Kukaan avaamassa rataa tänään ennen klo 17?
Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: Kimmo S - 05.12.17 - klo: 14.14Otan vinkistä vaarin ja tulen aamupäivällä viimeistelemään omaa kalustoa ja voin siinä sivussa toimia nostajana.
Huomioikaa, että lauantaina 9.12. kello 9- n.13 krossirata on varattu aloittelijakisoille. Muutama osaava nostaja ei varmaankaan olisi pahitteeksi, niin hyvä menovinkki lauantaiaamulle on mekkaaminen Hakkilassa radan aukeamista odotellessa, ja tarvittaessa nostoapuna toimiminen! :)
Perjantaina varmaan jo hahmottuu myrcm:ään osallistujien määrä, niin näkee tuleeko luokkiin yksi vai kaksi erä. Tätä myöten pystyy arvoimaan kisojen kestoakin paremmin. Lopullisesti erien määrä selviää alkuerissä kun nähdään minkä tasoisia kuskeja saadaan mukaan.
Jos on jäänyt kerhon pondereita lainaan, nämä on hyvä saada takaisin hallille vuokrakäyttöön.
Lainaus käyttäjältä: Divi - 19.01.11 - klo: 15.48Kovasti tuolta etin tommosta, en löytänyt. Aukeeko toi vasta joidenkin saavutusten jälkeen?
Mode: GT-Mode -> Practice -> A-Spec Drift Trial
Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 09.01.11 - klo: 20.16Nää sun viestit alkaa jo muistuttaa trollaamista, ku vänkäät vaan omaa asiaas hymiöiden kera, etkä paljon kiinnitä muihin viesteihin huomiota.
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :D
Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 07.01.11 - klo: 11.09Joo, niin esitin
Joku tuolla aikasemmin esitti ettei massa vaikuta jarrutusmatkaan.
Mut mitäpä minä rupeen väittelee, kyllä se insinööri tietää paremmin!
Lainaa...jarrujen tehon rajoissa.
Lainaus käyttäjältä: Iku - 07.01.11 - klo: 01.38Kyllä, jarrujen tehon rajoissa.
Jos massa ei vaikuta jarrutusmatkaan, niin silloinhan ajoneuvoyhdistelmän jarrutusmatkat on samoja, oli se kuormattu tai ei.
Lainaatai kun siinä on jarruttavia renkaita enemmän kun henkilöautossa, niin senhän pitäisi pysähtyä lyhyemmällä matkalla.
LainaaKäytännössähän teoria (voikohan noin sanoa) toimii vain silloin, kun renkaat sutii helposti. Kun auto on tyhjä, ei renkailla ole yhtä hyvää vetopitoa, mutta auton kiihdyttämiseenkään ei tarvita niin suurta voimaa. Kun auto on täysi, on parempi vetopito, mutta enemmän massaa liikutettavaksi. Siinä vaiheessa kun pitoa on niin paljon, ettei enää mennä rajalla sutii/ei sudi, alkaa massa vaikuttamaan kiihtyvyyteen, koska enempää tehoa ei saada silloin enää käyttöön.
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.
LainaaAlunperinhän oli kyse siitä, että painavampi kulkuneuvo pärjää paremmin ilman talvirenkaita, kuin kevyt. Nyt jäi vähän epäselväksi, mutta ilmeisesti sulla onkin pointtina, että jarrutusmatkat vaan pitenee massan myötä?
Teoria sanoo toista mutta käytäntö ja käytännön testit todistaa teorian vääräksi. Ei se ehkä uskon asia ole mutta se on asia, joka pitää vain hyväksyä, että se on niin. Se ajoneuvoyhdistelmä, jota itse ajoin, niin sen kiihtyvyys katotaan kalenterista ja liian pitkät jarrutusmatkat luetaan lehdestä. Ajoin aikanas pelkästään isolla autolla yli puoli vuotta ja kun menin henkilöauton rattiin, niin ihmettelin oikeasti, että miten näillä pystyy ajamaan esim. kolarin. Ne kiihtyy kun raketti ja pysähtyy kuin seinään. Ero on oikeasti aika iso, että jos sulla on 60-68 t massa vai n.1,5 t massa.
No siis tavallaan teoria on oikea mutta se miten se käyttäytyy käytännössä on täysin erilainen ja on siis sellainen, jota ei pysty teorialla selittämään/todistamaan.
