Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - macman

#1
RaumRC:n sisärata Konekeskus Mikola Areena

Kangasnummentie 1, Eurajoki

Sisäkausi alkaa marraskuussa ja jatkuu maaliskuun loppuun asti 2024.

Ajopäivät:
Keskiviikkoisin 17.00-20.00
Sunnuntaisin 12.00-17.00

        Aukioloajat saattavat vaihdella. Mikäli olisit tulossa ajamaan ja toiveissa olisi joku poikkeava aukioloaika
niin olethan yhteydessä allekirjoittaneeseen. Paikallisten toimesta ovet saadaan kyllä esim. aikaisemmin auki.
Marko Aava puh nolnelnelnol-190850

Rata on kooltaan 14x18m. Pinta on messumattoa ja siellä on muutamia pieniä hyppyreitä.
Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille offroad sähköautoille.
lisätietoa löytyy: www.RaumRC.net

Tervetuloa!

Ratamaksu 50€/kk, kertamaksu 12€
- kk-maksu tarkoittaa kalenterikuukautta
- kertamaksun voi maksaa tille tai radalla
- ratamaksu tulee olla maksettuna ennen ajamista
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan, vaikka koko kauden (loka-maaliskuu)
- jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden, palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)

Kuukausimaksut maksetaan RaumRC:n tilille.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Tervetuloa krossailemaan!

toivoo RaumRC:n tiimi


#2
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2022-2023


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kangasnummentie 1 (ent.Konekeskus Mikola)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-20.00
        Sunnuntaisin 12.00-17.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Mikäli olisit tulossa ajamaan ja toiveissa olisi joku poikkeava aukioloaika
niin olethan yhteydessä allekirjoittaneeseen.Paikallisten toimesta ovet saadaan kyllä esim. aikaisemmin auki. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2023

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x18m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata
50€/kk, kertamaksu 12€/pv


                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#3
Kaverin puolesta kyselen eli kokeiliko joku noita kumirenkaita noissa gt12 autoissa? Miten ne toimivat? Voisiko niillä ajaa omaksi ilokseen ilman ajatusta kilpailutoiminnasta? Ja tietysti tärkein onko niitä jossain saatavilla?
#4
Taidan olla se sääntövastaava ainakin vielä...
Periaatteessa ensimmäinen kori on hyvinkin luokan ajatuksen mukainen toinen taas ehkä ei oikein....
Periaatteesa avolavaa ei ole mainittu, mutta en varsinaisesti näe mitään syytä miksei tuolla voisi ajaa. Mitään etua sillä tuskin saa.
-Autolla oltava 1:1 esikuva tai tätä riitävän tarkkaan muistuttava sarjatuotannossa ollut tai oleva henkilöauto,
urheiluauto tai näiden kilpa-auto versio.
-Sedan, coupe, fastback, roadster ja GT malliset korit sallittu.
-Concept  ja IMSA tyylliset prototyyppi korit kielletty.
-Efran tai ROAR T2 listalla olevat tai olleet korit kielletty.
-Korin leveys valmistajan ilmoittaman nimellismitan mukaan max. 200 mm

Voisin tässä joku päivä päivittää vuosiluvut sääntöihin vai onko ilmennyt jotain muutostarpeita?
#5
Team Aavan motivaatio ei tällä hetkellä oikein tahdo riittää tähän kisaan joten tämä jää meiltä väliin.
Olen pahoillani mutta katsotaan ensivuonna uudestaan.
#6
Onko tosiaan noin ettei ketään kiinnosta ajaa GT2000:lla kilpaa?
Melkein pitää harkita jos jäädään sitten pojan kanssa kotiin ja katsotaan ensi vuonna Vaasassa uudemman kerran.... Laittakaas nyt nimiä listaan!

MA
#7
Näköjään tuon Riden valmiiksi liimatun renkaan tuotenumeroita on myös RI-26072 ja RI-26071 riippuen hieman vanteesta. Lisään nämä renkaat listoille heti huomenna.

MA
#8
Heikohko kuten aikamonen muunkin renkaan saatavuus. Olin EuroRC:hen yhteydessä ja koettavat vielä saada Hudyn renkaita hyllyyn ennen ensimmäistä kisaa. Rideltä ei kuulemma  ole hetkeen saanut renkaita.
Saksassa oli T2shopissa vielä hyllyssä muutama sarja.
#9
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2021-2022


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kirkkotie 15 (ent.K-market Iso-Juha)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-21.00
        Sunnuntaisin 14.00-21.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2022

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x25m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Crawling rata: Monen muotoisia laasti- ja betonipintaisia esteitä.

Rata soveltuu 1/10 kokoisille scale ja crawling sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata(sisältää oikeuden käyttää myös Crawling rataa)
40€/kk, kertamaksu 10€/pv

Crawling rata(pelkästään)
20€/kk ja kertamaksu 5€/kk

                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)
-perhealennus lasketaan aina halvemmasta kuukausi- tai kertavuokrasta( esim. Jos toinen perheen jäsen ajaa mattoradalla ja toinen crawling radalla niin -50% alennus lasketaan crawling radan maksusta)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#10
Tervehdys kaikille!

Onko jollain jotain huolia , murheita tai toivomuksia sääntöjen suhteen GT2000 luokassa? Vai mennäänkö tämä kausi näillä mihin viimeksi jäätiin.

Terveisin M. Aava
#11
No niin vihdoin tein ne pienet muutokset sääntöihin.
Jätin nyt kuitenkin etuvetoon nimenomaan vapaan 17.5T moottorin eli jätin ne outlaw koneet sallituiksi.
Muutamalla vanhalla etuvetoharrastajalla saattaa näitä kyseisiä koneita olla. Jospa näin saadaisiin nekin urhot radalle. En kuitenkaan suosittele kenellekkään näiden outlaw koneiden ostoa sillä ensivuoden säännöissä ne saatetaan kieltää...ehkä.
katsotaan nyt ensin saadaanko yhtään kisaa oikeasti järjestettyä näissä olosuhteissa. Itketään säännöistä sitten myöhemmin lisää.
#12
Jämähdin tässä hieman odottelemaan jotain vastakaikua edes jostain päin Suomea, mutta varsin hiljaista on...

Kompromissiehdotukseni olisi:

Etuveto: Vapaa 17.5T kone (kaikki käy myös ne outlaw koneet)
             paino 1250g (+50 tasoittamaan nelivedon tehonlaskua)
             "korilista/sääntö" sama kuin nelkuilla

Valitettavasti meillä ei ole nähty yhtään etuvetoa RaumRC:n radalla joten en ole päässyt vauhteja mitenkään vertailemaan. Miltä edellä mainitut muutokset tuntuvat etuvetokuskien mielestä? 
Raisiossa etuveto oli ilmeiseti painanut noin 1200g ja koneena ollut Surpass:in tehokas 17.5T V4 kone.
Raisiossa on varsinkin treeneissä usein varsin liukasta joten neliveto on varmasti hyötynyt tästä.

#13
Ei kannata sen enempää anteeksi pyytää. Kuullostaa varsin hyvältä. Mitähän etuveto mahtoi painaa? Ja mikä moottori autossa oli?
Raisiossa on yleensä aika avoin rata mutta myös samalla varsin liukasta mikä tasoittaa kyllä etuvedon menohaluja.
Ensimmäiseen kisaan on vielä kuukausi aikaa, joten vielä kerkeää asiaan vaikuttamaan.
Etuvedon painorajan nosto esim. samaan kuin nelivedon voisi tasoittaa tehokkaimpien 17.5T moottorien vauhtia juuri sopivasti 🤔
Olen kyllä avoin hyville ehdotuksille joten testiä vaan käyntiin eripuolilla Suomea.
#14
No niin...jospa koittaisin selittää...onneksi se vain yleensä pahentaa tilannetta  :grin:

GT2000:sen tämän kauden säännöt tai lähinnä moottorin muutos olisi pitänyt tehdä jo viimekauden alussa, mutta kun stanu moottorin valinta venyi sen verran pitkälle niin päätettiin jatkaa "vanhalla" vapaalla moottorilla.
Muutos tehtiin nyt rohkeasti tämän kauden alkuun. Tämä muutos tehtiin puhtaasti kilpailu ja kustannus perusteisesti. Ja katsomalla vain nelivetoautoja sekä sivuuttamalla täysin FWD autot. On aloittelijoille ja muillekin lajista kiinnostuneille aivan eri asia ostaa 50 euron kone mikä on kaikilla muillakin kilpailijoilla, kun taas lähteä arpomaan sitä juuri tällä hetkellä nopeinta konetta markkinoilla mikä saattaakin sitten maksaa jo 100-120 euroa.

Nelivetojen vauhti tulee tällä kaudella tippumaan hieman ehkä noin 0.2sek kierroksella, kun tehot tippuvat noin 10-15 prosenttia. Tämä taas aiheuttaa sen ongelman että ainakaan minulla ei ole valmista ratkaisua tasapainottaa etu- ja nelivetojen välistä vauhtieroa...ainakaan tällä hetkellä. Mikäli olisin sallinut sen vapaan 17.5T koneen ja 100g kevyemmän auton etuvedoissa olisivat ne pyyhkineet pöytää nelkuilla. Mikäli olen oikein ymmärtänyt ja sääntöjä tulkannut niin USGT luokassa nelivedot ja etuvedot ajavat samalla 21.5T moottorilla.
Itseasiassa etuveto ei välttämättä ole ollenkaan niin hidas mitä luulisi 21.5T moottorilla. Ajotyyliä tosin osa kuljettajista joutuu muuttamaan, kun vauhtia pitää yrittää pitää paremmin yllä mutkassa. Eikä autoa voi enää ralli tyylliin viedä kaasulla mutkan läpi. Mutta suurempi osa tehosta on varmasti helpompi saada renkaan kautta mattoon ilman ylimääräisiä sutimisia.

Tein äsken nopean penkityksen etuvedossa käyttämästäni Hobbywingin bandit 17.5T moottorista, kun en aiemmin ole kerjennyt. Liitteenä on inertiadynossa mitattuja tehoja nykyisestä stanukoneesta, viimekauden  tehokkaimmasta GT2000 koneesta sekä käyttämästäni etuvedon koneesta silloin kun niitä vielä ajettiin aktiivisesti. Tehoerot on koneissa melkoiset. Ehkä joku vakioitu 17.5T kone voisi olla hyvä ratkaisu. Bandit tuottaa 25 asteen ennakolla "vain" 192W. ETS:ssä taitavat ajaa hobbywingit 17.5T koneella vastaalla kuin stanussa 21.5T kone?

Mutta voisin tässä lopuksi yhtyä Kaitsun vastaukseen eli etuvetoja voisi tällä kaudella ajaa ihan omana luokkanaan "jollain" säännöillä mikäli kuljettajia saadaan viivalle riittävästi.



#15
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2019-2020

Rata suljettu tältä talvelta!

Kiitokset kaikille osallistuneille!
Toivottavasti ensivuonna jatketaan!


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kirkkotie 15 (ent.K-market Iso-Juha)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-21.00
        Sunnuntaisin 14.00-21.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2021

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x25m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Crawling rata: Monen muotoisia laasti- ja betonipintaisia esteitä.

Rata soveltuu 1/10 kokoisille scale ja crawling sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata(sisältää oikeuden käyttää myös Crawling rataa)
40€/kk, kertamaksu 10€/pv

Crawling rata(pelkästään)
20€/kk ja kertamaksu 5€/kk

                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)
-perhealennus lasketaan aina halvemmasta kuukausi- tai kertavuokrasta( esim. Jos toinen perheen jäsen ajaa mattoradalla ja toinen crawling radalla niin -50% alennus lasketaan crawling radan maksusta)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#16
Tervehdys kaikille!

Koitamme jälleen tälläkin talvikaudella järjestää Kerhocup sarjaa.
Alustavasti on ollut keskustelua noin 4-6 kilpailun sarjasta.
Mahdollisia kisajärjestäjiä pyydetään ilmoittamaan halukkuutensa, joko tähän ketjuun , minulle tai Barbielle...

Äkpa, Kypak ja RaumRC ovat ilmoittaneet halukkuutensa kisajärjestäjiksi. Päivämäärät pyritään lyömään lukkoon mahdollisimman.

#17
Eipä niitä taida tällä hetkellä vielä kovin monta olla. Pitää varmaan pitää nimenhuuto  :grin:
#18
Kuullostaa varsin järkevältä ainakin jos etuvedot ajaisivat omana luokkana. Nopeasti ajateltuna voisi jopa adoptoida koko ETS etuveto säännöt moottorin mukaan lukien Kerhocup sarjaan.
#19
No niin vihdoinkin sain uudet GT2000 säännöt julkaistua.

