Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Jämsä

#1
Kisan aikana oli nurmikkoalueelta löytynyt avain.
Tunnistaako joku hukanneensa?

Avaimen saa minulta tuntomerkkejä vastaan.


t. Kai
#2
Lyhyt vastaus kommentteihin.
Rekkailun pääasia on mies-miestä vastaan kilvanajo, nimenomaan sillä tavalla, että kaikilla on kalusto täsmälleen samanlaista. Tämän takia rekkaluokka kehittää kilvanajotaitoja, jouhevan kaasun käyttöä sekä tilanteisiin sopeutumista. Etua saa vain ajotaidosta. Rekkaluokan erittäin tasaisissa kilpailutilanteissa radan linjanvalinnat ja ns. nopean linjan virheettömän ajamisen merkitys korostuu, koska kaikilla on saman verran tehoa käytössä, eikä ole ylimääräistä tehoreserviä. Samaten ohitustilanteiden etsiminen on vaikeampaa tasaisen kaluston takia.

Ymmärrän ultimate luokkia ajaneena, että auton saaminen säätöihin on jo yksi saavutus sinänsä.
Harrastajia on erilaisia. Itse huomaan rekkakilvanajon merkityksen kesällä krossia ajaessa. Ajolinjat on helpompi löytää kohdalleen ja pitää vauhtia yllä. Samalla pidon rajalla ajaminen on tullut helpommaksi, kun rekalla ajaessa sitä joutuu seuraamaan ja reagoimaan koko ajan.

Näillä perusteilla kehotan varsinkin aloittelevia harrastajia kokeilemaan rekka-autoa.
Monelle kokeneelle krossikuljettajalle rekka-autoilu on hyvää höntsäämistä, jolla säilyttää ajotaidon vaikkapa talven yli. Ymmärrän, jos ajat onroad-kilpa-autoja SM-tasolla, että hidasvauhtinen kilvanajo ei sinua kehitä. Joskus on silti kivaa ajaa rennosti kavereita vastaan heikkotehoisemmallakin autolla.
Rekkaluokasta ponnistamista kannattaa seurata pidemmällä ajalla kuin parin viikon seurannalla. Väittäisin,
että aloittelija, joka ajaa vuoden rekkaa kilpaa ja siirtyy sen jälkeen vaikkapa touringin kovempivauhtisiin luokkiin, pärjää helpommin, koska on oppinut tärkeän kilpakuljettajan ominaisuuden - sopeutumisen.


t. Kai
#3
Täältä löytyy koko päivän tulokset:

https://bit.ly/3z972wu
#4
Moi,

Kiitokset osallistuneille ja kaikille talkoolaisille.
Saatiin hyvä päivä ja mukava sää kisoille.

Tässä lopputulokset:

M8e


1  Kristian Ullakko            2     1:1, 3:1 [2:2]
2  Max Mört                   3     2:1, 3:2 [1:12]
3  Oiva Metsola              5     1:2, 3:3 [2:3]
4  Jarno Siltanen            8     1:3, 2:5 [3:5]
5  Tomi Mairue               8     2:4, 3:4 [1:6]
6  Joonas Kekkonen       11     1:4, 2:7 [3:12]
7  Leevi Martikainen        12     1:5, 3:7 [2:8]
8  Teemu Saarelainen     15     2:6, 1:9 [3:11]
9  Juho Koskivuo           15     1:7, 3:8 [2:9]
10 Jani Hovi                 16     3:6, 1:10 [2:10]
11 Lauri Uotila              17     1:8, 3:9 [2:11]
12 Kalle Järvinen           21     3:10, 1:11 [2:12]
13 Ilmari Ullakko             2     1:1, 3:1 [2:10]
14 Mika Kaitamo             3     2:1, 1:2 [3:2]
15 Janne Koivisto           5     2:2, 3:3 [1:4]
16 Tomi Laaksonen         6     1:3, 2:3 [3:4]
17 Jimi Lehmus              9     2:4, 3:5 [1:6]
18 Ville Hyppönen         11     1:5, 2:6 [3:6]
19 Tomi Pohjamo          12     2:5, 1:7 [3:7]         
20 Martti Honkasalo       15     2:7, 3:8 [1:10]
21 Vesa Joutsa             16     1:8, 2:8 [3:9]
22 Emil Haahti              18     1:9, 2:9 [3:10]


M8


1     Joona Haatanen          75 45:07.230
2     Pekko Iivonen             75 45:14.047
3     Max Mört                    73 45:36.285
4     Tomi Salonen              72 45:21.160
5     Arttu Syrjänen            72 45:23.302
6     Kasper Haahti              71 45:18.405
7     Ilari Langenoja             70 45:23.831
8     Mikko Maula                 69 45:01.651
9     Lauri Ruotsalainen         69 45:13.316
10   Tom Thusberg             68 45:03.019
11   Niko Saarinen               65 45:15.758
12   Juha Sallmen                60 45:30.972
13   Jamiel Gabrielson           37 45:22.463
14   Heikki Valtonen             29 20:29.597
15   Jarno Kokkonen            29 20:35.764
16   Janne Luotonen            29 20:41.898
17   Jukka Kankaanpää         25 19:33.478
18   Kristian Ullakko                1  1:10.648
#5
Henkilökuntaa on päivitetty kisakutsuun.

Erälistat ja aikataulu:
https://bit.ly/3z972wu

Jälki-ilmoittautuneita lisätään vielä torstaina, kun lisenssien voimassaolot ensin selviävät.

Korjasin linkin, kun jostain syystä ensimmäinen lakkasi toimimasta.


t. Kai
#6
Buffettitiedot lisätty kisakutsuun (ti 13.6.)

Talkoissa on (tiistaina) siistitty rata-aluetta sekä korokkeen vierustaa. Näkyvyyttä on parannettu vasemmalle,
oksimalla läheisiä kuusia. Ratareunusputkia on huollettu.


t. Kai
#7
6.6. oli porukkaa harjoittelemassa, joten toivottavasti pääsit silloin myös sinäkin.


t. Kai
#8
KITI on auki, joten pääsette ilmoittautumaan. (24.5.2024)

Ilmoittautuminen sulkeutuu 2.6.2024 klo 22:00.


Eikun ilmoittautumaan.

Jos on jotain ongelmia, kannattaa tekstata minulle tai hurulan Mikalle
Oma numeroni löytyy kisakutsusta.


t. Kai
#9
Kilpailunjärjestäjän tiedotteita.

Kilpailukutsu kolmessa osassa, jotta vältyttiin tietokantavirheeltä. Toivottavasti saatte selvää.

BUFFETTI:
- tarjolla on kahvia, limsaa, vichyä, sämpylää, grillimakkaraa
- Jyrkkälän tien toisella puolella on kebab- / pitsapaikka (noin 200m päässä)


t. Kai
#10
Muuta
Huoltoalue on kattamaton, asfaltti tai ruohopintainen
- Sähköä on saatavilla varikkotoimintaa varten (ei matkailuvaunuihin/autoihin/ruuanlaittoon)
- Ota omat jatkojohdot, pöydät, tuolit ja teltat mukaan
- Huoltoalueella on saatavilla paineilmaa ja vettä pienoisautojen puhdistukseen
- Rata-alueella ei ole vesijohtovettä, joten kannattaa varata vettä mukaan
- Kisabuffetti
- Jyrkkälän tien toisella puolella SALE-kauppa


BUFFETTI:
- tarjolla on kahvia, limsaa, vichyä, sämpylää, grillimakkaraa
- Jyrkkäläntien toisella puolella on kebab- / pitsapaikka (noin 200m päässä)


Ilmoitus henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä:
Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija hyväksyy antamiensa henkilötietojen käsittelyn kilpailun järjestäjän toimesta sekä henkilötietojen julkaisun osanottajaluettelossa, tulosluettelossa, sarjapistetaulukossa yms. kilpailun viestinnässä.

Lisätiedot
Kai Jämsältä


Pidätämme oikeudet muutoksiin.


Tervetuloa kilpailemaan Turkuun!
#11
Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu
Ilmoittautumiset kilpailuun viimeistään su 2.6.2024 klo 22:00 mennessä AKK:n KITI Kisapalveluun.

ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ TULEE ILMOITTAA:
•   Kilpailijan nimi, seura, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite
•   Lisenssinumero
•   Henkilökohtaisen transponderin numero tai vuokratransponderi järjestäjältä hintaan 20 eur. Rikkoontuneesta transponderista vastaa vuokraaja, vuokratranspondereita rajoitetusti.
•   Alle 18-vuotiaalla kilpailijalla tulee olla huoltaja. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.

Osallistumismaksu on 40€ / ilmoittautunut kilpailija / luokka. Osallistumismaksu maksetaan paikan päällä.
Osallistumismaksut palautetaan, mikäli kilpailunjohtaja päättää, että kilpailua ei voida ajaa.

Ilmoittautuminen ennakkoilmoittautumisajan jälkeen mahdollista vain kilpailunjohtajan harkinnan mukaan. Jälki-ilmoittautuminen tapahtuu paikanpäällä ilmoittautumisajan puitteissa. Jälki-ilmoittautumismaksu on 60€, joka maksetaan käteisellä kilpailupaikalla.

Huom! Osallistumisrajoitus 36 kuljettajaa/luokka (3 erää). Tästä voidaan joustaa, mikäli toiseen luokkaan ilmoittautuneiden määrä on korkeintaan 24 kilpailijaa.


Palkinnot
A-finaalin kolme parasta, muiden finaalien voittajat ja alkuerien nopein palkitaan muistopalkinnoin.

Rata
Pinta:       Savi ja keinonurmi
Pituus:       noin 350 metriä
Leveys:       3-5 metriä. Pääsuora on 4-5 m leveä, muut osuudet ovat pääsääntöisesti 4 m leveä
Kiertosuunta:    Vastapäivään

Harjoittelu on mahdollista arkisin klo 10:00-20:00 ja viikonloppuisin klo 12:00-20:00 (ellei muuta ilmoiteta). Rata on suljettu kilpailuviikolla maanantaista - lauantai aamuun radan kunnostusta varten. Kilpailuviikkoa edeltävänä sunnuntaina voi siis vielä harjoitella. Tarkemmat tiedot harjoittelumaksuista jne. ilmoitetaan täällä.

Radan koroke on lukittu ja avoinna vain tarpeen mukaan. Tiedustelut hyvissä ajoin viestiketjussa tai vaikkapa viestein tutuiltanne TUA:ssa.

Tuloslaskenta
AMBrc4 dekooderi, RCM ohjelmisto. Tuetut transponderit, MyLaps RC4 Hybrid ja MyLaps RC4. Transpondereita vuokrattavissa rajallisesti hintaan 20 euroa.
Yksittäisen transponderin toiminnasta vastaa kuljettaja. Transponderien toimintaa seurataan kilpailun aikana, ja rajatapauksiin puututaan ilmoitusluontoisesti. Linkki valmistajan asennusohjeisiin.
#12
Turun Urheiluautoilijat ry toivottaa kaikki RC-autoilijat tervetulleiksi M8 ja M8e-luokkien kauden toiseen SM-osakilpailuun Turkuun lauantaina 15.6.2024.

Kilpailun tiedot
AKK:n LUPA: 17527/Pa/24.

Ajettavat luokat
M-8 (polttiskrossi 1/8) SM
M-8e (sähkökrossi 1/8) SM

Kilpailupaikka
Jyrkkälän Pienoisautorata, Nuorisotalonkuja 1 (ent. Suikkilantie 8), Turku

Kilpailunjohto
Kilpailun johtaja: Juha Menna, TUA
Tuomariston puheenjohtaja: Mika Hurula, Salon UA
Kilpailutuomarit: Joel Heikkilä, TUA & Juhani Kusnetsov, Salon UA
Tuloslaskentapäällikkö: Mikko Ylinen, Pirkanmaan RC-autoilijat ry
Ratamestari: Tom Thusberg, TUA
Katsastuspäällikkö: Juha Saarelainen, TUA

Säännöt
Kilpailussa noudatetaan Autourheilun sääntökirja 2024, EFRA 2024 sekä M8- ja M8e-sarjasääntöjen mukaisia sääntöjä.

Lisenssi
Kilpailijalla ja tarvittaessa hänen huoltajallaan tulee olla kilpailupaikalla vuoden 2024 maksettu lisenssi.

Vastuu
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Ajotapa ja alustava aikataulu
Rata on suljettu 10.6. - 14.6. Rata aukeaa seuraavan kerran vasta kilpailupäivän aamun ensimmäisen eräharjoituksen alkaessa.

15.6 Lauantai
Ilmoittautuminen 8:00 - 9:30
Eräharjoitukset x2 8:00 - 10:00
Alkuerät x 3
Finaalit x 1/3
Palkintojenjako n. 20:00

Kilpailu ajetaan yksipäiväisenä.
Aikataulu on alustava ja lopullinen versio julkaistaan viimeistään perjantaina 7.6.2023. Katso www.rc10.fi

EDIT: kilpailulupa päivitetty 24.5.2024
EDIT: henkilökunta päivitetty13.6.2024
#13
Seuraan mielenkiinnolla nelkkujen koneiden testausta. Itte ajelin viriä TUA Areenan maalatulla asfaltilla joskus 8.5t koneella ihan hyvää vauhtia. Toki säätimessä oli dynaamista ennakkoa, mutta ei turboa. Sillä mietin, että 10.5t ei taida olla kovin mieto kone nelkkuun.

Vertailuna sit myöhemmin ajoin viriä 5.5t koneella, koska täsmällisellä ostohetkellä ei ollut 6.5t saatavilla.
Reaktiot siinä kyllä kehittyi.


t. Kai
#14
Päivitin Hakkilan ja Kouvolan kisapäivämäärät ekaan viestiin
#15
En löytänyt FTT keskustelutopikkia muuta kun ykstyyppimoottoreille, joten tässä kysymys akuista.
Huomasin, että akkujen latausjännite on speksattu virtana eikä 1C arvona.
Nyt siis 12A latausvirta sallittu.

Onko unohtunut speksata C-arvo lataukselle (esim. 1C) vai laskettu vaikkapa vakioituneella arvolla
esim. 6000mAh akulla ja siten 2C latausvirralla?
Jos pystyisin ajamaan 5000mAh akulla voisin ladata sen 12A, jolloin latausvirtani olisi noin 2,5C.

Jos löytyy joku sopiva keskustelutopikki tälle, voitte vapaasti siirtää viestini sinne.


t. Kai
#16
EuroTruck Rekka harjoituskilpailusarja Tamiya rekka-autoille


EuroTruck Rekkasarja 2023-2024 on ehtinyt puoleen väliin. (14.1.2024) Kisoja on ajettu neljä osakilpailua ja tarkoitus on ajaa yhteensä kahdeksan osakilpailua, joista sarjaan lasketaan kuusi osakilpailua.

"Paketista baanalle" konsepti on toiminut hyvin. Kilpailut ovat tasaisia.
Mikä parasta, kaikille alkaa löytyä samantasoisia kilpakumppaneita, koska
osallistujamäärät alkavat olla kohtuullisen suuria. Raision kisassa ennätys tälle kaudelle 23 rekkaa.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan sarjaan kilpailijana tai kuulemaan harrastuksesta, käy jututtamassa
harrastusseurasi rekkailijoita. Varmasti saat hyviä neuvoja rekkailun aloittamiseen.


Kilpailupäivämäärät ja paikkakunnat:

30.9.2023 Turku
14.10.2023 Vantaa
25.11.2023 Tampere
30.12.2023 Raisio
24.2.2024 Hakkila (FTT-kisan yhteydessä)
16.3.2024 KoriaRing, Kouvola


Täydennän kisalistan kuntoon kun saadaan kevään loput kisajärjestelyt selvitettyä:

Riihimäki
?


Sarjan yhteyshenkilöt:
Martti Honkasalo, Sami-Pekka Laine ja Kai Jämsä

Sarjaan ilmoittautuminen:
Sarjaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Ilmoittaudu jokaiseen osakilpailuun erikseen.
Kun olet osallistunut yhteen osakilpailuun, olet automaattisesti mukana myös sarjassa.

Lisenssi:
Sarjan osakilpailuissa ei tarvita lisenssiä.
Harrastajia suositetaan kumminkin liittymään autourheiluseuraan ja hankkimaan lisenssi (27€/vuosi).
Lisenssi toimii esim. vakuutuksena kilpailuissa ja kilpailumatkoilla.

Säännöt:
Noudatetaan pienoisautoilun kilpailusääntöjä onroad-luokkien osalta. Kuitenkin akku-sääntö otetaan rekkasäännöistä. ks. alla

Autoluokan Tekniset säännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=105574.0
Pitoainetta saa käyttää.
Filunkipeli on kiellettyä. Se tarkoittaa, että mikä ei ole säännöissä erikseen sallittua, on kielletty.

Ajoformaatti:
1-2 harjoitusta, 2-3 alkuerää ja 3 finaalia, joista 2/3 finaalia lasketaan lopputuloksiin.
Ajoformaatti mahdollistaa vaihtoehdon myös lyhyemmän noin kuuden tunnin kisapäivän.
Erien pituudet ovat normaalit 5min.