Lainaus käyttäjältä: Iku - 06.01.11 - klo: 16.34Mikähän on tämä käytännössä. Jos alusta on kova, eli ei muuta muotoaan renkaiden alla (eli vaikka jäinen asfaltti), ei massalla voi olla merkitystä. Jos taas tilanne on yllä kuvatun kaltainen, eli renkaat painuu syvemmälle lumeen, voi tilanne olla toinen.
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin.
Lainaus käyttäjältä: kenne - 05.01.11 - klo: 01.03Jos toi toimii käytännössä, vaikka teoria sanoo muuta, niin turhaanhan meille teoriaa opetetaan, suoraan vaan kokeita tekemään.Lainaus käyttäjältä: Futaba - 04.01.11 - klo: 18.23Siinä se insinörin ja työn tekevän ero :-)
Jeps, jostain vain muistui mieleen, että raskaan kaluston rengasvalintoja olisi perusteltu sillä, että on suurempi massa ja parempi pito. Teekkareina ja fysiikkaa lukeneena kuitenkin hämmästeltiin, kun sillä massalla ei ole minkäänlaista vaikutusta tohon yhtälöön; tien ja renkaan välinen kitkavoima kyllä kasvaa, mutta samassa suhteessa kasvaa myös liike-energia, mikä sillä kitkavoimalla pitäisi kuolettaa.
Paperilla toimii muttei käytännössä :-)
...vai oliko tässä että teoriassa ei voi toimia mutta käytännössä toimii.
Lainaus käyttäjältä: JSJ - 11.12.10 - klo: 18.30Enkös mä niin sanonutkin, että kuuluu vuokraan. Pointti oli vain siinä, että samaan hintaan ei muualta saa vastaavaa nettiä + kämppää, ja kun asumistuki rullaa, niin siinä mielessä ei kuluta mun varoja kun ei erikseen tarvitse hankkia. Arvasinkin jonkun tähän koukkuun tarttuvan, enkä viitsinyt korjailla lausetta.Lainaus käyttäjältä: Futaba - 11.12.10 - klo: 13.45
Vuoden vaihteessa muutto teekkarikylään, ni pääsee rällää 100 megasella, eikä paljon kukkaroa verota kun kuuluu vuokraan.
Ei tarvitse kiittää. Minä 'veronmaksaja' maksan sun internet yhteyden.
Eli 100 varmasti se internetyhteys kuuluu vuokraan, sinä vain et sitä maksa.
Lainaus käyttäjältä: thorak - 04.12.10 - klo: 11.13Elektroniikka ja kodintekniikka -> Pelaaminen -> Pelipenkit
Löysin sivuilta vain jonkun OTR penkkiparin, jonka hinta on sitten 329e? Ei vissiin ole se, mitä te käytätte?
Lainaus käyttäjältä: tturku - 01.11.10 - klo: 20.01C1:stä tuli mieleen kun olin kaverin Toyota Aygon kyydissä. Valehtelematta voin väittää melun 40km/h vauhdissa olleen samaa tasoa, kuin omassa vm 96 meganessa moottoritienopeuksissa.. Piti jo ääntä korottaa, että kaverit kuuli mitä takapenkiltä huutelin. Tässä oli siis nastat alla, mutta äänieristys kyseisessä autossa (joka on käytännössä sama auto kuin C1) on aivan olematon; sisällä näkyy paljasta peltiä ovissa ja vähän joka puolella.
Kyllä mä arvostan autossa sitä hiljaisuutta ja samat kokemukset täällä kun MikkoL ja Stimpsonilla. Aina on kitkat olleet hijaisemmat kun kesäkumit. Ihmettelen ja naureskelen joka kerta kun ajan ohi motarilla yhdestä keltaisesta patonki C1:stä, jonka kuski ajaa keltaiset peltorit päässä :) ostais auton eikä melukoppia. Tulee varmaan auton mukana vakiona :lol:
Hoken toitsussa on niin huono äänieristys että siinä kuuluu niin kovaa kaikki muukin meteli että se ropina peittyy kaiken muun melun alle.
Lainaus käyttäjältä: kenne - 18.10.10 - klo: 06.53Eipä tuo nyt mitään kovin vanhan liiton oppia ole, kun nykyäänkin vielä opettavat tuolla tavalla, tai ainakin 3 vuotta sitten liukkaan radalla ja 2v sitten 2 vaiheessa.
Vanhan liiton opissa kun olen ollut -jarrutan-päästän jarrun-väistän-jarrutan jos viellä tarvitsee- vaikka oli ABSit.