Muutoksia oli lähinnä painorajat ja isoin muutos oli tietysti moottori.
Muutos on iso, mutta toivotaan sen palvelevan uusia ja vanhoja harrastajia pidemmällä aikavälillä.
Tietysti moottorien erojen spekulointi jäänyt pois, mutta uskoisin sen vain helpottavan lajin aloituskynnystä.
Varsinkin aloittelevalle harrastajalle vanha stanukone on hyvä vaihtoehto ja niitä löytyy pilkkahintaan vanhoilta harrastajilta.
#20
Uusi rengas ei oikein sävähdyttänyt ja samalla säväytti. Renkaassa oli hyvä pito heti ekavedoilta alkaen ihan kuten tuossa Rush FTT slicksissä. Mutta rengas kului reunastaan uralle tosi nopeasti ja renkaanpinta jäi ihmeellisen tahmaiseksi ajon jälkeen. Testit jäivät hieman lyhyeen, kun radat keväällä jouduttiin sulkemaan, mutta katsoisin että jatkamme samalla vanhalla riden renkaalla kuin aiemminkin.

Moottori aiheeseen koetan palata vielä tämän kuun aikana. Siinäkin jäi testaamiset hieman vähiin joka puolella Suomea.
Kisa oli tasaväkistä Vaasassa ja miksei olisi sitä vieläkin ensikaudella jos molemmista autoista lasketaan moottorin tehoja sen 20-30W.

Mikään ei tietysti estä kaivamasta etuvedon sääntöjä uudestaan esiin ja ajamalla niillä ihan omaa sarjaansa.
#21
Itse miellän mieluummin ,että yksityyppi kone on aloittelijalle helpompi. Kaikilla on varmasti sama kone eikä kaveri taatusti saa etua tehokkaamasta koneesta. Tällöin myös arpominen mahdollisesta markkinoiden tehokkaammasta koneesta loppuu kuin seinään. Varsinkin kun ehdotettu kone eli TSS-10 kone on edullisimmasta päästä niin kenelläkään ei luulisi olevan tästä pahaa sanottavaa. Kenenkään ei edes kannata lähteä arpomaan mitään "kiinan" koneita. Säästyneet rahat on hyvä käyttää vaikka laadukkaisiin akkuihin. 
Mitä tulee aloittelevien kisaajien aloituskynnyksen madaltamiseen niin ainakin itseltäni löytyy pakisat ylimääräinen vanha Muchmoren stanukone mikä on aina lainattavissa kisa-autoon. Ja näitä löytyy varmasti runsaasti ympäri Suomea.
Voimme myös vaikka kirjata sääntöihin, että ensimmäiseen GT2000 kisaan osallistuva saa osallistua kilpailuun vapaalla 21.5T koneella ns. kisan ulkopuolella ilman mahdollisuutta sarjapisteisiin.

Täytyy näin jälkikäteen myöntää jos olisin sarjasääntöjä alunperin kirjoittaessani arvannut miten isoja erot loppuen lopuksi koneiden välillä olivat olisin ehkä kuitenkin heti valinnut yksityyppikoneen. Siinä kohtaa tosin tuon silloisen stanukoneen saatavuus oli varsin heikkoa ja kyseinen kone oli vielä varsin arvokas. Joten oli huomattavasti helpompi lähteä tuolle vapaalle mootori linjalle.
#22
Juu todella haastavaa taiteilla veitsen terällä.
Haluaisin etuvedon olevan kilpailukykyinen, mutta en halua sen dominoivan nelivetoluokaksi rakennettua luokkaa.

Tosiaankin nelivedon tehot tippuvat noi 5-15 prosenttia ensivuodeksi. Omalla kohdalla noin 10 prosenttia.
Pitää koittaa saada vaikka Paasikivi houkuteltua herättämään etuveto laatikoiden kätköistä niin saadaan siihen kokeilla eri koneita nopeuserojen selvittämiseksi.
Tosin etuvedossa saattaa olla haasteellista saada kokonaisvälitys sinne 3.4-3.2 alueelle.

-MA-

Ps. Heitä Vato kamat autoon ja hurauta joku sunnuntai Eurajoelle treenaamaan niin kyllä me kaikennäköistä kerjetään päivän aikana kokeilemaan?  :grin:
#23
No niin. Ehkäpä olisi jonkun pienen yhteenvedon aika varsin onnistuneesta Vaasan osakilpailusta. Kisassa ajettiin testimielessä kisasarjan ulkopuolella "alipainoisilla" etuvedoilla. Tuloksena oli varsin tasaista ja tiukkaa vääntöä etu ja neliveto autojen kesken.

Etuvetoautojen minimipaino oli 1250g kun nelivetojen oli 1350g. Nelivetoauton painorajaa on ensivuonna tarkoitus laskea 1320 grammaan. Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan etuvetojen minimi paino olisi tällöin 1220g.

Etuvedoissa oli sääntöjen mukaisesti vapaa 17.5T moottori. Nelikoissa oli kisan kahdella kärkikuskilla hieman (noin 10-20W) nyky TSS-10 konetta tehokkaammat 21.5T moottorit. Kyykän A-P:llä oli autossaan TSS-10 kone.
Tällä hetkellä on ajatus siirtyä nelivedoissa ensikaudella TSS-10 koneeseen( sekä sallitaan myös vanhempi Muchmoren stanukone).
Henkilökohtaisesti täytyy vielä hieman testailla miten paljon kierrosajat tippuvat koneen vaihdolla. Pieni epäilys on että etuvedosta tulee käytännössä nopeampi nyt kun nelikon moottoritehoa hieman alennetaan ja etuvedosta otetaan painoa pois. Kisassa mentiin nyt kyllä kärjessä samaa vauhtia, mutta rata oli varsin pieni kokoinen ja tekninen eikä etuvedon 17.5T kone välttämättä päässyt parhaaseen mahdolliseen vauhtiin ja nelivedoissa oli TSS-10 konetta tehokkaammat koneet.  Mietinnässä on siis ollut myös USGT tyylliin sama moottori molemmille autoille, mutta etuvedon paino vapaaksi?
Toivoisinkin että joku etuvetokuski ottaisi tästä kopin ja kokeilisi minkä moista vauhtia kevyellä etuvedolla pääsisi esim. TSS-10 koneella? 21.5T koneella ainakin sutiminen vähenee huomattavasti eli todennäköisesti kierrosajat eivät välttämättä edes hirmuisesti kärsisi.

Mitäs mieltä ihmiset yleensä ovat tuosta nykyisestä renkaasta? Itseä hieman häiritsee tuo renkaan turpoaminen mikä kyllä oli tiedossa kun rengas valittiin. Rengashan sinällänsä toimii turpoamisesta huolimatta loogisesti.

Tilasin itselleni testiin uutta Sweepin GT/ FWD vyörengasta SSF-32CWPG. Ajatus olisi jos löydettäisiin vielä hieman pitkäikäisempi ja vähemmän turpoava rengas. Toivomuksena kuitenkin olisi ettei siinä olisi mitään kiskopitoa kuten esim. nyky FTT renkaassa on vaan rengas saa olla hieman liukkaampi. No katsotaan kun renkaat rantautuu Suomeen ja päästään ajamaan.

Sääntöpohdiskelu terveisin M. Aava
#24
Sarjatilanne 2024-2025


Mini ClassicPisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereRiihimäki
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529 tai 30.3.2025
1Kai Jansson2381007266000
2Riku Teräväinen204666672000
3Petri Ström2000100100000
4Jani Korhonen18009090000
5Mika Möttönen14506976000
6Kalle Raatikainen14506382000
7Jari Huovila12476480000
8Kimmo Pesonen11205260000
9Janne Savolainen10205052000
10Tommi Tirroniemi10004654000
11Rauno Kallionpää909000000
12Jukka Ruuskanen828200000
13Jukka Kankaanpää820820000
14Olavi Tenno8004238000
15Markku Tammela7803642000
16Juuso Leskinen760760000
17Lauri Makara7603244000
18Markus Pekkanen727200000
19Sauli Ylösmäki696900000
20Eetu Kuivalainen690069000
21Vesa Ulvila636300000
22Janne Valtanen630063000
23Peter Thim606000000
24Jukka Laine600600000
25Janne Hartikainen575700000
26Nico Väyrynen570570000
27Aapo Koro570057000
28Ville Jalkanen540540000
29Tero Ahonen500050000
30Anu Raatikainen480048000
31Asmo Jakorinne460046000
32Ilkka Sorsa440440000
33Petri Onatsu400400000
34Turo Tammela400040000
35Matti Iivonen380380000
36Manu Onatsu360036000
37Janne Makara340340000


