Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Jar

#1
Eikö ohjeissa ole kytkentää nimeltä "Reversing Brushed Motor Wiring diagram"?
- Musta miinukseen
- punainen plussaan
- Valkoista ei kytketä

High Power tullee Sidewinderin kohdalla siitä, että pakillisella on olemassa lankarajoitus, HighPower moodissa ei.

Asetuksissa moottorityypin kohdalla 1. Harjaton 2. Pakillinen harjallinen 3. Pakiton harjallinen (HighPower)
#2
Lainaus käyttäjältä: Boltsi - 03.04.08 - klo: 18.52
Sanotaan se vielä että toimivaksi on havaittu LRP Quantum ja vastaavar noparit, ei tosin ole sitä lipo cut offia mutta kun järkeä ja varovaisuutta on mukana niin ei ole ongelmaa ajaa lipoilla. Pitää muistaa että ei päästä akkua tyhjiin, vaan lopettaa heti ajamisen kun huomaa hyytymisen merkkejä.

Oman kokemuksen perusteella jännite on n. 3,1-3,2V/ kenno, kun meno jo alkaa selkeästi hyytymään. Marginaalia on siis vielä hivenen 3.0v/kenno turvarajaan saakka. Vaatii tosiaan sen asian sisäistämisen, että kun auto näyttää menevän hitaammin niin se oikeasti menee hitaammin, eikä ole optinen harha  :wink:
#3
Skaalanmukaisista siivistä on ollut puhetta jo muutamaan kertaan. Mitkä sen määritelmät, täyttääkö esim. alla oleva vaatimukset:



Kuva asiayhteydessä täällä:
http://www.one18th.com/forums/showthread.php?s=62440a8fc63f1b5aa015e283deba6e98&t=57514
#4
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 13.03.08 - klo: 15.55
2) Harrastuspaikan tulisi palvella harrastajakuntaa mahdollisimman laajasti, eli mahdollistaa myös muiden, kuin 1:18 autoilun.

3) Harrastuspaikan pohdinnassa/valinnassa tulee huomioida potentiaalinen harrastajamäärä, jotta kaikille syntyy tasavertainen mahdollisuus saada vastinetta rahoilleen.


Noihin asioihin laskisin myös sen, että radan sijainnin tulisi olla keskeinen.
- Helppo päästä autolla joka puolelta
- Helppo päästä julkisilla

Esimerkiksi Leppävaara voisi olla ihan potentiaalista aluetta, vastaavasti joltain teollisuusalueelta voisi löytyä halli, mutta sinne pääsy on hankalampaa. Tietysti ajopaikan saaminen on tärkeämpää kuin se, että sinne pääsee puolessa tunnissa joka puolelta...
#5
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 07.03.08 - klo: 10.10
Tsiisus.
Otat silmän käteen ja katsot tai kysyt myyjältä. Vai oletatko, että kaikki maailman liittimet on samanlaisia.
Tietysti jos ei ole oma alotteisuutta niin eipä se sit mikään ihme ole.

Jos ostaa eri paikoista, niin ei sitä välttämättä tule samalla huomattua mikä liitin on kyseessä. Usein verkkokaupoissa ei edes kerrota mikä liitin sattuu olemaan kiinni. Tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt tuuri tasaajan kanssa, tuohon laturiin kuuluva Hyperion-liitäntäinen adapteri näyttäisi olevan myös MaxAmpsin tasuriliitäntänä vakiona.

Ja kyllä itselleni oli henk.koht. yllätys huomata, että akkuliitäntöjä on ainakin puolen tusinaa aktiivisessa käytössä olevaa liitintyyppiä, ja tasaajalle menevissä piuhoissa lähes yhtä monta. Jos ajattelee tietotekniikkapuolta ja PC-tekniikkaa, niin liitintyypit menevät suurin piirtein sukupolvittain ja ne on standardoitu, ja käytettävä liitin on kerrottu, jos vaihtoehtoja on tarjolla. En minä kyllä edelleenkään ymmärrä mitä järkeä on tehdä suurin piirtein toisiaan vastaavia liittimiä, mitkä eivät ole yhteensopivia missään mielessä.

Tässä tapauksessa on kuitenkin ostettu Lipoille tarkoitettu laturi, missä on myös kennontasaus vakiona, kohtalaisen valveutunutta mielestäni.
ja tässä laturi-akku välille sopiva välikaapeliesimerkki. Tällä siis kytketään akku sivussa oleviin banaanilittimien pistokkeisiin, lisäksi vielä valkoinen liitin tasauslevyyn (tulee tuon Swallowin laturin mukana):
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=9816

Edit: Itselläni on siis sama laturi, ihan hyvin on toiminut. Sivussa olevat hauenleuat eivät ole virran ulostuloa varten, vaan niiden avulla voidaan kytkeä tuo laturi ulkoiseen virtalähteeseen tai vaikka 12V akkuun.
#6
Sähköautot / Vs: 10/1 Touring
29.02.08 - klo: 14.12
Lainaus käyttäjältä: KL - 29.02.08 - klo: 09.25
meniks vähä överiks toi otsikko? "10/1 Touring" näyttää vähä isolta autolta vaa joku rekka+vaunu  :cheesy:

Ainahan on vaihtoehtona aloittaa tuon skaalan sijaan 5/1 kokoisista  :p
#7
Lainaus käyttäjältä: thorak - 15.02.08 - klo: 10.22
Ja, jos hakit premaxin ja quarkin niin välttelehhän ylinopeuksia :police:

Tosin jenkeissä on jo jonkin aikaa harmiteltu Permaxin valmistuksen loppumista, ja ko. kone on discontinued towerhobbiesissa. B-p-p ei ole taas viime aikoina kyennyt toimittamaan koneita, vaikka on ottanut tilauksiakin vastaan.

