Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - onni_lahtinen

#1
No joo.
Nyt vuoden testi takana ja ei montaa tankillista ole vieläkään auto kerralla kestänyt.
Vaihteistoja olen vaihtanut kymmenkunta kertaa. Hieman asiaa auttoi kun nostin korin ylimpään asemaan ja hommasin suuremmat fillarit alle. Samalla vaivalla suurensin vaihteiston kohdalla olevaa reikää auton pohjalevyssä - suuremmasta aukosta perusajoalustan keskikokoinen sora mahtuu mukavasti menemään.

Sinällään auto on tekniikaltaan yksinkertainen ja moottorikin on jaksanut toimia hyvin. En todellakaan ole konetta säälinyt tai suuremmin puunannut, mutta nurkumatta tuo kiekuu. Lämmöt on välillä käynyt 180 asteen kuumemmalla puolella. Kuraojassakin kävi tovin ennenkuin hukkui sinne. Kurat pois ja motti paloiksi, pesu osille. Pari kiillottunutta kohtaa oli männässä, mutta ei mitään haittaa käytössä.

Edelleenkään ei kannattava ostos, jos haluaa soralla ajaa. Hiekalle ja asvaltille menee. Mutta ei ole ässä asvaltilla - ainakaan perusosilla.

Ajossa on pysynyt Helsingin Hobby Pointin ansiosta, sieltä kun syksyllä möivät varaosia eurolla pussi. Eivät tienneet mitä olivat ja tyytyväisiäkin olivat kun joku ison kassillisen parilla kympillä vei.


Järkeviä lisäosia oli myös jöötimpi ilmanputsari, joka  ei mene ihan heti tukkoon..
#2
No voi, kikk**eli.

Autolla en ole saanut vielä kunnolla yhtään tankillista ajettua läpi ilman ongelmia.
Pirssi ei sovellu soralle lainkaan. Vaihteiston hampaita menee nopeammin kuin jääkiekkoilijalla.

Renkaat paiskoo kaiken soran kopan sisään, jossa se sitten hiekkapuhaltaa kaikki osat ruvelle. Viime tankilla siipeen sai vaihteisto ja änkkärin sekä pakokäyrän välinen silikoniletku. Auton alusta ei riitä suojaamaan tekniikkaa.

Täytyy siirtyä asvaltille tällä vehkellä, tai purra hammasta ja vaihtaa vaihteiston rattaat kerran päivässä.

Jousitusta on pitänyt tiukentaa, mutta siitä huolimatta takapää ei jaksa pysyä oikeassa asennossa - vaan ahteri raapii koko ajan maata. Kovempi jousitus taas pistää auton pomppimaan...

Nyt hakusella suuremmat fillarit alle, josko tuosta olisi apua. Mitään "rallitrukkia" en kumminkaan halua. Halkaisijaa vain sentti lisää. josko tuo tekisi gutaa?

Koetan tällä säikeellä varoittaa junioreita laittamasta viikkorahoja tällaiseen "sora"autoon. Tämän rohjan ylläpito ajokunnossa vaatii viitseliäisyyttä ja varaosia enempi kuin 81 taunus 10 vuotta sitten. Ensimmäiseksi / ainoaksi autoksi mielestäni ihan susi. (kuten taunuskin...)


Paitsi, jos aikoo ajaa asvaltilla, mutta siihen löytyy parempiakin ajokkeja.
#3
Juu, muoviosien käyttö on jossain määrin hyväksyttävää, jos sillä saadaan hankintahinta pieneksi. Mutta viripalikoita pitäisi olla tällaisiin paikkoihin saatavilla. Tässä "New SS-series" mallissa oli onneksi jo osa muoviosista vaihdettu alumiiniin.

Katalookin mukaan ainoat optio-osat malliin on siniseksi eloksoidut pyörän mutterit ja musta pilli!

Rallimallilla tuskin tulee hypittyä pahemmin. Iskaritorneja luulin alumiinisiksi, mutta ovatkin alumiinin väristä muovia. Ennen olivat ilmeisesti keltaista muovia. Kai alumiinin värinen muovi on henkisesti kestävämpää?

