Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - evok

#1
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 14.01.25 - klo: 19.27
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.


Touringissa ajetaan EM ja MM tittelit myös Stockissa. Näissä tosin on (ymmärtääkseni) vapaa 13.5T kone.
Onko sääntö kirjaimellinen, että meidänkin pitäisi ajaa samalla moottorisäännöllä jotta voisimme ajaa stockista SM:ää? Kysymys ei suoraan Saulille, vaan yleisesti.

Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.

Jos esimerkiksi ajamalla oma kansallinen SOC (Suomi Onroad Cup, nimi heitetty esimerkkinä hatusta) FTT:n tilalla lisää osallistujamääriä - olen täysin sen kannalla. Päälle halutessaan kerta SM, josta pääsee AKK:n risteilylle.

Lisenssi on myös (valitettavasti) osallistumista rajoittava tekijä. Ei vaikuta heihin, jotka jokatapauksessa ajaisivat koko sarjan tai muita SM sarjoja. Muta ne harrastajat jotka ajaisi vain yhden kotikisansa jäävät pois. Meillä Fullspeedillä olisi esimerkiksi kourallinen lisää Stocki kuskeja varmasti huomenna viivalla, jos ei tarvisi lisenssiä.

Samaan hengenvetoon ihmettelen miksi touringin stock vaatii lisenssin, mutta 1/12 stocki luokat ei? Johtuuko siitä, että siinä jaetaan myös nuorten mestaruus?
#2
17.5T kone oli viime kaudella ensimmäistä kautta käytössä, joten on myös vähintään tämän kauden.

#3
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
26.04.24 - klo: 15.15
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 26.04.24 - klo: 15.00

Mikä auto, nopari, moottori ja välitykset?

Auto: Schumacher LD3
Nopari: Hobbywing Quicrun 10BL120 G2 120A (kisasssa laina nopari, kun omani oli epäilty rikkinäiseksi. Nyt taas XR10 Pro kiinni)
Moottori: Hobbywing G4
Välitys: 5.88
#4
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
26.04.24 - klo: 14.40
Havainto akuista, jotka ovat aina stocki luokissa kova puheen-, huolen- ja spekulaation aihe.

Tulin eilen ajaneeksi joka toisen vedon hyvin tuoreilla LRP 4100 stock spec akuila ja joka toisen vedon virituristia  paljon ajetuilla Nosram 4200 akuilla. Eivät ole loppuun ajetut, mutta paljon ajetut.

Ajoin molemmilla täysin samat tulokset:
Paras tulos uusi: 17k 1.3s
Paras tulos paljon ajettu: 17k 1.1s

Tuntumassa huomasi, että tuoreemmat aavistuksen pirteämmät mutta kellossa ei mitään eroa.
Ehkä joku nopeampi saa paremmista akuista kellossa myös hyötyä irti, mutta minun ajolla ei. Ajoin viikko sitten FORS:issa 8:ksi, joten A-finaaliin päästäkseen ei tarvitse akkujen kanssa alkaa hifistelemään.
#5
Touringradalla talkoot XRS kisaan Perjantaina 26.4. klo 18.00 eteenpäin.

Perinteinen kaava: nykyisen purku, imurointi ja uuden rakennus.
Ei tehdä välialueita, joten paria tuntia pidempää tuskin menee.

edit: Muistutuksena, että kisaan osallistuvat EI saa treenata perjantaina. Muille ajo sallittua, kun profiili valmis.
#6
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
11.04.24 - klo: 11.07
Eilen ensimmäinen treeni S2-10:llä. Enimmäkseen meni ihan kymppikrossiin totutteluun, mitä en ole muutamaan vuoteen ajannut.

Ensituntumana oli vauhdikkaampi mitä odotin. Kaasutuntuma hyvin virimäinen, toisin kuin touring Stock tai ProStock luokissa. Touringissa käytetään tosin huomattavasti pidempiä välityksiä, mikä puuduttaa kaasun. M2-10 nähden isoin repiminen jää pois, mikä helpottaa hallitsemista. Aloittelijaluokaksi saisi olla vielä vähemmän tehoja, mutta selkeästi helpompi ottaa haltuun kuin viri.

Akkuina käytin LRP 4100 stock spec HV. Näille ranteille riitti vallan mainiosti, vaikka en HV:n ladannut. Esimerkkinä, että best lap tuli usein session loppuolulella, jopa viimeisellä kierroksella.

Rengaskuluma varmasti pienempi kuin virissä (sen mitä muistan), mutta kuluvat nämä tässäkin. Ajoin noin 400 läppiä / 23 akkua, alkavat olemaan pian vaihtokunnosa.

Jokatapauksessa positiivinen kokemus! Viimeiseen FORS:iin kokeilemaan miltä tällä kilpailu tuntuu.
#7
En ole varma oliko ketju tarkoitettu vain polttiskrossiin vai ylipäänsä M8 sarjalle?

