Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - PaavoNokkava

#1
Kyllä autot saa olla hienoja ja esikuvan mukaisia, mutta että kilpa-auton ajo-ominaisuuksia aletaan huonontamaan kivan heilumisen takia, ei ole kilpa-autoilua tai edes järkevää.. Rekkaluokassa tätä "hauskaa" heilumista tapahtuu, mutta ei sielläkään sitä millään lisätä, vaan kuuluu auton ominaisuuksiin ja jotkut jopa koittavat sitä vähentää, että pääsisi nopeammin rataa ympäri = kilpa-autoilua.

-Henkka
#2
Lainaus käyttäjältä: Kanki80 - 08.07.24 - klo: 13.06
Lainaus käyttäjältä: C1S F1 - 21.06.24 - klo: 20.29
Bittydesingiltä on tullut näköjään suht realistisen näköinen korihttps://www.tonisport.de/en/body-shells/touring-car/61092/bittydesign-p-gt3r-1-10-gt-touring-190mm-clear-body?c=6413. Myös Team Titanilta on saatavilla Ferrarin replikaa https://www.tonisport.de/en/body-shells/touring-car/60044/team-titan-blitz-pista-1-10-gt-body-0-7mm-clear-190mm?c=6413. Nämä korit varmaan menee sääntöjen sisään heittämällä.

Moi,


Porsche ja ferrari OK. Hienoja koreja.


Ferraria näyttäisi saavat myös 0,5mm versiona, mutta pitäydytään mielummin näissä 0,7mm versioissa. Noi 0,5mm korit on aika heikkoja.


Sääntöihin tulee pieniä tarkennuksia koskien koreja:
- 80g minimipaino korille. Jos alle niin lisäpainot liimataan kattoon.
- Korijäykistimien käyttö kielletty.
- Kaarevat ja porrastetut siivet sallittu kuhan profiili pysyy koko matkalta (p*k) 40x15mm.


Jukka K.

Paljonko se sun Bittydesing Audi kori painaa maalattuna?

Saako mahdolliset lisäpainot liimata korin ulkopuolelle, niin olisi vielä hauskemman näköistä kun heiluisi oikein kunnolla  :grin: :grin: (oma mielipide että pidetään kilpa-autot ja scale-autot ihan omina juttuinaan..)

-Henkka
#4
Moro.

Mitenkäs kausi 2024. Vieläkö "Ministerejä" löytyy viivalle?

Onko sääntö uudistuksia tulossa? Ainakin uudesta putkesta olen kuullut puhuttuvan?

Challenge line taitaa olla kuollut ja kuopattu, miten olisi 4wd 510 luokka "vapaalla" korilla?
https://rc-car-online.de/en/Technic-1-5-1-6/Bodyshells-paint-more/Body-shells-accessories/Medium-wheelbase-510-515-mm/

Entäs renkaat? Sama sääntö kuin LS-5??

Nämä vain omia ajatuksia keskustelun herättämiseksi  :wink:

Henkka #43
#6
Ilmoittautuminen:
http://dy.fi/dmq

Ilmoittautuneet:
http://dy.fi/ii2
#7
KerhoCup-ratasarja / Vs: KerhoCup 2023-2024
02.01.24 - klo: 09.33
Lainaus käyttäjältä: savolja - 29.12.23 - klo: 23.19
Eikö Tampereen kisa mahtunut muualle kuin Kuopion korrikisan päälle? Olisi tuolla kalenterissa ollut tilaa tuon ajankohdan molemmin puolin ja korrikisojen aikataulut on julkistettu jo pari kuukautta sitten.

Moi.

Ei noita vapaita päiviä ympärillä ihan kauheasti ole, mutta riippuu tietysti jokaisen omasta näkökannasta:

•   FORS4   13.1.2024
•   Winter Jumps 20.1.2024
•   FinTrack 27-28.1.2024
•   FORS5   10.2.2024

Ja tuosta alkaa sitten hiihtolomat pyörimään..

-Henkka
#8
Tamiya / Vs: Kilpuri rekkaluokkaan
15.11.23 - klo: 09.04
Lainaus käyttäjältä: Jaska.t - 15.11.23 - klo: 07.25
Moro,
Uusi rekka harrastaja,olen nyt muutamat kerrat käynyt hakkilassa treenaamassa.
On kiva ajella sopii näin vanhemalle ukolle eivät mene niin mahdottomia vauhteja.
Kysymys millä eturenkaat kannattaa ulkopuolelta liimata.

