Bonzer on Tamyan kopio, siitä on turha kiistellä. Mutta onko se huono vai hyvä asia? Jos ajatellaan globalisaation varjopuolia ja sitä että auto tehdään Kiinassa niin se voi jotakin tietenkin pahastikin rassata, mutta jos toimivan auton saa halvalla, niin on silläkin harrastajan kannalta puolensa. Varsinkin kun runko on tismalleen sama kuin Tamyan TL-01B. Tämä tarkoittaa sitä, että varaosia on saatavana, siitäkään on siis turha kiistellä. Bonusta Bonzerissa on myös se, että renkaat, moottorin ja kopan vaihtamalla autosta saa aika mukavan Buggyn. Ja koska runko on sama, kolmansilla renkailla, kopalla ja moottorilla auto on periaatteessa tuunattavissa monsterista rata-autoksi. Näitäkin vara/viriosia löytyy netistä helposti.
Rattaat ovat muovia ja rattaistokoppaan pääsee hiekkaa, jos sitä ei tiivistä, joten voimansiirto ei ole ikuinen. Minulla se on ilman tiivistyksiäkin kuitenkin kestänyt jo kymmeniä ajokertoja 2-4 akun kerta-ajoilla. Eivät rattaat tietenkään enää uusilta näytä, mutta auto kulkee, eikä mikään voimansiirrossa ole hajonnut. Viriosia (tässä vaiheessa öljyiskarit, moottori, pinjoni, uusi nopari ja vastari) olen myös saanut sen minkä työssäkäyvän lompakko kestää. Ledivaloja, alumiinivanteita, alumiinsia kardaaneja tai muita voimansiirron osia en hinkuakkaan, vaikka niitäkin olisi saatavilla. Näppärämmät ovat tehneet itse myös alumiinisia iskaritorneja, tukivarsia yms. joista saa ohjeita kyselemällä esim. Halpis-RC.infosta.
Olen ajanut Bonzerilla sekä krossiradalla, että pöpelikössä ja onhan auto pitemmän päälle hauskempi pöpelikössä tai hiekkakuopalla, kiitos nelivedon. Tuskin kukaan muuten Spedeäkään rata-ajoon ostaa.
Edelleenkään en väitä että Bonzer olisi Stampedeä parempi, kun en spedeä omista, mutta mielestäni on aivan turhaa kenenkään Bonzeriakaan pelkkien kuulopuheiden perusteella haukkua. Jospa joku voisi arvioida autoja rinnakkain ilman suurempia intohimoja kummankaan puolesta. Veikkaampa vaan, ettei kukaan ole sellainen kroisos, että ostaisi autoja ilaman intohimoja, vain niitä vertaillakseen...
Rattaat ovat muovia ja rattaistokoppaan pääsee hiekkaa, jos sitä ei tiivistä, joten voimansiirto ei ole ikuinen. Minulla se on ilman tiivistyksiäkin kuitenkin kestänyt jo kymmeniä ajokertoja 2-4 akun kerta-ajoilla. Eivät rattaat tietenkään enää uusilta näytä, mutta auto kulkee, eikä mikään voimansiirrossa ole hajonnut. Viriosia (tässä vaiheessa öljyiskarit, moottori, pinjoni, uusi nopari ja vastari) olen myös saanut sen minkä työssäkäyvän lompakko kestää. Ledivaloja, alumiinivanteita, alumiinsia kardaaneja tai muita voimansiirron osia en hinkuakkaan, vaikka niitäkin olisi saatavilla. Näppärämmät ovat tehneet itse myös alumiinisia iskaritorneja, tukivarsia yms. joista saa ohjeita kyselemällä esim. Halpis-RC.infosta.
Olen ajanut Bonzerilla sekä krossiradalla, että pöpelikössä ja onhan auto pitemmän päälle hauskempi pöpelikössä tai hiekkakuopalla, kiitos nelivedon. Tuskin kukaan muuten Spedeäkään rata-ajoon ostaa.
Edelleenkään en väitä että Bonzer olisi Stampedeä parempi, kun en spedeä omista, mutta mielestäni on aivan turhaa kenenkään Bonzeriakaan pelkkien kuulopuheiden perusteella haukkua. Jospa joku voisi arvioida autoja rinnakkain ilman suurempia intohimoja kummankaan puolesta. Veikkaampa vaan, ettei kukaan ole sellainen kroisos, että ostaisi autoja ilaman intohimoja, vain niitä vertaillakseen...