Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/8 rata-autot (C8 luokka)

Aloittaja Mika R, 05.02.05 - klo: 16.41

Toni N

Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"Taitaa toimia hihnavedolla vai? :roll:
Kyllä.
Tyhjä

Mika R

Tosiaankin, 3 hihnaa yleensä, sivulla 1 pitkä ja takana about sentin leveä järeä sellainen.
Diffien puute tekevät autosta jokseenkin huoltovapaan mutta toisaalta 3D kytkin ja 2-automaatti (shoe type paloilla) saattavat joskus olla päänvaivana että saa säädettyä kohilleen ja radalle/moottorille sopivaksi.
Hämmästyttävää kyllä viime kesänä homma hoitu heittämällä pienillä säädöillä. Olin kuvitellut olevan jokseenkin vaikeampaa vaikka olivathan rata-autot tuttuja jo entisestään; vaan eipä ollut. Saapa kesällä nähdä tämän uuden padan kanssa.

.21

Mika nyt uskoisin kyllä että joudut itsekin lähtemään aika pysty metsästä hakemaan haluttua otto pintaa kytkimessä sekä pitävyyttä. Itse hankin jo viimesyksynä pakkiin sellaisen EXTRA STRONG SUPER WORLD TYPE kytkin jousen jota ajattelin tänä vuonna kokeilla, ja tuolla säätöhommalla tarkoitin sitä että kumminkin nyt on rata moottori jossa on varmasti ainakin 4000-10000 rpm enemmän kuin buggy koneessa.

Mika R

Onhan se toki niinkin. Kytkimen heitin jo vähän tiukemmalle ja vaihdetta joutuu varmaan kiristämään, mutta kattoo sitten. Jälkimmäinen ei ole sanottu koska vaihde vaihtaa maanopeuden mukaan (renkaat) eikä moottorin kierrosten mukaan kuten kytkin.

Mulla on sellainen keltainen optio pinta pakissa venaamassa mutta en vielä laittanut. Proceed on helpompi kuin Evolva säätöhommien suhteen?

.21

Minulta löytyy sitten mika se hudyn säätö sarja jos haluat ennen kesää ruuvailla millilleen asteet kohilleen.

Mika R

Aijjoo, onpa hyvä. Täytyy sitten katsoa oikein luvut tosta manuaalista sitä varten.

Toni N

Nyt saa MualimanMestaruuautoakin kohtuulliseen hintaan Borderista
Tyhjä

Mika R

Hurjaa.. vain satkun kalliimpi mitä maksoin vuosi sitten Proceedista..damn..no okei plus shippaus
Myös 777 SP2 on "vain" 599€

plissken_s

Jep jep. Offner pistää vielä parikymppiä paremmaksi.. Näköjään kummankin kohdalla. http://onlineshop.modellbau-offner.de/product_info.php/info/p4394_Kyosho-EVOLVA-2005.html
Kyosho - Futaba - Novarossi

tapsa92

Kuinka lähellä radan pitäs olla, jos olis saatavilla Serpent Vector 2000 Spec ja Veteq02 :?: Onko noi kyseiset autot hyviä?
- Tapsa

Mika R

Vaikea vastata. Mitä lähempänä sen parempi haha
Itsellä on jotain 45-60min matka asfalttiradalle (krossiradalle selviää puolessa tunnissa jos hyvin käy) riippuen ruuhkista ja se on aika maksimi jotta jaksan ajaa radalle edes kerran viikossa ja silloinkin saa pitää huolen että varusteet iskussa ettei joudu kotimatkalle heti. Melkein luopuisin ajatuksesta jos menee 2h suuntaan tai yli.
Noita Serpentejä en tunne mutta toinen lienee 1/10 ja toinen 1/8. Kai ne hyviä on, riippuu kondiksesta.

tapsa92

Kuluukos näissä autoissa paljon varaosia? Kiitos kun vastasit edelliseen viestiin :)
- Tapsa

Mika R

Ei kai muuten paitsi jos jysäyttää mällin johonkin

tapsa92

Jaa :) Onkos tää autoluokka kalliimpi luokka, kuin esim. M8 :?:
- Tapsa

Mika R

Ei se varmaan harrastusmielessä ole, mutta jos kilpaa ajaa niin sitten luultavasti on. Samoissa ne menee vaikka monesti olen kuullut että C8 olisi kalliimpaa. Mun mielestä siihen ei ole muita perusteita kuin että on yleensä kalliimmat moottorit kun huipulla ajetaan. Kadunmiehelle se pyörii samoissa. Eihän noissa C8 autoissa maksa kuin renkaat ja polttoaine jos radalla pysyy, mutta niinhän se on krossissakin. Eriasia sitten pysyykö. Itse asiassa mun rata-auton moottorisarja oli halvempi kuin krossin ja niin oli autokin.

tapsa92

Juu, nyt kysyisin että onko Helsingin lähettyvillä ratoja, joilla näillä vois ajaa, kun mulla olis matkaa n.60km Helsinkiin :? Kysyn näitä kysymyksiä ainoostaan sen takii, koska jos vaihdan mun krossarin pois, saisin vaihdossa Toni N:nän kaksi 1:8 rata-autoo (vai miten olikaan), ja mietin vielä vaihtoo :wink: Onko täällä suomessa paljon rata-autoilijoita?
- Tapsa

*HOKE*

Kovinmontaa C-8 kuskia ei oo...