Sarjan tulokset:
Jokaisesta osakilpailusta kertyy sarjapisteitä. Lopputuloksiin lasketaan 6/8 osakilpailua.
Sarjapisteet jaetaan tutussa formaatissa 100, 90, 82, jne.
Koko sarjan lopputulokset kirjataan tässä viestiketjussa. Osakilpailutulokset rc10.fi Lopputulokset osiossa.

Palkinnot:
Rekkaluokassa jaetaan pääosin mainetta ja kunniaa. :)
Kilpailunjärjestäjä järjestää osakilpailukohtaiset palkinnot. A-finaalissa palkitaan kolme parasta.

Sarjan päättyessä tullaan palkitsemaan sopiva määrä lopputuloksellisesti parhaita kuljettajia joko pokaalein ja/tai tavarapalkinnoin.

Sarjan henki:
Helppo ja tasainen Rekkaluokka uudelle harrastajalle tutustua mukavaan kilpaharrastukseen
sekä kokeneemmalle harrastajalle sopiva vakioluokka. Autosarja on ns. paketista baanalle.
Sarjan henkeen kuuluu myös uusien ja kokeneempien harrastajien auttaminen ja tukeminen.

Kommunikointi:
Rekkaluokkaan löytyy myös Watsapp-keskusteluryhmä, jossa harrastajat jakavat autojen säätövinkkejä sekä auttavat uusia ja kokeneempia harrastajia. Jos haluat liittyä mukaan, kysele muilta rekkaharrastajilta.


Jos olet kiinnostunut sarjan tukemisesta, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin, esim. yv. tai puhelimella.
Jos sinulla on kommentteja tai kysymyksiä sarjasta, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin.
Jos haluat onroad-kilpailuusi mukaan Eurotruck Rekat, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin.


Tervetuloa mukaan rekkailemaan!

Terveisin
Martti
Sami-Pekka
Kai

#17
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
14.01.24 - klo: 20.52
Hauska huomata, että kesän lämmittelyn ja syksyn FORS-kisaamisen aikana krossin vakioluokka on lähtenyt kivaan nousuun osallistujamäärässä. Katselin videoita tänään ja näyttää vauhdit sopivan hyvin ajotaitoihin. Arvostan Koheltajan hyvää teknistä neuvontaa ja testitoimintaa sekä tiedon jakamista tässä topikissa. Tämä auttaa madaltamaan kynnystä alkaa harrastaa tätä luokkaa. Itsellekin oli mielenkiintoista lukea nämä viimeisimmät akkutestit ja kommentit.


t. Kai
#18
Akkusääntö päivitetty tänään. Katso ekasta viestistä.


t. Kai
#19
Moi,

TUA-kerhokilpailusarja on jo startannut. Tänä kesänä ajetaan jälleen joka toinen tiistai Jyrkkälän krossiradalla.

Kisapäivät:
13.6.
27.6.
11.7.
25.7.
8.8.
22.8.


Kisaformaatti:
Yksi 5min alkuerä, jossa ajetaan 5min aikana best läppiä. Paras tulos lähtee finaaliin ensimmäisestä lähtöruudusta. Kolminkertaiset finaalit, jossa tulokset lasketaan 10min tuloksen mukaan 2/3 pistein.
Kisasarjaan lasketaan n-1 kisaa eli 5/6 kisaa. Jos sataa vettä ja rata on liian märkä, talkoillaan rataa paremmaksi, eiks jee?

Aikataulu:
17:30-17:30 ilmoittautuminen
18:00 ensimmäinen alkuerälähtö (5min)
18:40 ensimmäinen finaali (10min)
Kisat loppuvat noin klo 20:30.

Kisat ajetaan automatisoidulla ajanotolla, joten tule ajoissa paikalle.
Ainakin alkuun ajetaan sähköt ja polttikset sekaisin.  Myöhemmin voidaan eriyttää.
Osallistumalla sitoudut noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita.

Niinä kertoina kun tiistaina ei ole kerhokisaa, järjestetään normaali kerhoilta.

Tervetuloa kerhokisoihin ja kerhoiltoihin!


t. Kai
#20
Jollet ole vielä ostanut M8e autoa, käy paikallisessa kerhossa tutustumassa ja katsele millaista kalustoa porukalla on. Suosittelen ostamaan samanlaista kuin seurakavereilla. Opastus aloittamiseen käy helpommin.
Jos lähistöllä ei ole kerhoa, sitten suosituksia kaupasta.