M8e vaikuttaa varikkopuheiden perustella tulevan kourallinen uusia nimiä.
#8
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
14.03.24 - klo: 16.16
Olen seurannut keskustelua, kun S2-10 krossi kiinnostaa. Mahdollisesti ensi talvena viivalla.

Touring puolella ajoin ProStockia monta talvea ja tällä kokemuksella väitän, että Suomen stocki luokissa yleisesti ratkaisee vain ja ainoastaan ajo- sekä säätötaito. Nämä kulkevat käsi kädessä. Täytyy osata ajaa, mutta myös auton säätöjen tulee olla kohdallaan. Nimenomaan itselleen oikeat säädöt. Ei petitrc:n nopean kuskin setuppi. Vinkkejä ja inspiraatiota kannattaa toki nopeailta hakea.

Sensijaan, että käyttää rahaa hifitelyyn minkä hyöty on korkeintaan marginaalinen kannattaa käyttää aikaa treenaamiseen ja testaamiseen. Hyöty valtavasti suurempi. Näin löydät useita kymmenyksiä per kierros, kun hifistelyosalla löydät muutaman kymmenyksen per 5min.
#9
Touringrata: Talkoillaan FTT profiili takaisin + kevyt imurointi maanantaina 4.3 klo 12.00 eteenpäin. Muutama lisäkäsi jos saadaan ei tuossa kauaa mene.
#10
Touringrata: Pidetään 12TT kisojen mattisprofiili noin viikon verran. Tämän jälkeen vaihdetaan takaisin FTT kisassa olleeseen profiiliin. Ilmoitellaan talkoopäivästä myöhemmin.

Terv. Rataryhmä
#11
FTT ratatalkoot touringradalla pe 23.2. Klo 15.00 eteenpäin.

Radan purku, alueen imurointi ja uuden profiilin rakentaminen. Välialueita ei tehdä, kun profiili muuttuu taas sunnuntaina kiilakisaan.

Tervetuloa!
#12
Mielestäni etuveto touring sopisi Suomeen hyvin. Luokka on ollut ETS:ssä suosituin luokka jo pitkään.

Vähättelemättä mini tai rekkaa - autot on läheistä sukua perinteisille touring autoille ja siten varmasti mielekkäämpi ajaa pidemmän päälle. Helpompi ottaa haltuun kuin touring.

Aloituskustannukset toki kovemmat kuin mini tai rekka, mutta ylläpitokulut uskoakseni hyvin pienet. Renkaat tuskin paljoa kuluu. Joku kori ja osa menee silloin tällöin, mutta mieto vauhti pitää nämäkin kustannukset maltillisena.

https://youtu.be/sGG-8szS0A4?si=iXZN5iw-wjXv-xtD
#13
Ratamestarien terveiset: Kisaan tehdään kaikille uusi profiili.
#14
Yleensä emme pyydä talkoisiin ilmoittautumaan, mutta tulevan sunnuntain (11.6.) talkoot ovat todella tärkeät radan valmistumisen kannalta. Pyydämme käyttämään vajaan minuutin aikaasi ja ilmoittamaan käytettävyytesi oheisen linkin kautta

https://forms.gle/JRVTwT37y177CkcaA

Ilmoitathan heti pääsystäsi kun tiedät. Edellisen illan ilmoittautumiset ei enää paljoa lämmitä niitä jotka meidän puolesta työt ja tehtävät suunnittelee.
#15
Moi!

Onko aukioloajat ja systeemit samat kuin pari viestiä ylempänä 2022?
Kiinnostaisi tulla tulevina viikkoina treenaamaan. Mahdollisesti jokin arkipäivä.
#17
Mielestämme Valtterin avaama ehdotus kuulostaa erittäin hyvältä.
Plussat

  • Kilpailujen järjestäjien kannalta paljon järkevämpää järjestää yksi isompi kisaviikonloppu kuin kahta pienempää. Kisaviikonloppuun voisi panostaa enemmän – olla enemmän tapahtuma ja taloudellisesti järkevämpää järjestää.
  • Mitä enemmän RC kuskeja suomessa, sen parempi. Mitä enemmän hienoja RC tapahtumia suomessa, sitä parempi. Tässä olisi mahdollisuus nostaa profiilia.
  • Kilpailujen päällekkäisyydet vähenee ja antaa mahdollisuuden vapaiden viikonloppujen mielessä kerhokisoille.
  • Stanun ja Prostokin yhdistämisestä 17.5T stock luokaksi joka ajetaan lauantaina poistaisi nykyisen Prostokin dilemman: jos haluaa pärjätä sunnuntaina on melkein pakko tulla lauantaiksi ajamaan.
  • 17.5T stock luokka olisi hyvä kompromissi. Stanun vauhtiin varmasti moni turtuu nopeasti ja ProStock voi olla liian vauhdikas jos kokemusta ei vielä ole kertynyt.
  • Stanu erityisesti on kärsinyt viimeisenä parina vuonna osanottajapulasta, tämän kauden kisoissa kuskeja on ollut tähän mennessä 7/5/8. Yhdistettyyn Stock-luokkaan saataisiin todennäköisesti kriittinen massa kuljettajia.
  • Touring ja 12-luokkien välillä voisi tapahtua "ristikkäinpölytystä" – Tustikiskit voisivat kokeilla mattista ja mattiskuskit turistia. Tiputtaisi ainakin kynnystä huomattavasti.