Moro.

Itse käytin tätä liimaa, toimi hyvin ja helppo levittää.

https://www.eurorc.fi/product/29573/zap-ca-glue-7gr----brush-on-green-medium

-Henkka
#9
Moi.

Onko suosituksia S2-10 välityksiin?
Auto Asso B6.4
Spurri? Pinioini?

-Henkka
#10
Kiitos kaikille kilpakumppaneille mukavasta ensimmäisestä kaudesta 👍🏻
Uusia tuttuja tuli ja varikoilla oli hyvä henki.
Alkukausi meni tekniikkamurheiden kanssa ja loppukausi sateessa. Oma valmistautuminen kauteen oli hieman puutteellinen ja teinkin päätöksen että märällä en aja. Tekniikkamurheet kun sain selitettyä ja keli oli kohdillaan, niin välillä oli jopa ihan ok ajoakin.
Toivottavasti ensi kaudella ajot jatkuvat ja kuskeja olisi riittävästi.

Henkka #43
#11
Kiitos vaan kilpakumppaneille ja järjestäjille. Ekat kisat asfaltilla ja bensa-autolla.
Loppujen lopuksi hauskaa oli, vaikka tekniikka murheita oli koko ajan. Kaikista lähdöistä jäi puolet ajamatta ja nekin mitä pääsi ajamaan, oli veto hukassa.
No, ensi kisaan sitten päivitettyä tekniikkaa, niin pääsisi edes ajamaan kaikki lähdöt.

Henkka #43
#12
Moro.

Tarvitaanko AKK-lisenssi kilpailuissa?

Henkka
#13
Millä alustoilla tällä hetkellä ajetaan? Ajaako kukaan comppia takavetoisella? Minkälainen esim. M-08 on etuvetoon verrattuna?

-Henkka
#14
CS-12                  
A1   Koivisto Janne   55   8:02.641   56   8:05.382   2
A2   Häkämies Eero   52   8:02.992   54   8:07.684   5
A3   Halme Jarmo   53   8:04.021   53   8:00.375   5
A4   Sillanpää Aarre   22   3:45.252   53   8:00.339   6

B1   Ronni Jouni   53   8:08.234   53   8:09.306   2
B2   Kokkonen Jarno   52   8:08.181   51   8:00.409   4
B3   Häkämies Jukka   2   0:37.016   52   8:02.722   6
B4   Paasonen Marko   51   8:05.291   51   8:09.295   6

GT-12                  
A1   Valtonen Heikki   32   5:04.627   32   5:05.293   2
A2   Hintsala Esa   31   5:07.486   31   5:05.812   4
A3   Sillanpää Aarre   30   5:00.673   30   5:00.515   5
A4   Paavolainen Samu   30   5:02.817   30   5:00.724   7

B1   Meriläinen Tauno   30   5:01.539   31   5:08.453   3
B2   Väyrynen Nico   30   5:00.049   31   5:08.807   3
B3   Niemelä Petri   30   5:09.917   28   5:00.377   4
B4   Kaitamo Mika   29   5.00.626   29   5:05.655   6

Kiitos kaikille kilpailijoille ja toimitsijoille mukavasta päivästä.

-Henkka
#15
Kysymys: Onko tuohon joku syy, että syyskauden isoin luokka osallistujamäärän mukaan, Euro Truck, on jätetty vain mahdolliseksi lisä luokaksi??

Henkka
#16
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 30.11.22 - klo: 11.58

Miinukset:

- Tuomaroinnissa oli parannettavaa: selviä peräänajoja, kiilauksia ja kierroksella ohitettavien estämistä oli havaittavissa ja niistä ei tullut mitään seuraamuksia. Ja mielestäni oikea tuomarin paikka, josta näkee radantapahtumat hyvin on ajajakorokkeella, ei radanreunassa ajanottajan vieressä...

Tampereella kun olen käynyt kisoissa aiemmin, tuomarointi on aina toiminut hyvin.

Kun seuraavaan kisaan tuomaroinnin saa kuntoon, niin on kilpailijan elämä helppoa kun ei tarvitse kuin ajaa :azn:

Tuo oli selkeä puute meillä kun tuomari oli sairastunut ja kuljettajakokouksen yhteydessä jouduttiin valitsemaan uudet tuomarit paikalla olleiden joukosta. Ei ainakaan itsellä tilannetta helpottanut oman ja pojan auton mekkaus tuomaroinnin yhteydessä (selitys).

Muutamia selkeitä virheitä sain sieltä poimittua, mutta varmasti paljon jäi tuomitsemattakin, pahoittelut siitä. Itse koitin katsoa tilanteita myös siltä kantilta, mitä osuman saanut teki ennen osumaa. Paljon oli tilanteita missä ohittaja osui ohitettavaan, mutta ohitettavalla oli täysin ennakoimatoimia ajolinjoja radan laidasta laitaan, ei pysytty ajolinjalla ollenkaan ja ohitustilanteessa tuli sitten osuma..?

Toivotaan että voidaan keväällä pitää vielä uudet kisat ja saadaan oikea tuomarikin paikalle.

Ja itseltä (sekä pojalta (eka RC kisa)) kiitos kaikille Euro Truck kuskeille hyvistä ja reiluista väännöistä, siistiä ajoa ja ei jupinoita!

-Henkka ja Aapo
#17
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 14.11.22 - klo: 09.32
Moro, onko rata avoinna harjoittelulle perjantaina 25.11?

Kisakutsun mukaan kyllä.
#19
Tässä muutama uutuus ja tuleva malli:

LOSI 69 CAMARO 22S DRAG CAR, BL RTR, SUMMIT: 1/10 2WD:
http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOS03035T1

Team Associated DR10 RTR:
https://www.associatedelectrics.com/teamassociated/cars_and_trucks/DR10/RTR

Team Associated DR10 Team Kit:
https://www.associatedelectrics.com/teamassociated/cars_and_trucks/DR10/Team/

Traxxas Drag Slash RTR:
https://traxxas.com/drag-slash

-Henkka
#20
Jenkeissä on kova hype tämän lajin kanssa ja uutta alustaa tuntuu tulevan joka merkiltä.

Mitenkäs täällä on innostuttu? Onko kesäksi valmistumassa projekteja? Onko kisoja suunnitteilla? (jos saa järjestää..)

Itse hommasin Asson DR10 RTR:n. Vaihdoin radion parempaan, tein diffin ja iskarit uusiksi ja maalasin uuden korin (Larry Larsson replica). Koeajo ja säädöt on vielä tekemättä.

Ajattelin myös hommata Traxxasin joulukuusen. Onko kokemuksia? Jos vaikka jotain pieniä kapinoita saisi järjestettyä..

-Henkka
#21
Lainaus käyttäjältä: goos - 02.02.16 - klo: 15.05
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 02.02.16 - klo: 13.25
Kilpailunjärjestäjien pokaaliputiikeista ostamat palkinnot ovat Suomessa vuositasolla karkeasti arvioiden noin 5.000 euron varainsiirto harrastajilta pokaalikauppiaille. Siis rahaa joka käytetään harrastukseen, mutta joka suuntautuu suoraan pois lajin piiristä.

Jos edes palkinnot voisi ostaa alan kauppiaalta, niin pysyisi raha lähempänä harrastusta. Olisiko tässä kehittämisen paikka?

Oman perheen hyllyissä yli 90% niistä on turhia pölynkerääjiä ja ongelmajätteeksi luokiteltavissa.
Muutama pytty on niitä Peitsamon mainitsemia menneistä hienoista hetkistä muistuttajia.

Itse uskon että jos kilpailuttais pokaalimyyjät ja sitä kautta kaikki ostaisivat samasta paikkaa (riitävä valikoima ettei kaikki oo samanlaisia) saisi varmasti parhaan hyödyn työmäärän nähden irti.

Itse kippohan ei paljoa kiinasta myöskään maksa, mutta kaiverrus on se mikä maksaa.  Vakavaraiset seurat säästäisivät varmasti hyvät rahat jos tilaisivat isompia settejä kiinasta ja olis oma kaiverruskone. Voin rahtien kanssa auttaa jos joku tuohon haluaa lähteä.

Kolmas good old on kysyä virosta paljonko siellä maksaa, siellä työ on edullisempaa ja kaiveruskulut varmasti pienemmät. Voin tässäkin auttaa kun on kohtuu kontaktit sinnepäin kisajärjestäjiin.

Suomi nousuun!

Pitäisikö sieltä samalla tilata sitten rc-tavaratkin  :evil:
#22
Lainaus käyttäjältä: TeemuS - 09.11.14 - klo: 23.12
Tutustumislisenssi.
1. Liity AKK:n alaiseen seuraan jo ennen FTT kisaa.
2. Liittymisen jälkeen saat motorsport ID:n ja KITI:n näkyviin jäsenseuran
3. Ilmoittaudu kisaan ilmoittautumisajan aikana suoraan kilpailujohtajalle tai sihteerille. (ei onnistu suoraan kitistä koska ei vielä lisenssiä)
4. Paikan päällä maksa kilpailumaksu ja tutustumislisenssimaksu. Samalla kirjataan tiedot ylös erilliseen tutustumislisenssilomakkeeseen.

Tutustumislisenssi tosiaan ei käy SM arvon kisoissa, vaan ainoastaan TSS- taikka TSP-luokissa jne....

Kiitos Teemu!
#23
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 09.11.14 - klo: 21.46
Lainaus käyttäjältä: PaavoNokkava - 09.11.14 - klo: 20.37
?
Kilpailukutsussa puhutaan että TSP-luokassa voi ajaa tutustumislisenssillä AKK sääntöjen mukaisesti. Mutta en tiedä miten sellaisen saa koska mistään en löydä mitään tietoa aiheesta. Kitistä sitä ei ainakaan saa, enkä löydä AKK:n sivuilta aiheesta mitään muuta juttua, kuin että sellainen otetaan käyttöön. Mutta siis miten saan sellaisen???

Oletan että se on halvempi kuin normaalilisenssi jolloin säästän rahaa ostamalla yhteen kilpailuun oletettavasti halvemman lisenssin. Koska normaali lisenssi on voimassa kalenterivuoden voi sen sitten lunastaa ensi vuoden alussa. Muuten joudun ostamaan normaalilisenssin vain yhtä kilpailua varten tänä vuonna.

Comprende?

Sori huono ulosanti, halusin kanssa vastauksen kysymykseesi koska itsekin sitä jo yv:llä kyselin kilpailunjärjestäjältä.

Jerry voi tunkkinsa pitää..!
#24
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 08.11.14 - klo: 13.32
Miten tämä tutustumislisenssi toimii? Ei löydy kitistä sellaista vaihtoehtoa enkä haulla löydä AKK:n sivuilta muuta asiaa kuin että tällainen otetaan käyttöön.

Miten tällaisen saa, mitä se maksaa ja onko se siis voimassa vain yhdessä kilapilussa? Onko normaalilisenssi voimassa kalenterivuoden vai 365 päivää?

Kim

?
#25
Katsastussalkkuun varusteeksi Applen tabletti (riittää myös minipadi) ja siihen ladattuna tämä sovellus: http://www.ashdownapps.co.uk/apps/ratio-calc/

Ei kauhean kallis investointi....
#26
Fiksu olisi ollut suoraan yhteydessä luokkayhteyshenkilöihin ja esittänyt heille toiveensa/näkemyksensä säännöistä, eikä ala ensimmäisenä julkisesti kyseenalaistamaan heidän ja muiden jotka luokan eteen ovat töitä tehneet töitä ja päätöksiä. Luokan eteen on kuitenkin tehty pitkäjänteistä työtä ja aika paljon menty kilpailijoiden ehdoilla, eikä niin että keksitään uusi kiva luokka ja muutaman kuukauden päästä unohdetaan se. Tuollainen oman egon boostailu ja omien omien tuotteiden läpi ajo on ihan hanurista!
#27
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 31.07.14 - klo: 08.31
Lainaus käyttäjältä: Elmaurizio - 31.07.14 - klo: 01.36
Lainaus käyttäjältä: goos - 30.07.14 - klo: 14.05
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 30.07.14 - klo: 13.51
No niin jo. Ja ne jotka haluaa rakentaa niin heille ei suoda mahdollista siihen :embarrassed:
Vaikka historiakin tuntee kaiken maailman kotitekoisia konversioneita.
Jerzi

Eihän noi säännöt estä rakentamista juuri ollenkaan. En ymmärrä mikä nyt on niin kauheeta.

Tässähän nyt TAAS kerran olevan kyse siitä että tämä yksi henkilö saa taas kauhean "kalabaliikin" aikaan jostain lopulta aika vähäpätöisestä asiasta, ottaisi hyvä mies nyt vaan ihan rauhallisesti ja menisi kisoihin testamaan miten käy!! Tälläisen lainauksen löysin ja eikö tuon nyt voi tulkita että on aika vapaata tuo auton modaaminen vai käsitinkö asian aivan väärin.

SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Jiihuuu tulihan se sieltä :wink:
Mää jo pelkäsin että viihaaja numero 2 ei tulekkaan tänne mutta tulit kuin tulit.

Eikö jengi kelaa lainkaan että se mitäs ajan takaa on siis jotain fiksua.
Puhelimessa eilen käyty keskustelu oli myös järkevä koska ns protoautot ovat säännön mukaan kiellettyjä.
Jerzi

Olet siis sitä mieltä että porukka joka on kiertänyt ja kehittänyt luokkaa viimeiset viisi ei tajua mitään, vaan nyt nyt olet vihdoin ja viimein keksinyt jotain fiksua...? Aivan turhaa provosointia kun kerran kisoissa ei ole ollut mitään ongelmia ja uusia harrastajiakin on luokan avulla saatu lajin pariin mukavasti, vs. Stanukrossi ym.
Nyt vaan teet sen auton ja osallistut kisoihin tai sitten perustat oman kisasarjan muutaman "kaverisi" kanssa ja hylkäät sen muutaman ajetun kisan jälkeen.
#28
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 29.07.14 - klo: 00.28
Säännöt on oudot. Ei kuitenkaan katsasteta autoja mutta säännöt kieltää tiettyjä juttuja vaikka auto olis kuin mikäkin muu sc auto.
Otetaan esimerkki.
Et saa ajaa kisoissa autolla jossa on team c etu pää ja kyoshon taka pää.
Koska sellaista autoa ei ole yleisesti saatavilla.
Mutta taas toisalta säännöt salli vaihtaa kaikki vakio osat viri osiin niin että et tunnista enää sitä alkuperäiseksi tehtaan autoksi.
Jerzi

Säännöt on juuri hyvät. Pitävät kaikenmaailman pellet pilkunviilaajat poissa viivalta ja maalaisjärjellä selviää aika pitkälle.
#29
Lainaus käyttäjältä: jukiko - 19.04.14 - klo: 18.34
Hello
Mitähän kaikkia sarjoja ajetaan sähköautoilla. Itsellä 2WD short course auto,ja E REVO. Revohan menee kai M8e luokkaan,mutta mikä on luokan tilanne. Löysin vaan vanhaa pohdintaa vuodelta 2010.  Revohan ei tietty ole mikään kilpuri,mutta ennenkun hankin semmosen ,niin pitää saada tietää onko moiselle edes kisoja. Onko tän luokan autot aina 4WD vai onko 2wd sähkökrossareita olemassakaan,saatikka luokkaa niille M8e2 esim ja M8e4( No huh huh) Tekeekö revolla mitään kisoissa vai onko se puhdas räppäilyauto.Ainakin se painaa julmetusti, mutta se johtunee aika pitkälti akuistakin.

Entäs sitten tää Short course.Mikä on luokan nimi (tuupparille ja 4wd).

Kaikki tieto kyseisten autojen kilpailutouhusta kiinnostaa.Pakko päästä testaamaan kisoihin,kunhan opettelee ensin perusjutut.

Sitten tyhmä kysymys.Miten durango short course tuuppi autoon saa lisää vauhtia.Stanu moottori on 13 jotain(mitä??) pitääkö olla 17 jotain vai 8 jotain jotta vauhti kasvaa. Miten muut ominaisuudet.
Pitääkö olla sensorillinen motti kisoissa??

Täältä löydät kisaluokista kaiken tarpeellisen:
http://rc10.fi/index.php?topic=40921.0

Traxxas Revot ei sovellu kisakäyttöön mihinkään luokkaan (ehkä FoFF?)

Durangoon lisävauhtia saat 8.5T-10.5T koneella, mitä pienempi luku sitä tehokkaampi kone. Säädin pitäisi myös päivittää tehokkaampaan, n.120A...
#30
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
28.03.14 - klo: 23.03
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 28.03.14 - klo: 22.45
Hei Mika hei.
Ikinää en ole pyllistänyt mitäs minulla on.
Olen kiltisti vain ilmoittanut mitäs olis tarjolla taas facessa.
Tehän olette pyllistäneet kuin laitatte kuvia tänne ja pröystäätte niillä miten upeita kiesejä teillä on.
Hei minä vaan kerron mallin mitäs olis tarjolla.
Vai olenko muuta väittänyt,pullistanut. EI.
Jerzi

PS Voisin tehdä kuin tuo nyt on tuossa esillä 1/8 kyosho formula1 juttu, se joka oli pienoismalli lehdessä.

Aamen, laupias samarialainen on puhunut...