Uusia tehokonesuosituksia kellään?

Ja itse itseäni lisäten. Onko jollakulla kokemusta sopivasta harjattomasta, jolla vakiomonsu kestäisi ilman voimansiirron modauksia samaan tapaan kuin vakiokoneella? Vakionoparin haluaisin vaihtaa, eikä ole oikein kustannustehokasta pysyä harjallisissa.
#8
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 03.12.07 - klo: 11.51
Lainaus käyttäjältä: Anzka - 02.12.07 - klo: 12.30
No joo , autoista minulla ei ole paljoa mitään hajua mutta ITSE ottaisin asson , koska onhan asso tehnyt PALJON kauemmin autoja markkinoille ja assoja muutenkin kehutaan hyviksi autoksi.


Tuo taitaa olla THUNDER TIGERin tekemä auto missä on asson tarrat.
Ei herneitä nenään please.

Jerzi

Ja LRP Shark on Anderson Racingin tekemä auto, missä on LRP/Duratrax (Vendetta/ST)/FTX(Blaze)/Yokomo(MB4/truggy)-tarrat sen mukaan mistä sen ostaa. Tosin ilmeisesti vain LRP:llä on tarjolla nuo Factory Team-versiot tai Nitro Shark(?). Sähköt vastaavasti jokaisella on omansa.
#9
Lainaus käyttäjältä: No Pain - 29.11.07 - klo: 12.54
Oikeastaan tullaan siihen tulokseen että autot ei ole lähellekkään samalla aalolla paketista otettuna oli sitten FT tai RTR koska diffeissä, moottoreissa, vetareissa, painossa ym on niin paljon eroa että ei noita oikein voi verrata,, tai sitten voi.

Sen verran voi verrata FT-versioita, että Sharkin Monster FT on varustettu vähän kattavammin viriosilla kuin Buggy FT.
- Alumiini-iskunvaimentimet
- Teräsvetoakselit ja  -->rengaskiinnitys muttereilla<--
- Kuuladiffit

Esimerkiksi nuo ovat eroja monsterin ja buggyn välillä.

- Hiilikuitu iskaritornit
Nämä taas ovat molemmissa, mutta kestävyys on saanut vähän kritiikkiä maailmalla, alumiiniversiot tosin eivät maksa paljon ja kestävät paremmin.

Itselläni monsun RTR, tähän mennessä ainoa rikkoutunut osa on yksi vetari renkaan juuresta poikki (ja vielä melkein tyhjällä radalla, oma moka :P)
#10
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 08.11.07 - klo: 08.26

On sääli että ei ole semmoista mini kokoista vakio luokan servoa joka olis hinnaltaan noin 25-35e ja hyvän laatuista.
Jerzi

Onko normikokoon olemassa nämä ehdot täyttävää servoa, joka olisi vielä kohtuunopeakin?

Jari
#11
Tuossa akussa on deans ultra-liittimet noparille ja JST XH-liittimet tasaajalle. Liittimet ovat samat Hobbylinnasta myytävässä Nosramin 1800 mah lipossa.

Helpottaisi kummasti, jos sekä akuissa että tasureissa kerrottaisiin mitkä liittimet ovat kiinni/vaihtoehtoina. Standardeja kun tuntuu löytyvän.
#12
Näemmä jenkkisarjoissa ajetaan 1/10 pituisella normiradasta, eli 1/40 maili tai 132 jalkaa tai 40,225 metriä.

Jos tuolle tulee jatkoa, tuntuisi järkevältä, että lähtee kisaamaan "viralliselle" matkalle. Näkyvät menevän ihan kohtalaista vauhtia jo tuollakin matkalla... Ennätyksiä rapakon takaa: http://www.rcrods.com/records.html.

Näyttäisi siltä, että sähkövehkeetkään eivät häviä kuin äänessä sekä savun ja käryn määrässä ;).
#13
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 17.10.07 - klo: 13.20Saksan eBaysta näyttää saavan verkkolaitteella lähetyskuluineen alta satasella, plus mahdolliset vert/tullit.

Ainakin tuo yksi, mitä vilkaisin ebaystä on, näkyy lähtevän saksasta liikkeelle, joten hintaan ei tule tullia eikä veroja. ALV maksetaan tuosta saksaan, ja se sisältyy jo hintaan.
#14
Mielestäni on sentään hyvä, että lasketaan realistiset kulut, mitä harrastaessa tulee. Helpottaa budjetointia, tuo esiin ne kulut, mitkä oikeasti harrastettaessa tulee ja lisäksi tietää missä kannattaa kokeilla säästää.

Saa sen kaiken liikenevän rahan silti harrastukseen kulumaan, mutta onhan se ikävää, jos rahat loppuvat kesken ajokauden, kun ei etukäteen tunnista niitä kuluja.

Olen myös niitä, joiden mielestä autolle on saatavissa kulutuslukemat, eikä "kaiken se vie minkä sinne tankkaa". Ja silti pystyn ajamaan autolla ilman tunnontuskia, vaikka tiedänkin ettei se ole ilmaista.