No Hobby People Espoossa pistää rattaat takuun piikkiin. Katsotaan kuinka monet menee.  :azn:

TT:n Hammer 18 on ollut todella kestävä verrattuna tähän. Tuo pikkumonsteri on tehnyt voltteja ja kärrynpyöriä täydessä vauhdissa. Hyppinyt ja möyrinyt hiekassa, sohjossa ja kyntöpellolla. Eikä mitään ole mennyt rikki. Edes appiukko ei saanut siitä mitään rikki.
#4
Eilen tuli ajettua jonkin aikaa kovaa. Tosin auto kesti sitä noin minuutin.
Siipeensä saaneet 1. vaihteen hampaat suli kokonaan, vissiin katkenneen hampaan kohdalla pääsi luistamaan sopivasti. Iloinen ääni siitä lähti, kun hampaat meni. Auto menee sopivaa vauhtia, mutta varmasti vauhdin nälkä kasvaa tästä.

Uudet rattaat on tilauksessa. Samalla piti tilata useammat.

Kännykkäkamera ei osaa kunnon kuvia ottaa, mutta se harmaa sohjo ehjän rattaan vieressä on sulaa muovia.
#5
Tehdään nosto vanhasta arkistosta.

Tuossa lauantaina noudin kaupasta SSR Subaru V2:n eli tässä jutustellusta autosta uudempi malli. Muoviosia on ainakin korvattu eloksoidulla alumiinilla, mutta lienee muuten aika sama paketti.

Päällisin puolin ihan mukiinmenevä vekotin. Kasattu tehtaalla suht oikein ja oikeasti RTR. Pikkaisen jarru- ja kaaasulinkkiä piti säätää.

Saman tien auto paketista soralle testiin. Ja ensimmäiset källit tuli 5 min ajon jälkeen. Vaihteistosta meni eka hammas tuolloin, kun pikkuinen kivi kiilautui rattaisiin. Metallirattaita tähän ei ainakaan vamistajalta saa.

Toinen surkeuden kohde on suojaamaton akkutila. Eturattaat paiskoo soraa jatkuvasti ja akkupaketti saa nopeasti siipensä tuossa kohdassa. Akku oli hiekkapuhalluksen jäljiltä, vaikka pakkasin sen pehmusteisiin.

Lisäksi autoon asennetut jouset on liian pehmeää tavaraa, auto ei jaksa nousta alaspainettuna kunnolla takaisin ajoasentoon. Mukana tulevilla paloilla saa kuitenkin jousta jonkin verran pakotettua kovemmaksi.

Sisäänajon saldo oli lopulta 3 katkennutta hammasta ja sököhkö akku. Pirssi oli kuitenkin ihan käypäinen hylätyllä urheilukentällä tehtäviin pikkuajoihin. Maavaraa on autossa 1.5---2 senttiä ja se riittää ihan hyvin tuolle alustalle. Tosin nuo vaihteiston hampaat imee tuolla maavaralla kaiken sisäänsä. Ajoalustoissa pitää pitää mielessä auton mittakaava.

Uudet rattaat on tulossa. Niin ja sisäänajo pitää tehdä loppuun.
#6
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
29.03.08 - klo: 10.14
No niin, nyt autolla on tullut ajettua jonkin verran. Hammeri on pysynyt ehjänä kohtuullisen kovassa ajossakin, eikä mitään ongelmia ole löytynyt.  Paitsi se tosiasia, että kuutiotuuman osia ei koskaan ole liikaa. Ensiajolla tehokkaan tuntuinen moottori alkaa tuntua autoon sopivalta, mutta tehoja saisi olla kuitenkin lisää. Kyllähän se ruopii ja hyppii, mutta jotain vielä puuttuu. Tuo auto on osoittautunut kuitenkin kohtuullisen hyvin tehdyksi. Voimansiirto kestää tuon ehkä kuitenkin alitehoisen moottorin hyvin. Kone käy ja kiekuu hyvin, joskin lämmöt tuppaa nousemaan kovassa ajossa yli 140 asteen. Laihalla tuo ei kuitenkaan ole. Tulpan vaihdoin kylmempään, katsotaan onko siitä apua.    Radiolaitteet ovat toimineetkin yllättävän hyvin, vaikka leluilta näyttävätkin. Servotkin ovat kestäneet vettä ja lunta. Lennokin jännitevahti tosin ei autossa kestä. Hyödyllinen se kuitenkin oli, sen aikaa kun toimi. Tuo rotostartti ei ole vieläkään autoon tullut, ollut tilauksessa jo 3 kuukautta. Mutta tuon narun kanssa olen oppinut jo elämään, eikä käynnistys ole ongelmallista, paitsi jos kone on päässyt rääkissä liian kuumaksi.  Täytyy katsoa kuinka auto kesäkeleillä kukkuu, talviautona ihan hyvä. Suosittelen, hyvä hupiauto. Mutta hinnoissa on suomessa isoja eroja.         
#7
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
12.01.08 - klo: 18.37
Tänään oli toinen ajokerta vehkeelle. Kulkee kuin elukka, kun pääneulaa olen saanut kireämmälle. Vauhtia piisaa ja kiipeilee iloisesti sorakasoissa. Vielä on varaa kiristää, mutta tässäkin tuntuu voimaa olevan. Tankillisella ajaa pitkään.

