Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Pepess

#1
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.

Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:

Monia vuosia aloittelijoita harrastukseen ohjanneena harvoin suosittelen uuden kaluston hankintaa, jos ei ole siihen halua ja mahdollisuuksia. Jos hommaa alusta alkaen esim. kaikki viimeisen päälle turistikamat uutena, niin helposti saa niihin uppoapaan useamman tonnin. Sen sijaan kunnon kaluston käytettynä hankkimalla mihin saa varaosia, niin pääsee huomattavasti edullisemmin liikkeelle. Tässä on useammalle aloittelijalle katteltu juuri sopivia paketteja millä pääsee alkuun ja noin 300-500 euroa vähän kalustosta riippuen on se alkuinvestointi, jolla pääsee liikkeelle. Toki voi halutessaan panostaa enemmänkin ja ostaa uutta jne. ja se on jokaisen oma valinta kuinka paljon haluaa laittaa.

Ja ei sinne kärkeen ajeta pelkästään ostamalla huippukalliit hipovehkeet. Kyllä se vaatii paljon muutakin, kuten paljon kilometrejä eri radoilla ja olosuhteissa, auton säätämisen oppimista, kokemusta, ajotaidon kehittymistä, kilpailukokemusta, jne.
#2
Ostetaan Awesomatix A12 tai A12WC mattoauto rullaavana. Tarjoukset YV:llä.
#3
Kannattaa mennä johonkin lähialueen RC-autokerhoon tutustumaan harrastukseen ja kyselemään kokeneemmilta harrastajilta vinkkejä kaluston hankintaan. Paljon riippuu siitä missä autolla on tarkoitus ajaa ja mitä harrastukselta hakee. Varaosien saatavuus on oleellinen asia. Lisäksi, jos käy kerholla ajamassa, saattaa olla helpompaa valita sellainen auto, jolla muutkin ajaa - saa apuja ja neuvoja paremmin. Liika vauhti alussa tarkoittaa yleensä auton hajoamista todennäköisemmin ja sitten tarvii osia ja korjata.
#4
Hienoa, että olette ottaneet GT-luokan mukaan  :smiley:

Voisiko ajatella, että kisat ajettaisi myös GT2000-luokan säännöillä

https://rc10.fi/index.php?topic=105077.0

Kahden edellisen kauden FTT stanukoneita luulisi olevan hyvin porukoilla - eilisessä Kerhocup ratasarjan osakisassa GT2000-luokassa 23 osallistujaa ja nelivetoturistien lisäksi myös etuvetoautolla ajettiin ko. luokassa palkintopallille asti :smiley:
#5
Tällä hetkellä näyttää, että viimekauden 2024 FTT stanukonetta (17,5) on hankalasti saatavilla. Olisi erittäin toivottavaa, että säännöt ja ajettavat luokat saataisiin selville mahdollisimman pian, että uudet ja vanhat kuskit tietäis mitä pitää hankkia, jos haluaa ajaa FTT ensi kaudella.

Ajetaanko tuleva kausi edelleen yhdistetyllä stanuluokalla (vanha stanu + pro stock) vai palataanko vanhaan jakoon TSS, TSP, TSM?

GT2000 luokan eilisessä ekassa kerhokisassa, joka ajettiin vanhoilla 21,5 Hobbywing Justock FTT koneilla oli jo 13 ilmoittautunutta.
#6
Syvimmät osanottomme omaisten ja läheisten suureen suruun.