Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kuusiokoloruuvi "mulkkaantunut"

Aloittaja Serpent, 28.01.05 - klo: 19.24

Serpent

Olin irroittamassa servotolppia XRAY T1 FK autosta.. No huomasin että ruuvi oli mulkkaantunut ihan ihmeellisesti, ties joku ilkeyksissään mulkannut tahallaan..
Eli kuusiokolo avain pyörii tyhjää, ei mitään mahiksia saada irti sitä tolppaa.. Mikä neuvoksi? Uusi alusta ja uusi ruuvi ja tolppa?

Jesse|K

Yksi keino on tehdä dremelillä (tai jollain muulla vastaavalla) pieni ura siihen ruuvin kantaan, ja sitten tasapäisellä ruuvimeisselillä vaan pyörittää pois. Tai sitten koitat saatko sitä auki yhden koon isommalla kuusiokolo avaimella.. :wink:
Brushless rc18t 8000kv, tc3 ft.

HVoltage

Itse olen ainakin varovasti ajanut vastaavassa tilanteessa Dremelillä (laikalla) ruuvin päähän pienen viillon ja avannut ruuvit sitten tasakärkisellä ruuvarilla. Toinen on että kokeile vääntää siitä servotolpasta josko ruuvi heltyisi  :wink:

Kaikkein parhaiten kuusikoloruuvit kestää kun käyttää kunnon kovateräs kuusioavaimia (Hudy, GS, Hobao), niillä ei lipsu ja ruuvien kannat pysyy "iskussa", mutta tohon ei tietenkään enää se auta  :oops:

Kappas Jesse ehti ensin  :wink:

(Otsikko ois voinu olla kuvaavampi muuten)

On muuten olemassa semmosta "töhkää" jolla saa ruuvarin tjms. laitettua jopa täysin pyöristyneeseen ruuviin hetkeksi ihan tajuttoman kovin kiinni ja avattua ruuvin. Sitten hetken päästä sen ruuvin saa napsautettua töhkineen ruuvarista irti.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Serpent

Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Itse olen ainakin varovasti ajanut vastaavassa tilanteessa Dremelillä (laikalla) ruuvin päähän pienen viillon ja avannut ruuvit sitten tasakärkisellä ruuvarilla. Toinen on että kokeile vääntää siitä servotolpasta josko ruuvi heltyisi  :wink:

Kaikkein parhaiten kuusikoloruuvit kestää kun käyttää kunnon kovateräs kuusioavaimia (Hudy, GS, Hobao), niillä ei lipsu ja ruuvien kannat pysyy "iskussa", mutta tohon ei tietenkään enää se auta  :oops:

Kappas Jesse ehti ensin  :wink:

(Otsikko ois voinu olla kuvaavampi muuten)

On muuten olemassa semmosta "töhkää" jolla saa ruuvarin tjms. laitettua jopa täysin pyöristyneeseen ruuviin hetkeksi ihan tajuttoman kovin kiinni ja avattua ruuvin. Sitten hetken päästä sen ruuvin saa napsautettua töhkineen ruuvarista irti.


No huomenna käyn hakemassa vielä uudet avaimet ja koitan eri kokoisia... Jos ei toimi niin koitetaan sitä ihme ainetta, jos ei niin sitten aijai.. Dremeliä en uskalla koittaa koska ruuvi on sen verran pieni että pieni lipsahdus saattaa tehdä isoa tuhoa aikaan alustalevyssä :)

Sakkeri91

No jos se ei ole uppokanta niin siihenhän voi näyttäävähän rautasahaakin

Serpent

Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"No jos se ei ole uppokanta niin siihenhän voi näyttäävähän rautasahaakin
No tuohon kun rautasahan kuule änkeet niin tervemenoo.. Kantsisko sun lukea ja kattoo mistä osasta on kyse..

kc67

poraa se ruuvinkanta pois ja irroita osa ja sitten irroita ruuvi esim lukko  pihdeillä ym . :|
Xray XB-8 ,Hobao Hyper7 pcr pro, Sirio kanai edition 1#,Team Infinity samurai .21, Sanwa mx-3

Sakkeri91

Sori luin niin kiireessä ettei ollu aika ajatella minkä kokonenruuvi on kyseessä :oops:

ClodZ

Jos ruuvi ei ole aivan tolkuttoman tiukassa, niin sopivalla työkalulla ja pikaliimalla voisi kanssa koittaa. Poraaminen toimii aina.
XC - Poor boys Bruiser

Heuli

Toi dremel-keino on todettu toimivaksi, ainoa miinus vaan että runkoon saattaa jäädä jälkiä jos joutuu tekemään syvän uran tai laikka on suuri.

Paddington

Certanium 707 1,6 mm ja kyllä lähtee.  :twisted:

Sakkeri91

Mikäs semmonen on? Joku pää dremeliin?