M-Chassis CompPisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereRiihimäki
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529 tai 30.3.2025
1Kai Jansson238907672000
2Riku Teräväinen217826966000
3Janne Valtanen2000100100000
4Kalle Raatikainen17208290000
5Jani Korhonen15909069000
6Jukka Laine13872660000
7Mika Möttönen13207260000
8Tuomas Arponen12363600000
9Timo Jokinen12169520000
10Tommi Tirroniemi11105754000
11Lauri Makara10205052000
12Sami Koppanen10010000000
13Ismo Vuorinen820082000
14Rauno Kallionpää767600000
15Miika Jormanainen760076000
16Emil Ylösmäki666600000
17Vili Kantanen630630000
18Ville Aalto630063000
19Sauli Ylösmäki606000000
20Janne Makara570057000
21Ville Jalkanen540540000
22Petri Onatsu500050000


GT2000Pisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereRiihimäki
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529 tai 30.3.2025
1Joonis Oksanen300100100100000
2Jussi Rinne240768282000
3Antti Louhi163635446000
4Petri Tuomainen16290720000
5Jona Oksanen16209072000
6Ismo Vuorinen15906990000
7Jukka Kankaanpää14569760000
8Mikko Ylinen14282600000
9Riku Teräväinen139573844000
10Janne Valtanen13906376000
11Petri Oksanen13872660000
12Petri Hoffren11905069000
13Eemeli Suomalainen11805266000
14Janne Savolainen10804860000
15Janne Makara9204448000
16Tommi Vesalo9204052000
17Sari Tuomainen8852360000
18Ville Pasanen8404242000
19Jaakko Maijala7003238000
20Sami Koppanen666600000
21Jaakko Säilä630063000
22Emil Ylösmäki606000000
23Kalle Raatikainen570570000
24Teuvo Larronmaa570057000
25Vesa Ulvila545400000
26Ilpo Koivisto540054000
27Janne Kainulainen500050000
28Urmas Peräsalo460460000
29Tommi Kaurila400040000
30Petri Onatsu340340000
31Olavi Tenno300300000


Sarjatuloksiin lasketaan kuljettajan neljä (4) parasta ajamaa kilpailua viidestä (5) tai jos ajetaan kuusi (6) osakilpailua niin viisi (5) parasta lasketaan jne.
#25
Laitoin jo Kyykällekin kyselyä olisko järkevämpi ajaa GT ihan yhdessä etuvedot ja nelkut? Alkuerät voidaan ajaa erikseen jolloin nähdään jo mukavasti dataa kierrosajoista eri alustojen välillä. Finaalit taasen voisi olla mukavaa ja mielenkiintoista ajaa yhdessä niin näkisi kerrankin kunnolla miten etuvedoilla pystyy neliveto ja vastaan ajamaan. Varsinkin kun lähes koko sarja kärki ei ole kisassa mukana niin alipainoiset etuvedot ei juuri sotke taistelua.
#26
Nuo löysin äkkiseltään.
http://rc10.fi/index.php?topic=39977.0
http://rc10.fi/index.php?topic=80431.0

Mutta oikeastaan tärkeämpi kysymys: Millä korilla haluaisit ajaa?
Toistaiseksi olemme olleet kovin avoimia noiden korien suhteen.
Kunhan ei nyt raahauduta jollain Le mans tyyllisellä prototyyppi korilla radalle.
Hieman päänvaivaa aiheuttavat lähinnä nuo valmistajien uusimmat GT henkiset korit millä ei välttämättä ole enää varsinaista suoraa esikuvaa. Tai vaikka esikuva olisikin niin kori nimetään lisenssi maksujen pelossa hyvinkin kirjavasti.
Vato olikin jo löytänyt korisäännön sana muodoista yhden virheen mikä on vahingossa jäänyt VTR ajoista pyörimään sääntöihin.
#27
RMa jo tuon moottori asian tekikin selväksi. Eli eroja on ja yksityyppi koneella halutaan suitsia kustannuksia.
FTT stanumoottorin käytöllä helpottuu varsinkin lajin vasta-alkajien elämä, kun moottori valinta on selvä.
Omissa ajatuksissa niiden kuljettajien (varsinkin nuorien) kohdalla luonnollinen suunta on nimenomaan KerhoCupista FTT:hen. Koen enemmänkin että KerhoCup tarjoaa hyvän lisän kilvan ajamisen harjoitteluun. Varsinkin kun kokeneemmatkin kuljettajat kehtaavat tulla ajamaan GT2000 vaikka eivät TSS10 kehtaisikaan lähteä ajamaan.
Tällä hetkellä auton muuttaminen GT2000 ja TSS10 välillä on todella helppoa. Riden rengas käyttäytyy kuten FTT Rush rengas ollen ainoastaan hivenen liukkaampi.

Siinä mielessä olet vato oikeassa että en aktiivisesti yritä tehdä etuvedosta kilpailukykyisempää nelikkoja vastaan. Tällä hetkellä kun käytettyjä etuveto alustoja ei ole markkinoilla ja uusi maksaa saman verran tai jopa enemmän kuin neliveto alusta en edes pidä mielekkäänä tarjota vaihtoehtoa kenellekkään vasta-alkajalle.
Oma etuvetoni on jo silputtu varaosiksi eikä meidänkään radalla ole etuvetoja näkynyt ja saati sitten kisoissa.

Ajatuksissa on ollut poistaa tuo outlaw moottori kielto etuvedon osalta kun nelivedossa siirrytään vakioituihin moottoreihin.
Joku ehdotti etuvedon painorajan poistoa USGT tyyliin? Kyseisessä luokassa ajetaan muuten etuvedoillakin 21.5T koneilla.

Toki voidaisiin miettiä sellaista vaihtoehtoa, että esim. Vaasan kisassa saisi ajaa kilpailun ulkopuolella (jätetään huomioitta sarjapisteissä) etuvedolla vapaalla 17.5T koneella ilman painorajaa. Tällöin tulisi testattua hieman sitä todellista kisavauhtia nelivetoihin nähden. Jos vielä saadaan houkuteltua joku nopea kuljettaja nykyisellä TSS10 koneella mukaan niin siinähän sitä testiä tulisi?

terveisin Marko Aava
#28
Koneiden välistä eroa on, mutta mitä pienempi rata niin sen pienemmäksi erot jäävät. Uusi stanukone on sen verran tehokas että sillä pärjää hyvin kun auto ja kuski ovat hyvissä säädöissä. Itseasiassa hyvä akku vähintään yhtä tärkeää.

Muutenkin ollut (ainakin omissa) ajatuksissa siirtyä GT2000 luokassa yksi tai kaksityyppi koneeseen. Eli käytännössä nyky TSS-10 säännön mukainen kone ja lisäksi esim. vanha Muchmoren stanukone. Tällöin jäisi tämä kone spekulointikin pois ja kilpailu muuttuu taas hieman tasaväkisemmäksi.
#29
RaumRC:llä olisi taas tarvetta mollille. Putkia kerkesimme juuri tilaamaan juuri ennen valmistuksen loppumista.
Muistaakohan kukaan noiden oranssien mollien valmistajaa joita näkyy todella monessa suomalaisessa RC-auto seurassa olevan?
Olen kyllä itsekin noita mollia tehnyt styreenistä vakuumilla muokannut. Styreenilevyn ongelma vaan tuntuu olevan, että ne likaantuvat kovin nopeasti. Tuo oranssi molla on jotenkin enemmän silikooni pohjaista materiaalia johon ei kumi juurikaan tartu.
#30
Nyt on kyllä pakko kommentoida hieman.
Tuomarit tekivät niin hyvää työtä kuin minien kanssa yleensä voi tehdä. Jokaista pientä tuuppausta ja kolausta ei kertakaikkiaan voi ja pysty tuomaroimaan.
Tässäkin kohtaa jokainen kuljettaja (muutamaa herrasmies kuskia lukuunottamatta) voisi mennä itseensä.
Jokainen kuljettaja voi myös "tuomaroida" itse itseään ja päästää omasta kolhaisustaan kärsineen kaverin takaisin ohitse ja yrittää uutta puhdasta ohitusta. Tällä toiminnalla voi olla että menetät kilpailussa jonkun sijan mutta samalla ansaitset muiden kilpakavereiden kunnioituksen ja saattaa olla ettet itsekään joudu kärsimään vääryyttä niin paljon kun tulet kolatuksi.
Tällä ei ollut tuomarointia vitinällä saatat aiheuttaa vain sen että kohta ketään ei kiinnosta edes lähteä tuomaroimaan KerhoCup kisoja.
Talkooporukalla näitä tehdään ja myös kilpailijat ovat vastuussa radan tapahtumista!

Terveisin Marko Aava, RaumRC