Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Jaani

#1
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
14.05.10 - klo: 15.49
PekkaLyyti & kumppanit:

Jos tuollaisen Genesiksen panisi HobbyKingistä (onko edukkain?) tilaukseen niin mitä muuta sitä kannattaisi ottaa samaan tilaukseen?

- Nopari? Onko tuo mukana tuleva ok vai pitääkö ottaa joku parempi (mikä)

- Akut. Varmaan pari settiä olisi hyvä, mutta mitä laatua, niitäkin näyttäisi olevan joitakin satoja erilaisia

- Laturiksi riittääkö tuon tyyppinen jos haluaisi tällä osastolla säästää, vai onko syytä ostaa kertaluokkaa parempi laite (mikä).

- Varaosia mitä voisi mennä?

Radioiksi ajattelin siirtää autokalustosta vanhan Futaban PCM-radion, ja ostaa autoon kiteettömät. Ne kiteettömät kannattaa varmaan hankkia kotimaasta vai miten on nykyään niiden hyväksyntätarrojen ym. kanssa, onko tilanne muuttunut kun on siirrytty gigahertsiluokkaan.
#2
Lainaus käyttäjältä: "Divi"Jaani kopioi se myynti-ilmotus muistioon ja tallenna. Sitte ku pitää "upata" niin kopioit sen sieltä muistiosta viestiin. Jos kerta se kirjottaminen tuntuu hankalalta  :wink:

Jos tilanne ei miksikään muutu, niin tuo on varmasti järkevin tapa. Totta kai uudestaan kirjoittaminen on hankalaa ja i*ioottimaista, kun digitaalisella foorumilla sentään asioidaan. Digitaalinen tieto kopioidaan, ei sitä luoda uudestaan. Muuten voitaisiin yhtä hyvin edelleen kirjoittaa ilmoituksia paperilappusille.
#3
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"1) Jos kuvittelet että käytetty tavara lähtee 80%:lla uuden hinnasta niin voi olla aika hiljaista myydä tavaraa parissa viikossa, omien kokemuksien mukaan oikea hinta käytetylle tavaralle on sellainen 50-60% ja kauppa käy.

2) Ilmoitusten ei ole tarkoitus olla mikään arkisto vaan siellä on tarkoitus olla yhä myynnissä olevia tavaroita

3) Arvasit aivan oikein. Ilmoitusta saa "upata" nykyään 2 viikon välein tekemällä uusi ilmoitus. Mitä lyhyempi tuo aika on niin sitä nopeammaksi tuo ilmoitusten kiertäminen menee, tuo nykyinen 2 viikkoa on todettu toimivaksi. Meillä moderaattoreilla saattaa olla muutakin tekemistä kuin valvoa ilmoituksia ettei niitä upattaisi viikon välein?  :wink:

Tänne voi kyllä kirjoitella kehitysehdotuksia ko aiheesta...

Olet Heuli nyt aika naurettava. Luulisi, että moderaattorissa olisi miestä olla kommentoimatta muiden myyntihintoja. Minä myyn, ja olen myynyt tavaraa vaikka puoli vuotta, jos koen että hinta on kohdallaan. Usein tavara on aikanaan mennytkin kaupaksi. Se johtuu siitä, että en myy rahapulassa vaan luopuakseni itselleni tarpeettomasta tavarasta. Silloin ei ole väliä vaikka myyntiaika venyy, jos tavara itsessään ei muutu epäkurantiksi.

On aivan olennaista nettifoorumilla, että vanhoja myynti-ilmoituksia ja siten toteutuneita kauppoja voi selata. Kysyn uudestaan: Ketä se haittaa, että vanhat ilmoitukset säilyvät? Loppuuko palvelimelta muistitila? Miltään muulta foorumilta netissä ei ole loppunut.

RC10.fi on aivan yksinäinen soturi tässä asiassa, tekemällä käytäntöjä joita kukaan muu ei pidä voimassa. Täällä myyntien volyymi on vieläpä niin pieni, ettei ylimääräinen moderointi tuota mitään tuskaa. Ilmoittaudun itse vapaaehtoiseksi moderaattoriksi, tosin vain myyntiosastolle, jos käytäntöä muutetaan parempaan suuntaan.
#4
Mikä luojan järki tuossa on, että myynti-ilmoitukset katoavat kahdessa viikossa?! Nytkin sigissäni oleva ilmoituksen linkki ei enää toimi. Olisin halunnut lähettää sen yv:nä yhdelle foorumilaiselle, mutta mitä vielä. Koko viesti on kadonnut, ja nyt pitäisi kirjoittaa sitten myytävän auton koko lisävarustelista uudestaan.