Ja asvalttirata löytyy tattasisuolta.
Tosin ei kuulema oo tarpeeks iso että C-8 pääsis oikeuksiinsa.

tapsa92

Hmm... :? Eikös Tattarisuo ole Helsingin lähettyvillä, vai missä :oops: ?
- Tapsa

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"Juu, nyt kysyisin että onko Helsingin lähettyvillä ratoja

Tattarisuo (Vantaa), Hyvinkää, Kuusankoski ja "Kouvola".

Tää c-8 toiminta on kyllä ihan marginaalista, suurin osa polttisratakuskeista ajaa 1/10 kokoisilla.
---

Sami L

www.020202.fi/kartat (ja hakuun tattarisuo)

Googlella löytyy jopa satelliittikuva, jossa rata näkyy. Taisipa semmoisen joku täällä johonkin topikkiin postatakkin.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

tapsa92

Jaa, kannattaakohan vaihtaa 1:8 rata-autoihin, kun laji on melkeen kuollu, ajattelen lähinnä sitä, että jos aion hankkiutua jossain vaiheessa eroon autoista, voi olla vaikeeta löytää ostajaa :?
- Tapsa

.21

tapsa jos kesällä pääsee aurinkoisena päivänä tällaiselle radalle ajamaan niin voi että sitä fiilistä. 8)  Kuva on kesällä 05 hyvinkäällä jolloin käytiin ekaa kertaa siellä ja oli ainakin minulle niin uutta ja mahtavaa.



tapsa92

Pitää kattoa, toi päätös on vaan aika vaikee, kun ei tiedä saako autoja myytyy mahdollisesti eteenpäin tulevaisuudessa :?
- Tapsa

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Kovinmontaa C-8 kuskia ei oo...
Ja asvalttirata löytyy tattasisuolta.
Tosin ei kuulema oo tarpeeks iso että C-8 pääsis oikeuksiinsa.

Ehkä aavistuksen pieni mutta ei huonokaan. Hyvinkää taitaa olla vielä parempi. Tattarin pääsuora on aikalailla riittävä ja muilla osuuksilla saa vedättää sladissa ihan makeesti. Kun profiilin saa selkärankaan niin se on oikeastaan ihan makee rata ajaa.

1/10 on voimissaan, C8 lähinnä harrastushommaa. Autot on kyllä makeita koska koossa löytyy ja tekniikka 1/10 hieman yksinkertaisempi (ei diffejä). Vauhdissahan piisaa. Mutta marginaalilaji, jos kisata haluaa ei paras vaihtoehto jos vaihtoehto olleenkaan.

F1 kisoja kun katsoo telkkarista niin on joskus kiva päästä näillä sivuamaan samoja fiiliksiä kuumana kesäpäivänä ja haistelemaan nitroa asfalttiradalle kun krossiradan pöly ei jaksa aina kiinnostaa.

*HOKE*

Jep... varmasti.

Kuten sanoinkin niin ei pääse oikeuksiinsa, mutta kyllähän sielläkin vauhtiin pääsee. Ainoastaan se ihan viimeisin silaus C-8 nopeudesta jää pois radan pienestä "ahtaudesta" johtuen.

Haaveena on myöskin C-8 auton omistaminen erittäin kireellä kisapannulla, mutta aikaa siihen ei kuitenkaan olisi jne.

Mika R

Näin se on; Raikkaat sun muut C8 kisakuskit joutuu varmaan jarruttelee tällä radalla tavallista enemmän ja ihan oikeuksiinsa autot ei taida päästä kuten Hoke sanoitkin. Hänen ajoa kun katsoo niin ei kyllä välttämättä tietoa jarruttelusta...

.21

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Jep... varmasti.

Ainoastaan se ihan viimeisin silaus C-8 nopeudesta jää pois radan pienestä "ahtaudesta" johtuen.


Tässä olen samaa mieltä, jos jostain saisi taiottua vaikka 15 metriä lisää pääsuoraa niin johan kelpaisi. Mutta kyllä tattari on muuten todella kiva "koti" rata jossa varsinkin radan keskiosan mutkaisa yhdistelmä kevyesti luistolla ajaminen on onnistuessaan fiilistä nostattava. :mrgreen:


Edit: mika yritän huomenna kaivaa koneelta videon jossa on pieni video klippi mistä näkee kuinka lujaa tattarilla pystyy ajamaan. Kuski tosin en ole minä. :wink:

Mika R

Tiukempi välitys ja nopeempi kytkin niin pääsuorakin vois riittää. Ampuis heti alkuun ku tykin suusta niin ei tarvii kiihdytellä ;-)

tapsa92

No, kannattaakohan hankkia tollanen 1:8 ratapolttis, jos harrastajii ei löydy paljon, ja kunnon radat alkaa olla jo pitemmän matkan päässä, esim. Hyvinkäälle mulla on pitkä matka :?
- Tapsa

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.