa muiden aloittelijoiden kanssa.
Se missä vaiheessa tulee siirtyä M2-10 tai M4-10 voisi olla jokin nousupiste järjestelmä. Jos kauden aikana ajaa useamman kisan ja kerääntyy pisteitä tarpeeksi niin ensi kaudella ei saa ajaa enää entry levelissä.
Motocrossin puolella 85cc luokka on jaettu tällä tavalla. (tai oli ainakin 15-vuotta sitten)