Tässä on nyt muutama syytä miksi nykykäytäntö on aivan syvältä

1)

Tavaroita ei yleensä myydä parissa viikossa.

2)

Miten ihmeessä pystyt seuraamaan toteutunutta hintatasoa ym. kun mitään historiaa ei jää jota voisi hakea?

3)

Potentiaaliset ostajat eivät voi kysyä mitään myyntitopikissa, koska se on aina lukittu. Yleensä joku asia kiinnostaa muitakin kuin sitä yhtä yv:llä kysyjää. Kuitenkin hän on ainoa, joka siitä saa tietää, koska vaikka tekstiä voikin editoida, muutokset jäävät todennäköisesti huomaamatta niiltä, jotka ilmon olivat jo lukeneet. Edittihän ei nosta viestiä ylös listalla, jolloin huomattaisiin että sen sisältö on muuttunut.  


Kohtaan kolme voidaan selittää, että sitten uppaillaan koko ajan jne jne. Siihen sanon, että tehdään selkeä sääntö kuten netin kaikille muillakin foorumeilla, että jos uppaa enemmän kuin 1x vkossa, se on automaattinen lukko topikkiin.  

Kohtiin 1 ja 2 ei ole mitään selitystä. Ihan i*ioottimainen käytäntö. Ketä se nyt voisi ahdistaa, että vanhat topikit jäisivät eloon??
#5
Vilkaise www.pokeritieto.fi, lue sieltä artikkeleja ja foorumin vanhoja viestejä. Sieltä löytyy kaikki alkuun tarvittava tieto, ja jos ei löydy, niin kysele sitten sillä foorumilla tarvittaessa lisää.

IMO tällä foorumilla ei pitäisi jatkaa tämän enempää keskustelua pokerista, koska lukijakunnassa on kuitenkin niin paljon vajaavaltaisia. Ehdotan modeille, että lukitaan aihe.
#6
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
28.05.06 - klo: 19.59
Kovasti hiljaista ollut tässä topikissa. Miten rata voi?
#7
Tulokset / KILPAILUKUTSU M-8 SM osa 1 Turku
22.05.06 - klo: 12.17
Mikä on paras tapa huolehtia autosta tuollaisen kisan jälkeen? Toimenpiteet kisapaikalla ja myöhemmin kotona?
#8
Lankapuhelinta
#9
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
19.05.06 - klo: 16.56
Lainaus käyttäjältä: "petka"Keskiviikkona oli jo hieman vaikeuksia etsiä vapaita taajuuksia vaikka paikalla oli vain parikymmentä autoa.

:?:

Eikö sen radan pitänyt olla ajokiellossa?
#10
Tulokset / KILPAILUKUTSU M-8 SM osa 1 Turku
17.05.06 - klo: 16.23
Ok, taitaa se niin olla että neljää sitten tarvitaan. Ei varmaan tarvittaisi, jos porukoiden kiteet olisivat jakautuneet tasaisesti, mutta kun kaikilla on mm. se 40.665. Tästä voitaneen syyttää vaan radiolaitevalmistajia.
#11
Tulokset / KILPAILUKUTSU M-8 SM osa 1 Turku
17.05.06 - klo: 08.58
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"
38% kisaajista omistaa 2.4Ghz radiolaitteet.

Tämä luku ei ainakaan ole pienenemässä. Heittäisin tästä keskustelunaloituksen; tarvitseeko kisoihin enää vaatia neljää kideparia, eikö kolme riittäisi? Moni aloittelija jää pois kisoista milloin mistäkin syystä, joista yksi voi olla että kiteet eivät riitä eikä niitä ehdi hankkia ajoissa lisää. Pikkujuttu, mutta pärjättäisiinkö vähemmällä määrällä?
#12
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
17.05.06 - klo: 08.52
Lainaus käyttäjältä: "AkiM"
Lainaus käyttäjältä: "mitmit"eli siis voiko radalla jo ajaa?

