Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.
Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa

Monia vuosia aloittelijoita harrastukseen ohjanneena harvoin suosittelen uuden kaluston hankintaa, jos ei ole siihen halua ja mahdollisuuksia. Jos hommaa alusta alkaen esim. kaikki viimeisen päälle turistikamat uutena, niin helposti saa niihin uppoapaan useamman tonnin. Sen sijaan kunnon kaluston käytettynä hankkimalla mihin saa varaosia, niin pääsee huomattavasti edullisemmin liikkeelle. Tässä on useammalle aloittelijalle katteltu juuri sopivia paketteja millä pääsee alkuun ja noin 300-500 euroa vähän kalustosta riippuen on se alkuinvestointi, jolla pääsee liikkeelle. Toki voi halutessaan panostaa enemmänkin ja ostaa uutta jne. ja se on jokaisen oma valinta kuinka paljon haluaa laittaa.
Ja ei sinne kärkeen ajeta pelkästään ostamalla huippukalliit hipovehkeet. Kyllä se vaatii paljon muutakin, kuten paljon kilometrejä eri radoilla ja olosuhteissa, auton säätämisen oppimista, kokemusta, ajotaidon kehittymistä, kilpailukokemusta, jne.