Tuolta löytyy kerhoista ja radoista tietoa: http://rc10.fi/index.php?board=47.0

Servoon sellainen vinkki, että osta joku 25kg vääntävä servo ja 0,1s/60astetta.


t. Kai
#21
Jotkut ovat ottaneet servo saverin kokonaan pois. Minulla on alkuperäinen paikalla.
En huomaa ajossa, että alkuperäinen olisi jotenkin veltto ja haittaisi ajamista.

Moottorin voi kolvata suoraan johtoihin ilman liittimiä.
En tiedä huomaako sen jotenkin ajossa. Mulla on ollut alusta saakka kolvattuna.


t. Kai
#22
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
25.06.23 - klo: 15.19
Olen mielenkiinnolla seurannut - pitkästä aikaa - hyvää keskustelua rc10:ssä. Pitää näemmä käydä lukemassa useammin. :) Hyviä asioita tuotu esille varsin monipuolisesti.

Vuosikymmenien kokemuksesta erilaisissa rooleissa seuratoiminnassa ja eritasoisissa kilpailuissa osallistujana ja järjestäjänä, olen myös ollut virittelemässä käyntiin SC-luokkaa, rekka-luokkaa sekä Finnish Open sarjaa. Näistä kaikista tuli hyvin suosittuja.

Keskusteltaessa aloittavasta harrastajasta ja hänen toimistaan, hyvin helposti unohtuu se, että hänellä ei ole juurikaan kokemusta harrastamisesta tai kilpailemisesta. Siten ensimmäinen kausi harrastuksessa on todella tärkeä jatkon kannalta. Ensimmäisellä kaudella on minusta aivan sama millaisella kalustolla harrastaa kunhan sillä on mahdollista halutessaan osallistua seuran viikkokisaan tai johonkin kansalliseen kerhokisaan ja mikä tärkeintä AJAA RADALLA ja harrastaa. Tärkeintä on, että harrastajalla on mahdollisuus osallistua. Tässä nostaisin kerhotoiminnan ja innostavan kerho-ohjaajan suurimpaan merkitykseen.

Stanuluokan tai RTR-luokan (tai miksi halutaankaan kutsua) moottori/tehosääntö on minusta tarpeeksi väljä,
kunhan kerrotaan, että sallittu vain esim. 13,5t ja sitä miedommat moottorit. Jos joku tietyn merkkinen 13.5t on tehokkaampi kuin muut, ekassa kisassa muut osallistujat kyllä huomaavat minkämerkkinen kone tällä harrastajalla on ja seuraavassa kisassa useammalla saattaa olla juuri samanlainen moottori. Näin vapaa valinta toimii. Ensimmäisellä kaudella kilpailtaessa moottorinmerkillä ei ole juurikaan mitään merkitystä vaan ajotaidolla. Seuraavaksi kaudeksi harrastaja voi pyytää just tämän hyvän koneen vaikkapa joululahjaksi ja kesällä vauhti on kohdallaan. Seuraavalla kaudella on ajotaidotkin kehittyneet. Ajotaito kehittyy vain harjoittelemalla mitä erilaisimmilla ajoalustoilla ja autoilla. Se on hyvä muistaa.

Ajoformaatit ovat nykyään hyvin samanlaiset kuin 90-luvulla. Pienoisautoilussa tällaiset asiat ovat
toimineet kohtuullisen hyvin, myös SC-luokissa, Finnish Openissa ja rekoissa.

Minusta tärkeätä harrastuksen aloittamisessa on suhteellisen edullinen kalusto. SC2-auto maksoi muistaakseni alkuun noin 300-400€. Nelkkuihin siirryttiin kun oli enempi kokemusta ja isompi kukkaro. Rekka-luokka on ns. sisäänheittoluokka, jossa kustannukset ovat alhaiset, ajo tasaista sekä säännöt tiukat. S2-10 tai vastaavassa luokassa näkisin, että on hyvä tarjota edullista uutta RTR-kalustoa tai käytettyä kilpakalustoa, jolloin voi valita omalle kukkarolle sopivan alkukustannuksen. On hyvä huomata, että toiselle 500€ on iso raha ja toiselle pikkuraha. Silti molemmat voivat harrastaa omalla tyylillään.

Komppaan monessa asiassa Sukasen Kimmoa. Hänellä on hyvää näkemystä ja kokemusta rc-harrastuksen suuntauksista. Tiedän myös, että Kimmo arvostaa ohjattua kerhotoimintaa hyvin paljon - kuten minäkin.

Aijuu, meinasi unohtua, että Turkuun on aloitettu rakentaa 10-ulkokrossirataa. Valmistumiselle ei ole laitettu aikarajaa. :) Alkuun pohjaksi tulee savi ja neulehuopamatto hyppyreissä. Myöhemmin mahdollisesti jotain karvamattoa kunhan rata on ensin asettunut pari talvea. Sen takia olen myös kiinnostunut vaikkapa Asson RTR 10-krossarista ym.


t. Kai
#23
Kiitokset Max rengastestin raportista!
Tämä on hyvää avoimuutta rengastesteistä, jossa perustelut myös mukana.
Sanalliset arviot ovat hyviä.

Kommenttina ja parannusehdotuksena vielä, että jokaisessa renkaassa on sekä hyviä että huonoja puolia
kun miettii vaikkapa saatavuutta, hintaa, renkaan kestoa/kulutusta, ajettavuutta,
pidon muuttumista renkaan kuluessa, reunavallin toimivuutta, liimauksen kestävyyttä, vanteen kestävyyttä,
sekä renkaan kovuutta kyseisellä lämpötilassa (esim. +25C). Esim. näistä parametreista
kun tekee vaikkapa taulukon, jossa arvosteluasteikkona jokaisessa parametrissa 0-3 plus-merkkiä.
Lopulta laskee plussat yhteen ja tarvittaessa painottaa jotakin parametria yli muiden, saa selkeän vertailutuloksen.


t. Kai
#24
Morjesta,

Nyt kun vuosi on pyörähtänyt 2023 puolelle, alkaa kiinnostaa vuoden 2023 kilpailukalenterin päivämäärät
talven ratakisojen suhteen ja kevään myötä myös krossin kesäkisojen päivämäärät.

Mistä (rc10:ssä) voin löytää vuoden 2023 kisakalenterin, jossa kyseisiä päivämääriä on koottu taulukon muotoon?


t. Kai
#25
Vuoden 2022 kisat on nyt ajettu ja vuoden 2023 ensimmäinen kisa Riihimäellä viime viikonloppuna.

Alkuvuoteen 2023 mahtuu vielä kaksi kisaa sarjaan kuten ensimmäisessä viestissä on mainittu.

Uudet rekkailusta kiinnostuneet harrastajat, liittykää rekkaWatsappiin. Lisätietoa Martilta, Sami-Pekalta sekä
muilta Hakkilan aktiivisilta rekkailijoilta.

Itse pidin loppuvuoden taukoa ja nyt taas jatketaan järjestelyjä.


t. Kai
#26
Turun kisahan on jo ajettu ennen kuin sain sarjainfon tuotettua tänne.

Seuraava osakilpailu on Vantaalla XRS / EuroRC Finland onroad kilpailu, johon ilmoittautuminen on jo avattu.
Tästä ilmoittautumaan: http://rc10.fi/index.php?topic=111594.0


t. Kai
#27
Eurotruck Rekka harjoituskilpailusarja Tamiya rekka-autoille

Tarkoitus on järjestää erilaisten kilpailujen yhteydessä lisäluokkana yhteensä kahdeksat rekka-kisat kaudella 2022-2023.

Kilpailupäivämäärät ja paikkakunnat:
24.9.2022, Turku
29.10.2022, Vantaa
26.11.2022, Tampere
17.12.2022, Turku
31.12.2022 Raisio
8.1.2023, Riihimäki
helmikuu 2023, vielä määrittelemätön paikkakunta
maaliskuu 2023, vielä määrittelemättömämpi paikkakunta

Sarjan yhteyshenkilöt:
Martti Honkasalo, Sami-Pekka Laine ja Kai Jämsä

Sarjaan ilmoittautuminen:
Sarjaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Ilmoittaudu jokaiseen osakilpailuun erikseen.
Kun olet osallistunut yhteen osakilpailuun, olet automaattisesti mukana myös sarjassa.

Lisenssi:
Sarjan osakilpailuissa ei tarvita lisenssiä.
Harrastajia kehoitetaan kumminkin liittymään autourheiluseuraan ja hankkimaan lisenssi (27€/vuosi).
Lisenssi toimii esim. vakuutuksena kilpailuissa ja kilpailumatkoilla.

Säännöt:
Noudatetaan pienoisautoilun kilpailusääntöjä onroad-luokkien osalta.

