Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Apua servojen suojaukseen!

Aloittaja Kaasu, 29.01.05 - klo: 10.22

Kaasu

Terve.
Elikkä kuten otsikko sanoo niin tarvitsen hieman apua servojen suojaukseen. Auto on Hobao Hyper 7. Olen ajatellut suojata servot ilmapalloilla. Mutta kun kaikki ei ole minulle vielä ihan selvää niin kysäisen tässä muutaman kysymyksen. Ja suurenmoiset kiitokset vastaajille!

1. Linkissä minkä annan tässä tekstin lopussa, olen piirtänyt 2 kuvaa servoistani. Kuva 1. helpottaa tähän kysykseen vastaamista: --->
Jos laitan vaikka ilmapallon servon suojaksi, niin miten sen servon kiinnityksen kanssa sitten tehrään, kun on ruuvit, niin laitetaanko ne ruuvit vaan ilmapallon läpi? Ja sama kysymys tuon servoSARVEN kannalta, että laitetaanko se sarvi väkisin siitä ilmapallosta läpi vaan, luulisi että silloin jää rakoja ja vesi pääsee sisään vai miten tämäkin homma hoituu?

2. Sama juttu paitsi nyt kuva on: Kuva 2. Siinä näkyy servon huono räjäytyskuva. Niin minne tohon se O-RENGAS laitetaan, että onko tuo oikea paikka mikä tossa kuvassa on? Jos on niin tuleeko se rengas sen kannen päälle vai alle?

3. Jos mahdollista niin voisitte näyttää mulle kuvia teiän servojen suojauksesta jos löytyy?

4. Sitten kun tulee ne  johdot sieltä servosta, niin ne ulostulot taitaakin jo minun servoissani tiivistetyt, mutta laitetaanko siis ne johdotkin läpi siitä ilmapallosta, ainakin näin luulisin?

Vaikka sähköpostiosoitteeseen: rc-driver@hotmail.com Jos on mahdollista.

Ja suuret kiitokset auttajille!
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

Kaasu

Niin! Ja se linkki mistä tossa puhun on tämä: www.freewebs.com/demonicmouse
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

l150040

Yksi tapa suojata servot löytyy kotisivuiltani http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ Servot kohdan alta. Suojauksessa voi käyttää myös nestemäiseen kumiin dippaamista, jolloin saumoja ei tarvitse erikseen tiivistää. Tällöinkin täytyy se servon akseli tiivistää esim. O-renkaalla.

japa

tuo silikoonilla ja o-renkaalla tiivistäminen toimii hyvin. Testasin upottamalla servon pariksi tunniksi veteen ja hyvin piti.
Team Associated TC3FT/GM/Nosram/Corally/Peak/Mugen

Kaasu

Kiitos paljon! Niinkuin toussa sinun sivussasi luki että jos on roisketiivit servot niin niitä on turha lähteä tiivistelemään. Niin itselläni on HoBao Hyper 7 RTR versio, ja siinä pitäisi olla Futaban servot. Kumma juttu vaan että servoissa ei lue "Futaba", vaan niissä lukee jotain H-101, ja ohjausservossa H-102. Niin en oikein tiedä että onkos nuo servot roisketiivit. Mutta tietäiskö joku teistä? Ja vielä semmonen kysymys, että jos ottaa servon päällyskannen irti, siten että rattaat tulevat näkymään niin onko 100 % varmaa että rattaiden asento muuttuu jotenkin? En kylläkään liikutellut niitä, mutta nyt servon takaisin laittamiseen tuli ongelmia. Koska kun painan kaasua niin se vipu ei vedä tarpeeksi paljon kurkkua, ainakin luulen niin. Ja sitä asentoa on melko vaikea muuttaa kun siinä ei ole oiken pelivaraa?

Suuret kiitokset vastaajille!
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

Kaasu

Kun nyt tein tämän aiheen tähän niin, kysyn että mikä on Hyper 7 alakierrosneula? Onko se siinä sinisen muovin päässä?
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Kiitos paljon! Niinkuin toussa sinun sivussasi luki että jos on roisketiivit servot niin niitä on turha lähteä tiivistelemään. Niin itselläni on HoBao Hyper 7 RTR versio, ja siinä pitäisi olla Futaban servot. Kumma juttu vaan että servoissa ei lue "Futaba", vaan niissä lukee jotain H-101, ja ohjausservossa H-102. Niin en oikein tiedä että onkos nuo servot roisketiivit. Mutta tietäiskö joku teistä? Ja vielä semmonen kysymys, että jos ottaa servon päällyskannen irti, siten että rattaat tulevat näkymään niin onko 100 % varmaa että rattaiden asento muuttuu jotenkin? En kylläkään liikutellut niitä, mutta nyt servon takaisin laittamiseen tuli ongelmia. Koska kun painan kaasua niin se vipu ei vedä tarpeeksi paljon kurkkua, ainakin luulen niin. Ja sitä asentoa on melko vaikea muuttaa kun siinä ei ole oiken pelivaraa?

Suuret kiitokset vastaajille!

Ainakin omissa Futaboissa on kumirenkaat sekä kotelon saumoissa että servon akselilla (Kaikki omani ovat roiskevesitiiviit).
Selvinnee helposti raottamalla vähän kuoria auki, kumitiiviste pitäisi näkyä silloin.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Kun nyt tein tämän aiheen tähän niin, kysyn että mikä on Hyper 7 alakierrosneula? Onko se siinä sinisen muovin päässä?

Kaasarin luistissa, kuten muissakin moottoreissa.
Eli siinä ainoassa osassa joka moottorin ulkopuolella liikkuu.

Kaasu

Kiitos! Mutta kun ensimmäiseksi säädin alakierrosten ruuvin ihan kiinni, siten aukaisin sitä 3 kierrosta (3 kierrosta aika lähelä oikeaa kuulemma). Mutta sitten vasta ongelma ilmeni. Tällä asetuksella kun painan kaasua niin se kurkku ei aukene yhtään, koska se sininen muovi ei sieltä liiku sitten minnekkään? Onkohan tämä säätö ihan päin mäntyä? Kiitos!
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

*HOKE*

Nyt olen hieman ihmeissäni.
Tuon neulan säädön ei pitäisi vaikuttaa millään tavoin luistin liikkumiseen.
Mistä sinisestä muoviosasta puhut?
Mikä moottori tarkalleen on kyseessä?

ossi v

Savagessani on ollut samantapainen ongelma koska ruuvi pyörii liikaa kiinni.
Avaa ruuvia niin kauan etä luisti pääsee liikkumaan ja sitten lisää kolme kierrosta :wink:

tux10

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Kiitos! Mutta kun ensimmäiseksi säädin alakierrosten ruuvin ihan kiinni, siten aukaisin sitä 3 kierrosta (3 kierrosta aika lähelä oikeaa kuulemma). Mutta sitten vasta ongelma ilmeni. Tällä asetuksella kun painan kaasua niin se kurkku ei aukene yhtään, koska se sininen muovi ei sieltä liiku sitten minnekkään? Onkohan tämä säätö ihan päin mäntyä? Kiitos!


Tarkoitatko nyt tyhjäkäynti neulaa vai alakierrosten säätöneulaa??
Jso tarkoitat tyhjäkäntiä, niin olet varmaan kieränyt neulan päin luisti ja avaa neulaa se 3 kierrosta si sitten vedä luistista kaasu pohjaan ja kierrä sitten neula takaisin vanhaan paikkaan.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Kaasu

Ok, kiitos. Siis moottori on Hyper 21 8-port, ja siitä sinisestä osasta josta puhuin on se luistin.
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

Kaasu

Eli meinaatko sitä että otan sitä ruuvia sen verran KIINNI että luistin just ja just liikkuu, ja sitten laitan 3 kierrosta kiinni AUKI, niin pitäiskö tolleen alkaa toimia vai? Kiitos!
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

*HOKE*

Paljonkos sulla tulee sen ruuvin kanta näkyviin.
Mittaa se.
Esim. mulla se tulee noin puoltoista milliä ulos.

Ja tarkotat varmaan sillä sinisellä osalla luistin haitari kumia joka on tiivisteenä.

Ja käännäppäs se ruuvi vaikka aluks siihen asentoon missä se alkujaan olikin.
Alaneulaa säädetään vasta kun kone on muuten säädöissä.
Ja oikea säätö löytyy kohtalaisen helposti säätämällä vain hieman tehdasasetuksesta.

ossi v

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Eli meinaatko sitä että otan sitä ruuvia sen verran KIINNI että luistin just ja just liikkuu, ja sitten laitan 3 kierrosta kiinni AUKI, niin pitäiskö tolleen alkaa toimia vai? Kiitos!