Ajo tosin loppui lyhyeen. Kivikasaa möyhiessä auto vain pysähtyi. Moottori kiersi, mutta auto pysyi paikallaan. Ei mennyt eteen eikä taakse. Yritti liikahtaa, mutta jäi aina paikoilleen kiljumaan.

Auto autoon ja himaan. Rullasi vapaalla, mutta vedon suuntaan löi jarrun päälle.

Auto paloiksi. Moottorin irroitus poisti kytkinvian epäilyn. Lähempi tarkastelu paljasti vian päärattaasta. Muovisen(!) rattaan hampaan väliin oli kiilautunut nuppineulan pään kokoinen graniittipala. Ja sehän siellä tökki. Rattaat on nyt aika syödyn näköiset, mutta toimivat.

Voimansiirron suojaus on vähän vaillinainen. Täytyy tutkia jotain parannusta.

Autoon on tulossa TT:n oma hex-startti narun tilalle. Quick Drive taitaa olla nimeltään.
#8
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
01.01.08 - klo: 15.49
Juu, ei tuo Hammeri kyllä mikään kisapirssi ole.

Kaikki fillarit vipattaa epätasapainossa ja välyksiä tuntuu olevan joka linkissä ja voimansiirrossa.
Ruko sinällään vaikuttaa aika tyylikkäältä ja hyvin tehdyltä

Mutta ei tuon tarvitse olla juuri muuta, kuin ajaa asiansa ajantappokoneena appiukon pellolla. Täytyy alkaa katsoa alustan geometriaa ja säätöjä nyt kun sen yleistoimivuuden sain testattua. Jospa saisi kaikki renkaat osoittamaan jotenkin järkeviin suuntiin. Nyt vielä haritusta jokaisella oman halunsa mukaan.

Auto ei todellakaan ole niitä kallempia, mutta pääsee tuolla jotenkin kustannustehokkaasti RC-polttisautoiluun sisään. Täytyy vain katsoa, että myös kestää jonkin aikaa ehjänä kovaakin ajoa. Tuon TT Hammeri paketin hinnalla saa justiinsa vain järkevän kokoisen OS / Saito 4T-lennumosan.

TT:n moottoreista ei ole paljoa (hyviä) kokemuksia. Pojan lennokkiin laitoin laatikon pohjalta löytyneen GP:n se toimii joten kuten. Muistaakseni se oli ainakin alussa kenkku säätää. Siitä ei varmaan koskaan sitä gallonaa läpi mennyt.

Talvella ajo on vain yleisesti ihan syvältä. Tahtoo kesän ja kärpäsiä. 
#9
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
31.12.07 - klo: 16.49
No hitto, sehän toimii  :laugh:

Tänään pääsin testaamaan ekaa kertaa. Pääneulaa piti avata vielä liki kierros, ennen kuin kylmässä suostui lähtemään (ja pysymään) käynnissä. Hehku kiinni ajoa kaasu pohjassa ja neulaa kiristäen meni jokunen tankillinen. Hitsi kun hymyilyttää. Viimeisellä ajamallani tankillisella alkoi jo näkyä vehkeen voimavaroja, vaikka edelleenkin säädöt sikarikkaalla.(ja hehkua vaati vielä) Olisko nyt sellainen niukka 3 kierrosta pääneula auki. Kone kävi ainakin silmin havaittuna riittävän kuumana, muttei liika lämpöisenä. Sen verran sohjo kiehui ja vesi höyrysi.

