Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - rulez

#1
Muistutetaampas taas tähän väliin että lähteestä voi saada tappavan iskun vielä pitemmänkin ajan jälkeen kun laitos on irrotettu pistorasiasta konkat nääs varaavat sen katkettuakin !!!

Jos epäilet taitoja niin turvallisin konsti on olla avaamatta koko lähdettä sillä sen saa kytkettyä antamaan tarvittavia virtoja pelkästään ulosjäävistä johdoista ja näissä taas ei liiku tappavaa/vaarallista jännitettä ! (pistorasialta tulevaa virtajohtoa lukuunottamatta  :grin: )
#2
Aika pieneltä 4a kuulostaa mutta taitaa riippua pitkälti siitä millaisilla virroilla ajattelit ladata ehkä 2-3a virralla lataamiseen riittää hiensti mutta suuremmilla saattaa mennä kyykkyyn.

Ite modasin joutessani yhen 4a (145w AT) lähteen kokeilumielessä ja yli 4a kuormalla käynnistettäessä jo kyykkäsi mutta alle 4a kuormalla kun täräytti tulille kesti jo kokeilun 2 tuntia vetää 5a kuormalla ilman ongelmia ja varmaan olis menny pitempäänkin.

#3
Oleppa hyvä !

Laitappas kuva lähteestä ku saat mittarin ja muut releet paikallee ni näämmä minkämoinen hifi laitos siita tuli  :wink:

#4
Sähköautot / Vs: HBX 1:8 crawler
08.08.09 - klo: 00.07
Samat on kokemukset kun edellisellä pirun hiljaa hiipimällä pääsee lähes mihin vaan ja pituutensa puolesta ei kaadu juuri millään joustojakin riittää sitten joka paikan pidon saamiseen !

Itelläkään ei oo sen enempää kokemuksia mitä nyt tuommoseen axiaaliin on verrattu nii vakiona menokyky aivan eri luokkaa hbx eduksi !

ja tosiaan mihkään kilpaluokkaan tuskin sopii mutta harraste räppäämiseen mitä mahtavin peli jo vakiokunnosskin (akkua lukuunottamatta vaatii välittömän päivitksen isompaan niin ajomukavuus paranee kympillä)

Kestäväkin tuntuu olevan mitä ihmeellisimmissä resgaslinkuissa ollu ja voltteja tullu korkeammalta komiasti.

Tällä kokemuksella cravlereihin pulssaa
+renkaat vanteet
++nelipyöräohjaus vakiona
+ohjauksen säädöt/kääntöjen vaihtelut ajotilanteissa (etu/takapään käännöt mihin haluaa tilanteesta riippumatta ja toisistaankin riippumatta
+riittävä voima vakio ohjaus servoissa
++joustot
+moottoreiden vääntö hiipiessäkin

ja miinuksia
-moottoreihin toivoisi hieman äkäsyyttä jos paikka jonne olis mentävä "hyppäämällä"
-akku
-ulkonäkö
-ehkä muoviosia liikaa (mutta mitään ei vielä ainakaan oo saanu särettyä että tiiä sitte kuuluuko miinuksiin)

#5
Vihreän ledin saat merkkivaloksi mistä vaan jännitteestä mutta esim 12v (keltasesta) saat sen lisäämällä ledin eteen 75 ohmin hiilikalvovastuksen(tehonkesto 0,25w joka riittää vallan mainiosti)

Ja kytkentähän on seuraavanlainen keltanenjohto vastukselle --> vastuksen toinenpää ledille --> ledin toinenjalka mustaan johtoon !

Jos haluat kytkeä ledin johonkin muuhun jännitteeseen löydät vastuksen mitoitus kaaviot tuolta -->  http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml28.sis&pa=jaaa

Helppoa eikö vaan !


Ja kelpaiskos tuommonen mittari -->  http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=agkoq7qqji5935p5artpgd4631&prodid=7531%20000
(samasta paikasta löytyy myös 30A mittari jos epäilet 10A käyvän pieneksi)
#6
Sähköautot / Vs: Akun purkaminen ?
04.08.09 - klo: 23.16
Itselleni vastaten -->  http://www.sulara.fi/artikkelit/akku.htm

Eli tuolta löytyy vastaukset 1 ja 2 kohtiin

3 kohtaan vastaus onkin melkovarmaan aivan sama kummiten teen ei merkittävää eroa nimh akulla jos oikeen tulkitsin.

4 taidan kokeilla purkaa ja ladata pienellä virralla jos ei parane yhtään joutaa roskakoriin.



Mutta edelleen on hakusessa nuo kysymäni purkuvirta ja ampeerimäärät mitä arvoja laturiin(purkutoimintoon) näppäilen esim tuolla 4600 7,2v akulla ??
#7
Sähköautot / Vs: Akun purkaminen ?
04.08.09 - klo: 22.59
Silmäilin nopeasti juuri tuon topikin kaikki 47 sivua läpi mutta eipä sattunut silmään juuri noita kysymiäni asioita siksi uusi topikki !

Saatan toki olla puusilmä mutta jos joku tietävä viittii tähänkin vastata olisi seuraavallekkin Nyybille helpompi löytää perusasiat !
#8
Sähköautot / Akun purkaminen ?
04.08.09 - klo: 22.06
Ei tuottanut haku haluttua tulosta akun purkamisesta eli kysyn nyt omassa topikissa.