Jep :wink:

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Kiitos paljon! Niinkuin toussa sinun sivussasi luki että jos on roisketiivit servot niin niitä on turha lähteä tiivistelemään. Niin itselläni on HoBao Hyper 7 RTR versio, ja siinä pitäisi olla Futaban servot. Kumma juttu vaan että servoissa ei lue "Futaba", vaan niissä lukee jotain H-101, ja ohjausservossa H-102. Niin en oikein tiedä että onkos nuo servot roisketiivit. Mutta tietäiskö joku teistä? Ja vielä semmonen kysymys, että jos ottaa servon päällyskannen irti, siten että rattaat tulevat näkymään niin onko 100 % varmaa että rattaiden asento muuttuu jotenkin? En kylläkään liikutellut niitä, mutta nyt servon takaisin laittamiseen tuli ongelmia. Koska kun painan kaasua niin se vipu ei vedä tarpeeksi paljon kurkkua, ainakin luulen niin. Ja sitä asentoa on melko vaikea muuttaa kun siinä ei ole oiken pelivaraa?

Suuret kiitokset vastaajille!
Otat servosta sen linkin irti, laitat radiot ja auton päälle, että servo menee neutraaliasentoon. Sitten laitat linkin juuri siihen kohtaan kiinni servoon, missä kurkku aukee kokonaan, mutta myös jarruuttaa hyvin. Kurkun aukeamisen tietenkin tarkastat ottamalla ilmanputsarin irti ja katsomalla, että se aukee iihan kokonaan. Ei mitään että kyllä se ihan melkein aukee!
ps. varo ettei mee kaasariin likaa!

Joona H

Lainaus käyttäjältä: "Kaasu"Niin itselläni on HoBao Hyper 7 RTR versio, ja siinä pitäisi olla Futaban servot. Kumma juttu vaan että servoissa ei lue "Futaba", vaan niissä lukee jotain H-101, ja ohjausservossa H-102.
Servot on Futaban HoBaolle valmistamat,ja siksi niissä on HoBaon tekstit.

artell

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Sitten laitat linkin juuri siihen kohtaan kiinni servoon, missä kurkku aukee kokonaan, mutta myös jarruuttaa hyvin. Kurkun aukeamisen tietenkin tarkastat ottamalla ilmanputsarin irti ja katsomalla, että se aukee iihan kokonaan. Ei mitään että kyllä se ihan melkein aukee!

Minulla Hobao hyper 7 Pro PCR ja servona (ainakin toistaiseksi) Hitecin vakioservo. Ongelmana se, ettei siinä servossa vain riitä liikevara luistin liikutteluun ääriasentoihin. Eli jos laitan linkin niin että neutraaliasennossa luisti on kiinni ei kaasun pohjaan laittaminen avaa kurkkua kokonaan. Kuvittelin ettei tämä haittaa kun en niitä yläkiekkoja nyt alkuun niin kauheasti tarvitse (varmaan kaasu pohjassa kun pääsee ajelemaan on servona joku muu kuin hitecin karvalakki).

En ainakaan ohjekirjasta löytänyt Hitec Agressor CRX:lle säätöä kaasun ääriasennoille, ATL kun säätää vain jarrujen määrää. Tai sitten olen erehtynyt jossain.

Servojen tiivistyksestä sen verran, että ajattelin dipata servot ja akkupaketin Plastidippiin, josta tälläkin palstalla on ollut juttua. Lienee toimiva ratkaisu?

-Tom

l150040

CRX:n manuaalista pitäisi löytyä sivulta 12 (Englannin kielinen) EPA-säätö. Tällä kun nostat throtlen arvon yli sadan, niin pitäisi servon liikkua enemmän. Voit jopa säätää jarrun ja kaasun erikseen. Jos EPA:llakaan et saa liikerataa riittävän isoksi, niin silloin sinun täytyy siirtää kaasulinkkiä servovarressa ulospäin (jos on mahdollista) tai hommata pitempi servovarsi.

Tietenkin se ATL kannattaa olla säätövaiheessa maksimilla, niin radalla on sitten hyvä etsiä sopivaa asentoa jarrulle.

artell

Lainaus käyttäjältä: "l150040"CRX:n manuaalista pitäisi löytyä sivulta 12 (Englannin kielinen) EPA-säätö. Tällä kun nostat throtlen arvon yli sadan, niin pitäisi servon liikkua enemmän. Voit jopa säätää jarrun ja kaasun erikseen. Jos EPA:llakaan et saa liikerataa riittävän isoksi, niin silloin sinun täytyy siirtää kaasulinkkiä servovarressa ulospäin (jos on mahdollista) tai hommata pitempi servovarsi.