Miinukset:

  • Touring ja 12-luokat suosivat vähän eri henkistä rataprofiilia. Kuitenkin kilpailujärjestäjälle voisi jättää option vaihtaa profiili sunnuntaiksi. Velvollisuutta tästä mielestämme ei pitäisi tehdä. Jokainen kilpailuja järjestävä tietää, että laadukkaasti profiilin tekemiseen voi kulua kuusikin tuntia. Hyvin hapokas homma pitkän kilpailupäivän jälkeen.
  • Jotka nimenomaan haluavat ajaa kahtena päivänä Touringia, poistuu heiltä tämä mahdollisuus.

Muuta

  • Kilpailukalenteri tulisi ehdottomasti olla syksy-kevät, eikä kaikki neljän kevätkuukauden sisään.

Terveisin,
Juho Koskivuo, FTT -kuski ja osallisena kilpailujärjestelyissä
Mikko Mäkelä, FTT -kuski, edellinen FTT-luokkayhteyshenkilö, 12TT kiinnostunut
#18
Profiili vaihtuu kisaa edeltävänä torstaina 9.2. klo 13.00 lähtien.
Jos haluat käydä ottamassa tuntumaa mattoihin teethän sen ennen sitä.
#19
Touringradan talkoot FTT kisaan Torstaina 9.2. klo 13.00
Profiilin purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Tehdään profiili jälleen vimosenpäälle siistiksi, joten hommaa riittää varmasti alku-iltaan asti jos et iltapäivällä pääse.
Sanomattakin selvää, että ajaminen sallittu torstaina ja perjantaina vain niille ketkä eivät kisaan osallistu.
#20
Ratatalkoot touringradalla ti 13.12. Klo 18.00 eteenpäin.

Puretaan nykyinen profiili, imuroidaan alue ja rakennetaan uusi profiili. Siistejä välialueita ei tähän "treeniprofiiliin" tehdä, vaan vasta seuraavaan joka tehdään FTT:n.

Muutama lisäkäsi tervetullut niin päästään jo 2-3 tunnin päästä ajamaan.
#21
Koska rengas julkaistaan? Kiinnostaisi myös mitä muutoksia korisääntöön tulossa, paino/paksuus?
#22
Talkoot touring-radalla 28.10. klo 19.00

Seuraavan päivän XRS kisaa varten muutamme radan kiertosuuntaa ja teemme muutamia muutoksia profiiliin jotta vastakkainen kiertosuunta toimii hyvin. Samalla imuroidaan rata linjan ulkopuolelta.

Näissä talkoissa ei kauaa mene (1-2 tuntia), kunhan muutama lisä käsipari saadaan apuun.

HUOM. Talkoiden jälkeen radalla ajo kielletty XRS kisaan osallistuvilta. Muille harjoittelu sallittua.
#23
Lainaus käyttäjältä: Jari Huovila - 09.10.22 - klo: 21.38
Moi kaikki! Millaisen harjattoman esc+moottori combon sinä laittaisit 1/10 touringiin jos budjetti on satasen luokkaa?
Ajo on parkkipaikka revittelyä ja satunnaisesti radalla pitämässä hauskaa.

Riippuu kuinka paljon vauhdin hurmaa haluaa kokea, sekä ostaako uutena vai käytettynä (budjettiin viitaten).
Uutena tällainen "Stanu kombo" lienee paras aloittaa, jotta pysyy radallakin hanskassa:

https://www.eurorc.fi/product/32696/hobbywing--xr10-justock-js6-g3-combo---215t-black-g21
#24
Väliaikatietona: ovat rähmänneet jotain puhelinavaus tilauksessa. Aktivoitiin menee arviolta kaksi viikkoa. Onneksi kysyin perään, sillä huomasivat vasta sitä kautta.
#25
Portit auki:
ark 6-20
La 8-18
Su 8-16
#26
Lainaus käyttäjältä: Juba31 - 23.09.22 - klo: 12.25
Pikailmoituksen huomasin näemmä 25 minuuttia myöhässä.
Ilmottaudun siis jonoon, jos kun joskus tällaisen avaimen vielä voisi saada.

yt. Jussi Virta

Tältäerää tilaus on kiinni ja lähtenyt jo.
Infoa seuraavasta tilauksesta tulee jossain vaiheessa.
#27
Lainaus käyttäjältä: Venttiili - 20.09.22 - klo: 16.55
Lainaus käyttäjältä: Fullspeed RC - 20.09.22 - klo: 12.44
Hakkilan portit – haluatko pääsyn illalla?