Autoluokan Tekniset säännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=105574.0
Pitoainetta saa käyttää.
Filunkipeli on kiellettyä. Se tarkoittaa, että mikä ei ole säännöissä erikseen sallittua, on kielletty.
Jokaisesta osakilpailusta kertyy sarjapisteitä. Lopputuloksiin lasketaan 6/8 osakilpailua.
Sarjapisteet jaetaan tutussa formaatissa 100, 90, 82, jne.

Ajoformaatti:
1-2 harjoitusta, 2-3 alkuerää ja 3 finaalia, joista 2/3 finaalia lasketaan lopputuloksiin.
Ajoformaatti mahdollistaa vaihtoehton myös lyhyemmän noin kuuden tunnin kisapäivän.
Erien pituudet ovat normaalit 5min.

Sarjan tulokset:
Tulokset kirjataan tässä viestiketjussa.

Palkinnot:
Rekkaluokassa jaetaan pääosin mainetta ja kunniaa. :)
Kilpailunjärjestäjä järjestää osakilpailukohtaiset palkinnot. A-finaalissa palkitaan kolme parasta.

Sarjassa päättyessä tullaan palkitsemaan sopiva määrä lopputuloksellisesti parhaita kuljettajia joko pokaalein ja/tai tavarapalkinnoin.

Sarjan henki:
Helppo ja tasainen sisäänheittoluokka uudelle harrastajalle tutustua mukavaan kilpaharrastukseen
sekä kokeneemmalle harrastajalle sopiva jäähdyttelysarja. Autosarja on ns. paketista baanalle.
Sarjan henkeen kuuluu myös uusien ja kokeneempien harrastajien auttaminen ja tukeminen.

Kommunikointi:
Löytyy myös Watsapp-keskusteluryhmä, jossa harrastajat jakavat autojen säätövinkkejä sekä
auttavat uusia ja kokeneempia harrastajia. Jos haluat liittyä mukaan, kysele muilta rekkaharrastajilta.

Sarjan tukijat:
Tamiya Finland


Jos olet kiinnostunut sarjan tukemisesta, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin, esim. yv. tai puhelimella.
Jos sinulla on kommentteja tai kysymyksiä sarjasta, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin.
Jos haluat onroad-kilpailuusi mukaan Eurotruck Rekat, ota yhteyttä sarjan yhteyshenkilöihin.


t. Kai Jämsä

rc10 nimimerkki Jämsä
Huom. luukku.com sähköpostini ei ole enää käytössä
sama puhelinnumero toimii kuten aiemminkin


#28
Ilmoittautuminen on auki vielä pari päivää tähän kisaan.
Nyt kisamietintämyssy päähän ja sen avulla kisaan ilmoittautumaan. :)

Sähköluokassa on nyt 15 ilmoittautunutta. Yksi vielä tarvitaan, jotta luokka näkee päivänvalon.
Ruotsin pari kovinta polttiskuskia ajavat myös sähköluokan: Nils Gustaffson ja Jessica Pålsson.

Suomesta mukana nyt (25.7.) kolme sähkökuskia. Lisää mahtuu kevyesti.
Polttisluokassa nyt viisi suomalaissta ilmoittautuneena (25.7.). Kaikki innokkaat mukaan.
Turku on hyvin edustettuna. Yhteensä neljä kuskia Turusta. :D


t. Kai
#29
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.06.22 - klo: 20.20
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 30.06.22 - klo: 19.14
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.06.22 - klo: 18.11
Kyllä voi ja sen takia en enää kilpaile. Kilpailluissa pyörivät ihmiset on todella luotaan työntävää ihmissorttia. :cry:
Pitäisköhän sun lähteä jäähylle taas? Vaikka pysyvästi.

Tätä juuri tarkoitan. :wink:


Asiasi tuli selväksi koko rc-harrastajakunnalle - uusille ja vanhoille kisakuskeille sekä harrastajille.
Sopiiko sinulle, että kisakuskit jatkavat kiinnostuneena kilpailuun ilmoittautumisella ja sinä jatkat omaan tahtiin harrastamista? Jos kuitenkin päädyt Eskilstunaan ajamaan, kannattaa kokeilla Sweep Whips X-soft Blue seosta.
#30
Lisäsin kisakutsuun tiedon M8e luokan lisäämisestä. Yritin lisätä liitteen asiasta, mutta jostain tietokanta? syystä en saanut onnistumaan. Yritän myöhemmin uudelleen.


t. Kai