Joo kas EPA jäikin tarkistamatta (ostin ko crx:n viime viikolla, ei ole ollut kauheasti vielä aikaa leikkiä kun autokin on talviteloilla).

Sillähän se tietysti hoituu. Täytyy vielä katsoa kun pääsee töistä kotiin. Kiitoksia.

Kaasu

Kiitoksia paljon. Mulla oli ollut netti maissa pari päivää niin en päässyt. Tänään pitäisi mennä koittamaan kun kurkun säätö on silleen että täydellä kaasulla aukeaa kokonaan, ja tyhjäkäynnillä on millin auki. Ja jarrua en saanut toimimaan, mutta koitan saada toimimaan siis tällä ohjeella minkä Kukkalapio sanoi (Kiitos!):

"Otat servosta sen linkin irti, laitat radiot ja auton päälle, että servo menee neutraaliasentoon. Sitten laitat linkin juuri siihen kohtaan kiinni servoon, missä kurkku aukee kokonaan, mutta myös jarruuttaa hyvin. Kurkun aukeamisen tietenkin tarkastat ottamalla ilmanputsarin irti ja katsomalla, että se aukee iihan kokonaan. Ei mitään että kyllä se ihan melkein aukee!
ps. varo ettei mee kaasariin likaa!"

Kiitos.
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

JQ

Servoja ei muuten tarvitse suojata. Ainoa mitä pitää tehdä on varmistaa että servo on kiinnitetty joustavasti radiolevyyn, ja säätää ääriasennot niin ettei servo jää vetämään väkisin jompaan kumpaan suuntaan
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

blenheim

No eihän niitä ole pakko suojata jos kerran rahaa on. Mutta itse pelaan varman päälle kun kuitenkin tulee vesi- ja lumikelillä ajeltua jonkin verran. Eihän sitä aina viitsi 50:tä euroa pistää joka ajokerran jälkeen uuteen servoon...
Josella nyt tietty eri asia kun ei pahemmin tarvitse servoista maksella?
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Josella nyt tietty eri asia kun ei pahemmin tarvitse servoista maksella?

Jostain topikista lukeneena voisin sanoa että JQ:lla ei ole mitään "radio" sponssia joten servolaskut taitaa mennä Josen omaan takataskusponssiin... :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Kaasu

Noniin, koitin eilen ajaa.
Mutta auto vuotaa jostain, ja nyt sain syynkin selville. Auton bensaletkujen välissä on bensansuodatin joka vuotaa, se vuotaa siitä keskeltä sitä suodatinta kun siinä on semmonen musta kuminen tiiviste, ja se tiiviste ei ole kireällä, joten bensa ei pääse sen läpi vaan vuotaa suoraan. Onkohan nyt asia niin että pitäisi tilata uusi bensasuodatin vai olisiko jotain kikkoja miten ton bensa suodattimen voisi korjata? Seuraavassa linkissä on kuva kyseisestä suodattimesta:

www.freewebs.com/demonicmouse

Kiitos!
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.

l150040

Onnistuisikohan korjaus ihan kiristämällä kyseistä suodatinta, eli väännät puoliskoja enemmän kiinnipäin. Jos O-rengas on vioittunut se on vaihdettava uuteen. Jos sitä ei saa enempää kiristettyä, niin O-rengas kannattaa vaihtaa hieman paksumpaan.

HVoltage

Menee OT:ksi mut...

Auttaisiko jos vaan kiristäisit sitä suodatinta? Itselläni tuo samainen suodatin ei ainakaan yhden kauden perusteella vuotanut kun sen vain laittoi tarpeeksi kiriälle, tarkista että se O-rengas joka siinä on että se on ehjä.

Edit: Noniin toinen ehti ennen  :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "JQ"Servoja ei muuten tarvitse suojata. Ainoa mitä pitää tehdä on varmistaa että servo on kiinnitetty joustavasti radiolevyyn, ja säätää ääriasennot niin ettei servo jää vetämään väkisin jompaan kumpaan suuntaan
Kyllä mulla on monet kerrat mennyt vettä suojaamattomiin servoihin, että kyllä ne kannattaa suojata, jos talvella ja märällä kelillä ajelee. Riippuu tietysti talvellakin missä ja miten ajaa, mutta mä tykkään ajaa silleen, ettei tarvitse ajaa "huonoissa paikoissa" oman laiskuutensa takia = ei jaksa suojata sähköjä.  :roll:

Kaasu

Koitin kiristää ja o-rengas on ihan ehjä vissiin.
HoBao Hyper 7 is the way it's mean't to drived.