Paddington


l150040

Poraamalla olen saanut kaikki ruuvit irti mitään muuta vahingoittamatta. Dremeliäkin olen kokeillut, mutta siinä on aina tuo rungon vahingoittamisen vaara.

solar4

Uppokantainen M3-ruuvi? Eli siis 3 millisellä kierteellä? Ei ole ongelma irroittaa dremelillä kunhan käyttää kulunutta katkaisulaikkaa. Ko. metodilla on Reiskan T1:n pohjalevystä kyllä ruuveja irroitettu :)

Vakaa käsi, kulunut laikka jonka halkaisija ei ole järin suuri, paljon kierroksia ja hitaasti syöttöä ruuviin, kyllä se siitä. Pieni skraadu saattaa runkoon jäädä mutta se on pieni murhe jos toinen vaihtoehto on ostaa uus pohjalevy.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

late

Irrottelin tässä taannoin omasta T1FK:sta jumittuneet & nulkkaantuneet bulkkien ruuvit.

2mm poralla reikä ruuviin ja vastakierretapilla ruuvi irti.
Siisti ja varma keino.

Vastakierretappeja kannattaa kysellä mm. autovaraosaliikkeistä.
LRP - Ei tulta ilman savua

Paddington

Vastakierretapit on terveestä. Ikinä en enää niitä käytä, paljon parempia vaihtoehtoja on, ja monia.

Pinkki

poraaminen on ainakin itellä toiminut aina mainiosti.
Diipa daapa

late

Lainaus käyttäjältä: "Paddington"Vastakierretapit on terveestä. Ikinä en enää niitä käytä, paljon parempia vaihtoehtoja on, ja monia.

Voitko tarkentaa mikä niissä on "terveestä" ja mitkä ovat paljon parempia vaihtoehtoja.
LRP - Ei tulta ilman savua

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Paddington"Vastakierretapit on terveestä. Ikinä en enää niitä käytä, paljon parempia vaihtoehtoja on, ja monia.

Vastakierretappi on ehdottomasti paras ja turvallisin keino, mutta niitä ei ihan joka pojalla ole, ei edes naapurilla. :wink:

Ja jos on ruuvi piukassa ja on huonolaatuinen vastakierretappi niin tappi saattaa mennä poikki ja sitten vasta pulassa ollaankin... :roll:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Paddington

Näin olen vain todennut että jaksa noita vastiksia paljoa käytellä. Onhan niitä toki toimiviakin, mutta ne kartiot on ihan syvältä. Kun on pelit ja vehkeet niin tarttee paljoa ihmetellä että miten ne ongelma tapaukset sais ruuvannee irti.
No tässä nyt on kuitenkin sellanen tilanne että noi pultit on suht pieniä, joten jos se katkee niin ton hitsauksen voi unohtaa, mutta jos vain kanta nylppääntynyt niin kyllä siihen kantaan voi hyvinkin hitsailla, luulisin. No itse käytän tota hitsausta miltein aina kun pulttien kanssa tulee ongelmia ja tiedän että se toimii. Ei onneks viel tos polttikses ole moista ongelmaa ollut. :)  No onhan siinä viel yks miinus et ympärillä olevat muoviosat ja lämmön arat materiaalit joutuu suojaamaan. Niin ja kun joka naapurilla ole sitä hitsauskonettakaan mitä vois lainaa.   :wink:

Jankka

No ,ehkä kumminkaan puikkohitsi ei ole kovinkaan järkevä vaihtoehto pienoisautojen korjaamiseen ja maadoitus voi olla hiukan hankalaa katkenneeseen M3-pulttiin. Yksi miinus tulee vielä-Certaniumin puikkojen hinnoittelusta, hyviä puikkoja tosin mut ei todellakaan ole paras vaihtoehto yksityiskäyttöön. Suosittelen kuitenkin tähän kyseiseen ongelmaan kuitenkin Dremeliä tai vastakierretappia , isommissa vehkeissä voi sitten käyttää puikkohitsiä tai vaikka rälläkkää.... =)

Paddington

Halvempaa kuin ilmaiset puikot ei voi mielestäni olla ja maadoituskaan ole mikään ongelma edes. :D

Kunhan nyt joskus kokeilen niin kattoo sit mitä tuhoa sillä saa aikaseks.  :twisted:

kukkalapio

Se mössö, millä saa helposti auki on jotain timanttijuttua. Ei oo muuten mitään halvinta mahdollista, mutta toimii tosi hyvin.

Paddington

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Se mössö, millä saa helposti auki on jotain timanttijuttua. Ei oo muuten mitään halvinta mahdollista, mutta toimii tosi hyvin.

Oisko jotai megapartsin tuotteita ehkäpä. NCH jos on kyseessö ei puhuta nedes kalliista vaan aivan sika hinnoista.

sameli

KOITAPPAS koputella sinne niin iso torks-avain ku sopii, sillä lähtee näpsäkästi ku ei päästä uusiksi nuljaamaan

Serpent

Joo kiitos kaikille vinkeistä.. Sain sen otettua pois ja kaikki on kunnossa..
Säästyttiin naarmuilta  :wink: