Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Max

#1
 M8 | M8E SM 2024 Sarjakysely

Kausi on saatu päätökseen ja kyselyitä on kerätty erillisesti jokaisesta kisasta, jonka perusteella tehdään järjestäjien kanssa parannuksia ensikaudeksi. Sarjan kokonaisluonne on kuitenkin asia jota tulee ratkoa erillään, sillä kisan järjestäjät eivät aina pysty yksin tähän vaikuttamaan. Jos et siis spesifeihin kisakyselyihin kerennyt/jaksanut vastata vastaa ainakin tähän kyselyyn.

Sarjakysely 2024:
https://forms.gle/PD912SRZFuL38ScN6

Kausi 2024 Luokkayhteyshenkilön näkökulmasta

Kokonaisuudeltaan kausi oli hyvä ja kuljettajamäärä oli aikaisempiin vuosiin verrattuna positiivinen. Uusi ykstyyppirengas oli myös erittäin piristävä parannus viimekesän vaikeuksien jälkeen. On myös virkistävää nähdä että halukkaita kerhoja pitämään SM-kisoja vielä löytyy niinkin paljon että saadaan 5 kilpailun sarja aikaiseksi.

Negatiivisia asioitakin löytyy joista isoimpia varmasti vapaaehtoisten määrä kisajärjestelyissä sekä tietty vieläkin alhaiset kuljettajamäärät. Nämä ovat monien tekijöiden summa, osa RC-yhteisön ratkaistavissa ja osa ei. SM-sarjan toiminnan kannalta on pyrittävä saavuttamaan asioita, jotta laadukkaiden kilpailujen järjestäminen olisi suoraviivaisempaa. Tällöin pienelläkin talkooporukalla esimerkiksi näyttöihin varikolla, äänentoistoon ja rata- sekä varikkoalueen puitteisiin jää enemmän paukkuja järjestäjillä.
#2
M8 | M8E SM 2024

Nyt ollaan kausi saatu vihdoin päätökseen ja mestarit kruunattu. Kuskimäärä lopulta molemmissa luokissa säilyi käytännössä identtisenä, kun pisteitä keräsi M8E luokassa 41 kuljettajaa ja M8 luokassa 26 kuljettajaa (39 ja 25 vuonna 2023). Edelleenkin ollaan siis noista huippuvuosista (2018: 43 ja 46, 2012: 83) selkeästi perässä, mutta tämä kausi oli kuskimäärältään paras Covidin jälkeen jos jotain positiivista halutaan hakea.

Tällä kaudella päästiin vihdoin ajamaan Pääkaupunkiseudulla osakilpailu monen vuoden tauon jälkeen. Tämän lisäksi ajettiin ainaki oman RC uran aikana ensimmäistä kertaa 5 SM-osakilpailua. Kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta sekä tietty kaikille kilpailijoille!

M8 SM 2024

M8-luokan puolella Joona Haatanen vei mestaruuden. Mitaleja lähtee myös noutamaan Max Mört, sekä Pekko Iivonen. Kasper Haahti joutui tällä kaudella tyytymään 4. sijaan ja Tomi Salonen 5. sijaan. Kärkikymmenikössä ei lopputuloksissa juurikaan uusia nimiä tällä kaudella ollut. Kuitenkin tiukkoja vääntöjä kauden mittaan syntyi jotka ratkesivat vasta aivan viimeisessä kisassa.


Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet 4/5
1      Joona Haatanen      ÄkpaRC      380
2      Max Mört         Fullspeed RC   346
3      Pekko Iivonen      KyPak      340
4      Kasper Haahti      TUA         317
5      Tomi Salonen      TUA         308
6      Arttu Syrjänen      Fullspeed RC   289
7      Kristian Ullakko      VUA         273
8      Lauri Ruotsalainen   Fullspeed RC   268
9      Niko Saarinen      HyUA      267
10      Ilari Langenoja      PRCA      258
11      Heikki Valtonen      PRCA      234
12      Tom Thusberg      TUA         228
13      Juha Sallmen      Fullspeed RC   215
14      Jarno Kokkonen      PRCA      213
15      Jukka Kankaanpää   ÄkpaRC      182
16      Janne Luotonen      TUA         146
17      Jani Mäkinen      VUA         104
18      Mikko Maula      RSRCA      103
19      Jamiel Gabrielsson   ÄkpaRC      100
20      Hannes Kainulainen   Fullspeed RC   90
21      Jethro Lehtojärvi   RSRCA      88
22      Jussi Virta         Fullspeed RC   54
23      Paul Baddock               48
24      David Bendecon      ÄkpaRC      44
25      Janne Maula      RSRCA      42
26      Jesse Ahlmark      VUA         42



M8E SM 2024

M8E-luokan puolella päädyttiin mestaruuden osalta tasapisteisiin, joka ratkesi viimeisen osakilpailun paremman sijoituksen perusteella Ullakon eduksi. Max Mört siis sarjan toinen ja sarjan podiumin täydensi siis Oiva Metsola. Kuten M8 luokassa, oli sähköluokassakin erittäin tiukkaa lopputulosten suhteen ja sijoitukset jakaantuivat ihan yksittäisten pisteiden erolla.

Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet
1   Kristian Ullakko      VUA         380
2   Max Mört         Fullspeed RC   380
3   Oiva Metsola      Fullspeed RC   330
4   Joonas Kekkonen   Fullspeed RC   318
5   Tomi Mairue      HyUA      289
6   Jarno Siltanen      ÄkpaRC      256
7   Teppo Kauppinen   Fullspeed RC   221
8   Mika Kaitamo      PRCA      221
9   Ilmari Ullakko      VUA         219
10   Oliver Kuuse      EAMK      210
11   Jani Hovi         HyUA      207
12   Janne Koivisto      RiiUA      200
13   Kai Jämsä         TUA         194
14   Leevi Martikainen   RiiUA      192
15   Kalle Järvinen      PRCA      186
16   Jimi Lehmus      PRCA      171
17   Matias Jäntti      PRCA      170
18   Tomi Pohjamo      PRCA      170
19   Teemu Saarelainen   TUA         169
20   Juho Koskivuo      Fullspeed RC   156
21   Lauri Uotila      AAU         152
22   Tomi Laaksonen      HyUA      146
23   Oskari Mäki      VUA         123
24   Ari-Pekka Kyykkä   EPUA      101
25   Emil Haahti      TUA         98
26   Vesa Joutsa      Fullspeed RC   78
27   Teo Kauppinen      Fullspeed RC   72
28   Ville Hyppönen      Fullspeed RC   70
29   Titus Lehtojärvi      RSRCA      69
30   Ari Heinonen      Fullspeed RC   69
31   Tommi Tirroniemi   OSPA      66
32   Hermanni Pöhö      KotkaUA      62
33   Martti Honkasalo   VihUA      62
34   Janne Kiiski      Fullspeed RC   50
35   Esa Myllymaa      Fullspeed RC   48
36   Martin Ekholm      VUA         46
37   Kjell Ekström      VUA         40
38   Vili Hakala         PRCA      38
39   Eemeli Suomalainen   ÄkpaRC      34
40   Antti Nurmikumpu   KotkaUA      26
41   Vesa Sarja         HyUA      19
#3
M8 | M8E SM V, Helsinki

Helsingissä parannettiin tämän kesän kuskiennätysmäärää ja saatiin erittäin ansaittu kauden päätös sarjalle. Pitkästä aikaa päästiin siis myös ajamaan Pääkaupunkiseudulla SM-osakilpailuja, jotka saatiin vedettyä kauniissa kelissä onnistuneesti maaliin. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Helsingin palautekysely:
https://forms.gle/V7fMiJmM8xi3Tt9cA

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Helsingissä kuluma jälleen hyvällä mallilla, mutta yksi melkein kohtalokas liimauksista irtoaminen tapahtui finaalissa. Tästä laitetaan taas raporttia valmistajalle, jotta näitä ei ensi kaudella tulisi toivottavasti yhtäkään esiin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#4
Nyt on sarjapisteet päivitetty tännekkin ja päivittyvät AKK nettisivuille kunhan Mia palaa lomilta. Kuten mainittu aikaisemmin erittäin iso kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta. Nyt talvella voidaan ottaa huilia M8 luokkien osalta ja jatkaa taas ensi keväänä entistä parempana!  :afro:
#5
M8 | M8E SM IV, Nokia

Nokialla saatiin tämän kesän ennätysmäärä kuskeja viivalle ja sen myötä ekaa kertaa päästiin sähköluokassa ajamaan myös C-finaali. Uudistettu ratakin vaikutti keskustelun perusteella oikein mielekkäältä monille ja puitteet olivat hyvät. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#6
M8 | M8E SM IV, Nokia

Nokialla saatiin tämän kesän ennätysmäärä kuskeja viivalle ja sen myötä ekaa kertaa päästiin sähköluokassa ajamaan myös C-finaali. Uudistettu ratakin vaikutti keskustelun perusteella oikein mielekkäältä monille ja puitteet olivat hyvät. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#7
Lainaus käyttäjältä: insjuip - 06.07.24 - klo: 08.06
Kun ilmoittauduin House Of RC:n sivuilla kisoihin, niin ei siinä ilmoittautumisen yhteydessä ainakaan tullut mitään vaihtoehtoa, että olisi voinut maksaa. Voikohan tuon palvelun kautta oikeasti edes maksaa kisamaksua. Jos voi, niin osaatko Max neuvoa, mistä linkistä ja mistä valikosta pääsee maksamaan kisamaksun? Vai olisikohan kuitenkin niin, että maksetaan paikanpäällä?

Juha Sallmén

Hyvä kysymys!

Tämä maksu toimii siis niin, että jossain vaiheessa (Käytännössä kun ilmoittautuminen sulkeutuu) nuo ilmottautumiset muuttuvat "confirmed" statuksesta "awaiting payment" statukseen. Yleensä se on toiminut niin, että tässä vaiheessa on viikko aikaa maksaa ja sen jälkeen odotuslistalta pääsee seuraava tälle paikalle. Näissä kisoissa tuskin niin isoa ryysistä osaanottajista kuitenkaan tulee, että siellä joku jäisi odotuslistalle (vaatisi 152 osallistujaa) ja tuo ilmottautuminen muutenkin sulkeutuu niin myöhään, että siellä ei takarajaa maksulle ole.

Varmasti siis on mahdollista myös maksaa paikan päällä, mutta kun tämä osallistujalista on vahvistettu pitäisi sähköpostiin tulla ilmoitus tuosta maksusta ja ohjeet maksamiseen. Tämä "confirmed" status on siis olemassa ihan siksi, että mikäli jotain luokkaa ei ajettaisi, kisa peruuntuisi, ajankohta muuttuis tms. ei maksujen palautuksien kanssa tule kikkailua kaikkien osaanottajien kanssa vaan maksut otetaan vasta lähempänä kisan ajankohtaa. Yleinen käytäntö siis kansainvälisissä kisoissa joissa AKK ei välitä ilmoittautumista.
#8
1/8th Offroad Nordic Championship 2024



Kilpailukutsu M8- ja M8E-luokkien PM kisoihin Ruotsissa 2-4.8.2024. Kilpailut ajetaan siis Ruotsin Tukholmassa MHF Skarpnäck radalla perjantain ja sunnuntain välillä 2-4.8. Rata sijaitsee noin 15 minuutin ajomatkan päässä Tukholman satamasta ja aikataulut pyritään järjestämään siten, että laivamatkustuksen aikataulut osuisivat yhteen kisa-aikataulun kanssa.

Poiketen viimevuoden PM kisoista näissä kisoissa on vapaa rengastus järjestäjän päätöksellä. Perjantain aikataulua tullaan myös aikaistamaan ja treenit alkavat jo aamusta toisin kuin Vaasassa. Järjestäjä on ilmoittanut myös avaamansa radan vapaalle treenille torstaina klo 10:00-19:00. Tarkemmat infot löytyvät liittenä olevasta virallisesta kilpailukutsusta englanniksi ja tässä alempana suomennettuna ja ilmoittautuminen tapahtuu House Of RC järjestelmän kautta johon linkki löytyy myöskin alempaa sekä liitetiedostosta.

Rata on mitä mainion ja varmasti mahtava kokemus monelle. Radan pinta on varmasti hieman kovapitoisempi kuin Suomessa olemme tottuneet ja ruotsalaisten ratojen tyyli poikkeaa etenkin hyppyjen ja teknisyyden osalta hieman suomalaisten radoista. Kansainvälisissä kisoissa on myös aina oma ilmapiirinsä, joten jo pelkästään sen takia henkilökohtaisesti suosittelen kaikkia lähtemään PM kisoihin mukaan!



M8 | M8E PM 2024 Virallinen Kilpailukutsu

KILPAILUSIVU

Kilpailujen virallisena sivuna käytetään House Of RC palvelun kilpailusivua. Tänne sivulle päivittyvät ajankohtaisimmat asiat ja kaikki kilpailun olennaiset tiedot löytyvät myös aina tältä sivulta

Pääset virallisille kilpailusivuille täältä: https://houseofrc.com/events/1599#res-4133

KILPAILUN AJANKOHTA

Kilpailupäivät

  • 2-4 päivä elokuuta 2024

Vapaa harjoittelupäivä

  • 1. elokuuta klo 11:00-19:00
  • Ajanotto on saatavilla osoitteessa: www.kingofthehill.nu
  • Ratamaksu on 100 Ruotsin Kruunua

SIJAINTI

MHF SKARPNÄCK
Ältavägen 301, 138 31 Älta
Koordinaatit: 59.2497, 18.1699

Tarkemmat ohjeet:

Liittymä tieltä 229 Tyresövägen, seuraa kylttejä kohti Älta ja Flatenbadet

ILMOITTAUTUMINEN

Kuljettajalla tulee olla Tanskan, Suomen, Norjan, Ruotsin, Islannin tai Ahvenanmaan kuljettajalisenssi. Kilpailuun hyväksytään myös Viron, Latvian tai Liettuan kujettajalisenssi.

Avautuminen ja sulkeutuminen

  • Ilmoittautuminen avautuu 26. kesäkuuta klo 20:00 Ruotsin kesäaikaa
  • Ilmoittautuminen sulkeutuu 25. heinäkuuta klo 23:55 Ruotsin kesäaikaa

Ilmoittautumisen toteutus ja rajoitteet

  • Ilmoittautuminen tapahtuu House Of RC palvelun kautta
  • Enimmäismäärä kuljettajia on 156 kuljettajaa

Ilmoittautumismaksu

  • Ilmoittautumismaksu on 500 Ruotsin Kruunua per luokka
  • Ilmoittautuminen maksetaan House Of RC palvelun kautta

Ilmoittaudu kilpailuun täältä: https://houseofrc.com/events/1599/signup

Huomaa, että ilmoittautuminen vaatii käyttäjän luomista House Of RC palveluun. Suosittelen kaikille kuitenkin House Of RC käyttäjän luomista muutenkin, koska järjestelmä on erittäin hyödyllinen kaikille RC harrastajille etenkin pohjoismaissa, kun sivuston perustaja on ruotsalainen ja sitä otetaan yhä laajemmin käyttöön.

KILPAILUN AIKATAULU

Aikataulu julkaistaan kilpailusivulla House Of RC palvelussa kolme viikkoa ennen kilpailua

SÄÄNNÖT

EFRA:n 2024 sääntökirjan mukaan. Kisoissa ajetaan vapaalla renkaalla, eli kilpailussa ei noudateta ykstyyppirengasta niin kuin SM kisoissa on noudatettu.

POLTTOAINE

EU 16% Polttoainetta voi halutessaan tilata etukäteen paikanpäälle viimeistään 20. heinäkuuta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ordforande@skarpnack.nu.

Ainoastaan EU 16% säädöksen täyttävät polttoaineet ovat sallittuja. (Sama sääntö kuin SM kisoissa)

AJANOTTO

Kisoissa on käytössä MyLaps RC4 järjestelmä ja kuljettajilla tulee olla oma MyLaps tai MyLaps järjestelmään soveltuva transponderi.

KILPAILUN JOHTO

Kilpailunjohtaja – Mikael Olsson
Apulaiskilpailunjohtaja – Kerhon järjestämä
Tuomari – Fredrick Cederberg
Apulaistuomari – Kai Koivuranta
Ajanotto – Jessica Sipola
Kuuluttaja – Kerhon järjestämä
Katsastuspäällikkö – Kerhon järjestämä
Ympäristövastaava – Kerhon järjestämä
Ratamestari – Kerhon järjestämä

RATA

Rata on 305 metriä pitkä, koostuen pääosin savesta ja osittain tekonurmesta. Rata on suljettuna kisan valmisteluille 22-31.7. välillä.

VARIKKOALUE

Kaikille osaanottajille on järjestetty katetut varikkotilat. Osa varikkotiloista on heti M8 radan vieressä, osa hieman kauempana On-Road radan vieressä (etäisyys noin 75m) ja loput tilat 1/10 offroad radan vieressä (etäisyys noin 150m).

Erikoisjärjestelyistä varikkotiloja koskien voi olla yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen: ordforande@skarpnack.nu, mutta kuitenkin viimeistään 25. heinäkuuta. Tilaa henkilökohtaisia telttoja varten on rajallisesti. Järjestäjällä on lopullinen oikeus päättää varikkopaikkojen jaosta ja sijoittelusta.

Varikkopaikkojen varauksen yhteydessä tulee ilmoittaa ainakin seuraavat asiat:

  • Kuljettajien nimet
  • Saapumispäivä
  • Toivottu sijainti suhteessa M8 rataan

Varikkotiloissa on käytössä 230v/50Hz sähkövirta suko pistokkeilla.



MAJOITUS

Majoittuminen radalla on mahdollista. Infoa majoittumismaksuista ja paikkavarauksista löytyy House Of RC palvelusta kilpailun sivuilta.

Alla muutamia suosittuja yöpymiskohteita:

Camping at Flaten radan läheisyydessä
https://firstcamp.se/destinationer/citystockholm

Quality Hotel Globe Avicii Arenan läheisyydessä
www.strawberry.se/hotell/sverige/stockholm/quality-hotel-globe/

Clarion Hotel Stockholm
www.strawberry.se/hotell/sverige/stockholm/clarion-hotel-stockholm

BUFFETTI

Radalla on buffetti, jossa tarjolla aamupalaa ja lounasta sekä juomia

VASTUU

Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. MHF Skarpnäck, SBF, EFRA sekä kilpailun johtoa tai toimitsijoita ei voida pitää vastuussa tapaturmissa, vahingoissa tai vastaavissa ennen kisaa, sen aikana tai sen jälkeen.

KONTAKTIT & TIEDOT

Sosiaalinen media ja nettisivut

Virallinen Kilpailusivu - https://houseofrc.com/events/1599#res-4133
PM kisojen Facebook - https://www.facebook.com/TheRCNordics
Kerhon Facebook - https://www.facebook.com/mhfskarpnackrc
Kerhon Nettisivut - https://skarpnack.nu/

Järjestävän seuran edustajat

Stefan Ljungdahl –
Erik Hanser – hanser.erik@gmail.com
John Sandberg – ordforande@skarpnack.nu
#9
Tulokset / M8 | M8E SM 2024 - LOPPUTULOKSET
02.07.24 - klo: 11.24
M8 | M8E SM 2024

Nyt ollaan kausi saatu vihdoin päätökseen ja mestarit kruunattu. Kuskimäärä lopulta molemmissa luokissa säilyi käytännössä identtisenä, kun pisteitä keräsi M8E luokassa 41 kuljettajaa ja M8 luokassa 26 kuljettajaa (39 ja 25 vuonna 2023). Edelleenkin ollaan siis noista huippuvuosista (2018: 43 ja 46, 2012: 83) selkeästi perässä, mutta tämä kausi oli kuskimäärältään paras Covidin jälkeen jos jotain positiivista halutaan hakea.

Tällä kaudella päästiin vihdoin ajamaan Pääkaupunkiseudulla osakilpailu monen vuoden tauon jälkeen. Tämän lisäksi ajettiin ainaki oman RC uran aikana ensimmäistä kertaa 5 SM-osakilpailua. Kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta sekä tietty kaikille kilpailijoille!

M8 SM 2024

M8-luokan puolella Joona Haatanen vei mestaruuden. Mitaleja lähtee myös noutamaan Max Mört, sekä Pekko Iivonen. Kasper Haahti joutui tällä kaudella tyytymään 4. sijaan ja Tomi Salonen 5. sijaan. Kärkikymmenikössä ei lopputuloksissa juurikaan uusia nimiä tällä kaudella ollut. Kuitenkin tiukkoja vääntöjä kauden mittaan syntyi jotka ratkesivat vasta aivan viimeisessä kisassa.


Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet 4/5
1      Joona Haatanen      ÄkpaRC      380
2      Max Mört         Fullspeed RC   346
3      Pekko Iivonen      KyPak      340
4      Kasper Haahti      TUA         317
5      Tomi Salonen      TUA         308
6      Arttu Syrjänen      Fullspeed RC   289
7      Kristian Ullakko      VUA         273
8      Lauri Ruotsalainen   Fullspeed RC   268
9      Niko Saarinen      HyUA      267
10      Ilari Langenoja      PRCA      258
11      Heikki Valtonen      PRCA      234
12      Tom Thusberg      TUA         228
13      Juha Sallmen      Fullspeed RC   215
14      Jarno Kokkonen      PRCA      213
15      Jukka Kankaanpää   ÄkpaRC      182
16      Janne Luotonen      TUA         146
17      Jani Mäkinen      VUA         104
18      Mikko Maula      RSRCA      103
19      Jamiel Gabrielsson   ÄkpaRC      100
20      Hannes Kainulainen   Fullspeed RC   90
21      Jethro Lehtojärvi   RSRCA      88
22      Jussi Virta         Fullspeed RC   54
23      Paul Baddock               48
24      David Bendecon      ÄkpaRC      44
25      Janne Maula      RSRCA      42
26      Jesse Ahlmark      VUA         42



M8E SM 2024

M8E-luokan puolella päädyttiin mestaruuden osalta tasapisteisiin, joka ratkesi viimeisen osakilpailun paremman sijoituksen perusteella Ullakon eduksi. Max Mört siis sarjan toinen ja sarjan podiumin täydensi siis Oiva Metsola. Kuten M8 luokassa, oli sähköluokassakin erittäin tiukkaa lopputulosten suhteen ja sijoitukset jakaantuivat ihan yksittäisten pisteiden erolla.

Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet
1   Kristian Ullakko      VUA         380
2   Max Mört         Fullspeed RC   380
3   Oiva Metsola      Fullspeed RC   330
4   Joonas Kekkonen   Fullspeed RC   318
5   Tomi Mairue      HyUA      289
6   Jarno Siltanen      ÄkpaRC      256
7   Teppo Kauppinen   Fullspeed RC   221
8   Mika Kaitamo      PRCA      221
9   Ilmari Ullakko      VUA         219
10   Oliver Kuuse      EAMK      210
11   Jani Hovi         HyUA      207
12   Janne Koivisto      RiiUA      200
13   Kai Jämsä         TUA         194
14   Leevi Martikainen   RiiUA      192
15   Kalle Järvinen      PRCA      186
16   Jimi Lehmus      PRCA      171
17   Matias Jäntti      PRCA      170
18   Tomi Pohjamo      PRCA      170
19   Teemu Saarelainen   TUA         169
20   Juho Koskivuo      Fullspeed RC   156
21   Lauri Uotila      AAU         152
22   Tomi Laaksonen      HyUA      146
23   Oskari Mäki      VUA         123
24   Ari-Pekka Kyykkä   EPUA      101
25   Emil Haahti      TUA         98
26   Vesa Joutsa      Fullspeed RC   78
27   Teo Kauppinen      Fullspeed RC   72
28   Ville Hyppönen      Fullspeed RC   70
29   Titus Lehtojärvi      RSRCA      69
30   Ari Heinonen      Fullspeed RC   69
31   Tommi Tirroniemi   OSPA      66
32   Hermanni Pöhö      KotkaUA      62
33   Martti Honkasalo   VihUA      62
34   Janne Kiiski      Fullspeed RC   50
35   Esa Myllymaa      Fullspeed RC   48
36   Martin Ekholm      VUA         46
37   Kjell Ekström      VUA         40
38   Vili Hakala         PRCA      38
39   Eemeli Suomalainen   ÄkpaRC      34
40   Antti Nurmikumpu   KotkaUA      26
41   Vesa Sarja         HyUA      19
#10
M8 | M8E SM III, Vaasa

Vaasassa päästiin jälleen ajamaan erinomaiset kisat vaikka aamun ja aamuyön sateen meinasikin päivän aloitusta häiritä. Kisat saatiin siis erittäin onnistuneesti vedettyä läpi. Kuitenkin totuttuun tapaan palautetta otetaan vastaan!

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Vaasassa ei renkaiden kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#11
M8 | M8E SM III, Vaasa

Vaasassa päästiin jälleen ajamaan erinomaiset kisat vaikka aamun ja aamuyön sateen meinasikin päivän aloitusta häiritä. Kisat saatiin siis erittäin onnistuneesti vedettyä läpi. Kuitenkin totuttuun tapaan palautetta otetaan vastaan!

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Vaasassa ei renkaiden kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#12
M8 | M8E SM II, Turku

Turussa kisat saatiin pienten aamun vaikeuksien jälkeen oikein onnistuneesti ajettua läpi vielä hyvässä kelissäkin. Rata alue oli ainakin omaan silmään erittäin paljon paremmalla tolalla kuin aikasemmilla vuosilla ja selkeästi kisoihin oli panostettu. Haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.

Turun palautekysely:
https://forms.gle/NVQjMTEfWmonLYKZ8

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Renkaiden puolesta olen itse erittäin tyytyväinen. Yhdellä setillä pystyi helposti ajamaan vaikka koko kisan Turussa joten ainakin kuluman osalta nyt ollaan hyvällä tasolla. Muutamia liimauksista irtoamistapauksia tuli jälleen esiin ja raportoimme näistä aina eteenpäin valmistajalle. Yksi näistä osui myös omalle kohdalleni M8 finaalissa, mutta irtoamisalue oli onneksi varsin pieni. Näistä on hyvä aina infota suoraan minullekkin radalla tai sitten näiden kyselyjen kautta, jotta ongelman laajuutta pystytään kartoittamaan koko kauden mitalla.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#13
M8 | M8E SM II, Turku

Turussa kisat saatiin pienten aamun vaikeuksien jälkeen oikein onnistuneesti ajettua läpi vielä hyvässä kelissäkin. Rata alue oli ainakin omaan silmään erittäin paljon paremmalla tolalla kuin aikasemmilla vuosilla ja selkeästi kisoihin oli panostettu. Haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.

Turun palautekysely:
https://forms.gle/NVQjMTEfWmonLYKZ8

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Renkaiden puolesta olen itse erittäin tyytyväinen. Yhdellä setillä pystyi helposti ajamaan vaikka koko kisan Turussa joten ainakin kuluman osalta nyt ollaan hyvällä tasolla. Muutamia liimauksista irtoamistapauksia tuli jälleen esiin ja raportoimme näistä aina eteenpäin valmistajalle. Yksi näistä osui myös omalle kohdalleni M8 finaalissa, mutta irtoamisalue oli onneksi varsin pieni. Näistä on hyvä aina infota suoraan minullekkin radalla tai sitten näiden kyselyjen kautta, jotta ongelman laajuutta pystytään kartoittamaan koko kauden mitalla.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#14
Tämä tilanne herätti paljon hyviä pointteja tulevaisuuden toimintamalleista. Vaikka tilanne olikin valitettava, nyt tilanteessa mentiin sääntöjen mukaan ja tämä varmasti myös kuljettajien suuntaan toimii aktivoivana tekijänä lopullisten tulosten läpikäynnissä.

Omalta osaltani olin jo alkuviikosta yhteydessä lajipäällikköön sekä kilpailunjohtoon ja on hieno nähdä, että tilanne saatiin ratkaistua näinkin nopeasti, siitä kiitos kilpailunjohtajalle ja tuomariston puheenjohtajalle. Tulen omalta osaltani pohtimaan mahdollisia parempia toimintamalleja lopullisten tulosten julkaisun osalta ja tekemään muutoksia mikäli parempia toimintamalleja löytyy. Tässä kyseisessä tilanteessa rankka sadekeli varmasti toi oman vaikeutensa jokaisen osapuolen toimintaan, jolloin ns. normaalioloissa kyseisiä ongelmia ei välttämättä olisi esiintynyt ollenkaan.
#15
M8 | M8E SM I, Hyvinkää

Kausi on nyt saatu avattua ja vaikka sade hieman kisojen loppuhuipennusta häiritsikin, saatiin päivän aikana ajettua kunnolla kisaa. Ainakin omalta osaltani henkilökohtaisesti pitää antaa Hyvinkään porukoille hyvää palautetta kisan järjestelyistä ja läpiviennistä. Niin kuin viime kaudella muodostui tavaksi, haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.

Hyvinkään palautekysely:
https://forms.gle/RzrcCUwGjLh1goRV7

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Päällisin puolin suullinen palaute oli Hyvinkäällä renkaista hyvää. Itse ajoin molemmissa luokissa yhdellä rengassetillä, joten ainakaan omalta osalta ei kuluman kanssa ollut ongelmia. Kaksi tapausta tuli itselleni esiin, jossa yhdestä renkaasta oli ensimmäisellä ajokerralla lähtenyt suhteellisen laajalta alueelta liimaukset irti. Olemme jo maahantuojan kanssa laittaneet tästä palautetta valmistajalle, mutta jos sinulla oli vastaavia ongelmia kannattaa ne mainita palautteessa, jotta ongelman laajuutta pystytään määrittämään. Varotoimena suosittelen tarkastamaan, että rengas on varmasti liimattu ulkolaidasta ennen kun lähtee ajamaan. Näitä tapauksia toistaiseksi on tiedossa ainoastaan nuo kaksi rengasta noin 300:sta Hyvinkäällä käytetystä renkaasta, joten en mieltäisi ongelmaa vielä laajaksi, mutta tulemme pitämään tilannetta tarkasti silmällä.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#16
M8 | M8E SM I, Hyvinkää

Kausi on nyt saatu avattua ja vaikka sade hieman kisojen loppuhuipennusta häiritsikin, saatiin päivän aikana ajettua kunnolla kisaa. Ainakin omalta osaltani henkilökohtaisesti pitää antaa Hyvinkään porukoille hyvää palautetta kisan järjestelyistä ja läpiviennistä. Niin kuin viime kaudella muodostui tavaksi, haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.

Hyvinkään palautekysely:
https://forms.gle/RzrcCUwGjLh1goRV7

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Päällisin puolin suullinen palaute oli Hyvinkäällä renkaista hyvää. Itse ajoin molemmissa luokissa yhdellä rengassetillä, joten ainakaan omalta osalta ei kuluman kanssa ollut ongelmia. Kaksi tapausta tuli itselleni esiin, jossa yhdestä renkaasta oli ensimmäisellä ajokerralla lähtenyt suhteellisen laajalta alueelta liimaukset irti. Olemme jo maahantuojan kanssa laittaneet tästä palautetta valmistajalle, mutta jos sinulla oli vastaavia ongelmia kannattaa ne mainita palautteessa, jotta ongelman laajuutta pystytään määrittämään. Varotoimena suosittelen tarkastamaan, että rengas on varmasti liimattu ulkolaidasta ennen kun lähtee ajamaan. Näitä tapauksia toistaiseksi on tiedossa ainoastaan nuo kaksi rengasta noin 300:sta Hyvinkäällä käytetystä renkaasta, joten en mieltäisi ongelmaa vielä laajaksi, mutta tulemme pitämään tilannetta tarkasti silmällä.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#17
Rengasinfo M8 | M8E SM 2024

Tälle kaudelle siis SM-sarjan renkaat ovat vaihtuneet. Rengas on TPro Sniper ZR T3. Hintaa rengasparille on myös onnistuneesti saatu laskettua aikaisemmasta 27,50€ nykyiseen 24,90€, jolloin setille jää noin 50€ hintaa. Ainakin viime kesän testien myötä rengas on myös huomattavasti kestävämpi edelliseen verrattuna, joten kaikki onnistumisen mahdollisuudet harrastajien kulujen laskemiseen on olemassa.

Rengasvaihdoksen myötä on otettu taas käyttöön sääntö, jossa renkaat on tuotava katsastukseen avaamattomissa pusseissa. Nämä renkaat ovat sinetöidyissä pusseissa ja rengas on suhteellisen kova, jolloin pehmeämmästä renkaasta voisi teoriassa saada kilpailullisen edun. Renkaan kovuutta voi olla vaikea tunnistaa, ellei renkaat ole vielä alkuperäisessä pakkauksessa. Renkaiden muokkaus tai käsittely on edelleen kielletty poislukien nappuloiden poisleikkaaminen. Näihin sääntöihin ei siis muutoksia, mutta suosittelen kaikkien käymään sarjasäännöt renkaiden osalta läpi muistin virkistykseksi.

Renkaiden palautekysely 2024

Haluaisin jälleen kuljettajilta mahdollisimman paljon palautetta uusista renkaista. Tämä on erityisen tärkeää, jotta ei jäisi itselleni epäselväksi yleinen mielipide renkaista. Viimekesän renkaan kuluman ja saatavuuden kanssa tulleilta ongelmilta halutaan välttyä täysin tulevaisuudessa ja tämän eteen ollaan nyt yritetty tehdä parempaa työtä, toivotaan sen nyt kantavan hedelmää.

Renkaiden palautekysely 2024:
https://forms.gle/CN2tLSFgyFmRKbvt8
#18
Sarjasäännöt kaudelle 2024 julkistettu

Viralliset SM-sarjasäännöt on nyt julkaistu. Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.

M8 SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf

M8E SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf
#19
Tuomariston puheenjohtajakoulutus

Tuomariston puheenjohtaja on SM-kisoissa aina välttämätön pesti ja tämän koulutuksen käyneitä ei koskaan ole ollut liikaa. Koulutuksen käymisestä ei ole koskaan ainakaan mitään haittaa ja tuomariston puheenjohtajana toimiminen mahdollistaa SM-kisojen pitämisen myös jatkossa.

Esittely koulutuksesta ja tarkemmat tiedot:
https: //www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/

Ilmoittautuminen KITI:n kautta täältä:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0
#20
Pahoittelut, että ei ole tullut vastattua, mutta tällä hetkellä ei ole tarkoitus järjestää. Viime kesänä kiinnostusta oli ainoastaan muutamalla kerholla ja kuskeilla edellistäkin vähemmän. SM kisoissa oli ainakin viimekesän alkupuolella ihan kohtuullisesti porukka, joten tein päätöksen että järjestetään 5 SM kisaa tänä kesänä.
#21
Ihan mahtavaa, että jengi on vastaillut jo kyselyyn ja jakakaa eteenpäin myös kavereille, jotka ei välttämättä aja ja myös sellaisille joista tiedätte, että ajaa. Tuossa tulee myös paljon hyötyä noiden kysymysten kautta ja harrastajaporukan pohjan ymmärtämisen kautta. Kyselyn perusteella kilpailijoita ainakin riittää edellisten vuoden tasolle ja mikä mahtavinta suurin osa (60%) näyttäisi ajavan kokonaisen sarjan ja uskon että tuo kysely ei ole edes lähellekkään kaikkia vielä tavoittanut. Yritän jossain kohtaa ennen kauden alkua väsää tuosta jonkun koosteen kunhan on ollut jengillä tarpeeksi vastausaikaa.

Kimmolle vastauksena niin kisakalenteri pitäs löytyä tuolta "M8 | M8E SM 2024 -  INFO" ketjusta, mutta tuon kalenterin julkaisun kanssa on käynyt jossain päin joku kommunikaatiokatkos kun sitä totuttua kokonaista kalenteria ei ole julkaistu missään. KITI ja AKK nettisivut pitäisi olla aina ajan tasalla kalenterin suhteen (Aina kun kerho tekee kalenterianomuksen se päivittyy molempiin paikkoihin). Linkit molempiin tässä alla, tulevaisuudessa tullaan käyttämään enemmän näitä todennäköisesti virallisina kanavina:

AKK:n Pienoisautoilukalenteri:
https://www.autourheilu.fi/kalenterit/kilpailukalenteri/pienoisautoilu/

KITI kalenteri (Vaatii kirjautumisen):
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/My/CompetitionCalendar.aspx
#22
Mahtavaa, että täällä on jengi jo näin fiiliksissä kaudesta!! :afro:

Olisin eri kiitollinen jos mahdollisimman moni pystyisi vastailemaan tähän alla olevaan kyselyyn. Nyt tämän ensimmäisen vuoden luokkayhteyshenkilönä ollessani olen huomannut että kaikilla tuntuu olevan vähän jonkun suuntaista mielipidettä, mutta sieltä on vaikeaa löytää mitään erittäin yhteistä linjaa. Nämä kyselyt on sen puolesta toimineet todella hyvin että joitain asioita on ainakin itselleni tullut selväksi ja viime kesän kisapalautteet jaoin suoraan järjestävälle kerholle, joista toivottavasti otetaan koppia tämän kesän kisoihin.

Ainoastaan 3 ekaa kysymystä ovat pakollisia, eli jos ei kaikkiin jaksa tai halua vastata niin saa jättää tyhjäksi. Muistakaa myös jakaa kavereille! Linkistä pääsee kyselyyn:
https://forms.gle/UcU4HuFTbWM3g4i27
#23
Ilmeisesti toinen sokos hotelleista eli Royal on varattu tuohon Kalevan kisoihin. Toinen Sokos hotelleista näyttää vielä vapaita huoneita ja hotellivälitys-sivustoilta löytyi ainakin omenahotellia ja paikallisia pienempiä hotelleja vapaana. Jos tämä näyttäytyy esteelliseksi ongelmaksi tehdään kalenteriin tarvittavat muutokset, mutta tällä hetkellä ainakin huoneita on vielä vapaana ja on myös mahdollista, että huoneita vapautuu Sokoksen Royalista kesällä.

Tässä alla muutamia hotelleja mitä nopealla googlauksella löysin:

Hotellit:
https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna
https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode=

Muut:
https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking
https://echostel.booking.site/fi
#24
Lainaus käyttäjältä: Verskis - 30.01.24 - klo: 10.48
Lainaus käyttäjältä: Max - 30.01.24 - klo: 03.50Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.

Company Name   SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name   TPRO Racing
TEL   +886-3-538-7638
FAX   +886-3-538-7328
Address   No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail   sales@sworkz.com.tw
Establish   2005, April


http://www.tproracing.com/about-us

Joo hyvä tarkennus, renkaat tuotetaan edelleen Taiwanissa, mutta nykyään TPro on siis toiminnaltaan Itävaltalaisen MW RC Productsing alla, joka pyörittää myös Sworkzin toimintaa. Se miksi tämä saattaa hyödyttää meitä on, että yrityksellä on varastoa Euroopassa josta hätätilanteessa voidaan renkaita toimittaa.

Tavoite pitkällä tähtäimellä on maailman vallitsevasta tilasta johtuen ollut se, että saataisiin ykstyyppituotteet EU:n alueelta tuotettuna. Valitettavasti ainakin tällä hetkellä syyt miksi EU alueella sijaitsevat valmistajat eivät ole olleet testeissä vaihtoehtoina on niiden selkeästi korkeampi hinta. Seuraaviin rengastesteihin pyrin tekemään taustatyötä suoraan valmistajien kanssa, jotta tätäkin vaihtoehtoa voidaan pitää yllä. Viime kesä paljasti selkeästi, että vähintään Eurooppaan keskitetty jakelu on välttämätöntä. Aikaisempina vuosina ollut HB rengas, jonka kanssa kaikki sujui ongelmitta, on myös tuotettu Taiwanissa ja Neidhartin toiminta Euroopassa.
#25
UUSI YKSTYYPPIRENGAS

Kesällä 2023 tehtiin rengaskilpailutus SM-sarjan ykstyyppirenkaasta. Testeihin valittiin renkaita, joita maahantuojilla oli halukkuus sekä mahdollisuus toimittaa. Kokonaisvaltaisen raportti on .pdf tiedostona liitteessä.

Alustusta testeistä

Tein luokkayhteyshenkilönä kartoitusta renkaista joita testeihin lähtökohtaisesti otettaisiin mukaan sillä perusteella, että testeissä olisi mukana mahdollisimman montaa eri vaihtoehtoa, joissa kulutus olisi vähäistä. Edellisissä rengasvalinnoissa ongelmana oli, että valittiin testien paras, mutta koska testattavat renkaat olivat kaikki kulutukseltaan heikkoja oli näin myös luonnollisesti tämä valittu rengas.

Rengastesteistä tiedotettiin RC10.fi foorumilla ja otin kaikkiin minun tiedossa oleviin suomalaisiin RC-renkaiden maahantuojiin myös henkilökohtaisesti yhteyttä. Oma tavoitteeni on ollut lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä testausprosessi ja siitä myös mielelläni kuulen parannusehdotuksia mikäli parannuskohteita löytyy.

Valittu rengas

Valitun renkaan kulutuskestävyys oli testatuista renkaista omaa luokkaansa, ja kontrolloiduissa testiolosuhteissa verrattuna vuoden 2023 ykstyyppirenkaaseen kestävyys oli noin kolminkertainen. Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli. Olen itse suhteellisen optimistinen nykyisestä rengasvalinnasta ja uskon sekä toivon, että myös harrastuskustannuksia voidaan vihdoin saada oikeasti kuriin.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TPro
  • Malli: Sniper ZR T3 Soft
  • Tuotekoodi:  TP3313ZR03T3
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
#26
Luokkayhteyshenkilön tervehdys

Vuosi 2024 tulee olemaan minulle toinen vuosi luokkayhteyshenkilönä. Ensimmäisestä vuodesta on opittu ja vaikka ulkoisetkin vaikeudet kuten sää koettelivat sarjaa, kausi saatiin silti hyvin ajettua läpi. Tavoite vuodelle 2024 on parantaa kisoja harrastajille kustannusten ja kisojen laadun myötä ja sitä kautta saada harrastamista mukavemmaksi. Edellisen vuoden tehdyt muutokset finaalikaavioon ja kiinteiden numeroiden käyttöönotto on saanut pääosin positiivista palautetta, joten näkisin että suunta on ollut oikea.

Max Mört


Sääntömuutokset vuodelle 2024

Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.

Ykstyyppirenkaan mallin vaihto

Uusi ykstyyppirengas valittiin edelliselle kaudelle vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan. Viime vuoden valittu rengas ei täyttänyt odotuksia saatika vaatimuksia. Tämän seurauksena tein päätöksen kilpailuttaa renkaat uudestaan viime kesänä ja nyt vuoden 2024 renkaaksi on valittu huomattavasti kestävämpi rengas. Tulen liittämään ketjun ensimmäiseen viestiin testauksen kokonaisvaltaisen raportin, jonka olen toimittanut lajiryhmälle sekä rengastestauksien datan, jotta kaikki pystyvät näkemään testauksen kulun.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TPro
  • Malli: Sniper ZR T3 Soft
  • Tuotekoodi:  TP3313ZR03T3
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Kiinteän aikataulun käyttö

Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan entistä johdonmukaisempi ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua. Viime kesänä tämän laitoin aluilleen, mutta selkeästi pohja tarvitsi vielä hieman viilausta ja täydennystä poikkeustilanteiden huomioon ottamiseen.


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on tullut vuodelle 2024 totuttuun neljään kisaan yksi kisa lisää. Tein tämän päätöksen, koska viime kesänä aluille yritettyyn Finnish Openiin oli erittäin vaikea saada mukaan järjestäjia ja kuljettajia. Kuitenkin kisaintoa monilla on, joten nyt Finnish Openeiksi suunnitellut lisäkisat ovat siirtyneet kokonaisuudessaan hieman pidempään SM-sarjaan

Kilpailukalenteri:
  • 25.5. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
  • 15.6. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
  • 29.6. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
  • 13.7. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
  • 17.8. Helsinki (Fullspeed RC)


Sarjasäännöt

M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf

M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1   Pekko Iivonen
2   Kasper Haahti
3   Tomi Salonen
4   Jamiel Gabrielsson
5   Ilari Langenoja
6   Joona Lempiäinen
7   Kristian Ullakko
8   Niko Saarinen
9   Tom Thusberg
10   Jarno Kokkonen
11   Heikki Valtonen
12   Kimmo Sukanen
13   Max Mört
14   Lauri Ruotsalainen
15   Mikko Maula
16   Niilo Laurila
17   Juha Sallmen
18   Juuso Teuronen
19   Arttu Syrjänen
20   Jani Mäkinen
21   Ari Heinonen
22   Jukka Kankaanpää
23   Riku Laukkanen
24   Kari-Heikki Salonen
25   Janne Maula
26   Joona Haatanen
27   Hannes Kainulainen
28   Janne Luotonen
29   Jethro Lehtojärvi
30   Jesse Ahlmark
31   David Bendecon
32   Paul Baddock
33   Jussi Virta


Kuljettajanumerot M8E SM

1   Tomi Salonen
2   Pekko Iivonen
3   Mikko Luopajärvi
4   Oiva Metsola
5   Kristian Ullakko
6   Tomi Mairue
7   Ilari Lamminsivu
8   Jani Hovi
9   Jarno Siltanen
10   Joonas Kekkonen
11   Max Mört
12   Lauri Uotila
13   Mika Kaitamo
14   Kai Jämsä
15   Leevi Martikainen
16   Ilmari Ullakko
17   Tony Nyman
18   Kalle Järvinen
19   Toni Montonen
20   Tomi Pohjamo
21   Marko Tetri
22   Jussi Rinne
23   Eemeli Suomalainen
24   Matias Jäntti
25   Emil Haahti
26   Tomi Laaksonen
27   Jimi Lehmus
28   Aki Kari
29   Jarmo Halme
30   Sammy Pajalin
31   Tommi Tirroniemi
32   Ari-Pekka Kyykkä
33   Martti Honkasalo
34   Juho Koskivuo
35   Akseli Syrjänen
36   Aapo Koro
37   Hannes Kainulainen
38   Kalle Kyyrö
39   Vesa Joutsa
40   Ville Hyppönen
41   Oliver Kuuse
42   Janne Koivisto
43   Teo Kauppinen
44   Teppo Kauppinen
45   Oskari Mäki
46   Iisakki Helander
47   Teemu Saarelainen
48   Titus Lehtojärvi
49   Martin Ekholm
50   Kjell Ekström
51   Janne Kiiski
52   Antti Nurmikumpu
53   Hermanni Pöhö
54   Ari Heinonen
55   Vili Hakala
56   Henry Kanerva
57   Marko Laitinen
58   Vesa Sarja
59   Tomi Westén
60   Esa Myllymaa
#27
Kiitos kaikille kilpailuihin osallistuneille!

PALAUTETTA KISAJÄRJESTELYISTÄ

Toivoisin, että kilpailuun osallistuneet kuljettajat ja myös mekaanikot antaisivat palautetta kisan onnistumisesta lyhyen palautekyselyn kautta. Näin pystymme kehittämään sarjaa ja pitämään harrastaminen ja kisaaminen mukavana kaikille mukana olijoille, sekä myös kasvattamaan lajin suosiota.

Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/95U31A9iD3QQunVx9
#28
Kiitos kaikille kilpailuihin osallistuneille!

PALAUTETTA KISAJÄRJESTELYISTÄ

Toivoisin, että kilpailuun osallistuneet kuljettajat ja myös mekaanikot antaisivat palautetta kisan onnistumisesta lyhyen palautekyselyn kautta. Näin pystymme kehittämään sarjaa ja pitämään harrastaminen ja kisaaminen mukavana kaikille mukana olijoille, sekä myös kasvattamaan lajin suosiota.

Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/K1TkXUpxDmT3mZ8S6
#29
Lainaus käyttäjältä: Ilari58 - 27.08.23 - klo: 12.23
Onko mahdollista saada sääntöihin täydennystä, että myös Vaasan PM kisoissa leimatut renkaat olisivat käypäsiä SM sarjan kahdessa viimeisessä osakilpailussa? Sama rengas kun on kuitenkin kyseessä, mutta eri paikassa vain leimattu. Vaasan rata kun ei rengasta kuluttanut ja kisat jäivät sateiden vuoksi harmillisesti kesken niin tässä voisi useampi kilpailija vähän säästää loppukaudesta ettei useampaa sarjaa renkaita tarvitse enää ostaa.

Tähän olen saanut jo lajiryhmältä päätöksen. Vaasan merkatuilla renkailla saa ajaa myös tulevissa SM-kisoissa.

Rengastesteistä

Renkaita on testattu kattavasti Turussa ja vapaasti luokkayhteyshenkilön toimesta Helsingissä. Selkeä testien paras rengas on nyt valittu. Verrattuna Gridlock V3 Pink ja TZO 402 Soft kesto oli vähintän kaksin- jopa kolminkertainen. Toivottavasti testien tulokset välittyvät myös ensivuodelle, kun renkaalla tullaan ajamaan SM-sarjassa. Tulen infoamaan tarkemmin testeistä myöhemmin. Pahoittelen viivästystä tässä asiassa, EM kisat ja niihin valmistautuminen vei itseltäni viime viikkoina suurimman osan ajasta.

Mitä tulee renkaan hintaan ja saatavuuteen nämä asiat yritetään nyt saada kuntoon talven aikana. Ei voida päätyä sellaiseen tilanteeseen, että renkaita ei ole valmistajalla eikä maahantuojalla. Tämä on myös se syy miksi on olennaista ottaa huomioon myös maahantuojan tarpeet ykstyyppirenkaan järjestämisessä. Saatavuus on rengasvalmistajilla usein pullonkaulana, koska harva valmistaja pystyy tekemään kymmenien tuhansien arvosta renkaita varastoon, saatikaan harva maahantuoja pitämään niitä varastossa.

Renkaan hinta tulee pysymään vähintään samana ja toivottavasti hieman laskemaan. Tämä on ainakin tavoite ensi vuodelle, jotta harrastamisen hintataso saadaan pysymään kurissa. Tämän lisäksi rengasmäärä tullaan rajaamaan 2 sarjaan per kuljettaja per luokka. Säännön tarkka muotoilu tullaan tekemään sarjasääntöjen yhteydessä.
#30
Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 16.08.23 - klo: 18.19
Voisiko samalla luokkayhteyshenkilö hieman tarkemmin avata miksi tänä kesänä TZO:n yksityyppirenkaan kanssa ajauduttiin saatavuusongelmiin ja jos saman valmistajan rengas valittaisiin tuleville kausille niin miten samat ongelmat jatkossa voidaan välttää?

Ongelma oli oikeastaan suhteellisen yksinkertainen. Kun tiedettiin etteivät renkaat riitä, tehtaalla ei ollut mahdollisuutta toimittaa enää renkaita koska niitä ei ollut vielä valmistettu. Heillä ei siis ollut kyseistä rengasta tarpeeksi varastossa.

Renkaita tilattiin kauden alussa 200 sarjaa enemmän kuin aikaisemmalla kahdella kaudella, kun ykstyyppirenkaana toimi HB Racing Gridlock V3. Kuivasta kevät teki radoista karkeita, mikä taas johti renkaan suureen kulumaan ja renkaita myös meni huomattavasti enemmän kuin osattiin odottaa. Tämä huomattiin jo hyvissä ajoin (Turun SM avaus) ja maahantuoja oli yhteydessä valmistajaan. Valmistajalla ei ollut meidän renkaan mallia valmistettuna, jolloin he olisivat joutuneet tekemään renkaat, liimaamaan, pakkaamaan ja lähettämään Suomeen. Millä tahansa rengasvalmistajalla tämä prosessi kestää vähintään 3-4kk kun puhutaan sadoista seteistä. Tämä tarkoitti heti sitä, että olemassa olevilla renkailla pitäisi pärjätä kauden loppuun tai rengasta pitäisi vaihtaa.

Olin yhteydessä aktiivisesti maahantuojaan ja Salon kisan jälkeen teimme laskelmat renkaiden riittävyydestä loppukaudelle. Yhdessä maahantuojan kanssa päätimme, että ennen Helsingin SM kisaa renkaita piti olla vähintään  2 settiä kilpailijaa kohden, jolloin renkaat laitettiin kilpailua varten talteen. Tästä johtui siis se, että renkaita ei ollut ennen Helsingin kisaa myynnissä. Jo tässä vaiheessa korvaava rengas oli päätetty ja niiden tilaus tehty, jotta Hyvinkäällä ja Vaasassa kaikille riittäisi renkaita, eli tätä eri kuviota TZO 202.

Tästä toki voi pohtia montaa asiaa. Miten oltaisiin voitu infota asiasta paremmin? Oliko renkaan kuvion vaihto paras ratkaisu? Miten jatkossa voidaan toimia jos eteen tulee tällainen tilanne?

Mielestäni ongelmassa on kuitenkin yksi selkeä aiheuttaja mikä oli renkaiden lisätilauksien mahdottomuus. Jatkossa siis tulen olemaan maahantuojan, sekä suoraan renkaan valmistajan kanssa yhteydessä ennen kauden alkua. Nyt en sitä pystynyt kunnolla tehdä koska alotin vasta hyvän ajan renkaiden valitsemisen jälkeen luokkayhteyshenkilönä. SM-sarjan ykstyyppirenkaan valmistajalta tullaan velvoittamaan tiettyä määrää olemassa olevia renkaita. Toinen lisäys tulee olemaan, että renkaille pyritään löytämään useampi kuin yksi mahdollinen maahantuoja. Nämä yhdessä pienentää renkaiden loppumisen riskiä.

Tämän vuoden rengastesteissä ei ollut kuin HobbyFactoryn ja FutureRC:n maahantuomia renkaita, muut RC kauppiaat eivät olleet halukkaita tuomaan renkaita testiin.

Tulen jakamaan ensi viikon aikana Turussa suoritetun testien ensimmäisen osan tuloksia. Näistä tuloksista ei pitäisi jäädä mitään epäselvää, koska kerätty data näytti aika selkeitä merkkejä.