1. Eli milloin akku pitäisi purkaa ja mikä hyöty tästä on ?
2. Millaisessa varauksessa akkua pitäisi säilyttää viikkoja tai kuukausia ?
3. Jos ajan akulla vaan hieman eli virtaa jää johkain puolilleen kannattaako akku ladata ennen seuraavaa ajokertaa vai ajaa heti enstöikseen tyhjäksi ?
4.onko mitään hyötyä purkaa ja sitten ladata täyteen "vanhaa" huonosti virtaa pitävää/ottavaa akkua tai onko tämmöisen akun elvyttämiseen mitään konstia jota kannattaisi kokeilla ennenkun roskapönttö kutsuu ?

Uutena akkuna on tuommoinen 7,2v nimh 4500 ja sillä kyselisin ettei menisi yhtä nopeasti heikkoon happeen kun edellinen.
ja laturissa olisi purkutoiminto jolla kyseisen toimenpiteen voisi tehdä mutta millaiset virrat ja ampeerimäärät valitsen purkuun ja tarvitseeko purettaessa tietää kenties jotain muutakin ?

#9
Onkos kellään tullut vastaan tuommosta 250w atx lähettä jossa ei ruskeaa johtoa ole ollenkaan ?

Illan tuossa ähersin saamatta laitetta toimimaan kunnolla vihreä maihin lähde pyörähtää hieman mutta ei käynnisty -->
Lisäsin punaseen (5v) ja mustaan kuormaa eri määriä (60w,100w,135w,160w) eli eri tehoja kokeilin amppeerikuormaksi tuli testeissä 2,5a-12a jokaisella kuormalla lähde kyllä lähtee jo pyörimään mutta ei kestä kuormittaa 12v enempää kun 3a (lähde lupaa 10a) niin sammuu.

Muutaman kerran sain pysymään käynnissä/käynnistymään 8a kuormalla kun vihreän ollessa maissa räpin violettia runkoon  :cool: mutta tämä onnistuu vaan silloin tällöin

no harmaakin oli millon missä maasta-5v-12v tällä en vaikutusta huomannut.

11 navan oranssiakin kokeilin jos johonkin ja tähänhän ruskea kuuluisi tulla mutta sitä ei ole ja ei ole kyllä kukaan poistanutkaan.
lopuksi kokeilin kaikkea mikä mieleen juolahti mutta eipä saa tuota lähtemään päälle 100w(5,5a) lamppu kuormana kun satunnaisesti violettia maihin räppimällä.
sitten johot takasin paikoilleen ihme kyllä mitään ei ollut tuhoutunut ainakaan näkyvästi kun tietokoneen rousku käynnistyi moitteetta  :grin:




Seuraavaksi turvauduinkin vanhan at lähteen modaukseen(200w) ja tämä ei tarvitse punaiseen mitään kuormaa käynnistyäkseen/kestääkseen kuormaa lähde lupaa 8a mutta reilulla 10a kuormalla sitä tuossa pyöritin puoliskatuntia moitteetta ja muutaman tunnin autovahvistimen antona kuorma heitteli 2-9a musiikista ja vahvistimen virrantarpeesta riippuen jännitettä tuli kokoajan 11,5v joka taitaa olla aika hyväksyttävää ja normaalia ?

Saattaapa mittarikin näyttää hieman alle tuskin tuo punaisen kuormittaminen sitä mihinkään nostaisi kun kestää kerran amppeereitakin noin pirusti nytkähtämättä (punaisen kuormittaminen jäi kyllä harmikseni tyystin testaamatta kun lähde kerran pysyi käynnissä isommallakin kuormalla) ?





Ja vielä yhden lähteen tein 145w AT lähteestä tämä taas vaati pienen kuorman (muutamia vatteja punaseen jaksaakseen pysyä käynnissä 12v lähdöstä otettaessa 4a enempi kuorma punaseen(5v) ei vaikuttanut mitään mihkään mutta aivan ilman kuormaa sammui jo pienelläkin 12v rasituksella toisin tun tuo edellinen AT lähde  :shocked:


Ja mitä noista muista opin niin aika lähddekohtaista tuntuu olevan minkä kuorman tarvitsee punaseen johtoon vai tarvitseeko mitään !

Eli en nyt enää oo ihan varma mikä tässä litaniassa nyt oli kysymys mutta olisiko se tuota ekan atx lähteen toimimattomuutta ja ruskean puutetta koskeva ja ehkä toisen lähteen antojännitteen korkeus :roll:

#10
joo taidan tilata tuon kalliimman suosiolla eipä sekään nyt mikään mahoton hinnaltaan ole tuski sillähintaa(35e) ainakaan lukemani perusteella parempaa nelipuolitonnista saa.
Toki saa vielä ehottaa muitakin vaihtoehtoja jos tuo hon hintaryhmään(kymppi sinne tänne)löytyy parempaaa tai tehokkaampaa

auto johon on tulossa on ihan vaan tuommonen perus kaksmottinen hbx rock cravler nykysellä 2000 akulla ajoaika on vaan hiukan turhan lyhyt ja sillä isompaa kaipailen toki tuota on tarkotus käyttää myös 2mottisessa vajassa metrin pitkässä veneessä mutta sekin ihan perus(halppis) 540 moteilla se tosin olis tarkotus varustaa tässä lähiaikoina vielä tehokkaammalla tekniikalla.
#11
.
#12
Sähköautot / Kysymys halvoista akuista
01.08.09 - klo: 17.55
Eli näkyypä tuolla huutonetin puolella olevan halpoja(25e) Profitexx 4350mAh akkuja myynnissä ( http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=111541769 ) mutta kokemuksia täältä ei kenelläkään tuntunut löytyvän vai löytyykö ?

Ovatko hintansa väärtejä vai kannattaako suosiolla tilata medaseciltä noita kympin kalliimpia (35e) maksavia MVIB High Power Stick Pack 4500 mAh akkuja ?