Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Jaggie

#1
No niin, kiitoksia vastauksista. Ei mua haittaa vaikka tässä ketjussa keskusteltaisiin muidenkin vanhojen autojen kuin Blitzer Beetlen ajokuntoon laittamisesta (varmaan monet vinkit pätevät ihan yleisestikin). Pääasia, että suurin osa viesteistä olisi keskustelua autoista, eikä keskustelua siitä mistä pitäisi keskustella...

Mutta itse asiaan, kävin näyttämässä autoa RF:llä ja myivät mulle uuden nopeudensäätimen (elektroninen mekaanisen tilalle) ja akun, jonka jälkeen auto liikkui jotenkuten, mutta ei selvästi ihan terve ollut. Tähän auttoi moottorin vaihto, Hobbylinnasta edullinen 17-lankainen sisään ja nyt auto kulkee paremmin kuin uutena. Rahaa paloi yhteensä 78 euroa eli ihan kohtuullisen halvalla taisin päästä. Toki autossa on nyt sen verran paljon uutta osaa että museoharrastajat eivät varmaan tykkää :)

Mutta yksi kysymys vielä: Tällä hetkellä lataan uutta NiMH-akkua vanhan NiCd-akun laturilla, joka puolestaan saa 12V jännitteen henkilöauton akkulaturilta. Tämä ei ilmeisesti ole oikein hyvä systeemi? Mikä olisi hyvä, mahdollisimman edullinen NiMH-laturi?
#2
Tuli kaivettua varaston perukoilta vanha Tamiya Blitzer Beetle -mallinen RC-auto, jonka sain lapsena noin 15 vuotta sitten. Nyt kiinnostaisi vähän nostalgioida ja laittaa tuo ajokuntoon, jos se olisi mahdollista noin muutaman kympin budjetilla. Auton tekniikasta en kuitenkaan ymmärrä juuri mitään, ei se silloin 10-vuotiaana niin kiinnostanut että miten mikäkin toimii, kunhan vain kura lensi...

Akut ovat jo ajat sitten kuolleet, joten valitettavasti en nyt pääse testaamaan autoa, mutta muistan että sellainen vika siihen tuli, ettei se kulkenut kuin takaperin. Eli pelkästään peruuttaminen onnistui. Samalla, kun käyn ostamassa uudet akut, olisi mukava hankkia mahdollisimman paljon muutakin tarvittavaa - mitkä tällaisia uusittavia osia mahtaisivat olla? Moottori ilmeisesti kannattaisi vaihtaa ainakin tehokkaampaan, vaikkei vika siinä olisikaan. Sport Tuned -moottori mainittiin jossain keskustelussa ja sellaisen saa näköjään parilla kympillä - mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi, ja mitä kaikkea muuta voisin tarvita?

Kannattaisiko auto viedä johonkin asiantuntevaan liikkeeseen ainakin arvioitavaksi, että mitä sille pitäisi tehdä - ja mitä suositeltavia liikkeitä olisi pk-seudulla? Vai kannattaisiko tilata kasa osia netistä ja koittaa itse vaihtaa niin kauan että auto toimii? Ja mitä nettikauppoja suosittelisitte? Vai onko tällaiseen autoon edes järkeä enää paljonkaan rahaa sijoittaa...?

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastailla!