Tuomarointi on ikuinen ongelma johon järjestäjän pitäisi suhtautua suurella vakavuudella. Ensisijaisesti tuomareiksi pitää pyrkiä rekrytöimään muiden luokkien kokeneita kuljettajia joilla on edellytykset havaita tilanteet kuljettajan näkökulmasta.
Kaksi toisistaan metrin etäisyydellä istuvaa tuomaria eivät voi mitenkään nähdä tilanteita kaikilla radan osilla, tämä on fakta. Toisen tuomarin on oltava, jos tila sen mahdollistaa, ajajakorokkeella, tai muulla tarkoitukseen sopivalla korokkeella seisaallaan ja toisen tuomarin toisella puolella rataa. Tuomariston puheenjohtaja on faktatuomari joka ratkaisee tapaukset viime kädessä.
Mitä tulee kilpailijoiden eriäviin mielipiteisiin tuomariston päätöksistä, kilpailijan joka haluaa keskustella tuomariston kanssa, on pyydettävä lupa puhutella tuomaristoa kuten muissakin autourheilun lajeissa. Kaikki keskustelu käydään ilman suurta draamaa ja kilpailijalla on oltava oikeus kuulla perustelu tuomariston päätöksistä.
Olen ollut lukuisia kertoja tuomarina ja tiedän että tehtävä ei ole helppo eikä kiitollinen, sanoisin jopa että p*ska nakki.
Tämä kirjoitukseni koskee tuomarointia yleisesti eikä liity tähän kuluneen viikonlopun kilpailuun erityisesti, arvostan sitä että tuomareiksi suostuneet hoitivat tehtävän kun se oli jäänyt järjestäjältä puolitiehen.
Loppuyhteenvetona toteaisin kuitenkin että odottaisin kilpailijoilta suurempaa kunnioitusta toisen kilpailijan ajosuoritusta kohtaan, sellaiset kaasu pohjaan ja silmät kiinni -tyyppiset ratkaisut eivät kuulu pienoisautoiluun.
Kohtele muita radalla siten kun odotat itseäsi kohdeltavan.
Kaksi toisistaan metrin etäisyydellä istuvaa tuomaria eivät voi mitenkään nähdä tilanteita kaikilla radan osilla, tämä on fakta. Toisen tuomarin on oltava, jos tila sen mahdollistaa, ajajakorokkeella, tai muulla tarkoitukseen sopivalla korokkeella seisaallaan ja toisen tuomarin toisella puolella rataa. Tuomariston puheenjohtaja on faktatuomari joka ratkaisee tapaukset viime kädessä.
Mitä tulee kilpailijoiden eriäviin mielipiteisiin tuomariston päätöksistä, kilpailijan joka haluaa keskustella tuomariston kanssa, on pyydettävä lupa puhutella tuomaristoa kuten muissakin autourheilun lajeissa. Kaikki keskustelu käydään ilman suurta draamaa ja kilpailijalla on oltava oikeus kuulla perustelu tuomariston päätöksistä.
Olen ollut lukuisia kertoja tuomarina ja tiedän että tehtävä ei ole helppo eikä kiitollinen, sanoisin jopa että p*ska nakki.
Tämä kirjoitukseni koskee tuomarointia yleisesti eikä liity tähän kuluneen viikonlopun kilpailuun erityisesti, arvostan sitä että tuomareiksi suostuneet hoitivat tehtävän kun se oli jäänyt järjestäjältä puolitiehen.
Loppuyhteenvetona toteaisin kuitenkin että odottaisin kilpailijoilta suurempaa kunnioitusta toisen kilpailijan ajosuoritusta kohtaan, sellaiset kaasu pohjaan ja silmät kiinni -tyyppiset ratkaisut eivät kuulu pienoisautoiluun.
Kohtele muita radalla siten kun odotat itseäsi kohdeltavan.