Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 17.03.10 - klo: 07.41
Peltikennojen aikaan asia oli kenties hieman helpompaa, kun kennon nimellisjännite oli ainoastaan 1,2V, joka puolestaan mahdollisti jännitteen rajaamisen pienemmillä askeleilla (6-kennoa, 5-kennoa, 4-kennoa). Nyt LiPo-aikakautena kennon nimellisjännitteen ollessa 3,7V hyppäys kahden kennon akusta yhden kennon akkuun on kieltämättä aika iso. Toisaalta omana mielipiteenäni sanon, etten kannata ylimääräisten lisälaitteiden asentamista autoihin. En tiedä, olisiko tuohon edellä esitettyyn ehdotukseen mitään järkevää ja todennettua toteutustapaa, periaatteessa samasta asiasta, eli akun jännitteen laskemisestahan siinäkin on kyse. Mitenköhän polttisautoissa käytetyt 6V regulaattorit toimisivat, eivät taida olla suunniteltu ihan noin isoille virroille?
Viitaten virran rajoittamiseen sulakkeella stanu luokassa... Käytännön toteutus olisi muotoa kytke noparin ja moottorin väliin säännöissä määrätyn kokoinen sulake (25A tai vaikka 100A en tunne näitä virtoja). Sulakkeen olemassa olon voisi katsastuksessa helposti todea.
Hyvä puoli olisi lisäksi, että olisi aivan sama minkä merkkisellä tai hintaisella moottorilla, akulla tai noparilla ajaa. Periaatteessa voisi ajaa viriluokan vehkeellä kunhan vaihtaa naulan sulakkeeseen.
Se miten sulakkeen palamiselta vältytään (moottori nopari yhdistelmä tai noparin ohjelmallinen peukalointi) olisi jokaisen melko helposti testattavissa. Pussillinen sulakkeita ei paljoa maksa. Se joka haluaa kalustoaan päivittää voi sen tehdä ja rohkeimmat/taitavimmat ajavat näppituntumalla.
Sulaketta voisi kai tavallaan verrata krossipolttiksen kurkun rajoittamista halkaisijaltaan 4mm. Koneen saisi kivasti säätöihin mutta aika nuhainenhan siitä tulisi, kun hapen saantia on rajoitettu.