Ei oo todellista!! Joo, aja sinä sillä aikaa kun muut tekee noi hommat  :wink: Näin se homma etenee

Silläkin vaaralla, että joku taas pahoittaa mielensä, niin vastaan tähän. Toivottavasti ei tule väärinkäsityksiä. Kaikki varmasti arvostavat ratatalkoisiin osallistuvien työtä korkealle ja ymmärtävät sen merkityksen. Minä ainakin. VAU:n radalla on tehty hienoa työtä, sitä ei kiistä kukaan.

On kuitenkin ymmärrettävä, että kaikilla ei ole ollut mahdollisuuksia osallistua talkoisiin. Osalla on ollut henkilökohtaisia syitä, toisilla ammatillisia. Osa jäsenistä ei ikinä osallistu yhteiseen tekemiseen, vaikka estettä ei olisikaan. Joka tapauksessa talkootyön pitää perustua vapaaehtoisuuteen. Sitä tehdään, koska se tuntuu itsestä hyvältä ja henkilö itse tietää tekevänsä muille palveluksen. Sitä ei pidä tehdä henkilökohtaisesta kunnianhimosta, tai jotta voisi asettaa itsensä muiden yläpuolelle. Minun mielipiteeni on, että talkoilla brassaileminen on epäkunniakasta. Mummovainaa sanoi aina, että laiska töitään laskee. Jos työ ei itsessään kiitä tekijäänsä, niin silloin sitä tehdään vääristä syistä.

Olen aika paljon tehnyt talkootöitä mm. taloyhtiössä. Siellä on ihan samat ongelmat kuin pienoisautoseurassa. Ne ongelmat eivät kuitenkaan ratkea sillä, että talkooporukka nostaa omaa häntäänsä, ja että tiedonkulku yhtiön (tai seuran) asioista jää talkooporukan pihaparlamentin sisälle. Töistä on tiedotettava ja tuloksista annettava nauttia myös niiden, joilla ei ole aikomustakaan osallistua niihin.

Nyt joku kysyy, että miksi radalla ei voi ajaa, kun jäljellä on Vimmun viestin perusteella pääasiassa vain ajoradan ulkopuolisia viimeistelytöitä. Siihen tulisi vastata asiallisesti kertomalla, että radalle on esimerkiksi levittämättä pölynsidonta-aine (onko?) tai jotain muita syitä, jotka vielä estävät ajamisen. Akin vastaus oli tässä mielessä rivien välistä luettuna jotakin "kun et ole käynyt talkoissa, niin et ansaitse tietää, saako seurasi radalla ajaa". Juuri näin asia ei voi olla.
#13
Ok. Laturissa on lämpötila-anturikin, mutta sitä ei pysty sovittamaan tämän kaltaisen akun kennojen väliin, koska kyseessä on 3+2 paketti. Anturi pitää laittaa akun alle, josta se varmaankin näyttää hieman todellista pienempää lämpötilaa. Tällä hetkellä mulla on lämpökatkaisu 42 asteessa, sitä voisi varmaan hieman alentaa johtuen tuosta mittaustavasta.

Olet oikeassa siinä että tässä käytössä pitkäikäisyys on tärkeämpää kuin se viimeinen kapasiteetin tiraus.
#14
Itse itselleni vastaten; laturissa asetus on tietysti mV per kenno, eli laturi tunnistaa kennojen määrän. Säätöaluekin on tämän mukaisesti vain 4-20mV. Ari-Pekan sivujen mukaan 4mV per kenno on turvallinen, laturin ohjekirja ehdottaa 8mV. Kumpikin lienee ok, mutta kumpi on pidemmän päälle parempi?
#15
Mulla on krossikäytössä Dynomaxin NiMH-akkupaketteja; 6V paketteja vastaria varten ja 9.6V lähetinakku.

Mikä on oikea delta peak-arvo (mV) näille akuille? Laturi on Robitronic Expert, jossa voi säätää peakkia 4mV:n välein.
#16
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Jokainen M8 luokasta ja polttiskrossista kiinnostunut, nyt kipikapi kioskille ja uusi lehti kouraan. "Aloittelijan opas M8-luokkaan" by JQ

Uusi PM:n numero jossa JQ:n polttisjuttu?
#17
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
28.04.06 - klo: 15.48
En ole huomenna vielä Helsingissä, mutta toukokuun alusta kyllä. Voisiko joku päivittää tänne, milloin radalle voi mennä ajamaan ja mitä toimenpiteitä rata vielä tarvitsee? Joko ajolupa on huomisen talkoiden jälkeen?

p.s. En ole käynyt radalla sitten helmikuun, joten ei mitään tietoa sen kunnosta.
#18
Kai se pitäisi SM1:n aikataulu selvitä viimeistään sitten, kun kisakutsu ilmestyy  :roll:
#19
Polttisautot / Diffit meinaa jumittaa
24.04.06 - klo: 00.02
Diffilautasen ruuvinkannat ottavat kiinni boksin seinämään? Infernossa on tiukka sovitus, mahd. pitää vähän hioa boksista pois.

Tarkasta samalla shimmaus
#20
Polttisautot / Mistä puhdasta metanolia?
19.04.06 - klo: 01.02
Aika kikkailua.. ei ne inssit siellä vittuillakseen päästöjä mittaa, vaan jotta meidän yhteisillä teillä ei liikkuisi mitä tahansa häkäpönttöjä. 1:1-autossa kun perusasiat ovat kondiksessa, päästöjen ei pitäisi olla mikään ongelma.

Mutta joo, hobbymyyjät ja kiihdytysautoilijat välittävät raakaa metanolia.
#21
Hieman erikoista; jos ylipäätään lähdetään siitä, että vajaavaltaiset saavat osallistua moottoriurheilukilpailuihin, on hankalaa rajoittaa heidän osallistumistaan itse kilpailun sisällä. Ralliautoilun junioriluokissa on vaikka kuinka paljon kuljettajia, jotka painavat pikiksellä toistasataa, mutta joilla ei ole siviililiikenteeseen oikeuttavaa ajokorttia.

Kilpailijat ovat vakuutettuja, ja on lapsen huoltajien asia huolehtia hänen turvallisuudestaan. Meidän vanhempien harrastajien tehtävä on opastaa nuorempia, näyttää hyvää esimerkkiä, ja selkeästi puuttua vaarallisen näköiseen toimintaan.

Sinänsä on vain hyvää tuuria, ettei nostamisessa ole viime aikoina tapahtunut vakavampaa vahinkoa. Ikärajan asettamisella lähestytään ongelmaa väärästä suunnasta. Oikea suunta olisi panostaa aktiivisemmin turvallisuuskoulutukseen, ja oikeiden nostamistapojen korostamiseen ajajakokousten luontoisissa tilaisuuksissa. Ratojen suunnittelussa on erityisesti otettava huomioon nostajien turvallisuus. Näillä toimenpiteillä saadaan enemmän aikaan kuin rajoittamalla nostajien lukumäärää.
#22
Ottamalla edestä ohjurilevyn pois, sain moottorin jo vähän pyörimään. Kiitos vinkistä Matias. Silti vähän hassua että siitä piti luopua, koska se oli kuitenkin vakiona tullut levy eikä mikään erityinen korotuslevy. Sen kanssa boksin pitäisi toimia 1:8-autojen käynnistäjänä. Teen varmaan vielä niin, että merkitsen paikat etutukitapeille starttiboksin runkoon, ja poraan tapeille ruuvinreiät suoraan siihen. Siten on todella fixed asennus, mutta saa tapit myös eteen.

Mun mielestä tästä ei pysty korottamaan pyörää prikoilla. Prikkojen lisääminen madaltaisi pyörää.
#23
Joo ei ole levyjä, enkä kyllä oikein vapaaehtoisesti siirtäisi mitään kalliin alustan alapuolellekaan, kun siitä on tehtaalla tehty niin terradynaaminen.  :wink:

Miten tuota pyörää voisi nostaa ylöspäin? En oikein tällä konstruktiolla näe siihen helppoa tai järkevää tapaa. Minusta helpointa olisi laskea moottoria matalammille pukeille. Voiko tähän laittaa suurinpiirtein mitkä pukit vaan?

