Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 28.01.25 - klo: 10.11Olen samaa mieltä, ilmaisin kantani vähän huonosti. SM-kisat on tärkeä tapahtuma listasijoitukseen katsomatta ja jokaisen pitää olla sinne tervetullut. Minusta kysymystä "Millä tavalla ratkaistaan, kuka tässä hommassa on Suomen paras?" pohtiessa pitää kuitenkin etusijassa kuunnella niitä Suomen parhaita kuskeja.Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta.Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 15.06
Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.
Vastaushan löytyy AKK:n säännöistä, joita lainasin ekalla sivulla: jos luokassa ajetaan EM- ja MM-kisat, sille voi hakea SM-arvonkin.
Näen asian niin, että lasten pihasudittelusta MM-kisojen A-finaaliin tulee olla eheä polku. SM-arvokisan status on merkki siitä, että tämä on se polku kansallista tasoa korkeammallekin. Se ei sulje pois luokkien kirjoa tai himmennä niiden loistoa: Suosittujen kisojen voittaminen on aina työn takana ja isot osallistujamäärät mahdollistavat isompien pyttyjen ostamisen Palkintotukusta. Kauden isoin kisa on usein ajettavien luokkiensa de facto suomenmestaruuskisat, vaikka sitä nimitystä ei virallisesti käytettäisi. Rekkakisat ja stokkiluokat on suosittuja, missä vika?
Jos joku on kiinnostunut SM-tittelistä, hän osaa kyllä ajaa sitä luokkaa missä sen voi voittaa. En ymmärrä, miksi joku keskitason stokkikuski olisi huolissaan/harmissaan siitä, ettei luokalla ole SM-statusta. Eihän hän kuitenkaan kärkisijoituksista taistele. SM-titteliä havittelevat kuskit saattavat olla kiinnostuneita kansainvälisistäkin kisoista, sikäli kun kilpaurheilijan psykologiaa tunnen. Heidän etuaan palvelee, että laji ja luokka on sama seuraavallakin tasolla.
Ymmärrän ja jaan huolen arvokisaluokkien tilasta. Ratkoisin asiaa ensisijaisesti houkuttelemalla niihin lisää kuskeja. Toinen tie voisi olla sellainen, että pyrkisi yhdenmukaistamaan ja kasvattamaan stokkiluokkia pohjoismaisella ja eurooppalaisella tasolla: jos stokissa toteutuu EM-kisat, mahdollisuus SM-kisoihin ilman sääntömuutoksia aukeaa automaattisesti.
Pointtinani on pitää arvokisaluokkien polku eheänä pienistä piireistä maailman huipulle, kuten hommaa on tehty viidellä vuosikymmenellä. Kyseessä on kansainvälinen kilpaurheilulaji, joka kannattaa ajaa meillä kuten muuallakin, eikä tehdä kansallisia sovelluksia ja poikkeuksia.