Hyvä juttu, mutta aamuvuoro kiinnostaisi enemmän viikonloppuisin, saako tällä samalla systeemillä soiteltua portin auki myös la ja su aamuna klo 6:45? Jos niin sitten otan heti.

Toimii myös aamuvuorolaisille
#28
Pika talkoot. Ensiviikon keskiviikkona 31.8. Klo 18.00 turistiradan imurointi. Imuroidaan linjan ulkopuolelta.

Nopea homma jos saan pari lisä käsiparia apuun.
#29
Herättäisin keskustelua pitäisikö FTT:stä tehdä pelkkä tarvisarja. Olen tästä kourallisen sarjaan osallistuvan henkilön kanssa keskustellut ja ajatuksella on toistaiseksi ollut vain positiivinen vastaanotto. Heti alkuun huomautan, että henkilökohtaisesti ajaisin mielellään ulkona (ilmoittauduin tämän kesän 2/3 ulko FTT:n), mutta mietin tässä vain sarjan/luokan parasta.

Olisiko aika todeta, että kesäkisoille ei tällä hetkellä ole paikkaa? Muutama ajatus aiheesta.

Kuluvana kesänä pyrittiin ajamaan kolme ulko FTT kisaa, mutta kaikki jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Syitä on monia, kuten perinteisesti ulkokisoissa ollut vähemmän kuskeja, mutta tänä kesänä selkeä vaikuttava tekijä ollut myös kahden kisan osuminen päällekäin M8 sarjan kisojen kanssa. Väittäisin, että kaikista sarjoista juuri FTT ja M8 on eniten samoja kuskeja.

Harrastajamäärät ja luokkien suosio vaihtelee pienessä aaltoliikkeessä. Kuten alussa mainitsin, ajattelen tässä vain sarjan/luokan parasta. Pitämällä kisat siellä ja silloin missä osallistujia on, on vain luokan/sarjan eduksi. Sähkötouring on siitä poikkeava luokka, että sitä voi ajaa vuoden ympäri (sähkökrossikin toki, mutta SM sarja on vain kesäisin). Trendi kuitenkin näyttää, että talvella kuskeja riittää (vaikka vähemmän kuin aikaisemmin), mutta kesällä ei. Samalla vain ulkona ajettavilla sarjoilla menee kohtuullisen hyvin, kuten M8 ja FPT/NPT. Miksi ei siis suosiolla jätettäisi FTT:tä vain talvelle, jolloin kuskeja riittää? Muutetaan, jos trendi muuttuu.

Moni FTT kuski ajaa lisäksi muuta vain kesällä ajettavaa luokkaa. On tietyllä tavalla luontevaa, että näitä suositaan kun harrastuskausi on lyhyempi.

Ajamalla vain talvisarja saattaa sarjan kiertämisen motivaatio nousta, kun tietää että kaikki kisat on mahdollista ajaa myös niille, jotka ajavat muita sarjoja kesäisin tai muuten pitää tätä vain talviharrastuksena.

Ei ole sarjalla kovin uskottavaa kun neljä kisaa (sisä) ajetaan varmasti ja kolme ajetaan ehkä (ulko).

Miinukset:

  • meillä on hienoja ulkoratoja jotka jäisi vähemmälle käytölle kuten Kuusankoski ja Laukaa.
  • Maahantuojalla taitaa olla hyvät varastot kesäkumeja.

Mitä ajatuksia herättää? Toivoin avointa keskustelua.
Minulla eikä tällä ketjullakaan ole mitään päätösvaltaa, mutta halusin jakaa ajatuksia joita kenttäkyselyllä muillakin on.

Juho Koskivuo
#30
Hakkila asiaa.

Muutamaan kertaan lyhyen ajan sisään on kerholainen tullut illalla treenaamaan Hakkilaan löytäen ovet sekä ikkunat auki ilman, että kukaan on paikalla. Näin ei saisi käydä.

Jos olet illan viimeinen joka lähtee; sulje ikkunat, sammuta valot ja laita ovi lukkoon.

Jos lähtiessäsi jää muutama henkilö paikalle varmista, että osaavatko he sulkea paikan. Jos eivät osaa neuvo heitä.

Jos huomaat jääväsi viimeiseksi etkä tiedä miten sulkea paikkaa, kysy.

Ikkunat ovat erittäin tärkeä muistaa, sillä ei varmasti tarvitse kovin kummoista myräkkää niin tulevat helisten alas.