Edit: tosin enpä tiedä tuostakaan, kannattaako konetta paljon laskea, tulee vaan helpommin stumppeja kun vauhtipyörä tökkää johonkin. Ihme juttu, edelleen mielessä että olen tehnyt jotain väärin kun näin pienistä toleransseista puhutaan. Eikö siinä pitäisi olla luokkaa sentin vara nostaa tai laskea konetta, ja silti se osuisi startterin kumille, ei millin..
#24
Ajattelin tuossa ajankuluksi asetella startterin kohdalleen uudelle autolle eli hyper 8:lle. Ei onnistunut.

Startteri on mallia Serpent. Asettelu oli helppo tehdä niin, että startterin kumi osuu vauhtipyörän kohdalle autossa. Sitten tulikin ongelmia, sillä vaikka käynnistyskytkimen (eli painolevyn) painaa pohjaan asti, startterin kumi ja vauhtipyörä eivät kohtaa. Kumi pyörii tyhjää, koska vauhtipyörään asti jää vielä pieni rako.

Onhan tuon startterin kumi jo jonkin verran kulunut, mutta onko uudessa niin paljon enemmän pintaa että se riittää vauhtipyörälle asti? Tässä hyper 8:ssa mukana tullut vauhtipyörä on melko pieni, ja moottoripukit korkeat, joten vauhtipyörä jää jopa hieman alustan päälle.

Vai paljon todennäköisempää, etten vaan tajua jotain yksinkertaista temppua tässä?
#25
Polttisautot / Xray XB8
03.04.06 - klo: 23.56
Mulla on Hoke näitä levyjä 8 kpl pöydällä kun halvalla sai. Kuluuko ne ollenkaan ts. onko tässä levyt loppuelämäksi vai pitääkö joskus tilata lisää.
#26
Polttisautot / Kyosho Inferno MP
31.03.06 - klo: 18.14
Lainaus käyttäjältä: "Henko"En äkkiseltään muuten löytänyt threadia noista iskariöljyistä. Onko sellaista, vai haluisko joku kertoa niistä perusasiat, esim. asteikoista  ja sopivuudesta jotain? Miten esim. Kyoshon 500- jäykkyys vertautuu johonkin Mobilin öljyyn, jota saa samaan hintaan neljä litraa, kuin "virallista" öljyä desin?
Tai sit linkki johonkin ölhykeskusteluun.

TWF8.WS -saitilla on hyvää tietoa eri iskariöljyjen asteikoista ja vertautuvuudesta. Unohda kuitenkin täyssynteettiset 1:1-autojen moottoritöljyt ja osta vain rc-autoihin tarkoitettuja silikoniöljyjä. Ei kannata ostaa Kyosholta, se on pirun kallis. Kaikilla hobbyliikkeillä on hyllyssä silikoniöljyjä halvemmalla ja taitavat olla isompia pakkauksiakin.

Tuossa on linkki, mutta TWF taitaa nykyään vaatia rekisteröitymisen. Etusivulla on ohjeet. Saitti toimii huonosti Mozillalla, käytä Internet Exploreria. Iskariöljyohjeet löytyy kun menet TIPS -> CARS -> SHOCK OILS

http://www.twf8.ws/php/index.php?option=com_wrapper&Itemid=175
#27
Vapaa keskustelu / OSMOS COSMOS
29.03.06 - klo: 15.57
Jerzi nää kuvat on sitten K-21  :mrgreen:
#28
Hobao / HoBao Hyper 8
29.03.06 - klo: 15.55
Onko kellään tietoa millaista pitoa nuo auton mukana tulleet "fire"-renkaat tarjoavat :?: Samapa tuo toisaalta vaikka olisivat mistä kotoisin, ajettua ne tulee kuitenkin..  :roll:
#29
Joo, periaatteessa laki edellyttää myyjää antamaan suomenkieliset ohjeet. Se on aika kova vaatimus tällaiselle pienelle harrastealalle, joten en ole asiaan viitsinyt kiinnittää huomiota, kun englanti on kuitenkin hallussa.
#30
Lainaus käyttäjältä: "nirppu988"Onko futaba 3pm radioon saatavilla suomenkielisiä ohjeita jostain, tai jos jollain on niin ilmotelkaa.

Muutaman Futaban radion olen ostanut, enkä eläessäni ole suomenkielistä ohjetta saanut.