Lainaus käyttäjältä: KM79 - 24.09.23 - klo: 09.25
Pari tarkentavaa vielä, kun laittaa lataustoimintoa päälle, niin laturissa pyydetään asettaan arvo 0,1-7A, niin mikä tuohon kannattaa asettaa 5300 mAh akulle, kenties 5,3A? Storage modessa tämä on 0,1-1A.
Eipä noita akkuja tarpeettomasti kannata ladata yli 1 x kapasiteetti (1C) virroilla, eli tässä tapauksessa max 5,3A. Balanssointiohjelmalla lataus aina vaan jos mahdollista. Pienemmästä latausvirrasta tuskin on haitttaa, mutta aikaahan se tietenkin vaatii enemmän. Toki olen kiireissäni lataillut pieniä akkuja jopa 3C virroilla, mutta siinä alkaa jo akkua harmittamaan ja käyttöikä lyhenee.
Lainaus käyttäjältä: KM79 - 24.09.23 - klo: 09.25
Sitten storage modessa ja yrittäessä ladata, toiselle akulle laturi antaa erroria "low voltage" (tässä akussa oli jotain 7.0V hujakoilla virtaa), miten tämän kanssa tehdään? Toiselle akulle storage antoi fnished ilmoituksen kun jännite on 12,6V...
Tuo 7V on jo 3S akulle niin alhainen jännite, että saattaa olla akku piloilla. Alle 9V ei pitäisi missään nimessä mennä ja mielummin pysytellä yli 10v jännitteissä. Ylksittäinen kenno tuhoutuu melko suurella todennäköisyydellä, jos sen jännite laskee alle 3V. Älylaturi tuskin suostuu tuota enään lataamaan, mutta "älyttömällä", esim. tuollaisella https://fi.szks-kuongshun.com/uno/uno-board-shield/rc-imax-b3ac-lipo-battery-charger-b3-7-4v-11.html, laturilla tyhjän akun elvyttämistä voi kokeilla. Joskus onnistuu, joskus on akku tuhoutunut.
12,6V on täyden 3S akun jännite. Varastojännitteen pitäisi olla jossain 11,4-11,5V. Olisiko kuitenkin ollut latausohjelma laturissa? Vai voiko olla, että laturi on pelkästään lataavaa mallia, eikä osaa purkaa akkuja?
Mitä tulee akkujen säilyttämiseen täytenä, niin huoletta olen pitänyt pari viikkoa ladattuna ja valmiina lähtöön, jos on ajamattomia (lentämättömiä minun tapauksessani) akkuja jäänyt.
Janne