Hauska härveli ja ekakertalaiselle onnitui myös perussäädöt aika kohdilleen. Jarru toimii ja vaihteet pelaa. Moottori käy ja vastaa säätöihin, tosin rikkaalla röpöttää vielä. Kyllä se vielä rähjää.

Mitään ei hajonnut vielä ja radiotkin tuntui toimivan.
#10
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
30.12.07 - klo: 14.19
http://www.youtube.com/watch?v=z5SSP18OZy8

Ei osunut silmään. Ohessa juutuubista yksi pätkä aiheesta. Näyttää liikkuvan aika rivakkaasti ja kiihtyy. Kuskista en uskalla sanoa mitään, kun itse en ole ikinä vielä ajanut. Mutta ei kovin monimutkaista toimintaa tällä videolla.

tOnni
#11
Polttisautot / Vs: Thunder Tiger Hammer S18
30.12.07 - klo: 13.44
Juu, ilmoitellaan. Ominaisuuksista ja ongelmista ja tyytyväisyysasteesta.

Tuosta ekasta viestistä jäi vielä speksit pois:
-mitat: 437 mm pitkä, 350 mm leveä ja 220 mm korkea
-akseliväli 290 mm ja maavara 50 mm
-painaa 3,6 kiloa
-renkaat 135x65 mm
-moottori TT Pro 18BX
-2 vaihdetta ja pakki

tOnni
#12
Polttisautot / Thunder Tiger Hammer S18
30.12.07 - klo: 13.19
Tervehdys,
menin osatamaan itselleni joululahjaksi elämäni ensimmäisen RC-auton.

Auton piti olla RTR ja radioilla varustettu kohtuullisen maastokelpoinen anoppilan pelloilla ajantappamista varten. Valinta-arpa osui TT:n Hammeriin.

Auto on ilmeisen uusi, kun TT:n 2007 katalooki ei sitä tuntenut ja RC-Universenkään puolelta ei siitä tietoja löytynyt.

Joten rohkeasti tilaus SABEen ja auto vuorokaudessa kotiin matkahuollon kautta.

Hitsi miten siisti vehje. Päältä päin, mutta ihan kuin ARF-lennokit. Tämäkin piti säätää ja laittaa kasaan kumminkin. Kun nuo "tehtaan teknikot" on jättäneet hommat ½ tiehen.

Ensikertalaisena RC auton omistajana meni useampi tunti ja kirosana, kun kiinan-englanninkielisiä ohjeita yritti tulkata. Kaikki linkit oli päin peffaa säädetty ja kaasarinkin RTR asetus oli ½ kurkkua auki tyhjäkäynnille, eikä jarrukaan pitänyt saati, että pakki olisi mennyt päälle.

Moottori on taattua TT-laatua, eli kaukana ainakin OS:n lennokkimoottoreista. Pääneula on ihan tunnoton ja tiukka joka suuntaan. Avasin kokonaan ja koetin arpoa kiinni-asennon. Nyt se on sisäänajoa odottava ~3 kierrosta auki. Narusta nykimällä tuo kuitenkin pyörähtää kivuttoman, mutta ABC-tiukan tuntuisesti.

Radiohäiriöitä tuo paketti ottaa turhan hanakasti, ainakin kerrostalon sisällä. Lennuradioilla ei ole noin väpättänyt milloinkaan. ACE:n pakettiradiot taitaa mennä vaihtoon jossain vaiheessa, mikäli innostun kunnolla.
Vastari sinällään on 4-kanavainen, mikä on hyvä. Laitoin vielä jännitevahdin vapaaseen kanavaan vahtimaan vastariakkua.

Tänään on aikomus mennä sisäänajoa yrittämään ja tehdä ulkona kantamatesti radioiden laadun tarkistamiseksi. Mikäli sade lakkaa ja vaimo laskee, eikä pakkasta tule. Kylmässä on kettumaista tuhertaa otsalampun kanssa ja pitää moottori oikeassa lämpötilassa sisäänajossa.

Pistän lisätarinaa toiminnoista tai vioista mikäli niitä osuu tähän vehkeeseen.

Valokuvissa vastarikotelo vielä levällään ja odottaa pehmikkeitä.

tOnni